Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/08/20 in all areas

  1. 26 points
  2. 24 points
    Tok Suleskarvegen da jeg skulle fra Stavanger og "hjem" til Grimstad på fredag. Fint oppover Sirdalen. Deretter bar det over Suleskarvegen. Dette er alltid en fin rute, så fikk knipset litt bilder her underveis. Deretter bar det ned til skikkelig sommervær i Setesdalen. Lange, gode strekker nedover fra Rysstad til Evje, hvor det ble stopp for pølse og softis. Og de som lurer på hvorfor det ikke er noen bilder av bilen på vei over Suleskarvegen, så har det sin naturlig forklaring: Jeg syklet Tung tur, men kom meg vel i mål. Endte til slutt på 333 kilometer og total tid på sykkelen ble 13 timer og 20 minutter. Begynte klokka 07.30 i Stavanger og rullet i mål i Grimstad rundt klokka 23.00.
  3. 23 points
    Fascinerende å se hvor mye spill det er i Champagne Quartz
  4. 22 points
    hanssae

    ALPINA B6 GC BiTurbo Mediterranean Blå

    Tilbake fra Rudskogen etter en kjempe flott helg , traff utrolig mange flotte folk 🙂 og fikk se mye fint 🤩 Fikk for første gang testet bilen på litt lengre tur denne gangen , teller ikke med da jeg hentet den i Tyskland for da var jeg så høy at det gjelder ikke 😁 Startet hjemme en nydelig fredags morgen Så en flott tur nedover mot sørlandet , første stopp var på Moi Hadde så en herlig dag på Rudskogen med mye god bilsnakk og nye bekjentskap. Hjemmover på søndagen kjørte vi over fjellet , opp til Drammen , Høydalsmo , ned og opp til Dalen og over Suleskar , mest for å få litt svinger og bakker 🙂 Det er da bilen kommer til sin rett , er rett og slett imponert . . . . Kjørte uten å spare på kreftene hele turen og var litt nyskjerrig på forbruket , det gikk jevnt og trutt både opp og ned , høyre venstre og forbi 😎 Den havnet på 1,08 , og den er vert hver desiliter . Var sikker på at det gikk mere. Noen stemnings bilder fra Suleskar 🤩
  5. 22 points
    ahj

    AHJ sin biltråd - Ny bil

    Ny bil! Da ble det ny bil. Har siden fjor tenk på å bytte ut E91 med noe nyere siden jeg har vært på E9x siden 2011. Tankene har gått fra i3s til en eldre BMW som ikke koster mye i kjøp. Men som @papertiger nevnte i Snapshot så har jeg flere ganger nevnt M140i. Jeg har vært så heldig å få prøve M140i både på BMW sin roadshow og på is kjøring med BMW Norge. Man kan ikke annet å bli litt perelsket med slik bil som har helt grei plass med et fantastisk drivverk. Når det da for et par uker siden dukket opp en mineralgrå M140i på finn passet det veldig bra. E91 ble solgt på veldig kort tid. Ble et par pm på face, 8 timer etter første melding var nye eier på plass for å besiktige bilen og vi ble enig om en pris jeg ikke kunne si nei til. En uke etter den ble hentet ble det hentet en M140i med xDrive. Som vanlig har man noen planer og siden man er halvveis gal hadde man bestilt noen deler før man i det hele tatt har hentet bilen. Så noen timer i bil og noen liter bensin senere vil jeg si meg meget fornøyd med kjøpet I går ble svart grill montert.
  6. 21 points
    Nå med H&R senk. Venter spent på noen andre spennende deler som er på vei 😏
  7. 18 points
    Mathiseen

