Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/17/19 in all areas

  1. 18 points
    Her kommer en litt (lengre) oppdatering etter endelig å ha hentet bilen fra Bavaria Akkurat fire uker siden bilen ble levert inn på service var det tid for henting. Det som i utgangspunktet skulle være en ganske normal service med bytte av olje, oljefilter, mikrofilter, luftfilter, bremsevæske, bremseklosser bak og øvre registerkjedestrammer viste seg å skulle bli ganske mye mer omfattende enn det - litt mer om det nedenunder. Service ble dog tatt, så nå er det lenge til neste service, og det er greit. Bremseklossene bak var heller ikke så veldig slitt selv om indikatoren viste det, så det ble bare nullstilt og nå viser klossene 37 000 km igjen på telleren. Greit med 29 000 kilometer til neste service Det som var å påpeke var ikke mindre enn 1) gåent registerkjede som kunne ryke når som helst, 2) gåen turbo og 3) gåen varme i seteryggen på førersetet. Kjekt! Hadde imidlertid litt flaks også, ettersom jeg har maskinskadedekning hos Codan frem til 200.000 kilometer, og dette skjedde på 198.000 kilometer. All honnør til Codan som uten å mukke tok 70% av kosten på punkt 1 og 2 her. Vedrørende punkt 3 så ville ikke BMW Norge ta noe på goodwill, men Bavaria Arendal stilte opp og dekket delen om jeg tok arbeidspengene. Så da ble det også byttet. I tillegg valgte jeg å bytte den problematiske høytrykkspumpa for å eliminere den risikoen, her gjorde Bavaria jobben gratis siden det var lett tilgjengelig i forbindelse med det andre som måtte tas og jeg fikk også en hyggelig pris på pumpa. For hele denne sulamitten ble det en ganske kraftig regning (som nevnt over): Men det kunne vært verre. Totalprisen for det som ble sendt til Codan (da inkludert min egenandel) var 48 000 kroner for registerkjede og 35 000 kroner for turbo. Nå har jeg bil med nytt registerkjede, ny høytrykkspumpe og ny turbo, det er jeg godt fornøyd med Vel hjemme måtte den selvfølgelig få en god vask. Fikk også tok en liten rens av hjulhusene, synes det ser greit ut tatt alder og kilometer i betraktning. Var imidlertid en rar del som hadde hoppet av inni hjulhuset, noen som vet hva dette er? Fikk den iallfall på plass igjen. Kanskje det kan være noe til EDC? Bakdekkene var nå utslitt, så bestilte nye fra DekkOnline. Valget falt på Falken FK510 til småpene 3600 kroner for settet og i dimensjon 295/30-20. Dette synes jeg var rimelig, spent på å prøve disse. Fremdekkene holder nok en sesong eller to til. I mellomtiden fikk jeg også installert nytt kart som omsider ga meg satelittvisning igjen. Levert fra BimmerUpgrade Norway, kan anbefales det Handlet meg også et sett med Performance dekkbager, blir greit å få disse på sommerhjulene når de skal poleres om et par helger, men venter til bakdekkene er lagt om. Før det ble lagt om til vinterdekk fikk jeg også knipset noen bilder med sommertøflene. Kjøpte noen splittere fra eBay også, de trenger litt tilpasning, men synes det ble greit nok. Kommer til å lakkere de også kan jeg hive de på av og til om jeg ønsker for litt forandring. Leppe blir for lavt, så det er ikke aktuelt. Så ble det altså lagt om til vinterdekk, disse er nylakkerte og synes resultatet ble strålende. Måtte knipse flere bilder. Det ble tatt full nedvask av bilen ettersom den skulle vokses dagen etter. Inn i garasjen for tørk. Mens den stod i garasjen og tørket så fikk jeg tatt en runde med skinnrens for å få setetrekkene til å ligne litt mer på hverandre, og nå ble det bra. Dessverre så har imidlertid mekanikeren hos Bavaria klart å ripe opp rattet mitt (antakelig i forbindelse med at setet skulle inn og ut), ble ikke så veldig pent. Regner med at de ordner opp her, de skulle ta tak i det og komme tilbake med forslag til løsning iallfall. Alle gummilister ble også satt inn med flytende silikon, så er det klart for vinteren. Fikk også smurt opp de knirkete fjørene på vindusviskerne, ikke en lyd lengre nå. Deretter ble bilen vokset, orket ikke lakkrens denne gangen, men ser jo egentlig ikke særlig forskjell heller. Det får bli til våren igjen, om jeg ikke setter den bort til proff detailing da. Etter å ha kjørt litt med bilen avbestilte jeg også 6WB, det var greit for selger. Fant ut at det ikke var verdt å bruke ti høvdinger på dette nå. Synes faktisk standardpanelet er helt greit det også enn så lenge. Det neste på lista blir nok å bytte bakdempere, den ene på førersiden lekker litt. Billigste originale jeg fant er 4900 per stykk hos Auto Royal, så blir å bytte begge bak om noen måneder og iallfall før EU i mai 2020. Utover det virker bilen frisk og fin nå, men kommer en litt rar lyd og vibrasjon med fullt rattutslag mot høyre. Får sjekke litt opp i hva det kan være om det ikke gir seg. Noen som eventuelt vet hva det kan være? Det kommer både når jeg står stille og når jeg er i bevegelse. Bavaria fikk også montert tuning fra Hartge som gir 218 hestekrefter. Greit med tuning hvor det medfølger TÜV-papirer, så skal få godkjent dette i vognkortet i løpet av vinteren en gang tenkte jeg
  2. 17 points
    Da var ting delvis montert. Uheldigvis er det en ripe i solskjermen på førersiden, så det gjør at alt tas ut igjen i morgen. Fikk uansett en liten smakebit på hvordan det blir, og fikk i samme slengen montert nytt pedalsett fra E-serie generasjonen og automatisk avblendbart speil på passasjersiden. IMG_1410.MOV
