Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng fra 01/06/19 i alle områder

  1. 4 poeng
    Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Nå er vel ikke MB alltid kjent for og lage gode seter. For de som husker så langt tilbake så er jo ikke setene i en 190 eller 124 noe og skryte av. Man kan likesågodt finne en trebenk og sitte på. Hvordan de nye er vet jeg ikke men har hørt fra andre som ikke skryter av de så mulig de fortsatt ikke har lært. Jeg har jo helt standard seter i Z4en dog relativt sportslige og den holder det og kjøre en times til med før jeg må strekke på bena. Sammenligningen med setene i min 83 modell 735 er ikke rettferdig en gang. Og kjøre en 5-6 timer i den er ikke noe problem og kroppen er like sprek etterpå. Men det er vel ingenting som slår setene i en gammel CX, Da snakker vi komfort på et helt annet nivå.
  2. 3 poeng
    Marius2002

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Ja, jeg tror også kroppsfasongen spiller en rolle(dessverre eller heldigvis?) på setevalg. Jeg liker også når setene har et mønster eller noe, ikke slik som i gammel VW Golf Pink Floyd utgave liksom(selv om de va litt kule på sin måte), men slik som alcantara MSport-setene til f.eks. F30 eller Citroen DS sine. Rent estetisk altså.
  3. 3 poeng
    Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Peugeot 406 coupe har jeg tidligere omtalt som etter min mening tidenes mest harmoniske peugeot design. Og 306 gti er også en bil som aldri blir tatt med når man snakker om golf gti gjengen. Men 306 gti var en mye kvassere bil, men golf slo an over en større kjøpergruppe og ble dermed klasse eieren. En liten korreksjon er Ari Vatanen videoen som ble gjort i en Ascona B 400, men Vatanen var vel så mye kjent for sin karriere i peugeot. 405 mi16 som er basisen for pikes peak videoen slo ikke helt an, og fikk vel mer status etter sin "død". Fantastisk bil med levende bakstilling og motor på høyde med s14 og Honda sin 2000 Vtec motor uten sammenligning forøvrig. Men i en familiebil ble til en for snever kjøpegruppe. I dag er et strøkent eksemplar meget vanskelig å finne men absolutt en bil på min bucket list. Det samme er Citroen C6. Når man tar av seg bmw brillene er det mye franskmenna var tidlig ute med og entusiastiske med. Noe som i dag er dødd ut selvsagt. Når man nevner 405 mi16 så hadde mitsubishi en konkurrent til denne. Galant Vr4 med 4x4 og 4ws. Forløperen til Lancer Evo, selv om det var evo som fikk anerkjennelsen. Med differensial og yaw teknologi som også kom i gt3000 og som senere er brukt i Nissan GT-R. Joda, japanerne tok an sportsbilverden ved hjelp av datanerder. Man kunne altså kjøre en galant 4x4 med teknologi som oppfatter understyring og hjelper deg rundt svingen. Uten at det lammer deg og fjerner kjørefølelsen slik det er i dag. Audi og bmw skyter av lignende systemer først nå med sin activ rear diff. Men bilene med 4x4 på slutten av 80 og begynnelsen av 90 tallet ble ikke solgt mange av. Mulig høy pris?. I dag er 4x4 på en familiebil vanlig. Tror nok mange produsenter var forut sin tid på det området. En slik strøken galant 4x4 skulle jeg også gjerne hatt. Mange mener kjip bil, men prøv å sitt i en japansk glx utgave fra 90 tallet være seg honda, mazda eller mitsubishi og kjenn på gode seter! Som bringer meg over på et generelt spørsmål jeg har tenkt på en stund: Hvorfor har alle biler etter si ca 2003 altfor harde seter? Om det er en S klasse med komfortseter og hele pakka så blir det aldri som å synke ned i en sofa fra en 80 talls mitsubishi eller en 60 talls cadillac. Er det krav til dette, eller er det bare det at bilprodusentene tror at at sportslig oppsett er det folk vil ha?
  4. 3 poeng
    [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Hehe, ja. Pikes Peak og Gruppe B er jo liksom de store. Lite igjen av det i Peugeots biler nå om dagen, og jeg tror ikke de kommer tilbake heller, om ikke "elbilrevolusjonen" sparker i gang et eller annet hos dem. Dette er bare så helt utrolig krise. et design som ikke henger sammen på one som helst vis. Grøss.
  5. 3 poeng
    mowz

