Gå til innhold

Feilsøking, Bytte og programmering av Injector 2008 BMW E90 N43 320i


warg
 Share

Anbefalte innlegg

Hei

Har byttet injector på min BMW E90 og tenkte jeg skulle lage en liten write up på hvordan dette utføres og ikke minst hvilke symptomer motoren hadde.

Det begynte så smått med når jeg startet bilen om morgenen skjedde det en gang i blant at startemotoren skinnet i 4-5 sekunder før motoren startet tilslutt, jeg kunne også kjenne en svak lukt av bensin men dette forsvant når jeg begynte å kjøre.

Dette ble bare verre å verre med tiden, snakker da over en periode på ca 1 år. Da i begynnelsen skjedde dette bare 1 gang i måneden.

Til slutt skjedde dette konstant hver gang jeg startet bilen og nå ristet hele motoren spesielt på tomgang, men den gikk helt fint etter jeg gidde den litt gass.

Jeg tenkte jeg skulle ta en liten service på bilen, olje, filter og tennplugger og da fant jeg noe litt interessant. 

20220922_212356.thumb.jpg.e241c1ea44d4efc8f9487f1b3aee12b7.jpg

Som du ser på vedlagt bilde er det 1 tennplugg som skiller seg ut. Plugg nr 1 helt til venstre er helt svart mens de resterende er gyllenbrune der elektroden er.

Tennplugger gir ett godt bilde på hvordan motoren går og om det er noen problemer på den respektive sylinderen.

Bytte av disse tennpluggene hadde ingen effekt på problemene jeg hadde. 

 

323974124_INPAtest.thumb.jpg.b77ef69e06d58d4ab3643f89c310c669.jpg

Jeg ville jo være helt sikker på at det var dysen som var defekt, så jeg kjørte bilen til motoren begynte å riste og motorlyset begynte nå å blinke. Når jeg tok diagnose fikk jeg opp en spesifikk feilmelding på sylinder 1 misfire og rough idle. Rough idle feilkoden finner du kun i ISTA og det er en test du kan kjøre for å teste lekkasje på injectorer. Jeg stiller litt spørsmål til denne testen da den ikke gir tilbakemelding på hvilken dyse som er berørt og ender bare opp med konklusjon bytte alle injectorer.

Jeg gikk inn i INPA for å deaktivere denne dysen på sylinder 1 men det var ingen endring på motorgange. Når jeg deaktiverte de andre dysene begynte motoren å riste kraftig da den nå kun fyrte på kun 2 sylindre. Dette er en veldig enkel test der "ventil" korresponderer med sylinder nummer, trykk F8 for å aktivere injector som er deaktivert. Ventil 5 og 6 eksisterer ikke på denne motoren da det er 4 sylinder, klikker du på disse vil du bare få opp en feilmelding.

 

Nå var jeg helt sikker på at det var dysen som var defekt, disse koster 5000 kr pr stykk så er jo greit å få en del bekreftelser før man bytter disse. Husk også å kjøpe nye frakoblingselement når du kjøper nye injectorer merket i posisjon 9 på tegning lengre ned på siden.

20220922_165017.thumb.jpg.d0a2111d82e1c45b99cb1942a53f3944.jpg  

Det som er viktig før man begynner med arbeidet er å skrive ned kalibreringstallene som du ser under QR koden på dysen, I dette tilfelle er det 597 191.

På denne motoren er sylinder rekkefølge ganske så enkelt, det er 1 2 3 4 fra frontfanger til torpedovegg. Så det vil si at du koder respektive dyser til sylinder nummer. 

Du kan sjekke i det øverste tallet om noen har solgt deg en injector som har lagt lenge på hyllen. 1353 7589048-11, dette bakerste tallet -11 er revisjonsnummeret på injectoren. På injector som jeg tok av fra motorblokken sto det -03. Dette kan da være nyttig info om du kjøper brukte injectorer eller overhalte som gir en indikasjon på alder. Disse injectorene har blitt revidert flere ganger fra BMW.

