Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 12/25/19 in all areas

  1. 22 points
    For et vellykket design F10 er bakfra!
  2. 21 points
    Litt artig, kom over dette bildet som jeg tok på Hovden 01.01.2010. På dagen for 10 år siden. Dette var min første BMW, en 2002 520i som jeg kjøpte i 2008. Det var en god bil jeg har mye gode minner fra. Denna kjørte vi fra Strømstad til Gøteborg på tre kvarter midt på natta, tror snittfarten var godt opp mot 200 km/t. En annen gang skulle en kompis skyte en nyttårs rakett ut av bakvinduet i fart, den mista han inn i bilen etter å ha tent lunta så den gikk av inni bilen. Til alt hell fikk hverken vi eller bilen en skramme, dog var det både kruttlukt og kruttrester i flere uker senere. Den første dama mi gjorde det slutt med meg i denne bilen. På vei hjem fra hyttetur gikk radiatoren lekk...i 20 minus. Det var selvsagt ikke noe problem å kjøre da lufta kjølte motoren. Men det var også -20 inni bilen med is på innsiden av rutene. Jeg kjøpte bilen mens jeg gikk på videregående, siden den var så anonym så parkerte jeg gratis på lærerens parkeringsplass ett helt skoleår. Jeg sov i bilen, spiste i bilen, hadde fest i bilen (jeg var edru, men vi var opptil 8 stk ombord en gang) og ett par andre "aktiviter" som kanskje ikke egner seg på trykk. Denne bilen hadde jeg veldig mye glede av, den la vel egentlig grunnlaget for min BMW dilla som jeg har hatt siden. Og tross alt galskapen, ungdommelig overmot og bajaskjøring...så var bilen enda mer strøken da jeg solgte den etter 2,5 år og 45 000 km. 10 år senere er bilen den samme, dog i nyere utgave. Eieren er eldre og forhåpentligvis litt mer fornuftig 😉 Kjørte ut og tok dette bildet i dag, dog ikke helt til Hovden denne gang 😅 Ellers så ser jeg nå at behovet for skvettlapper melder seg, det må jeg bare bite i eplet å skaffe meg. Nyttårs vask 🤩 Til jul så fikk jeg Prickbort, har litervis fra før men greit å få noe jeg alltid har bruk for. Jeg fikk også Gyeon Q2 Can Coat. Dette er en kjeramisk coating som man kan spraye på og tørke av selv. Tenkte å prøve dette selv. Har også fått den nye Apple Car Playen, mye bedre enn den gamle. Men finnes det en enkel måte å aktivere Siri på? Skulle ønske meg en knapp på rattet for dette slik som i Mondeoen. Ja også kan jeg jo til sist fortelle at vi til sommeren kommer til å bli foreldre for første gang 🤩 Det blir en ny tilværelse for oss, og G30en kommer til å bli familiebil på heltid. Vi har alt prøvemontert barnesete, det passer veldig fint 👍 Ellers godt nyttår 😀
  3. 20 points
    TRF

    Restaurering forstilling e70

    Det er lenge siden jeg har laget slike innlegg her på bimmers, og jeg ser heller ikke så mange av dem lenger. Tenkte derfor det kunne være fint å legge inn dette, kanskje noen andre finner det nyttig og forhåpentligivs unngår man å bruke mer penger enn nødvendig. Bilen. Min egen e70 x5 30sd, km like under 280 000km. Denne har generelt vært i godt stand, og jeg hadde i utgangspunktet ikke noe slark i understell. Det ble bytta et par armer for et år siden. Det som derimor har vært et problem var at jeg hørte det var noe slark i en drivknute. Tenkte derfor å bytte denne "etterhvert". Så langt kom jeg aldri før frua ringe meg og hadde "hørt en lyd": Ouch. Så da var det på tide med en vedlikheholdsrunde. Jeg misliker sterkt å skru "samme jobben" mer enn en