Gå til innhold

Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron


humpfy
 Share

Anbefalte innlegg

1 time siden, Saltkjelen skrev:

Men er det egentlig så stor risiko å kjøpe en iX3 til 500-550 000? Når du leaser vil du 1) kaste bort bort et høvelig innskudd, 2) binde deg til en månedssum det kan være vanskelig å komme seg ut av og 3) betale blodpris for eventuelle skader og skavanker. Ikke kan man gjøre noe med bilen heller, så for den som har en viss bilinteresse utover det å bli fraktet komfortabelt fra A-B, kan jeg ikke se for meg at dette er noen attraktiv form for å ha bil. Leasingselskapet har naturligvis også satt restverdien langt lavere enn reell markedsverdi.

Bilen vil helt garantert ikke være vanskelig å selge eller være uomsettelig om fire-fem år. Det finnes fortsatt folk som verken har et snev av bilinteresse eller økonomi til å kjøpe dyrt og nytt, slik at det alltid vil være et marked. En i3 60Ah omsettes fortsatt i dag for rundt 100 000 - en bil som kostet 250 000 ny for åtte (!) år siden. Bilen er utdatert, elendig rekkevidde m.v., men den er likevel salgbar. Det vil også en iX3 være om fire-fem år.
 

De med aller best økonomi trenger ikke kaskoforsikring på nybilen sin, de kan kjøpe en ny hvis den må kondemneres, resten betaler mest sannsynlig den ekstra summen hver måned for kaskoforsikring fordi de ikke har råd til å kjøpe tilsvarende bil. De betaler altså ekstra for å ta ned den økonomiske risikoen. På samme måte betaler man ekstra for  leasing og tar ned den økonomiske risikoen ved å sitte igjen med en lite attraktiv bil på bruktmarkedet. At en betaler et høvelig innskudd er en overdrivelse, det var vel 0, 50k, og 100k som var alternativene for X3 30e. Hvis faststoff-batterier i produksjonsbiler og Neue Klasse kommer 2025 så er 3-årig leasing en god match. Det sagt så valgte jeg å kjøpe istedenfor å lease egen bil, men må da la være å tenke på andrehåndsverdien og heller nyte hver tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mine øyne er i alle fall både 50 000 og 100 000 en høvelig sum ettersom dette kun er en oppstartsfee man aldri får tilbake. Skal du lease en iX3 med 0 i innskudd, betaler man altså nesten 10 000 i måneden i 36 måneder og da kan du maksimalt kjøre 30 000 km! I mine øyne er det de som ikke trenger kaskoforsikring som fint kan inngå en leasingavtale, all den tid det er ubetydelig for de å skulle betale nesten 10 000 i måneden. Ved leasing er man ekstremt sårbar for uforutsette økonomiske situasjoner (som f.eks strømregningen som har økt med femgangeren). Ved leasing har du pent å betale den samme summen hver måned uansett hva annet som skjer, mens med et billån kan man enten øke nedbetalingstiden, søke om avdragsfrihet, bake den inn i boliglånet eller selge bilen (leasingavtaler er lite attraktivt på annenhåndsmarkedet). Man har i mine øyne en langt større frihet med et billån enn en leasingavtale, og skulle man av en eller annen grunn ikke ha råd til å bytte ut bilen etter tre år - ja, da har man fortsatt bilen man tok lån på. På toppen av det slipper man å tenke på slitasje utover normalen, den ripen man uheldigvis fikk eller kilometerstanden som har økt utover hva en leasingavtale på 36 mnd/30 000km skulle tilsi. Og sist, men ikke minst - du eier fremfor å leie.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Hallgrim86 skrev:

At staten sakte men sikkert vil hente inn alt dette er åpenbart, men regnestykket ditt blir ikke helt riktig.

Det fordrer at man hovedsaklig fyller på hurtiglading uten en avtale. Lader du hovedsaklig hjemme, med en hutigladerate på la oss si 30% som er ekstremt. Fortsatt i grønn sone med god margin.

Det finnes ikke en eneste E-Tron eier i Norge som har tapt penger kontra en bensinbil 👍 Det blir din oppgave nå, for jeg gjetter.

Det vi alle her inne vet er at når man har bil og bruker den , blir det mindre på kontor hver mnd:) uansett hva den har bruker til fremdrift. 

Jeg true jeg nevnte hjemme ladning i mitt innlegg.:) 

Hva som er best heller ikke skal ikke jeg mene noe om, det får bli opp til en hver å bedømme og velge ut fra behov/kriterierier men kan leve med når man skal bruke bilen sin. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, humpfy skrev:

 

Hovedutfordringen er at de er utenfor budsjettet med 4/5-års garanti. I tillegg til usikkerheten drivlinjen (hybrid) drar med seg i forhold til holdbarhet, og til slutt annenhåndsverdien. 

Det koster jo ikke mye å super forsikre en slik bil når den er fem år , det er vell gjerne 6000,- egenandel inntil 100tkm, og 10prosent mellom 100-125tkm av regningen på skaden. Dette stiger etterhvert med km.

If dekker veldig mye på sin forskring og den gjelder inntil 200tkm så lenge bilen følger service. Og forsikringen er tegnet før bilen er gått 150tkm.

Så er ikke must med garanti for å sleppe de store kostnadene. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Hallgrim86 skrev:

Innlegget ditt handlet om økonomi?  Du synes det er sjukt å måtte betale 24 kr/mil med etron og legger frem et regnestykke med en fossilbil. Helt i orden det, men regnestykket er helt galt.

Bilkrangel ang hva som er best osv kan taes med noen andre, å velge ny bil er skikkelig moro. Vi er en liten gjeng som liker biler, skal vi begynne å dele opp innad blir det mye sure små tuer 😊 

Enig 24kr/mila skjer sjeldent. 3kwh/mil er motorveifart med 120+. Med 86kWt tilgjengelig blir det 28mil noe som ikke er veldig vanlig og oppnå. Kjører man på veier med mye 60-70 kryper det fort ned mot 20-22KWt/10mil av erfaring.

Min e-tron har snittet på 29kwt/10mil i sin levetid. Det inkluderer da mye småkjøring inkludert småkjøring. Sitte i bilen med motor på når man kjører kids til trening osv. alt ladet på hjemmelader i borettslaget til 1,5kr per kwtime til i høst hvor den ble økt til to. Så 3*2=6kr mila i strøm, kan man sikkert dra på litt skikkelig på korte turer og si ti kroner mila i verste fall. 
dieselpurka bruker halvliter i timen på dieselvarmer som kjøres før hver tur. Sjukroner? Ligger på småkjøring nærmere litern, men si halvlitern da for å gjøre det gunstigs mulig. 15kr for diesel som er lenge siden jeg har betalt delt på to. Sju kroner mila i aller beste fall, mot seks kroner i verste fall på elbilen på hjemmelading.

Ja, man kan sikkert regne og få elbil til å være dyrere, men da skal man regne verste fall, og glemme at man skal f.eks. gjennom bomringen f.eks.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror spørsmålet i denne tråden er essensen av det mange som skal ha ny bil spør seg om om dagen. Både på generell basis og disse spesifikke bilmodellene spesielt. 
Hadde X5 45e vært innenfor rekkevidde på budsjett hadde jeg nok vurdert den, men du nevner at den fortsatt er noe for dyr, @humpfy
 

Hva vektlegger du mest? Day to day kostnader på bilen, eller kjøreglede?

I likhet med @Saltkjelen tenkte jeg også på G21 M340i xdrive som er en liten joker oppi dette kobbelet med biler. Likeså X3 M40i, som også er innenfor budsjett på bil med garanti igjen, dog kanskje ikke 4 år. Disse to gir nok masser av kjøreglede og smil og er et slags Kinderegg, spesielt X3’en med sin størrelse. Men dersom drivstoffutgifter står høyt på lista over «minst mulig» så faller nok disse gjennom. 
 

Har selv en 4 Gran Coupé som familiebil som kan sammenlignes med i4 størrelsesmessig (gudene vet at jeg har gjort det noen ganger her inne nå), dog med ett barn på drøye 2 år. Har hatt bilen siden før han ble født, og har hatt to typer kompakte vogner i den, den første City Elite med bag, den siste (Emmaljunga NXT60) med Ergo sittedel - bilder av hvordan den ser ut sammenpakket i bagasjerommet finnes i barnevogntråden her. Kjøp vogn til bilen og ikke bil til vogna!

Vi må til med takboks når vi skal dra med alt pikk og pakk på ferie mer enn en uke (da med reiseseng, ekstra madrass til reisesenga, og f.eks ski på vinteren og bæremeis osv) det får være måte på hva en skal ha plass til i bilen. Men var en som sa det fint her lenger oppe; kjøp bil som passer 90% av tiden, og alternative løsninger (som takboks) for de resterende 10%. Det synes jeg er et fint mantra.

Kommer det et barn til på sikt må vi vurdere behovet for større bil, men per nå synes vi den passer vårt bruk fint - en del småkjøring i Stavanger-området der vi ikke trenger mer plass og greit å ha en «snedden» bil med alt det innebærer av rimeligere bilhold, og av og til helgeturer og ferieturer til Indre Ryfylke der en pakker bilen full.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått kjørt iX3 enda, så til dere som har erfaring med den:

Hvordan oppleves motoren? På papiret er den tilsynelatende vesentlig svakere enn f. eks motoren i e-tron 55. Typisk forbikjøring motorvei. Akselerasjon fra 110-130. Any thoughts?

Har blitt såpass påvirket av dere her inne at jeg skal få prøvd en til uka. 
 

Barnevogna kan vi droppe. I get it people 😁 Man blir dog godt vant med lang Passat man kan kaste ting ut/inn i og parkere på stripa nærmest inngangsdøra på Kiwi. Det er noe bekymringsløst over det hele.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, humpfy skrev:

Jeg har ikke fått kjørt iX3 enda, så til dere som har erfaring med den:

Hvordan oppleves motoren? På papiret er den tilsynelatende vesentlig svakere enn f. eks motoren i e-tron 55. Typisk forbikjøring motorvei. Akselerasjon fra 110-130. Any thoughts?

Har blitt såpass påvirket av dere her inne at jeg skal få prøvd en til uka. 
 

Barnevogna kan vi droppe. I get it people 😁 Man blir dog godt vant med lang Passat man kan kaste ting ut/inn i og parkere på stripa nærmest inngangsdøra på Kiwi. Det er noe bekymringsløst over det hele.

Den er kjapp nok, jeg kan bare sammenlikne med i3 og eTron 50, men oppleves langt mer responsiv enn den. Hva gjelder eTron uansett utgave, så er den komfortmessig rå. Du må opp på eTron S for å sammenlikne kjøreegenskaper med BMW. Det skal sies: du får samme understell på vanlig eTron også, men sikkert noen modifiseringer for økt vekt grunnet tre motorer. Du får de inn med garanti fra utlandet fra ca 750k og litt opp for kurant, salgbar utgave. Om du først skal gå den veien. Ellers slår jeg fortsatt et slag for iX3. Kun hatt den litt over en mnd, men for en god bil som gir meg et smil hver tur. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hallgrim86 skrev:

Absolutt, og personlige interesser spiller jo inn. Har du råd og ønsker å kjøre en X5 45E er det sikkert en mye mer komfortabel og diggere bil enn mye annet.

Regnestykket som brukes går ofte utover E-Tron også, en bil som ikke ble laget for økonomisk kjøring, selv som elbil. Den har et sjukt batteri som lader kjapt, det er greia med den.Til tross for dette går det ikke opp om ikke eksempelet er en person som konstant lynlader uten avtale.

På samme måte kan du kjøpe bensin konstant når det er dyrest, ingen stopper deg - men det funker dårlig til sammenligning. 

Ligger du på 29kw i gj.snitt? Er ikke det helvetes høyt selv for den (55?)

Dette er ikke en del av en bensin vs elbil greie, jeg er elbileier fordi det er lønnsomt for meg.

Står 29kw i snitt på måleren over tre år og snart 30.000km så ja, men bor i Oslo, veldig mye småkjøring og «tomgang». Har sett så ille som 75kwt/10mil på en tur, da tre km kjøring sitte og vente en time på kidden og kjøre tilbake. Audien teller når den står stille, noe f.eks. Tesla ikke gjør.

I tillegg, når man bor i Oslo så er det motorveier over alt når man skal noe sted, slik at hastigheten ofte er veldig høy som også gjør sitt. Volvo purka xc70 d4 awd 2015 modell snitter på 1,1 med vår kjøring. Får den rolig langkjøring går den ned på 0.6. X5n 3.0d drev også og tuslet på godt over literen. Så den kjøringen vi som barnefamilie i Oslo med familie fem km unna eller 11mil motorveiunna(svigers) gjør at man får høyt forbruk, men jammen meg ikke mange km. 
Etter at korona kom, så er det ikke mye kjøring.

Volvoen hadde rullet 4k siden forrige service, serves en gang i året.

Audien har fått seks k i året etter at kona bytta jobb fra jobb i Drøbak til Oslo Nord, vi bor i Oslo syd.  Nå kjører hun t-bame til jobb og jeg glor på samme husvegge npå dagtid som kveldstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Då eg bestilte min i4M50 i juni, hadde eg relativt like punkt på ynskjelista. Me har per i dag ein Tesla Model X, som trass i mange manglar både i design, kvalitet og ikkje minst service, har vore ein fantastisk praktisk baby-bil (til dømes mykje meir praktisk enn XC90 hybriden eg bytta han ut med). Me vurderte akkurat dei same bilane du har på di liste, og vurderte dei egentlig heilt likt òg. Hadde det vore større hengarvekt og 4x4 på iX3, hadde me nok valgt denne. Sjølv om me kjem frå ein bil med vanvittig god plass til alt det krimskramset ein barnefamilie dreg med seg på tur, landa me på at i4 er stor nok 9 av 10 turar (me har sporadiske langturar i staden for jamnlege). Som oftast er det berre éin vaksen pluss ungar i bilen, og det bør vel kunne gå heilt fint. For min del er eg villig til å ha det trongt både med omsyn til folk og fe dei få gongane me skal på tur alle saman, når premien er å trille rundt i ein bil eg har myyyykje meir lyst på enn dei andre på lista. Me var heldigvis ganske tidleg ute med å bestille i4, så om det vert fullstendig umogleg å pakke heile familien inn i bilen, kan eg nok selje han utan å gå i minus og heller gå for e-tron eller iX 😐

PS! Eg har ikkje to ungar som skal trøkkast baki det vesle baksetet til i4en.... Eg har tre 🙄 to på fire og ein på seks 😂 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omsider nærmer det seg en konklusjon i denne intrikate problemstillingen.

iX3 seiler opp som den beste kandidaten med de gitte forutsetninger. 4x4 klarer vi oss fint uten. Den forutsetningen var mer satt med tanke på annenhåndsverdi. Hengerkapasitet er et problem. Vi kjører for mye med henger til at dette bør neglisjeres, men det går likevel mot det.

Totalpakken iX3 gir - uten å være en spesielt stygg eller attraktiv bil - synes å være best. Pris sett opp mot spesielt ytelse (les. rekkevidde) er unikt bra i dette segmentet. Gitt at kun Audi/BMW er aktuelt. For rundt 600’ kan man altså velge og vrake blant meget godt utstyrte og tilnærmet nye iX3. Vanskelig å se bort fra.

Det å gi 150-250’ mer for en utgående modell (E-tron) virker å være galskap. Selv om jeg må si jeg synes designet er noe mer spennende. Utrolig egentlig, ettersom Audi i mitt hode ofte misser der… I tillegg har jeg stor tro på at god rekkevidde og merkevaren BMW/X-serien, sammen med sleipe sales-pitcher i en finn-annonse med gode bilder, sørger for god annenhåndsverdi på en to-tre år gammel iX3. Da håper vi BMW har kokt frem noe mer spiselig enn iX.

La jakten på den perfekte iX3 begynne!

edit: bensiner utgår altså, men her skal det være rom for noe vesentlig lavere og artigere på siden.

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, scoot skrev:

@fupsaker skal vel kvitte seg med sin iX3 nå! :)

Det er riktig, mister. :) Siden i4 har stipulert produksjon om et par uker så kan iX3-en ryke relativt raskt. Den ligger på Finn, datablad med utstyr skal legges opp i dag. 

 

Edit: Det ble lastet opp omtrent rett etter jeg skrev dette innlegget. 😛 

Endret av fupsaker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kontroll på hvilke felger som går på iX3? Samme spec som ordinær X3?

Synes 33000,- for orginale vinterfelger er mye når både sommer og vinterfelger ser grelle ut. Kunne tenke meg andre på sommer og legge om standard til vinter…

Går mot bestilling av ny her, med levering august/september. Kom gjerne med forhandler-prute-råd 😉

Endret av humpfy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • humpfy changed the title to Bestilt iX40 - Valgets kvaler: iX40 - iX3 - i4 - E-tron

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...