Gå til innhold

Xdrive og dekkdimensjoner..


 Share

Anbefalte innlegg

8 timer siden, Snagg30 skrev:

Det er litt interessant dette her, jeg har jo opplevd at Bavaria selv har sagt at det går fint å kjøpe dekk som ikke er stjerne merket så lenge man kjøper premium. De sa jo ordrett til meg i fjor da jeg ikke fant Michelin pilot sport 4 stjernemerkede dekk «Kjøp premium så går det fint, vi har gjort dette på mange av våre kunder sine biler». 

Om fordelings kassa er så følsom så er jeg overrasket at Bavaria gjør dette selv, samt sender mail om at dette er uproblematisk. 

Dette kan selvsagt dekkforhandlere og verksteder si ettersom de slipper å ta regningen når fordelingskassa ryker. Vi har vel også sett at det er ikke alltid merkeverksted sier det som er riktig, det kan vel så mye være påvirket av personlig mening til den aktuelle kundebehandleren man snakker med. Forrige gang vi hadde en stor diskusjon rundt dette tema så ringte jeg jo til Bavaria i Arendal og spurte om dette. Der fikk jeg forklart at på biler med Xdrive skal man uten unntak skal bruke stjernemerkede dekk så lenge dimmensjon er ulik. 

Dette er jo helt klart en stor ulempe ettersom dekk da blir både vanskelig og dyrere å skaffe. Er jo nesten så det er lettere å bare bytte bil heller 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Fredrik 90 skrev:
8 timer siden, Snagg30 skrev:

Dette kan selvsagt dekkforhandlere og verksteder si ettersom de slipper å ta regningen når fordelingskassa ryker.

Tror Bavaria ville slite om fordelings kassa mi hadde gått kaputt også kunne jeg vise til mail korrespondanse mellom meg å delelager sjefen hvor han anbefalte ikke stjernemerkede dekk, og da i tillegg bestilte inn dekk og monterte for meg. 


Men tryggest er nok stjernemerkede uten tvil :) så er man helt sikker 

Endret av Snagg30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Saltkjelen said:

Jeg har inntrykk av at de aller fleste kjører med stjernemerkede dekk eller dekk som har minimalt med avvik. Jeg kjører med 255/30-21 og 295/25-21 Continental Sport Contact 6 på M550en - som er det eneste dekkmerket som ikke er stjernemerket og som er godkjent av AC Schnitzer. Ved fysisk måling av dekket, er det 2mm i differanse mellom for- og bakdekk i omkrets, noe som er helt uproblematisk.

Det er mange rare spørsmål rundt dekk og nykking på disse FB-gruppene ser jeg. Stjernemerkede dekk tror jeg det er få som kjører med når bilene begynner å bli noen år - det er jo egentlig kun dyre dekk som fås med stjernemerking, og jo yngre kjøpergruppen blir jo mer ymse dekk tipper jeg blir brukt, på grunn av varierende budsjett. Jeg målte Hankook Ventus S1 Evo3-dekka i 245/40-19 + 275/35-19 dimensjon som stod på F11'en før jeg solgte de, det var snakk om maks 2 mm avvik etter en sesong på bilen. Ikke stjernemerkede. Nå er jeg derimot litt mer usikker, de stjernemerkede dekka Goodyear Excellence-dekka jeg kjøpte som såvidt var brukt målte jeg til 8mm mindre rulleomkrets bak enn foran, det er 0,37% målt avvik. Jeg tror det burde gå fint, men tiden vil vise. 

9 hours ago, Snagg30 said:

Det er litt interessant dette her, jeg har jo opplevd at Bavaria selv har sagt at det går fint å kjøpe dekk som ikke er stjerne merket så lenge man kjøper premium. De sa jo ordrett til meg i fjor da jeg ikke fant Michelin pilot sport 4 stjernemerkede dekk «Kjøp premium så går det fint, vi har gjort dette på mange av våre kunder sine biler». 

Om fordelings kassa er så følsom så er jeg overrasket at Bavaria gjør dette selv, samt sender mail om at dette er uproblematisk. 

Bavaria lokalt her har også solgt meg ikke-stjernemerkede Vredestein-dekk i mix dimensjon til xDrive-bil, så de er ikke alene om dette. Men det gjør det ikke korrekt av den grunn - her er det gull at du har en e-mail fra de i tilfelle det skulle være noe, for tror ikke det er helt i henhold til retningslinjene deres å anbefale ikke-stjernemerkede dekk på en xdrive-bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svar meg så videre: man får Conti ecocontact som stjernemerket både i 275 og 285... Hvilket blir riktig?? Jeg skal ha 245 fremme er planen. Min bil har originalt 275. Men det vet ikke Continental. Mer logisk og riktig med 285..

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.michelin.no/auto/browse-tyres

https://www.pirelli.com/tyres/en-ww/car/homepage

Du kan velge din modell på disse sidene her.

Jeg hadde valgt med * men kjenner flere som kjører uten på x-drive og det går som mange sier fint.
Det kan være lurt å måle rulleomkrets før du setter dem på og merker du nøkking eller ujevn gange hadde jeg tatt dem av med engang.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Flataas skrev:

Sliter selv med å finne dekk som er stjernemerket til X5’en, kjører original dimensjon som er 275/40/20 og 315/35/20

Kjører med Continental Sport Contact 5 og 7 på vår E70 i samme dimensjon (var dette som var mulig å oppdrive på kort tid etter omlegg til sommerdekk). Minimalt avvik på 3-4mm. De gamle Kina-dekkene som stod påmontert i samme dimensjon hadde nesten 14mm (mener jeg å huske) i avvik på omkrets - som da nøkket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Kjører med Continental Sport Contact 5 og 7 på vår E70 i samme dimensjon (var dette som var mulig å oppdrive på kort tid etter omlegg til sommerdekk). Minimalt avvik på 3-4mm. De gamle Kina-dekkene som stod påmontert i samme dimensjon hadde nesten 14mm (mener jeg å huske) i avvik på omkrets - som da nøkket.

Mener @Ingvaldsen kjørte michelin pilot sport 4 (s?) på sin men de er vell ikke stjernemerkede?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Saltkjelen skrev:

Det er godt mulig. Conti-dekkene jeg kjører med på både X5en og M550en er i alle fall ikke stjernemerkede. :) 

Må nesten fram med hyssingen å måle uansett virker det som.

Så lenge de har lik omkrets foran å bak så er det vell greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...