Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 12/17/18 i alle områder

  1. 23 poeng
    Drømmebilen. Da har det skjedd en uventet ting i huset her . Jeg har klart å finne min ultimate drømmebil fra jeg var i tenårene til dags dato ,nemlig en 1986 535 i. Men før sakens kjerne ,skal dere få en litt historie om mitt forhold til nettopp e28 og hvorfor denne. I 1996 var jeg 22 år og 3 mai dette året kjøpte jeg en 86 modell grisestrøken 538 i på telleren : Jeg husker jeg var kry som en hane med musikk fra disse : Og ikke minst Techno : Var livet herlig på den tiden . Samme året på høsten ,var jeg i et bryllup i Sandnes . Før dagen var jeg på Bavaria Sandnes og der stod en Arktis blau original 535i uten m styling . Dæven den var så fin ,akkurat sånn jeg likte den . Men i og med jeg hadde handlet fire mnd før ,var ikke det et tema. Allikevel glemte jeg aldri denne bilen ,den var helt spesiell. Årene gikk og livet som e28 eier gikk greit stortsett,men i 2001 ,måtte jeg dessverre selge min da en mer fornuftig familiebil overtok e28ens rolle. Var grusomt når de reiste med den. Årene gikk og plutselig dukket jo opp denne e34en og resten kjenner dere til 😀 E30 MEET 2014. Dette var året da jeg dro på mitt første BMW treff med den grønne og på dette treffet skjer vendepunktet: Her på vei med vogn . Avslapning og kos med fine mennesker : Så skjer det noe på dette treffet som gjør at huet til Jan begynner å svirre . Jeg blir kjent med en herremann der vi sitter over en kald øl og diskuterer gamle minner og jeg forteller om en e28 jeg så i Stavanger i 1996 . Han begynner og smile og sier at den bilen har kameraten min stående i et lokale på jobben og ikke brukt på hundre år . Da kjente allerede da at ,dæven hvor stor er sjans for at sånt lever enda? Så enkelt ,gi meg et pip om den skal selges . Etter en stund i 2014 ,så fikk jeg nyss om at hvis den skulle selges ,så skulle det være til en som kunne fikse den og ta vare på den. Igjen ,årene gikk som dere vet ,har jeg ikke hatt sjans til å tenke på noe veteranbil ,hvertfall ikke e28 og e30 som er blitt svinedyre . Og har jo laget en e34 TDS og i hele fjor ,så jeg var jo ferdig med alt og skulle jo slappe av. Men så en lørdag før lille julaften skjer der noe dramatisk og her er historien: Som dere ser lengre opp ,holdt jo jeg og Fredrik på med bilene våres . På vei hjem ,lå der en melding fra Mr x som jeg velger å kalle personen. Der står :Bilen skal bort innen nyttårsaften så du må hente den . Kjente svette ,kvalme om hverandre. Det å kjøpe bil før jul ,er skjelden god butikk da enn har brukt millioner på alt annet 😀😀. Tenkte at ,nå har du en sjans og aldri mer. Lørdag for en uke siden satte jeg meg i bil til Stavanger og møtte min Mr x. Han sa at bil står lagret i varm garasje siden 2010 og har ikke vært rørt siden. Var jeg spent? Hva skjulte seg under lagringspressening etter ti år? Vi går inn i lokalet og i et hjørne står der en bil med presenning over. Er spent selv sier han og vi løfter opp presenning bak og du milde himmel!!! OG DU MILDE HImMEL,jeg ble sjokket over å se den igjen. Kvalm ,uvel og allikevel så lykkelig. Var akkurat som tiden hadde stoppet opp. Tilstanden på bilen var jo knallbra ,ikke feilfri men generelt veldig bra . Jeg snakket med datteren min og vi ble enig denne tar vi. Så ja dere ,jeg og min datter har kjøpt bilen jeg så på i 1996 og er et ekte garasjefunn uten sidestykke . Fra da vi tok av presenning Og hva har vi kjøpt ? En original urørt 1986 solgt ny i Norge med det meste av utstyr . Han som kjøpte denne ny,må ha vært rik mtp interiør og ekstrautstyret . Interiør : Et til : Så et fra siden : Så gårsdagen da den ble hentet . Her er den flyttet på : Og her ser den dagslys for aller første gang på 10 år : Og en meget stolt Mini : Og fire timer senere ,hjemme hos oss : Og dere er jo nysgjerrige på bilens tilstand og ,så her er den: Lakk og karosserimessig ,veldig bra ,skal poleres og shines . Rust i gulv ved der du hviler foten på førerside skal sveises. Motor har ikke vært startet på lenge og ville ikke starte da den ble satt bort. Men det er nok lett å fikse . Ellers skal den være 100 prosent original uten noe form for senk og styling. For dette er en bil som skal holdes original for en gang skyld ,og verdien på disse blir jo ikke mindre heller. Tilslutt ,ja hvor stor er sjans for å finne en bil man så på i1996 ? Nå i 23 år senere står den her .😀
  2. 20 poeng
    Fikk endelig på plass de siste delene. De forrige håndtakene jeg kjøpte hadde en skade, og ettersom de er svært kostbare (ca 8.000kr stk) og jeg manglet C-stolpedeksler og solskjermer, kjøpte jeg like gjerne et komplett taktrekk i Polen. Ut med «gammel» ...og inn med «ny» Og noen bilder av endelig ferdig produkt.
  3. 19 poeng
    NilsP

