Gå til innhold

O2-sensor mareritt - alt byttet - argh


Mariuse34
 Share

Anbefalte innlegg

Fikk feilkode på X3en. 3.0i m54. Sier oxygen sensor bank 1 før katalysator er ødelagt. Byttet til ny sensor. Fortsatt samme feil. Kommer tilbake med en gang jeg sletter. Any takers på løsning? Feilkode er 00271a

Byttet veivhusventilasjon etc i høst. 

Endret av Mariuse34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... bare noen kjappe tanker jeg umiddelbart får:

- Hva slags o2 sensor kjøpte du? Disse motorene er vel ganske følsomme på hva slags sensorer man bruker. Er vel BMW OE eller BOSCH som er greia her om jeg husker rett? 

- Ledningsbrudd muligens? 

- Er vel kanskje nærmest umulig å ta feil, men mulig bank 1 og 2 har blitt mikset opp? Får du kjørt liveverdier og sett hvorvidt noe skjer når du øker/reduserer turtallet? 

- Defekt produkt fra eske?

Vet ikke på X3, men på E6x så er pre cat o2 320mm lange begge to. Så mulig du kan kryssbytte og se hvorvidt feilen forflytter seg?

 

Endret av ///M-ini95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 3.4.2023 den 17.58, E.C. skrev:

Trenger litt tid for å gi vettug signal, men om kabelen har brudd (uendelig motstand) eller er kortslutta mot jord så skjønner jo DME dette før du har vridd om nøkkelen ferdig.

Ja det jeg fant ut. Byttet sensor 2, som jeg mistenker også var litt sliten. 

Men da fant jeg samtidig ut, via diagnose, at sensor 1 ikke får noe signal. Har også testet med å bytte kontakter mellom sensor 1 og 2, og feilen forblir på sensor 1, som tilsier ledningsbrudd. 

Om noen har noen tips til å feilsøke kabelbrudd her så er jeg takknemlig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to Lamdbastyr på m54. Finne ledningsbrudd? Tips? Hjelp?

Det er ikke verre enn å starte med å plugge ut i begge ender og sjekke for kontinuitet med multimeteret. Du kan også sjekke for kontinuitet mot jord (typisk kortslutning mot jord) og kontinuitet mellom ledningen for signal og de andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, E.C. skrev:

Det er ikke verre enn å starte med å plugge ut i begge ender og sjekke for kontinuitet med multimeteret. Du kan også sjekke for kontinuitet mot jord (typisk kortslutning mot jord) og kontinuitet mellom ledningen for signal og de andre.

Ref koble ut i begge ender, Jeg trodde lamdba-kontakten gikk rett i ECU? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to LØST: Lamdbastyr på m54. Finne ledningsbrudd? Tips? Hjelp?
59 minutter siden, E.C. skrev:

Bra, viser også viktigheten av å undersøke ledninger før man kjøper sensorer :)

Ja, men jeg skal samtidig si at jeg neppe hadde funnet ut av dette uten å kjøpe ny sensor. Men holdt på å kjøpe tre nye sensorer til en stund her, så sier meg fornøyd med å ha byttet en. Den andre var ganske ny og bosch, så den erstattet nr 2 i løpet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dette viste seg å ikke være løst likevel. Har nå byttet begge sensorer, og ledningsnettet som går til dme, da det hadde vært utsatt for varme mot eksosen.

 

Får uansett fortsatt oppe feil på o2 sensor bank 1. Byttet jeg mellom 1 og 2 følger feilen over til bank 2. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to Ikke Løst likevel: Lamdbastyr på m54. Finne ledningsbrudd? Tips? Hjelp?
7 minutes ago, Mariuse34 said:

Får uansett fortsatt oppe feil på o2 sensor bank 1. Byttet jeg mellom 1 og 2 følger feilen over til bank 2. 

Hvilken feil får du fortsatt opp? 271a? Og hva er det du bytter mellom 1 og 2? Bytter du om på kablene til de ulike sensorne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, E.C. skrev:

Hvilken feil får du fortsatt opp? 271a? Og hva er det du bytter mellom 1 og 2? Bytter du om på kablene til de ulike sensorne?

Får den og tidvis 299f 

 

Du kan koble ledning til sensor 1 på sensor 2, og omvendt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Mariuse34 changed the title to O2-sensor mareritt - alt byttet - argh

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...