    Mathiseen's E46 330ci Clubsport

    Tenkte og lage en liten tråd om bilen min nå som den har vært i mitt eie i litt over ett år, og jeg har fått gjort en god del av planene som jeg har med den. Litt info om bilen er at det er en 2004 modell 330ci clubsport utgave med manuell girkasse. denne bilen er solgt ny i tyskland og importert til Norge i 2008. Estoril blau og M-textur interiør, slik som en clubsport skal være. Ellers er bilen bortimot rustfri og ganske urørt, noe som er veldig sjeldent å finne i Norge så slik ut ved kjøp, fæle gs felger, dårlig supersport senkefjører og svarte nyrer. det positive var dog at den stort sett er orginal, utenom orginale m3 speil. Bilen var også sinnsykt møkkete, aldri sett en bil med så mye flyverust.... måtte bruke to hele flasker med ironx og endte med å claye hele bilen I første runde monterte jeg på ett sett bbs ch jeg hadde liggende, chrome nyrer med svarte riller, nye baklykter, nye blinklys, nye emblemer og full runde med detailing av lakk, motorrom og interiør. Fått en del vedlikehold med ny oljefilterhuspakning, ny toppdekselpakning, ny ekpansjonstank, nytt coupefilter, nytt luftfilter, olje og oljefilter, ny vannpumpe, og div annet. Siden dette har bilen fått nye csl felger, supersport coilovers, eisenmann race bakre eksos, nye grøftelys, hele front + bakfanger og div småtteri er nylakkert, lykteglass er slipt ned og lakkert med klarlakk. i forbindelse med lakk ble en del innerskjermer byttet ut, og alle skruer ble byttet ut med nye. alle hjulbuer ble rengjort og tectylert. calipere ble lakkert og greenstuff klosser ble montert Interiøret har blitt byttet ut med ett individual champagne interiør, i nappa skinn, med tilhørende individual anthracite birche listverk og individual gulvmatter med champagne skinn outlining. Nyomtrekt ratt og ny zhp girkule. Neste prosjekt blir å lakkere felger sølv og kjøpe eisenmann soundrohr og H pipe slik at det blir litt mer lyd i den, og på sikt er kompressor, grenrør og 3delte hjul en drøm, Såvidt jeg vet er dette eneste 330ci clubsport i estoril blau med manuell girkasse i Norge, hvis noen vet noe annet så vil jeg gjerne høre det
  8. 17 points
  9. 16 points
    Tenk at det er 8år siden vi arbeidet på spreng med å ferdigstille "TRF Steg 4" oppsettet til m57?! Hele prosjektet var ment som en "show of force" ettersom den etablerte sannheten den gang var at m57 ikke kunne flytte mer luft enn ca 250hk uavhengig av hva man gjorde. Dette var, som det meste annet i tuningbransjen, regelrett sludder og pølsevev. Var det enkelt å få til? Nei det var en kjempeutfordring som kosta oss mye tid og midler å løse, ikke minst når dette skulle være et hylleklart produkt og ikke bare et skryteprodukt. Under testing bremsa vi tross alt 400hk, men produktet ble likevel levert med mellom 315-350hk avhengig av versjon. Produktet er i dag for alle praktiske formål utfaset og erstattet av "TRF 35d retrofit kit", og kun noen få sett ble levert. I dag fikk vi inn en ecu fra en av disse gamle TRF Steg 4 bilene, og kunden ønsker å flytte oppsettet over på en nyere e39. Det ble rett og slett lett nostalgisk på kontoret her, så tenkte jeg måtte dele dette bildet med dere her på bimmers.no (normalt ville vi aldri delt slike detaljer). Bildet er av ladetrykkstabellen, og viser at vi kjører ca 2 bar ladetrykk. Ikke så ulikt det dagens motorer med høy "litereffekt". B47 som et eksempel, som tross alt har meget strenge avgasskrav å forholde seg til, ligger like under dette.
  10. 16 points
    Artig helg på Rudskogen
  11. 16 points
    Endelig var dagen her. Dagen jeg har jobbet mot de siste to ukene, første trackday etter motorraset i fjor. Etter å vokna 05:15, passe trøtt og sliten var det bare få i seg noe mat og ture nedover mot Rudskogen. Glemte å fylle 98 ved første mulighet, og endte tilslutt på en liten siteseeing i indre Østfold etter stasjon med 98. Etter 2-3 forsøk, ga jeg opp å fylte heller en halv tank med 95, med halv tank og øya sånn noge lunde oppe gikk kursen mot Rudskogen. Noe eget venter Etter innsjekk, som forøvrig tok veldig langt tid grunnet smittevern var det tid for teknisk kontroll. Den gikk som forventet gjennom. Satt tidsskjema ble noe forskjøvet så vi mista ett heat tidlig på dagen. Bmw dagene blir vistnok brukt som en generalprøve før Gatebil, derav ekstra forsiktighet, nøye planlegging og ekstra personell. Veldig bra at dette tas skikkelig alvorlig slik at treff kan gjennomføres. All honør til BMWCCN og Rudskogen. Klar for første pass Første pass gikk ganske rolig for seg. Holder fortsatt på å kjøre inn klossene så jeg tørr ikke, og skal heller ikke stå på bremsen inn mot Slakter’n og Angsten f.eks. Etter noen runder var dekk og bremser begynt å bli varme, da satses det gjerne ekstra. Merka ved ett par annledninger at oljelampa blinka, tydelig at det trengs å gjøre noe med oljepumpe og skvalpeplater. Løsningen idag ble like enkel som primitiv, jeg fylte på med ekstra olje. Da jeg sjekka peilepinnen hadde jeg over max. Heller over max enn å miste kritisk smøring da olje slusher fra side til side. I de neste passene økte satsinga og jeg ble varmere i trøya. Nå skal det sies at jeg ikke kjørte full attack i mer enn to-tre runder heller. Dårlig erfaring fra sist gang, det ble en smule dyrt. Så