ehaugsnes Skrevet Juni 18 Skrevet Juni 18 Gratulerer med fin bil!😍 følelsen av og hente en bil man har hatt lyst på lenge, og kjøre hjem i fint landskap og stoppe og ut å ta bilder av bil å landskap er ren lykkerus😝 gleder meg til og følge med her Gabz reagerte på dette 1
Gabz Skrevet Juni 18 Forfatter Skrevet Juni 18 17 timer siden, Thundercoil skrev: Gratulerer med kuleste bilen i hele verden (ikke partisk i det hele tatt)! 😂🍻 Håper du får mange fine og problemfrie år i denne, også uten at andre ødelegger for deg. 🤞🏼 Skal bli en glede å følge med. Nå som jeg også kan være upartisk så må jeg jaggu si meg helt enig 😎🤝 Tusen takk for hyggelige ord og hyggelig handel. Satser på at dette blir et herlig nytt kapittel! 11 timer siden, Vegard_ skrev: Gratulerer! Takk! 😄 48 minutter siden, ehaugsnes skrev: Gratulerer med fin bil!😍 følelsen av og hente en bil man har hatt lyst på lenge, og kjøre hjem i fint landskap og stoppe og ut å ta bilder av bil å landskap er ren lykkerus😝 gleder meg til og følge med her Mange takk! Ja, det var en helt OK dag, det der 😁
Gabz Skrevet Juli 4 Forfatter Skrevet Juli 4 Da var det dags for første opprydningsøkt på M5en. Diverse godt og blandet på agendaen. Førstepri var å få krysset av denne lista. Tåkelys framme hadde jeg allerede justert, så gjensto bare tåkelys bak og viskere som tuller. Begynte med tåkelys bak som ikke ville fungere. Pærene var fine. Første tanke var dermed at kontakter og koblinger kunne ha irr og dårlig kontakt. Så demonterte begge baklykter og overgangskabler. Disse ble så gått over, pinnet ut og renset og sjekket over. Meeeen ingen hell. Endte med å prøve de på kompis sin originale facelift bil og tåkelysene funket ikke da heller. Prøvde så et sett originale faceliftlykter i min, og vipps så var det lys. Mener å huske at det er forskjellige lykter om det er til facelift eller om det er til ombyggingssett for preface, så mistenker jeg har sistnevnte og at det derfor er noe som ikke går overens på tåkelysene.. Men fram til jeg gidder å hive noe mer penger på det, så ble det bare til å låne de andre lyktene med oransje blink til EU. Neste var å få orden på vindusviskerne. Etter bytte av mekanisme hos forrige eier parkerer de midt på ruten, selv om de går helt som de skal ellers. Etter alt for mye demontering, montering og fram og tilbake, så begynte ting å bli bra. Motor funker som den skal, men mekanismen var tilkoblet litt feil vei og med feil "nullpunkt" osv. Og etter litt prøving og feiling ble ting etterhvert bra og montert på plass igjen. (Ser nå at jeg lagra feil bilde, dette tok jeg kompis sin for å sammenligne noe, derav svart lakk.. Menmen, er da akkurat likt ellers). Og halleluja. Korrekt parkering. Med EU-feilene i orden, var det litt diverse småplukk som måtte rettes opp i. Begynte med sidespeil på førerside, som typisk nok (på E39 M5 og E46 M3) hadde løsnet i "leddet" sitt og var dinglete. Ut med seg. Og litt mer demontering (begynte litt i feil ende da jeg ikke var sikker på hva jeg så etter på det punktet).. Men synderen ble fort åpenbar: Disse brakettene får man selvsagt ikke kjøpt fra BMW, kun hele speil. Men fant en side fra UK, Mirrorjohn, som reproduserer disse likt originalt i aluminium. Fortsatt rundt 1200kr ferdig i postkassa for en liten brakett, men bør da i praksis holde i 25 år til. Det ble dermed bestilt en slik derfra som jeg nå venter på for å fullføre her. Men bilen må brukes i mens, så da ble det midlertidig lånt et standard-speil fra kompis. Litt Van Gogh stil på ørene, men viskerne på plass, iallefall. Neste punkt var å få vekk koppene i grillen i fangeren, samt montere på krom-nyrer. Utgangspunkt: Fanger av: Ut med det gamle: Og inn med det nye: Her også: Og da ble det etterhvert veldig mye mer korrekt etter min smak 🥰 M5 har jo full-krom grill originalt, men synes kromkant og svarte riller er 10/10 på E39 så det ble heller det. Fortsatt mye steinsprut og tjafs i lakken på frontfanger/panser, men det får bli etterhvert. Pent langt ifra, men langt ifra pent. Så til litt mer småtteri. Bakluke-spoiler var ikke montert etter lakkering av ny bakluke, så den måtte på. Borte: Og på plass: Innvendig speil manglet deksel: Noen flere kroner til BMW senere, så var det også i orden. Mens jeg var her så tenkte jeg også å hive inn et dashcam, da jeg synes det er veldig kjekt å ha dersom et uhell skulle være ute. Slippe å eventuelt måtte bevise uskyld hvis (når) jeg IGJEN skulle være utsatt for noen andres tull. Så da ble det et diskret Garmin-kamera makent til det jeg har i Subaru-brukisen, da det er greit å ha alt i samme app osv. På plass. Kabel trukket skjult ned bak hanskerom, også kobles dette opp