Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 09/25/18 i alle områder

  1. 4 poeng
    marhag11

    Hagen´s E24 635csi oppdatering!

    Prøve montering flytting og testing 😎😎
  2. 3 poeng
    e30 tic

    1974 BMW 2002 Turbo

    Skal prøve å holde litt liv i tråden. 02 er litt kult syns jeg. Har jo hatt e21 og blandt anna Jås bilen med S14 men ble aldri helt E21 hektet.. likte spesielt ikke å kjøre den sammenlignet med E30 som føles mye bedre og mere solid. Fikk tatt hjem seter idag. Alt av setet og interiør deler skal vaskes og settes på lager. Ellers har jeg planer om å sandblåse og lakkere opp de originale felgene. Greit å ha 5 strøkne felger
  3. 2 poeng
    Evopower

    Evopowers e39/e61

    Update på e39.... verksted mener det er brudd på kabel til kamsensor. Venter til det er utbedret og ser om det er det som skal til for at den går skikkelig. I mellomtiden ble trangen til ny bmw for stor 😛 Da en e61 530xd lci dukket opp så ble det kjøp! 235hk/500nm, manuell og 4x4: Utstyrsliste: Model 530XD (EUR) Steering LL Doors 5 Engine M57/T2 Displacement 3.00 Power 173 Drive ALLR Transmission MECH Colour SPACEGRAU METALLIC (A52) Upholstery LEDER DAKOTA/SCHWARZ (LCSW) Prod Date 2007-05-02 S1CBA CO2 package S203A 4-wheel drive S2SCA BMW LA wheel, star spoke 243 S302A Alarm system S320A Deleted, model lettering S356A Climate comfort laminated glass S386A Roof railing S3ACA Trailer coupling S417A Roller sun vizor, rear door S428A Warning triangle and first aid kit S430A Interior/outside mirror with auto dip S431A Interior mirror with automatic-dip S441A Smoker package S442A Cup holder S456A Comfort seat with memory S464A Ski bag S494A Seat heating driver/passenger S4BXA Interior strips, high-gloss, grey S502A Headlight cleaning system S508A Park Distance Control (PDC) S522A Xenon Light S524A Adaptive Headlights S534A Automatic air conditioning S536A Auxiliary heating S544A Cruise control with brake function S548A Kilometer-calibrated speedometer S563A Light package S610A Head-up display S644A Preparation f mobile phone w Bluetooth S677A HiFi System Professional DSP S698A Area-Code 2 for DVD S6FLA USB/Audio interface S760A High gloss shadow line S842A Cold-climate version S850A Dummy-SALAPA S851A Language version German S863A Retailer Directory Europe S877A Delete cross-pattern operation S885A On-board vehicle literature Swedish S8S8A Country-specific nav. system supply S8SAA Navigation access request,country-spec. S8SPA Control unit COP Bilen er ustyrt meget bra og godt holdt av en pertentlig eier. Ser frem til å få litt bmw glede igjen etter at e39 prosjektet har stått så lenge som det har og at man i mellomtiden har kjørt golf 😛 På vei hjem begynte det å danne seg et bilde av fremtidige updates. Vel viten om at dette er og blir en meget flott standard bil. Vil prøve å gjøre minst mulig men noe må man se på likevel... Liste over ting som kan gjøres (noe blir gjort snart, andre ting blir nok kanskje aldri gjort?) - Fjerne swirl flaps - Oljeservice på motor og drivverk - Alpina felger - Alpina frontleppe - Dension Dab+/Bt enhet - ZHP girkule - Msport ratt - Skvettlapper - M5 speil - takspoiler - Tuning/optimering - fjerning av dpf og egr
  4. 1 poeng
    Fahad

    F80 M3 Sakhir Orange

    Har kjøpt meg 2018 modell F80 med Competition Package 🙂 Norsk bil med 5 år garanti. Strøken utvendig og innvendig. Forrige eier har ikke fjernet folien på fothviler og M3 logoene engang 😁 Henter bilen på onsdag. Utstyrsliste: 21T 20"M 666 248 Oppvarmbar Rattkrans 2MK M Dct Whit Drivelogic 2VF Adaptiv M understell 302 Alarmsystem 322 Comfort Access System (Nøkkelløs) 3AG Ryggekamera 420 Ekstra mørke Bakruter 423 Gulvmatter i velour 430 Automatisk Avblendbare speil Utvendig, inkl el innklaffbare speil 431 Automatisk Avblendbart Speil innvendig 459 El.justering av Seter m/minne 508 Parksensor Foran og Bak 521 Regnsensor 534 Automatisk Klimaanlegg 544 Cruise Controll med bremsefunksjon 552 Adaptive LED hovedlys 563 Lyspakke 5AC Fjernlysassistent 609 Navigasjon Professional 610 Head-Up Display 654 DAB+ Radio 688 Harman/Kardon Høytalersystem 6CP Apple CarPlay Forbredelse 6NW Telefon m/Tråløs Ladning 6WD WiFi Hotspot 760 Individual Høyglanspolerte sorte lister 775 BMW Individual antrasitt taktrekk 7MA Competition Pakke 7MN M-Competition Pakke 8A7 Norsk Språkversjon 8AW Norsk Instruksjonsbok 8TH Speed Limit Information 2PA Tyveriskiret hjulbolter 2VB Dekktrykkindikator 2VC Mobility Kit 493 Bagasjeromspakke 494 Varmeseter foran 4AE Midtarmlene foran skyvbart 502 Lyktespyler system 5DA Deaktiverbar passasjerairbag foran 698 Area-code 2 6AC BMW Nødanrop 6AE BMW Teleservice 6AK BMW Online Service 6UH Trafikk informasjon 8TG Anti-theft system Legger ut noen annonsebilder:
  5. 1 poeng
    Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg måtte flire litt når bilene raser av startstreken og M5en raser av gårde sammen med alle de andre lave superbilene. Helt imponerende at den klarte en såpass bra passering, denne bilen er helt vanvittig rask. Her er BMW virkelig tro mot det opprinnelige M5 konseptet, en familiebil med bortimot superbil ytelser. xDrive er noe denne bilen skulle hatt for lengst 👍 Noen som så resultatet av det lange løpet de hadde i siste halvdel av videoen? Utrolig ukult av Motortrend å legge opp til ett løp til, men rett før de skal kjøre så slutter klippet og man må logge seg på og betale for å se resten... Irriterer meg også at han skjeggete «Hi there» typen fortsatt er med, pleier som regel å skru av i det sekundet han dukker opp i videoene. Savner dog Roadkill og Dirt every day videoene, de var artige og underholdene 😀
  6. 1 poeng
    lagunilla