    Min e91 325d LCI Steg 4 + S1000RR (Nye hjul)

    Full M3 conversion. Sølv bakplater, røde nåler, hvite LED, M3 ringer rundt speedo+turteller. Lakkert "gule-soner" før rødmerking som på M3 i stedet for bare hvite streker. Før: Etter: (Manglet 2 LED i forbruksmåler på siste bildet, men er fikset)
  6. 2 poeng
    Evopower

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Seter og sittekomfort må deles opp i to deler. Utforming og hardhet. E39 sportssetene jeg har i alcantara er mykere i stoppen og dermed mer behagelig mot baken over tid. Standardsetene i stoff var heller ikke vonde, bare litt manglende støtte. Komfortsetene jeg har i e61 derimot, har utformingen helt på sin side, med justeringer i alle retninger, og dermed behagelig i seg selv. Men de er for harde i stoppen, hvertfall over tid. Jeg hadde tidligere en e60 med sportsseter, men komfortsetene er minst like harde i stoppen. Der må jeg innrømme at jeg trodde komfortsetene var mer som å sette seg ned i en sofapute... Ryggdelen på komfortsetene kan med rette kalle seg komfort. Men sitteputa er ikke noe differanse fra sitteputa i sportssetene mener nå jeg. Preferansene på folk er forskjellige. Jeg skulle ønske spenne mellom sport og komfort var større enn det er. Ingen seter er slik du siger langt ned i lenger. Mulig det er krav fra myndigheter, samt at det sikkert er vanskelig å få på plass varmekabelmatte etc i noe som siger ned 5-8cm når man setter seg ned.
  7. 2 poeng
    Marius2002

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @Fredrik Jeg haiket i en nyere X6 med komfortsetene og de var faktisk himmelsk gode. Men jeg foretrekker sportsseter likevel, selv om komfortsetene var, ja, mer komfortable, derfor er det så kjekt å kunne velge Standardsetene til BMW har jeg ikke prøvd siden da jeg hadde E36 med velourseter. Vi hev jo i samme tidsrom ut standardsetene i en E34 til en kompis og inn med knallharde M5-stoler. I stoff/alcantara såklart.
  8. 2 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Peugeot 407 er helt håpløs i designet, men det skjedde mye merkelig på slutten av 90-tallet og begynnelsen av 2000 tallet når det gjelder bildesign. BMW E65 er et tilsvarende håpløst eksempel, men Mercedes-Benz og Audi har også flere slike modeller på samvittigheten (f.eks W219, R170, A6 (C5) m.fl.). Dette er helt klart interessante modeller for sin tid, men de har definitivt ikke klart tidens tann spesielt bra når det gjelder designet (i alle fall ikke mens vi skriver 2019). Når det gjelder 407 så hadde jeg et par varianter av forgjengeren 406 som var en temmelig fin bil (spesielt coupé varianten når det gjelder designet). Jeg har nevnt det tidligere, men PSA XUD11 dieselmotoren på 2,1 liter som bl.a denne modellen hadde er trolig en av de aller mest slitesterke dieselmotorene som er konstruert. De klarer fint langt over 500000 kilometer uten nevnverdig vedlikehold utover oljeskift en gang i mellom (selv dette er ikke kritisk). PSA har et stort marked i de tidligere kolonistatene i Afrika og Midtøsten og enkelte (ikke alle) av dieselmotorene de bygger er optimalisert for dette markedet inkl. XUD11 motoren... @Fredrik 90 Innrømmet Peugeot 407 ser ikke bra ut, men VW Passat og Ford Mondeo på den samme tiden (i alle fall den første halvdelen av livslengden på modellene) som Peugeot 407 var på markedet (2003-2010) så faktisk slik ut: Dagens Peugeot 508 ser slik ut:
  9. 2 poeng
    Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Nettopp, du beskriver det jeg mener på en mye bedre måte enn hva jeg klarer selv (jeg tok en Clarkson og sier Peugeot er søppel...punktum). Peugeot har blitt for den kjøpergruppen som så si er minst interessert i bil, sammen med Toyota og Suzuki. Nå skal det sies at de to siste har løftet seg designmessig. Før så følte jeg at smør og brød bilene alle var ganske likestillte. Du hadde de koreanske merkene som Kia og Huyndai som var nederst på "rangstigen". Noen som husker Huyndai Accent og Kia Shuma fra ca 2000? Fæle greier.. Så hadde du smør og brød bilene fra Toyota, Opel, Mazda, Ford, Volkswagen, Mitsubishi, Peugeot, Skoda, Renault, Citröen og Nissan. De var alle på samme nivå og hadde stort sett de samme kundene. Så hadde du Saab, Rover og Subaru for de litt sære. Volvo sto med ett bein i smør og brød katergorien og ett i premiumklassen. I premium klassen var det som i dag BMW, Audi og Mercedes som regjerte. Sånn var det i 90 åra og godt ut på 2010 tallet. I dag er mye forandret på relativt kort tid. De billige koreanske merkene er i dag godt etablert i smør og brød kategorien. De har kvalitet som de japanske bilene. Du har de intetsigende bilmerkene som nettopp Peugeot, Kia, Toyota, Suzuki, Nissan og Renault som danner grunnlaget i smør og brød kategorien. Men så har du merker som Volkswagen, Opel, Mazda og Ford som så smått begynner å legge seg etter premium merkene. Tro det eller ei, men en VW Tiguan Allspace kan koste deg nesten 800 000 kr, videre er det ikke noe problem å få en Ford Mondeo til å bikke 600 000 kr. For få år siden var dette X5 og 5-serie priser... Nye Opel Insignia Tour X koster over 700 000 kr, det er mer enn en A4 Allroad.. I premium segmentet så har nå Volvo klart å presse seg inn med sine premium priser og gode markedsføring. Tesla har dukket opp, det samme har Lexus. I denne enden av markedet så har de etablerte mye tøffere konkurranse og de har mye å svare for. Det virker på meg som at fokuset på denne delen av bilmarkedet har flyttet noe av konkurransen i rettning premium. VW, Ford og Opel forsøker å hive seg med og distanserer seg med dette fra andre "likeverdige" merker som Peugeot og Toyota. Uten å forsvare Peugeot på noen som helst måte så tror jeg ikke akkurat at dette har hjulpet dem. For når du lager dette... ...mens dine tidligere gjevene konkurrenter lager dette.. ... da blir man ett akterutseilt bilmerke for grå kjøpere som aller helst vil unnskylde seg for at de lever. Da er det lett for "mobbere" som Clarkson å få noe å lage show om. Som innslaget til Top Gear handlet om så har jo Peugeot laget bra biler, men det virker som om de plutselig bestemte seg for å slutte med det. Jeg tror de har alt å tjene på forandre på det. Når nå flere av folkemerkene står og banker på døra til premiumsegmentet (Volvo kom seg inn ved å klatre inn igjennom ett åpen vindu), så må f eks BMW vise hva de er gode for. Det gjør de ved å øse teknologi inn i modellene sine, tech som VW eller Ford ikke kan ta seg råd til. For på andre områder så er det ikke mye som skiller dem lengere. Min Mondeo firmabil står ikke mye tilbake for 5-serien når det kommer til kjørekomfort. Som BMWen så har Forden også ett solid og bra interiør, forskjellen ligger i materialbruken. Jeg kjørte en 94 modell Ford Scorpio som jeg sammenliknet med min 94 modell E34 5-serie. Det var lysår mellom dem på alt fra kvalitet, design og kjøreegenskaper, Forden føltes som en gammel haug mens E34en var fast og fin uten skrangling. Så i dag står premium merkene og folkebilene langt nærere hverandre enn hva vi var vant med. Og nå ser jeg at jeg gikk fra Peugeot sitt kjedelige image til forskjellen mellom premium og folkebiler. Beklager at jeg sporet litt av og "pratet" meg vekk 😉🤣