 

20220923_080846.thumb.jpg.27bab5a03c1db21748f30c253275de28.jpg

Det er en kapsel på tuppen av dysen som må tas av før du installerer denne, ikke ta denne av før du er klar til å skubbe dysen ned i motorblokken. Kapselen holder press på en teflon pakning som er under press, denne vil ekspandere i motorblokken slik at det blir helt tett. Moderne innsprøytning spruter drivstoff direkte inn i sylinder og ikke via ventiler som på eldre motorer så det er viktig at denne blir installert korrekt da teflonpakningen tetter under ett enormt trykk og varme. Når kapselen er tatt av tar det ca 10-15 min før denne pakningen har ekspandert, så ikke vent med å installere dysen. 

 

20220922_214256.thumb.jpg.1061381c6a8032d9d5e1c37bd744f3a8.jpg

Jeg laget meg ett verktøy for å slå ut injectorene. La ved bilde, denne bolten kjøpte jeg på OBS bygg for 99kr og har lagt på en 36mm 3/4" sokkel for å kunne få slagkraft da disse injectorene kan sitte ganske så fast i motorblokken. 

 

Capture.PNG.e349e1daaa4a77dcd367cd62e77b7760.PNG

På disse høytrykks bensin rørene i posisjon 5 bør du bruke ett bremserør verktøy på 14mm også kalt åpen ringnøkkel. Du kan bruke vanlig 14mm fast nøkkel men det er ikke anbefalt.

Et lite tips når du åpner høytrykks bensinrørene bruk en klut over da det vill sprute en del bensin under høyt trykk fra disse når du åpner, pass på at motoren ikke er varm da bensin kan antenne. Det står i ISTA at du ikke må starte denne jobben om kjølevæske er over 40C

Ikke åpne døren til bilen når disse rørene er skrudd av da bensinpumpen kan starte når førerdør åpnes. Er du bekymret for dette kan du koble fra sikring til bensinpumpe eller batteri. 

Koble fra kontakten til injectoren med ett lite flatt skrujern, legg skrujernet mellom klipset og dra kontakten opp.

Påse at braketten i posisjon 10 at den presser ned mot injectoren når du installerer den nye. Bolt til brakett i mitt tilfelle posisjon 3 var en 11 mm.

 

 injector.thumb.PNG.c49d80210fe8e619fa7df579c804473b.PNG

Koding av injectorer gjør du her i ISTA.

 

injec.thumb.PNG.e22b3c87bce01c56e3d1f95dc5cf17ed.PNG

En liten heads up når du har kodet inn dysene kan verdiene avvike noe fra det du har skrevet inn. Så injector 1 i dette tilfellet 597 191 kan vises som 596 190, grunnen til dette er at den justerer til det nærmeste kalibreringstallet og det er ikke alltid korresponderende med tallet på dysen. Dette er normalt så ingen grunn til å programmere på nytt.

Ta gjerne en screenshot eller bilde av injector verdier før du begynner å kode, dette da om verdier ikke skulle lagres eller det blir skrevet feil verdier inn kan du endre dette tilbake. Husk å lagre programmeringen før du avslutter denne kodingsmodulen.

Lykke til

 

Endret av warg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • warg changed the title to Feilsøking, Bytte og programmering av Injector 2008 BMW E90 N43 320i
  • 1 year later...
  • 1 month later...
On 1/7/2024 at 3:07 PM, achbarrow said:

Nydelig! Skal bytte dyse på n53 motor nå i nærmeste fremtid. supernyttig! Tusen takk!

Godt å høre at denne oppskriften er til nytte. Når jeg skrev dette tenkte jeg skulle lage en så detaljert oppskrift som mulig slik at de fleste kan utføre arbeid på bilen som gjerne tidligere har hvert reservert for BMW verksteder. Nå begynner denne E serien å bli gammel så de fleste begynner nok å bli om til spiker hvis man ikke har entusiaster som oss som holder de i live.

Tror nok denne oppskriften kan brukes til alle BMW`er som har direkte innsprøytning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...