jeg tar det litt rolig. Jakter ikke rundetider, kun ute etter å ha det gøy og få testa bilen. Solen tittet frem etterhvert og folk kom etterhvert på plass. Depo var delt inn i tre soner, en for racing, en for gatebiler og en for utstilling. Meninga var at folk skulle holde seg innafor sonene men folk gikk på tvers av sonene, inkludert undertegnede....men folk holdt avstand, det må legges til. Traff såklart en del medlemmer her inne. Og biler til forummedlemmer. Er noe helt annet å kunne sette ansikt på de ulike nickene her inne. @Ampera kom etterhvert ned, han har jeg forsåvidt snakket med nesten ukentlig i det siste @sveigis traff jeg også, dog uten e28’n. Mer om det i hans tråd. Veldig hyggelig å møtes Jan, håper det var verdt turen helt fra Fevik tiltros for e28’n. @fxslin stakk en liten tur innom i nye gliset før han måtte dra igjen også. Fikk knipsa bilde av @liffi sin M5 Denne kjenner vel de fleste igjen, den gjør seg ikke på bilder engang. Den må bare oppleves @hanssae sin flotte Alpina Ett lite knippe av andre grombiler, var mye M2 og M3, for min del synes jeg biler litt utenom det vanlige er grommest Z4M med presse 1-serie med S65 Og grompact med S62 og en fin litta snurre M2 comp med en liten identitetskrise? Dekka fikk etterhvert kjørt seg etter noen pass. Det hadde jeg neste glemt, interiøret er ‘’ferdig’’. Jeg gikk tom for farge i går så hverken seterygg eller sittepute ble klart. Har uansett ikke planer om å ha dette i bilen så det er egentlig ikke så farlig. Bare få laget til en finérplate nå så blir det bra. Etterhvert begynte tanken å minke og rettningen ble satt til Fredrikstad for litt næring Da jeg var tilbake var @Ampera påvei ut på banen, jeg spurte om han ville ha en passasjer og det gikk fint. Ord kan ikke beskrive hvor rå den bilen er, å kunne kjøre en så stor og tung bil så fort er rett og sett imponerende, med litt elektronikk skrudd av fikk vi noen finne sladder også, virka veldig ålreit å kjøre på limiten. Det ble 4-5 runder med god fart. At en bil på to tonn holder følge med lettere og ganske like biler effektmessig som M3 på en såpass krevende bane som Rudskogen er fryktelig imponerende. Well done BMW! Vi rakk akkurat å kjøre oss ferdig da regnet kom, da tok mange dette som ett tegn til å dra så etterhvert ble depoet ganske tomt Etter en times tid begynte banen og tørke opp og jeg fikk kjørt ytterligere to pass. Fikk kjørt ett pass på fuktig bane, noe som var veldig gøy. Med TC stilt inn på litt hjulspinn tillot den litt pådrag ut av svingene uten stor dramatikk. Sånn oppsumert var dette ett fint ‘’comeback’’. Masse hyggelig mennesker, flotte biler og mye kjøring. Og bilen har oppført seg forholdsvis pent. Jeg holdt faktisk følge med flere M2’er rundt banen, på strekka gikk bilen ganske likt som M2’ene. Litt kult å kunne henga på biler som er 20 år nyere, proppfulle av teknologi.
  12. 15 points
  13. 15 points
  14. 15 points
    Flott tur hjem fra Sarpsborg over Suleskar i dag 😎
  15. 14 points
    som kjent har jo m5'n ulyd i drivverk, men den er fortsatt helt nydelig å kjøre i motsetning til touringen så da ble det en brukbar dagstur med m5'n i lokale strøk. legger ved ruta vist andre blir fristet. første severdighet på turen så vi tilfeldigvis påtur nedover Gråura etter Oppdal påtur mot Sunndalen. folk har en tendens til å bosette seg på de utroligste plassene, her i en smal og bratt dal som tidligere hadde dårlig veinett. Som resulterte i reisningen av denne taubanen, skal ha store baller for å ta seg over her. kan såvidt skimtest fra riksveien rett ved 2 store parkeringslommer videre gikk turen ned til Sunndalsøra og videre innover Litledalen, omgitt av vakker norsk natur. videre opp aursjøvegen som ble bygd som anleggsvei i forbindelse med det store aura kraftanlegget som ble bygd for å forsyne smelteverket i Sunndalsøra med strøm. målet med turen var å gå en gammel jernbanetrasse etter aurabanen, den ble bygd i 1916 og var i brukt fram til 1954 i samband med kraftutbyggingen. den gikk langt bortover den bra fjellsiden i Litledalen og gikk videre ned til dalbunnen med heis, og fram til kaia i Sunndalsøra. trassen ser man i bakgrunnen på bildet over. dit kom vi og ikke lengere, lås dessverre en står snøskavl som er rett under bildet. Å krysse den har blitt med livet som innsats så da snudde vi å tenkte heller å ta turen senere på sommeren. den nåværende anleggsveien ser man nede til høyre. med litt zoom ser man også m5'n fra her. og tilbake til livets bil. her er en skisse over Auraanlegget, nesten 50% av nedslagsfeltet er i Lesja komune. nyter utsikten over Aursjøen, andre siden ser man Dalsida statsallmenning som ligger i Lesja. Aursjødammen i bakgrunn på tur mot Eikesdalen. andre veien ser man starten på eikesdalen veien ned til Eikesdalen minner mye om veien opp til Reodor felgen med broer, tunnel, hårnålsvinger og stuppbratt terreng. vipps så var turen over, bilen fungerte som en drøm på grusvei uten nye feilslag. komisk at denne er rolls royce på dårlige veier iforhold til 530'n.. turen kostet meg nøyaktig 72,46 liter med bensin, skal sies at det ble alt annet en økonomisk kjøring. kan anbefale turen andre, mye forskjellig på turen som jeg ikke har tatt med her.
  16. 14 points
  17. 14 points
  18. 14 points
    modus