gang, og for å bytte drivakslinger på disse flotte nyere xdrive bilene, må "halve" forstillinga fra hverandre, litt etter hvordan man velger å løse det. Jeg har også et relativt pragmatisk forhold til bilene mine, selv om jeg er en brennende entusiast så er også økonomi en faktor når man skal vedlikeholde. Så først var det å finne noen drivasklinger som ikke koster "ny fra bmw" penger, men som jeg likevel stoler på kvaliteten til. Bekjente har prøvd billig løsninger med dårlig hell. Jeg tok en prat med Geir @ Koed, og det viste seg at de hadde Meyle akslinger til en fin pris : https://koed.no/no-no/product/31607545126U Jeg har mye dårlig erfaring generelt med uoriginale deler, men hører mye god omtale om meyle og meyle hd understellsdeler. Rundt 10k x 2 for nye drivakslinger var heller ikke videre aktuelt. I samme slengen så ble det nye hjullager begge sider, for igjen, å gjøre samme jobben mer enn en gang er ikke veldig interessant. Jeg fikk fra FAG gjennom Koed, men disse var feil. Geir ordna dette kjapt heldigvis. Det var heller ikke deres feil, men en feil på delenummer hos FAG. Nye hjullager betyr nye bremseskjold, eller gjorde iallefall det før i tiden. Nå kan man bytte disse utenom. Jeg valge likevel å bytte. Anbefaler dog ikke disse fra AIC, de var så myke at du lett bøyer det mellom fingertuppene. Men så ballet det hele liksom på seg. Jeg fant nemlig rift i en belg på ei bærekule (bilen har hatt et motorbytte som forsikringssak), og det knakk et par bolter i spindlene. Jeg ringer derfor Geir @ Koed igjen, og blir enige om å bare få inn komplett meyle hd forstillingsssett. Da igjen, dette ble veldig kostnadseffektivt (https://koed.no/no-no/product/3160500108HD). Jeg har også hatt et ønske om å dra på litt mer camber på fremhjula, og meyle armene lar deg justere dette fritt. Videre så har jo Koed brukte deler, og et godt utvalg fra testbiler som ofte har lav km. Jeg fikk derfor også med et par "brukte" (30k km) spindler på lasset: Drivakslinger kom ikke med på bildet desverre. NB! Dette er ikke en utfyllende "how to". Du bør være komfortable med å skru på dette nivået helt uten å være avhengig av dette innlegget for å gjennomføre dette. Det er likevel ikke spesielt krevende ferdighetsmessig, men tar noe tid. Før man begynner, kjekt å måle høyde på hjula i normalposisjon. Da vet du hvor langt opp du skal løfte når bolter på foringer skal strammes etterpå: Bare å plukke fra hverandre kalipper, skive, mutter til drivaksel: Jeg fikk heldigvis "monteringsskruen" ferdig rundet når jeg begynte. Løsningen når folk har skrudd i det før og gjort slikt er bare å slå inn ei torx pipe: Lurt å henge opp kalipper Bolter til øvre A-arm er noe herk å komme til. På førersiden er den bakre grei, den fremre dekkes av ekspansjonstank. På pass side er den fremre grei, mens den bakre må du ta fra hjulhuset: Var kanskje greit å få renska litt her: Gamle drivakslinger nykker man vanligvis ut med et "eu jern" eller tilsvarende. Det finnes et spesialverktøy for det, men jeg kjenner ingen som gidder å bruke det, selv om det skulle henge på veggen. Nye simmerringer: Div montering: Husk, bruk riktig verktøy, og bruk verktøyet riktig. Det er ganske irriterende å finne hoder som er dratt runde, bolter som står i alu som ikke er smurt, generelt ting som ikke er smurt inn, og som gjerne også er trukket det trekkeren greide. Husk