Gå til innhold

Vanskelig å stoppe vindusviskere


wSax
 Share

Anbefalte innlegg

Får ta en runde med ISTA og INPA ja. 

Regnsensoren fungerer, men den bruker litt tid på å skru av viskerne etter at ruta er tørr. Mulig dette kan relateres til at sensoren er rart montert, eller dårlige viskere. I dag la jeg merke til at viskerne ikke alltid stopper i riktig posisjon. 

Produksjonsdato er juni 2004 og motoren er N62B44. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde å reinstallere INPA i dag, men da ble alt krøll. Skal prøve å få fikset dette. 
 

I mellomtiden testet jeg nok en gang viskerne. Med regnsensoren aktivert med tørr rute vil jeg anslå at viskerne tok 8-12 sveip før de stoppet i denne posisjonen: IMG_1843.thumb.jpeg.07c38ccfcc61bcd19ba1696ab5688b03.jpeg

Altså en høyere posisjon enn laveste. Kan dette tyde på reset contact, eller vil en defekt kontakt kutte strøm på E63? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare beklage elendig feilsøking fra min side. Jobber med å få INPA i gang, men det går smått med travle dager. 

 

Her kommer en oppsummering etter mer systematiske tester.

·         Regnsensor: trykker inn knappen, og etter flere sveip enn normalt, stopper viskerne. Har ikke tatt tiden på dette.

 

·         Ett trykk ned på viskerhendelen med tenning på: viskerne tar 4-5 sveip før de stopper høyt.

o   Tenning av og deretter på: ett sveip før de stoppet i normal posisjon.

·         Ett nytt trykk ned på hendelen med tenning på: 7-8 sveip (16 sekunder) før de stopper høyt.

·         Ett nytt trykk ned på hendelen med tenning på: 7-8 sveip (16 sekunder) før de stopper høyt.

·         Ett nytt trykk ned på hendelen med tenning av: ett sveip og stoppet høyt.

 

Begynner dette å ligne på gåen reset contact? Er det verdt å ta en rens av bryteren, eller er det bare å kjøpe ny motor om reset contact er gåen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler meg ganske sikker på at det er noe muffens med visker motoren, dog så kan det i teorien være feil med ledningsnettet mht rapport tilbake til BCM for RESET kontakten.

Men det er ikke beskrevet noe godt om hvordan selve motoren oppfører seg når den selv er ødelagt mht RESET kontakten. Jeg ville nok ha vurdert at motoren i seg selv skal følge med på RESET kontakten og stoppe seg selv, men det betyr jo at strømmen til motor også skal bli kuttet, ellers vil den jo gå.

Så da kan det virke som at RESET kontakten er kun den statusen som blir lest av BCM og dermed skal stoppe motoren på rett plass hele tiden? Dermed står vi igjen med enten feil på ledningen, inngangen til ledningen på pinne 10 på kontakt X13252 på BCM eller defekt RESET kontakt inni motoren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, E.C. skrev:

Du vil kanskje sjekke min post i min garasjetråd der jeg holdt på med bakviskeren i fjor. 

Har bare skummet igjennom. Skal lese posten mer nøye i kveld, og samtidig se om jeg får diagnosen opp og gå. Forøvrig en veldig fin post. 
 

5 timer siden, Otis skrev:

Jeg føler meg ganske sikker på at det er noe muffens med visker motoren, dog så kan det i teorien være feil med ledningsnettet mht rapport tilbake til BCM for RESET kontakten.

Men det er ikke beskrevet noe godt om hvordan selve motoren oppfører seg når den selv er ødelagt mht RESET kontakten. Jeg ville nok ha vurdert at motoren i seg selv skal følge med på RESET kontakten og stoppe seg selv, men det betyr jo at strømmen til motor også skal bli kuttet, ellers vil den jo gå.

Så da kan det virke som at RESET kontakten er kun den statusen som blir lest av BCM og dermed skal stoppe motoren på rett plass hele tiden? Dermed står vi igjen med enten feil på ledningen, inngangen til ledningen på pinne 10 på kontakt X13252 på BCM eller defekt RESET kontakt inni motoren.

