Gå til innhold

BMW f11 senk


WhiteE92M3
 Share

Anbefalte innlegg

On 3/17/2023 at 8:58 AM, E.C. said:

Lurer på om det kan være dempere som blir stivere når bilen har blitt justert ned via PC. Selve belgene har ikke noe funksjon til å justere stivhet da trykket blir direkte proporsjonalt med utvidelse av belgen og demed kjørehøyden. Hvis rådata fra høydesensoren også brukes til EDC så vil den være forskjellig om du har brukt stag eller senket digitalt.

Ein liten digresjon,

Trykket i luftfjæringa har ingen sammenheng med høgde. Det er derfor det er ein nivåsensor i dette systemet. Det einaste som påvirkar trykket er vekta på bilen. Så om bilen er senka ned eller heva opp så blir trykket (tilnærma) likt. (Litt variasjon er det pga. spenningar i hjulopphenget som foringar osv, men minimalt).

Det er ut i frå trykket du får opp akselvektene, for eksempel i lastebil. Er kanskje ikkje så vanleg i personbil. men trykk*areal (på luftfjær) + statisk vekt = aktuell vekt. Statisk vekt er ufjæra vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@TurboJens

Nivåsensoren er der for å kunne oppnå riktig høyde uavhengig av last. Det er riktig at det er arealet til stempelet i luftfjæra og trykket som avgjør hvor mye vekt det kan supportere og hvis du øker lasten så må du øke trykket for å holde samme høyde. Saken med luftbelg er at volumet til belgen kommer også inn i bildet her, ettersom disse fungerer som en fjær og kan endre volum i betydelig større grad enn f.eks. et hjul (hjulets manglende mulighet til å endre volum ved ulik trykk er for øvrig grunnen til at du måler samme dekktrykk både med hjulet løst og når det sitter på bilen med 4-500 kg last). 


Belgen endrer volumet sitt i høyderetningen og jeg skal medgå at det er noe ukorrekt av meg å si at trykket endrer høyden her, når det i praksis er luftmengden i belgen som avgjør dette. Ettersom trykk kun kan gå fra et sted med høytrykk til et sted med lavere trykk så må du til med høyere trykk enn det som er i belgen for å kunne tilføre mer luft (til belgen) og dermed øke høyden. Når du øker trykket i belgen samtidig som lasten er konstant så vil belgen utvide seg og som følge av denne utvidelsen reduseres trykket igjen. Så det er riktig som du påpeker at trykk sånn sett ikke har direkte sammenheng med høyde. Det blir riktigere å si at trykket må økes for å regulere høyden opp og reduseres for å regulere høyden ned. Når det er ferdig regulert så vil trykket være ca. tilsvarende som før reguleringen.


Den ideelle gassloven kan benyttes til å forklare hovedprinsippene her: pV=nRT, hvis du antar konstant temperatur (T) så har du pV=n, der p = trykk, V = volum og n = mengde luft. Nå har vi bare diskutert stillestående bil, det blir fort enda mer komplisert om man tar med ulike design på fjærstempelet for å oppnå ulik stivhet:

image.png.e83d993ab2291ed8ec1fbe3a69c21781.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/17/2023 at 7:23 PM, thbrekke said:

Låner denne tråden til å spørre om erfaringer å tips!

Tenker å få senket min F11 530 xdrive nå i forbindelse med EU kontroll. Hva anbefaler dere av fjærer/merke?

Ser en kan få både H&R, ACS og Eibach. Sistnevnte senker dog kun 25mm ser det ut som utifra koed.no. Kunne tenkt meg å senke en plass mellom 30-40mm.

Tror ikke du går feil med noen av disse tre, men det kan være verdt å merke seg kommentarene over innlegget ditt mtp Adaptive Drive - har bilen din dette? ACS kommer jo med justerbare stag inkludert, mens Eibach ikke gjør det. Personlig ville jeg nok gått for de med minst senk (ACS?) da bilen egentlig er på grensen til lav nok fra før. Ikke umulig at det blir senk på vår bil også etterhvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode innspill!☺️ Bilen min har EDC (s223). Bilen er helt topp egentlig, syns bare den har på kanten mye luft i hjulbuene etter min smak. Ser at det kanskje ikke er nødvendig å gå så langt som 30 til 40mm. Kanskje rundt 25mm kan bli bra👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/18/2023 at 4:05 PM, E.C. said:

@TurboJens

Nivåsensoren er der for å kunne oppnå riktig høyde uavhengig av last. Det er riktig at det er arealet til stempelet i luftfjæra og trykket som avgjør hvor mye vekt det kan supportere og hvis du øker lasten så må du øke trykket for å holde samme høyde. Saken med luftbelg er at volumet til belgen kommer også inn i bildet her, ettersom disse fungerer som en fjær og kan endre volum i betydelig større grad enn f.eks. et hjul (hjulets manglende mulighet til å endre volum ved ulik trykk er for øvrig grunnen til at du måler samme dekktrykk både med hjulet løst og når det sitter på bilen med 4-500 kg last). 


Belgen endrer volumet sitt i høyderetningen og jeg skal medgå at det er noe ukorrekt av meg å si at trykket endrer høyden her, når det i praksis er luftmengden i belgen som avgjør dette. Ettersom trykk kun kan gå fra et sted med høytrykk til et sted med lavere trykk så må du til med høyere trykk enn det som er i belgen for å kunne tilføre mer luft (til belgen) og dermed øke høyden. Når du øker trykket i belgen samtidig som lasten er konstant så vil belgen utvide seg og som følge av denne utvidelsen reduseres trykket igjen. Så det er riktig som du påpeker at trykk sånn sett ikke har direkte sammenheng med høyde. Det blir riktigere å si at trykket må økes for å regulere høyden opp og reduseres for å regulere høyden ned. Når det er ferdig regulert så vil trykket være ca. tilsvarende som før reguleringen.


Den ideelle gassloven kan benyttes til å forklare hovedprinsippene her: pV=nRT, hvis du antar konstant temperatur (T) så har du pV=n, der p = trykk, V = volum og n = mengde luft. Nå har vi bare diskutert stillestående bil, det blir fort enda mer komplisert om man tar med ulike design på fjærstempelet for å oppnå ulik stivhet:

image.png.e83d993ab2291ed8ec1fbe3a69c21781.png

Beklager, det var ikkje meininga å tvile på kompetansen din, du har mykje bedre greie på dette enn eg fekk inntrykk av så eg bøyer meg i støvet :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutes ago, TurboJens said:

Beklager, det var ikkje meininga å tvile på kompetansen din, du har mykje bedre greie på dette enn eg fekk inntrykk av så eg bøyer meg i støvet :-)

Bare sunt å få kritiske sprøsmål og ha litt diskusjon en gang i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...