også å trekke til foringer i "normalposisjon". Bytt gjerne væsker mens du er i gang, jeg bytte på diff og fordelingskasse. Så, hvorfor gjøre det så omfattende? For de fleste som kjører gamle biler, spesielt som x5, er vedlikeholdsutgifter et stadig tilbakevennede tema. Gjerne sammen med at det kosnstant er noe som ikke er helt som det burde. Det sporer, det sliter dekk skeivt osv. Hele denne jobben kostet mindre i deler enn 2 nye original drivakslinger koster. Og på denne måten er jeg noe sikrere mot å måtte gjøre noe med forstilling igjen i min tid. Noen har sikkert bitt seg merke i at jeg ikke har byttet styrestag, det er fordi styrestag og tannstang var bytta på denne for ca 40 000km siden. Poenget med slike jobber er 1) ikke gjøre selve skrujobben mer enn en gang om man kan dra synergy ved å bytte alt på en gang. og 2) hjulstillingskontroll er ikke bare dyrt, men må ofte tas på nytt hver gang man bytter slike deler. Alternativet er "mindre enn perfekte vinkler", som på x5 med store hjul betyr enorme dekkutgifter, sammen med de kjente tvilsomme kjøreegenskapene som følger med dårlige vinkler. Det må rettes en takk til Geir @ Koed. Han har ordna denne pakken med deler for meg på en fornuftig måte som de andre tilbyderne på markedet ikke kunne. Misforstå meg riktig, jeg handler fra flere, men kombinasjonen av type deler, av riktig kvalitet, til en slik pris, ikke minst med de prisgunstige "brukte" spindlene, var det kun Koed som var i nærheten av, og slik er det relativt ofte. Og på samme måte som med skruing så anbefaler jeg en helhetlig tilnærming når man skal anskaffe deler også.
  4. 20 points
    Det har ikke skjedd alt for mye, men jeg fikk endelig tak i en ny (overhalt) webasto til F01, så får vi gitt dette elendige produktet et siste forsøk på å virke (jeg var på totalt tre webastoer og fem-seks sirkulasjonspumper på E60en, og den var defekt den dagen jeg solgte bilen også). Ellers skrinla jeg prosjektet med skinntrukket underdel av dashbordet tidligere ettersom jeg 1) ikke synes resultatet med farging ble bra og 2) missmatch på skinntype i forhold til resten av interiøret. Fikk salmakeren til å rive av det gamle skinnet og sy på nytt, og Fair Mont i Oslo leverer som vanlig! Jeg klør selvfølgelig i fingrene etter å få på plass delene, men ettersom jeg sitter med brukket hånd (og lite egnet plass å stå for tiden) får @lagunilla gleden av å ordne det. Det er ikke mye som minner om vinterstemning i disse trakter om dagen, så hva er vel mer passende enn å legge ut noen bilder som gir det? De nye Nokian Hakkapeliitta 3 dekkene fungerer for øvrig helt eksemplarisk. Ellers har det ikke skjedd så alt for mye med i3en, annet enn at jeg har hatt en pågående sak med BMW/Bavaria om bytte av ratt og dashbord. Oppdaget kort tid etter sommeren at det var en bulk i dashbordet og et merke i rattet og regnet med at dette skulle ordne seg fint, men dette viste seg å være lettere sagt enn gjort. En sak som har holdt på i et halvt års tid ordnet seg på "mystisk vis" etter at man fikk presentert et varsel om søksmål.
  5. 20 points
    🤩🤩. Veldig fornøyd med fargekombinasjonen!
  6. 20 points
    FTE

    FTE sin F10 M5

    Nytt år, nye muligheter, nytt understell, nye felger, nyvasket osv
  7. 19 points
    Frankrike turen for i år. Oslo-Lyon-Paris 28 år og fortsatt stor av fan av Disney. Er vel ikke alene om det?
