Gå til innhold

BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører


 Share

Anbefalte innlegg

Da er vi omsider tilbake i garasjen etter mye jobb og juleforberedelser. Alltid deilig å ta en fridag i garasjen hvor man kan holde på med sitt uten mye mas fra omverdenen 😃 

Fant fort ut at M-sport tåkelysene var forskjellige, kontra Non-M-Sport. Originalt brukes det H11, men på Sportslyktene er det HB4. Var litt usikker på hvordan jeg skulle takle den biten, men det endte med innkjøp av HB4 hun-kontakter fra Lyshelten og HB4 tåkelys fra Biltema. Ved hjelp av loddeskjøter og krympeslanger var dette ingen sak. 

image.thumb.jpeg.3a3803f0cbb13128d671e5bb01cfda3f.jpeg

image.thumb.jpeg.883fb27f65c0940c4e18b9529ac910e5.jpeg

image.thumb.jpeg.381fa9a18fef3333eca4a060f85e3bd4.jpeg

image.thumb.jpeg.894baf7bbc501c1a890db911f3c255c1.jpeg

Deretter var det lår-støttene på setet som stod for tur. Dette var visst ett velkjent problem for alle BMW'er med slikt ekstrautstyr. BMW har fra fabrikk montert ett lite tannhjul av plast som etter mye fram og tilbake gir etter. Denne skulle visst absolutt være i plastikk for å minste støyen, typisk BMW 😆 Heldigvis er det noen genier der ute som har støpt om hele saken til messing, slik at dette ikke blir ett problem i nærmeste tid.

image.thumb.jpeg.c7afdb048b2b6acc71d81e93afaf398c.jpeg 

Tok også ut koppholderne for deres årlige "Service". I kjent BMW-stil er koppholderen så komplisert at den må smøres opp og rengjøres for at den kan holdes vedlike, typisk 🤣 

image.thumb.jpeg.fc6ff6203d7a5cfc0ca408fd63d082df.jpeg

image.thumb.jpeg.773b0d78f075d98d37faf0cab06bac9a.jpeg

image.thumb.jpeg.c49f9054d98bf7b014a1c6d7c7741c30.jpeg

Monterte også her forleden helt nye stabilisatorstag, både høyre og venstre foran. La merke til først nå i stad at den var helt løs. Okei? Mener nå å huske at jeg skrudde den til, skrudde den av og der var gjengene helt borte... Heldigvis ble dette lagt merke til før jeg fikk satt på hjulene igjen, og delene blir reklamert med en gang. Noen som vet om bra merker på deler til forstilling, vil helst ikke at dette skal skje midt under kjøring? 

image.thumb.jpeg.354fffae32416c225b12d3ee88134fc9.jpeg

Har også gått meg til anskaffelse av Polerings-maskin. Dette var en tysk variant, noe som passer overens med testobjektet 😃 Ble også litt attåt, så nå skal det vaskes, poleres og muligens coates.  

image.thumb.jpeg.7c71fd8a978256e271513317780cb411.jpeg

E60'ien begynner å ta form, og ser ut til å være i bedre form enn først antatt (Bank i bordet). Nå mangler det bare å ta 4-hjulskontroll og eventuelt blende swirl-flaps, så kan den kjøres. Sistnevnte er jeg veldig usikker på, har hørt mye delte meninger angående det temaet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye bra arbeid 😊

Dette med lårhvileren tror jeg har vært et problem på flere modeller inkludert de eldre Bmwene og .

På e34en hadde jeg og samme problem som dette når jeg kjøpte stolene .

Hvertfall bra du fikk fatt på en god erstatningsdel så du slipper dette problemet senere .

Angående forstillingsdeler ,så er jo Lemførder et bra merke som holder lenge .

Og så mye godsaker der var på det nederste bildet ,det likte jeg godt 😊

E60 er en fin bil altså .😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, sveigis skrev:

Her var det mye bra arbeid 😊

Dette med lårhvileren tror jeg har vært et problem på flere modeller inkludert de eldre Bmwene og .

På e34en hadde jeg og samme problem som dette når jeg kjøpte stolene .

Hvertfall bra du fikk fatt på en god erstatningsdel så du slipper dette problemet senere .

Angående forstillingsdeler ,så er jo Lemførder et bra merke som holder lenge .

Og så mye godsaker der var på det nederste bildet ,det likte jeg godt 😊

E60 er en fin bil altså .😊

Takk så mye Sveigis! Fint å få lårhvileren til å fungere, små detaljer som gjør bilen komplett. Har tittet litt på ulike merker til forstillingen blant annet TRW, Febi Bilstein og Fag. Har ikke noen erfaring med noen av de merkene bortsett ifra Febi, da noen av delene deres er OE-deler. Bestiller det meste på Skruvat, er ganske fornøyd hittil med leveringstid og kundeservice, men skulle gjerne brukt noe annet hvis det er bedre.