  3. 13 points
    På tide med en gedigen samleoppdatering nå etter noen måneder på sidelinja. Brace yourselves! ———————— Siden sist har bilene stort sett bare blitt brukt, Minien er fortsatt til salgs, vi har strengt tatt bare behov for én bil det neste året. Med mindre det dukker opp en fin i3..:) den er tatt av Finn etter et par runder der. Noe interesse har det vært, men lite seriøst. Spørsmål som «er den fortsatt til salgs?» og deretter ingen videre spørsmål skjønner jeg ikke poenget med. Har også byttet det høyre plastdekselet som dekker nedre kant av frontruta samt det lille området bak motorrommet der batteriet ligger. Mini har en elendig patent på denne batteriluka som essensielt er at hengsle på luka bare er litt tynnere plastikk, så den vil selvsagt bli sprø og knekke når den eldes og da er det ingen annen måte å feste den på enn å teipe fast. Fikk tak i en fra en opphogger, men noen av de limte pakningene var i dårlig forfatning så de ble behørig skjært av fra den som stod på, og limt på den brukte nye. Litt ekstra jobb, men ble bra til slutt Et par annonsebilder: Vi har også hatt noen utfordringer med fordelingskasse og dekk som beskrevet i Stjernemerket dekk-tråden. Lang historie kort så bestemte den lokale Bavariaforhandleren å bestille inn ny fordelingskasse og bytte den på garanti etter at den begynte å skape seg både med forskjellig dimensjon foran og bak, og samme også med fire nye vinterdekk i samme dimensjon på alle fire. Stemmer, jeg kjøpte tidligere et sett Style 400M fabrikklevert i Jet Black, som nå har fått Michelin X-ice 3 piggfritt i 225/45-18 rund baut. Blir spennende å prøve til vinteren etter å ha kjørt på Nokian R2 17" de siste par årene Tilbake til sommerdekk. Etter at de kom på bilen for et drøyt år siden hadde de midtsommers slitt seg 2mm mer bak enn framme (5 og 7mm mønsterdybde på ca 10000km kjøring), noe vi synes var vel mye etter så få km. Etter svært lite om-og-men ble fikk vi rett og slett kompensasjon i form av et sett nye stjernemerkede Michelin Pilot Sport 4S av Vredestein-importøren, god service av både de og lokal dekkforhandler, som også har sett på dette som læring og kompetanseheving fremfor en problemsak. Svært fornøyd med disse dekkene så langt. Noe tjukkere dekksider og merkbart bredere enn Vredestein-dekkene. Og ikke minst har bilen «slått seg til ro» nå etter det har kjentes ut som den har hatt rastlause bein med de andre dekkene på. Merker også at de er mer sticky da småstein fester seg lettere, er merkbart mer kasting av småstein i hjulhusene nå. Støynivået er en tanke lavere. I tillegg er det med flett ny VTG betryggende å kjøre på stjernemerkede dekk når jeg fortsatt har et halvt år igjen av garantitiden. Så som nevnt i de relevante trådene på disse temaene må jeg spise både hatt og fanen mot behovet for stjernemerkede dekk på xdrivebiler som jeg har bært så høyt en god stund nå. Nå har jeg selv erfart at dette har noe for seg, spesielt på F3x. Så håper jeg at disse dekkene slites mer jevnt foran/bak. Per nå kan jeg ikke annet enn å anbefale disse for F3x-eiere med 19" (ikke GT). Så har jeg bare et spørsmål igjen: hva er det Alpina gjør med fordelingskassen på sine Allrad-biler, for det er det hverken stjernemerkede dekk eller like dimensjoner. Tidlig i august hadde vi en ukes ferie til firmahytta i Lyngdal, da ble det sykkel på taket for meg og en kompis som kom senere. Ble hele 3 mil på sykkelsetet den uka 😂 men såg unektelig sporty ut med sykler på taket da. Kjørte selvsagt rundt med to tomme sykkelstativ på taket en stund etterpå. For noen helger siden gikk jeg over hele skinninteriøret i bilen, greit å ha på stell når nå babysetet er i på permanent basis 😀 . Det er en stund siden det ble gjort sist, men det er svært lite slitasje på interiøret, spesielt bak, da det i 80% av tiden bare er min bedre halvdel i bilen. Først skinnrens med Fenice Leather cleaner + skumpad (som ikke ga noe imponerende utslag på hvit bomullsklut sammenlignet med SV sin cleaner), og SV Leather milk etterpå. Dørsider, seter, ratt, håndbrekk+mansjett og mansjett til girspaken. Tålig bra fornøyd med resultatet, men Swissvax sin cleaner er betydelig mer effektiv enn Fenice sin erfarer jeg. Etter at skinnet fikk en god oppstrekk måtte resten av bilen også tas - det var også en stund siden og trengtes sårt. Skulle på en svipptur til Bergen fra fredagen til lørdagen, så på tysdagen ble det vask. Dynket i KC Teerwäsche, deretter skumlegging med KC Vorregeigenergererger før avspyling. Så en runde med KC Felgenblitz på dørsider og støtfangere, den fungerer bra også som metallpartikkelfjerner på lakk. Tok denne gangen også full høytrykksspyling av dørkarmer + undersiden på selve dørene, så ble det vask av hele bilen med Carpro Reset + ullmitt, inkludert inni dørsider. Deretter tørking, før jeg la RainX på sideruter foran + frontrute. Sideruter bak og bakrute har ennå godt igjen av beskyttelse, så ingen vits i å legge på nytt der. En ting er avprellingseffekten, men på siderutene bidrar det godt til trafikksikkerheten da siderutene som regel alltid er helt frie