  8. 18 points
    Ja, nei, joda, hallo? Det har blitt (veldig) lite bil i høst. Jeg har kjøpt to(!) sett til med 20" style 310 (har nå fire sett) og planen var å bruke 4 stk. framfelger til vinterhjul, men jeg har rett og slett ikke hatt tid til å få gjort noe med det. Har lakket en felg, og der stoppet det opp. Får heller satse på neste vinter. 😛 I høst har jeg bortimot ukependlet til Nederland i forbindelse med jobb, så jeg har i det minste fått testet litt leiebiler. Første bilen var en relativt ny Audi A1. Jeg var ikke enig i at dette var "Golf-klasse", men kom ingen vei der. Uansett så var bilen større enn fryktet, men mye hjulstøy, og ingen parkeringssensorer på en nærmest ny bil var litt merkelig. Deretter ble det faktisk en Volvo S90. Ganske grei bil, men noe for stor på landsbygden i Nederland. Denne hadde derimot parkeringssensorer, men ryggekamera hadde de ikke spandert på den. Etter dette ble det to stk. Nissan Qashqai. Ikke så veldig spennende, men de gjorde jo det de skulle. Deretter fikk jeg valget mellom Qashqai og Citroën C5(?) Aircross eller noe slik noe. Denne var kjørt en del, så den virket noe slitt ut, men ellers en komfortabel og grei bil. Neste tur bestilte jeg "premium konebil" eller hva jeg enn skal kalle det (1-serie, A3, XC40 e.l.), og fikk denne beskjeden når jeg skulle hente bilen "you've been upgraded sir, to a nice Nissan Qashqai!". Jeg visste ikke om jeg skulle le eller grine, men alle forsøk på å forklare at dette faktisk var en nedgradering var nytteløse "You know that this is a SUV sir, right?". Jeg nektet å ta imot "oppgraderingen" og endte opp med en 118i som fungerte veldig bra. Etter dette ble det plutselig mer BMW, og en G20 var neste mann ut. Denne ble jeg aldri helt fornøyd med. Grei bil, men totalt uten utstyr trakk mye ned. ...så neste BMW, og den jeg var mest fornøyd med, en 3-serie GT. Jeg likte faktisk denne mye bedre enn G20, selv om den er en generasjon eldre. Aller siste bil ble en skikkelig finale (helt tilfeldig, så det er nevnt), nemlig en Shelby Mustang GT-H (GT350). Livsfarlig sak, umulig å kjøre, ubrukelig speil, elendig innvendig plass, radio som ikke virket og mye annet rart. Likevel var det en ganske syk opplevelse å ha noe slikt som leiebil. Mens jeg hadde denne tok jeg også turen på kino (i Nederland) for å se Ford vs. Ferrari. Nesten for dumt å ikke benytte anledningen til det. 😛 Ellers fikk jeg endelig mulighet til noe jeg har hatt lyst til helt siden jeg leste dette innlegget fra @norbakken, nemlig besøke Louwman Museum utenfor Haag. Jeg har vært rett i nærheten før, men uten å vite om dette, så derfor har det vært ekstra surt at jeg ikke hadde vært der. Uansett så fikk jeg muligheten nå, og det er virkelig noe som kan anbefales alle som har et ørlite snev av bilinteresse. Jeg gidder ikke skrive hva alt er (mest fordi jeg ikke vet det), så jeg lar bildene gjøre sitt. Verdens eldste kjente Toyota. Dratt utav en gård i Sibir. Den lokale PT Cruiser-gjengen var også på plass. Med matchende gensere og greier. Mister Louwman som da eier dette museumet er importør av Toyota og Lexus i Nederland. I tillegg har han en annen koselig liten bilbutikk som jeg kjørte forbi utallige ganger, og som jeg endelig fikk tid til å besøke den siste turen jeg var her (også med Mustangen). Ellers tok vi en rask familetur til New York rett etter Nederland-karrieren. Forøvrig en flott (og dyr!) by, men må si jeg savnet amerikanske gule taxier. Nissan NV200 og Toyota Prius er liksom ikke det samme som Caprice og Crown Victoria. ...og helgen etter havnet vi i Gdansk, der jeg fant meg passende juletrepynt. ...og det var det. Et helt meningsløst innlegg uten et eneste bilde av bilen . Året ble plutselig over, og bilen blir stort sett bare brukt som en bil. Utover noen turer til hytten har den egentlig ikke vært så veldig mye i bruk.
