mr.pingu Posted December 13, 2024 Posted December 13, 2024 11 minutes ago, Saltkjelen said: Spennende prosjekt du er i gang med @mr.pingu. Her må du holde oss i loopen! F-serie/i3 med NBT/NBT EVO ID4 har TCB og dermed 3G/2G (i USA finnes TCB-US 4G for ettermontering) F-serie/i3 med NBT EVO ID5 eller ID6 har ATM og dermed 4G/2G Man kan ikke montere en ATM på biler med TCB. Det ville gjort oppgraderingen enklere. Hæ? Hva mener du? I3 hvor vi utførte den operasjon var TCB. Riktignok oppgraderte vi også HU til NBT EVO og måtte legge ny ledning (OABR) til HU’en Jeg kan forøvrig melde at etter loddinga alt funker: ATM: TCB Jeg har ikke gjort loddinga selv, må bare presisere det. Det tørte jeg ikke og ha egentlig heller ikke riktig utstyr til det 😉
Saltkjelen Posted December 13, 2024 Posted December 13, 2024 Man kan ikke kryssbytte moduler. Du kan fint montere en ATM i en TCB-bil, men det forutsetter da også at man monterer NBT EVO ID5/6. Å montere ATM på en NBT fungerer ikke. Med mindre noe helt nytt ikke har skjedd vel og merke.
mr.pingu Posted December 13, 2024 Posted December 13, 2024 (edited) 27 minutes ago, Saltkjelen said: Man kan ikke kryssbytte moduler. Du kan fint montere en ATM i en TCB-bil, men det forutsetter da også at man monterer NBT EVO ID5/6. Å montere ATM på en NBT fungerer ikke. Med mindre noe helt nytt ikke har skjedd vel og merke. Ah ja da snakker vi nå om det samme, det er riktig Må ha OABR på HU. Edited December 13, 2024 by mr.pingu
sondre Posted December 13, 2024 Author Posted December 13, 2024 1 time siden, mr.pingu skrev: Ah ja da snakker vi nå om det samme, det er riktig Må ha OABR på HU. 🤣Nå har jeg falt av lasset for lenge siden 🤪 Rune-K and Makky123 1 1
mr.pingu Posted December 13, 2024 Posted December 13, 2024 (edited) 1 hour ago, Makky123 said: Kult prosjekt @mr.pingu Takk; håper dere har noe nytte av det og 55 minutes ago, sondre said: 🤣Nå har jeg falt av lasset for lenge siden 🤪 OABR er spesiel kontakt bak på HUen; nr 8 Head Unit High, 4th generation The central information display is connected via a APIX data cable to the head unit. The instrument cluster (KOMBI) is connected via a APIX data cable with the head unit. The Head Unit High (HU-H) is connected by means of a new version of the Ethernet with the Telematic Communication Box (TCB). These are two single-core, twisted together and unshielded wires for data transfer via Ethernet. For BMW this special, OABR Ethernet-Ethernet customized for the automotive sector is called ("OABR" stands for "OPEN Alliance BroadR-Reach"). The Rear Seat Entertainment (RSE) is also connected via Ethernet OABR on the head unit. Note! If the Telematic Communication Box is installed in the latest generation: Then the GPS aerial is connected to the control unit Telematic Communication Box. Also the SDARS aerial and the DAB aerial. Edited December 13, 2024 by mr.pingu Makky123, fupsaker, sondre and 1 other 2 2
papertiger Posted June 26, 2025 Posted June 26, 2025 https://www.nrk.no/buskerud/na-stenges-2g-nettet-_-dette-betyr-det-for-deg-1.17466964 Telia starter nå nedstenging av 2G-nettet. Bruker BMW Telenor eller Telia sitt nett? Telenor har fremdeles utsatt til 2027.