    X3m40i

    For en kjøremaskin😀
  19. 13 points
    Egentlig lite nytt på bilfronten altså 🤔 Fått ut det hvite paret fra vinterdvale 😁 Har også fullført studiet og begynner i disse dager å jobbe som trafikklærer! Skolebilen, 320d X-drive, måtte få seg litt "ekstra stæsj".. M-performance leppe foran og en liten vipp på koffertluka 😎👍 Bare elsker fargen, San Marino blå 😍
  20. 13 points
  21. 13 points
    6WA-panel nummer fem - skal det gå denne gang, tro?
  22. 13 points
  23. 13 points
    Alle biler vasket og parkert for helgen 👍
  24. 12 points
    karolinef

    Karoline’s BMW e46 330d

    Jeg har en 2004 mod 330d msport som jeg kjøpte i starten av 2015. Har tidligere hatt tråd på denne bilen i bilder/show off, men nå føler jeg den passer mere inn her i prosjekt tråden. Bilen har vært i daglig bruk helt til høsten 2019. Da fikk jeg i tankene at jeg ville hellakkere den, og begynte med demonteringen. Fargevalget falt på Spies Hecker sin egen farge som heter Axalta brilliantblue og er en 3sjikts farge. Har fått sveiset inn nye kanaler og hjulbuer bak (indre+ytre del). Denne jobben er gjort av biloppretter. Har per nå fått lakkert karrosseriet, og før ferien begynner skal deler som dører, bakluke, fangere, forskjermer, panser og sideskjørt lakkeres. Det som er av «smådeler» blir lakkert ut på høsten. Alt av svarte deler utvendig på bilen skal bli svart blank og deksler til motorrom skal også bli lakkert. Lakkeringen blir gjort av en kollega av meg, imens jeg hjelper til med litt grunnarbeid. Har fått masse hjelp hele veien av flere, som jeg er veldig takknemlig for. Etter lakkering er planen sandblåsing og fiksing av understell, bytte ut deler, alt av bremser ++ 💸💸 Mye som skal gjøres så dette vil nok bli et prosjekt over tid,, men jeg har selv trua på at dette blir en veldig fin bil når den blir ferdig😊 Har satt meg som mål å kunne bli ferdig med mest mulig og få bruke bilen sommeren 2021. IMG_3347.MOV
  25. 12 points
    Ron Jeremy

    15’ F31 touring på plass

  26. 12 points
    Henta nystrigla 4er 😍 satte igjen Minien 😁 Den er i godt selskap de neste dagene!
  27. 12 points
    turbojugen

    Ehaugsnes' 01 E38 730D

    Fått på framfangeren og sidesjørt ikveld!! Og kan ikke si annet enn at den innstøpte alpina-leppa ble over all forventning😃 men jeg liker de veldig godt uten leppe og - så blir en runde til og lakkere den andre framfangeren jeg har neste lakkrunde. Kjenner motivasjonen stiger for og få den ferdig til koed piknik nå
  28. 12 points
    Dusy