  9. 17 points
    Hardtop

    Hardtops 02 Alpina Gr.2 Bastard

    Etter et par år uten BMW-prosjekt, fikk jeg endelig napp på en bil som fremkalte den motivasjonen og arbeidslysten jeg har savnet. Da er det på tide å lage en byggetråd igjen, for å dokumentere det som blir gjort, for å få råd og tips av dere som vanker her, og ikke minst for å få skryt av middelmådig arbeid! Solgte denne her til en kollega/venn i Stavanger høsten 2017. Var veldig gøy å jobbe med den bilen, og synes selv jeg var temmelig heldig med lakkering og det hele. Var allikevel temmelig lei etter såpass mye jobb, og orket egentlig ikke tanken på å begynne på en så stor jobb igjen, med all rustsveising, skraping av understellsmasse, inngrodd møkk og olje overalt. Tok derfor fri et par år fra bil, og pusset opp båt i stedet. Kjøpte en sliten gammel Polar 22 som fikk et malingstrøk, og nytt overbygg i ekte kryssfinèr med mahognybeis. Så dukket denne skjønnheten opp på FB. En voksen kar fra Siljan skulle selge bilen han hadde hatt i 36 år, og hatt som hobbyprosjekt de siste 15 årene. All rust var tatt, og bilen var påbegynt ombygd til gruppe 2. Karosseriet er forsterket på samme måte som cabrioletmodellene, med ekstra stivere i kanalene og vangene foran. Utbyggerne er fra 02-depån, og går under navnet svineskinker, eller Schweineschinken som gutta sier i rennwagenland. Planen er å kose meg i garasjen med denne så lenge som mulig, med masse kaffe og sjokolade! Har pr i dag landet på at jeg skal bygge den om til pre -73 utseende, med runde baklys og gammel front, og lakkere den som en Alpina Gr.2 i Colorado/silkematt svart. Om jeg klarer det gjenstår å se, men nå er i hvertfall tråden startet.
  10. 14 points
    Veldig usikker. Den skal bort snart. Ja, kjøpt hos ny Bilia😁 Setene har kommet🙏 Litt skinnrens så skal de monteres på👍 Som dere ser så er setene fra høyrestyrt M4. Så her må mattesensor, modul, ledningsnett og sidedeksler flyttes over.
  11. 14 points
    Synd julefølelsen kom tre-fire dager for sent..
  12. 13 points
    MarkusRykkje

    BMW G30 530e

    Hei! Jeg har vært litt treg med og starte denne tråden men nå kommer det endel deler til bilen og ønsker en plass hvor jeg kan dele det. Jeg har tidligere eid en F30 328ix og tenkte nå var det på tide med noe litt større! Så da ble det en 5 serie! Er litt redd for og kjøpe svarte biler, men prøvde meg på en liten ekstrem kombo. Carbon svart lakk, og hvit nappa skinn interiør. Så her er vedlikeholdet noe viktig! Vil si bilen er godt utstyrt! Eneste jeg skulle ønske jeg hadde, som egentlig bare er tøv. Er ambient air! Som sender litt godlukt ut i bilen 😂 Utstyr 2TE Automatgir med girpadler på rattet 337 M-sportpakke 403 Soltak elektrisk 456 Komfortseter foran 4NB Firesone klimaautomatikk 609 Navi Professional 610 Head-up display 654 DAB+ radio 688 Harman/kardon Surround Sound System 6AM Realtime trafficinformation 6NW TRÅDLØS MOBILLADING 754 M-Bakspoiler 8A7 Norsk språkversjon Bluetooth Cruisekontroll DAB Radio Filskiftevarsler LED lykter Navigasjonssystem Oppvarmet ratt Radio DAB+ 248 Oppvarmet ratt 258 Runflat dekk 2PA Låsbare hjulbolter 2VB Tyre Pressure Control (TPC) 302 Alarm 316 Automatisk baklukebetjening 322 Comfort Access System 3DS BMW Display nøkkel 423 Gulvmatter i velour 428 Varseltrekant og førstehjelpssett 465 Gjennomlastingssystem 494 Oppvarmede forseter 4NE BLOW-BY-HEATER 4T8 Expanded Exterior Mirror Package 4UR Atmosfærebelysning 502 Lyktespylersystem 552 Adaptive LED-lys 575 Ekstra 12V uttak 5A1 LED tåkelys 5AC Automatisk nær/fjernlys 5AT Driving Assistand Plus 5DN Parking Assistant Plus 650 CD Player 6AC Intelligent Emergency Call 6AE Teleservices 6AN Concierge Services 6U8 BMW Gesture Control 6WB Mulifunksjonelt intrumentpanel med flere utseendevalg 710 M Sportsratt i skinn 715 M Aerodynamic pakke 760 BMW Individual Shadow Line Høyglans 775 BMW Individual antrasitt taktrekk 842 Nordisk utførelse/kaldt klima-versjon 8TF Active Protection For Pedestrians 8TG ANTI-THEFT SYSTEM
