Gå til innhold

Min F34 GT 320d xDrive 2017 tråd - tidligere: Trenger "ny" bil maks 300 000,- - E39'n er erklært død


sondre
 Share

Anbefalte innlegg

31 minutter siden, Snagg30 skrev:

4.2L/100km det hadde vært noe. gratulerer med flott bil! Artig at noen velger disse her og, pen og praktisk bil :) 

Kun langkjøring og lite inspirernde kjørestil må sies, ligger nå på 5,7 på blandet kjøring og går nok opp mot 0,6 uten at det er noe langkjøring involvert vil jeg tro ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, StigJ skrev:

Mener jeg så på min far sin at det sitter to små dreneringshull i hver ende under spoileren. Du ser de når du kjører opp spoileren. 

Det er nok riktig ja 🙂 Fant dette dokumentet etter litt googling
 

MC-10147774-9999.pdf

Og 21 og 22 på dette bildet er nok dreneringen
2022-09-21_12-35-07.png.25673746adf68354f55bc464c5a22ce7.png

Endret av sondre
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pirket litt i drenering med litt ståltråd før jeg pøste på med trykkluft fra utløpet av dreneringen og dæven å mye som spruta opp trodde ikke det var plass til så mye inni der, men nå bør det gå bedre å kjøre i regnvær og vaske bil kombinert med å åpne bakluken uten at alt vannet renner inn i bagasjerommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Bilen har så langt fungert problemfritt 🤞

xDrive sladder bra fortsatt på snøføre, ikke like gøy som med ren bakhjulsdrift, men fortsatt enkelt å ligge bredt 😁

Nå er det blank is og meldt regn til helgen/uken og selv med xDrive så får ikke piggfri dekk noe grep å skryte av opp den siste kilometeren med bakker opp til boligen, så har bestilt kjetting for å ha liggende i bilen.

Er selv overbevist om at de skal monteres på bakhjulene, er jo bare for bruk i nødstilfelle, så gidder ikke å bruke 2 sett med kjettinger, kjøper kun ett sett for 2 hjul.

Er jeg helt på bærtur?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, Otis skrev:

Det er jo der vekten ligger i en oppover bakke, samt mest % kraft dit, som standard.

Enig det, men har jo hørt advarsler om at xDrive må ha helt like hjul (diameter) for ikke å ødelegge fordelingsboksen eller hva det heter, og på Michelin sin nettside skriver de at 4wd skal ha kjetting på alle fire hjul.

Men det har kanskje ikke så mye å si på korte turer fra 1 til 5 km en sjelden gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, sondre said:

Enig det, men har jo hørt advarsler om at xDrive må ha helt like hjul (diameter) for ikke å ødelegge fordelingsboksen eller hva det heter, og på Michelin sin nettside skriver de at 4wd skal ha kjetting på alle fire hjul.

Men det har kanskje ikke så mye å si på korte turer fra 1 til 5 km en sjelden gang.

Korrekt - setter du på kjetting på ett hjulpar øker du jo effektivt rulleomkretsen ganske kraftig. Så hvor lurt dette er vet jeg ikke. F3x-serien er meg bekjent ganske "nøpen" på rulleomkrets. Er dette et problem som kommer hver vinter hadde jeg kanskje heller vurdert å fått satt på et sett piggdekk? Du kan jo også bruke F10/F11-dimensjoner på denne, så om du finner et sett på finn til en OK penge og selger de du har trenger det ikke koste allverdens. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, papertiger skrev:

Korrekt - setter du på kjetting på ett hjulpar øker du jo effektivt rulleomkretsen ganske kraftig. Så hvor lurt dette er vet jeg ikke. F3x-serien er meg bekjent ganske "nøpen" på rulleomkrets. Er dette et problem som kommer hver vinter hadde jeg kanskje heller vurdert å fått satt på et sett piggdekk? Du kan jo også bruke F10/F11-dimensjoner på denne, så om du finner et sett på finn til en OK penge og selger de du har trenger det ikke koste allverdens. 

Sant, har uansett tenkt å bytte til piggdekk, men kanskje vurdere det tidligere enn planlagt (tenkte å slite ut de piggfrie som fulgte med bilen), da antall dager med blank is opp til boligen (700 meter) har økt kraftig siste år. Hadde pigg på gamlebimmern og det fungerte gull.

Men er jo veldig morro å sladde rundt med piggfritt på snøføre, uten å være redd for å ødelegge pigger 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo enkelt si det at å kjøre med kjetting, om det øker rulle omkretsen på dekkene, sannsynligivs ikke utgjør så veldig mye for fordelingskassen.
For det som skjer er jo det samme som skjer når du spinner. Clutchene regulerer kraften bak/frem og ABS jobber på hvert hjul. Siden det er 700 meter hver gang, så tør jeg påstå at det er ganske så lite slitasje.

Men jeg kan ikke dokumentere noe som helst verken med matematikk eller fysiske henvisninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Skal i første halvdel av mai ha service på bilen, har vel passert 90k da.

I oktober må jeg ta EU kontroll, og regner med at jeg får en liten liste på servicen i mai på hva som bør tas.

Regner med at bremser, om ikke skiver, så kanskje klosser og ganske sikkert bremsebånd. Merker at bremsebånd til brekket "henger" litt på, piper i et sek før de slipper når jeg starter, samtidig må jeg dra veldig hardt i brekket for å få det stramt nok. Litt usikker på om de er utslitt eller om det er en justering som må til? 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...