Gå til innhold

Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.


Rune-K
 Share

Anbefalte innlegg

Nå har jeg hatt Z4en min i straks 10 år og begynner å føle på at jeg trenger en ny bruksbil om ikke så lenge. Siden jeg kjører en del på E6en så det er nok et tidsspørsmål før det må bli en stor påkost. Sist Eu kostet meg nesten 20 000. Salting er noe drit.

Men siden jeg er blitt helfrelst på å kjøre toppløst så sliter jeg litt med hva jeg skal velge og utvalget fra BMW er mildt sagt begrenset. 

Drømmen er noe alla dette. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=243825329 (noen som kjenner til forhandleren) Men synes prisen er litt stiv, man får jo en ny en til nesten samme prisen. Hvordan er det og importere en tilnærmet ny Z4? Er det noe og spare på det? Tenker at maks jeg kan legge i en bil er 700 000.

En annen mulighet er og beholde den jeg har og bruke den helt opp. Samtidig kan jeg kjøpe meg en brukt I3 og ha som pendlerbil, Man bør få en grei en til rundt 150 000. Ulempen da er at jeg får tre biler og det bryter egentlig med mine prinsipper om maks to biler.

En tredje mulighet er å beholde Z4en jeg har nå som bruksbil noen år til og vente på at den nye Z4en skal synke litt til i pris.. Men da er jeg redd for at utgiftene blir store ettervært, skal jeg bytte den inn nå så regner jeg med og få rundt 100 000 for den.

Bare og komme med innspill, jeg er åpen for alt. Kanskje noen har et forslag som jeg ikke har tenkt på i det hele tatt. Hadde BMW laget en elektrisk cab så hadde jo valget vært enkelt.

Endret av Rune-K
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den nye Z4’en er et smykke av en bil. Hadde den som leiebil en uke på Mallorca i 2019, 20i utgave. Koste oss skikkelig i den på kryss og tvers rundt på fjellveier og hovedveiene. Lettkjørt og liten og nett. Kanskje litt for sportslig i Sport mode, stod helst i Comfort. Men en ypperlig daily driver med alt utstyr du kan tenke deg og plass til litt bagasje. Fin lyd av 2-literen også :) 

849D6734-A689-4EED-9053-19FA5B6385F4.thumb.jpeg.5d4ca09a841cb0a659c8a28e18db0ea2.jpeg
 

5E60A7C2-F2EE-4C8B-973B-AF624751A5DD.thumb.jpeg.da38bffd63304daa3e5de528736235a2.jpeg

DE30DC79-1B8F-43CC-BA71-D229CC0244D4.thumb.jpeg.09890253bc63c7e92815c2d69f2dac8d.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stikkord ved evt import av nyere bil er refunderbar moms, dvs kjøpe en bil som er førstegangsregistrert på et firma. 

Ulempen er selvfølgelig dårligere nybilgaranti. Kjører du mye er det jo gull med 5 år/200km garanti.

Får f.eks denne for under 700

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_z4_sdrive_30i_m_sport_aut_nav_adaptiv_farth__h_k/96844936

Ellers er jo ikke noen av scenarioene dine "feil", men forstår godt at du vil bytte etter 10 år. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, papertiger skrev:

Den nye Z4’en er et smykke av en bil. Hadde den som leiebil en uke på Mallorca i 2019, 20i utgave. Koste oss skikkelig i den på kryss og tvers rundt på fjellveier og hovedveiene. Lettkjørt og liten og nett. Kanskje litt for sportslig i Sport mode, stod helst i Comfort. Men en ypperlig daily driver med alt utstyr du kan tenke deg og plass til litt bagasje. Fin lyd av 2-literen også :) 

Ja det er en flott bil og blir det en ny en så tenker jeg at det blir med standard understell. skal tross alt være helårs bruksbil. Har du noen formening om størrelsen på kofferten kontra E85? Det bør i vertfall ikke være noe mindre. Det der er også en interiørfarge jeg kan tenke meg. Er det sportseter du har der, har du noen formening om hvordan de vil bli i daglig bruk?

1 time siden, mslello skrev:

Tenkte å foreslå i8 roadster,  men det var dyrt enda 😬 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=247692934

I8 roadster hadde vært drømmen det men så var det E6 og saltholdig slaps på vinteren da.

41 minutter siden, Lars89 skrev:

Stikkord ved evt import av nyere bil er refunderbar moms, dvs kjøpe en bil som er førstegangsregistrert på et firma. 

Ulempen er selvfølgelig dårligere nybilgaranti. Kjører du mye er det jo gull med 5 år/200km garanti.

Får f.eks denne for under 700

https://www.blocket.se/annons/skane/bmw_z4_sdrive_30i_m_sport_aut_nav_adaptiv_farth__h_k/96844936

Ellers er jo ikke noen av scenarioene dine "feil", men forstår godt at du vil bytte etter 10 år. 