  13. 12 points
    Byttet over til sommerbilen ifb med åpningen av Ryfast tunellen 😀 85 års alderfoskjell merkes tydelig både å se til og på kjøreegenskaper 😁 Reservebilen er en Hudson ESSEX 1930
  14. 12 points
  15. 12 points
    Vet ikke om det er lov å si
  16. 12 points
    Skjer lite på fronten her grunnet hus og familie. Har fått nye fjernlys, hjalp mye 😁 Tok også og handlet nye dempematter til panser da prisen ikke var så ille og der ikke var fra før. Er en i rest hos GS så fikk berre montert 2. Ellers har jeg endelig komt over M-tech 1 ratt, må bare få hentet det. Også handlet inn lakk til hattehylle så den blir sort istedenfor grønn når jeg får tid 😊 Ser pansermatte til høyre mangler Gammel vs ny fjernlykt Komplett sharknose 🥰 Random bilde
  17. 12 points
    MarkusRykkje

    BMW G30 530e

    Kommer noen innlegg her i kort rekkefølge, Siden jeg har eid bilen siden juni 2019! Noe av det første jeg fikk gjort med bilen var lakk korrigering! Jeg kjøpte bilen hos sulland tromsø! Noe jeg aldri vil anbefale til noen, service og vedlikehold av biler der er sinnsvakt dårlig! Og kommunikasjon med dem etterpå var frafallende, uansett! De vasket bilen i børstemaskin den korte tiden den sto på utstilling der, så lakk var helt ødelagt! Men idag ser den helt fantastisk ut! Det ble lagt noe billigere coating på bilen, så når vinteren er over så skal jeg gå over bilen og legge noe sterkere!
  18. 12 points
  19. 12 points
    Neesten fra idag. Når juletreet blir lenger enn bilen.. og ja, det står nå inne i huset😬
  20. 11 points
    Årets siste vask er gjort! Godt nytt år til alle!
  21. 11 points
    Da er jeg hjemme igjen etter to dager i Sandefjord . Borte bra men hjemme best 😀. Men må si at nå går det jaggu fort fra Sandefjord til Grimstad med de nye veiene vi får her. Nå som det er fire felt fra Lasses i Bamble og omtrent til Kragerø ,henter man fort inn tid. Uten stopp idag ,så brukte jeg 1 time og 47 minutter fra Jotun i Sandefjord ,til jeg var hjemme på Fevik . Nå skal sant sies at jeg kjørte 10 og 20 km fortere på hver fartsgrense ,likevel ikke idiotkjøring. Rart og tenke på egentlig . I 1999 da jeg traff kona som da bodde i Sandefjord ,brukte jeg nesten tre timer. Helt andre veier da. Noe som var digg idag med minusgrader ,var en lettstartet bil og en fungerende Webasto. Startet momentant og det samme med Webasto som stod og buldret til bil var bakerovn varm 😀 Uansett jaggu ble det julegaver på far og iår. Ønsket meg Koch produkter med pads og litt div. Og ønsket ble innfridd: Fikk og en voks som jeg gleder meg til å teste ut. Så nå har jeg en mengde produkter som skal testes ut og det gledes . Koch produktene vet jeg er bra og blir nok en spahelg på x5en snart. Men dere vet jo at jeg har ei datter som er like glad i Bmw som meg. Og her før jul ,så sa jeg at jeg hadde så lyst til å reise på isbanekjøring på Høydalsmo . Men følte at jeg ikke har tid ,da det er så mye som må gjøres på e34en. Sjokket er da stort da jeg får dette i en av gavene fra henne: Mildt sagt sjokkert. Her får jeg altså hotellopphold og alt av henne ❤️❤️ Snill datter må jeg si og en gave som er perfekt. Gleder meg masse og håper jeg ser flere her fra forumet.
