Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/12/18 in all areas

  1. 3 points
    papertiger

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det er infrastruktur for lading jeg også ser på som den største utfordringen i forhold til hvor mange som kjøper elbil nå, for ikke å snakke om ladestasjonen som ikke fungerer når du kun har 5km rekkevidde igjen og det er 10km til nærmeste lader. I det daglige går det nok fint pga korte avstander, men når det blir flere og flere som har det som bil nr 1 blir også bruksmønsteret annerledes. Edit: Har selv sånn smått latt tanken om en liten elbil som fremtidig erstatter til Cooper S’en begynt å modne. Men vi har ikke lademuligheter i fellescarportanlegget, ei heller strøm der. Så da sitter en igjen med det å måtte basere seg på kun lading hos McD eller Circle K, og det virker for meg verken tidseffektivt eller særlig billig. Noen som har priser og erfaringer på ladekostnad per mil rekkevidde? Per nå tror jeg det kan skape mer frustrasjon enn hva sunt er, men har en idé om en i3 da jeg har sansen for hele konseptet fra vindmølledrevet produksjon til resirkulerte materialer i interiøret og lav vekt som et fokuspunkt. Enn så lenge trives vi med vår superrene F36 med Euro6-diesel og vår supermorsomme pocket rocket-Mini! Kanskje Mini Electric kan bli en slager neste år? 😀
  2. 3 points
  3. 2 points
    Daniel.

    Kjøp av F10, ca 2011 - 2013, råd?

    Har vært noen tilfeller med oljepumpe havari på N57 også, men hvor vanlig det er vet jeg ikke 🤔 N57 skal i hvertfall være mindre plaget med registerkjede problemer sammenlignet med N47. Noen mener det er på grunn av at de har mye mer olje (smørning) og at 6 sylindret motor generelt har et "enklere liv" enn 4 sylindret. Dørhåndtak på biler med comfort access ryker en del av, koster vel rundt 2-3000kr per stykk ferdig lakkert. Virker å være litt problemer med kamera på biler med surround view. Irr inni kontakter pga fukt osv. Får vel nye på ebay til grei pris? På biler med xDrive er drivaksler/knuter framme noe som til pleier å ryke. Vibrasjoner under oppbremsing, ofte på grunn av utslitte casterstagsforinger, eventuelt kast i bremseskiver. Men det er gjerne en følgefeil av dårlige foringer. Turbo virker og å ha kortere levetid på disse sammenlignet med forgjengerene. Kan selvfølgelig skyldes på for lange serviceintervaller og feil bruk av fører, men verdt å være obs på.
  4. 2 points
    I den sammenheng er det også greit å nevne at en 2011 525d vil ha en sekssylindret motor, mens en 2012 og 2013 525d vil ha en firesylindret motor. Grenseskillet for dette er måned 09/2011. Det er også verdt å merke seg at man fra og med 07/2012 (2013-modeller) fikk NBT (ny type navigasjonssystem), mulighet for heldigitalt instrument etc.
  5. 2 points
    [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    i3 er en fantatisk bil, så du kommer til å bli kjempefornøyd. Noen slike episoder må en dog ta med seg...
  6. 2 points
    RNJ

    Fredriks alternative bimmerstråd

    - og jeg som nettopp denne helgen har bestilt ny i3! Min kone har i dag en X3 2.5i men har fått ny jobb og lengre reisevei med 2 x bom. X3'er er fantastisk men også fantastisk tørst og nærmere 100 km hver dag ville bli urimelig kostbart. Prøvekjørte i3 i går, ble mektig imponert og bestilling er nå lagt inn. Det blir veldig trist å si farvel til X3'en. En problemfri bil med rekkesekser, deilig motorlyd og kun rett over 100k på telleren.
  7. 2 points
    [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi i familien kjører vår i3 så mye som mulig når vi skal steder, og jeg har i utgangspunktet blitt kjempefan av elbil. I går derimot opplevde jeg baksiden av medaljen (igjen), som gjør at elbi definitivt ikke er for alle, og førte til høylydte utbrudd ved ladestasjonen. Jeg skulle til Fredrikstad i går kveld (tur/retur). Jeg hadde vært en tur i Oslo tidligere på dagen, så når jeg dro hjemmefra hadde jeg ca 140km på batteriet. Det pøset ned og det var ca 7 grader. Jeg KUNNE tatt X1, men tanken var "dette her skal gå. Jeg sparer MASSE penger på å kjøre i3en". Klokka er nå 16.30. Kommer til Vestby og svinger inn på McDonalds for å lade, og spise en kjapp middag. Står 5 minutter i ladekø, og det er ikke tegn til at noen skal dr fra laderen, som selvfølgelig er opptatt. I tillegg står det en tesla ved siden av hvor føreren sitter inne i bilen. Jeg tenker da at da er jeg sikkert nr 2 i køen. Dette her kan ta tid. Jeg åpner ladeappen og finner ut at det er en ledig hurtiglader på bensinstasjonen på andre siden av motorveien. Freser over der, og får plass ved laderen. Ut i pøsregnet (Det er jo aldri ladere under tak, kun selve ladeboksen). Kobler i laderen, "ok tilkobling", inn i appen, "start lading". Maskinen lager noen lyder og kommer opp med "Kontakten vil ikke låse med bilen". Faen. Prøve på nytt. Samme resultat. Koble ut og inn. Samme resultat. Begynner å bli god og våt og kald... Skriker "Faen!!!" og et par andre banneord. Samme resultat. Ringte support (Har måttet ringe support ca halvparten av gangene jeg har prøvd på Grønn kontakt....) Han prøver å hjelpe. Lås og lås opp igjen bilen, prøv på nytt. Samme resultat. Start bilen. Rull noen cm. Skru av bilen. Prøv igjen. Samme resultat. Restartet ladestasjonen. Prøv igjen. Samme resultat. Prøver igjen. Jaggu! Der starta den! Klokka er nå 18.15, og jeg har ikke engang begynt å lade.... Spiser en 150grams burger og venter. Går ut i bilen og setter meg. Det begynner selvfølgelig å dugge som pokker. Skrur på vifta. Den blåser bra og begynner å fjerne dugg, men den blåser KALDT! Selv om jeg har stilt inn på 24 grader. Flott! Kommer meg omsider videre, ladet til ca 80%. Kjører innom Moss for å hente en kamerat på veien. Så til Fredrikstad. Klokka er nå litt før 19.30... Så er det tid for hjemtur rundt 23.45. Må innom et par steder med de to jeg har vært sammen med. Har nok strøm til å komme meg til McD i Råde. Fortum svikter ikke, og jeg står der i 25 minutter, med samme kaldluft i trynet, for å kunne se ut. Det pøser fortsatt ned. Lader til 122km. Har nøyaktig 100km hjem i følge navi og google. Nice! Nærmer meg Oslo (Kjører nå med 28 grader på AC og er fortsatt egentlig ganske kald.), og ser at rekkevidde og gjenstående km begynner å nærme seg samme tallet. Skru ned farta til nøyaktig fartsgrense. Det funker greit. Har noen av dere kjørt fartsgrensa fra Ringen ved Lambertseter til 100 sona starter ved Olavsgård. Gud bedre det er seigt. 80 og 70 på ring 3. 80 fra Alnabru til Olavsgård... Du tar ikke akkurat igjen biler da! Ved Olavsgård ligger det an til at måleren står på 0 når jeg kommer hjem, og det er da før 100 sona starter. Hmm, ned med tempen og vifta til 21 grader. Holde fartsgrensa. Kom hjem 02.20 med 5km rekkevidde igjen, frossen og jævlig. Men jeg sparte i det minste 200 i diesel, og 300 i bomring! Så da var det vel verd det. Eller var det det!?.... Det skal sies. Hadde jeg startet med fullt batteri, hadde jeg kunnet kjøre til Fredrikstad uten stopp, og tilbake til Råde igjen, før lading, men nå har jeg prøvd det også! En ting til på tampen. Det er nok ladestasjoner langs veien. Altså selve stasjonene. Men å ha 2 ladepunkter pr stasjon er faktisk helt krise. Det burde vært lovpålagt MINIMUM 5. Mangel på ladepunkter kommer til å bli elbilenes ankepunkt nr 1 om det ikke løses rimelig umiddelbart, med tanke på hvor mange elbiler som selges.
  8. 2 points
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Noen ganger blir man tom for ord, @Gorg 😍
  9. 1 point
    Fredrik 90

    Kjøp av F10, ca 2011 - 2013, råd?

    F10 er generelt sett svært gode biler med lite alvorlige feil eller mangler. I følge statestikkene så er den den mest driftsikre modellen i sitt segment, med en svært lav feilprosent. Det er likevel noen punkter du må sjekke, som på alle andre biler. På F10en så må du først og fremst sjekke at setevarmen i førerstolen virker hvis det er komfort seter. På 2011-2012 modeller så må du sjekke at det ikke er fukt på gulvet bak, dere kan komme inn pga utett membran i bakdøra. Enkelte klager på comfort acess, så sjekk at det virker. Den rusta mange snakker om bak dørpakkningene er ikke rust, men sinkslipp. F10 har dører, panser, bakluke og fremskjermer i alu og alu ruster som kjent ikke. Ellers så er det ikke stort å bekymre seg for. Velg en med rekkesekser, helst diesel. Dette er utrolig solide motorer som det er svært lite feil med. Noen ytterst få har fått trøbbel med register, men dette er svært sjeldent på rekkesekseren (N57). Gå uansett for biler med service historikk, det gjelder uansett hva slags bil du skal kjøpe. Jeg hadde en F10 530d i litt over 4 år, denne kjørte jeg ca 70 000 km med. Utrolig flott bil, rett og slett en skikkelig kjøremaskin det er veldig lett å trives med. Eneste advarselen er at når du først har begitt deg inn på denne stien å kjøpt deg en F10, da er det vanskelig å snu. Det blir liksom en tendens at alt annet du prøver ikke når opp, med midre du prøver en nyere 5-serie 😉
  10. 1 point
    RF91

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Men til gjengjeld så blir ein fylt opp med misunnelse 😅
  11. 1 point
    Marius2002

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg tror faktisk mange som kjøper elbil ikke tenker på lading. Eller det vil si at de bruker stikkontakten de har og tenker det er billig som fy. Nå er det "nye" regler om hjemmelading, så det er ikke bare-bare lengre. Så hva koster egentlig en slik ladestasjon? Man får de på nett fra 5000,- og oppover, men det må kobles til og rapporteres til kraftselskap at man har en elbillader. Man har ikke lov å koble til selv. Jeg undersøkte litt og tenkte å kjøpe egen lader og legge ledningene selv osv., men bare få en elektriker til å koble til jordfeilbryter og inn i sikringsskap samt selve ladestasjonen. Ingen var interessert. Det vil si at de kunne godta laderen, men de ville egentlig gjøre resten av jobben. Et firma kunne godta at jeg la opp alt selv, og de kunne koble på, men da måtte jeg kjøpe alt av materiell hos de, så det ble fort blodpris likevel. Selvfølgelig er jeg kyndig nok til å klare alt dette selv, men jeg er ingen elektriker og det vil derfor være ulovlig og heller ikke blitt godkjent. Noe som igjen er uaktuelt. Så... Mitt kraftselskap tilbyr ladestasjon (Salto, enten med fast type 2 ledning eller stikk) til 15000,- inkl. montering og det som skal til, samt jordfeilbryter og 10 meter ledning. Bikker man 10 meter er det 250,- pr. meter over dette, så det kan fort balle på seg. https://www.istadkraft.no/hjemmeladere/elbil-ladere Jeg fikk tilsendt det over av en jeg kjenner som er elektriker, men om det er fra NEK400:2018 er jeg usikker på. Jeg tror flere og flere begynner å skjønne dette, men tenker at det er mye feillading rundt om. "Det går bra", joda, det går som regel alltid bra. Men det er så kjipt den dagen det plutselig ikke går bra og man plutselig ikke får dekt noe særlig på forsikringen på huset på grunn av å spare litt. Sett litt annerledes på det er de 15-20000,- man spytter inn i ladestasjon der og da en investering på huset og vil øke verdien og/eller attraktiviteten
  12. 1 point
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg har fått med meg denne dokumentaren, men takker allikevel og jeg deler uten tvil mange av Frederick's synspunkter. Han er en/et "petrolhead" av den gamle sorten som jeg også er når alt kommer til alt (jeg kjenner ikke Frederick, men jeg husker ham fra BMWCCN forumet for snart 20 år siden og vi kommer fra det samme området i Oslo). Når dette er nevnt liker jeg elektriske biler pga. teknikken som appellerer til IT nerden i meg (i likhet med Flobben). Jeg liker også fremskrittet som elektriske biler representerer og jeg synes at det er utrolig spennende å leve i en tid der dette fremskrittet er såpass tydelig. Jeg opplevde IT revolusjonen da den startet (og utdannet meg sogar til IT systemutvikler på slutten av 80-tallet og begynnelsen av 90-tallet), men jeg tenker at det må ha vært mye mer spennende å leve i en tid da man gikk over fra hest og vogn samt dampbiler til bensindrevne biler (type: Ford Model T) helt på begynnelsen av 1900 tallet. Det er dette vi faktisk langt på vei igjen opplever nå med de elektriske bilene og det er uten tvil en milepæl i historien. Jeg har ingen planer om å kjøpe en elektrisk bil nå (selv om jeg har stor sans for konseptet). Dieselmotor og manuell gearkasse passer perfekt til vårt bruk her i Danmark. Det er praktisk, holdbart (i alle fall PSA's velprøvde HDi dieselmotorer) og ikke minst billig (enn så lenge med en dieselpris pr. liter på rundt 9,5 DKK eller 12 NOK). Får jeg lyst til å kjøre noe mer inspirerende bare låner jeg, prøvekjører eller leier jeg en bil med litt motor og tradisjonell stikke samt tre pedaler... Jeg drømmer imidlertid om en relativt enkel og billig entusiastbil. BMW E36 325i, BMW E36/5 323i, E46 325i/330i, E85 Z4 (egentlig alle modeller bortsett fra 2,0i) og kanskje Mazda MX-5 (ND) etc.
  13. 1 point
    M//

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/133754410 Lov til å drømme
  14. 1 point
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det er helt klart at Tesla nå selger de Model 3'ene som ble forhåndsbestilt for et par år siden. Rundt en halv million biler ble forhåndsbestilt til et depositum på ca. 10K NOK pr. stk. Ca. 100000 ordre har blitt konsellert pga. den lange ventetiden, men 400000 biler er stadig veldig mange biler. Med en produksjon på rundt 5000 stk. Model 3 i uken (som var det opprinnelige målet) vil det ta ca. 20 måneder før alle som forhåndsbestilte en Model 3 har fått deres biler. Allikvel er det muligheter for å optimere produksjonen ytterligere jmf. ulike eksperter på området. Såvidt jeg forstår er Model 3 bygget for solid med bl.a for mange sveisepunkter. Det vil alltid være noen som ser seg tjent med å kritisere noen de ikke liker (også rettet mot BMW), men faktum er at Model 3 grunnleggende er bygget til Model S standard (altså en vesentlig dyrere modell). Hva man ellers opplever når det gjelder f.eks kvaliteten på interiøret er høyst subjektivt. Mange kritiserer også BMW's billigere modeller for å ha en dårlig interiørkvalitet (de har åpenbart aldri sittet i en E36), men i forhold til tilsvarende modeller fra konkurrentene er den generelle kvaliteten ingenting å skamme seg over. At 3-serien ikke er like imponerende som en 5 eller 7-serie på dette området er helt naturlig og ditto med Tesla's modeller. Elon Musk røyker marihuana på TV og sender et par obskure Twitter meldinger. Media går bananas og Mr.Musk må gå av som styreformann i Tesla (han er stadig daglig leder og storeier i selskapet). Et par uker senere selger Tesla flere biler enn Mercedes-Benz i USA og passerer Ford i markedsverdi på børsen. Et par uker senere igjen selger Tesla flere biler enn BMW i USA og dette verdsetter aksjemarkedet så ved å gjøre Tesla mer verdifult enn BMW på børsen. Som jeg var inne på i et tidligere innlegg er det ikke så viktig hva Tesla til enhver tid er verdt på børsen. Det avgjørende er at de når produksjonsmålene og det gjør Tesla fullt ut i dag. Det er nå de virkelig store pengene begynner å rulle inn til Tesla og dette vet investorene. Hva media og andre ellers skriver om Tesla og/eller Elon Musk (ofte i negativ favør) er ganske enkelt ikke interessant i den store sammenhengen. Det skal bli spennende å se hva som skjer med den nye 3-serien i USA. Jeg gjetter på hyggelige innbyttepriser på eldre BMW'er samt attraktive utstyrspakker og rabatter. Spørsmålet er hva som skjer hvis mange nok kun vil ha en elektrisk bil. Det er dette som nå holder på å skje i USA - som i Norge.
  15. 1 point
    Marius2002

    Prosjekt F82 M4

    Fine alle tre, men jeg er svak for Britsh Racing Green. Det gir meg E36 GT -vibber. Jeg liker egentlig ikke grønne biler, men BRG er unntaket. Derfor stemmer jeg BRG British Racing Green har også litt histore bak seg, både fra nevnte E36 og ellers: https://en.m.wikipedia.org/wiki/British_racing_green Det er kult
  16. 1 point
    Siden det ble helg samt det enda er tørt og fint ute så tenkte jeg ordne på plass nytt hjullager og bremseskjold, få abs sensor til å endelig bli beskyttet fra skitt og kunne fungere før snøen og isen kommer. Ettersom det gamle var veldig rustet så kom det meste lett av uten å løsne bolter eller ta av nav. Ble einsarve uten like 😅 klarer dere se forskjell på nytt og gammelt? 😅 Så var vi her da. Neste var å få av sentermutter og nav med hjullager. Det er jo en relativt stor pipe som må til, den hadde jeg heldigvis fra før da jeg kjøpte den for å bruke som verktøy til å skifte foringer bak, men måtte ha overgang fra 3/4" skralle til 1/2" samt ters. Så avgårde til Biltema for å handle overgang og jobb for å låne ters. Kom tilbake til verksted, fikk løsnet mutteren med en veeldig lang kraft-arm og skulle starte på navet. Jeg bare tok i det forsiktig og det kom rett av 😂 Satt igjen en liten del av inner ring på lageret men det løsnet også med en gang med hjelp av et lite dytt med skrujern. Tørket over med papir og renset litt før det var på med nytt skjold først - Så nav og mutter på plass Niiiize! Endelig ting i orden! Så neste på agendaen var å justere opp høyden rundt om alle hjørner da ballongdekk til dette innpresset subbet noe fælt i svinger. Kom over til venstre side foran for å justere, der hadde det også komt en fæl skrapelyd i det siste så regnet med det var bremseskjold som tok borti skiva der også. Hadde til dels rett der.. Denne biten fikk jeg til slutt ut mellom skiva og abs ringen. Det er delen av bremse skjoldet som går over abs ringen for å beskytte mot skitt. Den har nok vært litt rusten tatt tak i abs ringen og blitt dratt med rundt. Når det har skjedd så har også abs sensoren stått i veien så den er knukket rett av. Så der har jeg bestilt enda et hjullager, enda et beremseskjold og enda en ny abs sensor.. Relativt lett å fikse, men får ikke av boltene til denne kalipperen så uvisst hvordan jeg løser dette foreløpig for den må av..
  17. 1 point
    ///M-ini95

    Idiotparkeringstråden!

