Gå til innhold

BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører


 Share

Anbefalte innlegg

Var litt usikker på om jeg skulle lage en tråd om mitt nyeste bilkjøp, men kan kanskje være greit å ha oversikt over alt som blir gjort. Artig om det fenger flere :D 

Ikke første gangen jeg er innom BMW, og i hvert fall ikke 5-serien imellom 2003 og 2010, nærmere bestemt e60 og e61 serien. Hadde en ordentlig rakkerunge av en BMW e61 525d 2004 variant med all verdens av problemer, både med det mekaniske og elektriske. Etter denne ble fikset og etter hvert solgt, var jeg fast bestemt på at denne fellen skulle jeg ikke gå i igjen, det har jeg nå gjort. Denne gangen er det verken takluke eller e61, så det er to mindre ting å tenke på, men man må ikke tro at den er problemfri. Med kun nærmere 200k på telleren, en slitesterk m47 under panseret kombinert med en ganske så hyggelig pris, måtte jeg bare slå til. Har ikke tatt noen bilder av bilen selv enda, da det å lage egen tråd ikke egentlig var tanken, men her er bildene som ble tatt av selger.

 

Galleribilde

 

Galleribilde

 

637_1527981767.jpg

 

Dessverre er ikke bildene av den høyeste kvalitet, men det var det beste jeg kunne oppdrive her og nå. Det var noe som allerede hadde blitt gjort på bilen, men den var langt i fra ferdig og klar for veien. 

Ting som allerede er gjort:

  • Nye bremseskiver 
  • Nye bremseklosser
  • Nylakkert uoriginal M-Sport fanger (Skjedde etter viltpåkjørsel)

Ting som må gjøres:

  • Bytte begge hjullagrene foran
  • Feste bremseskjold foran
  • Bytte begge Stab. stag foran
  • Oljeskift på motor
  • Alle filtre må skiftes
  • Fikse ledningsbrudd i bakluke
  • Sette i tåkelys foran 
  • Nye sommerdekk
  • Klarlakkslipp under tank lokk
  • Blende Swirlflaps

Ting som kanskje blir gjort noe med:

  • Nytt panser i original lakk (Det som sitter på nå er omfoliert i "karbon")
  • Ny fanger 
  • Ny forsterker
  • Nytt deksel til koppholder
  • Oljeskift på automatkassa

Alt i alt er jeg ganske fornøyd med kjøpet, bilen er nokså godt utstyrt. Bilen er blant annet utstyrt med HUD, Hi-fi, komfortstoler i tobakksbrunt nappa lær, oppvarmet sportsratt, stor skjerm, for å nevne noe :) 

Håper at jeg klarer å holde denne tråden oppdatert, men med jobb og studier er det lite tid til skruing av slitne BMWer. Det har vel aldri skadet å prøve? :D 

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, HakonLimseth said:

Etter denne ble fikset og etter hvert solgt, var jeg fast bestemt på at denne fellen skulle jeg ikke gå i igjen, det har jeg nå gjort. 

 

Velkommen i klubben.

Jeg tror masochister og BMW-entusiaster har mye til felles - vi tiltrekkes mot ting som vil oss vondt, smerte. Vi pøser på med tid og penger inn i dem for å få godkjennelse. Vi er evige optimister om at dette vil gå bra til slutt. Men som regel ender vi opp såret og vonbrotne med kjærlighetssorg og tom lommebok.  Før vi omsider gjentar besettelsen og kjøper enda en gammel BMW.  En evig syklus. 

Du er ikke alene. Det er mange av oss der ute. 

Dog enda godt du kjøpte en med M47! Og deilig interiør. Men ledningsbrudd/problemer med bakluke/bagasjelokk på E60?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott E60 med mye potensiale! Føyer meg etter @Werther her og må si at interiøret virkelig gjør prikken over ien! :) 
 

E60 har forresten også problemer med ledningsbrudd, men i langt mindre grad enn E61. Det er dog veldig enkelt å fikse ledningsbrudd her i motsetningen til dens bror, E61.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott bil ja :) sleng på flere bilder.
Skiftet ledningsbrudd på min E60 også, ellers er det kun en håndfull av feil som har vært på den bilen siden jeg overtok i 2009. Spør du meg så skal man lete lenger etter bedre bil tidlig 2000 tallet.

