Gå til innhold

Rustgaranti


Dusy
 Share

Anbefalte innlegg

@Ingvaldsenstygt redd for det. 
men er som @Trulsener inne på at selger beskrev bilen som strøken og mente lakken var bra. 
 

Jeg begynner hos NAF og Møller, men skal nok formidle ultimatumet til selger på mandag og etterspørre dokumentasjon på EUen som ble tatt i februar. Snakket med @karolinefsom jobber som oppretter og viste henne bildene. Som hun påpekte kan ikke dette ha oppstått i løpet av den måneden jeg har hatt bilen, så her har mekaniker vært sløv. Naturlig nok har selger også vært litt slu med å ikke informere om dette syntes jeg. Så får jeg også kontakte Møller tynset og etterspørre service dokumentasjonene de har i systemet sitt. 
 

Har søkt meg på Elbilforum og der har jeg lest at flere har klagd på det samme, dog er det flest klager på første gen E-Golf. Etter mer googling er deg jo åpenbart et utbredt problem på de fleste VAG. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg sendt eier en sms:

«Hei igjen NN! Nå har jeg forhørt meg litt med ulike folk jeg kjenner i bilbransjen. Jeg trenger dokumentasjon fra EU kontrollen som ble tatt i februar og navnet på verkstedet. Så skal jeg ta kontakt med Møller Tynset og få dem til å ettersende dokumentasjon fra servicene som er tatt. Dette burde vært fanget opp for lenge siden. 

Samtidig syntes jeg det er veldig leit at du har beskrevet bilen som strøken i annonsen, og angitt at lakken er bra når jeg spurte om dette på Finn. Med funnene på bilen føler jeg at jeg har fått en bil som strengt tatt ikke samsvarer med beskrivelsen. Denne informasjonen som du har oppgitt har jeg lagret. 

Jeg har tenkt at om jeg ikke vinner fram med Møller, selv om det er bemerkelsesverdig at en 4 år gammel bil har rust på de rareste plassene (inne i motorrommet blant annet som jeg sendte bilde av), at dette er noe du som selger må dekke i henhold til reklamasjonsretten.

Dette er ingen trussel eller ønskesituasjon for meg. Men jeg kjenner meg veldig trist over at det er funnet slike rust tilfeller på bilen. Merk at jeg skal gjøre alt i min makt for å vinne fram med Møller og ha NAF i ryggen på dette. Det er ikke et enkelt tilfelle hos VAG med rust for å si det sånn!»

 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Dusy skrev:

@Ingvaldsenstygt redd for det. 
men er som @Trulsener inne på at selger beskrev bilen som strøken og mente lakken var bra. 
 

Jeg begynner hos NAF og Møller, men skal nok formidle ultimatumet til selger på mandag og etterspørre dokumentasjon på EUen som ble tatt i februar. Snakket med @karolinefsom jobber som oppretter og viste henne bildene. Som hun påpekte kan ikke dette ha oppstått i løpet av den måneden jeg har hatt bilen, så her har mekaniker vært sløv. Naturlig nok har selger også vært litt slu med å ikke informere om dette syntes jeg. Så får jeg også kontakte Møller tynset og etterspørre service dokumentasjonene de har i systemet sitt. 
 

Har søkt meg på Elbilforum og der har jeg lest at flere har klagd på det samme, dog er det flest klager på første gen E-Golf. Etter mer googling er deg jo åpenbart et utbredt problem på de fleste VAG. 

Ville undersøkt litt mer rundt kjøpsloven her også, kanskje noe og snakke med NAF om. Ingen tvil om at bilen er i dårligere forfatning enn hva som forventes, så burde ha god grunn til å heve kjøpet, noe som kanskje hadde hvert det beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Lars S said:

Ville undersøkt litt mer rundt kjøpsloven her også, kanskje noe og snakke med NAF om. Ingen tvil om at bilen er i dårligere forfatning enn hva som forventes, så burde ha god grunn til å heve kjøpet, noe som kanskje hadde hvert det beste.

Jeg skal ta alt videre med NAF da jeg merker selger har satt seg på bakbeina, men høflig. Ei gidder jeg heller ingen dårlig stemning eller tonefall før jeg har alt det skriftlige på plass. Nå gjelder det egentlig å få fremskynda den NAF rapporten fortest mulig. 
 

her er svaret jeg fikk:

«Du når dessverre ikke frem med dette juridisk. Det vet du nok selv også. Beskrivelsen er relativ til bilens alder og hva du som kjøper må forvente. 

Når det er sagt så synes jeg det er kjedelig hva du har opplevd og vil bidra der jeg kan for at du får orden på dette.

EU-kontroll er tatt sist hos Larsen&Waagan på Tynset. Dette er et seriøst firma jeg bruker på all bilpleie. De ville gitt meg beskjed om noe slikt du indikerer var avdekket. Uansett så er det rustgarantien hos Møller som må være din vei fremover herfra.»