for dråper og vann med RainX på - da ser en mye bedre hva som foregår i sidespeilene på vindfulle og regnvåte vestlandsdager. RainX’en jeg la på frontruta var nok ikke helt topp, for det krevdes optimale forhold for at avprellingseffekten skulle komme, men så degraderes den også veldig fort av mekanisk slitasje fra vindusviskere. Til slutt ble det full støvsuging og støvtørk inni med litt AF Verso på kluten samt vindusvask med KC Speed glass cleaner. Montering av babysete type Cybex Cloud Z 😀 Red lights: Sete klikket i... ...og rotert Grønt lys i hele rekka! Trygt parkert på tidenes romsligste hotellparkeringsplasser under Hotell Norge i Bergen. Minien har heller ikke blitt glemt oppi det hele, den har fått seg en full utvendig vask som sårt trengtes, etter samme oppskrift som over. Jeg må snart få lagt ny runde med Fusso voks på den, som imponert meg skikkelig. Nå er det ca et år siden jeg la den på, og det er ennå noe effekt igjen av den, om enn godt redusert. Begge bilene har også fått byttet ut stoffmattene sine med rene gummimatter, så er enda to punkter på herkommervinteren-checklista mi krysset av. Ellers ringte Bavaria meg her for noen uker siden og sa at bilen hadde sagt at den gjerne ville ha et oljeskift snart. Som sagt så gjort, for et par uker var den inne og fikk nytt mikrofilter + ny olje før vinteren, ca 10-11000km siden sist da jeg tok et oljeskift selv. Kjekt med serviceavtale . Bilen har nå gått ca 76000km, der vi har kjørt ca 43 av de på de to årene vi har hatt bilen. I tillegg fikk jeg time for bytte av den knappen som justerer cruisecontrollhastighet - «flapperswitchen», på garanti, da den tappen/flippen hadde delvis revnet så den kjentes helt løs ut. Så for noen dager siden ble bilen levert inn for denne jobben. Fikk bilen tilbake med nye knapper på begge ratteikene, inkludert både ny cruisecontrolflapperswich, scrollhjul og alle omkringliggende knapper på begge sider. Ikke verst! Men det stemmer forsåvidt overens med ETK som viser alle rattknappene i en assembly som ett delenummer, tipper det er denne de har brukt. Utrolig forskjell i de gummidelene, kjente først nå hvor dårlige de gamle kjentes ut. Nye 2020-1-kart har også blitt lastet ned og inn i bilen, takk til medmedlemmer her inne som sendte PM med link for nedlasting! Etter at de foretok en softwareupdate på bilen ifm. ny VTG har merkelig nok de forrige kartene streika helt på fruen sin nøkkelprofil. Før det skjedde så frøys de ved utzooming mer enn 1km på begge sin nøkkel/profil. Merkelige greier. Uansett så ble kartene oppdatert nå, with great success! Works like a charm. De neste punktene på lista blir nok vask og voks av Minien, samt voks på alle vinterhjula så de er klare til omlegging som også nærmer seg. Til slutt: randomshot
  4. 13 points
    Grattis med ny vinterbil Hilsen meg og
  5. 12 points
    endelig var det tid for å ta siste innspurt på 530'n som har stått så alt for lenge.. så den ble lastet opp med rustfri glasluke og ei bakluke jeg hadde håpet var bra nok til å kunne lakket igjen. Time for lakkering og montering var bestilt og iorden men fikk telefon kort tid senere at hovedluka jeg hadde tatt med kunne ikke reddest. Siden bilen har så dårlig bakluke at den tar inn vann så er det helt kritisk at den får ei skikkelig luke, så jeg prøvde å lete på nett etter ei bra brukt ei uten hell, absolutt alle var ihelrusta dessverre. Så da endte jeg opp med å betale en liten formue for fabrikkny bakluke noe jeg igrunn ikke angrer på selv hvor idiotisk det er å kosta på en så verdiløs bil slike summer.. s Men siden jeg først var igang så tenkte jeg å få tatt skikkelig fatt i den lille rusta som var på bilen så jeg fikk firmaet til å ta begge bakskjermer og begge kanaler. har noen "snæppbilder" fra en kamerat som jobber der av hva som blir gjort jeg handlet også inn nye injektorer siden 2-3 stk slapp gjennom mye på retur og motoren jaget endel siden den korrigerte noe voldsom. handlet også inn komplett glødeanlegg som ble byttet preventivt, returventil til dieseltilførsel og en brukt webasto fra koed ihåp om å ha varm bil i vinter. nå var egentlig alt klart til jeg skulle hente bilen fra lakk og arbeidslysten var på topp ble veldig fornøyd med jobben som var gjort og bilen ser bra ut i helhet igjen, noe den ikke har gjort siden jeg kjøpte den og nå ser den enda bedre ut ! så var det rett hjem å bytte injektorer og glødeplugger som merkelig nok gikk som en drøm. ved første oppstart etter injektorbytte jaget motoren nå enda men korrigeringsverdier var utrolig lave så da ble det prøvd å fylle full tank å bruke bilen for det den var værdt, noe som funket siden jagingen ble mer eller mindre borte. neste punkt var å bytte webasto, her ble det samtidig lagt opp ledning fra pin1 siden det skal monterest gsmstyring her rundt juletider. etter mye banning å faan skap smatt alt på sin plass å alt lå til rette for at dette skulle gå som en drøm.. men det gjorde det selvsagt ikke. kom fram til at jeg har kjøpt for gammel webasto som ikke komuniserer med k-bus på samme måte som de etter 3/99 så eneste måten jeg fikk brukt den på var 12v på pin1 å kjøre den standalone uten noe form for kupevarme. litt surt var det men skal få til noe med den gamle som kun hadde defekt temp sensor. også var det over til det jeg har gruet meg mest til.. nemlig å bytte baklukedempere! har sett en film på youtube der det så ut som den enkleste ting i verden, men for en som meg med 10 tommeltotter og tolmodighet som forlengst har gått av med pensjon så bydde denne jobben på mange saftige gloser. men etter 5 timer med intens fikling og banning smatt alle 3 demperene på plass der de skulle og jeg kunne endelig senke skuldrene. autoluka funker nå bedre en noen gang som noen sikkert har fått med seg så har jeg gjort et forsøk på å ettermontere servotronic, noe som ikke gikk så bra som jeg hadde håpet. etter å lest utallige forum å spurt forskjellig kompetent folk så kom jeg fram til at det kunne vær noe så enkelt som at ventilen har kortsluttet. Ventil har jeg fått tak så da var det bare å få byttet. men å bytte en slik ventil når tannstang står fast i bil krever noen tvilsomme løsninger, her måtte det borrest et hull på skrå gjennom traversen for å komme til ene skruen. en skikkelig grisejobb men ventilen kom på plass og til den store overraskelse så fungerer nå servotronic helt perfekt endelig er bilen god å kjøre den gammle ventilen viste 2,6ohm menst den nye viste 8,5-9ohm. toppet det hele med å montere komplett plastikk under bilen. etter det fikk jeg brukt bilen endel og den blir bare bedre og bedre ! eneste som står igjen nå er å få tatt seg en tur til @TRF i første kvartal av 2020 så det blir litt fres i bilen igjen, for det trengst virkelig ! hjelper heller ikke noe på at jeg har brukt m5 som bruksbil siden påske litt bilder med sommer og vinterhjul også over til m5'n : Litt seint men nå var det på tide å få den inn på lagring, den blir ikke brukt i vinter siden jeg ikke lenger bor slik til at jeg kan kjøre endel saltfritt. en kattvask måtte til i kalden. acs hjula er godt gjemt inne på delelageret mitt så da fikk jeg brukt de forferdelige hjula som delebilen jeg hoggde sto på, rett å slett et jævli syn... heldigvis står den gått gjemt vekk fra folk fram til påske ! slik skal den stå fram til alle delene den trenger ligger klart til montering, håper å få det gjort i påska bilen skal få seg "ny" girkasse, clutch, alt nytt i bakstilling, aller helst eisenmanneksos og en liten oppgradering av bremser.. bremsene ligger allerede klare neste gjøremål nå er få iorden webasto og gsm styring, ellers blir det å nyte 530'n som har stått i over 2 år nå
  6. 12 points
    Gabz

    Gabz' E92 330XD

    En fin pakke dukket endelig opp via en UPS-mann idag. Litt unboxing.. Mmmmm. Blir kjekt å få på denne Får se hvor fort jeg får noe mulighet, bare. Og når det er gjort blir det nok å bygge på eksosen bak så det blir "komplett" der, så er nok tuningen etter det igjen.
  7. 11 points
  8. 11 points
    danskiii

    danskiii's F10 525d

    Bilen fått litt tlc i løpet av helgen. Kompis som har utstyr så vi vekslet innimellom på maskina Rubbing, polering og voks. Digg å få gjort men må til med grovere rubbing til sommeren, mye riper enda.  slikleis Innvendig ikke tatt tok nok tid å rubbe alt såpass mye.. Også fått bort bmw lyset i døra
  9. 11 points
    Dagens luftetur med noe kunst i bakgrunn og høstfarger.
  10. 11 points
    Vi måtte ha oss en liten guttetur selv om det ikke ble tur til Nurburgring i år. Vi var tre stykker som tenkte å ta oss en tur, for å få kjørt litt bil og rett og slett brekke av fra hverdagen litt. Det ble meg med min 540d, @paukri med sin F11 535d og hans far med F01 740d. Ruta vår gikk til København første dagen via Sverige. Videre til Rødby hvor vi tok ferga over til Puttgarten i Tyskland, fra Puttgarten så kjørte vi ned til Berlin på andre dagen. Fra Berlin kjørte vi til Hamburg, men via Wolfsburg og VW museum. Fra Hamburg gikk turen hjem igjen. Det ble en flott tur med mye god mat, mye bilsnakk og høye hastigheter på Autobahn. Guttetur med andre ord 👍 Vi starter med ferga fra Horten til Moss Ved Svinesund så møtte vi på en voldsomt tykk tåke Tåka lå tett godt inn i Sverige, følger F11en i godt driv 😀 Vi tok en liten rastestopp, klaret opp i været også 👍 Vi hadde en rask stop hos Bilia i Uddevalla, her jeg tok service sist. 740en trengte nye vindusviskere Lange Svenske motorveier 🤩 Vi entrer Øresund broen.. Vel fremme i København fikk vi oss noen greie hotell rom. Ble ikke noe sightseeing denne gang, kun inn til sentrum for å få seg noe med. Neste dag starter vi i ett forferdelig vær, grått og regn. Sånn er det når man reiser på høsten.. På vei mot Rødby Det som kan være greit å vite her er at en veis billett koster 800 DKK, mens tur retur koster 650 DKK eller noe. Han i skranka var sleip nok til å spør om jeg skulle ha en vei, noe jeg skulle da vi skal til Hirtshalts hjem igjen. Så her må man kjøpe tur retur, det er billigere. Også er bildekket vanvittig trangt, anbefales ikke for sånne som meg som er mer enn litt opptatt av bilen sin. Styr unna!! Overfarten var grei, tok bare tre kvarter Vel i land på tysk jord.. Det starta veldig bra med lite trafikk, men det tok seg opp så mye at det var helt krise. Ble en lang tur til Berlin, var så lei at jeg gadd ikke ta bilder en gang.. Vei fremme i Berlin, litt sent. Var mange ledige plasser her så jeg tok en "drittsekk parkering" Kommer mer..
