Gå til innhold

iX3 Tråden


danskiii
 Share

Anbefalte innlegg

Vinteren er ferdig, sommerdekkene er på. Erfaringer etter et år med ix3

Bilen ble bestilt høsten 2021, og jeg fortalte at jeg hadde leasingbil til april-mai 2022. Forhandleren fant en bil der vi fortsatt kunne bestemme farge inn- og utvendig, og at den kunne leveres når vi trengte ny bil. Karbonschwartz med lyst interiør, fully charged. Bilen ble levert tidlig i april 2022, akkurat som lovt, og som forventet.

Jeg var litt spent på bakhjulstrekk før vinteren. Jeg har ikke kjørt bakhjulstrekk siden to VW Bobler på 70-og 80-tallet. Den gang het det at bobla var god vinterbil, med motor bak og store hjul (15 tommer). Riktignok med beskjeden varme i bilen, men det funket. Siden den gang har det vært forhjulsdrift, og piggfritt siden 90-tallet. Siste biten opp til heimen er bratt, med et kryss der det ikke er mulig med særlig fart gjennom krysset. Hver vinter har jeg  vært innom naboens gårdsplass noen få ganger for å få litt ekstra fart opp bakken. Egentlig ingen problemer, det tar et halvt minutt ekstra.

Tre episoder fra sist vinter: 

En bygdevei med blank is og regn på isen. Det var så glatt at bilen i en sving begynte å skli sidelengs, innover i doseringen. Jeg skulle ned en gårdsvei, der rant det vann på isen i hjulsporene. Jeg hadde ingen problemer med å komme opp igjen gårdsveien. Jeg mener firehjulstrekk ikke ville ha gjort noen forskjell. Det eneste som hadde hjulpet, ville ha vært piggdekk eller kjetting. Allerede på motorveien før jeg kom til bygdeveien skjønte jeg at det var glatt. Ingen over 70-80 km/t, ingen filskifting. Innkjøringen til bensinstasjon for pølsepause var speilglatt. Jeg vet ikke hva bil med firehjulstrekk ville ha gjort bedre. Kanskje kunne jeg ha kjørt fortere ut fra bensinstasjonen? 

Bratte bakker med svinger til boligfelt høyt oppe i byen. Nysnø, temperatur +2 grader, helt polert snø på veien. Ingen problem å kjøre opp. Da vi skulle ned igjen, kjørte fruen VW Polo med piggdekk. Hun var veldig fornøyd med å kjøre lett bil med pigg! Jeg kjørte veeeeldig sakte nedover, og det gikk heldigvis uten problemer. Men igjen, firehjulstrekk savnet jeg ikke. Derimot pigg eller kjetting!

Smal bygdevei med bakker både opp og ned, nokså dårlig brøyting. Noen få minusgrader, tørr snø. Bilen satt som et skudd! Akselerasjon, bremsing, svinger, bakkestart, bare moro!

Så er det alle milene i vinter med vekslende føre uten noen problemer. Saltede og usaltede veier, med eller uten snø eller is. En, og bare en tur innom naboens gårdsplass for å få ekstra fart!

Rekkevidden er selvsagt en annen enn om sommeren. Den største utfordringen var en tur i minus 18 grader, mest på motorvei. Etter 200 km var det godt å parkere i garasjen, med 50 km rekkevidde igjen. Ellers er det jo bare å akseptere at både temperatur, snøslaps og mye regn stjeler kilometer.

Det eneste minuset som fortsatt er et minus, er hengervekten. Vanligvis er hengerlasset mest volum, og ikke så mye vekt, men jeg må kanskje kjøre to ganger for å få med gruslasset som hengeren tåler, men ikke bilen.

Alt i alt en praktfull bil. Passe stor, et interiør å trives i, ingen problemer etter det første året og 21 000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...