    Hva skal man med håndbrekk eller Park når man har lysbøyle? Kanskje dette er den nye PDC formen? Og min favoritt, "jeg skal bare"
  18. 1 point
    lagunilla

    Den store finn.no tråden.

    Så flaut... Kald klima pakken har bare varme i røret som går inn til topp dekslet.
  19. 1 point
    sluquet

    Min 2018 M2

    Vi har to biler. Har testet med neste variant (har setet allerede) og det funker helt supert i i3. Største problemet med M2 er at det bare er to dører og det blir derfor veldig tungvint å levere en 1-åring i barnehagen som ikke klarer å sette seg i setet selv. Når hun var mindre har jeg bare løftet ut hele setet, satte henne i setet og løftet henne inn igjen. Det blir veldig mye enklere når man har dører som i i3. I tillegg klarer jeg ikke helt å forsvare pengebruken, en M2 som jeg bare har tid til å bruke til og fra jobb og barnehage koster mye i drift. Jeg har tidligere kjørt såpass tidlig på morgenen at jeg slipper det meste av kø og det er enkelt å få parkering på jobben. Nå som jeg må levere i barnehagen tidligst kl 0730 blir jeg stående i kø i sikkert en time inn til byen, og må betale for å få parkert når jeg kommer frem siden alle gratisplassene er tatt. Med en i3 slipper jeg drivstoffutgifter, jeg betaler 30% av hva en m2 koster å forsikre, det blir langt billigere bompasseringer og ikke minst kan jeg stå på beboerparkering ved jobben gratis.
  20. 1 point
    Otis

    Den store finn.no tråden.

    Jeg sjekket opp i denne S842 pakken og det er egentlig bare andre innsugsslanger i motorrom som er endret på samt en forvarmer til innsuget. Ellers er batteri, dynamo, dørlåser helt likt for de uten s842
  21. 1 point
    Da fikk jeg jobbet litt med bilen igår, tok det letteste først. Baklukepakningen har jo vært skutt siden jeg kjøpte bilen så fikk tak i en pent brukt en sammen med noen dørlister. Gamle rælet Nytt og helt Hel og pen, fornøyd! Her er listene. Kommer fra en 318is class II. Desverre ikke i topp stand men til en meget god pris Så var det under panseret å styre me innsug. Det gamle var hullete og sprukket over alt samt den midleridlige fixen med sølvteip og tec7 var påvei i oppløsning. Hvordan det var Det nye Hvordan det ble Ny innsugsbelg, ny slange til underside av beg og manifold, ny tilbakeslagsventil for bremsekraft forsterker og pakning for å passe inn. Merker lite forskjell men godt å vite det er på plass
  22. 1 point
    Fahad

    F80 M3 Sakhir Orange LCI II

    Fikk @lagunilla til å montere ny diffuser, og ny bagasjeluke spoiler i dag. Veldig fornøyd med rompa på bilen nå 😁 Har bestilt nye endestusser også.
  23. 1 point
    Designer

    Daniel.B BMW E92 335

    VRSF er siden å handle på. (USA) 😉 jeg handla den kabelen på Twisted Tuning 👍🏼
  24. 1 point
    Poppy

    Inspirasjonstråden

  25. 1 point
    Thundercoil

    Idiotparkeringstråden!

    Fantastisk parkering nedenfor jobben. Gikk bort til den, men det satt ingen inni. Måtte bare sjekke.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00