Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 11/26/18 i alle områder

  1. 4 poeng
    Olelink

    BMW M3GT #109

    Alt har en ende, også mitt 11årige eierskap av E36 M3GT #109. Det har vært masse lærerikt arbeid, mange gleder og kanskje en sjelden nedtur i blandt. Lørdag kjørte jeg mine siste mil med den, før den med ny eier satte avsted i retning Tyskland. Takk til alle som har fulgt prosjektet og for all god støtte og deling av kunnskap underveis !!
  2. 2 poeng
    Tony Soprano

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=134706371
  3. 2 poeng
    Et vennepar med nr. 2 på vei fikk, etter litt anbefaling fra oss, øynene opp for 3GT og kjøpte seg et nydelig eksemplar av en 320d xDrive med B47-motoren og masse utstyr det ble middag og besiktigelse i dag og dermed verdens første #bimmersofsuldalmeet 😛 Begge bilene var like gravskitne og bar xDrive-betegnelsen med rette
  4. 2 poeng
    Tid for skifte til vintersko, nå kan snøen bare komme.
  5. 2 poeng
  6. 2 poeng
    Med sommertemperaturer her på Møre i dag vekket jeg E64 fra vinterdvalen til tur på veier med svinger 😊
  7. 1 poeng
    Blacksmoke

    Blacksmoke`s Bmw 525 TDS / prosjekt

    Snart i mål forhåpentligvis!
  8. 1 poeng
    opeth84

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Tror det blir å ta bilen innom verksted på sikt og overhale pumpa heller. Slipper man å tenke på å kjøpe brukt og ikke ane hvor lenge det varer med "ny" pumpe.
  9. 1 poeng
  10. 1 poeng
    Vintern e for lang te å kjør på kjedelige vinterhjul 😋
  11. 1 poeng
    Update ! Da er bil ferdig sveist og vi starter fra begynnelsen . Dette var noe som egentlig skulle gjøres imorgen , men pga bil måtte bli flyttbar meget straks , ble ting gjort igår . Så det meste var jo klart , selv om motivasjon var som en dass igår , ble det ferdig og fy flate å deilig . Her ble det sveist inn en bit . Lagt på grunning i bunn og ferdig sparklet : Ny del punktsveist i bunn : Det nærmer seg hel ved : Etterhvert må man slipe ned sveis: Det drar seg til : Vil sparkle så lite som mulig så slipte så mye jeg kunne . Inni dør ble det og tatt et skikkelig tak : Så måtte det behandles . Her er det nå perfekt friskt stål som aldri skal få noe tykk tektyl , kun tynnflytende /voksbasert : Dette er da under bil ved kanal . Samme gjelder her : Og tilslutt en ferdig slipt og behandlet kanal : Jipppi !!!! Er så deilig å vite at det er tatt og at alt er solid , gammelt drit , fjernet . Nå kan jeg si med god samvittighet at denne 535en er skikkelig stand mtp rust . Selvfølgelig er der smårust på dører osv , men alt blir tatt til våren . Nå er det litt fin sparkel igjen , bodyskyts så er kanal ferdig 😃 Fortsettelse kommer imorgen .
  12. 1 poeng
    Da er min også blitt innkjørt. Kan ikke annet enn å skryte av M54B22 motoren, mer pålitelig bensin motor skal man leter lenge etter. Om det i hele tatt finnes. Både motor og girkasse maler, går like fint i dag som da jeg kjøpte bilen på 116 000km i 2009. Hele bilen er en drøm å kjøre hverdag, hele året.
  13. 1 poeng
    TRF

    Tuning BMW 525xd

    300hk/600Nm på en e6x 525da xdrive 197hk er altså helt fjas. Dette er en motor med et helt annet innsprøytningsanlegg enn 30d varianten. Den har små dyser (mindre 30d 204hk), mindre innsugsventiler, andre stempler, annen ecu ift 30d. Å ikke ha fått med seg noe av dette vitner om betydelig mangel på kunnskap og interesse fra tuner. Og har man ikke fått med seg dette har man trolig heller ikke kunnnskapene som skal til for å få ut høy effekt fra disse. 600Nm er også langt over hva som er greit for denne automatkassa (selv om akkurat dette er et komplisert spørsmål). Dette er altså samme automatkasse som på 520d, og ikke den store fra 530d. Skulle man nå få til 300/600 (hvilket ikke er tilfelle her) så snakker man om kraftig overbelastning av DPF. Betydelig overbelastning av automatkasse. Betydelig overskridelse av fornuftig termiskbelastning på motor. edit: Hilsen en som har levert 340hk oppsett til disse i en årrekke.
  14. 1 poeng
    A.Ertesvåg