  22. 11 points
    Dagens luftetur, bilen fikk seg en velfortjent vask.
  23. 11 points
    ÅRET 2019. Jeg starter enkelt med å si for et år dette har vært bilmessig. Jeg fikk oppfylt den aller aller største drømmen jeg har hatt ,nemlig e28 og ikke nok med det ,men til og med en 535 i som jeg forelsket meg i 1996 .😀 Hvor stor sjans er det ? Og jeg glemmer det aldri nøyaktig ifjor på denne tid . Var med Fredrik 90 på jobben hans og sjekket tlf min der står det følgende:»Jan ring fort ,e28en til Mr x skal selges snarest og du skal kjøpe den !» Hvordan tror dere det føltes like før jul og presentere sånt hjemme til fruen ,da man allerede holdt på med Tds prosjektet?😀 Husker jeg styrtet en Tuborg og en jægershot for jeg startet samtalen med du elskling ,nå skal du høre ...Husker du da vi ble sammen og den grå BMW-en ? Nå kan jeg få kjøpt den jeg så på i 1996 .Jeg får aldri en sånn sjans igjen sa jeg .Og når hun sa følgende :Dette skal du gjøre Jan du lar alltid andre her i huset komme først bestandig .Kos deg og gjør det! DEN samtalen sitter i minnet hvert sekund nå fremdeles . Altså jeg fikk drømmen realisert den 22 desember og for meg ,vil denne datoen være julaften og ikke 24 😀. Nå lener jeg meg tilbake og tenker at fy søren hvor digg det er å vite at drømmen står ferdig fikset og er min til odel og eie . Men det var på ingen måte gratis .. Her kjøpte jeg en bil som kostet meg blod ,svette og tårer både fysisk og psykisk . Ikke minst ,er det ikke gratis å skaffe deler til disse kontra e34 . Uansett den er ferdig og slenger ut noen bilder fra henting ,underveis og ferdig med skilt . Presenning dratt av første gang siden 2011: Altså urørt . Innvendig: Dagslys for første gang på mange år: På vei hjem : Jeg måtte klype meg i armen flere ganger da jeg så den på henger ,kunne ikke tro den var min. Så begynte morroa og den lange reisen . Oppstart med forviklinger : Tilslutt gikk den etter mange år : Men varte ikke lenge ,så et fullstendig drivstoff overhaling måtte jo gjøres : Rust rundt tank området fjernet og fikset: Rust måtte bort : Ferdig sveiset og behandling: Gulv ferdig: Skjermer av og full behandling gjort : Tilslutt nede på hjul og bil er ferdig med møkkajobben og går for egen maskin. Fronten ble og fikset etter at forrige eier kjørte over en polsk motorsyklist😜: Tilslutt for ende til fullstendig ferdig bil : Og når man da får godkjent bil uten en eneste anmerkning på merkeverksted ,ja da er jeg pinadø fornøyd .😀 Så da har jeg og den røde Biltema verktøykassen samt tun uten garasje ,fått utredet noe denne gangen og . Men når ting begynte å bli ferdig ,gikk jo selveste sjefen til helsike med knust clutch . Den rørte jeg ikke på et lite halvår ,men nå er der ny clutch på den og går som juling igjen . Fra i sommer : Denne kommer det som tidligere nevnt til skje mye med fremover . Oppgraderinger i understell ,karosseriet osv og starter nå meget straks .😀 Det beste er å vite at begge nå er iorden og går som de skal . Noen spurte meg om jeg kunne tenke meg samme jobb på en annen bil som jeg har hatt på e28 og ja uten tvil . Merker at jeg lett kunne forbarmet over et prosjekt igjen.😀 Tilslutt vil jeg si til dere alle som følger ,kommenterer her ,at jeg hadde aldri klart dette uten hjelp fra mange av dere ,samt tips . Dette forumet er unikt og ikke minst de jeg har snakket med både PR tlf osv ,har blitt mange av mine venner som jeg omgås med og har det gøy med . Angående tiden fremover så kommer jeg til å oppdatere ofte og mye skal skje fremover og håper dere fremdeles er med på reisen og oppdateringene på disse gamle 5seriene. Tilslutt ønsker jeg alle en perfekt og god jul 😀🌲😀 Mvh Sveigis .