  10. 2 poeng
    [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Peugeot har da et par fine modeller oppigjennom. Inboard "nær døden" 406 coupe sto på lista når jeg kjøpte min første bil. Endte med en bmw e46 320i istedet og har aldri sett meg tilbake
  11. 2 poeng
    Tar aldri slutt her, men var jo ikke meningen det skulle gå månedsvis mellom hver gang jeg la inn noe. Så ja, her er siste del av ferien vår. Her presentert med et bilde av fransk landskap gjennom et togvindu. Så var det å komme seg ut av dette toget. Vi var som nevnt 250 brede, og bredden mellom "fortauene" er vel ca. 251cm kan jeg tippe. Kom oss ut til slutt, men tok sin tid. 😛 ...og ute var vi. Hadde bestilt plass på en campingplass bare ti minutter fra togstasjonen(?), en fancy miljø-et eller annet plass. Noen plasser bortenfor stod denne tøffingen. Hadde selvfølgelig tilholdssted inni bobilen.. Tidenes kabelsnelle. Caddyen var forøvrig bobilen deres. Vi lå bare noen få minutter fra stranden i Calais, og ferjetrafikken over sundet er relativt stor. Elegant posering av mr. søppelkastemann. Litt strand. Mer ferje. Ferjeleiet til Hovercraften vi besøkte på museumet. Og en ferje til. Vi sier så adjø til Frankrike og deres baguetter (som vi selvfølgelig hadde til frokost), og er overlykkelige for at vognen kan flyttes med fjernkontroll. ...og snuser på Belgia! Belgisk posering. Jeg har hørt fra diverse YouTubere at Belgia = kø. Har vel aldri tenkt noe særlig over det, men jaggu dukket det ikke opp køvarsel på iDrive. Smarte som vi var valgte vi den foreslåtte omveien, noe som betydde en koselig tur innom et Antwerpen sentrum som var full av byggeaktivitet og stengte veier. 😡 Veldig mange som slipper inn en doning på 13m forøvrig. Eller ikke. Har forøvrig avsluttet abonnementet på RTTI. Kom oss til slutt gjennometter mye om og men, og fant endelig noe Belgia har alt for lite av; nemlig rasteplasser/restauranter langs veien. Kort tid etter kom vi oss også til campingen ved navn Lilse Bergen, der vi havnet langt inni en skog. I Norge var det veldig mye fokus på grillforbud, og generelt alt mulig-forbud i denne perioden, men i den knusktørre skogen her var det ikke et tema engang. Tidenes lekeområde. I Norge gjelder det å ha størst mulig vogn. Jo større vogn man har, jo bedre og viktigere er man, enkelt og greit. I Belgia går det på antall telt. Så har man jo de som liker det enkelt også. Basert på klistremerkene hadde denne levd et opplevelsesrikt liv. Ellers et hyggelig sted og opphold, der vi bl.a. fikk besøk av en venninne av fruen som bodde i Belgia. ...men vi kan ikke være evig et sted heller, så da går turen til Nederland (igjen). Besøker en lokal delikatesse. En ganske tørr Rhinen. Og plutselig på plass i byen vi skulle bli så kjent i. Herr kvakk. I denne byen ligger europas største campingbutikk (høres sikkert megaharry ut, men nok om det), så plutselig fikk vi både et ekstra tak, noe lys og en potensiell kone til herr kvakk. En annen ting de hadde her var denne: ...som resulterte i et besøk her: Etterfult av et besøk her: Som endte i en del venting her: Med dette som resultat til slutt: Ferien var visstnok plutselig over, og det var bare å begynne en hjemreise vi var noe uforberedt på. Kofferter ble kjøpt på første og (ihvertfall ikke) beste plass, og bilen fikk seg en velfortjent vask stakkar. Mens vi ventet på at bilen skulle bli ren (ja, det måtte bli maskin 😳😳😳) dukket denne opp. Sjåføren matchet bilen veldig bra. Neste dag fikk vi hjelp til å parkere vognen et midlertidig sted. ...hvor den blir forlatt på ubestemt tid. Deretter går turen rett til Schiphol, hvor bilen også forlates stakkar. Av en eller annen grunn fikk vi business-billetter (og takk Gud for det!), og da må man jo nyte de fordelene man kan! Vår venn som skal ta oss direkte til Bergen. Vei under rullebaner er alltid fascinerende. Så forlater vi plutselig Nederland. ...og etter et raskt, men godt måltid. Ser vi plutselig noe kjent, nemlig vårt eget hus(!). Ihvertfall hvor det ligger. 😛 Danskebåten! Sotrabroen, vi nærmer oss! ...og plutselig Flesland. Veien derfra var alt annet enn business, med bybane og Kystbuss, men det gikk nå det også. Reiser denne ruten hjem fra Bergen veldig ofte, og var litt glad for det der og da. Og det var det. Ca. et halvt år på etterskudd.
  12. 2 poeng
    Daniel.B