  11. 11 points
    Ja idag var dagen her ,den O store injektor bytte dagen og hvordan skulle det gå ? Hadde jeg blitt lurt ? Skulle disse skrekkens historiene med injektorer som satt som sveist ramme meg? Vel skal starte fra begynnelsen . Klokken O7 reiste jeg avgårde for å skru hos kameraten min . Der stod garasjen klar med all slags verktøy . Og vi kastet oss rundt med demontering : Igang : Egr var hvertfall blendet : Litt koks igrunn : Og etterhvert var innsug av : Av og her ser jeg heller ikke noe sirlig flaps: En nøye inspeksjon komstaterer at noe rens ikke er nødvendig . Så begynte morroa... Et spesiallaget verktøy ble satt på dysen og vi var forberedt på det verste . Disse skulle sitte så jækli ,menne et dunk og plopp : Så var den ene ute og den var jo helt ødelagt : For å rengjøre kammer ,brukte vi bremserens ,avfetting og masse filler til å tørke nedi og tilslutt strøkent . Nye O ringer og kobberskiver ble montert på injektor og en klar for nedi motor Mens kompisen min tok opp injektor nr 6 som gikk smertefritt ,tok jeg og så over vakumslanger og tar korthistorien: ALT var ødelagt ..ikke rart den har vært litt lunefull 😀 To meter med ny slange ble kjøpt og alle slanger er nå nye . Nytt veivhusfilter på plass: Skulle sette på nytt luftfilter ,men jaggu så stod der et meget bra Pipercross sportfilter inni der . Dette ble blåst rent ,vasket lett og igjen blåst før demontering . Derfor jeg har hatt litt turbolyd tenker jeg 😀 Nye pakninger ble montert på innsug og alt skrudd sammen . Nå var tiden her for oppstart ,ville den starte nå og ville den gå som den skulle ? Fysj og nervøs jeg var ... Satte meg inn bil og vred på nøkkel og startet momentant ,altså type ultralett,men gikk kun på 5 sylindre ! fuck fuck fuck..Kjente skuffelsen og sorg komme innover meg og ble så sur! Vi konstaterer at injektor nr 6 som vi byttet ikke virker. Ja vel ,har jo flere på lur ,og av med alt igjen ,demonter injektor og på med en annen brukt en .NA må den vel gå ? Inn i bil starter opp og en alldeles nydelig sexy murring fra M57 høres .❤️ Rett og slett fuglesang og reagerer såvidt du er inntil pedal. Kompis sier den høres jo helt annerledes ut . Ut og teste og jeg merker jeg har fått en annen bil ,den reagerer med en gang og går sånn ca 10 ganger bedre enn den noengang har gjort .😀. Så vakuumservice har virkelig gjort susen og ikke minst injektorbytte . Den rister ikke på tomgang ,lukter ikke diesel og går som et skudd nå . Jeg sier bare rett og slett JIIIPPPIIiI.😀 Nå starter tvert med en gang når den er varm og null problem . Igjen dette var så deilig å ha gjort og jentene hjemme ble og glade . De er fryktelig glade i denne og ser frem til å bruke den ,noe som igjen jeg og gjør 😀 Nå skal det feires imorgen med en skikkelig rens innvendig ,for det beige interiøret er fullt av diesel og olje . Nå kan helga begynne 😀
  12. 10 points
    TRF

    TRF 330d WTCC – 2019 og 2020

    2019 sesongen i BMW Cup er nå over. Det har vært en utfordrende sesong med god racing og fin stemning, og noen problemer av og til. Vi endte opp med å vinne BMW Cup klasse 1, og ikke minst, vinne serien sammenlagt 2019 i sin helhet. Dette er for oss et godt resultat, og vi har ikke minst økt tempoet ytterligere fra forrige gang. Det er dog sånn at konkurrentene ikke sover, så planlegging mot 2020 har allerede begynt. Stor takk til alle som har hjulpet, på verkstedet, på banen, og i bakgrunnen. Jeg vil også denne gang løfte frem en av våre samarbeidspartnere som vi virkelig setter pris på, nemlig Koed. Eldre info om bilen finnes her . Dette er altså bygget på et nytt og rent motorsportkarosseri i sin tid, senere konvertert til WTCC spec. Dette gjør bilen til et meget bra utgangspunkt sammenlignet med «konverterte» biler som typisk er en del mykere. I forberedelser til 2019 ble det gjort betydelige endringer. Motor: TRF 35d kit (e9x 335d 286hk), med integrert e46 CAN, K og L bus. Kjøres på et konservativt TRF Steg 2 oppsett, rett og slett for å bli klar tidsnok. Hvorfor denne motoren? M57n2 generasjonen har alu blokk, og den letteste blokka av alle r6 diesel motorer (38kg). Motoren er i tillegg flyttet bakover med noe under 70mm med CNC motorfester. Innspørytningsanlegget og turboaggregat er også et greit utgangspunkt for å nå den nødvendige effekten. Den går i dag på ca 350hk (noe lavere enn standard Steg 2), og det skyldes liten IC og for trang eksos. 6 trinns e6x 30d kasse, men kunne like gjerne brukt den gamle 5trinns kassa og modifisert innfestninger mot blokk. Lettvekts svinghjul, sachs 2 plata race clutch. Motor har fungert upåklagelig, og med nok effekt til å være konkurransedyktig i klasse 1. 