    Telefonbok F11 LCI

    Emoji-greiene som hindrer det hvis du har det på kontaktlista.
  7. 1 poeng
    Fahad

    F80 M3 Sakhir Orange

    Tusen takk 🙂 Takker 🙂 Må innrømme at høyden på den irriterer meg mer enn det den gjorde på M4en. Tenker å bestille enten H&R eller Eibach fjærer. Eller så tenker jeg å bestille 3D design frontleppe eller Psm sin. Vorsteiner diffuser og high kick spoiler til bagasjeluka i carbon.
  8. 1 poeng
    systom

    Systom's E46 330cd

    Var også på Nordmøre Gatebilklubb's Gatebilfestival i August, og fikk pris for Beste Felger!
  9. 1 poeng
    Saltkjelen

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det eneste som skjer om man lukker fordøren før bakdøren er at døra ikke lukkes på plass. Det blir litt som å lukke en fryst E39-dør for de som har erfaring med det.
  10. 1 poeng
    Kan vel like gjerne oppdatere her og . Som dere så på den andre tråden , fikset jeg stolen på 535en . Og følte at jeg hadde lyst til å susle med Tdsen . Den siste tiden har det jo kun vært skruing og atter skruing . Selv om den ikke blir brukt ,blir den jo møkkete og fæl . Jeg hadde jo en større poleringsjobb her i sommer , så jeg trengte ikke noe avfetting så startet hele balletten med denne: Og den er noe trist og møkkete : Men takket være en rimelig nyvokset bil , tok det ikke lang tid før den ble ren og blank igjen : Så måtte det tørkes . Det som er så digg nå som jeg har gjort så mye kosmetisk , er at jeg kan faktisk ta inni dører og se at det er rent og blankt : Hvem hadde trodd dette når jeg hentet den : Og stjernene måtte jo tørkes : Så jo fort at plast og gummi ikke hadde glans osv , dette måtte jo fikses : Før : Men etter noen runder med div plasttrim , ble det sånn som det bør være : Alt i front tatt : Og måtte ta noen av bilen ferdig : Gøy å få den ren igjen : Og voksen som ble lagt på tidligere , holder seg enda : Men så over til noe mer komplisert og irriterende , nemlig historien om den usynlige lekkasjen . Ikke hørt den ? Ok her får dere den . Jeg har jo som sagt slitt med en dyse som svetter litt og ikke lagt noe vekt i dette . Men så noe her om dagen som gjorde at frustrasjon og oppgitthet , tok overhånd . En dam under bil og det var diesel. Jekket opp og så ingenting . Rør og alt var tett . Hva kunne dette være ? Dysen bare svettet så kunne ikke være det , eller kunne det være det? Dette skulle jeg til bunns i. En runde med wd 40 for rengjøring rundt dyse med QTips / Nå ble det rent : Så tok jeg ett A4 ark og klippet sånn at jeg kunne se om der kom noe ulumskheter ut dysene som dieselekkasje . Startet opp og ja ser arket blir gulere og gulere og lukter diesel 😀. Det som var , var at ikke kom som stråle men akkurat som en spraydeo, type sky . Og konstaterte at denne var synderen: Dette er altså en slangebit som skal være tett , men var ødelagt . En ny ble satt på med treskrue i topp og nå er det tett og fy søren det er så nydelig å tenke på : Nå slipper jeg å tenke på ny dyse og håper jeg slipper noe mer diesellukt inni bil . Så nå er et problem blitt eliminert og det er jo gøy .
  11. 1 poeng
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Var på treff igår arrangert av RV555 Gatebilklubb
  12. 1 poeng
    Fikk nå bekreftet av Codan at det ikke blir bonustap, da skaden skyldes naturskade (storm). Så det hjelper jo litt. Heldigvis blir tapet da bare egenandelen, som er fire tusen kroner. Codan dekker også leiebil. Så må gi tommel opp til Codan her, de ordner virkelig opp når det skjer noe
  13. 1 poeng
    Margeir

    E53 X5 felg dilemma

    Byttet til sort grill bare for å se. Liten video med bilen på tomgang. VID_20180915_183913.mp4
  14. 1 poeng
    Litt gøy at M Drei sin parkeringsplass er midt i enden av garasje-tarmen Bak hjørnet lurer det en Mi3s også Kjører en tur til Kiwi for å handle energidrikk og knaskerøtter Fint syn når man kommer ut av butikken Cruiser til Karmøys Ende
  15. 1 poeng
  16. 1 poeng
    Takker, @stoltbmwelsker Ny Shampoo i hus! Med KARBON! Jeg har aldri vært så ren Til og med fem(!) i én!
  17. 1 poeng
    A.Ertesvåg