    Dusy's '04 E46 M3 - M Trip 2020

    Og dommen er klar: Julian har feilsøkt i to timer, sjekket hele kassa og pumpa, samt utfordret den hardt og lett på enkelte streknknger, pluss i ettermiddagskø. Han kunne ikke finne noe gærnt!!!!!!!!!! Å fy faen. Er nesten sånn at jeg vurderer å pakke den i bobleplast her 😂 En annen gledelig nyhet: Bilia i Lier har eeendelig fått alle delene for å reparere bilen etter uhellet tidligere i år, så da blir den levert i morgen før jobb! 😄 Da kan jeg forhåpentligvis klare å nyte denne på vår planlagte roadtrip og at den kommer seg gjennom den uten store overraskelser 🙏🏾 Tusen takk til alle som har bidratt til feilsøking og trøst (spesielt deg @Cbrooen) 😄
  29. 12 points
    Nyvasket, alle spor etter gårsdagens kjøring på Rudskogen er borte, ser kun på dekkene at de har fått kjørt seg.
  30. 12 points
    Ser det er en stund siden sist update her. Er egentlig ikke så glad i oppdatere tråden for hver minste lille ting som skjer eller gjøres, da det fort kan bli litt for mye av det gode, men ulempen med å ta alt i et jafs er å huske alt Det har ikke skjedd sånn kjempe mye med bilen for å være ærlig, og jeg skulle ønske at jeg hadde nok fritid til å drive med diverse planer som er satt. Mye av tiden har vært fordelt på arbeid, være med ungen så mye som mulig og preppe Primera`n for to nye år. Bilen er kjørt 130 000 km på 20 år, og selvom km.standen er liten, merker jeg at alder har en fin innvirkning på tilstanden til en bil. Siden såpass mange på forumet har eid eller vært borti disse bilene, vil kanskje noen finne det interresant å lese om noe "ikke BMW" stoff i tråden, så dermed blir det mer mangfold i denne posten For de som vil se litt japse mekking: Sist jeg oppdaterte tråden kom jeg vel frem til at indre lykta ikke har lenge igjen, og noen uker etter var det ikke noe mer liv. Festene som holder lykta tett intill bakluka var såpass ødelagt at fukt kom inn gjennom. Gamle lykta var av typen Hella, så dermed ble en ny Hella lampe bestilt opp. Er bestilt inn nye LED ryggelyspærer og, da jeg klarte dulte borti pæra under demontering av hele lykta. Ene dioden i selve pæra ble ødelagt og gir litt annen fargenyanse nå enn før. Fikk dessverre ikke stor glede av den nye lykta, for kun tre måneder senere ble jeg møtt med flere sprekker og defekt lampe. LED stripene fungerer litt som de ønsker, og noen ganger må man slå på lykta for å "vekke" den. Eurodel har fått beskjed, så nå venter jeg på svar fra garantiavdelingen deres. Pleier ikke være av den vanskelige typen kunde, men akkurat på dette må jeg nesten være en prinsipiell hore. En baklykt skal holde mer enn tre måneder! Har lenge hatt flere små sprekker i ene frontlykta som også må gjøres noe med. Vann trenger heldigvis ikke inn, men fukt har veldig lett for å gjøre det og resultatet er at lykta kan dugge opp på rare tidspunkter. Har opplevd å ha dugg i lykta på en dag med masse sol og varme. Å splitte lyktene og bytte glasset er en knotejobb på F10, så har bestemt meg for å sette av jobben hos noen som har kunnskapen og utstyret til slikt. Ikke bestemt noe dato for når dette skal gjøres, men håper på å ha lykta tett og hel innen høst/vinter. Bilen var innom Bavaria for en kontroll av EGR kjøleren ifjor, og bestod testen. Jeg har dog aldri vært fornøyd med den konklusjonen , så jeg spurte litt rundt og sjekket dette opp nærmere. Stor takk til min gode kamerat @lagunilla for hjelpen med å nå frem til BMW Norge. Endte med at de dekket helt ny EGR ventil med kjøler, så nå ligger det en ren og pen ny EGR under motorrommet. Slapp heldigvis å være fotgjenger ut dagen, igjen takket være Lagunilla, skikkelig kamerat han der! Siden M4`n var hjemme og sov, var det I3`n som ble mine fire hjul for dagen. Dette var egentlig første gang med I3 eller elbil for min del, så gjorde meg noen erfaringer som elbilist etter en snau dag. Selve bilen er en ålreit bil for hva det er, en kvikk, praktisk og "smart" elbil. Dog klarer jeg ikke helt forsvare hva prisen på en slik er helt ny fra fabrikk, litt grunnet hvilken følelse jeg fikk da jeg tok på materialene i bilen. Ting føltes og hørtes så billig ut, men mulig bilen er laget slik for å spare vekt og legge vekt på gjennvinning. Bilen hadde rekkevidde på rundt 170km ved overtakelse, og jeg hadde rundt 70km med gjøremål den dagen. Ettersom jeg ikke ønsket å gi tilbake bilen i en dårlige tilstand enn hva jeg fikk den, valgte jeg å lade og vaske bilen. Første ladestopp var ved Mc`Donalds Alnabru for å bruke hurtigladeren, men ingen av dem fungerte. Hadde heldigvis nesten 100km range igjen, men tok meg selv i å tenke "hva hvis jeg ikke hadde hatt noe strøm". Det er vel den rekkeviddeangsten som folk snakker om tenker jeg. Løsningen ble å kjøre hjemover og finne en gateparkering med ladeplass, eneste ulempen er at dette er en 3.6 KW/h lader som tilegg ligger 15min gangavstand fra leiligheten. Etter 3 timer med lading fikk jeg rundt 26% ekstra, noe som ikke var store greier, men betalte i det minste ingenting for det Konklusjonen for min del er at jeg enda ikke er klar for elbil, mest på grunn av lademulighetene her jeg bor er elendige. Jeg har dog lyst på en elbil på sikt, litt grunnet hvor "enkelt" det er. Man slipper tenke på mange av tingene vi som har interresse i bil har i bakhue ved kjøring av bil med fossilmotor. Om valget skulle stå mellom en "melk og brødbil" og en elbil, så hadde jeg gjerne hatt en elbil og heller kjørt noe gromt ved siden. Hadde egentlig lovet meg selv at jeg ikke skulle gidde å fikse sommerfelgene i år. Ene felgen hadde et bittelite merke, så valgte å freshe opp alle fire, og samtidig prøve ut spacere for første gang. Ble 15mm spacere bak kun for test, og synes det ble et fint kompromiss mellom utseendet og brukbarhet. Ikke så bredt at det subber, og det er viktig for meg ettersom fruen også kjører bilen. Har fundert om jeg skal kjøre spacere foran også for å gjøre det mer flush, men jeg tar meg selv i å like looken som det er nå. Bredt og bøst bak, men rimelig vanlig foran. Gir en illusjon over en breiere bil bak enn foran. Meeeeeeeen... denne gleden skulle også være kortvarig Fikk telefon fra en trist frue som sverget på at hun aldri skulle kjøre bilen mer. Frykta det verste, men det var heldigvis bare et øyeblikk med uoppmerksomhet med latterlig høy fortauskant som lagde sine spor på felg og dekk. Ingen vits gjøre vondt verre, så her var det bare en klem og så planlegge enda en fridag for å fikse noe som allerede var fikset. Metallsparkel + sliping+ grunning + mere sliping + og så lakk --> så var felgen bra igjen! Valgte også å kjøpe nytt dekk, ettersom jeg ikke ønsket kjøre rundt på et dekk med flere manglende biter fra sideveggen. Det fungerer sikkert veldig fint, men har barn i bilen og ønsker samtidig å planlegge en bilferie, så ønsker ikke ha dekket i bakhue hele tiden. Var veldig nær på å gå til innkjøp av et sett med style 373m felger med dekk, men jeg valgte å droppe det av to grunner. Felgene var i en mye dårligere tilstand enn hva jeg først så. De krevde mange timer med puss og arbeid for å bli hele igjen, og for det andre så jeg ikke vitsen med å kjøpe inn materiale for felger jeg i utgangspunktet aldri har ønsket meg. Tanken var å bruke opp det jeg har igjen av antrasitt fargen, men jeg likte ikke style 373 i så mørk farge som det. Det ble at jeg droppet felger denne gang, og heller er på utkikk etter mine favoritter som 312 (20" Ferric grey) og 303m . TÛV godkjenning av felgrep ble gjort av sjefen i huset, og heldigvis ble det godkjent! Planer videre: TRF Tune: Har vært i kontakt med både TRF og Quickfix og fått svar på alle mine spørsmål. Jeg ønsker i utgangspunktet en moderat og trygg effektøkning uten risk for å få problemer ved PKK, så dermed blir det steg 1 tune. Dette passer meg helt fint og effekten lander på rundt hva en standard 530d gir, typ rundt 250 hk. Steg 2 skulle gi rundt 270hk, men da må DPF vekk. Det finnes selskaper der ute som drar ut over 270hk på steg 1 på disse bilene, men som Hans Marius fra Quickfix så greit sa, så kan man dra ut mye effekt uten at det faktisk gjør bilen noe bedre å kjøre. Utsagn som det gjør at jeg føler meg trygg på disse gutta her. Før vi kommer dit, må jeg sette av en dato for oppdatering av bilen sine styreenheter, slik at jeg ikke må gjøre dette ved et senere tidspunkt og slette tuningen. XHP Flash: Endelig har XHP kommet med software for 525d med N47 motoren, så kabler og adaptere er kjøpt inn før jeg klasker pengene på lisens Tanken er å kjøre steg 3, ettersom forbedringene i dette map 3 gir tydelige forskjeller. Bytte av kjølevæske og termostat: Til nå har alle lifetime væskene blitt byttet ut, utenom kjølevæsken, så dermed er flere liter bestilt inn. Termostat blir bestilt inn senere. Har også en mistanke om at noe rundt reima trenger litt tilsyn. Er en veldig veldig veeeldig svak kvittrelyd som kan høres ved 2000 omdreininger hvis man kjører et sted hvor lyden spretter tilbake, eksempelvis parkeringshus. Kan være noe enkelt eller noe dyrt, men det må sjekkes opp. Jentungen har også fått seg ny bilstol ettersom den gamle ble litt for liten for henne. Alltid ønsket meg en stol som kunne vries i alle retninger, så det ble en Sirona I size Virker dog som hun gleder seg mer til å sitte foran Bilder for å krydre tråden littegranne
  31. 12 points
    Orjan

