viggo E34 Skrevet Onsdag kl. 15:37 Share Skrevet Onsdag kl. 15:37 E61 520d lci til datra har litt tull etter brudd på jordingskabel... får bare klikk ved forsøk på start, starter med strøm direkte på starter. Slettet alt av feilkoder og sitter gjenn med denne etter forsøk på start. noen som har ærfaringer rundt dette og evt kan hjelpe? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 18:41 Share Skrevet Onsdag kl. 18:41 Er B+ terminal I orden? Altså andere siden av batteriet Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet Onsdag kl. 19:04 Forfatter Share Skrevet Onsdag kl. 19:04 Får ikke opp noe annet på diagnose værtfall 🤷🏽♂️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet Onsdag kl. 19:28 Share Skrevet Onsdag kl. 19:28 Har du fikset kabelen med brudd da? Hva måler du av spenning på starter i det du hører "klikk"? Terminal 50 skal kjøre i gang starter, det er CAS som sender et signal om det, så når motor ikke begynner å gå rundt etter at signalet er sendt er det logisk at du ser en feilkode på det. Gitt at du faktisk hører klikk så høres det ut som at du ikke har nok strøm fram til starter og at signalbiten ut fra CAS bør være i orden. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet Onsdag kl. 19:37 Forfatter Share Skrevet Onsdag kl. 19:37 Jordingskabel er byttet ja. Hører bare klikk fra starter ja. Ikke målt strøm på selve starter, kan gjøre det i morgen. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet Onsdag kl. 20:19 Share Skrevet Onsdag kl. 20:19 Jeg snakker ikke om diagnosen men fysisk sjekk / multimeter sjekk. Om ikke jordingskabel er problemet, kan det være at positive kabel er ikke orden? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet Onsdag kl. 20:54 Forfatter Share Skrevet Onsdag kl. 20:54 Får ta en runde i morgen å måle litt, usikker hva som har blitt målt å ikke. Kom akkurat hjem fra havet, så fikk tatt en runde med diagnose idag. For å se va som lå inne, bil har tappet seg for strøm og så var masse feilmeldinger. Men etter å ha koblet opp batteri og slettet feilkoder var dette det vi satt hjenn med, men tar en runde i morgen å måler litt fysisk etter flere tips. ☺️ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
viggo E34 Skrevet i går, 10:15 Forfatter Share Skrevet i går, 10:15 12,7volt på starter, før forsøk på start, ramler ned til 8volt ved forsøk på start. Får 1volt på innslag til starter...🤔 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet i går, 10:30 Share Skrevet i går, 10:30 10 minutes ago, viggo E34 said: 12,7volt på starter, før forsøk på start, ramler ned til 8volt ved forsøk på start. Får 1volt på innslag til starter...🤔 Enten dårlig batteri eller en ledning som har for høy motstand. 12.7V batteri før start indikerer egentlig at batteri er godt ladet. Hvordan er spenningsfallet i selve batteriet når du starter? Dropper det like lavt, i så fall er batteriet som klarer ikke å levere nok strøm til starteren. Om den holder seg ovenfor 10V, da må ledning til og fra starteren inspisere bedre, siden det indikerer at det er for høyt motstand på en eller annet sted fra batteriet til starteren. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet i går, 11:02 Share Skrevet i går, 11:02 Enig at du bør måle på batteriet også, før du konkluderer med dårlige kabler. Skal ikke være over 1 V forskjell mellom motorrom og bak under full last. Her fra min E61 med M57 og 95Ah AGM: Rød i motorrom, blå direkte på batteri. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet i går, 12:49 Share Skrevet i går, 12:49 1 hour ago, E.C. said: Enig at du bør måle på batteriet også, før du konkluderer med dårlige kabler. Skal ikke være over 1 V forskjell mellom motorrom og bak under full last. Her fra min E61 med M57 og 95Ah AGM: Rød i motorrom, blå direkte på batteri. Se der ja, det er fint diagram du har der Jeg må si at jeg synes batteri går ganske lavt, under 9.5V men det er veldig kort da og går egentlig veldig fort til 10V igjen. Jeg tror jeg har aldri målt den med sånn nøyaktighet mtp tidsskala. Så kan godt hende at det er så kort at jeg ser ikke på multimeteret en gang. Det er snakk om mindre enn 0,02s før den kommer allerede over 10V igjen. Hvor gammelt er batteriet du har målt dette på? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
E.C. Skrevet i går, 13:03 Share Skrevet i går, 13:03 @mr.pingudu kommer ikke til å se det på multimeteret nei og IBS skal ikke slå ut når det er under 100 ms, trolig nettopp pga. dette. Batteriet var så å si nytt. Du kan se hele posten om dette på 1. side av garasjetråden min, var der jeg klippet det ut fra. mr.pingu reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mr.pingu Skrevet i går, 13:20 Share Skrevet i går, 13:20 15 minutes ago, E.C. said: @mr.pingudu kommer ikke til å se det på multimeteret nei og IBS skal ikke slå ut når det er under 100 ms, trolig nettopp pga. dette. Batteriet var så å si nytt. Du kan se hele posten om dette på 1. side av garasjetråden min, var der jeg klippet det ut fra. Takk for bakgrunn info Da har jeg lært noe nytt i dag. Håper det hjelper trådstarter også for å finne problemet E.C. reagerte på dette 1 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå