Gå til innhold

Idas tråd - påsketur med feilskjær


 Share

Anbefalte innlegg

Se her du dette var en fin tråd med fine oppgraderinger på en flott bil .

Så er det så nydelig å se noen som går litt mot strømmen her og ikke monterer m sport all over .😊

Dett var en e60 med flott utseende hverken for mye eller for lite .

Ser frem til fortsettelsen her .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, idapederse skrev:

Gubbebil er fint, det! Masse potensiale :D 
Hva er det du henter?

En F11 🤗 Et solid steg opp på komfortskalaen, til sammenligning med den forrige bilen min - en e82. Så får vi se om det blir noen modifikasjoner på sikt 😃 Satser på at r4 dieselen holder mål, slik den har gjort på begge e8x-ene jeg har eid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, sveigis skrev:

Se her du dette var en fin tråd med fine oppgraderinger på en flott bil .

Så er det så nydelig å se noen som går litt mot strømmen her og ikke monterer m sport all over .😊

Dett var en e60 med flott utseende hverken for mye eller for lite .

Ser frem til fortsettelsen her .

Tusen takk for det, gleder meg til å fortsette på denne tråden selv. 😊
Og helt enig - det er litt moro å ha noe ikke alle andre har, men til gjengjeld blir jeg litt muggen når jeg først finner en annen norsk E60 med Alpina-front. 😆
Lå en ute på Finn for en stund siden, greide til og med å finne igjen linken på den: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=234528640 

16 minutter siden, And-reas skrev:

En F11 🤗 Et solid steg opp på komfortskalaen, til sammenligning med den forrige bilen min - en e82. Så får vi se om det blir noen modifikasjoner på sikt 😃 Satser på at r4 dieselen holder mål, slik den har gjort på begge e8x-ene jeg har eid.

Ah, herlig! Og definitivt en oppgradering hva angår komfort kan jeg tenke meg 😅 F10/11 er virkelig flotte biler.
Krysser fingrene! Min nærmer seg 300.000 nå, fortsatt samme motor som ble satt i før den rulla ut fra fabrikk (kommer eget innlegg om preventivt bytte av register og høyttrykkspumpe etterhvert), måtte den holde i 300.000 km til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil! Har alltid vært litt negativ til å slenge på en Alpina-leppe på E6x, men kombinert med M-sport sideskjørt ble det riktig så kledelig og ting hang mye bedre sammen. Flott, som flere andre nevner, at du har beholdt grillen i krom - det klar fargen på bilen sammen med kromlistene rundt vinduene.

Bydde forøvrig nettopp på en "ikke m-sport" F10 i space grau selv - så blir spennende å se om jeg også snart har en gubbebil i hus😅 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, laffe skrev:

Flott bil! Har alltid vært litt negativ til å slenge på en Alpina-leppe på E6x, men kombinert med M-sport sideskjørt ble det riktig så kledelig og ting hang mye bedre sammen. Flott, som flere andre nevner, at du har beholdt grillen i krom - det klar fargen på bilen sammen med kromlistene rundt vinduene.

Bydde forøvrig nettopp på en "ikke m-sport" F10 i space grau selv - så blir spennende å se om jeg også snart har en gubbebil i hus😅 

Du, jeg var utrolig usikker i forkant av montering selv. Hadde troa på at det ville bli bra, men tok meg selv i å være redd for å stå i fare for å fornærme eiere av ekte Alpinaer ved å sette noe sånn på en traust 520d. 😅 Glad jeg tok sjansen allikevel, satser på at jeg ikke har tråkka på noen Alpina-tær underveis. 
Det gjorde seg absolutt med M-sport sideskjørt i kombinasjon med denne, ja. 

Grill og vinduslister i krom er absolutt noe som kommer til å fortsette å være der. Synes dessverre ikke Space Grau E60 kler disse sorte grillene, blir jo bare sorte hull. Det er jo også gått en liten rød tråd i alt dette - grill og vinduslister i krom, i tillegg til sommerfelgene med maskinert front og sort høyglans på B- og C-stolper. 

Haha, herlig 😅 Utrolig digge biler å kjøre i da, selv om de kanskje ser litt "gubbete" ut uten M-sport. Liker at man føler seg så "liten" bak rattet i F10/11, bilen føles jo enorm. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, idapederse skrev:

men tok meg selv i å være redd for å stå i fare for å fornærme eiere av ekte Alpinaer ved å sette noe sånn på en traust 520d.