    Daniel.B BMW E92 335

    Litt oppdatering gutter. Fikk klemma 1rn gjennom EU kontroll, men den har nå pådratt seg noen varsellamper og mister litt motorkraft til tider. Har også fått ordna litt med 335n nå i dag. Tenkte å renske opp litt i innsugsportene. Bestilte 3D printa adapter fra Tyrkia i høst. Det ble borte i posten ei god stund, før det plutselig dukka opp. Fikk ikke no greie på blåsinga med valnøttskall. Korninga var for stor for sandblåseren jeg hadde tilgjengelig. Prøvde så å gjøre reint ved god gammeldags mekanisk skraping. 😅 Endte opp med å glassblåse. Litt av problemet var at jeg ikke fikk modifisert dysespissen, slik at jeg ikke kom skikkelig til. Men dette er godt nok. Fikk rensket opp mye her.
  13. 1 poeng
    Vmyrhaug

    Alpina b10 biturbo resturering.

    Da er jeg igang med resturering av en gammel sliter. Mange kjenner sikkert bilen, svart alpina b10 biturbo som er kappet og skjøtet. Reg som 535i 88mod med 360hk.
  14. 1 poeng
    NilsP

    Hagen´s E24 635csi oppdatering!

    Masse bra jobb 😀 stå på!
  15. 1 poeng
    Gabz

    Min e91 325d LCI Steg 4 + S1000RR (Nye hjul)

