Gå til innhold

Bmw e60 ryggelys kommer ikke på


shivan
 Share

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har problem med ryggelys på bilen. Det er en e60 530d 2004 automat. 
 

Ingen av de ryggelysene kommer på når jeg setter giren i R.  Parkering sensor kommer på det viser R i instrument.  Jeg har brukt ista+ og en annen scanner for å feilsøke men får ingen feil om det noen steder. Var i bildeler butikk å fikk kjøpt en ryggelys bryter som de måtte ha skilt nr mitt for å bestille en riktig type.

Jeg har søkt opp overalt men finner sånn type ryggelys bryter kun til manual kasse 🤔.

både Ista+ og andre scanneren jeg har klart å aktivere ryggelysene og de kommer på i 15 sek. Så pære fungere. Ser heller ingen ledningsbrudd. 

Lurer på om noen vet om det faktisk finnes en ryggelys bryter på en automat kasse ? Eller om noen kan gi noen gode råd hva som er problemet her ?   Takk for all svar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har ikke ryggelysbryter, lysmodulen får signalet om å skru på ryggelys via can-bus. Som du selv er inne på så er alt fra lysmodul og ut til pæra "ok". Jeg har ikke sporet opp alle koblingene, men det kan være at enkelte moduler får sitt signal om revers fra PT-CAN (drivverk can-bus), mens signalet om revers, som havner i lysmodulen er via body-can (ettersom det er en lite kritisk funksjon), dette vil heller ikke generere en feilkode:

image.png.3a451fa291ad6a96ee0cdd66bc751c2a.png

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, E.C. skrev:

Du har ikke ryggelysbryter, lysmodulen får signalet om å skru på ryggelys via can-bus. Som du selv er inne på så er alt fra lysmodul og ut til pæra "ok". Jeg har ikke sporet opp alle koblingene, men det kan være at enkelte moduler får sitt signal om revers fra PT-CAN (drivverk can-bus), mens signalet om revers, som havner i lysmodulen er via body-can (ettersom det er en lite kritisk funksjon), dette vil heller ikke generere en feilkode:

image.png.3a451fa291ad6a96ee0cdd66bc751c2a.png

 

Takk for svar, jeg har ikke noe erfaring med can-bus eller PT-CAN, vet helt ærlig ikke hva de gjør eller betyr.  Har holdt på å fikset dette i flere uker uten å komme til en løsning.

Hvor burde jeg feilsøke tenker du ? Er det en ledningsbrudd eller noe som er på girkasse ? Vis du kunne svare på det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være ledningsbrudd/kortslutning eller et annet problem på databussen som skyldes enten modulen som sender signalet (girkassemodulen) eller modulen som mottar signalet (lysmodulen), vanskelig å si. Siden du har ISTA så kan du prøve med en testplan for feilsøking eller lese deg fram til hvordan signalet fra girkassen finner veien til lysmodulen, deretter kan du sjekke aktuelle komponenter.

Har feilen alltid vært der i ditt eie? Hvis noen har ettermontert en ny brukt lysmodul og feilkodet eller ikke kodet den 100% slik at den tror at du har en manuell kasse så kan feilen være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres så vanskelig ut å for ordnet dette. Jeg er ikke så flink på ista men vis du vet om noen enkle step jeg kan ta for å ta den type diagnose testen som du anbefalt, hadde hjelpe meg mye. Om det noe video der ut på å gjøre det vis du vet om ? 
 

feilen har alltid vært der siden jeg kjøpte bilen  for ca 2 år siden og jeg må på eu kontroll i løpet av neste mnd så ville få fikset det. Så det kan være at den må kodes ?

men vis scanner klare å aktiver ryggelysene, burde det ikke være at den er kodet inn på LM modulen og klare å sende signal ? Eller tar jeg helt feil 🤔

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veien fra lysmodul og til ryggelys er den samme uavhengig av girkasse, så når et diagnoseverktøy gir beskjed om å skru på lyset så gjør modulen det. Hvis modulen under normale omstendigheter (ikke diagnose) forventer å få et signal fra en fysisk bryter på girkasse for å skru på ryggelys så vil den gjerne ikke forvente å få denne type info fra en girkassehjerne, som da går via en annen "informasjonskanal" enn den nevnte fysiske bryteren på manuell kasse.

Jeg bruker ikke ISTA noe særlig og kan egentlig ikke anbefale noe konkret, men det er sikkert flere her som kan gi tips til hvordan man oppretter en testplan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du tenker kanskje det lysmodulen trenges å kode ? Eller så kan det være feil med girkasse modulen ? Og at lys modulen ikke får informasjon fra den ? Beklager for å spørre om det så mye men jeg er så lei å sliten av det:/ vil bare få ordnet det 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

jeg har fått fiksa ryggelysene nå. Lysmodulen måtte kode. Da kom de på med engang når giren er satt på R😃 

Ville gi beskjed sånn vis noen andre skulle oppleve noe liggende problemer så kan kanskje begynne med lysmodulen. 

tusen takk til @E.C. for å veilede meg fram til det 👏

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...