Gå til innhold

Billigbil til fersk sjåfør


StigJ
 Share

Anbefalte innlegg

Nja, de kan ruste godt om en ikke mestrer normalt vedlikehold, men etter hva jeg har sett her på Bimmers ser det ut som trådstarter har en ørliten ocd på bilrengjøring.☺️ 
 

Yaris er vel sjelden kult, selv for en jente på 18. -Dette er vel strengt talt noe en får i 80’års gave.

F20 er gøy, men en viss risiko med N47 og bensinturboene er etter hva jeg har forstått heller ikke helt reliable(?).

Om Fiesta er bedre å kjøre, må Yaris virkelig være kjip, for her krenger og understyrer det i ett sett. Ikke helt feilfri disse heller, kompis hadde denne i 9 mnd. og byttet bla. dynamo og sentrallås på denne korte tiden, bilen var 6 år på den tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med Ford Focus? Gode å kjøre er min erfaring. Mye bil igjen hvis de er passet på og understell behandlet .

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=196643805

Eller blir det for stor bil?

Denne ser jeg står i Sandefjord, så ligger rett borte i gata her

Endret av Vingerei
Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. fransk baguetteracer.. vel.. her har du Aygo/C1 i Peugeot-kropp. Det er Toyotamotor, så ingen stress. 1,0 68hk, akkurat som jeg beskrev på forrige side, hanskerom er ekstrautstyr og jeg betalte vel 3-400,- for hanskerom hos Citroen om en vil ha det. Jada, jeg var ferdig å skrive og du skulle ikke ha. MEN. Sjekk prisen, kilometerstand og ikke minst sjekk fargen :D 

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271154138

Potensielt dronningen i gata om en har på noen tøffe hjul :D 

Endret av Marius2002
konge -> dronning
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den lilla Sitronen der så jeg litt på @Marius2002. Var faktisk kul farge på den. Men ja, @humpfyhar et poeng. De lekker jo som en sil de der. 

Rapid ja, blir det Skoda sin Golfversjon/størrelse det?  Nada kjennskap til de. 

Polo, Golf, A1, A3, Fiesta og Focus kan også være aktuelle biler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2022 den 13.07, N.E.W. skrev:

Hva med en 1.gen. Citröen C4 Cactus?

Superkomfortabel, praktisk, god plass og litt festlig utseende og bruker nesten ikke bensin. Jeg er superfornøyd med min.

E61AD49D-2FD0-44A3-92E2-4D53DB6B216D.thumb.jpeg.657a0aa67a79110e97ecc7c93e5faa5b.jpeg

Vi kjøpte en ny Cactus allerede i 2014 (første generasjon) og faktisk før den ble offisielt lansert her i Danmark. Vår bil var en BlueHDi 100 (altså diesel og 100 HK) og med manuelt gear. Vi hadde den i tre år og ca. 90000 Km. Det var noen mindre problemer som f.eks vindsus fra fordørene (dog rettet opp på garantien), men ellers fungerte bilen veldig fint. Vi var på vinterferier i Norge med bilen og bl.a i Berlin. 

Jeg liker virkelig Citroën når de får det til og C4 Cactus er intet unntak. Bilen har noe positivt 80-tall over seg i måten den grunnleggende er designet og kjører på. De veier kun 965-1070 Kg (avhengig av motor) så det er temmelig lette biler slik de også var på 80-tallet. Man sitter fremragende i forhold til andre tilsvarende biler og det er også godt med plass. Baksetet minner imidlertid mest om en benk og er trolig bilens svakeste punkt. Plassen bak er imidlertid meget god for bilklassen.

Fjæringskarakteristikken er interessant. Den sluker ujevnheter på en helt annen måte enn andre biler. Bilen flyter likesom bortover veien uten at fjæringen er spesielt sofistikert eller avansert. Bilen lener seg ganske mye til siden når man svinger, men det er bare å holde fast så går det som på skinner på landeveiene. Ganske artig egentlig og en helt annen opplevelse enn andre tilsvarende biler. Jeg kan absolutt anbefale en C4 Cactus :)

Endret av Fredrik
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte nylig kjøpe meg ny bil da jeg skal begynne i en jobb der jeg blir avhengig av bil. Jeg er veldig fornøyd med å ha kjøpt meg en Volvo c30 fra 2007. Veldig behagelig bil å kjøre med og selv om det er en liten bil så er det ikke slik at jeg er redd for at noen skal kjøre inn i meg slik jeg var med min første bil, en Opel Corsa b. Nå er ikke jeg så bilkyndig så kan ikke si så mye annet. Eneste problemet med de bilene på finn er at de aller fleste er diesel, jeg var heldig å fant en 1.8 liter bensin med 125hk. Den har registerkjede, motor fra Mazda og girkasse fra Ford. 1.6 literen som er mest vanlig på markedet har registerreim. Nå er min kunnskap begrenset til den jeg har så vet ikke så mye om nyere versjoner, men kanskje det er verdt en titt.

Denne er kun ment som eksempel:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=273130289

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Patta Et fornuftig alternativ. Volvo C30 er bygget på den såkalte globale Ford C1 plattformen og har derfor et stort slektskap med bilmodeller som f.eks Ford C-Max, Ford Focus og Ford Kuga. Volvo brukte den samme plattformen på en hel rekke modeller - S40, V50, C70, V40. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14.9.2022 den 13.16, StigJ skrev:

@Marius2002Italiensk pastaracer tror jeg havner i samme mappe som de franske. Har merket meg at sykt mye 500e er er USA-import. Og det blir i mine øyne enda verre igjen. 

Det er fordi første generasjon 500E kun ble solgt i California og Oregon, USA :)

En såkalt "compliance car" som det kalles på engelsk. Så alle er USA-import.

Andre generasjon ble solgt i Europa.

Skoda Rapid er vel mer tilsvarende en Polo enn en Golf tror jeg?

Du har jo og Fabia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
På 18.9.2022 den 19.14, Daniel. skrev:

Det er fordi første generasjon 500E kun ble solgt i California og Oregon, USA :)

En såkalt "compliance car" som det kalles på engelsk. Så alle er USA-import.

Andre generasjon ble solgt i Europa.

Skoda Rapid er vel mer tilsvarende en Polo enn en Golf tror jeg?

Du har jo og Fabia.

Skoda Rapid er bygget på samme plattform som Polo, men har en ca. 13 cm lengere akselavstand. Akkurat dette fenomenet har nesten blitt Skoda's varemerke. De gjør det samme med andre modeller som f.eks Oktavia og Superb også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...