Én ting er å montere en Alpina-leppe, en annen (og langt verre!) ting er å lage en komplett lookalike av en Alpina😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2020 ble året med noen av de mer spennende oppgraderingene som er gjort til nå - blant annet bremser. 
Med felger som er så åpne som Niche-felgene er, føltes det litt smått med de skivene som i utgangspunktet var der.

Samboer snublet over et svært pent brukt sett i Tyskland, som hadde stått på en E60 535d. 
Brått ble det altså tostemplede calipere foran, og bremseskiver på henholdsvis 348x36 og 345x24 med senter i aluminium, samt bremseklosser fra EBC (Redstuff) for å minimere bremsestøv. 
I tillegg byttet vi til stålomspunnede(?) bremseslanger fra Goodridge, i stealth black for at det skal se mest mulig OE ut - det er tross alt greit å bytte ut 13 år gamle bremseslanger med noe helt nytt.

Litt størrelse på både skiver og calipere sammenlignet med det som opprinnelig stod på bil:

Banan for scale 😆
IMG_5258.thumb.JPG.156477c8b28622dd65ee97b70dc3e595.JPG


Alternativt har vi også str 38 2/3 for scale, her ferdig sandblåst: 
IMG_5230.thumb.JPG.b37c6dee349fe255dec87a57840f5da7.JPG


Skivene var det også en anelse forskjell på, spesielt i tykkelsen: 

IMG_5255.thumb.JPG.60ab455ec8681dfa97bbfedf97ee73e1.JPG

Men også i diameter var det litt forskjell: 
 

IMG_5256.thumb.JPG.69875628463318392e438a564e48e639.JPG


Etter sandblåsing kommer varmebestandig grunning:

 IMG_5259.thumb.JPG.2aad884b3280bfe0916c33b070c12b30.JPG

Og etter grunning kommer lakk. Her fikk Ida sin livslange, "hemmelige" drøm om knallgule calipere endelig bli til virkelighet - valget falt nemlig på Performance Yellow fra Foliatec - en nydelig, varm gulfarge (litt i samme gate som bananen) som viste seg å kle bilen svært godt. Lakk la vi med sprøyte istedenfor pensel, og resultatet meget bra om jeg får si det selv.
En av fordelene med å nesten være helt alene på jobb i fellesferien, er at man kan få holde på litt som man ønsker på verkstedet. Ingen som må ha akkurat den liften den uka. 😅 Ingen som liker akkurat den liften uansett.

D15F3332-F55F-45E8-AB43-87FCD0A3E72C.thumb.JPG.726e8e26a18bfb1db4e9da049757fe32.JPG

 

Bremseslangene på bildet under her er de som fulgte med bremsene altså, ikke noe vi hadde planer om å bruke. 
Legg merke til klistremerket på holdefjærene foran. Bestilt fra første og beste sted via eBay som sendte til Norge, ble lagt på med litt puls (her følte jeg at jeg var på tynn is - var også livredd for å greie å sette de feil vei)og deretter lakket over med klarlakk: 

IMG_5257.thumb.JPG.62aac976b1b1e09edaa0c3799b72e614.JPG

Ting begynner å ta form. Litt svimmel etter løsemiddelinntaket som er gjort over flere dager, men so far so good: 

 

IMG_5253.thumb.JPG.dd4b88e3dff6f894f52ef249204fceee.JPG


Ting begynner for alvor å komme på plass: 
IMG_5254.thumb.JPG.08ced27fbc98b50218975bed2b200865.JPG

Beklager kornete bilde, dette var visst det eneste jeg fikk lov til å laste opp av de jeg hadde. 🤷‍♀️

Bak:
2021157964_IMG_2227JPG.thumb.jpg.394e9fb41a6082ece333027aab8772e5.jpg

406510074_IMG_2229JPG.thumb.jpg.771dcf1e84690c19941cfc7d37ddbca2.jpg

Maskoten må med. Han var i alle fall med helt til han innså at han faktisk hadde et valg, og heller ønsket å ligge hjemme og sove mens vi holder på med ting som dette: 

IMG_2232.thumb.JPG.aa04de64ec1c992f8cd994a9d6110c4a.JPG

Alt i alt veldig fornøyd med denne oppgraderingen, nå slipper jeg å skjemmes sånn smått med store, åpne hjul og bittesmå bremser bak der igjen. 😅 Gulfargen kledde bilen svært godt også (gul er nok min soleklare favorittfarge, sånn helt egentlig), heldigvis. 

Her bilde fra i Tromsøtur i sommer, et av mine favorittbilder i dag. 