Mye artig på det nederste bildet ja, gleder meg til å prøve mye av det når været lar seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med lårstøtte er et "standard"-problem, har det på delebilen på førersetet. På understell er det Lemforder eller originalt som gjelder, Meyle som regel ok også, men har variert litt for folk i det siste. Febi er nok ikke OE på noe særlig på E6x. OE = original equipment, altså originalt fra BMW. Så kan det være forskjellige meninger på hva OEM blir (original equipment manufacturer). Noe vil si at det er samme del som OE fra samme leverandør, men uten BMW-logo (det skjer en del ganger at BMW-logo er slipt vekk eller dekket over). Da blir egentlig delen i OE-kvalitet, men ikke fra BMW og da til følgelig lavere pris. Så kan noen kalle en del for OEM fordi den samme leverandøren leverer andre originale deler til bilmodellen. Da kan man si at Hella er OEM fordi de leverer lykter til E6x, men de leverer ikke luftmengdemålere på dieselbil, for det gjør Bosch. Så å si at Hella LMM er OEM på diesel E6x blir i så fall feil (selv om Hella generelt leverer bra kvalitet).

Ellers kjenner jeg at jeg blir litt misunnelig på garasje med varmepumpe :P Det er jo ikke akkurat noe god temperatur her om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, E.C. skrev:

Det med lårstøtte er et "standard"-problem, har det på delebilen på førersetet. På understell er det Lemforder eller originalt som gjelder, Meyle som regel ok også, men har variert litt for folk i det siste. Febi er nok ikke OE på noe særlig på E6x. OE = original equipment, altså originalt fra BMW. Så kan det være forskjellige meninger på hva OEM blir (original equipment manufacturer). Noe vil si at det er samme del som OE fra samme leverandør, men uten BMW-logo (det skjer en del ganger at BMW-logo er slipt vekk eller dekket over). Da blir egentlig delen i OE-kvalitet, men ikke fra BMW og da til følgelig lavere pris. Så kan noen kalle en del for OEM fordi den samme leverandøren leverer andre originale deler til bilmodellen. Da kan man si at Hella er OEM fordi de leverer lykter til E6x, men de leverer ikke luftmengdemålere på dieselbil, for det gjør Bosch. Så å si at Hella LMM er OEM på diesel E6x blir i så fall feil (selv om Hella generelt leverer bra kvalitet).

Ellers kjenner jeg at jeg blir litt misunnelig på garasje med varmepumpe :P Det er jo ikke akkurat noe god temperatur her om dagen.

Du så den luringen oppi venstre-hjørnet ;) Ekstremt deilig med oppvarmet garasje, ble installert ny varmepumpe til huset, så da ble den gamle flyttet til garasjen. Ligger stabilt på 17-18 grader, luksus!

Usikker på om Febi Bilstein har noen OE-deler på E6x, men vet at de har hatt noen opp igjennom. Ser en del på m539 restorations, han sverger til kun OE-deler eller Lemförder. Han er ikke noen mekaniker, men virker ganske kyndig og ordentlig. Han sier også det samme om Meyle, at det var bedre før. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, E.C. skrev:

Meyle som regel ok også, men har variert litt for folk i det siste

Dette er interresant @E.C..

Husker når jeg startet prosjekt e34 i 2012 ,da fikk jeg beskjed om at Meyle was the shit av alle .

Første jeg byttet på den var traversforinger og byttet da til Meyle som menigheten sa .

Men de varte ikke lenge ,kanskje 17000 km ,før jeg fikk påpakning på neste eu i 2014 at de måtte byttes .

Hadde noen som jeg kjøpte billig på nett av ukjent merke og de står på bil enda .

Har og lest og sett at flere har hatt Meyle og fått problemer med dette merket her.

Enig at enten Lemførder eller originale deler bør brukes ,men det kommer og selvsagt an på hva slags bil det er og hvor lenge den skal vare .

Er det kun en bil som skal brukes for å kjøres ut eller på andre måter koster man selvsagt ikke på de dyreste merkene ,men denne regner jeg med skal vare og kjøres mye med 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg der sveigis, og det er egentlig det dilemmaet jeg som oftest har. Ja det er greit med OE og OEM deler da de passer best for bil og varer lengst, men når det kommer til pris så er de jo på ett helt eget nivå. Er det virkelig slik at du får en veldig mye bedre kjøreopplevelse med Lemforder stag kontra Febi eller andre "Billige/Dårlige" merker, at det veier opp for prisen? Føler det her er som å banne i kirken, men er det virkelig slik? 