ordentlig med sikring osv. Dørstopperen i høyre framdør var også på avveie. Men det var også kjapt og greit å få i orden med ny pin. Og siste lille ting før avreise var å fjerne klistremerker fra siderutene bak. Borte. Første økt i boks og det kunne så bæres bort til nærmeste verksted for en etterkontroll. Ikke store lista akkurat, så den ble fort klar for 2 nye år på norske veier 😁 Dermed kunne baklyktene med hvite blink slenges på igjen.. Og landeveier kunne omsider nytes uten røde klistremerker på skiltene. Hadde egentlig flere punkter (og innkjøpte deler) på agendaen, men hovedproblemet var dette kollapsede jekkfestet høyre bak, så jeg kunne ikke ha bilen på bukken. Jekkfestet høyre foran er også ganske crunchy og ikke helt til å stole på, tror jeg. Må eventuelt brukes 4-søyler, hvilket jeg ikke har tilgang på privat. Så vil nok prøve å prioritere å få tatt jekkfestene snart, slik at jeg kan jobbe fritt på bilen selv. Veldig kjipt å skulle bruke mangfoldige tusen på verkstedtimer for jobber jeg fint kan ta selv. Men, enn så lenge får jeg være litt kreativ med bruk av jekk, og skru på gamle måten - altså på bakken. Ellers er det også mer småplukk som skal tas fortløpende, så det kommer oppdatering på det så fort det blir ordnet også. Så bare å følge med 😁 Blir nok aldri arbeidsledig med gammel BMW uansett. mr.pingu, sveigis, KMT og 26 andre reagerte på dette 29
sveigis Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Godt å se det ryddes opp her . Denne fortjener det 😊 M5 e39 er jo knall . Ron Jeremy og Gabz reagerte på dette 2
papertiger Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Fin jobb du legger ned i denne! Og alltid kjekkere å dille med noe du ikke trenger i bruk hver dag. mr.pingu og Gabz reagerte på dette 2
mr.pingu Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 1 minute ago, papertiger said: Fin jobb du legger ned i denne! Og alltid kjekkere å dille med noe du ikke trenger i bruk hver dag. Det er noe i det! Veldig fin bil og fin farge. Gleder meg å følge med her framover. På nyere biler liker jeg sorte nyrer men den her kler krom nyrer desidert bedre. Veldig bra du tar vare på den som den skal tas vare på! Nydelig innsats med den første runden her. Gabz reagerte på dette 1
Orjan Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Du gjør en fabelaktig jobb med et av høydepunktene i M-historien! Godt jobba! 👍 Gabz reagerte på dette 1
Evenlode Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Artig å se det går fremover 😊 Den har nok havnet i et godt hjem... kjenner jeg savner den slitne M5en jeg hadde, hver gang jeg ser en annen..😃 Gabz reagerte på dette 1
RemyNG Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Godt og se en god stykke arbeid gjort på denne. Tror jeg må ræva mi i gir og sveise ferdig min sånn at jeg får den på veien 😐 Gabz reagerte på dette 1
Gabz Skrevet Juli 4 Forfatter Skrevet Juli 4 Tusen takk for meget hyggelige tilbakemeldinger! 🥰 mr.pingu reagerte på dette 1
*MrB* Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Blir jo nesten inspirert av tråden din. Kan ikke skryte av så mye her hos meg pdd. Helt nedstøvet etter litt snekkerarbeid i garasjen. (Laget meg arbeidsbenk). Må kanskje foreta meg noe etter hvert… Gabz reagerte på dette 1
E.C. Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 En garasjejekk som er litt lang og som når under huset på diffen og fremre jekkepunkt under motor så kan du sette støttebukker (f.eks. Biltema sine 3 tonn som er litt større) under travers bak (lirke litt forbi stabstag) og foran (om plastplata under er tatt av). Da får du skrudd det aller meste. Har gjort det på min E39 i 8 år nå, helt uten bruk av jekkfester Gabz reagerte på dette 1
Gabz Skrevet Juli 4 Forfatter Skrevet Juli 4 (endret) @*MrB* Haha, så gøy! Hadde vært gøy å se litt aktivitet etterhvert 😎 Men et kunstverk å få hverdagen å gå opp til tider, så blir av og til litt slik. @E.C. Absolutt! Har hatt mine dager på grusplass med Biltema-jekk òg, det meste går med litt godvilje og ork 😁 Har bare vært bortskjemt med tilgang til løftebukk. Kompis har en lavprofil Bahco jekk, får prøve ut den mot fremre jekkepunkt neste runde og se om jeg får byttet motorfestene og girkassefestene jeg kjøpte. Har også booket en time på verksted for trykktest/lekkasjetest av AC-anlegget, og da samtidig bedt dem gå over alt av understell og styring på 4-søyleren. Da får jeg iallefall en god pekepinn i mellomtiden. Endret Juli 4 av Gabz E.C. reagerte på dette 1
Olaandref Skrevet Juli 4 Skrevet Juli 4 Nydelig bil du har fått deg der, E39 M5 står høyt på favorittlista 😃 Gabz reagerte på dette 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå