Gå til innhold

Idas tråd - prepping av sommerhjul


 Share

Anbefalte innlegg

Har vært med her inne litt av og på (mest av) i ganske mange år, men aldri kommet så langt at jeg har fått meg til å lage egen tråd om egen bil. 

Etter 8 år som eier av en og samme E60 har det naturligvis blitt et par oppgraderinger og modifikasjoner med tiden, og nå tenker jeg det kanskje er på tide med en egen tråd om alt dette. 😅 Min E60 er i utgangspunktet en noe beskjedent (og litt pussig) utstyrt bil, som de siste årene har fått seg et og annet løft både her og der. 

Hadde fint lite greie på BMW da jeg i 2014 gikk fra en Ford Focus 2012-modell (hentet ut desember 2011) til en 2008 520d. De to største kriteriene mine på den tiden var at det måtte være den nye girspaken, og det måtte være minimum 177hk. Og det måtte være E60, så klart.


Jeg lette allikevel lenge etter den (for meg) "riktige" bilen og søket stoppet først da jeg fant annonsen på denne en ettermiddag sent i november 2014.
En ordentlig "gubbebil" sådan. Ikke hadde den M-sport, ikke tonede ruter fra B-stolpe og bakover og med kjipe hjul - men jeg var strålende fornøyd med valget mitt - og er fortsatt det, egentlig.
Hadde jeg visst mye av det jeg vet i dag hadde jeg helt klart gått for en 525d eller mer (budsjettet på den tiden sa nok nei til noe over 525d, gitt), men den beryktede N47-motoren har vist seg å være både snill og grei med lommeboka så lenge man tar vare på den. 

Et av de aller første bildene jeg tok av bilen, rett etter henting i desember 2014. Til Ida, fra Ida. God jul.

1334842331_KopiavFB_IMG_1431634167899.JPG.c37bc4deb240367fe7725a80f1a2427a.JPG

Interessen for bilpleie var gryende allerede her, men det var først i denne tiden jeg begynte å interessere meg litt for foto i tillegg. Man blir å se av enkelte bilder underveis i tråden her (forhåpentligvis) at dette har blitt bedre med årene i takt med at jeg har tatt mer og mer bilder og ikke minst gått til innkjøp av speilrefleks og gode objektiver - kjenner jeg gremmes litt når jeg ser på bildet over her - men samtidig er det noe med dette helt, helt første bildet. 😆 

16'' Megafelger med Nokian Hakkapeliitta R fulgte med bilen, men ble ganske kjapt byttet ut med Hakkapeliitta 8 når jeg fikk hentet bilen hjem til Tromsø.
I tillegg til disse fulgte det med et sett Style 244 med Landsail sommerdekk, som det etter hvert ble satt på nye Nokian Hakkapeliitta R2 for å kunne veksle litt etter føre på om jeg kjørte pigg eller piggfritt.

Nye sommerfelger ble kjøpt inn samme vår, og det var stor stas med GS Fighter med 245/35R19 Sonar-dekk rund baut på den tiden. Heh. 

20150729_054650.thumb.JPG.4389fbbc45c25a9dc8ea5f13edd584a5.JPG

Etter hvert som tiden gikk ble interessen og lysten til å gjøre noe "ekstra" større og større, før det har eskalert helt de siste 4-5 årene.
Jeg hadde lyst til å bygge om til M-sport og var i kontakt med en litauer i Lofoten som kunne fikse dette for meg, men da jeg tok kontakt etter å ha blitt rygget inn i av en stressa familiefar i drive thru-kø på Burger King på selveste valentinsdagen i 2016 og ønsket jobben gjort, hadde han sluttet å svare.

Det skulle vise seg å være en veldig fin ting, egentlig. Våren 2016 endte jeg heller opp med å bestille Alpina-leppe fra Koed og etter hvert M-sport sideskjørt og senkefjærer - mine første steg i den retningen vi har havnet i nå. 