    E46 m3 banebil/drifting

    Ny update. Ny telefon inkjøpt så mulig litt bedre bildekvalitet på det som kommer 😄 Kjøpte meg for ei stund tilbake veltebur fra pedersen racing. Å har hatt ein del timar med tilpassing på dette for å sei det mildt. Er fortsatt ikkje ferdig men begynner å sjå ein ende på tilpassing av røyr om ikkje anna. Tenkte fra dag ein at skal eg først bygge bur blir det skikkelig. For det er ein av tinga som er seigt å ta igjen om eit par år når ein finn ut det ikkje er «gromt» nok. Manglar fortsatt litt røyr på buret men det kjem etter buret har vore senka ned å sveisa. Har bora hola på dei fire punktene inne i bilen der buret skal senkast. Men ikkje gjort meir PR. Idag. Ellers har eg vore på handling i Sverige av speeding i sommar i kombinasjon med ferietur. Der blei det kjøpt pedalboks, ratt og gear-shiftar. Veldig greit med deler som er modelltilpassa. Med nye deler kjem det ofte motivasjon så har laga fester til pedalboks også. Tok mykje bilder men det er på gamle telefon desverre. Kjapt forklart så skar eg av botn på eit firkantstål, borte hol og sveisa mutrar på baksida. Dette for å ha muligheita til å flytte pedalboksen dersom behov 😄 Ellers så kan eg vel nemne at motoren er på plass i garasjen. Valget havna på ein bortimot original 2jz-gte med vvti 😄 Dette er ein motor eg har trua på da det viser seg gang på gang at desse fungerar ! Fekk med Kina greinrøyr til singelturbo. Og innsuge er allerede omsveisa. Så dette må bli bra. Motoren skal også vere oppgradert med bortimot nye race lagre og vag-coilar som sikkert fleire kan sjå. Er igrunn så langt som dette eg er kommen til no. Er nokon små ting eg kjem tilbake til men dei neste opdateringane blir ting som skal skje frammover for det meste😄 Håpar folk Finn dette interessant. Rundar av med ei svenskepils 😂
  18. 1 poeng
    Ja, jeg leste det. Personlig så syne jeg det er synd. Men forstår som sagt prioriteringene og noen ganger er det faktisk deilig med noe nytt i "lekeboksen" Det gjelder mange tror jeg. Mange som syntes Z3 var noe rart, inkludert meg selv. Nå i disse dager synes jeg disse er retro kule og meget morsomme biler. En Imolarot Z3 M Coupe med S54 er en av min drømmer, men så var det den lottoen da Ellers så skjer det litt forandringer her i nabolaget, min nærmeste nabo og god venn som også er Z3 fan. Har en stund kjørt rundt med en facelift Z3 1.8 og dog vært fornøyd med det. Men han har lenge hatt lyst på en skikkelig sekser og widebody Z3 (2.8 og ///M). Han har fulgt med en god stund på det Norske markedet, men vært lite av disse her til lands. Og etter at jeg "måtte" hente min nye 2.8 i Sverige, så innså han at han nok måtte over grensa for å få tak en han ville ha. Det tok faktisk ikke mange dager før en med riktig farge, motor og utstyr (roll bars, sports seter osv..) dukket opp i riktig pris område. Og etter et par tlf'ner med selger, så var han overbevist om at den kunne være noe for ham. Han lurte dog på om jeg kunne være med som observatør og ekstra sjåfør, noe jeg gledelig sa ja til. En hentetur er alltid morsomt Så i går satte vi oss bilen retning Tvååka (ca. 1 time sør for Gøteborg). Først måtte vi innom Tullen, da selger kun ville ha svenske gærninger hvis det ble kjøp. Turen ned tok noe tid pga av stormen som stengte Uddevalla broen og vi bestemte oss for å kjøre rundt køen istedenfor. Men da vi kom fra så var været blitt bra og blå himmel åpenbarte seg. Og fargen blå var virkelig stikkordet for dagen. Selgerne var et hyggelig ektepar som hadde laget kaffe og kaker til disse gærningene som kom helt fra "Oslo" for å se på en bil. Så vi måtte pent finne oss i å nyte en god kaffe kopp og deilig kake, før vi sjansen til å se på bilen. Selger hadde hard nakket (akkurat som min bil) påstått at dette var en bil i meget god stand og den hadde passert "besiktelsen" 3 dager i forveien uten feil. Da bilen ble kjørt ut på gårdplassen så det virkelig ut som at selgeren hadde rett. En nydelig 1998 Widebody 2.8 i Atlanta Blau Metallic farge åpenbarte seg for oss, med OEM felger og OEM sportseter. Med 105k Km på klokka bare. Etter å ha rullet rundt på grusen i langtid og virkelig gått igjennom alt under og over bilen. Så kunne vi ikke finne noe feil med bilen bortsett fra vanlig små skavanker som en 20 år gammel bil har. (litt steinsprut her og der + Rocking seats som alle Z3 har). Så var det motoren da, igjen så alt bra ut. Ingen lekkasjer eller ulyder. Samt at selger kunne vise til kvitteringer på delebytter (f.eks vannpumpe, termostat var nylig byttet) og komplett service historie. Totalt sett en bil som med litt TLC virkelig kan bli en strøken bil. Jeg leste også av feilkoder og fant ingen, bortsett fra de vanlige "shadow feilen" som oppstår når man tar ut batteriet. En liten testtur avdekket heller ingen feil og alt virket å være i skjønneste orden. Selv jeg som skulle være med som nøytral part klarte ikke å la være å sikle på bilen. Første gange jeg har sett en velstelt Atlanta blå farge på Z3 (har sett et par før, men de har alltid vært slitne og ikke velstelte) og jeg falt helt pladask for den fargen. Den forandrer seg veldig avhengig lyset! Rett og slett nydelig. Så det hele kulminerte i handel til avtalt pris og hadde ikke kompisen min kjøpt den. Så tror jeg faktisk jeg hadde spontant kjøpt den og solgt unna den andre 2.8'ern. Så var det bare å klaske på prøveskilter og sette veien hjemover. Med ny blå bil og blå himmel, kjente jeg var meget glad her på vegne av kompisen min. Som hadde funnet det perfekte eksemplaret etter lang tids søk i Norge. Veien hjemover gikk uten problemer og bilen gikk virkelig bra. Den ble grundig testet igjennom 40 mil, bare avbrutt av noen matpauser og en kjapp stopp på Tollen på Svinesund. Ble en sen kveld på oss, men allikevel så tidlig oppe i dag og ga bilen en skikkelig vask etter gårdagens langtur. Så status per dags dato, så har vi 4 Z3'er på vårt lille tun. Passe gærne folk i nabolaget mitt Nyheten om at det hadde blitt handel spredte seg fort, så gårdplassen vår ble rask fyllt opp med kompiser som ville komme å se på den vakre "Bella" som selger hadde kalt den. De kommer selvsagt med sine entusiast biler. Austin'en er forsåvidt @b-havers sin. Fikk også et fint lite besøk av denne Z4 også, som kom for å hente noe Z varer og slå av en hyggelig prat! Alt i alt en ganske gode bil dager her om dagen Til uka så blir det litt trackday prep 2.8'ern, så den er klare til Rudskogen lek den 18 August!
  19. 1 poeng
    På tide oppdatere litt igjen.... Først så kom ny eier å hentet Hellrat'en:-( Var moro å ha 3 stk Zeder på gårdplassen en stund, men jeg har ikke mulighet til det. Ny eier (bimmers medlem, ikke aktiv nå så vidt jeg vet) har en masse spennende planer, så den bilen vil gjenoppstå i meget god stand! Så denne forsvinner ikke fra BMW miljøet! For å trøste meg selv, så tok jeg like gjerne et par runder på Rudskogen med NSK sin banekjøring med Z3M'en. Tok det rolig og pushet ikke hardt. Men godt å få ut litt stress. Og ja det er noe helt annet å kjøre ///M bil en 1.9 på skogen Utrolig artig å endelig slippe løs den råkraften som denne har. Slett litt med å holde grepet ut av svinger, da jeg kjørte med gatedekk. Moro var det og gøy å kjøre uten tak for engang skyld Møtte også en fra Facebook gruppa, så ble litt sikling på bilen hans. En Z3 ///M Coupe som så ut til å være i meget god stand. Så var det duket for jugdement day i dag. Visning av "nybilen" på trafikkstasjonen. Hadde fått time på Jessheim trafikkstasjon kl 12:30 i dag. Så klasket på prøveskiltene og kjørte oppover. Vel framme, så var bedskjeden "Still deg opp foran Port 3". Den porten føltes tung og høy, skulle det bli "Gateway to hell"? Kommer så inn 3 kontrollører ser på meg, en som vinker meg morsk fram og gestikulerer at her skal du stå "lille venn". "Papirer takk", så gikk han noen runder rundt bilen og knipset litt. Sjekket VIN nummer osv. Dette tok vel 3-4 minutter, så sa han "vent her", skal bare sjekke litt på dataen. Så ble han borte i over en time og der satt jeg å blomstret. Men det kom et par andre kontrollører bortom å tittet på bilen. Fikk noen hyggelige kommentarer også:-) Så kom kontrolløren tilbake med bedskjed "Bilen er godkjent, men hjula får du ikke i vognkortet mangler papirer på dem". Men ingen bedskjed om at de måtte av osv. (Er 4% endring kontra orginal). Så etter et par sparringsrunder med de hjelpsome og hyggelige damene i skranken og litt betaling av diverse avgifter. Samt innlevering av de Svenske skiltene. Så satt jeg på vei hjemover med flunkende nye skilter i passasjer setet og et temporært vognkort. I det store og det hele en smertefri prosess. Endelig hjemme, så var det bare få skilter.... Av med dette... Simba ville ikke ha dem, så de ble klasket opp på "æres veggen" i garasjen. Men vent nå litt... hadde igen skiltholdere på lagret Og lage hull i nye skilter var uaktuelt, samt at det gamle som fulgte med Z3, var morkent. En liten tlf til kona som var på vei hjem fra jobb + en tekstmelding om varenummer og hylleplass på Biltema, så ble to skiltholdere kjøpt inn som en temp løsning. Men måtte vent litt før hun kom hjem, så da kunne jeg like gjerne fjerne et irritasjons moment. Nemlig litt snik reklame på bilen. Uff, gikk ikke helt etter planen... Litt mer pelling og god gammeldags sitrusrens så ble det bra. Så kom sjefen, har noe til deg. Takket høyt og hellig med litt sånn truttemunn greier... Vipps så var Norske skilter på foran og bak, ikke peneste løsning. Men nå kjørbar til jeg får landet noe skikkelig (magneter kanskje). Avsluttet bil dagen med å sette meg ned i stolen og nyte synet av disse 2 her. En meget glad bimmers kar her på Ski i disse dager! Og dessverre for dere som er lei Z biler, så kommer jeg til å forsette mitt "gnål" rundt disse Z bilene
  20. 1 poeng
    Nesten riktig... Yes, I know....one color to rule them all Takker! Ikke helt landet selv. For dette er en liten historie i seg selv. Sorry ble ikke det denne gangen heller. Får ta det fra starten. Jeg har en lengre stund gått rundt med noen tanker og fantasier om å bygge meg en trackday/bmw cup bil. Da jeg virkelig har fått sansen for å kjøre bane og har lyst til å ta det et steg lenger en trackdays. Og lenge var Hellrat'en bilen som skulle danne plattformen for dette bygget, var lenge inne på tanken på et motorbytte + annet snacks. Men siden jeg ønsker å prøve å holde bilen gategodkjent (skrudd bur), så ble det litt utfordringer med vekter osv.. Så jeg har fulgt med en god stund på det nordiske markedet for en Z3 med M52B28 eller større. Men da innenfor et hvis budsjett og hatt en del tankespill rundt hva utgangspunktet skulle være. Endte ihvertfall opp med tenke jeg kjøper en billig en med høy km.stand. Og fikk napp på en i Malmø med høy km.stand (250k+) men til veldig god pris som skulle ha full service historie og være i god stand. Så jeg spurte @Havers om han kunne være med ned som ekstra øyer, sjåfør og diskusjons partner. Som vanlig stiller han alltid opp Vi skulle dra ned i dag å se på bilen og evt. hente den med hjem til et trackday bygg. Jo nærmer edagen i dag kom jo mer kalde føtter fikk jeg mtp på km.stand og mage følelsen for den bilen var dårlig. Så etter å ha plukket opp @Havers, så ble vi sittende å diskutere litt og jeg endte opp med avlyse hele dealen med den bilen i Malmø. Men samtidig tidligere i uka hadde en Z3 2.8 fanget min interesse, den var i øvre prisklasse. Men hadde lav km.stand 127K km, lav i min verden Hadde noen detaljer som fanget min interesse, som f.eks OEM M Roadster seter og veldig fin farge kombo. Så jeg hadde etablert en dialog med selger, som hadde sendt meg en del bilder tatt med meget dårlig mobil kamera. Og på de bildene kunne jeg skimte en del rust og litt skader rundt om. (dårlige bilder, så vanskelig å se). Men selger lovte at den bilen var i meget god stand og helt OEM ( Jeg må sjekke litt mer med de setene, trodde var bare levert med Z3M bilene. Men de står på vin lista til bilen. Man kunne få bestilt sportsseter, men disse er ikke like M setene). Selger hadde aldri gjort noe annet å bytte slite deler og fulgt service intervallene (samt fått på noe han kalt perma shine når han kjøpte bilen). Bilen hadde vært i hans eierskap i 11 år. Jeg trodde ikke helt på tilstanden og samt at bilen var priset noe høyt. Men noe med den bilen gjorde, at jeg sa til @Havers la meg sjekke om vi kan komme se å den istedenfor. Så tar vi en tur siden vi hadde planlagt roadtrip likevel. Og siden hverken han eller undertegnede er kloke, så satt vi oss i bilen og dro til Eskiltuna for å se på en bil. Som vi var usikre på. Ble noen timer på veien bortover... Endelig framme, bare for å se at vi bommet med 1km på adressen. My bad! Men etter sjekk av google maps, så fant vi fram til riktig adresse og møte eier av bilen. En meget hyggelig kar, som smilte bredt og tok oss vel imot. "Vil ni titta på bilen?" Så kjørte han den ut for og dette møtte oss! En bil som ikke så ut til å være 20år gammel i lakken, bare litt møkkete i lakken. Dette kunne ikke stemme tenkte vi. Vi gikk ned på knær begynte å inspisere jekk fester, kanaler. Nappet til og med ut jekk putene og tittet inn. Gikk noen runder rundt bilen og fant selvsagt noen små bruksmerker her og der. Men vi fant ikke en eneste rusten del over eller under på bilen. (Eller jeg fant til slut en liten steinsprut skade nederst frame på høyre kanal med litt overflate rust og en liten parkeringsbulk på en dør). Neste steg var å sjekke at alt fungerte og absolutt alt fungerte som det skulle. Bortsett fra det klassiske rocking seat problemet som disse bilene har. Noe feil måtte vi finne da, så vi sjekket softtoppen (den var bra), så stoler (litt slitasje, men ikke mye). Så ned i motorrommet, finne noe oljesøl eller noe annet som skulle være dårlig. Alt så bra ut der også, bortsett fra det klassisk ATF sølet. Eneste vi fant var at det har blitt ettermontert elektrisk vifte hvor lagret var litt sliten, samt at viskose koblingen lagde litt lyd. Tåkelysene var også stygge. Men bremser var ok, hjul var ok (ikke min stil på felgene). Etter en prøvetur kunne vi også konstatere at bilen var fin og tight, uten noen rare lyder, motoren dro bra, clutch fin og god, kasse slikemyk og fin, fin farge på olje osv. Mao foran oss hadde vi en bil som fikk karakteren "meget god" i vår bok, riktig nok ikke en "Særdeles god". Men da hadde prisklassen på et helt annet nivå også. Selger sto å gliste og sa "hva sa jeg":-) Så undertegnede klikka litt og wheeler dealet litt, etter litt historie fortelling og framvisning av mine tidligere Z3 prosjekter. Så sa selger "du kan få kjøpe den til budet ditt." Et bud som jeg tror både selger og kjøper kan enes om var rettferdig. Den "usikre" bilen ble med oss hjem til Norge på svenske skilter, her fra en liten pitstop. Turen hjemover ble en fantastisk tur med knall blå himmel og 30+ flere steder. "Norske tullen", var veldig effektive. De smukket bilen igjennom systemet og tok momsen gladelig. Ble en lang tur på oss i dag, fra E70'en. Z3 kjørte 1/2 distansen på vei hjem, uten et eneste problem. Vel hjemme i god garasjen:-) Fikk også med et koffert sett som er laget til å passe rett i bagasje rommet, så nå blir sjefen fornøyd Litt bildedryss (ser jeg glemte å ta bilde av setene, for komme senere) Puuh lang dag...
  21. 1 poeng
    Trodde vinteren skulle få litt zlutt på dette Zed hysteriet i nabolaget hos meg (ok, jeg er en stor bidragsyter til det:-)) Nå har en av gutta i naboloaget her ( @b-havers ) gått dit hen og kjøpt seg en ganske så kjent bil her på forumet. Nemlig @magneten sin flotte Z4 Coupe, som er ganske så veldokumentert i hans tråd. Nå er det slik at @b-havers ikke hadde mulighet til å rask hente denne (før vinteren setter inn for fullt), så @Havers foreslo at han kunne hente den. Og i min entusiasme så meldte jeg på diskusjonen og sa at da kjører vi ned sammen. Med den tanken at da kunne jeg hente et par sett med felger til Hellroten, som jeg har stående på lager ved Sola. Satte meg ned i går og tittet litt på kartet og innså at dette blir en lang kjøretur. Samt at Z4'ern kommer med masse deler, som vi også må få med oss hjem. Så det er mulig mine sett med felger må vike denne gangen. Men shit happens, vi er to gode kompiser på tur, skal hente en meget fin bil og få oppleve litt norsk natur, samt et variert veinett. Så X5'en min er pakket med et sett vinter felger og i morgen så setter vi avgårde med destinasjon Haugesund. Går alt etter planen (er meldt litt så som så med været, men vi satser på at med stor og tung bil. Så skal fjellpasseringen gå greit. Dette er den foreløpige planlaget ruta bortover til Haugesund, tar gjerne i mot tips fra lokal kjente å om dårlige veier eller håpløs rute valg Hjem turen blir vel over Stavanger/Sola via E39/E18. Jeg regner med at jeg og @Havers kommer til å slenge ut litt bilder underveis her (er vel ikke så mye annet å finne på underveis ). Skal bli hyggelig å hilse på @magneten og hente den Z4'ern til vårt nabolag. Krydder posten her med et lite bilde fra @magneten sin tråd. Regner også med at @b-havers stiller med litt godt å drikke ved neste lokale Zedfest (et lite diskre hint)
  22. 1 poeng
    Så var det denne tiden av året igjen. For en god stund siden så fikk jeg en tanke og den tanken har forfulgt meg i en lang stund, vokst seg til en ønskedrøm over tid. Dette resulterte i at jeg i en lang periode har fulgt med på det norske markedet og europeiske markedet etter den drømmebilen. Men det visste seg å ikke være så lett å få tak en slik en fornuftig pris, da prisene på disse bilene har snudd og er på vei oppover for gode eksemplarer. Men jeg forsatte å følge med og nå og da poppet det opp noen fornuftig priset muligheter på markedet. Så for noen uker siden fikk jeg napp på en total renovert bil i Nederland og var i dialog med selger. Og vi hadde vel landet på en ca pris også. Jeg og @havers planla en kjøretur ned til Nederland for å se på bilen samt ta den med tilbake til Norge. Men ved et under så fikk jeg tips fra en bekjent som jobber på Konghelle om en som muligens skulle selge tilsvarende bil i Norge med god og kjent historikk. Og den bekjente kunne gå god for meg at eier av den aktuelle bilen tar godt vare på bilene sine. Så noen dager før vi skulle kjøre ned til Nederland ringte jeg denne personen og spurte høflig om bilen hans. Og hvorvidt han ville selge den, svaret var i utgangspunktet nei. Men etter å ha pratet litt og så kunne jeg få lov til å se på bilen og prøve den hvis jeg ville. Så et møte ble avtalt og jeg møtte ham med Z3 min. Dette ble et meget veldig velykket møte og en avtale ble inngått. Som jeg tro begge parter er veldig fornøyde med. Selger er foresten veldig hyggelig fyr og medlem i samme klubb som meg. (Dette var noen dager før Z3 min ble lagt ut til salg, for de av dere som følger tråden). Men det var noen mangler ved bilen (slitedeler) og disse måtte først fikses. Slik at bilen skulle bli overlevert til meg i teknisk god stand. I dag ble den store dagen for min del da bilen endelig ble overlevert hjem til meg. Så BMW familen her på tunet har vokst med en 97 Z3 M Roadster. Noen bilder hører vel til (beklager dårlige bilder, men ble litt sent): Får vel si litt om bilen, rent teknisk så er den i veldig god stand. Utseendemessig så bærer den preg av å ha blitt brukt og trenger en del TLC for å bli bra. Den er ikke på langt nær så ille som 2.8'ern var når jeg fikk den. Men lakken er har en del steinsprut som bør tas tak i. Bilen er ikke vinterkjørt og ser veldig bra ut under. Den har ganske bra utstyrsliste til å være en Z3 M, den har både cruise kontroll og elektrisk tak. Noe mer en det var det vel ikke mulige å velge ved kjøp disse nye Akkurat denne farge komboen er det laget 11 stk ( av 3557 produserte Z3M, farge komboen er: ARKTISSILBER METALLIC (309) med LEDER WALK NAPPA/GRAU (Q6TT) ) Denne har S50 motoren (321Hk) og jeg har ikke funnet noen symptomer på vanos problemer. Samt at den svake bakenden er allerede har blitt reparert og forsterket (en svakhet ved disse bilene). Mods som på bilen, eller så er den orginal: AC Schnitzer RS adjustable suspension (montert av en tidligere eier, utrolig god å kjøre på) AC Schnitzer eksos anlegg (forrige eier) Hamann roll hoops Ellers så fikk jeg med orginalt eksos anlegg, AC Schnitzer short shift + en del andre mindre mods deler. Planen min med bilen er vel først og fremst å gå over den teknisk og etterhvert få den i presentabel stand på lik nivå som 2.8'ern. Den trenger som sagt en kjærlighet når det gjelder utseende og jeg er ikke så glad i chrome, så det blir nok litt "black" jobbing på den også.
  23. 1 poeng
    Litt anderledes post denne gangen og mye bilder. I dag var kalenderen ryddet for Classic Car Show 2017 og samkjøring med NSK klubben inn til Exporama. @Havers slo følge med meg i dag, så dagen startet med å hente en morgentrøtt og gretten kar som ikke hadde fått morgen kaffen sin! Men etter par minutter i sola på vei inn til sjøfly havna ved fornebu så kom god humøret Her gikk starten for samkjøringen inn til Classic car showet. Alltid moro å kjøre ned på sjøfly havna og det står en masse kule biler parkert på rad og rekke. Z3'en ble parkert sammen med flokken og det var bare å tusle rundt og ta innover seg synet med fine biler. I dag så var det kun 2 andre BMW'er der i tillegg til min. En M2 og en ganske så fin Z4 Coupe (bimmers.no medlem ), ble til at vi slo oss sammen for dagen. Veldig hyggelig å bli kjent med flere BMW hoder:-) Og godt selskap: Fine disse her eller hva @magneten og @StigJ ? Dere kjenner kanskje til denne bilen? Skal innrømme at jeg forsatt blir litt starstruck av røde Ferrarier, spesielt når jeg havner klemt imellom to stk'er i samkjøringen! Her var den en: Og bak var flere av dem: Z4'en kom seg vel fram og sto i godt lag den også:-) Noen ganger er det fordeler å kunne samkjøre med flere og vi fikk parkert rett foran inngangen til Exporama. Klager ikke på det Litt flaut å ta opp taket når vi forlot bilen (dagen i dag bumpa tak jobben opp et par plasser på todolista mi). Selve utstillingen var veldig bra med mye fint å se på, ble selvsagt en tur innom denne gjengen: Denne er en stjerne i mine øyner! To generasjoner med Zeds, svært ulike men dog like på mange måter! Siden dagen ikke var over når vi kom hjem igjen og siden det er et bitte lite treff som er planlagt neste lørdag Og jeg hadde @Haverstilgjenlig så bestemte vi oss for å ta en liten runde Z3'en og endelig få fjernet rammen til reserve hjulet under bilen. Planen var egentlig å ta den med vinkelsliper, da den var så rusten. Men ett siste forsøk med å få rammen ut i et stykke ble gjort, ved å skape oss litt bedre arbeidsforhold (av bakhjulet). Glemte å ta bilder av dette i starten dessverre. Men slik så det ut etter litt banning og mye kraft med å få ut bolten i hengslet som vipper ned reserve hjulet. Så var den endelig av, var godt å få den av i et stykke. Vet jo aldri hva man ønsker å gjøre med bilen senere. Da ble det litt ryddiger look bakfra! Knall dag med knall vær!
  24. 1 poeng
    Flanders320i