2020 planer: Utbedre IC oppsett og eksos ihht tidligere planer. Muligens også gjennomføring av TRF kammer og pumpe. Kammer er avhengig av nok kjøpere på prosjektet vi har på TRF billet kammer (m57n, m57n2). Dette vil gi noe bedre fylling på høyere turtall, optimalisert for inntil 425-450hk, basert på BMW Motorsport spec. Ta kontakt ved interesse J Aero og kjølepakke: Før 2019 sesongen monterte vi siste generasjon (wtcc) front pakke. Dette består av en stor karbon «kassett» som bærer hele frontpakka og luftstyring. Vi har videre modifisert med siste revisjon kjølesjakt for 2 radiatorer og økt kjølekapasitet, samt økt front arealet på den lille kjøleren betydelig. Radiatorene er produsert for oss, av samme firma som leverte originalt på WTCC bilene, men nå med 57% tykkere kjøleelement. Dette har i sin helhet løst kjølebehovet og mer til slik at vi nå har kapasitet å gå på til videre effektøkning. Dette minker downforce i front noe. Vi har derfor fått reprodusert den original frontfangeren (prepreg, autoklav, fra en av originalleverandørene til BMW Motorsport) med større splitter, som i sum øker downforce fra tidligere nivå: 2020 planer: Et mål er å øke downforce, hensikt å stabilisere hekken noe i sammensatte kombinasjoner, og ikke minst å øke tempoet totalt. Den originale WTCC vinga som står på bilen i dag er rett og slett for liten til å oppnå dette. Jobber med en løsning på ei original BMW Motorsport e46 GTR vinge, og karbonbakluke med forsterkninger for å bære denne direkte (som på GTR), men vi får se om budsjettet tillater dette. Hjuloppheng: Frem mot 2019 bygde vi om forstillinga totalt. Vi har nå ei original BMW Motorsport GTR forstilling (eneste settet utenfor BMW Motorsport, og direkte fra dem). Selv om det finnes mange «gtr» kopier, så er de alle i virkeligheten kopiert av e30 dtm/ tidlig e36 stw. Disse har noen begrensninger, og er ikke optimale når det gjelder dagens biler hvor man gjerne kjører med større hjul og mer aero, altså i sum større belastninger. Stor takk til enkeltindivider hos BMW Motorsport som har hjulpet oss å få til dette! De vet hvem de er Her montert på vår modifiserte travers. Opphengspunktene er nå av samme type og funksjon som på GTR. Her ser du også TRF 96+ STW forstilling/bærearmer (reproduksjon): Denne er laget for 1:1 kompatibilitet med alle de originale delene på disse bilene. Til e30,e36 (og evt e46 uten bredding), kan kjøres med org opphengspunkt, eller +20mm RC korreksjon. Kun 1 sett igjen på lager, ingen ny batch i bestilling pr nå , så hvis du ønsker deg den grommeste e36 forstillinga noen gang er produsert av BMW Motorsport er det bare å bestille så fort som mulig J Men tilbake til e46 GTR. Disse er jo i utgangspunktet tenkt å fungere sammen med GTR spindler. Vi har derfor utviklet og produsert en «styrearm» som bolter på original spindel, og i stor grad oppnår lik geometri som de originale. Her får du altså over 30mm RC korreksjon på 17 toms felg! Unikt produkt med en rekke egenskaper andre «lignende» produkter ikke får til. Ellers bare en liten overgang av dempere (Intrax, som TRF er forhandler av i Norge) og justering av bumpstop: 2020 planer: Ingen endringer i forstilling, denne er jeg _meget_ fornøyd med. Det er mulig det blir gjort noen endringer på squat geometri i bakstilling, og mulig en mindre endring i RC. Sistnevnte er ikke prioritert. Det er helt sikkert mange interessante aspekter om denne bilen som ikke er dekket her. Dersom du lurer på noe om bilen, eller temaer som berører de forskjellige aspektene tilknyttet «go faster» er det bare å kommentere! Kommentarer og diskusjoner settes pris på, og er med på å holde denne delen av miljøet i live her på forumet Har du lyst å delta? Kunne du tenke deg å kjøre litt ræserbil i hyggelig atmostfære, med den bilen du har lyst til å kjøre med? Se her for mer info ang BMW Cup. Til slutt noen stemningsbilder: Detaljer, sjekk kryssvekt Dette er med 92kg fører og ca 40l drivstoff.
  13. 10 points
    Ingen

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=161736738 Bilen har sort taktrekk med takluke, men bilen har ikke takluke.
  14. 10 points
    Ble ganske kortvarig glede tilbake i F11’en, drivstofflekkasje fra motoren... Må ha skjedd i forbindelse med byttet av høytrykkspumpa, så inne hos Bavaria i Stavanger nå. Motor må vaskes for diesel (var fullt av diesel i motor) også må lekkasjen lokaliseres. Siden det (99% sikkert) er Bavaria sin feil fikk jeg leiebil, så er i det minste en alpinhvit liten sak med M-sport jeg ratter rundt i nå da. Artig bil Begynner å bli litt lei nå da, merker jeg. Var litt annet snacks å se på mens jeg ventet der ute da. M2 Competition er blitt grisefin. En X5M der med fint interiør også. Og første gang jeg ser X3M, var helt grei, men de burde heller prioritert en stasjonsvogn fra M-avdelingen.
  15. 10 points
    Solskjermingen for takluken er ferdig, så nå gjenstår bare å montere sammen bilen. Fikk i samme slengen lakkert opp speilfoten på speilene i blank svart, og satt på det automatisk avblendbare speilet på høyre side. Satser på montering til uka!