    Min 1994 Alpina B3 3.0

    Da har jeg tilbakelagt 2000km siden torsdag; drøy tur men absolutt verdt det når man ender opp på Norges første rene Alpina-treff. Og ingen tvil om at både bil og eier har godt av en slik langtur
  32. 12 points
    Noen bilder fra idag i landlige omgivelser.
  33. 12 points
    Gledens dag i dag. I går tikket det inn en SMS fra Statens vegvesen, bestilte skilter ligger klare til henting... Var ikke sen om å logge på nett og bestille skranketime for i dag. Ved en tilfeldighet så skulle også naboen ned dit i dag og henter sine skilter til sin Z3 2.8. Han hadde utsatt dette litt mtp å forskyve EU tidspunktet fra Feb til Mai, noe som visst nok fungerte fint. Etter å blomstret litt og lurt på hvordan "skranketime" fungerte, så fant jeg ut at det var bare å gå fram. Tror det var mange som ikke hadde bestilt og med kølapp systemet teipet over, så var det bare å ta seg til "rette". Uansett henting av skilter var gjort på 5 min, så bar det rett hjem og få montert disse på. Selvsagt med med BMW Mannheim holdere, min fødeby. Benyttet samtidig anledningen til å slenge BMW Z Norway merker, sånn diskret opp til høyre i frontruta. Lunsjen pausen ble brukt til å ta seg en liten kjøretur og nyte fin været før ettermiddags regnet kom. Tilfeldighetene slo til på kvelden, så fikk muligheten til en liten spontan kjøretur med nabo og et nytt lokalt medlem i BMW Z gruppa langs med gamle Mosseveien. Så langt veldig fornøyd med Z4'er, veldig "moderne" bil å kjøre kontra Z3er. Men forsatt sportslig følelse og gromt å trykke på litt, men ganske mye mindre "analog" enn Z3M. Så min foreløpig konklusjon er at begge er morsomme, men gir ganske forskjellige opplevelser. Z3M'en er mye mer "gokart" å kjøre, men Z4M'en er forsatt helt OEM. Så litt vil det skille seg på den typen egenskaper. Ellers så er Z3 Coupe'n inne på verksted for EU og en liten modifisering av på eksos, spent på hvordan dette blir.
  34. 12 points
    Etter en kjapp vask. #SunsetOrange ☺️
  35. 12 points
    Vi hadde en liten "Drive out" i dag, stort sett vi som pleier å reise til Nurburgring en gang i året. Ingenting er bedre enn å bruke en grå søndag til å prate bil og være iblant venner og bilentusiaster 👍 Denne E28en kjenner vel flere her igjen 😀 70 år med tysk bilindustri 👍 Vi tok turen innom Atle, godt han har stort gårdstun. Atle hadde kjøpt ett ute boblebad som han trengte å få bært på plass. Problemet var bare at det veide 500 kg og sto på en henger. Ikke noe problem det når man er 12 mann 😂 Kunne det vært større variasjoner i ett bilde? 😅 Så durte vi videre opp til Marcus Bil avd Arendal hvor Robert villig åpnet butikken for oss 😀 Vi fikk også besøk av en Italiener 😎 Deilig å ha en dag hvor man får litt påfyll med bilinteresse 😀 Særlig nå som så mye har vært i lock down og alt som har med biltreff og bilturer har vært umulig.
  36. 11 points
    ahj