Skjønner såpass at man ikke burde gå for det aller billigste, men hvis man går for det som er ca. midt i mellom så får man greie deler til en nogenlunde pris? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, HakonLimseth skrev:

Enig med deg der sveigis, og det er egentlig det dilemmaet jeg som oftest har. Ja det er greit med OE og OEM deler da de passer best for bil og varer lengst, men når det kommer til pris så er de jo på ett helt eget nivå. Er det virkelig slik at du får en veldig mye bedre kjøreopplevelse med Lemforder stag kontra Febi eller andre "Billige/Dårlige" merker, at det veier opp for prisen? Føler det her er som å banne i kirken, men er det virkelig slik? 

Nå går jeg utifra mine egne erfaringer og premisser og ikke hva andre tenker her når jeg svarer men

På alle de bilene jeg har her i tunet ,så har jeg fått testet billige merker og dyre merker og kan ta et eksempel her .

For to årsiden så kjøpte jeg Febi Bilstein casterstag til x5en de varte 1,5 år og tja 28000 km men,jeg gjentar men denne bilen her blir brukt hver dag hele tiden på all slags veier av kona og da bør man kanskje tenke på at det ikke varer evig mtp litt billigere merker .

Nå byttet jeg til Lemførder så får jeg se hvor lenge de varer .

Men så har jeg mye Febi på en serien og her er alt iorden enda selv etter 25000 .

Altså Håkon ,kjøp det som passer deg og lommeboken best .

Å ta imot tips av folk er bra ,men jeg tenker litt sånn og at om jeg har en bil som ikke blir brukt knallhardt osv ,så kan alternative deler funke for meg .

Ps tør jeg si at jeg kjører med Biltema Casterstag på e34 nå på 6 året?😅

Og de funker enda ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Febi er vel sånn midt på treet, men enkelte steder som GS selger det nesten til OE-pris og da er det ikke verdt det etter min mening. Jeg har personlig kjøpt noe av det billigste på Koed til å overhale forstillinga på en E36 og det holdt nå greit i 6 år 45k km. På min E61 er lista lagt litt høyt, men det er selvfølgelig forståelig at folk med billigere E6x ikke har interesse av å bruke det samme som innkjøpsprisen av hele bilen på en understellsjobb. Mange har jo heller ikke et perspektiv eller krav om at ting skal vare i 10 år 150-250k km, men man merker relativt fort forskjell fra en sliten bil til en som er bra. Når man derimot kjører en bil som gradvis blir dårligere så blir det litt vanskeligere å sette fingeren på det. 

Hvis du ikke synes at det er helt krise å bytte "en gang til" om noe er for dårlig så er det jo bare å kjøre på med litt billigere ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Her var det stille gitt!

Lenge siden sist nå, men har vært opptatt med litt av hvert. Har også plutselig fått ansvaret for en annen bil, min mors platinbronze x3 2.0 diesel. Så da blir det oppdateringer på både x3'en og e60'ien herfra fremover :) 

Kan begynne med e60'ien, den fikk sine etterlengtede stabilisatorstag etter uendelig mye fram og tilbake. Måtte krype til korset, det ble Lemförder ;) 

image.thumb.jpeg.759150ef8a0a3b021babcaae95d433a4.jpeg

Fant også ut at endeleddene som nettopp ble satt på ikke passet med vinterdekkene som sitter på bilen, merkelig. Vinterdekkene er originale 16 tommers bmw felger som fulgte med bilen. I tillegg matcher dekkdimensjon overens med SVV og vognkort. Bilen har vel og merke ikke vært på firehjulskontroll enda, men i mitt hode skjønner jeg ikke hvordan det kan hjelpe situasjonen. Hvis noen har noen innspill hadde det blitt satt stor pris på 😃 

image.thumb.jpeg.a3dfc3711d70e8fe08bd61e28e82f3f1.jpeg

Fant derfor en gyldig grunn til å prøve sommerhjulene siden bilen måtte flyttes, gleder meg til sommer må jeg si! Style 247 passer noget bedre enn de begredelige vinterdekkene som sitter på nå ☺️

image.thumb.jpeg.073be2ae664513d3d40d7788f1408ca3.jpeg

Deretter var det min mors x3 som stod for tur. Den har hatt litt problemer med oppstart, og å nå driftstemp. Endte med å skifte EGR-termostat og Kjølemiddel-termostat.

image.thumb.jpeg.6ddb06653429ab6cb4cad8f0654d61a8.jpeg

Heldigvis løste dette problemet med at bilen ikke nådde optimal temperatur, men den var fortsatt tungstartet. Vi tenkte først at det kunne være noe med regenerering av DPF siden bilen ikke hadde nådd driftstemp på en stund, men ved en tilfeldighet sjekket vi oljenivået på peilepinnen. Her fikk vi en overraskelse, for å si det mildt.

