Gå til innhold

Kjøpshjelp banebil E46 M3 / E92 M3


Snagg30
 Share

Anbefalte innlegg

30 minutter siden, Snagg30 skrev:

@Ingvaldsen Er vell dyrere å mer komplisert å fikse SMG kassa en manuell? Ellers plager ikke SMG kassa meg nevneverdig. Mye flotte biler du har lagret, har mange av de selv på min liste 

 

girkassa er helt lik, bare at det er et hydraulisk system som girer for deg.  får du altfor kostbare utgifter med smg så bygger du om til manuell å har ei perfekt getrag 420 som aldri har blitt mishandlet. så du på e92'n jeg linket ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva koster det egentlig å holde en banebil i en sesong? Jeg vet at det varierer fra bil til bil og hvor mye man kjører. En bekjent driver med en del seriøs banekjøring med en E36 M3 med Turbo, han snakker om 150 000,- per sesong alt i alt. 

Jeg tenker at det kanskje er fornuftig å finne seg en bil som har blitt banerigga fra før. Jeg ser for meg at å ta i bruk en bil som ikke er særlig banekjørt før vil føre til at alt raser…særlig hvis vi snakker eldre bil. Greit nok at man har ryggrad til å bære kostnaden av å overhale og oppgradere, men kjøper man ikke bane bil for å kjøre litt på bane også da…ikke bare stå å skru.

Jeg vil mene at det første alternativet er det beste utgangspunktet for din del. Alternativ 3 (E92 M3) må man bare styre unna, disse motorene er og blir håndgranater uansett hvor nye og overhalte de er. E92 M3 er fin som en cruiser og til noen trackday runder en sjelden gang i blant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er helt på viddene her, men hva med en F20/21 M135i? Disse er jo et yndet trackdayobjekt i UK og har vært det siden de ble lansert, spesielt når de er litt frisert i understell og under panseret.

Selv kunne jeg godt tenkt meg denne: https://www.finn.no/299686633

Manuell, RWD, ny motor for 25000km siden. For denne prisen kan du gjøre mye gøy oppgraderinger for å nærme deg «ekte» M bil. Om tanken er å ha det mest mulig moro på bane for minst mulig skruing, tror jeg, uten å ha belegg for å si noe om kvaliteten på de forskjellige modellene, at dette er en såpass moderne bil at det er mer realistisk enn med en 20 år gammel M bil. 

Endret av papertiger
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, Fredrik 90 skrev:

Hva koster det egentlig å holde en banebil i en sesong? Jeg vet at det varierer fra bil til bil og hvor mye man kjører. En bekjent driver med en del seriøs banekjøring med en E36 M3 med Turbo, han snakker om 150 000,- per sesong alt i alt. 

Jeg tenker at det kanskje er fornuftig å finne seg en bil som har blitt banerigga fra før. Jeg ser for meg at å ta i bruk en bil som ikke er særlig banekjørt før vil føre til at alt raser…særlig hvis vi snakker eldre bil. Greit nok at man har ryggrad til å bære kostnaden av å overhale og oppgradere, men kjøper man ikke bane bil for å kjøre litt på bane også da…ikke bare stå å skru.

Jeg vil mene at det første alternativet er det beste utgangspunktet for din del. Alternativ 3 (E92 M3) må man bare styre unna, disse motorene er og blir håndgranater uansett hvor nye og overhalte de er. E92 M3 er fin som en cruiser og til noen trackday runder en sjelden gang i blant. 

Tar man med reising, dekk, oppgraderinger, baneleige, slitasje på bil osv. Er det ikke rare Trackdaysa man får før man bikker 150😅 Men alt etter hva man gjør det til selvsagt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Lars S Nei det er ikke aktuelt å bruke så mye penger på en bil som på mange måter er lik X3M’n. Både G80/81 veier jo enormt mye, de høster mye skryt for sine kjøre egenskaper men jeg ønsker meg en mekanisk opplevelse med lav vekt og det tilbyr ikke de bilene. G81 koster snart 2 million og noe den ikke er verdt i mine øyne 

 

@Ingvaldsen Ja så den, var ryddig og pen! Men kommer ikke til å sende meldinger på eldre annonser.

 

@Fredrik 90 forrige helg ble vell på 30.000kr så det vil nok balle fort på seg. Nå fikk vi dårlig valuta for pengene kan man si, men jeg betaler gledelig så mye for en lang weekend med ordentlig bil. 
 

Ellers er jeg enig i dine tanker, nevnt det tidligere men alternativ 1 frister mye nettopp pga den er nylig overhalt og med manuell kasse er man «trygg» en liten stund forhåpentligvis. Samtidig er den ikke strøken, men jo mer jeg kiker på den med presse så må jeg innrømme det frister veldig 

 

@papertiger Har vært inne på tanken men det er nok ikke aktuelt, ønsker en mekanisk turtallsvillig M bil med suge motor. Joda jeg er hovedsaklig ute etter selvpustende @E.C. men det er så mye bra på alternativ nr 2 man må nesten ta den med i vurderingen, må vær en voldsom bil å kjøre på bane med. Må gå noe helt forferdelig! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Snagg30 skrev:

@Flataas Nei det er helt uaktuelt 

Har du prøvd M57 286hk som Terje har lagt sine fingre på? Går noe helt jævlig, enda jeg har en bil på over 2 tonn. Blir like overrasket hver gang, kan telle på en hånd hvor mange ganger pedalen har vært helt i bånn😅

50d går enda bedre igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ 2. Litt dyr, men er tross alt et turnkey våpen for banekjøring. 

Ikke vær redd for SMG systemet. Det er et enkelt system som det finnes masse kunnskap om, spesielt i Tyskland. SMG society for eksempel, som selger rimelige deler og oppgraderinger. 
 

ESS systemet skal nå være ganske pålitelig også, og leverer en fin effektkurve. Perfekt for banekjøring 👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet med gamle biler som e46m3 er at verksted generelt har latterlig lite kunnskap på eldre M biler. ( Eldre biler generelt ) 

Og sette bilen innpå Bmw i Ålesund med feks. SMG tull mistenker jeg er økonomisk selvmord 😅 Spesielt mtp. At det meste er ombygd..

Om der ikke finnes entusiaster blant mekanikerne da riktignok.. 

Mulig der finnes "entusiast" verksteder omegn deg?

Kryr jo av slikt på Østlandet, men her omkring er det verre med

 

Alternativ nr. 2 er uten tvil det beste alternativet av e46ene.. Men jeg synes det er mye penger for en e46. Selvom det nok blir dyrere og bygge en såpass bil selv

 

 

Endret av Skulebollen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte i grunnen ikke å foreslå dette her siden det ser ut til at du kun er ute etter M-bil. 

Men med en Z4 coupe så har du en meget morsom trackdaybil. Rimelige deler og en ganske så skuddsikker maskin. 3 liter sugis oppi en 1320kg egobakhjulstrekker.

Er i bunn og grunn en E46 med to seter og lav vekt. 

Denne kan du nok få en god pris på hvis han ikke har ombestemt seg og beholder den: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=271154077

To siste eierne har passet godt på den og den er meget pen. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...