sondre Posted June 26, 2025 Author Posted June 26, 2025 (edited) https://www.ebay.com/itm/304791809948?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=mejme35htcq&sssrc=4429486&ssuid=LtuGwFN4RpG&stype=1&var=&widget_ver=artemis&media=MORE Har bestilt denne jeg, så dropper jeg kanskje connected drive eller hva det heter som forfaller til høsten og konverterer til Android Auto 🤞 Edited June 26, 2025 by sondre mr.pingu 1
sondre Posted July 10, 2025 Author Posted July 10, 2025 Da har jeg mottat og montert enheten i innlegget over:
Saltkjelen Posted November 30, 2025 Posted November 30, 2025 Har noen bestilt RTTI nå på Black Week tilbud og sett om dette fungerer på biler med 2G nå?
papertiger Posted November 30, 2025 Posted November 30, 2025 24 minutes ago, Saltkjelen said: Har noen bestilt RTTI nå på Black Week tilbud og sett om dette fungerer på biler med 2G nå? Nei, men skal bestille 4. des rett før tilbudet går ut, sånn at jeg har det lengst mulig mot 31. des 26. Dersom det ikke hadde vært aktivt hadde vi ikke kunnet bestille til bilen. Har avklart med BMW Connected på mail at de holder aktivt ut 2026, da Telenor stenger ned. Før den datoen var avklart kunne vi bare bestille et par mnd i slengen.
Saltkjelen Posted November 30, 2025 Posted November 30, 2025 2 minutter siden, papertiger skrev: Nei, men skal bestille 4. des rett før tilbudet går ut, sånn at jeg har det lengst mulig mot 31. des 26. Dersom det ikke hadde vært aktivt hadde vi ikke kunnet bestille til bilen. Har avklart med BMW Connected på mail at de holder aktivt ut 2026, da Telenor stenger ned. Før den datoen var avklart kunne vi bare bestille et par mnd i slengen. Ja, det var det jeg noterte meg sist også, at man kun kunne bestille for et halvår. Da slenger jeg RTTI i handlekurven. Ser ikke helt hvilke(n) merfunksjon Connected Package Professional til en hundrings mer skal gi utover RTTI? Ellers får vi håpe BMW erkjenner behov for en TCU 4G-ECE for Europa også, og ikke bare i USA.
papertiger Posted November 30, 2025 Posted November 30, 2025 9 minutes ago, Saltkjelen said: Ja, det var det jeg noterte meg sist også, at man kun kunne bestille for et halvår. Da slenger jeg RTTI i handlekurven. Ser ikke helt hvilke(n) merfunksjon Connected Package Professional til en hundrings mer skal gi utover RTTI? Ellers får vi håpe BMW erkjenner behov for en TCU 4G-ECE for Europa også, og ikke bare i USA. Når det gjelder Package Professional mener jeg å ha lagt merke til at onlinesøk (fritt søk etter POI, butikker, lokasjoner, attraksjoner etc) i navigasjonen var mye mer oppdatert når jeg kjøpte denne pakken, i motsetning til RTTI som kun gikk på kart. Når det er sagt har vi jo BMW Online uansett, så vet ikke helt hvorfor det skulle være forskjell. Men nå ble jeg litt usikker. Er uansett ikke store prisforskjellen, så river nok i denne uansett. Ja vi får håpe noe skjer på denne fronten.
Ingvaldsen Posted November 30, 2025 Posted November 30, 2025 (edited) Fikk denne forrige uke, tragisk Edited November 30, 2025 by Ingvaldsen sondre 1
sondre Posted November 30, 2025 Author Posted November 30, 2025 Etter at jeg tidligere i år gikk for denne NBT EVO ID5 ID6 Wireless Apple CarPlay & Android Auto Retrofit Kit For BMW Har behovet for data og alt annet connected drive jeg brukte falt bort - ser meg ikke tilbake, og siden de stenger 2g i Oslo området i år så er det lite for min del å lure på, da det kun er 2g igjen på min 2017 F34. fupsaker and Marius2002 2
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now