image.thumb.jpeg.152699c7b2510317a95b6c74ffee0e66.jpeg

Peilepinnen var dekt i olje, ikke rart denne sleit med å starte i -12! Pumpe ble kjøpt på Biltema, og vi satte i gang. Tok først av halvliter med olje, peilepinnen var lik. Enda en halvliter med olje ble tatt av, peilepinnen var fortsatt dekt. Vi måtte pumpe ut oppimot 2 liter med olje før peilepinnen var innenfor anbefalt grense, sjukt! Jeg er sikker på at bilen har blitt kjørt over 3000km siden forrige oljeskift, og hvordan dette har gått under radaren er meg helt ufattelig.

image.thumb.jpeg.1b93492cd7c06d3c690f08eba8cf8bde.jpeg

Startet også opp e60'ien i dag da den skulle flyttes tilbake til hiet, den likte ikke kulda! Tok totalt 5 forsøk før motoren bestemte seg for å starte, da blir det nok skift av glødeplugger, rele og kabel til pluggene nå i nærmeste tid. Kommer nok til å bli litt mer oppdateringer fremover nå som jeg har fått lov til å bruke x3'en og i tillegg er e60'ien snart klar for veien. 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peil den olja igjen om ikke så lenge, har jo vært tilfeller med både kjølevæske og diesel som kommer seg inn i olja, så det finnes potensielt andre muligheter for at nivået kan være for høyt. 

Krasjer endeledd i felg eller dekk? Riktig innpress? Du kjører ikke med x-drive felger med høy innpress på en rwd bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, E.C. skrev:

Peil den olja igjen om ikke så lenge, har jo vært tilfeller med både kjølevæske og diesel som kommer seg inn i olja, så det finnes potensielt andre muligheter for at nivået kan være for høyt. 

Krasjer endeledd i felg eller dekk? Riktig innpress? Du kjører ikke med x-drive felger med høy innpress på en rwd bil?

Har peilet hver dag nå etter jeg pumpet ut oljen, har holdt seg stabilt på samme nivå. Når du sier det så var det litt lite kjølevæske når jeg åpnet beholderen, men det skal sies at på denne bilen har det blitt gjort minimalt med arbeid på siden den kom til hus for 13 år siden, så kjølevæsken har aldri blitt verken byttet eller fylt etter. Bestilte 5 liter med Gulf 5w-30 olje som jeg tenker å få byttet ila. nærmeste tid.

Endeleddet går i felgen, ut i fra det jeg husker så er det BMW style 242. Mulig jeg husker helt feil, men de finnes kun med ET20 rund baut, og har aldri blitt produsert til 4x4. Tror de er ganske standard på mange e6x-modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begge sider? Litt rart, men kan jo være noe sær kombo, f.eks at du har de litt for mye ut + uoriginale ledd og kanskje tynnere gods (mot nav) på en uoriginal bremseskive som i kombinasjon får deg der du er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, E.C. skrev:

På begge sider? Litt rart, men kan jo være noe sær kombo, f.eks at du har de litt for mye ut + uoriginale ledd og kanskje tynnere gods (mot nav) på en uoriginal bremseskive som i kombinasjon får deg der du er.

Den subber på begge sider, ja, men venstresiden er på ett annet nivå enn høyresiden. Høyresiden går det an å snurre rundt, men venstresiden stopper på endeleddet. Har ett par teorier, enten så er det endeleddene som subber fordi de er uoriginale, eller så er det bremseskivene som ikke sitter ordentlig inntil navet. Sistnevnte holder jeg en liten knapp med tanke på at jeg la ett lag med kobberpasta mellom nav og bremseskive. I ettertid har jeg funnet ut at man skal unngå dette, da kobberpastaen skaper ett lag mellom nav og skive, som gjør at den ikke "setter" seg ordentlig. Det at høyresiden subber derimot er jeg mer usikker på, fordi her ble det ikke brukt noen form for pasta, kun metall mot metall.

Kan legge til at endeleddene ble kjøpt i all hast fra, hold dere fast, biltema... Sammenlignet endeleddene før installering, og de så nokså like ut, men hvis det er snakk om millimetere så er det vanskelig å se 😕 Har heldigvis kvittering.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pastaen skal neppe ha noe å si der, den vil jo bare bli klemt ut når du strammer hjulbolter. Kobberpasta er vel heller ikke anbefalt pga. korrosjonsbestandighet og at den kan over tid ødelegge gummideler som den kommer i kontakt med, da bruker man heller keramisk pasta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • HakonLimseth changed the title to BMW e60 520d og x3 E83 / Hjullagerbytte og Nye fjører

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...