    AHJ sin biltråd - Ny bil

    Noen kjappe bilder fra iPhone og kjapp redigering av skilt 🤭 Fått montert rattdeksel fra M2, rød start knapp (litt harry men), montert svart modelemblem og lakkert diffuser i selvfølgelig svartblank(blitt vanlig det der med mine biler 😂) LED bremselyspærer har også funnet veien inn og selvfølgelig lastet inn xHP steg 3.
  37. 11 points
    Ron Jeremy

    15’ F31 touring på plass

    Da er bilparken «komplett», 3’er kom ens ærend fra Trondheim, så den er noget skitten. Men bilen ser veldig ryddig og fin ut. Ble overrasket over at det var el bakluke og den lille enheten nede på fangeren, vedlikeholdslader? El bakluke hadde jeg trodd jeg ofret denne gangen, men det var noe jeg virkelig ville savnet, godt det var på plass. Ellers ser den omtrent som ny ut, takk til forrige eier som har tatt vare på den. interiøret er nydelig, som nytt egentlig - med perfekte stoler, rart å sitte lavt men, når man er på plass er den overraskende komfortabel. Det er ikke M sport fjører på denne, så kanskje det trekker litt i positiv retning? Eneste jeg må se nærmere på er en liten knirk, det kommer enten fra en bakdør eller bakluke. Forslag? Ellers er det en 316d, drivlinjen er silkemyk og B47 er mye mykere og roligere enn N47, mindre traktor. Naturlig nok er det ingen lyskryssræcer, men det var heller ikke ventet. Fått bombrikke og vognkort i posten idag også, bra timing! 👍🏻
  38. 11 points
    turbojugen

    Ehaugsnes' 01 E38 730D

    Jotakk, er vel ikke mange like😃 føler jeg traff bra med fargen! Bra @Ingvaldsen overtalte meg til champagne innvendig blir iallefall ikke solgt med det første😅 her er noen fler bilder🤪
  39. 11 points
  40. 11 points
  41. 11 points
    sveigis

    Min E30 Helårsbil.upd

    Da skal det oppdateres her og alt handler om gårsdagens aller første tur med prøveskilt. Altså den 23 juni var dagen da denne skulle få smake vei og vanlig kjøring . Dette har den ikke opplevd på ti år. Våknet noe sent og til en utrolig varme ute . Allerede før jeg skulle ut og kjøre var temp på bil noe som skapte uro i meg ,men hadde ikke noe valg for ut i trafikk skulle den. Her står den klar for kjøring: Etter å ha sjekket vann og olje ,startet jeg opp og første etappe var Esso. To kilometer med nedoverbakke så resten oppover ,det er fin start for den . Lusket meg ut på veien og alt ser greit ut med tanke på instrument og resten. Bremser virker ,ja alt bra.😀 Så litt fuel og turen bærer innover på veier som er lite trafikkert . Joda ser nå ut til å funke dette og bil virker igrunn stabil . Nå ser jeg etter to mil og veldig varmt ute at temp er stabil og lurer meg nedover i vanlig trafikk der jeg vet er litt kø . Og kø og trafikk traff jeg på og kjente spenningen stige . Men den mestret dette som bare det og nå skulle den ut på E18 . Vel vi la oss ut på aksfeltet og for første gang på lenge måtte m40en opp i litt mer turtall og vips ut på E18: Og dette var jo veldig gøy for skulle ikke tro den hadde gjort noe annet. Gikk lett og fint : Først til Grimstad : Deretter Arendal : Deilig dag dette sålangt . Etterhvert som kveld kom ,fant jeg ut at nå ville jeg ha den mer på en test typisk en vanlig dag kjøring . Flere mil ble tatt og den går veldig fint og er lettkjørt . Tok en stopp for noen bilder : Dette: Det begynte å bli sent så lusket meg hjemover . Og det lyser pent inni denne lille bilen : Etterhvert var jeg hjemme og 16 mil ble det idag . Og hva er konklusjon etter en bil som har stått så lenge? Jobben som er gjort i vinter er godkjent og den er veldig trivelig å kjøre dog ikke feilfri . Er to ting som MÅ gjøres : -Demper foran må byttes før EU . -Bil er ekstremt tungstartet ved varm motor .Type stoppe bil 10 min og skal starte igjen fra butikk og lignende. Hvorfor den er sånn ,skjønner jeg ikke . Alt er jo sjekket og byttet . Likevel tror jeg at jeg skal kjøpe en ny tempsensor til motor ,da den jeg har er brukt og lurer på om den og kan være dårlig . Ellers kan jo og btr spille meg et puss. Bortsett fra disse feila ,er bilen en fryd og ikke en knirkelyd i understell og særs tight og fin . Så ja dette var veldig gøy spesielt når jeg nå ser på tråden hvor mange timer jeg har lagt bak.😀 Denne skal jeg kose meg i .👍
  42. 11 points
  43. 11 points
    H&R senk på mandag ! ✊🏼
  44. 11 points
  45. 11 points
    Med riktig lys og avstand kan mangt se bra ut
  46. 11 points
  47. 11 points
    Synd BMW ikke lager dem slik lenger 🤭
  48. 11 points
    hsd