    NilsP`s never ending E30 M3 story

    Tenkte kanskje eg skulle starte en ny liten tråd. Lite flink til tråd skriving selv, men syns det er artig og lese, så får vel prøve og bidra litt. -Dessuten er det så kjipt at facebook og sosiale media overtar,blir ikke det samme. Hadde en gang en liten tråd på bimmeren.no,men det forsvant jo. Så dette blir foreløpig en litt `catch up to date` historie... Stadig nye småprosjekter, men syns historien til bilen må med, så begynner litt tilbake i tid. Prøve og gjøre det kort.. men er dårlig på dette, så får bli som det blir! E30 m3,som eg har eid siden 2003.. hatt myyye morro med den, og den har blitt velbrukt i sine tidligere dager. Den fikk etterhvert endel rust og den ble plukka i filler, og karrosseriet fiksa opp i litauen.. var jo dette som var i den tråden på bimmeren. Fikk skallet hjem og begynte montering, dette var vel høsten 13 og fikk forsåvidt bilen ok isammen til sommer 14, men smådetaljer og show and shine er i utgangspunktet ingenting for meg, har rett og slett aldri hatt øyne, eller kompetanse for denslags. Er vel greit og poengtere fra starten her at s50/54 o.l ombygginger aldri har vært på tema.. hadde e30 m3 med m5 motor alt på 90 tallet, og etter eg kjøpte denne i 03 har det kun vært s14 på tema.. riktignok en liten tanke om turbo tidlig på 2000 tallet. Her er faktisk et bilde før bilen ble demontert, og garasjen bygd... de to skulle bli nære venner Bilen var egentlig bra teknisk da også, men rusten begynte og vise seg både her og der. Her bilen komt til litauen, hadde på et gammelt understell for flyttingen sin del. Ble jo fryktelig rotete med gamle bilder i forskjellige størrelser her, ser man er ute av forum og pc trening .:p Viser iallefall at det var endel arbeid, var vel snakk om 6-800 timer i kapp,sveis og grunnarbeid og lakk. All gammel rust ble kappa bort, og alt slipt til stålet før grunning etc.. Så bilen var kjørbar sommeren 14, men hadde litt småproblem med forstyrringer i ledningsnettet til motoren.. og en thermostat som bare tulla, så avlyste tur til e30 meet i siste liten. -haika heller bort og var litt turist. Første tur ut, og kjørte rett på eu kontroll. Den gikk greit igjennom der, og de virka mer imponert av og kikke under en resten av bilen. Bilen hadde på dette tidspunkt alt en relativt nybygd motor (bygd i 2006,men kun kjørt ca 20.000km, med ny evo2 blokk og stempel, store spjeldhuset og eksos manifold, carbon boks, datasprut, dyser, kammer, lett svinghjul etc. Men måtte plukke litt på den under oppussingen av bilen også... Dynapack bremsing; Forøvrig samme motor i to forskjellige dynapacker, ny og gammel dynapack. Den bremsa 193 hjul hester i den nye,ca 10 mer i den. gamle kanskje ca 230-35 i motor (mer om motor vs hjulhest kan fort komme på et senere tidspunkt) Under montering av bilen så var det lagt opp til moderne abs bremser, type mk60 fra e46m3. Hadde lagd bremseskiver på mål foran, 315mm med skrudde senter og kalippere fra e46 m3. Dette var jo et prosjekt for seg selv siden eg er old school og ville kjøre bbs rs o.l, som er litt vanskelig og få til med rett innpress på m3 forstilling. Bak var det 300 mm skiver og kalipper fra e32 750 og litt sleggemekk. Resten av understellet var HR coilovers, z3 1.9 tannstang, alu bærearmer, grN foringer etc. Finner lite bilder av dette i farten.. Sesongen 15 var vel ganske redusert, med og bli pappa etc. Dette førte vel til for mye tid på nett som spora inn på stadig nye ideer. Lite lokalt treff i regi av bmwccn på årabrot gokart bane. Ellers stod den vel mest her. H Høsten 15, 2.7 prosjektet. Ble mye lesing og pønsking på deler og detaljer rundt bygging av ny motor. Ny evo3 blokk ble bestillt, stroker veiv med tilhørende råder fra arrow, stempler fra mahle motorsport i usa.. alt dette etter design og tegninger til en viss s14 guru i tyskland. Denne er designa til og tåle 9000 rpm, da med samme eller mindre resonans en sport evo 2,5 veiv har på 7200 rpm. LIgger endel jobb i dette oppsettet, men og få noen tall hva eg kunne forvente i effekt, det var umulig.. litt sånn sære greier ja. Skjønte jo at dette kom til og koste litt,og som alltid så ble budsjettet sprengt relativt fort, så det var vel bare og fullføre prosjektet. Bestilte bmw motorsport lagersett,oljepumpe,veiv og rådelager.. svinghjul med tenner 60-2 til trigger fra sverige. Ville kjøre flatreim oppsett, så ble en spesial laget svingningsdemper bestilt i australia, kun ei reim, og planen var og bygge om til el. servo. Hadde en topp liggende, den ble sendt til moufang i Tyskland. Den ble porta og tilpassa resten av oppsettet egentlig, dtm spec på kanalene, 30,5mm om eg husker riktig nå. Ligger faktisk youtube klipp fra de når de porter min topp, kjenner den igjen på filmen. De overhalte den selfølgelig og satte inn større ventiler og fjærer, schrick race. Tilpasset til ina DLC løftere for shim under. Blokka måtte også freses litt i pga klaring til rådene,men det var mest kosejobb Spjeldhus 50mm fra s38 3.8 og karbon boks tilpasset denne ble bestilt. Her var det litt fil,gnikk og sveis på spjeldhus og dysegalleri. Dyser ble kjøpt i finland, bosch 550cc. Tiden gikk, og når endelig delene var på plass så manglet det jo selfølgelig mer.. bl.a dyser til undersypling og motorsport kammer. Evo3 blokkene har jo (dessverre) ferdig borete hull til dette, og de er latterlig dyre orginalt, og ikke er det plass til de heller, tok borti veiv/råder. -Det skulle komme tilpassete dyser fra usa, men etter nesten et års venting så tok eg saken i egne hender og kjøpte orginale likevel.. fikk de til og passe med litt fil og gnikk som vanlig, samt lage bolter uten hode. Toppen kom tilbake, og fikk den flowtesta og sammenligna mot en annen topp, bare sånn for være litt nerd... venta noen mnd på dette, men manglet jo andre deler likevel. Kom plutselig på den skulle vært trykktesta og ordnet det også.. litt seint etter den var påkosta store summer kanskje, heldigvis var den tett og fin. So far so good.. blei jo selfølgelig altfor mye babbel og bilder, og nå låste pcen seg, så prøver og legge inn tråden her foreløpig.
  4. 19 poeng
    Senk, 15 mm spacere rundt om og nye enderør 🙂 Tusen takk til min venn @lagunilla
  5. 17 poeng
  6. 15 poeng
    Satt her om dagen og funderte litt på hva som var blitt gjort med bilen i 2018, så tenkte "hvorfor ikke lage en liten oppsummering"? Artig å se tilbake på senere også. Så her kommer en liten årskavalkade for 2018. *** 2018 startet ganske så greit med null feil på PKK. Ikke verst etter 157 000 kilometer, men en liten malurt i begeret var at senkefjørene fra AC Scnhitzer måtte inn på godkjenning hos Statens Vegvesen. Imidlertid greit å få det godkjent også. Da var det bare å bestille time og trappe opp hos Statens Vegvesen i Stavanger og håpe på det beste, med både hjulstillingspapirer og TÜV i hende. Det skulle imidlertid ikke gå så lett, ettersom dekkene mine var noe så fryktelig som 285/30 og 255/35 kontra henholdsvis 275/30 og 245/35 som var oppgitt som dekkdimensjon på 20" i vognkortet. Ny time ble bestilt, og denne gang gikk det greit med et sett originale style 351 med lik dimensjon rundt om, som ble lånt av en kollega. Så nå var alt på stell, med fjører godkjent i vognkort og PKK bestått inntil mai 2020. Etter fire sesonger sa vinterdekkene bak takk for seg, så da måtte det handles inn to nye "loffer" fra Nokian Hakkapellitta i dimensjonen 285/30-20. Fremdekkene holder seg nok to sesonger til - godt fornøyd med disse dekkene! I løpet av vinteren fikk jeg også bestilt ny knapperekke med LDW etter tips fra @Saltkjelenom at dette kunne kodes på plass. Fikk også tak i 6WA til overkommelig pris, og satte i påsken kursen mot @SweetBMWfor litt magi. LDW ble kodet på plass, samt litt annet snacks som kartoppdatering, blinklys i HUD, full styrke på AE også videre. 6WA måtte imidlertid nulles, så det har jeg ikke fått montert enda - men planen er å få til en Oslo-tur og montering av dette i løpet av de neste par månedene Like etter påske ble det gjennomført full detailing på bilen - knallfornøyd med resultatet! Verdt hver krone. Fikk også bestilt en solbrilleholder fra eBay som jeg er blitt veldig fornøyd med tross prisen på bare 120 kroner! Glir fint inn sammen med resten av interiøret. Stusset også litt over hvorfor "sidelistene" langs frontruten ikke var i samme farge som railsene. I forbindelse med at jeg dessverre fikk en steinsprut og måtte bytte frontrute, så ble disse foliert i blank sort. Det gjorde seg veldig! Ved rutebyttet ble det også oppgradert fra standard rute til klimakomfortrute, som gir det pene blåskjæret. Ble litt orden i "sysakene" i midtkonsollen også etter hvert, da jeg fikk på plass dekselet over telefontilkoblingen. Greit med original Y-kabel for avspilling av iPod, original dobbel USB-uttak og original USB/ladekabel. Så var det tur for å kvitte meg med tåkelysene. De ble erstattet med M550d-deksler (med lufting) og tilhørende lysbetjeningsknapp uten tåkelys ble handlet inn fra eBay. Mye bedre slik Vinteren 2017/18 ble også siste sesongen med gullfolie på felgene. Fikk spylt av all folien (som for øvrig var en forferdelig jobb) og lakkert i sølv metallic. På med de nye vinterdekkene bak og klar for flere nye sesonger - stilrent resultat! Våren ble også brukt til å friske opp calipperne litt i forbindelse med omlegging til sommerdekk. "Mye vil ha mer" heter det, og etter å ha blitt fornøyd med å ha foliert sidelisten langs vinduet så folierte jeg også fremre halvdel av taket (rundt panoramaglasset) i sort blank. Også dette ble jeg veldig godt fornøyd med I sommer røk en av de velkjente luftbelgene, så da ble det satt på to nye fra Arnott, som jeg attpåtil klarte å bytte ut selv. Så da burde dette problemet være eliminert i mange år fremover. Etter mye fokus utvendig, var det så på tide med litt innvendig stell. Swissvax ordner alltid opp interiøret med sitt sett! Etter sommerferien gikk turen til @///M-ini95 for å montere et ratt med varme som jeg hadde fått tak i på Finn i vår. Det gikk relativt smertefritt - angrer absolutt ikke på denne oppgraderingen her Så tok det ikke lange tiden før stormen "Knud" kom innover Vestlandet og plantet en handlevogn i siden på bilen da jeg var ute og kjørte. Resultatet var oppskrapet sideskjerm, førerdør, speil og sideskjørt. Dette ble utbedret etter hvert hos Quick Car Fix i Kristiansand til en hyggelig pris (i forhold til konkurrentene) og meget bra resultat. Anbefales Etter at "Knud" sine herjinger var over og kilometerstanden viste drøye 174 000 så var det på tide med en ny service. Herlig med null feil på vehicle check hos Bavaria, og greit å bytte olje samt alle filtre. I bakgrunnen skimtes mitt lille F11-prosjekt - en bil jeg kjøpte, ordnet opp i, og solgte videre med noen få tusenlapper i fortjeneste Så var det tid for å få på vinterhjulene, og det nye fargevalget ble jeg godt fornøyd med Etter en (ny) liten tur med ///M-ini95 i Oslo kunne jeg heller ikke la han få være den eneste alpinhvite F1X med original duftedings fra BMW, så det ble handlet inn I høstmørket tok også den ene xenonpæra kvelden, så da ble det bestilt inn nytt sett fra Osram i 6000 kelvin. Overraskende enkel jobb å bytte disse selv når hjulet var av, og fargen på pærene matcher nå 100% med AE. Det siste som skjedde i 2018 var at jeg fikk tak i et sett med originale style 601 med M5 Competetion-dimensjon på dekka. Hentet i Egersund og behørig prøvd på bilen. Nå gledes det ekstra til sommerhjulsesongen Planene for 2019 er ikke så store, men det var det forsåvidt ikke for 2018, så vi får se hva som skjer. Det blir kanskje nye spacere foran (tror 8mm vil passe greit til style 601), en service til høsten igjen, også få montert 6WA ved anledning. Og kanskje bytte inn låseboltene igjen @papertiger Utover det er jeg ganske happy med bilen slik den er, så håper bare den holder seg i fin fysisk stand i 2019 - året hvor den faretruende vil nærmere seg å passere 200 000 kilometer.
  7. 13 poeng
    NilsP

    NilsP`s never ending E30 M3 story

    Heisann! Takk for hyggelige kommentarer 😊 Ang fagbrev, så har eg vel et par,men litt andre ting en dette.. mest slow motion mekk og google her i gården. Blir iallefall motivert til og fortsette litt selv om det blei mye gammel info og bilder og rote fram.. Blir mer som a diary of an old car 😂 Historien var vel komt ca så langt som før det blei en tur til nurburgring høsten 16 isammen med et par andre kjente e30 nerder 😎 Investerte i ny pers på dyre dekk; pilot sport cup 2 og rigga på de gamle BBS rc`ene. -fantastiske dekk! Pga støyfull eksos, kombinert med litt lav diff utveksling (3,73) så var hadde tiltak blitt iverksatt. Dempa bra med støy... men tok nok litt effekt også.. skulle iallefall vise seg kraftig når 2.7 motoren blei bremsa med dette seinere Obligatorisk siddis avreise bilde Beklager mr Haraldsen, men bildet måtte med... godt og være opplagt før en dags kjøreetappe hirtshals og ned. Vel framme og bursdagsfeiring 🍺 Nok et obligatorisk bilde Enkelte traff drømmedama si.. Vel framme i moderlandet så var det tydeligvis noen fridager, for det var bokstavelig talt smekkfullt ved banen, og fikk kjørt noen runder den første helgen,men føltest som med livet som innsats. Grand prix strekket var også åpent, så ikke den komme og ble nesten forvirra når kom utpå der Oppdaga plutselig av motoren hadde brukt mye olje på vei nedover, så ble litt pysete mtp mye kjøring. Hadde egentlig tenkt og være med på en trackday, men feiga ut og kjørte kun turistkjøring noen kvelder. Viste seg vel at oljeforbruket nok kom fra autobahn bankingen på vei nedover. Blei sikkert ingen ny banerekord heller Alle kom iallefall hjem uten større problem og høsten var komt, så det var sesongslutt... og tilbake til garasjeprosjekt: Hadde komt over et sett med brukte AP racing bremser som er tilpassa til e30 m3, uten og ødelegge innpress og kan brukes med org felger (16") -så dette måtte jo i hus. Når montert viste det seg at det var kast i ei skive, etter og ha tatt det av og på x antall ganger ble det nye skiver. Når 4 stemple foran, så måtte det jo nesten matche bak også. Porsche/brembo kalippere med brakett fra 300mm.de Litt for masse sære kontakter førte til ideen om at abs`en måtte programmeres iht mine spec på bil og bremser.. Voilà; Race programmert ecu. ...var sikkert kjempenødvendig all den tid bilen stort sett står i garasjen Nye motoren snegla seg isammen.. de lenge etterlengta kammene kom på nyåret en gang. Blei mye finmåling og bestilling av lash caps. Stempel og kompresjon var planlagt og bestilt ut fra tjukkelse på org dtm topp pakning. Viste seg at de som lager i dag er tjukkere enn oppgitt, dette minsker kompresjonen litt, og irriterte endel! -men fant vel ut at det skulle gå bra. Planlagt komp var 12:1, den er i dag teoretisk 11,7. Div tilpassing på spjeldhus Vakuum rail under spjeldhuset, litt kapp og sveis. Lettvekts "bøtter" visstnok samme produsent som lagde til motorsport, og samme vekt. Supertech og arrow sine f.eks er mye tyngre. S14 har en tendens til og ha slarkete dynamo innfesting/brakett.. så her ble det forsterka med mye stål. Endelig opprigging i benken.. var vel komt til mai før dette skjedde.. tida gikk for fort som vanlig! Har jo store dyser, men frykten for og kjøre denne motoren magert førte til nye tiltak.. 1 liters catch tank med innebygd 044 pumpe.. fikk trødd den opp der org pumpa står, med nød og neppe. Diffen fikk seg en ekstra lamell, og overgang til 3.25, org m3 utv. Endelig i gang. Var litt spent på dette med oppstart etc, den skulle jo kjøres inn, og da er det lite gunstig med tull med sprut og triggere etc. -har jo relativt god hjelp på dette 😎 Oppstart og innkjøring gikk egentlig relativt smertefritt.. men når den skulle begynne og belastes ble det heftig varmgang i manifold og eksos. Well... remember these? Kom på de ja, og fjerna.. det var som og åpne en kraftig plugg.. dobla vel nesten momentet på lavt turtall, var vel kun der det var mappa så langt. Den fikk seg noen timer i benken, men tida gikk og eg ville ha den i bilen. Hadde vel 325 nm og 315 hk jevnt mellom 7000 til 7500 rpm. Relativt lite turtall, men ga oss der. Hadde jo også org 2.3 /215 hk eksos manifold, så egentlig imponerende den klarte såpass! Relativt kjapt motorbytte, kun to uker før planlagt avreise til e30meet. Sjekka klaringer på ventilene, og måtte justere på at par.. fant også at kam timingen var litt ute, så det ble endra.. og bytta til sport evo manifold. Bytta også ledningsnett, og triggeroppsettet er annerledes enn i benken.. dette skulle vise eg og være et problem. Monterte også el servo når motoren var ute, men har visst ingen bilder av det 🍺 -og større bunnapanne.. og stivere motorfester.. Yeye.. nå er det natta.. kom iallefall nesten et år fram i historien.
  8. 12 poeng
    steine1989

    Sommerbil, E36 M3

    Får blåse litt liv i denne tråden igjen. Kort fortalt solgte eg bilen i 2011, og angret vel så snart den kjørte ut av tunet, så når eg fekk tilbud om og kjøpe den tilbake så berre måtte eg det. August 2017 kjøpte eg den for 2 gang. Etterpå har gjort litt med den, for og få den heil 100% igjen. Her er etter eg kjøpte den, og har montert nye orginale forskjermer og panser. Står BBS kopi felger på her. Fått tak i org felger.
  9. 11 poeng
  10. 11 poeng
    Ikke noe julevask her
  11. 10 poeng
    En kundes E46 med TRF 35d kit. I motsetning til ymse "standalone" løsninger har vi her 100% integrasjon, også full CAN integrasjon. Det vil si at alt av kombi og dsc fungerer som før, og som det skal. Unikt og utviklet in house. Integrasjonen er ikke synlig, og DDE kommuniserer som den skal, også med diagnose. Ikke minst så er ews i full funksjon, så slipper du at noen stjeler bilen sånn uten videre.
  12. 9 poeng
    NilsP

    NilsP`s never ending E30 M3 story

    Får rushe videre i denne oppsamlings historien, kjekke og skrive om dagsaktuelle ting 😎 Kjapp mimring fra e30meet 2017 Skikkelig bra opplegg med bmw classic som var der. Mr Cecotto studerer opplasting av M1èn. Fikk kjørt litt, mine første runder på "nye" rudskogen. Blitt en skikkelig bra bane! Bilen hang forsåvidt bra isammen, men var litt skuffa over motoren, følte ikke den ga såpass med effekt den skulle. Den var jo nylig nnkjørt i benk osv, men når flytting over i bilen blei det et par endringer, flyttet trigger.. annet motorledningsnett, og kam timingen ble justert litt ifm sjekk av ventilklaringer. Etter dette bar det nesten rett på treff, kun litt småjustering langs vei. På banen føltest det som den var lite villig på turtall, og tulla på med bytting av plugger, og prøvde med litt mer tenning, og prøvde tyne den på turtall litt, men følte det var lite respons. yeye.. fikk nå kjørt noen runder, klarte vel 1.45 ca. Men bremsene funket bra, har aldri tidligere stolt på bremser,sånn at eg trør til skikkelig. Vel hjemme igjen, kun avbrutt av dynamo som svikta på vei hjemover, men klarte karre meg hjem.. så fant vi endelig ut at det var en trigger feil som lå og lurte i bakgrunnen, den var ikke merkbar, men kom på ca 6000 rpm og oppover.. ikke rart den ikke ville ha turtall Ble ny runde i dyno etter triggeren ble justert litt, den virka nå iallefall opp til ca 7800, bedre det. Obligatorisk dyno bilde. Og nå kan snart diskusjonen om drivverkstap etc begynne 😂 Den var jo innkjørt og bremsa i den motorbenken, som var nøyaktig kalibrert. Beste sammenligningen blir på max moment, som var 325nm i benken, her 273 trur eg det var. Så tapet var her over 50nm. Pga kam timingen og sport evo eksos manifold som var montert her, så gå den også en litt mer stigende hk kurve en i motorbenken, den 315 på 7000 rpm, her stiger den videre til 7500, så en 320-5 hk sikkert. Varmt ble det visst bak der -flott det, sånn at det ble lakkbudsjett det året også! Fast forward.. Neste vinters prosjekt. Sveise bakstilling om til justerbar. Bytte til større oljekjøler, fra e24 635, samme som e30 m3 kjøre i racing. Bilder av catchtacken igjen. Sleggemekk montering av ny oljekjøler. Bunnpanne, som eg kjøpte brukt var jo lekk. Ønsklet om mer effekt er alltid der... Testing av 4-1 race manifold og planlegging av videre eksos var det mye pønsking på. Bak og forstilling av for shinings og sveis. Bytte til coilover igjen, fikk tak i et sett kw som var såvidt brukte Grunnen til dette var at eg ville ha det i vognkort, og disse har jo tûv. Innsveising av abs sensor (e46 m3) Fikk sveist inn en AN kobling på kjøleren, da gjengen var revet på ene siden. Ny pakning mellom front og spoiler måtte også til. Sleggemekk avdelingen for foringer måtte trø til. En annen sliten s14 var innom på besøk.. litt lite smøring der ja I avdelingen for impulskjøp kom et sett gamle BBS E50, nytt gulvteppe.. og ombygging av instrument slik at servicelysene virker som shift light. Mye tenking på dette eksos greiene.. en hel kunst det også, som er langt over mitt hode.. men det har med lengder på her og der og resonnanser etc.. plassering av x-pipen etc. Måtte ty til proff hjelp med finish arbeid 😊 Takk til Gusdal og company! Fast forward. Skulle til e30meet 18. Måtte et ærend, så kom bak alle andre på vei bortover... Og i den veldige varmen som var, i køtempo opp mot haukeli kom det liksom plutselig damp på innsida på frontrute.. yeye.. det var den turen tenkte eg. Fant en idyllisk plass og stoppe, med egen bekk etc, fin hyttetomt egentlig 😂 Hadde fint lite utstyr med meg til og komme ut av denne knipa, men hadde en tynn pluggnøkkel som passa perfekt som skjøtestykke til slangen inn og ut av varmeregisteret... og der ble den sittende resten av sesongen så en liten time senere var eg i farten igjen. Nok et kjekt treff, men lite kjøring på meg egentlig. Måtte jo teste på dynoen som var der, som den dyno entusiasten eg har blitt 😂 Den viste samme moment som motorbenken i si tid, 325 nm. Men pga den veldige varmen som var der, 35+ og det gikk ut over vanntemp i dynoen der,så kjørte motoren med redusert tenning..sikkert like greit! og turtallssperra reduserte seg ned til ca 7600.. ga da 326hk. Motoren hadde egentlig heller ikke blitt mappet etter bytte av eksosanlegg, så eg hadde redusert litt på tenning over hele registeret for og være i safe sone. Måtte jo selfølgelig hjem i dynapacken til broderen og sammenligne.. kjørte en runde med identisk tenning som på rudskogen, det ga ca 260 nav hest. Etter oppjustering av tenning og sperre til sånn passe, så topper den nå 277,5 nav hk på 7700. Fast forward.. Sesong slutt etter en runde autoslalom SÅÅÅ blir videre tråder årets prosjekter.. puuuuhh,takk for tålmodigheten 😷
  13. 9 poeng
    Da er E90n solgt etter over 7 år i mitt eie. Veldig rart å ikke ha den bilen lenger etter så mange år Det begynte her, hentet helt ny hos forhandler. 3 mnd tok det før det ble ny Performance eksospotte. Etter det ballet det bare på seg med alt fra matter til Quaife differensial. Kan jo heller ikke glemme da dumme meg måtte kappe av krengestag foringene og kuttet mot meg. Helt fantastisk bil med mange flotte turer alt slags vær. Så siste bilde jeg tok før ny eier tok med seg bilen på fredag. Dere som er på sørlandet får holde øynene åpne
  14. 8 poeng
    Gabz

    Gabz' E92 330XD

    Ikke så mye action her om dagen. Det går foreløpig enda bare i bruk, vask og vedlikehold. Har fått byttet den frontlykten som hadde fukt med en helt ny en fra BMW. Godt å gå fra dette.. .. til dette. Samtidig ble hele softwaren på bilen ble oppdatert og resatt til originalt så alt av tuning og koding er fjernet, så skal jeg heller bare få kodet på det jeg vil ha senere. Da er bilen både klar for TRF tune, også vet jeg nøyaktig hva som er hva enn at jeg må lure på hva slags tuning og koding som er gjort tidligere. Så tusen takk til @lagunilla for veldig god hjelp med det. Ellers fikk jeg også en kjølevæske-lekkasje her om dagen og bilen ble stående en ukes tid. Fikk levert den til verksted for å ta en trykktest og utbedre feilen. Viste seg at det var vannpumpen som var synderen, så denne ble byttet sammen med all kjølevæsken. Litt surt men like greit å ha gjort så jeg vet at pumpen er ny iallefall. Som det står her så har jo dessverre også viftereim og strammeren til den tatt litt skade av lekkasjen. Bråker litt og er greit å ha gjort uansett, så begge delene skal jeg snart få byttet. Skal ta oljeskift igjen snart når jeg har kjørt 8.000 siden sist, så tenkte å ta det samtidig. Skal også få montert swirl flap deletes og få renset innsug så det er klart til tuning i neste omgang. Ellers er det ikke noe spennende å melde foreløpig. Bilen kjøres bare i daglig bruk i tillegg til frekvente turer innom stedet avbildet nedenunder i det saltbadet vi kaller veier rundt omkring her.
  15. 8 poeng
    Da har jeg endelig fått montert RTD shifteren. Liten video: Har også fått prøvd ett par 0-100 runs, hvorav beste ble 4.81s. Målt med hastighet fra bil som er 3% høyere enn GPS så tiden er nok litt optimistisk, men allikevel ganske fornøyd. Lavere enden av 5 sekunder (som burde være mulig å få til med GPS) med diesel stasjonsvogn og 2 girskift er vel innafor?
  16. 8 poeng
    Levert på døren i går. Bare å se frem mot varmere tider. Kjøpte også et BMW mobility sett.
  17. 8 poeng
    Må neste dele med denne spotten, dette er den nye 8-serien på vei til heldig eier. Litt dårlige bilder men måtte forte meg 😂
  18. 7 poeng
  19. 7 poeng
    Da er det på tide å la båten bli båt igjen. Hevesett (Eibach 25/20) bestilt. Føler dette er en litt mer adekvat høyde for denne bilen.
  20. 7 poeng
    UPDATE! Tenkte det var greit å oppdatere denne tråden så ikke den ligger og sulter til døde. Det har ikke skjedd all verdens med ting, men NOE er det alltids å skrive om På vinterstid liker jeg som regel å vinterklargjøre bilen ved å gjøre andre ting enn bare å slenge på vinterhjula. Dette blir som oftest en grundig vask/polering, oljebytte, lade opp batteriet og sjekke dens tilstand. Vedlikehold har det med andre ord ikke vært mangel på de to siste månedene! Bilen rakk å rulle litt over 10 000 km på samme olje, *krise*, så det er godt å ha dette gjort både fordi jeg synes 10k oljeskift på dieselbil som tusler rundt i Oslo er innafor, og fordi det er greit å ha frisk olje nå som kulda setter inn. Ettersom Autodoc dreit seg fullstendig ut og leverte feil (sjokk right?) olje, så ble det til at BMW olja får duge denne gang. Slik ser filteret ut etter omtrent 17 000 km... BMW sin long life policy viser til ved at man ikke trenger bytte filter ved hvert oljeskift så vidt jeg har skjønt, men når jeg finner veps og annen skit i filteret så er det et signal nok. Deilig å ha det gjort Ettersom minusgradene nå kryper nedover kjenner jeg hvor kjipt det egentlig er å ha dieselbil i Oslo. Det går som regel i lave gir her, noe som betyr lite til "last" av motoren. For en som er vant med bensinmotor, er det å ha diesel på vinterstid en skikkelig nedtur. Varmeapparat blåser varmt etter bare kort tid, men for en som har teknisk innsikt og faktisk bryr seg om bilen, så klarer jeg ikke å kjøre bilen og parkere den uten at den har nådd driftstemp. Dette kan ta en stund hvis jeg kjører på flate veier, lave gir/lav hastighet. DEFA varmeren jeg monterte har vært til stor hjelp, men den gir sjeldent mer enn 30-40 grader varmere motor enn hva det er ute. Flott for kaldstart, men ikke særlig mer enn det. Løsningen må bli å bygge min egen form for Webasto, bare at denne skal bli styrt av strøm. Er i samtale med en selger, nærmere bestemt OWLheizer, og produktet in question er motorvarmeren deres på 2000W. Denne har tillegg innebygd sirkulasjonspumpe, noe som vil gi ganske så varm motor tenker jeg. Siden garasjen bilen står i er tilknyttet evig og "gratis" strøm, vil jeg heller gå for dette enn å gå gjennom all styret med å ettermontere brukt webasto som før eller siden kommer til å gå i dass. Er dog heldigvis ikke alt som er nedtur med diesel Bremsene bak har igjen 9k igjen ifølge iDrive, så Zimmermann skiver og klosser like de foran er bestilt og blir montert mot våren tenker jeg. Ellers begynner bilen å vise typisk F10 sykdom ved at indre baklykt før eller siden trenger skifte. Virker som det er noe knekt plastikk på siden som gjør at lykta ikke sitter tett, og dermed slipper fukt inn. Tiden vil vise Ellers er det en haug med bilder som er blitt tatt som jeg synes fortjener pryde tråden. Akkurat nok plass til bremsene ----------------------------------------------------------------- Og kanskje noen spør "vent a, hva skjedde med blindsonevarslinga ??", vel frykt ikke for prosjektet er up and running i full fart. Har vært noen busy måneder, så har brukt romjula til å starte på ettermonteringen. Det blir en DIY på dette, så legger ut noen få bilder av de flere som kommer på DIY`n. Det hele startet ute, men grunnet snø, kulde og plast etter plast som knakk grunnet minusgrader bestemte jeg for å finne meg en annen plass... Og plass fant jeg Jaggu var det endelig noe på plass fra fabrikk så jeg slapp å kjøpe ekstra. Virker som F10 allerede har braketter for LCW radarene, F30 har ikke det. Ledningsnettet er strukket fra baksiden fram til ZGW modulen i front, men det var så trangt så jeg valgte å utsette det til en annen gang. Det som mangler nå er å få speilkåpene lakkert og koble opp varseltrekantene på siden. ------------------------------------------------------------------------------ Siden ferric grey er umulig å finne i folieformat har jeg brukt litt tid på å finne noe tilsvarende, og jeg troooor jeg har truffet hodet på spikeren med denne. Da tror jeg tråden er up to date.
  21. 7 poeng
    Saltkjelen

    Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

    Det er uten tvil mye spennende som har skjedd i 2018, men en ting er i hvert fall sikkert; BMW har en lang vei å gå for å havne på topp blant sine to erkefiender. For første gang i historien synes jeg faktisk Audi har passert BMW hva gjelder design og teknologi. 8-serien - ja, hva skal man si. Noe mer skuffende "high-end"-modell tror jeg det er lenge siden man har sett. Bilen er en kraftig downgrade i forhold til utgåtte 6-serie og fokusområdet er racing fremfor luksus. S-klasse Coupé skyggelegger 8-serie totalt, og kommer til å bli det soleklare valget av de som er i markedet for en luksus-coupé. X7 - i mine øyne en kul bilmodell, men her har BMW nok en gang tatt snarveier. Greier du skille interiøret på en X5 og X7? Ikke jeg heller - foruten interiørlisten på dashbordet som har annen design. Som X7-eier ville jeg vært ekstremt skuffet over å ha likt interiør som en X5, men interiørgjenbruket bekrefter vel egentlig ikke noe annet enn at X7 er en 3-seters X5. Skuffende! Mens Audi avduker den ene heftige elbilen etter den andre (E-tron og E-tron GT), kommer BMW med.... iNext..
  22. 7 poeng
    Evopower

    Den store finn.no tråden.

    Nettopp kopi bmwfelger har vært en stor greie i flere år. Og tyvgods florerer det av. Derfor går det an å spørre forumet om de kjenner til dette, før man spør mr."finn bruker" Det å spørre mr."finn bruker" om det han selger er dårlig kopivare. Hva forventer du egentlig at han svarer på det? Jeg legger alltid ut finn annonser med fullt navn, fordi jeg velger enn så lenge å tro på ærlighet. Folk skal få vite hvor gjenstanden er og se an typen som selger dem. Stjelt blir det ikke da det er innelåst. Jeg styrer ofte unna "finn bruker" med mindre det er kvalitetsvare jeg konkret skal ha.
  23. 7 poeng
    lagunilla

    Bilen starter, men dør etter 5 sekunder

    https://vacn.no/ 👍
  24. 7 poeng
    Julevasken unnagjort her også Tok også en god dæsj avfetting/skum og spyling av undersiden i samme slengen.
  25. 7 poeng
    Tony Soprano

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Vanskelig ❓ Neida.... 😄👋kjøpte dette lokomotivet ‘’Big Daddy’’ til hytteveien i julegave til meg selv🎅🏻❄️ Totalt i utakt med tiden og herlig politisk ukorrekt.... Go Diesel 👊
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00