    DIY ABS Problem e36 Feilsøking

    Burde denne kansje legges inn under DIY for e36 ? Meninger? For de som vil se nærmere på sensoren og loddepunktene som var gåen, har loddet dem opp igjen og nå virker sensoren som den skal. loddepunkter innerst mot kontakt. Sammensetning av sensor Sensor reparert, og stålringen som holder den.
  25. 1 poeng
    Flanders320i

    DIY ABS Problem e36 Feilsøking

    Tenkte å legge ut dette ettersom det hjalp meg og finne feilen med abs`en på min 1994 e36 M3 3.0. Litt er info fra diverse bmw forum rundt om i verden og litt er egenkomponert, håper det er til hjelp Alt av bilder er illustrasjons foto og stemmer ikke med min bil, glemte helt av å ta bilder. Pin kontakt listene på bildene lengre ned er fra en 1995 M3, dere finner til deres årsmodell i link under om dere endrer årsmodell bakerst i linken, det står på rundt side 185 i pdf filen. 1) Test ABS sensorer for motstand og generert vekselspenning. a) Etter pin kontakter på abs modul, test motstanden i hver sensor ved hjelp av et multimeter som måler Ohm, sett rekkevidden til ca 2000. Sensorene skal lese ca 1000-1100 ohm. (mine var rundt 1050ohm på alle 4) Her er Feilsøkings \ ledningsnett manual for e36. Endre siste tall i link for din årsmodell, eksempel for 1994 og 1997 modell. http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_94.pdf http://www.bmwtechinfo.com/etm/data/e36/e36_97.pdf For min 01-1994 M3 3.0 , er inngangspinnene (i ABS modulens kontaktplugg) som følger: Høyre foran = 29 & 47 Venstre foran = 30 & 48 Høyre bak = 27 & 45 Venstre bak = 28 & 46 Da skal alle vere 1000-1100ohm, det fine med å teste dem slik, så sjekker du ledningsnettet fra abs modulen og ut til sensorene samtidig. illustrasjons foto, ikke fra min bil, glemte helt å ta bilder... (b Nå skal du måle volt AC (vekselspenning) på et digitalt multimeter, du vil nå teste den genererte vekselspenningen for hver hjulsensor (med de samme pinnene i ABS modulens kontaktplugg som nevnt ovenfor), når du spinner hjulet (roterer) vil dette generere en vekselspenning som modulen bruker til å registrere fart på hjulet. Spenningen bør være tilnærmet lik for hver hjulsensor, for en fast rotasjonshastighet (vanligvis rundt 1 til 5 volt AC). Spenningen skal øke etter hvert som rotasjonshastigheten øker. Eg målte 0,5-1volt ved å spinne skivebremsen for hånd på begge hjul fremme, bak satt eg bilen på bukker og satt den i 5gir på tomgang og målte ca 2 volt. Dette varierer sikkert litt men du får indikasjon om sensoren virker og gir signal. Man må bruke et multimeter som måler 0-20V AC, et multimeter med et minste måleområde som 200v.. er bare å glemme. Forsensorene har også en jording, det er den tredje pinnen i koblingspunktet inne i hjulbuen, her målte eg bare mellom denne pinnen og karosseri for å sjekke at der er god kontakt, litt stress og måle mellom abs modul og inni hjulbuen. Hvis en\flere sensorer feiler på motstands eller spenningstesten, bytt dem ut. Hvis alle sensorene bestod testen, og ABS-varsellampen tennes når bilen ikke er i bevegelse, fortsetter du til trinn 2. Hvis sensorene bestod testen og varsellyset bare kommer på når bilen er i bevegelse, fortsett til trinn 2 eller fjern sensorene fra navene og rengjør å inspisere dem, og sjekk tannkransen for sprekker og dritt. Hvis det ikke blir forbedring, gå til trinn 2. 