    Ah, se der, ja! Ble jo utrolig bra Skulle absolutt hatt i min egen, synes det er litt umoderne med alt i oransje. Men kanskje ikke barebare å få tak i alt av deler man trenger heller. Hadde du kjøpt et komplett M3-instrumentpanel?
  16. 1 poeng
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @RNJ Peugeot 306 er fra en tid da Peugeot omtrent var der Audi imagemessig er i dag. Peugeot i likhet med Honda (som også var et mye mer velansett bilmerke tidligere) har med andre ord sett bedre tider enn i dag. Vi hadde (såvidt jeg husker i 1994/1995) en Peugeot 306 med en rekkefirer på 1762 cm3 (XU7) som ytet 101 HK. Jeg likte bilen som bl.a hadde et fantastisk understel og styring, men ikke motoren. Den virket lett astmatisk så vi byttet hurtig bilen ut med en Peugeot 405 som hadde den mye bedre og lettpustende "GTi" motoren på 1998 cm3 og 121 HK (XU10). Understelet og styringen var om mulig enda bedre enn for 306'en selv om bilen var større og dermed knapt så agil. I begge tilfellene snakker vi om en kvalitet på understelet og kjøreegenskapene som ikke lå langt fra hva man fikk i en BMW E36. Begge modellene var ekstremt kjøreglade til å være alminnelige biler og dette var med til å stadfeste Peugeot's rykte på 80 og deler av 90-tallet (i likhet med Honda) for å være kjøreglade biler som BMW er i dag. Peugeot mistet plottet på slutten av 90-tallet og ble dessverre etterhvert en grå og anonym bilprodusent (i likhet med Honda). Jeg tenker imidlertid at Peugeot igjen har funnet en formel som bringer dem fremover. Et interessant design, mye utstyr for pengene og relativt høy kvalitet fenger for de aller fleste bilkjøperne i dag mer enn sportslige og agile kjøreegenskaper... og nettopp dette kan Peugeot i dag. Personlig savner jeg imidlertid tiden da spesielt Peugeot 205 og 106 var på markedet (som jeg også har hatt i sportslige utgaver). Bygge og interiørkvalteten var dårlig, men du verden som bilene hadde karakter og kjøreegenskaper (langt fra sikre, men utrolig inspirerende og utfordrende)...
  17. 1 poeng
    RNJ

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Enig i at mange Peugout'er er litt kjedelige men jeg må bare innrømme at jeg syns min 306 er fin Den ble kjøpt i et svakt øyeblikk og jeg hadde veldig mye glede av den i den varme sommeren som var.
  18. 1 poeng
    Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg har iallfall sagt det sikkert tusen ganger her inne, men jeg digger å kjøre E34 👍 Om det bare er en 520i så føles den som en skikkelig BMW, det gjør ikke en F10 520d... Når man først er vant til at det bare er 150 hk så funker det overraskede bra. Du må bare bli vant til at den ikke er så sprek så går det egentlig veldig fint, får den litt turtall så synes jeg ikke det er noe problem. Også kjører den så fint på motorveien, ingen andre 25 år gamle biler ligger så stabilt og fint i 130 km/t.
  19. 1 poeng
    Marius2002

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Fredrik Ja, E34 er fine biler. Jeg er mest glad i smalfronten, men V8-fronten er fin deg også. Både 520i og 525i er gode biler og de få som er igjen som ikke er herjet i stykker er virkelig verdt å ta vare på, selv om det er de to minste motoralternativene(utenom 518i, men den teller jeg ikke med, burde ikke vært produsert... i likhet med F11 518D). Nå står jeg pr. nå med middagen og har sprettet meg en belgisk hveteøl, så da oppfordrer jeg til drikkepress, altså åpne ei øl og nyt videoene under:
  20. 1 poeng
    Gratulerer med flott E91. Nydelig farge.
  21. 1 poeng
    TRF

    BMW dieselmotorer

    Du får kjøre bilene ved siden av hverandre, og se hva som skjer da
  22. 1 poeng
    scoot

    scoot´s E36 M3 3.2 - romjulskos

    Rolig fredag i dag, fikk montert opp stabstag og bytta klosser rund baut. Disse var gamle og fæle, ser også at jeg med tiden bør renovere calippere - men ikke noe hast. Neste på lista er en servoslange og oljeskift på diff/girkasse. Deler og olje er på vei
  23. 1 poeng
    Fredrik 90

    Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

    Audi: Mercedes: 🙄🤥
  24. 1 poeng
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    I forrige uke var @Gorg i Bergen en tur og da møttes vi for å ta litt bilder. Hyggelig å hilse på, og utrolig flotte bilder
  25. 1 poeng
    liffi

    Alpina b10 biturbo resturering.

    Se her ja💪🏼 Bra du lagde tråd og ikke dette facebook fjaset. Skal følges med her. Tøff bil
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00