Fra der til nå har det skjedd utrolig mye, men det jeg kan trekke frem nå helt til å begynne med (før jeg forsøker å runde av det som allerede er et mye lengre innlegg enn jeg egentlig hadde tenkt å starte med) er;

Utvendig - eksteriør, understell etc.:
- Alpina-leppe
- M-sport sideskjørt
- 35 mm senkefjærer fra H&R. Nye, originale M-sportdempere har også blitt montert i ettertid.
- 9'' og 10,5x20'' Niche Essen M146 med 235/35R20 og 285/30R20 Michelin Pilot Sport 4S
- 8,5 og 9x19" ET13 og ET18 Style 218 på vinter, med 235/40R19 Nokian Hakkapeliitta R3 montert 
- Helt nye, adaptive lykter ble montert i sommer, etter å ha blitt foliert med klar Xpel-folie for å holde de pene så lenge som mulig
- Nye tåkelys foran, også disse foliert med Xpel før montering
- Nye baklykter 
- Originale LED skiltlys fra F10
- Bakpotte fra Supersprint, 2x80mm. Noe helt annet enn den kjipe, ovale stussen som opprinnelig er montert på disse firerne.
- "Nye", brukte bremser fra 535d. 348x36 foran og 345x24 bak med senter i aluminium. 
- Redstuff-klosser for å redusere mengden bremsestøv
- Stålomspunnede (?), svarte stealth-bremseslanger fra Goodridge
- Innfellbare, avblendbare sidespeil - 2010-varianten 
- Powerflex-foringer i diff, travers, svingarmer bak, stabilisatorstag foran og bak samt casterstag foran 
 

Innvendig/interiør:
- Ettermontert ratt med varme, hvor både rattkrans og airbag er trukket i nytt skinn 
- Stemningsbelysning fra F01 i B-stolper
- Sort taktrekk
- Sportsgirspake med sportsknapp
- Alt av diskanter og basshøyttalere byttet til Ground Zero (676 HiFi originalt)
- Individual høyttalerdeksler på dørtrekk 
- Aktive komfortseter byttet ut med aktive komfortseter med ventilasjon 
- Seterygger fra E65 med ambientbelysning under listene 
- Nakkestøtter i baksetet fra E65
- Bamboo interiørlister 
- Innstegslister i aluminium 
- Byttet fra M-ASK til CIC med DAB+

Generelt vedlikehold:
- Register byttet preventivt desember 2019, på ca. 258 000 km 
- Høyttrykkspumpe diesel byttet preventivt sommeren 2021
- Motor/girkassefester byttet
- Mellomaksellager byttet 

Tenker jeg oppdaterer lista over her etter hvert som det legges til nye ting i tråden - så blir den nok ganske komplett med tiden. :) 

Hva angår bilder av bil med ny eksos har jeg dessverre vært altfor sløv på bildefronten den siste tiden, så dette er nok noe av det beste jeg kan by på per nå:

37285DD0-3EC1-4984-9BEA-C09A1550F2A1.thumb.JPG.49d7113a3e74d37f6e3af69534a7433d.JPG

GS-felgene ble også byttet ut etter et par sesonger, med Niche Essen M146.
9x20'' og 10,5x20'' som i dag har påmontert 235/35R20 og 285/30R20 Michelin Pilot Sport 4S. 
Nå har ikke jeg rukket å kjøre ned så veldig mange sommerdekksett til nå, men dette er helt klart favorittdekket så langt. 
Felgene har ET35 både foran og bak, så på sommeren kjører jeg med 20 mm spacere på begge akslinger. For å få plass til hjulene har jeg også vært en liten svipp innom Valsemesteren i Sarpsborg og fått rullet bakskjermene en liten anelse. 

Jeg er litt usikker på hvilken vei jeg har tenkt meg med denne tråden foreløpig - har ikke helt bestemt meg for om den skal bli en type "tidslinje" eller om jeg skal skrive om oppgraderinger sånn som jeg føler for det bare, men tenker at stien kan tråkkes opp mens jeg går. Enn så lenge tror jeg at jeg runder av her med noen bilder av hvordan bilen ser ut i dag, så får vi gå nærmere inn på alle tingene som er gjort til nå en annen gang. 😊 
 

Bilde tatt av John Magnus Hammervoll, i forbindelse med GS-treffet i Bud i 2019:
1427591859_31.mai(95).thumb.JPG.4ec8f31bf67f15f2921b2c802dda23e5.JPG

 

Fra Tromsøtur i sommer (flyttet til Oslo i 2018):
IMG_4130.thumb.JPG.cd96f14a0e6c7a0cee7c63c9c351ccd3.JPG

 

Takk for følget enn så lenge, og for at du tok deg tiden til å lese verdens lengste post. Skal prøve å la neste bli litt kortere. 😅

 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Otis over! Trivelig lese stoff :) imponerende lengde på bilholdet, her har jeg litt å lære. 
 