Endret av Reef89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, tusen takk for all den positive responsen! Var veldig usikker på om jeg skulle tørre å lage min egen biltråd, men angrer ikke ;) 

Du får sagt det @Werther! Dette blir min fjerde BMW, alltid like deilig å bli kvitt bilene og alltid like morsomt å kjøpe nye. Ganske så fornøyd med interiøret og fargekombinasjonene, pianolister og tobakksbrune seter harmonerer godt!

Hadde problemer med skiltlys, og det at bilen ikke registrerte at bakluken var lukket igjen. Tok en rask sjekk i leddet imellom baklukehengslene, der var så si alle ledningene enten på vei til å bli eller helt ødelagte. Dette er nå fikset men jeg glemte å ta bilder 😕 Med loddeskjøter, lighter og fleecetape var dette enkel prosedyre. 

Skulle gjerne fått tatt noen bilder selv @Reef89, men akkurat nå er det litt vanskelig. Bilen står på bakbeina, klar for nytt hjullager på høyre side (Venstre side ble byttet før jeg lagde tråden). Skifter samtidig stabilisator stag, da venstre side hadde gåen mansjett. Like greit å få ordnet begge. Litt kjedelig at vi går mot mørkere tider, og at vinterhjulene står på. Skulle så gjerne hatt noen ordentlige bilder med sommerhjulene i litt bedre vær  :)

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere E60 og E61 har fått noen skikkelig gode priser i det siste, kan vel sies å være bra tidspunkt å kjøpe på, mens det fortsatt er godt utvalg. Enten man vil ha noe billig prosjekt fra 10-30k eller faktisk en bra utstyrt bil med fin motor i 100-150k-området. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, E.C. skrev:

Flere E60 og E61 har fått noen skikkelig gode priser i det siste, kan vel sies å være bra tidspunkt å kjøpe på, mens det fortsatt er godt utvalg. Enten man vil ha noe billig prosjekt fra 10-30k eller faktisk en bra utstyrt bil med fin motor i 100-150k-området. 

Stemmer nok til dels det ja. Har lenge hatt lagret søk på finn, 5-serie mellom 2003 og 2010 med opptil 230k på telleren. Ser at prisene tidvis synker, men vil fortsatt tørre å påstå at det er mange av dem som holder seg godt både prismessig og utseendemessig. En gjennomgående faktor når det gjelder en e6x som holder sin verdi er at den er godt utstyrt, har bra motor og generelt sett er godt vedlikeholdt. Uheldigvis er det slik at e6x serien også tiltrekker seg folk som ikke er egnet til å eie slike biler. Nå skal ikke jeg stå her å bestemme hvem som får lov til å kjøpe bil og ikke, men når alt kommer til alt er det faktisk slik at bilene begynner å bli noen år gamle.  Dette kan bety en del ekstra pleie og kostnader, og mange er rett og slett ikke villig til å gjøre dette lille ekstra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koster å ha de og innkjøpsprisen er fort halvparten av hva du ender opp med å bruke etter 1-2-3 år om man vedlikeholder de skikkelig. Merker dog fort forskjellen på en velholdt bil og en ihjelkjørt, kan nesten være fascinerende at to "like biler" kan være så ulike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det nappaskinn i tobacco? Har i såfall det samme i min. Tror det er relativt sjelden. 

Jeg tenker litt som deg, og har derfor ikke giddet å lage tråd om min E60, da jeg antar at ingen bryr seg. Men jeg synes samtidig det er i interessant å lese tråder som din, så møter jo meg selv i døren her. 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, E.C. said:

Flere E60 og E61 har fått noen skikkelig gode priser i det siste, kan vel sies å være bra tidspunkt å kjøpe på, mens det fortsatt er godt utvalg. Enten man vil ha noe billig prosjekt fra 10-30k eller faktisk en bra utstyrt bil med fin motor i 100-150k-området. 

