Gå til innhold

BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører


 Share

Anbefalte innlegg

39 minutes ago, Otis said:

Om du trenger bedre stereo, så selges det en komplett 752 fra en svenske her inne.

Det var Logic 7 (677 HiFi Pro), ikke 752. Billigste og mest komplette 752 med forsterker har jeg funnet ligger på Ebay til 1500 GBP + moms + frakt, så godt forbi 20k. Ligger vel en Logic 7 på finn til 5-6000 og har gjort det lenge, mulig man kan få den for noe mer fornuftig a.la. 4000 kr.

25 minutes ago, HakonLimseth said:

Har du tilfeldigvis en link til salget? :)

Den ble solgt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt ivrig under skiftingen av hjullageret. Skulle til å skru av endeleddet så plutselig vrei jeg T40 bit'en tvers av. Nå sitter den bom fast, og jeg får ikke kommet meg stort videre. Noen idéer om hvordan jeg skal få fjernet restene av bit'en? 

IMG_20221113_185153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Ble litt ivrig under skiftingen av hjullageret. Skulle til å skru av endeleddet så plutselig vrei jeg T40 bit'en tvers av. Nå sitter den bom fast, og jeg får ikke kommet meg stort videre. Noen idéer om hvordan jeg skal få fjernet restene av bit'en? 

IMG_20221113_185153.jpg

Regner med at dette er et dumt svar men du får ikke fisket den opp med en magnet? Kanskje du allerede har forsøkt men ville bare høre. 😊 funket for meg ganske mange ganger iallefall. Men da har de ikke vært låst stuck fast.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Enes Yakici skrev:

Regner med at dette er et dumt svar men du får ikke fisket den opp med en magnet? Kanskje du allerede har forsøkt men ville bare høre. 😊 funket for meg ganske mange ganger iallefall. Men da har de ikke vært låst stuck fast.. 

Prøvde nå nettopp, men det ser ut som den sitter nokså godt fast 😕

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Prøvde nå nettopp, men det ser ut som den sitter nokså godt fast 😕

Da hadde jeg forsøkt å gjøre rein gjengene til kula med stålbørste så godt jeg hadde klart også forsøkt å få av mutteren med muttertrekker. Tipper den kommer med litt rustløsner og sjokk fra muttertrekkeren.. 

Endret av Enes Yakici
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å ta av de heller for å bytte hjullager: https://bimmers.no/forums/topic/823822-valg-av-understell-for-e61-monteringsanvisning-på-bil-side-4/?do=findComment&comment=3351808

Løsnet du for øvrig mutteren først, slik at det spant rundt og du da begynte å holde i mot med T40? Det er greiest å gjøre for å unngå slikt, sånn til neste gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Du trenger ikke å ta av de heller for å bytte hjullager: https://bimmers.no/forums/topic/823822-valg-av-understell-for-e61-monteringsanvisning-på-bil-side-4/?do=findComment&comment=3351808

Løsnet du for øvrig mutteren først, slik at det spant rundt og du da begynte å holde i mot med T40? Det er greiest å gjøre for å unngå slikt, sånn til neste gang.

Løsnet først mutteren med latmannsarm. Problemet var at den ikke begynte å spinne, så det var nok det som var problemet. Burde brukt muttertrekkeren fra starten av, nå spinner den rundt, men jeg kommer ikke lenger siden torxen sitter fast. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Da kjører vi på med første(?) oppdatering av e60'ien.

Bilen har nå stått på bukker, 18 av 19 dager siden jeg overtok bilen. Det begynte med en voldsom ulyd i forstilling på førersiden, noe som vi fort konkluderte med var hjullageret. Dette skulle vise seg å være riktig, men ikke det eneste som måtte byttes. Stabilisatorstaget viste også tegn til slark, og når lua var litt sånn på halv tolv var det like greit å få inn ett par friske stag. Stag ble bestilt, og ferden mot hjullageret fortsatte. Når jeg skulle utvide spindelen slik at den kunne skli av støtdemperen tok jeg en 9mm unbrako, og slipte den ned ett par millimeter på hver side, sparte noen kroner og det funka fjell!

5.thumb.jpg.b44240bbe2f307f3c5c31f9a65b41731.jpg

Har ikke noen bilder av bytteprosessen på venstresiden, men jeg tok en liten video. Ikke bare var det hjullageret på venstresiden som var gåent, men bremseskjoldet gnisset også på bremseskiven. Her tok jeg en liten MacGyver og festet bare en litt større skive mellom mutter og skjold. Om du ikke ser hva som skjer på videoen, men bare hører så er det hjullageret.

Venstresiden skulle vise seg å være lett i forhold til høyresiden. Her gikk alt lekende lett helt til endeleddet skulle skrus av, det gikk med 3 stk. T40, før baufila tok over 😆 

 3og4.thumb.JPG.6e9661e23ad9acd11dc06b4c2c7b2aa4.JPG

Ettersom endeleddet måtte byttes på høyresiden ble det bestilt parallellstag og endeledd til begge sider, slik at det ikke skulle bli noe fremtidig problem. Her sitter nytt hjullager på, samt endeledd og parallellstag 😃 Viktig med litt smørje til slutt, slik at nestemann har T40 bitsen i behold.

6og7.thumb.JPG.a7d770e01cd9b0e52e545bde09727f35.JPG

Avsluttet deretter med en liten vask av hjulbuene. Tenkte det var like greit når bilen allerede var på bukker, med hjulene av. Ikke 100% fornøyd med resultatet, men har en leveranse fra BPK rett rundt hjørne som skal hjelpe til å piffe opp bilvasken fremover. Mye godsaker fra Koch-Chemie blant annet ☺️

8og9.thumb.JPG.bfe1091e2ba730419d8289fb93cb01f6.JPG

Neste ut nå blir Swirlflaps-delete og Reparasjon av lårstøtten på komfortstolene. Deler er bestilt, men Posten er treig... Må også etter hvert få ordnet overgang til tåkelysene, da H11 pærer ikke passer M-Sport tåkelys. Som også kanskje noen av dere har lagt merke til er det stygge spor i støtdemperen foran. Regner med at han gjøken av en forrige eier har kjørt med alt for breie felger foran. Vet ikke om det har noe av betydning for støtdemperens funksjon, mer heller om det er farlig for demperen, men tror dere at den bør byttes? Har utover det fått dilla på bilpleie noe som gikk hardt utover lommeboken på black-friday. Spår at det her også er et pengesluk, eller hobby som noen kaller det ;) 

  

Endret av HakonLimseth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Otis skrev:

Rep av setene må dokumenteres.

Er støtdemper skadet på noen måte eller bare merker?

Rep av setene skal prøves å dokumenteres så godt som overhodet mulig. Dunkel belysning kombinert med ikke all verdens av kamera-ferdigheter, resulterer ofte i helt midt på treet bilder, men man lærer på veien :)

Støtdemperen i seg selv ser ganske så fin ut. Usikker på om det kommer frem på bildet, men felgen har laget et spor som er ca. 1-2mm dypt. Det plager meg ikke stort, regner med at demperen er lagd for å tåle litt, men ble litt usikker. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det går nok fint, hadde det vært nesten gjennom metallet på den indre tuben så hadde det nok blåst ut fra baksiden og begynt å lekke allerede. Worst case er at du har en mindre svekkelse og det oppstår en bitteliten lekk som tømmer demperen for olje, men det vil du merke rimelig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...