Hvilke kamera bruker du? Jeg vurderer å kjøpe speilrefleks men her har jeg null kunnskap om hva man burde se etter og ikke. Og hva man trenger 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Der var tråd endelig på plass, ja! Venter spent på neste post når vi får se noen av underverkene fra innsiden. :D 

Haha ja, det tok bare noen år. 😅 Mye spennende å skrive om fremover, du skal ikke se bort ifra at det er innsiden som får litt fokus i neste post, nei. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Snagg30 skrev:

Enig med Otis over! Trivelig lese stoff :) imponerende lengde på bilholdet, her har jeg litt å lære. 
 

Hvilke kamera bruker du? Jeg vurderer å kjøpe speilrefleks men her har jeg null kunnskap om hva man burde se etter og ikke. Og hva man trenger 

Tusen takk for det! ☺️ Er i utgangspunktet ganske glad i å skrive, men av en eller annen grunn har det sittet litt langt inne å opprette egen tråd om bilen. 

Jeg bruker Canon EOS 1300D, som var innstegsmodellen for i alle fall noen år siden. Absolutt ikke dårlige greier, men heller ikke det råeste på markedet - men til mitt bruk har det vært helt supert, spesielt etter at jeg gikk til innkjøp av ordentlig objektiv/linse.
Har nesten utelukkende brukt Sigma 50mm f/1.4 ART de siste 4 årene, som jeg ser har steget helt vanvittig i pris siden jeg kjøpte - link her: https://www.scandinavianphoto.no/sigma/50mm-f1.4-dg-hsm-art-canon-1011386?gclid=CjwKCAiA6Y2QBhAtEiwAGHybPf9Vn98H4T32M0yPR05ZHt83fdyYssRV9fqnd2iCwzZVW-DDo3VECBoC00EQAvD_BwE

Blitt utrolig glad i denne til alle typer bilder, da den har vist seg å være svært allsidig til tross for at det egentlig er en portrettlinse. :) 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin bil, og kult at du har gått for noe annet enn m-sport. Enig med resten her, at det er bare å fortsette med skrivinga. Synes det er triveligere stemning på forum, kontra Facebook, for eksempel. Henter ut gubbe-bil til uka sjæl, space grau den også 😝

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Pekka skrev:

Flott bil med smakfulle oppgraderinger, og godt skrevet tekst!

Det ser ut som fargen er Space Grau, og at den originale grillen er beholdt til fordel for en helsvart 👌

Tusen takk for det! Det gir helt klart mersmak når tilbakemeldingene er så hyggelige som de er her. 😊

Det stemmer! Tror Space Grau må være den fargen på E60/61 som kler svart grill desidert dårligst. Ser bare ut som sorte hull, jo. 😅

2 timer siden, Ron Jeremy skrev:

Forfriskende innlegg, skriv mer og kom gjerne med fler bilder. 
Deilig å se noe annet enn M sport på en E60 også!

👍🏻😀

Tusen takk! Her vil det definitivt komme flere oppdateringer og bilder, nå når jeg endelig har tatt steget og faktisk startet på en egen tråd. 😊
Synes det er litt moro selv å ikke ha noe absolutt alle andre har, selv om E6x med M-sport absolutt er pent det også. 

1 time siden, Reef89 skrev:

Flott tråd :)  sett denne bilen på FB flere ganger.

Tusen takk 😊 Ja, har vært aktiv på Facebook noen år så der ligger allerede en liten del av reisen så langt. 

49 minutter siden, And-reas skrev:

Fin bil, og kult at du har gått for noe annet enn m-sport. Enig med resten her, at det er bare å fortsette med skrivinga. Synes det er triveligere stemning på forum, kontra Facebook, for eksempel. Henter ut gubbe-bil til uka sjæl, space grau den også 😝

Tusen takk! 😊 Skriving blir det absolutt mer av, trives best når jeg får utbrodere litt, egentlig. 😆 
Stemningen på her inne er noe helt annet enn på Facebook. Facebook har jeg nesten gitt litt opp, responsen der er nesten utelukkende "hvor kjøpte du det, hvor mye kosta det, hvordan gjorde dere ditten og datten, hva heter det du har der" and on it goes. For all del - det er absolutt ikke noe i veien for å spørre, men når det nesten kun er sånne tilbakemeldinger som kommer blir terskelen min for å poste nye ting der inne litt høyere for hver gang.
Virker som et mer "voksent" miljø her inne, det kan jeg trives godt med. 
Gubbebil er fint, det! Masse potensiale :D 
Hva er det du henter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - prepping av sommerhjul

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...