    530D - (u)familiebil

    fikk omsider sulla meg til å bestille litt greier til bilen Må ta kanalen på passasjerside før jeg tørr å ha den på bukken, men etter det blir det storjobb. Litt smått usikker om jeg rekker det i år pga mye jobb og husrenovering, men håper det Det aller meste er ivertfall i hus! Forstilling: - Bytte hele traversen forran pga sprekk i sveis. - Nye originale sachs m-sport dempere, med H&R senkesett, og alt er nytt på fjørbein. Topplager, øvre fjørskål, bumpstop, fjørskål gummi osv. Supersport black edition blir demontert. Den blir nok litt høyere, men håper det ikke blir mere enn 10-15mm. - Meyle HD kit til hele forstilling, utenom styrestag. Dem kjøpte jeg komplette fra lemforder. - Hjulstillingskontroll Motor: ( pga det lekk olje - overalt. ) - Bunnpannepakning - Tetninger på oljefilterhus + kjøleren ved siden av. - Simmering veiv bak - Nye alle trykkslanger. Kjøpte Topran. Kjøpte 1 i fjor, og det virka som "akseptabel" kvalitet. Veldig skeptisk til topran fra før, men syns det var jævla drøy pris på org bmw slanger, og fant ikke andre alternativ. Drivlinje: - Bygge om til manuell. - Overhale gearoverføring med org bmw deler. E60 545i shifter. - Ny Sachs slave/mastercyl + org bmw røret med slange imellom pga morken slange. - Nesten ny Sachs clutch, derimot kjøpt nytt utløserlager og "tappen" på utløserarma egentlig bare for å bytte det. - Montere sentreringslager på veiv - Meyle HD hardykobling - org bmw sentreringsforing/opphengslager mellomaksling. - Bytte grease på knuten på mellomaksling. - Manuell diff har jeg ikke, men det er på lista. Stresser ikke med det da jeg loffer mest rundt i 70-80 lokalt så det går nok greit midlertidig med automat utveksling. Planen er også helst å få tak i en 210 org bmw diffbrems, å så se hvor mye styr det er å få det inn i en 530d diff. om ikke blir det evt en quaife innmat tror jeg, men venter da ann til euro/pundet roer seg litt mere. Hiver også da med nye lager/tetninger først som sist. Først ut var å prøve å redde trykkplata som følgde med manuell ombygginga jeg handla fra delebilen til herr @Ingvaldsen Var knekt de små fjørerene, ikke sett før. Fant merkelig nok samme sort fjærer i fjærskuffa Ellers ser clutchen ut som den er mer eller mindre ny, så gambler på at det ordner seg. Kjøpte derimot nytt utløserlager og den tappen til arma. Benda opp armene fra motsatt side, bytta fjører og benda dem fint tilbake. Omsider fått skifta klimapanel, også supplert av Ingvaldsen. Siste vask før sommerhjul Jekkfeste sertifisert WLL 1,3T. AC jekken handla jeg i fjor, og anbefales på det aller varmeste. er 1,3t varianten isteden for den mere vanlige 2t, pga den er ekstra lang og svært slank samtidig som den løfter veldig høyt. Løfter derimot tung e39 uten noen problemer. Merk forøvrig at Teroson hulromsstoffet jeg sprøtte i bunn av døra har klatra helt opp til hulla på lista, igjennom og ned igjen til kanalen i støvet mens jeg var på jobb. Må nok til med litt citrusrens for å få det bort. Ellers kom det hele 4 pakker, 2 fra Koed, 1 fra Eurodel og 1 fra GS. Eurodel var vesentlig (!) billigere på akkurat dette enn både GS og Koed, "originale" Sachs M Sport dempere og slave/mastercyl til clutch. Hev også med Lemforder styrestag, prisforskjellen på det var derimot mariginalt kontra gs/koed. Koed leverte derimot det aller meste, bl.a H&R senkesett, alt mulig dill til demperne, Meyle HD forstillingsett og mye andre greier nevnt lengre oppe. Begynt på litt prefabrikkering så det blir litt mindre å gjør i når "alt" skal gjøres, samt det blir litt enklere å holde styr på alle delene. Trolig 530D ( ?) vs ny E60 545i. Er ca 5mm mere slag på 545, så det tror jeg blir veldig bra. Var litt redd det skulle bli for mye av det gode, men tror nok dette bare tar feelingen litt nærmere slik det en gang var i 2001 med tanke på at det alltids blir litt mere slakke i ting. ( bl.a det leddet inne ved kassa, på 530d kassa er det i "ett" med staget mellom kassa og skiftestanga, så det var rimelig stiv pris på det, så prøver med gearstanga i staden. Klar for noen nye meter. Ble en liten utfordring på fremdemperne pga uten fjørene på stikker stempelstengene på sachs demperne veldig kort ut av sylinderen, så selv om det er H&R 40mm senk måtte det komprimeres en god del. Mine trofaste biltema fjærklemmer var ikke brukandes, men deler av dem var etter litt spekulering en sen fredagskveld. Litt småfiks senere og ett sett 12.9 gjengestenger gikk det i orden Smører med SKF sitt lagerfett med ekstra vannresistans. Ble også montert nye bmw fjørbeinstopper så det ikke fyller seg med vann og fanteri
  49. 11 points
  50. 11 points
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...