Gå til innhold

Olje


N3n
 Share

Anbefalte innlegg

Det har mer å si at du bytter oftere enn om du velger den ene framfor den andre. Som du kanskje har skjønt så er det en del forskjellige meninger om akkurat hvilken olje man skal bruke (utover LL-04-spec), men det er en bred enighet om at tidsintervallene for skift ikke bør være for lange. Så uansett hva du bruker av LL-04-olje så vil det trolig være slik at "den dårligste" LL-04-olja med et skiftintervall på 10-15k km vil være bedre for motoren enn "den beste" LL-04-olja med et skiftintervall på 30k km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gjerne bruke rimelig LL04-olje fra Biltema, så bytter du heller oftere, som E.C. sier over. Selv kjøper jeg noe billige greier fra GS Bildeler, altså anbefalt av BMW merkeverksted ... Ser de har kampanje nå, halv pris på motorolje og fri frakt. Tror jaggu det er billigere enn på Biltema.

Et spørsmål her er hvor ofte oljen bør byttes. Anbefalt for longlife er 30k km eller 2 år, det som kommer først. Her halverer vi km og bytter ved 15k km. Jeg tror det er viktigere enn toårsintervallet, det vil si at om du kjører bare 15k på to år, så er det greit å bytte annenhvert år. Tanker om dette? Ideen er at det er tiden oljen har vært i bruk som betyr mest, ikke tiden den har vært i motoren.

Endret av Lysken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 23.4.2023 den 13.25, E.C. skrev:

Det har mer å si at du bytter oftere enn om du velger den ene framfor den andre. Som du kanskje har skjønt så er det en del forskjellige meninger om akkurat hvilken olje man skal bruke (utover LL-04-spec), men det er en bred enighet om at tidsintervallene for skift ikke bør være for lange. Så uansett hva du bruker av LL-04-olje så vil det trolig være slik at "den dårligste" LL-04-olja med et skiftintervall på 10-15k km vil være bedre for motoren enn "den beste" LL-04-olja med et skiftintervall på 30k km.

Dette er nok det mest korrekte svaret i denne tråden. 

Jeg kjøper original BMW olje og filter, men jeg er litt teit sånn sett. Trenger vel ikke det egentlig.

Endret av strukt
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...