  16. 10 points
    Vi starter med å utforske litt av Berlin da.. Nydelig vær denne formiddag iallfall Sony Center er kult Berlins karakteristiske ampelman Tror dere jaggu ikke oss tre petrolheads kom mitt oppi en miljø demonstasjon. En hel haug med rare hippier som satt med soveposer midt i gata, att de gidder... Her holdt de på med ett slags rituale... Vi holdt på å le oss ihjel og gikk raskt videre 😂😉 Her gikk muren Ingenting er mer på sin plass her enn en Trabant.. Checkpoint Charlie besøkte vi 👍 Kommunistene reiv jo kirker i DDR tiden, her har de gjenreist en stålkonstruksjon som skal forestille en kirke som sto på stedet tidligere Pen E38 740i med riktige hjul Dette er minnestedet over de mangfoldige jødene som ble utryddet under andre verdenskrig.. Brandenburger Tor er ett av Tysklands største landemerker Her måtte vi line opp bilene... Arendalsmafian har ankommet Berlin 😂😂 Etter dette setter vi stø kurs for Wolfsburg Høstens farger har inntatt Berlin Var ikke så galt med trafikk, så jeg fant en marsjfart på ca 180 km/t. Men akselerasjonen derifra og opp til 250 km/t er rett og slett vanedannende. Denne bilen er ett lokomotiv... Godt å varmt var det også, jeg digger Tyskland. Fri fart, god mat og varmere høst enn hjemme 😀 De tre musketerer klare for å dykke litt i VW sin historikk. Jeg lar bildene tale for seg 😀 Vi kjørte også bort til Autostadt, VW sitt svar på BMW Welt. Men her kosta det en haug med penger å komme inn, så vi droppa det. En annen gang Så vi heiv oss i bilene i rettning Hamburg. Med en liten pitstop... ...for å spise min tyske livrett. Currywurst med pomfri 😍 Så da ble det natta i Hamburg. Neste dag var det å komme seg hjem. Når Autobahn ser sånn ut så er det jo bare å peise på. Kjørte til Flensburg på tre kvarter tror jeg, pleier å ta en og en halv time. Men da vet jeg at 540en kan holde 245 km/t mer eller mindre konstant over lengre perioder. Rå maskin, ikke annet å si.. Vel fremme på Scandinavien park, bilen tikker seg kald mens vifta jobba på høygir 😂 Jeg var litt usosial og stakk fra de andre på veien opp fra Hamburg, hadde som sakt horna i panna ute. Men med disse autobahn lokomotiva her så var de ikke langt unna, er vel heller øvrige biler på veien som skaper hindringer 👍 Danmark er grått og trist som vanlig... Bunkre billig diesel.. Sist jeg fylte var i Wolfsburg, imponerende at jeg kom helt til Hirtshalts før jeg måtte fylle igjen. Særlig med tanke på tempoet mitt på autobahn 👍 Hva skal folk med Tesla, jeg skjønner det ikke... Litt rånings i Hirtshals før vi kjører på båten.. Her har vi en som har fiksa skadd på bilen sin selv...er talent i dette 👍 Avslutter med ett lite stemningsbilde fra ferge køen 👍 Så da gjenstår det bare å takke for en flott tur. Deilig å få lufta seg litt, til neste år så blir det flatt jern med Nurburgring igjen. Må bare få litt flere hester og litt mer klebrig gummi på hjula så er vi klare. En ting er sikkert, er det noe denne bilen kan så er det langtur. Det finnes jo ikke bedre bil å kjøre med 👍
  17. 9 points
    Orjan

    Ukjent BMW-logo

    Betyr vel egentlig bare at du må ta beina fatt når du blir fri for strøm 🤷‍♂️😁
  18. 8 points
    sveigis

    Sveigis sin Topazblå x5 e53.Onsdag.

    Jeg tenkte jeg måtte vise dere denne plastrensen jeg kjøpte igår . Jeg har alltid sagt at jeg plages med inngrodd møkk i plast og det et ikke fint i lyst interiør . Jeg har vel prøvd det meste , men har ikke lykkes i noe frem til idag. Det så jo sånn ut : Fint men grælete: Så frem med plastikk jævelen, spraye på , jobbe det inn med svamp så tørke av og ja : Dette er jo en forskjell som er så stor som et vondt år . Det ble jo som nytt føler jeg . Et litt lengre ifra: Nå gleder jeg meg til å ta hele innvendig samt rense tepper . Så denne anbefaler jeg ,men ikke få den på skinnet i bil , der lager den merker .