  24. 10 points
    TRF

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    1. Turboen på n47 177/184 motorene er meget bra ift effekt og tuning. Og den leverer langt mer enn 220hk, faktisk har vi på TRF Steg 2+ bremsa 245hk om ikke jeg husker helt feil. Så jo , den holder helt fint. Det den ikke holder helt fint er dårlig oppsett, og det er normalen. Hvis man ser på prisen folk betaler for tuning så skjønner man at det ikke ligger et reelt utviklingsprogram bak produktene, til det er prisen alt for lav (man betaler jo ofte knapt for tiden det tar å legge inn produktet). Men for bedre å svare på hva som kan ta livet av turbo ved tuning så er det a) overspooling. Den går fortere enn den er designet for. Den "lille" ubalansen som finnes utvikler seg da også grovt. Videre b ) ved dårlig oppsett som gjør at den blir liggende å kraftig oscilere induserer man ganske kraftige belastninger på lagre i denne prosessen. 2. Det er vanskelig å vite konkret. Da må man enten se på oppsettet (hvilket kunder normalt ikke får gjort), eller på turboen etter tegn på overspooling. Men overspooling kan også skyldes en lekkasje for eksempel. 3. Navn på tuningprodukter. Før i tiden (når jeg begynte) var det veldig vanlig å kalle produktene sine for alt mulig fjas i et forsøk på å overgå neste tuner på hvor fancy produktet hørtes ut. "Race" "power" "max" "eco" osv. Jeg kan ikke fordra hverken mote eller fjas, så jeg navnga alle mine produkter i tråd med utviklingsprogrammet bak dem. "Steg 1" "Steg 2" "Steg 3" "Steg 4" .... Produktene er utviklet henhold til de tekniske begrensingene på motoren, og etterhvert som man gjør noe med disse begrensningene (fjerner dpf, modifiserer dyser, turbo, ht pumpe etc) kommer man lengre, men det koster også mer. TRF Steg 1 er helt uten fysiske endringer, og _uten_ å overbelaste dpf. TRF Steg 2, da modifiserer vi eksos, typisk med å fjerne DPF. Dette muliggjør et noe høyere effektuttak. Og så videre. TRF Steg 3 er på de fleste modeller med en TRF turbo, mens på enkelte så er det TRF dyser. Mao, det er de tekniske rammefaktorene som avgjør produktet. Det fantes allerede da (jeg kommer egentlig bare på 1) leverandører som delte produktene inn i "Stage 1, Stage 2". Ironien er jo at det gjerne ikke ble gjort noen fysiske endringer. Enda bedre blir det når leverandører da anbefaler stage 1, da 2 er litt mye osv. Mao, en eneste stor markedsgimmick uten et reelt tekniske grunnlag. Den store dreiningen i navn kom når flere begynte å få øynene opp for å fjerne DPF. Da ble det typisk "Stage 1 og Stage 2". Dette er nå normen i bransjen, men det ligger ingenting mer bak uttrykket enn "brød". "Brød" er et ganske vidt begrep, og kneipen på remaen har lite med "brød" i midtøsten å gjøre, eller rugbrødet i Tyskland, eller baguetten i Frankrike etc. Litt av hensikten har nok uten tvil vært å få produktene sine assosiert med mer seriøse utviklere, slik at kundene skal tro at "stage 2" er det samme, eller nesten det samme, uavhengig av leverandør. Og dette har de i stor grad lykkes med (desverre). Husk at de færreste av disse produktene har noen gang vært i dynoen (selv om de poster fine grafer), og langt mindre hatt reell utvikling. Du vil derfor normalt se at jeg konsekvent omtaler mine produkter som "TRF Steg x" for å sørge for en differensiering (selv om det ikke alltid når inn).
  25. 9 points
    danskiii

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Godt nyttår til alle
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00