    E46 m3 banebil/drifting

    Sakte men sikkert så går det litt framover. Har blitt litt diverse andre prioriteringar sida sist update men no er prosjektet på gli igjen håpar eg 😄 Har brent ut foringar i bakstilling, her skal det sandblåses og lakkeres før nye skal på plass😊 Buret er også blitt ferdig sveisa 😄 Kjøpte meg vinklar for å forsterke kryssa på Stian motorsport, veldig lettvint kontra å lage sjølv 😅 Etter buret var ferdig sveisa var det til på neste delprosjekt, slapp bilen ned fra bukkene å heiste den deretter opp på sida ved hjelp av ein ekspansjonsbolt i taket å ei talje. La madrasser under sida på bilen i håp om å bevare bakskjerm osv. Som med dei fleste andre e46 m3 var også innfestningane til bakstilling sprekt å rusta. Slipte reint og sveisa dei isamen igjen og forsterka deretter med plater fra GS bildeler. Fekk også coilovers fra Badassparts her ein dag, alltid kjekt med nye deler 😄 Vidare frammover blir mesteparten av fokus på undersida av bilen. Slipe reint for rust, muligens punktsveise litt skøytar og deretter grunne og lakke. 😄 håpar det blir meir garasjetid i nermaste framtid!
  15. 1 poeng
    Peak

    Del hva du støtte på - en "spotte"-tråd.

    Særdeles pen og original 740i, samme eier siden import i ‘05 og siste avlaste km.stand tyder på at denne fortsatt har gått under 140 000km. setter pris på alle som bidrar i denne tråden🙋🏽‍♂️
  16. 1 poeng
    Gabz

    Blacksmoke`s Bmw 525 TDS / prosjekt

    Spennende dette, ja
  17. 1 poeng
  18. 1 poeng
  19. 1 poeng
    Et lite stopp langs Hardangerfjorden
  20. 1 poeng
    bmwi8

    Brann BMW i8

    Jeg blir nok nødt til å selge bolig. Det å gi seg, spesielt med tanke på hvordan det kommer mer og mer frem hvor skittent forsikringsselskapet spiller, er ikke et tema. Med tanke på advokatutgifter (nesten 3000 kr timen), rente på billån, utgifter på transport da jeg ikke har bil lengre, 3-4 ulike eksperter og sakkyndige som tar seg klekkelig betalt, tapt inntekt pga påkjenning osv medfører jo dette voldsomme utgifter og får store økonomiske konsekvenser. Jeg går heller ned med flagget til topps rent prinsipielt mot et slikt selskap, enn å bøye meg å la dem vinne frem ved bruk av slike metoder. Det med media er ikke så enkelt og jeg personlig har ikke greia på slik strategi. Du har nok et godt poeng i at dette hadde vært lurt å hatt noen på lag som kan dette og kan bistå. Jeg setter pis på gode råd og støtte. Det blir tungt til tider og dette har vært tilnærmet en fulltidsjobb å styre med i snart 10 mnd. Som sagt så er det ikke et tema å gi seg, utfordringen ligger mer på å holde seg voksen og saklig, og ikke handle på følelsene dette medfører.
  21. 1 poeng
    Fredrik 90

    En tidsreise tilbake til gamle bimmers.no

    Kult tilbakeblikk, savner egentelig litt den plattformen og tiden da det yret av liv her inne. Jeg kan virkelig ikke forstå at folk synes Facebook er en bedre løsning, all informasjon forsvinner og folk må hele tiden spørre om de samme tingene.
  22. 1 poeng
  23. 1 poeng
    bmwgreg90

    Bagged M2. Bilde update

    Var på en utstilling i Bergen og en bekjent ville knipse litt bilder også filma han bilen dagen etter. Så fornøyd at eg fekk tårer i øynene
  24. 1 poeng
    TRF

    Dyno - TRF vs ?

    Jeg har i flere andre innlegg pratet mye om tuning og motorstyring, i et ærlig forsøk på å fjerne en del myter, og gjerne erstatte dem med fakta. Jeg påstår relativt hardnakket at det er store forskjeller på tuning, selv om de gjerne hevder å oppnå det samme. For er 300hk = 300hk? Hva betyr egentlig dette tallet for oss? Men enda viktigere, hva er gjort i motorstyring for å oppnå dette resultatet? Hvilke bieffekter har det? Og her er vi ved kjernen av problemet rundt ettermarkedstuning. Det er nesten umulig for deg som kunde å vite noe om produktet du betaler for, annet enn selgers gjerne fargerike og ambisiøse ord. Vi får ofte inn biler som allerede er trimmet, men som velger å gå over til våre produkter. Dette gjelder en betydelig andel av bilene som kommer inn, anslagsvis oppimot halvparten. Jeg tar et gebyr for å sette bilen tilbake til original, og har ingen interesse i det som er der fra før, det representerer bare et ekstra skritt som må tas hånd om før vi installerer vårt produkt. Dette sier jeg da jeg fra et teknisk ståsted vet hva som gjøres ved tuning, og hvilke teknikker som brukes. Jeg "vet" derfor med rimelig sikkerhet hvordan det er utført. Jeg har dog måttet komme til den erkjennelse av at det at jeg "vet", betyr ikke nødvendigvis at dette uten videre overføres til brukere / kunder som tross alt ikke ser hva som skjer i motorstyringa med egne øyne. Med denne erkjennelsen friskt i minne valgte jeg derfor å bruke noe mer tid på en kundebil, for bedre å illustrere dette for kunden og andre brukere, og ikke minst det flotte fellesskapet her på bimmers.no. Bilen, en e9x 325d 197hk, er et perfekt eksempel da det er en motor som ofte diskuteres og benevnes som "lik 330d" etc. Dette stemmer ikke, den har bla et helt annet innsprøytningsannlegg enn 30d, som betydelig begrenser hvor mye effekt man trygt kan ta ut. Den har også mindre innsugsventiler enn 30d. Forutsetninger: Bilen ble først kjørt i dyno med eksisterende tuning. Dette gir eksisterende produkt best mulig forutsetning ift adapsjoner. Bilen ble ikke flyttet mellom "konkurrent"/"original"/TRF Steg 2. Stropping og alt er urørt, og temperaturer monitorert med datalogging. Dyno ble kjørt uten last og lastcelle inaktiv. Ingen parametere er endret på dyno hverken før, under eller etter demonstrasjonen. Det er heller ikke teknisk mulig å endre parametere mellom "runs" innenfor samme "session". Det er ikke nyttet noen korreksjonsfaktor. Ingen (!) justeringer er foretatt på mine produkter. Standard produkt er lastet inn, og kjørt. Disse har vært uendret i mange år. "Original" er foretatt med oppdatering. Mao, direkte fra SP-daten, og ikke noe som jeg selv har "justert". Bilen hadde fjernet DPF og montert større IC når den kom. Ingen mekaniske endringer utført før etter testen var ferdig. DPF påvirker resultatet, IC gjør ikke. Tuningen bilen hadde er oppgitt til å være "Stage 2 - 285hk", som deretter har fått fjernet DPF og ny dyno kjøring hos samme leverandør. Dette er en respektert leverandør, og arbeidet deres er, sett ift bransjestandard, på ingen måte dårlig ("bransjestandard" er dog på ingen måte bra). Jeg kommer ikke til å oppgi hvem som har levert dette. Beklager om tittelen dermed oppleves som click-bait, men den er faktisk høyst riktig i et utvidet perspektiv på tross av dette. Så til dyno kjøringa: Stiplet er dreiemoment (obs, i fot-pund), og heltrukket er effekt (i HP) på hjul. I teksten under ser vi kolonnene "Eng HP" og "Eng Torque". Som vi ser en god økning. Dog noe ujevnt ift at adapsjoner allerede har satt seg, og ikke minst gir den 256,6 hk, og ikke "over 285hk". Dette er det første trekket med helt kalde kjølere, og den greide faktisk bare 256,6hk en gang, deretter lå den på 250-251hk. Den har turtallsperre satt godt over 5200rpm (hvilket er meningsløst rent teknisk). "Originalt" gir den 209hk. Normalt bremser disse ca 203-205hk (skal være 197), og jeg tilskriver de siste 5hk til manglende dpf. TRF Steg 2 er oppgitt til 270hk. Og det bremser normalt 268-273. Så også her denne dagen Den gav jevnt 271-273. OBS! TRF Steg 2 har hardcut på eksakt 5000rpm. Avbøyinga av kurva ifra ca 4650rpm er derfor ikke reell, men noe dynoprogrammet gjør for å glatte ut det ekstremt bråe fallet. I realiteten holder kurva samme retning som på 4500rpm hele vegen til 5000rpm. Det er dessverre ikke mulig å ta bort mer "smoothing" enn det som allerede er gjort. Nesten 20hk mer toppeffekt, men faktisk så mye som nesten 30hk mer på 4000rpm. Bedre og bredere register, ingen stygge "dupper", og ikke minst så leverer det eksakt det som loves. To be continued...
  25. 1 poeng
    markusayt

    Markus sin garasjetråd. BMW e30 320.

    Vart til sammen ca. 4 lag med sparkel før eg ikkje orka meir, ikkje perfekt resultat, men ikkje så verst heller. Mens eg var ute på livet i helga, har farfar mattet ned heile bilen! Vi pakka garasjen i plast. Brukte stifer for å holde det på plass. Tadaa! Desverre vart det noken stygge rennemerker, som eg håper eg kan våtslipe ut. Noken som har erfaring med dette? 😅 Appelsinskal var ikkje til å unngå. Kunne sikkert vore verre da. Er ganske fornøgd med resultatet da egentlig. Får sjå om litt våtsliping kan hjelpe eller noko Så da er det våtsliping som står for tur, samt lakkering av panser, dører og bagasjelokk, takluke, og diverse. Har nokon erfaring med glassfiberdeler fra pesch.cz? lurer på å kjøpe takluke og m-tech 1 fanger derfra.
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00