  19. 8 points
    Da tenker jeg den går bra? ——————— On another note; når vi dro til Lyngdal på ferie en uke i august hadde vi oss det sedvanlige stoppet på Shellen ved Bens kafé på Helleland. Sist gang vi hadde en uke på firmahytta fant jeg ut var fire år siden. Tilfeldighetene ville ha det til at vi parkerte på akkurat samme plass da, men BMWen vi hadde var et par hakk mindre, og begge syklene på taket var våre. Eneren er siden 2015 bytta ut med en firer (med en treer i mellom), sykkelen til min bedre halvdel var byttet ut med en kompis sin, og da vi på den tiden var to, var vi denne gang på god vei til å bli tre. 😊 Pit stop Helleland 2015: Pit stop Helleland 2019: Det bør også nevnes at ene kvelden av ferien gikk med til en kulinarisk opplevelse av de sjeldne; Under på Lindesnes. Har vært på et par Michelinrestauranter og restauranter som har fått stjerne i etterkant av vårt besøk (ingen sammenheng for øvrig...😊) men ingenting har gitt meg de opplevelsene som dette besøket, både når det kommer til smaksopplevelser, naturopplevelser og arkitekturopplevelser. For meg som kjørte hadde de en aldeles fantastisk juicepakke som alternativ til vinpakken med et bredt spekter av hjemmelagde juicer matchet til hver rett. Anbefales på det groveste! Dandert strandkrabbe: Sjeldent har vel pinnebrød smak så godt... Folksomt på utsida:
  20. 8 points
    Fikk tak i noen veldig pent brukte orange blink og sideblink på koed. Bestilte på mandag og klar til henting idag. Ser og at blinklyset på høyre siden har lagd noen stygge merker i lakken, heldigvis er hele bilen coated så får satse på at det går bort med fin polish til våren. Før: Etter: Og ett lite helhetsbilde
  21. 8 points
    Her fikk jeg bare mer og mer vondt i magen jo mer jeg leste første post. Sånne folk, når de oppfører seg sånn og går frem på denne måten MÅ man jo ikke finne på å selge noe som helst til. Her burde jo varsel lampene blinket fra første kontakt. Slike folk som dette er giftige, kommer du borti dem så har du det gående. De er gjerne uføretrygda eller annet som gjør at de har masse tid og energi til å trolle folk. Det er lov å nekte folk å kjøpe bilen, er magefølelsen feil så styr langt unna. Jeg praktiserer alltid at det er meg som bestemmer i salgsprosessen, ikke kjøper. Det er jeg som legger føringer, det er jeg som bestemmer hva som er galt å ikke og det er jeg som bestemmer pris. Er ikke kjøper enig og slår seg vrang, så kan han bare reise sin vei. Har kjøper lyst på bilen så blir det sånn som jeg vil eller føler jeg kan gå med på. Når folk begynner å grave sånn som dette, er vekk over en time på prøve og inspiserer bilen i to timer... Man kan ikke få noe tydeligere signal på at disse må man styre unna. Husker jeg skulle selge en Audi 100 for mange år siden, strøken bil men lyset i klima displayet var gåent. Kom en tysker for å se på den, vi tok en laaang prøvetur. Plutselig svinger han inn hos Audiforhandleren, han skulle sjekke prisen på nytt klima display (måtte bytte hele for å få tilbake lyset). Hva skal du med den prisen spurte jeg, jo det skulle han bruke som prutningsgrunnlag. Glemt det sa jeg, men han ga seg ikke og slo seg skikkelig vrang. Han måtte ta taxi fra den Audiforhandleren og tilbake til bilen sin... Jeg sier ikke alt dette for å være etterpåklok ovenfor deg trådstarter, dette er en uttalelse på generelt grunnlag om en slik situasjon. Når du nå først står oppi dette så vil jeg råde deg til to ting, og det er enten eller. Enten så ber du de bare komme tilbake med bilen, så får de pengene igjen. Eller så bare ignorerer du dem helt, dette de kommer med her er bare bullshit. De har virkelig frekkhetens nådegave når de går rett på NAF etter en slik salgsprosess. Hadde det vært meg, jeg hadde blitt så rasende.. Bare la de kaste vekk penger på advokat, hvis de i det hele tatt har advokat. Ble trua med advokat etter at jeg solgte en Excursion i den stand som forevist. Greit sa jeg, få snakke med advokaten din da. Nei det fikk jeg ikke lov til, ikke fikk jeg greie på hvem advokaten var heller. Han hadde jo ikke advokat, bare skremsel..hørte aldri noe mer fra han da. Å skrive "Som den er" holder dessverre ikke lenger. På billigbiler så kan man like gjerne skrive rep objekt/delebil. Jeg pleier å skrive at "kjøper samtykker til at bilen selges i den stand som forevist, med de feil og mangler som er opplyst om". Jeg fører også gjerne på at "Bilen er prøvekjørt og kjøper godtar bilen i den stand som forevist. Bilen selges uten noen form for garanti, dette godtar kjøper". Det blir aldri 100 prosent vanntett uansett så godt sikra bilkjøpere er i loven i dag. Men du er iallfall ett stykke på vei når du skriver en tydelig og bestemt kontakt. Lykke til, dette ordner seg nok greit 😀
  22. 8 points
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Da er bilen levert for service, nå blir alle sperrer fjernet. Regner med at de også får orden på kommunikasjon med CONNECTED DRIVE. Jeg er for øyeblikket kun Gjest under førerprofiler i egen bil.
  23. 8 points
    Trillet bilen ut og ga den en kjapp vask. Gleder meg virkelig til å få den på veien! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  24. 7 points
    Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Sånn som det blir i Oslo nå så tror jeg det beste hadde vært om en annen Norsk by fikk overta som landets hovedstad. Jeg kan ikke få sagt hvor lykkelig jeg er over at jeg bor her nede i Arendal, langt unna de gale folka som styrer Oslo. Jeg er også glad jeg sjelden har noe i Oslo å gjøre, annet enn hygge og fritid. Dette er det jo selvsagt slutt på nå, så nå legger vi weekendturer til andre byer, jobben legger kurser og seminarer til andre deler av landet. Synd, for Oslo en en veldig fin by som jeg alltid har likt å besøke..
  25. 7 points
    Synes egentlig kun det er Performance-leppa som er fin, alt annet ser så «påklistret» ut. Den fra Performance ser ganske naturlig ut. Ja, er nettopp høyden i midten av veien som er drepen, så leppe går ikke dessverre Har sett på den ja, men synes den ser veldig ettermontert ut. Får kanskje la være å ha noe der i det hele tatt Får slenge ut et par bilder her også, nyvokset nå i kveld og klar for vinteren!
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00