 

 

Hvis jeg ikke sparer noe på det så er ikke import interessant. Men takk for at du undersøkte. En ny en med minste motoren og fornuftig utstyr bør man jo få for en 670 000 hvis jeg har tolket hjemmesiden til BMW riktig. Derfor så synes jeg også den jeg linket til er for dyr. Den er tross alt 3 år gammel.

38 minutter siden, Ron Jeremy skrev:

E89 evt en 640 cabrio, siden du pendler?

Den nye er fremdeles dyr, Z pleier jo å holde seg bra i pris.

E89 har jeg aldri likt. Den blir litt for stor og en roadster skal ha stofftak. Jeg liker også ha med bagasje selv med taket nede. Dessuten så begynner de og bli gamle. Ser for meg at blir det en ny bil så skal den beholdes i minimum 10 år. så bør helst ikke være stort eldre enn 2 år. Samme problemet med 640 cabrio. Skal man ha en til en fornuftig pris så begynner de og bli gamle.

Men takk for forslaget. Keep them coming.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik det ser ut så kan det lønne seg bra å importere en slik bil fra Sverige. Ser ut som du får en 30i for tilnærmet samme pris som man må ut for for en 20i i Norge. Du går jo nå fra en rekkesekser til en to liter, jeg vet ikke om dette har noen betydning for deg? Alternativt ville jeg nok da ventet to år for så å importere en M40i, med B58 motoren så er jo dette ett vildyr av en bil.

Så mitt forslag er enten å importere en 30i fra Sverige nå før påkosten blir for stor på bilen du har. Denne kan du fortsatt selge og få noe igjen for. Eventuelt vente to år for så å importere en M40i. Å kjøpe en kjip I3 for å pendle med er så kjedelig fornuftig, hele vitsen med å dailydrive en entusiastbil er jo at hver eneste kjøretur skal være morsom…selv de kjedelig kjøreturene blir krydderet litt når man kjører noe artig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Marius2002 skrev:

2-serie cab da? Ligger bare med 20i, men greit priset. Stofftak. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=246314288
Mulig om en ser utenlands at en finner en med større motor? :) 

Den var lekker den. Ser at da får jeg med et utrolig komfortabelt baksete også. Ulempen er at den begynner og bli gammel. Hvis jeg skal beholde den i 10 år er jeg litt skeptisk.

1 minutt siden, Fredrik 90 skrev:

Slik det ser ut så kan det lønne seg bra å importere en slik bil fra Sverige. Ser ut som du får en 30i for tilnærmet samme pris som man må ut for for en 20i i Norge. Du går jo nå fra en rekkesekser til en to liter, jeg vet ikke om dette har noen betydning for deg? Alternativt ville jeg nok da ventet to år for så å importere en M40i, med B58 motoren så er jo dette ett vildyr av en bil.

Så mitt forslag er enten å importere en 30i fra Sverige nå før påkosten blir for stor på bilen du har. Denne kan du fortsatt selge og få noe igjen for. Eventuelt vente to år for så å importere en M40i. Å kjøpe en kjip I3 for å pendle med er så kjedelig fornuftig, hele vitsen med å dailydrive en entusiastbil er jo at hver eneste kjøretur skal være morsom…selv de kjedelig kjøreturene blir krydderet litt når man kjører noe artig. 

Nå blir vekt effektforholdet på den minste motoren nesten likt som den jeg har nå så regner ikke med at den vil føles undermotorisert. Drømmen er jo sekser men de begynner og bli veldig dyre. Kjøper jeg en ny en i Norge så får jeg jo også 5 års garanti, Hadde vært deilig og ikke bekymre seg for hva som ryker neste gang for en gangs skyld. E85 har vært langt fra feilfri.