Edit:

Googlet verkstedet bilen var inne til EU på. Det er jo et karosseriverksted som også utfører mekanisk arbeid. Veldig, veldig merkelig at ingen har påpekt dette.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Dusy skrev:

Bilen ble EU godkjent i februar, tenker jeg skal høre med tidligere eier og høre hvilket verksted som godkjente bilen for å høre om de påpekte det jeg har funnet.

Denne overflaterusten er ingen mangel på EU kontroll før om 8-10 år . Men kontrolløren kan selvsagt bemerke det på fakturaen til kunde som en service, men ingen plikt. Her kan du se hva kontrollører har å forholde seg til angående rust. https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/bedomming-av-rustskade.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, 540is said:

Denne overflaterusten er ingen mangel på EU kontroll før om 8-10 år . Men kontrolløren kan selvsagt bemerke det på fakturaen til kunde som en service, men ingen plikt. Her kan du se hva kontrollører har å forholde seg til angående rust. https://www.vegvesen.no/globalassets/kjoretoy/verkstedbransjenkontrollorgan/bedomming-av-rustskade.pdf

Tusen takk, det var jo i grunn veldig opplysende. Da er det i grunn ingen poeng å ha noen dialog med de. Her er vel Møller Tynset den eneste sikre kilden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Dusy skrev:

@laffeBilen ble kjøpt 4 april, så 1,5 måned tilbake. I annonsen ble det skrevet «Strøken E-Golf» og i samtale på Finn.no da jeg spurte om tilstand på lakk svarte han at «lakk er bra» pluss en strofe om at bilen er kjørt i salt-fritt klima. Alt dette har jeg tatt screenshot av nå.

Jeg er litt redd du har en dårligere sak med tanke på reklamasjon mot selger når det har gått så lang tid etter overtakelse av bilen. Feilen/mangelen er ikke skjult og burde vært oppdaget når du mottok bilen - ref. kjøpers undersøkelse plikt. Men jeg er ingen ekspert på det juridiske, og generelt virker det på meg som det ikke er helt svart/hvitt hvordan jussen slår ut i slike saker. Kanskje @Walkabouthar innspill.... 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutes ago, laffe said:

Jeg er litt redd du har en dårligere sak med tanke på reklamasjon mot selger når det har gått så lang tid etter overtakelse av bilen. Feilen/mangelen er ikke skjult og burde vært oppdaget når du mottok bilen - ref. kjøpers undersøkelse plikt. Men jeg er ingen ekspert på det juridiske, og generelt virker det på meg som det ikke er helt svart/hvitt hvordan jussen slår ut i slike saker. Kanskje @Walkabouthar innspill.... 

 

 

 

Helt klart enig meg deg her. Jeg kjøpte bilen usett og skulle i etterpåklokskapen lys bedt selger om en tilstandsrapport. Ei heller hadde jeg heller ikke mulighet til å undersøke bilen noe nøye da jeg nylig hadde gjennomgått et stort kirurgisk inngrep på kjøpstidspunktet, selv om det heller ikke er en unnskyldning men mer en forklaring på at jeg ikke har fått gått over bilen skikkelig. Men med opplysningene fra selger, som hørtes som en seriøs fyr og jeg hadde en god tone med under hele veien med kjøpet. Han erstattet E-Golfen med en i4 og hadde allerede en iX i garasjen, så han ga et inntrykk av en fyr som var interessert i bil. 

Jeg har overhodet ingen interesse av å ta selger på noe som helst, men mer det at dette ikke har blitt oppdaget på tidligere servicer eller Eu kontroller før jeg tok over bilen. Samt spørsmålet om slike tilfeller med rustangrep er noe jeg skal takke meg med på en bil som fortsatt har garanti? 

For nysgjerrighetens skyld skal jeg sammenligne med min far sin bil som er av samme årsmodell men som har gått 30.000 km mer og alle sine år her i Asker, og brukt som pendlerbil til Oslo. 

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjipt å høre at du har havnet i denne situasjonen. Jeg har vært gjennom å krangle fram omlakkering av rust på min Tesla Model 3 (den gang 1,5 år gammel bil) og de "bak disken" tok ikke akkurat meg med åpne armer. Standard svar er "ytre påvirkning" og satse på at kunden gir seg, det bør du ikke miste motet av helt enda. Biler skal brukes "normalt" og vi kan ikke skjerme de fra ytre påvirkning ved å oppbevare disse i et vakuum. For å ta min oppfatning av saken her:

Nylig EU-kontroll blir i dette tilfellet irrelevant. Din rust er enn så lenge kun kosmetisk problematikk og følgelig ikke noe som skal anmerkes. Her er jeg enig med de som har skrevet over.