Interessant tema. Er ikke sånn at jeg går og venter, men det ligger jo i bakhodet mitt at disse bilene potensielt kan nå et vendepunkt. Har hatt min E60 siden 2014, og det var en én-eiers Premium selectionbil den gangen. Jeg er altså eier nr 2, og har hatt fokus på å holde den tipp topp hele veien. Altså er den en av de relativt få som skiller seg positivt ut i mengden i dag. Kjøpsprisen den gang tilsier jo uansett kjempetap ved videresalg i dag så klart, men det hadde ikke vært feil om jeg faktisk fikk en god slump mer enn jeg hadde forventet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, HakonLimseth skrev:

Stemmer nok til dels det ja. Har lenge hatt lagret søk på finn, 5-serie mellom 2003 og 2010 med opptil 230k på telleren. Ser at prisene tidvis synker, men vil fortsatt tørre å påstå at det er mange av dem som holder seg godt både prismessig og utseendemessig. En gjennomgående faktor når det gjelder en e6x som holder sin verdi er at den er godt utstyrt, har bra motor og generelt sett er godt vedlikeholdt. Uheldigvis er det slik at e6x serien også tiltrekker seg folk som ikke er egnet til å eie slike biler. Nå skal ikke jeg stå her å bestemme hvem som får lov til å kjøpe bil og ikke, men når alt kommer til alt er det faktisk slik at bilene begynner å bli noen år gamle.  Dette kan bety en del ekstra pleie og kostnader, og mange er rett og slett ikke villig til å gjøre dette lille ekstra.

Min e61 530xd manuell var en eiers bil før meg. Kjøpte den i 2018. Petimeter eier før meg og jeg har holdt den godt selv. Som du sier en slik bil er 100-150 og så har du dusinvis av rånebilene som du får til 30-40 som likevel kan gjøre en god jobb. Men de føles og ser slitte ut. 

Jeg ga 150 for min i 2018 og prøver å få 120 nå. Ikke dårlig verditap på snart 5 år. 

Din bil er også rette specen på mange måter og den vil ikke falle nevneverdig i verdi tror jeg :)

Kjenner meg igjen i det du sier med eierskap av en tidligere årgang e6x. Har også hatt en 2004 e60 belemret med feil. Mens lcien har vært veldig bra. Kun slitedeler. Så tror nok du får et hyggelig eierskap :) bare kvalitetsforskjellen før og etter lci bør vise godt igjen på bruktverdien. 

Endret av Evopower
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer @*MrB*, nappaskinn i Tobacco. Tror nok den er relativt sjelden, ser som regel kun svart, beige og grått. Har ett par ganger sett salg av interiør i tobaccobrunt lær, og det pleier å gå for rundt åtte til ti tusen.  

Når det gjelder pris ved salg av e6x-serien så har jeg en liten knapp på at de bilene som er velholdt og godt utstyrt kommer til å holde seg stabile. Bilene var veldig forutfor sin tid, noe som er både positivt og negativt, mye av utstyret som sitter i bilene er det jo fortsatt den dag i dag ganske moderne og "revolusjonerende". Småting som for eksempel Head up display, rattvarme og ventilerte seter er jo uhørt for mengden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Evopower skrev:

Gratulerer med fin e60 :) herlig og skjelden kombo med lci og m47. Well done! Denne går jo også rimelig og brunt skinn er jo også med på å øke trivselsfaktoren mange hakk kontra svart som de fleste har. 

Takk så mye @Evopower! Interiøret gjør bilen mange hakk bedre å kjøre, tenker å pare det opp med en oppgradert forsterker til Hi-Fi anlegget så blir hele pakken komplett. Så en variant som het Match up 7BMW, hadde ikke så veldig mange tilbakemeldinger, men mange gode lovord fra selger.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...