_MG_6198.thumb.JPG.f758d02b9bd80b33c5b6fccca538beaa.JPG

Det er noe litt eget med en BMW omringet av fjell og fjorder på hver eneste kant - synd det ikke er de samme mulighetene for dette her i Oslo. 😅

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også 348 mm foran på E61, men "kun" 30mm breie og enkel stempel i caliper (fra bensin V8-er). Ser ganske stort ut da, særlig når jeg kjører 18" felg. Skal også oppgradere til 345*24 bak. 

Angående bilde-limit så skal det være mulig å få inn flere bilder per post, så du må bare prøve igjen neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

18 minutter siden, E.C. skrev:

Har også 348 mm foran på E61, men "kun" 30mm breie og enkel stempel i caliper (fra bensin V8-er). Ser ganske stort ut da, særlig når jeg kjører 18" felg. Skal også oppgradere til 345*24 bak. 

Angående bilde-limit så skal det være mulig å få inn flere bilder per post, så du må bare prøve igjen neste gang.

Det hjelper med større skiver, kan tenke meg det ser ganske stort ut på 18". ☺️ Her kjører jeg 19" på vinter og 20" på sommer, så det hjalp veldig her også med større skiver. 

Fant ut av det, det var brukerfeil. Forsøkte å laste opp bilder i feil format, da ble det bare krøll. Innlegget er oppdatert med flere bilder nå :D 

18 minutter siden, NeonMuffler skrev:

veldig kult stuk den fikk med nye hjula og alpina leppa, det passa utrolig bra til bilen :) stå på!

Tusen takk for det! ☺️ Er utrolig fornøyd med oppsettet og hvordan det er blitt nå. 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, forresten!

På vei hjem fra Larvik lørdag kveld skjedde det vi lenge har ventet på - bilen, som var gått 152.500 ved henting i Førde den 10. desember 2014 rundet "endelig" 300.000 km - og det med samme motor i som da den trilla ut fra fabrikken tidlig i desember 2007, gitt! 🥳

Husker veldig godt at jeg syntes høy kilometerstand var skummelt i den tiden jeg lette etter bil (fant en 525d med M-sport før denne med 199.000 på telleren som jeg ikke turte å kjøpe), og når min omsider rundet 200.000 sommeren 2017 tenkte jeg faktisk "That's it. Nå er det over. Nå ramler bilen fra hverandre på vei hjemover" (befant meg et eller annet sted i midt-Norge på vei nordover mot Tromsø etter sommerferie). Neida - så ille var det ikke, men det var en litt dyster og trist følelse over det hele. 

Så feil kunne jeg (heldigvis) ta. 😅 Ene parklyspæra ble faktisk dårlig på vei nordover, men utover det kom vi oss helskinnet hjem uten noen som helst problemer. 😆 100.000 til er kommet på siden da, og bilen er i bedre stand i dag enn den var ved henting (var litt smårusk allerede da) - og kanskje til og med bedre enn ved 200.000 km - det er litt deilig å tenke på. 

Akkurat dette med kilometerstand har jeg tenkt en del på opp gjennom årene, og min konklusjon i dag er vel egentlig at det ikke er verdens undergang at bilen er gått langt, så lenge den er tatt vare på. Problemet er bare at man aldri kan vite 100% hvordan en bil er behandlet når man kjøper ny bruktbil, og det synes jeg fortsatt er litt skummelt. Dermed kan det også hende at disse fordommene mine mot høy kilometerstand vil følge meg den dagen det blir snakk om kjøp av ny bil allikevel, selv om lav kilometerstand absolutt ikke er synonymt med at bilen er bra behandlet. 

Men forhåpentligvis holder E60'en i mange tusen kilometer til, så vi slipper å tenke på akkurat det. Planen er i alle fall å ha den til den kneler, og da kanskje forsøke gjenoppliving om det i det hele tatt er mulig. Den tid, den sorg tenker jeg.
Enn så lenge fortsetter vi med å ta ting etter hvert som de dukker opp (større deler av understellet består allerede av PowerFlex-foringer blant annet, men det er ikke alle som er byttet riktig ennå), i tillegg til å fortsette å forsøke å holde rusten unna. So far, so good. Noe overflaterust under bilen her og der som allerede er tatt tak i og behandlet etter alle kunstens regler, og til sommeren tas nok traversen ned for å få kommet ordentlig til over der - men til å være en 14 år gammel bil er det veldig lite å finne. Dette kan nok også skyldes at den gikk i Tyskland frem til 2011, rundtomkring i Førdetraktene frem til 2014, og deretter på svært sparsommelig saltede veier i Tromsø og omegn fra 2014 til 2018. 
Dette er jo en bil som brukes i det daglige, og er også vår foretrukne bil ved langturer grunnet komforten. E90'en er absolutt ikke ubehagelig å kjøre den heller, men komfortstolene i E60 er helt utrolig digge. 