Og kjøpe en brukt I3 er selvfølgelig det kjedelige alternativet. Jeg koser meg med å kjøre Z4 som bruksbil. Og jeg er fortsatt såpass barnslig at jeg synes det er artig når ungene titter på den rare bilen som står i kø på vinteren som ikke ligner noe annet de har sett. Enda artigere når det blir en 5-6 varmegrader og jeg kjører toppløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å bare hive seg rundt å bestille en flett ny Z4 da? Da får du jo tryggheten og du får sjansen til å få bilen akkurat som du vil ha den. Som du sier så er det ikke noe å utsette på effekten i toliteren, er jo bare om man kan leve med litt annen motorlyd. Å kjøpe en sånn bil ny ser jeg heller ikke som problematisk ettersom du kjører bilene i 10 år. Tror Z4 vil ha ett fornuftig verditap i årene fremover hvor fokuset på elektrisk dritt bare blir større. Kanskje dette er siste sjanse til å kunne kjøpe en slik bil som dette helt ny i Norge uten at avgiftene går i taket? Er litt det samme som jeg har sagt til en kamerat som har lyst på ny Chevrolet pickup, han kjøpte en helt ny i 2018 og jeg sier at skal du ha ny V8 pickup igjen så må du handle nå!! Er litt det samme for sånne biler som Z4 egentlig, hvor lenge vil BMW Norge beholde dem i prislista? Nye 2-serie Coupe leveres nå kun i M240i, de mindre 220i og 230i modellene tas ikke inn til Norge på den nye modellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hva med å bare hive seg rundt å bestille en flett ny Z4 da? Da får du jo tryggheten og du får sjansen til å få bilen akkurat som du vil ha den. Som du sier så er det ikke noe å utsette på effekten i toliteren, er jo bare om man kan leve med litt annen motorlyd. Å kjøpe en sånn bil ny ser jeg heller ikke som problematisk ettersom du kjører bilene i 10 år. Tror Z4 vil ha ett fornuftig verditap i årene fremover hvor fokuset på elektrisk dritt bare blir større. Kanskje dette er siste sjanse til å kunne kjøpe en slik bil som dette helt ny i Norge uten at avgiftene går i taket? Er litt det samme som jeg har sagt til en kamerat som har lyst på ny Chevrolet pickup, han kjøpte en helt ny i 2018 og jeg sier at skal du ha ny V8 pickup igjen så må du handle nå!! Er litt det samme for sånne biler som Z4 egentlig, hvor lenge vil BMW Norge beholde dem i prislista? Nye 2-serie Coupe leveres nå kun i M240i, de mindre 220i og 230i modellene tas ikke inn til Norge på den nye modellen.

Jeg har alltid vært skeptisk til og kjøpe en ny bil da jeg synes verditapet har vært alt for høy. Men når jeg ser at det kun skiller en 30-40 000 mellom en ny Z4 og en som er 3 år gammel bør jeg kanskje tenke revurdere det standpunktet. 

Kanskje det snart kommer en ny tråd. Hva slags utstyr må man ha i en ny Z4?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Rune-K said:

Ja det er en flott bil og blir det en ny en så tenker jeg at det blir med standard understell. skal tross alt være helårs bruksbil. Har du noen formening om størrelsen på kofferten kontra E85? Det bør i vertfall ikke være noe mindre. Det der er også en interiørfarge jeg kan tenke meg. Er det sportseter du har der, har du noen formening om hvordan de vil bli i daglig bruk?

Har ingen erfaring med E85, men sjekk data på nettet? Ja tror det er sportssetene, det var en M sport utgave vi kjørte. Helt innertier for daglig bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, papertiger skrev:

Har ingen erfaring med E85, men sjekk data på nettet? Ja tror det er sportssetene, det var en M sport utgave vi kjørte. Helt innertier for daglig bruk. 

Siden jeg spiller i korps så har jeg et krav til bagasjeplassen. Må få plass til to instrumentkofferter. En bassklarinett og en barytonsax. Skal sies at ene tubaisten vår fikk for seg og være sjåfør for den andre tubaisten vår en gang, problemet var at han kjørte Corsa. Alt går bare man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4, Utstyr, hva er kjekt og ha og hva er jåleri?

Da har jeg vært og snakket med min forhandler og har noen spørsmål.

Det var litt forskjellige versjoner. De to som jeg ser for meg er aktuelle er M sport eller Sport line. Jeg vil jo helst ha standard understell så da blir det Sport-line samtidig så er M-sport penest.  Kjør debatt. Kanskje Sport-line med utvendig M-sport hvis mulig.

Interiørlister var det lite og velge i. Enten sort høyglans eller aluminium. aluminium har jeg nå og det blir iskaldt på vinteren men de sorte ser jeg for meg blir fort ripete. Erfaringer her?

Gearkasse, mann kan jo fortsatt få en god gammeldags manuell. Det frister litt med en smidig 6 trinns. Dette vil jeg tro blir en av de siste BMWene med manuell. Samtidig så frister det og spare 25000 som jeg kan bruke på andre ting. På den andre siden er litt skeptisk til en 2 liters turbo og manuell. Mann får vel ikke det samme bunndraget som i en sekser? Noen som har erfaring her. Brukes den samme motoren i andre biler i kombinasjon med manuell som det er mulig å prøve?

Så utstyrspakker. Det meste skjønte jeg men det var noe som het "Connected" pakke. Den er jeg usikker på. Noen som kan forklare forskjellen på standard utrustning og denne pakken på en forståelig måte. Selgeren snakket om noen forskjellige skjermer. Jeg vil ha den parkeringssaken der man har kameraer som ser bilen oven ifra og en grei navigasjon. Vi la inn parkeringssensor kode 508. Er dette en enklere versjon med kun sensorer?

Valgte også adaptive led lys og HUD. Det var dyrt ekstrautstyr men regner med at det er vært prisen. Noen meninger her?

Da vil jeg ha så mye synspunkter som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Rune-K changed the title to Ny bruksbil, Z4. vinterhjul.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...