2) Test bremsepedalens bevegelses sensor. Følgende potensielt problem er unikt for E36 chassiset. Hvis man diagnostierer et annet chassis, gå videre til trinn-3. E36 modellen har en bevegelses sensor som registrerer hvor langt du trykker inn bremsepedalen. Føleren er montert inn i bremsekraftforsterkeren. Sensoren kan feile, og dette vil gi masse rare ABS feilvarsel. Dette viste seg og vere feil på min etter mye feilsøking. Sensoren kan testes på ABS modulens kontaktplugg, og er lik hjulsensor testene ovenfor, eller direkte mot sensoren, ved å koble pluggen ifra sensoren og teste med multimeter på sensorens kontakter mens noen sitter i bilen og trykker på bremsepedalen. Bremsepedalens bevegelses sensor går til pinner 16 og 41 i ABS modulens kontaktplugg. Bruk et multimeter som måler ohm for å teste mellom de to pinnene. Sensoren er en variabel motstand, det vil si, dess mer den blir presset sammen jo mer motstand får man. Med bremsepedalen helt ute, bør motstanden vere ca 250 ohm. Start motoren, og trykk pedalen sakte inn, nå skal motstanden gå sakte opp mot 500-ish ohm før pedalen stopper. Beste måten og teste denne på er å ta den ut av bremsekraftforsterkeren og trykke den inn for hånd, står mer om dette lenger ned her. Dersom den får full kortslutning og hopper fra 250-300ohm til -2000ohm og til 6-700ohm er sensoren mest sannsynelig klar for utbytting.. var det som skjedde med meg, eg målte en som virket, og den gjekk stabilt fra 250 til litt over 1000ohm før den kortsluttet. Den skal hoppe litt da den legger på en motstand for hvert hakk den går inn. Det vil virke logisk da du tester den. Hvis ABS varsellampen har kommet på så snart motoren startes (eller før bilen beveger seg), og den statiske(med pedalen ute) motstanden er ca 250 ohm, er det mest sannsynelig ikke pedalsensoren som er feil. Hvis ikke motstands målingen passer med informasjonen ovenfor, når du tester: Fjern sensoren ((festet med en stål ring som er delt på undersiden, litt vrien å få av. LØS EN SLANGE ELLER TRYKK PÅ PEDAL FOR Å FÅ UT VAKUM FØR DU TAR UT SENSOREN, ellers kan o-ringen falle inn i bremsekraftforsterkeren)) og mål motstanden ved å manuelt trykke inn stempelet på sensoren. Du bør se en jevn økning fra ca 250 ohm opp til ca 1000 ohm og deretter på om lag 2/3 komprimering av stempelet, bør motstanden gå til en full kortslutning, lukket bryter (uendelige ohm). 3) Testing av strøm innganger til ABS styreenhet (spesifikke tester er for 1994 E36 3-serie. Sjekk gjeldende koblingsskjemaer for andre modeller). a) Koble jord (svart) sonde på multi-meter (satt til 12v likespennings måling) til pinne # 1 eller 19 i ABS`ens kontaktplugg (begge er jord). Bruk den positive (røde) sonde for følgende individuelle pin tester. Pins # 15 # 33 og # 53 bør ha 12-volt når tenningen er på (og ingen strøm når tenningen er av). * Hvis ingen strøm på # 15 og #53 - sjekk sikring # 21. * Hvis ingen strøm på pin # 15, men det er strøm på pin # 53, erstatte ABS relé. * Hvis ingen makt på pinne # 33 - Sjekk sikring # 23. 4) Ved hjelp av jumper ledninger, gjelder 12-volt til pinner # 7 og # 4 i ABS pumpeenheten, (koblingspluggen på pumpeenheten, ikke ledningsnettet til abs modul). Påfør positiv til pin # 7 og negativ til pin # 4. * Hvis pumpen går, er pumpemotoren OK. * Hvis pumpen ikke kjører, er pumpemotoren defekt og må skiftes. 5) Tar denne på engelsk ifra der eg fann den, men det stemmer ihvertfall med min bil. Test ABS pump assembly solenoid valves. Testing is done at the ABS pump assembly connector plug (on the assembly), using the ohms range of a multi-meter. The solenoids should measure about 2 to 9 ohms. An open circuit or substantially higher resistance, or no resistance (shorted circuit) would be indicators of a faulty solenoid and the hydraulic assembly should be replaced. a) Left-front inlet valve – terminals #3 to #2 Right-front inlet valve – terminals #3 to #1 c) Left-front outlet valve – terminals #3 to #8 d) Right-front outlet valve – terminals #3 to #9 e) Rear axle outlet valve – terminals #3 to #10 f) Rear axle inlet valve – terminals #3 to #11 g) Over-voltage protection solenoid – terminals #3 to #12 Dersom alle ovenstående tester er positive (alle testede deler og systemer er OK), kan det være ABS modulen som er defekt.., eller det kan være et problem med ledninger i systemet. Endret første post og laget denne da ingen kunne svare på spørsmålet mitt. Dekkdimmensjonen lagde ikke trøbbel.
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00