300 000 må selvfølgelig dokumenteres! For ordens skyld er det passasjer som har tatt bilde her, ikke sjåfør. 

IMG_5248.thumb.jpg.1a343728fb890a2b8835403671ba5ced.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ble det brått litt mer fritid enn forventet på oss begge her hjemme. 
Testet positivt på hurtigtest tirsdag og PCR i går - og i dag smalt det for mannen i huset også. Ikke helt sånn vi hadde tenkt å tilbringe uka og den kommende helgen, men sånn er nå det - priser meg uansett lykkelig for at vi har greid å holde oss unna denne dritten til nå og at det er åpnet såpass opp at jeg i det minste får lufte den firbeinte på lovlig vis.
Akkurat den biten har tidligere provosert meg - at smittede hundeeiere ikke skal få gå ut med hunden sin engang. Jeg skjønner det på en måte, men synes samtidig utrolig synd på de som ikke har hage eller annen mulighet for lufting når de ikke får forlate egen eiendom ved påvist smitte. 

Men, nok om det - neste post tenker jeg kan omhandle litt interiør, da jeg fortsatt har til gode å ta bilder av enkelte av de tingene som er gjort både eksteriør- og interiørmessig. På tide å ta seg sammen på bildefronten, gitt!

Vi var så heldige å få tak i brukt ratt med varme og medfølgende slepering her for en stund tilbake siden, så da ble mitt M-sportsratt uten varme og med glatt skinn byttet ut med et med varme og "ruglete" skinn. Sistnevnte var jeg lite begeistret for, egentlig. Liker den "glatte" looken bedre, og det hadde i tillegg satt seg en eller annen lukt i dette brukte rattet med "ruglete" skinn som ikke føltes videre innbydende - mulig tidligere eier av dette rattet har røkt inne i bilen. Grøss

Har tidligere vært i kontakt med noen som kan trekke om rattet for en ganske fin sum, men fikk liksom aldri dette til å skje. Men så bestemte @Saltkjelen seg for at det var på tide å sende inn, så da hev vi oss på og fikk sendt inn vi også - både ratt og airbag.

Førbilde: 

IMG_1695.thumb.jpg.4606a9a3eb0924fc7889f24fd50f63ff.jpg

Var også så heldig at jeg fikk overta Lasse sitt gamle ratt som han hadde til sin E60 den gang, så bilen kunne brukes som normalt mens vi ventet. Hvor bra det så ut, kan dog diskuteres 😆:

IMG_1700.thumb.jpg.aeda2a9460aab524b3810c083a1b6377.jpg

Samtidig vet jeg at jeg ikke burde klage, jeg slapp i alle fall å bruke kollektivt de ukene vi ventet på å få delene tilbake. 🤷‍♀️

På ratt med varme kunne de visstnok ikke fjerne det gamle skinnet, men måtte legge nytt oppå det originale av en eller annen grunn. Rattet ble altså noe tykkere enn i utgangspunktet, men det tok ikke lang tid å venne seg til. Og herregud, så ryddig og pent det ble! 😄 Legg merke til at airbagen også er trukket i skinn, ikke bare kransen.  
 

IMG_1937.thumb.jpg.f000a6da499e6fc6dabd6d6ca8555990.jpg

Lukta er også borte, heldigvis. Vet ikke om det nye skinnet har greid å "kapsle" inn denne, eller om de behandlet det gamle skinnet med noe før de la på nytt - umulig for meg å si - men så lenge lukta er borte og ikke kommer igjen (halvannet år siden nå), er jeg strålende fornøyd. 

Endret av idapederse
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lang km stand er jeg ikke så bekymret for med mindre der er et servicehefte som tilsier at ting er fulgt opp.

Har kjøpt biler med sold km stand og er faktisk de jeg har hatt minst kødd med 😊😊

Når jeg ser hvordan denne blir fulgt opp ,velger du enkelt selv hvor lenge den skal gå og det ser ut til å bli lenge .

Veldig gøy å se e60 eksemplarer som dette som faktisk blir passet godt på for dette er virkelig gode biler å kjøre ,ikke minst ser knall ut.

Rattet ble jo meget pent og så godt ut å holde i .

De bremsene der er store og ser for meg at disse fungerer godt .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • idapederse changed the title to Idas tråd - påsketur med feilskjær

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...