Skjønner. Bare for å kaste inn enda litt mer info, så testet jeg litt mer i ettermiddag. 
 

Første test: 

-2 sveip

-2 sveip

-3-4 sveip

-3-4 sveip

-Deretter gikk det over i 7-8 sveip. Innimellom kunne viskerne stoppe i en litt høyere posisjon. 

Tok ut releet og dunket på det i håp om at dette ville utgjøre en forskjell. 
Andre test: 

-1 sveip

-2 sveip

-3-4 sveip

-Deretter kunne jeg trykke på hendelen flere ganger før det gikk over i 7-8 sveip.  Innimellom kunne viskerne stoppe i en litt høyere posisjon. 

Tok releet ut på nytt, og det samme gjentok seg. 2 sveip på første, før antallet sveip økte. 
 

Litt usikker på om disse resultatene kan brukes for å konkludere med noe som helst. 
 

 

@Otis og @E.C., tusen takk for hjelpen så langt. Bimmers er nesten grunn god nok til å kjøpe BMW. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner. Har i første omgang lyst til å benkteste releet. Dersom det er feil på releet med mine feil, er vel problemet at releet henger? Vil jeg kunne fremprovosere dette ved å kun sette 12V på 1 og 3, eller må jeg koble strøm på releet? Dersom sistnevnte er tilfellet, blir det strøm på 2 og jord på 4? Antar at jeg vil kunne høre om coilen slipper når 1 og 3 mister 12V. Hva går 5 til? 

 1975550855_Skjermbilde2023-05-31kl_22_17_54.thumb.png.d55fef49d9aad3bfca744bbc84fa7ef5.png

Bildet er fra Otis sin post på side 1. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har nå fått testet reléet utenfor bilen. 

  • Med 12V på styrestrømmen hører jeg at coilen både aktiveres og slipper, uten forsinkelser. 
  • Kan også høre at coilen aktiveres og slipper, uten forsinkelser ved å sette på styrestrøm, med 12V på pluss og jord. 
  • Målte motstand over pluss og signal til motor ved aktivering av relé, og kunne ikke se at det var noen forsinkelser. Målte med et gammelt multimeter med nål, så vil tro at dette er raskt nok til slike tester. 

Vil tro at reléet ganske sikkert er friskmeldt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne koblet opp en lyspære på last-siden for å se at det faktisk "kobler" og "slipper" når du hører klikk. Hvis det gjør det 10 ganger på rad så er nok releet ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatering: 

Har testet reléet med en lyspære, og den slukker samtidig som strømmen til coilen brytes. Testet vindusviskerne etter relétestingen, og legger merke til at pusserne oftere stopper i en høyere posisjon enn tidligere. Usikker på hvor mye jeg skal vektlegge dette. 

Har reinstallert INPA, men jeg får fortsatt ikke aktivert vinduspusserne eller noe annet som styres av basic body module. Jeg fikk derimot opp feilmelding om at vindusviskerne er blokkert og det jeg tror er baklukeåpneren. Alle feilkodene er registrert på en km-stand som ikke er fra i dag. Bakluken kan åpnes fra knapp i førerdørkarm og fra nøkkel. Bryteren montert i BMW-emblemet i luka fungerer ikke. Uansett er det litt rart at feilkoden på vindusviskerne er registrert ved samme km-stand som feilkoden på vindusviskerne. Legger ved et skjermdump. 

529934489_FeilkoderE63230604.thumb.png.03a6f6164c8db41a10cfc10397756c3b.png

 

Kan dette peke mot defekt basic body module eller er vi fortsatt på mekanisk feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Blokkert visker" er et tegn på at den ikke greier å lese viskerposisjonen riktig. Hvis modulen som kommanderer viskeren ikke får lest av at "viskerunden er slutt" så tror denne modulen at viskeren ikke har fått fullført sin runde. Vanligvis skyldes noe slikt en faktisk blokkert visker, f.eks. masse snø eller fryst fast. Da kutter modulen strømmen etter en viss periode for å ikke overbelaste motoren.  

Fikk du lest posten i tråden min? Der ser du til og med innsiden av en motor (riktignok bak). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...