Krav mot tidligere eier er egentlig også uaktuelt slik jeg ser det. Strøken lakk er kanskje en uheldig formulering av selgeren når bilen ender opp sånn, men de fleste menneskene ser kun det som er midt på døra, så om du ikke har kjørt bilen i vaskemaskin, laget bulker med handlevogn eller ripet opp siden med pedalen fra tråsykkelen så har du fort "strøken lakk" etter definisjonen til hvermannsen. Jeg er også uenig med han som sa at bilen ble solgt med skjulte mangler. Det du har postet bilde av er nøyaktig en type mangel som er forventet å bli avdekket mtp undersøkelsesplikten ved kjøp. Kjøper man usett eller midt på natta så har man skapt seg selv en utfordring. Da blir det i stedet en vurdering om selger har gitt deg uriktige opplysninger og om vedkommende burde ha sett det. Her kommer inn det faktumet at du brukte 1,5 måned på å oppdage manglene. De var kanskje ikke så veldig synlige allikevel? 

Akkurat nå så høres det sikkert ut som at du har en dårlig sak, men jeg tror faktisk at du har en ganske god en og her er grunnen:

Det er veldig mange plasser rusten har oppstått og den har også oppstått på steder som er ekstra skjermet (bak plastdeksler, etc.). Én eller to flekker kunne man ha skyldt på ytre påvirkning, steinsprut og unormalt bruk, men her har du systematisk rust på flere steder som ikke er direkte utsatt for da eksepelvis steinsprut. Her må du dokumentere absolutt alle stedene det er påbegynt rust og telle opp, jo flere jo bedre faktisk. Lakkgarantien er kanskje på 3 år, men jeg tviler på at rustbeskyttelsen skal være kun 4 år, særlig på steder der de har brukt plastdeksler, nettopp for å få lakken der til å holde lengre. Slik jeg ser dette så er denne vinklingen din beste utvei, gjerne i kombinasjon med backing fra NAF og deres test og for all del tidligere eier om han/hun kan vise til at bilen ble godt vedlikeholdt/tatt service på. 

Lykke til og håper at du får dekket en god del omlakkering av Møller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et utfyllende svar @E.C.! Eier står fast på at den er godt ivaretatt og det har jeg ikke noen tvil på. Den har jo også fulgt serviceprogrammet. Håper disse tingene taler i mitt favør med å få dekket noe eller det meste hos Møller.

Det er i hvert fall ingen tvil om at jeg skal til NAF først!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke en rustflekk å finne på min fars bil. Dempertårnet så like helt ut til sammenligning. Jeg kjenner hodet sprekke her.

Fant også servicen som ble tatt sist 16.12.21, som er en 3 siders sjekk punkt liste der alt er oppført som «OK». Bet meg merke i at det er ført op «OK» under punktet skader i motorrom. Denne rusten har nok ikke kommet etter 16.12 kan jeg se for meg? 
 

Samt. er det bemerkelsesverdig at skader på karosseri ikke er påpekt i det hele tatt, da det heller ikke er et sjekkpunkt på utvendig sjekk av bilen. En skulle jo tro at dette blir gjort av en forhandler som ønsker å bevisstgjøre kunden på slike skader.

Endret av Dusy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk også om bilen har vært opplakkert, for eksempel etter transportskader før den ble solgt ny.

Dessverre finnes ingen varig fiks på rust, den vil komme tilbake etter få år. Etter utbedring bør du ta en årlig sjekk selv med lykt og lupe, og reklamere på jobben straks du ser at rusten er på vei tilbake. Det er vanligvis fem års reklamasjonstid på rustbehandling. Husk også å gjøre neste eier oppmerksom på dette.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/29/2022 at 3:27 PM, Walkabout said:

Bruker (dessverre) aldri fritiden min på å gi juridiske innspill... :) 

Som billakkerer bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om rust og lakk.

Som biloppretter bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om karosseriskader.

Som bilmekaniker bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om motor og drivlinje, service og PKK.

Som biltuner bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om tuning av motor.

Som bilradiospesialist bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om oppgradering av musikkanlegg.

Som dekkselger bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om dekk.

Som bilselger bruker jeg aldri fritiden min til å gi råd om kjøp og salg av bil.

Som forsikringsselger bruker jeg aldri fritiden min til på gi råd om bilforsikring.

Som trafikklærer bruker jeg aldri fritiden min til å oppklare spørsmål om korrekt kjøring i trafikken.

Som ansatt i BMW bruker jeg aldri fritiden min til å gi tips og råd og nyheter om BMW.

... :)

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lysken: blir vel å dra dette litt langt? Jeg ser hva du sikter til, men det ligger gjerne en del bakgrunnsarbeid for å gi gode juridiske svar som man kan stelle seg bak. Hvis man først begynner å dele ut råd så blir man tagget inn i alt som er av juridisk på forumet. Det kan jeg godt skjønne at vedkommende ikke vil og derfor har lagt linja si der han har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...