Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/18/19 in all areas

  1. 7 points
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Da er bilen levert for service, nå blir alle sperrer fjernet. Regner med at de også får orden på kommunikasjon med CONNECTED DRIVE. Jeg er for øyeblikket kun Gjest under førerprofiler i egen bil.
  2. 5 points
    Trillet bilen ut og ga den en kjapp vask. Gleder meg virkelig til å få den på veien! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  3. 4 points
    Ja idag var dagen her ,den O store injektor bytte dagen og hvordan skulle det gå ? Hadde jeg blitt lurt ? Skulle disse skrekkens historiene med injektorer som satt som sveist ramme meg? Vel skal starte fra begynnelsen . Klokken O7 reiste jeg avgårde for å skru hos kameraten min . Der stod garasjen klar med all slags verktøy . Og vi kastet oss rundt med demontering : Igang : Egr var hvertfall blendet : Litt koks igrunn : Og etterhvert var innsug av : Av og her ser jeg heller ikke noe sirlig flaps: En nøye inspeksjon komstaterer at noe rens ikke er nødvendig . Så begynte morroa... Et spesiallaget verktøy ble satt på dysen og vi var forberedt på det verste . Disse skulle sitte så jækli ,menne et dunk og plopp : Så var den ene ute og den var jo helt ødelagt : For å rengjøre kammer ,brukte vi bremserens ,avfetting og masse filler til å tørke nedi og tilslutt strøkent . Nye O ringer og kobberskiver ble montert på injektor og en klar for nedi motor Mens kompisen min tok opp injektor nr 6 som gikk smertefritt ,tok jeg og så over vakumslanger og tar korthistorien: ALT var ødelagt ..ikke rart den har vært litt lunefull 😀 To meter med ny slange ble kjøpt og alle slanger er nå nye . Nytt veivhusfilter på plass: Skulle sette på nytt luftfilter ,men jaggu så stod der et meget bra Pipercross sportfilter inni der . Dette ble blåst rent ,vasket lett og igjen blåst før demontering . Derfor jeg har hatt litt turbolyd tenker jeg 😀 Nye pakninger ble montert på innsug og alt skrudd sammen . Nå var tiden her for oppstart ,ville den starte nå og ville den gå som den skulle ? Fysj og nervøs jeg var ... Satte meg inn bil og vred på nøkkel og startet momentant ,altså type ultralett,men gikk kun på 5 sylindre ! fuck fuck fuck..Kjente skuffelsen og sorg komme innover meg og ble så sur! Vi konstaterer at injektor nr 6 som vi byttet ikke virker. Ja vel ,har jo flere på lur ,og av med alt igjen ,demonter injektor og på med en annen brukt en .NA må den vel gå ? Inn i bil starter opp og en alldeles nydelig sexy murring fra M57 høres .❤️ Rett og slett fuglesang og reagerer såvidt du er inntil pedal. Kompis sier den høres jo helt annerledes ut . Ut og teste og jeg merker jeg har fått en annen bil ,den reagerer med en gang og går sånn ca 10 ganger bedre enn den noengang har gjort .😀. Så vakuumservice har virkelig gjort susen og ikke minst injektorbytte . Den rister ikke på tomgang ,lukter ikke diesel og går som et skudd nå . Jeg sier bare rett og slett JIIIPPPIIiI.😀 Nå starter tvert med en gang når den er varm og null problem . Igjen dette var så deilig å ha gjort og jentene hjemme ble og glade . De er fryktelig glade i denne og ser frem til å bruke den ,noe som igjen jeg og gjør 😀 Nå skal det feires imorgen med en skikkelig rens innvendig ,for det beige interiøret er fullt av diesel og olje . Nå kan helga begynne 😀
  4. 4 points
    Marius2002

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg synes det å kalle de for snyltere blir helt feil, det er ikke enkeltmanns unnaluring, det er en bestemmelse fra høyere hold hvor meningmann kan benytte seg av godene Så da kan man vurdere om godene veier opp mot andre alternativ. Alle kan benytte seg av godene, absolutt alle. 1. gen. Leaf er blitt billig nå, i3 detter ned mot et stadie hvor flere kan gå for dette. Så enten kan man bytte til elbil med de godene og restriksjonene(de rimeligere har ofte liten plass og rekkevidde) de har eller man kan kjøre fossilt med de kostnadene og den friheten det medfører. Eventuelt ha begge deler om forholdene tillater det
  5. 4 points
    Da har bilen fått ny hoved termostat + EGR termostat, nye o-ringer på ene turboslangen og tettet igjen fuktsperren på passasjerdøren. Temperaturen lå ofte rundt 77°C selv etter en lengre tur, så forhåpentligvis har den riktig temperatur nå etter bytte av termostater. Er visst vanlig at tetningene (o-ringer) på den røde turboslangen blir dårlig, og kan tenkes at de var det på min og da det var noe oljesvetting rundt der samt jeg syns jeg hadde en antydning til lekkasje, den har jeg ikke hørt nå etter at de ble byttet. Satser og at det er fuktfritt i bilen nå 🤔 Ellers virker bilen noelunde greit, om man ser bort ifra girkassen 🤓
  6. 4 points
    På tide med en gedigen samleoppdatering nå etter noen måneder på sidelinja. Brace yourselves! ———————— Siden sist har bilene stort sett bare blitt brukt, Minien er fortsatt til salgs, vi har strengt tatt bare behov for én bil det neste året. Med mindre det dukker opp en fin i3..:) den er tatt av Finn etter et par runder der. Noe interesse har det vært, men lite seriøst. Spørsmål som «er den fortsatt til salgs?» og deretter ingen videre spørsmål skjønner jeg ikke poenget med. Har også byttet det høyre plastdekselet som dekker nedre kant av frontruta samt det lille området bak motorrommet der batteriet ligger. Mini har en elendig patent på denne batteriluka som essensielt er at hengsle på luka bare er litt tynnere plastikk, så den vil selvsagt bli sprø og knekke når den eldes og da er det ingen annen måte å feste den på enn å teipe fast. Fikk tak i en fra en opphogger, men noen av de limte pakningene var i dårlig forfatning så de ble behørig skjært av fra den som stod på, og limt på den brukte nye. Litt ekstra jobb, men ble bra til slutt Et par annonsebilder: Vi har også hatt noen utfordringer med fordelingskasse og dekk som beskrevet i Stjernemerket dekk-tråden. Lang historie kort så bestemte den lokale Bavariaforhandleren å bestille inn ny fordelingskasse og bytte den på garanti etter at den begynte å skape seg både med forskjellig dimensjon foran og bak, og samme også med fire nye vinterdekk i samme dimensjon på alle fire. Stemmer, jeg kjøpte tidligere et sett Style 400M fabrikklevert i Jet Black, som nå har fått Michelin X-ice 3 piggfritt i 225/45-18 rund baut. Blir spennende å prøve til vinteren etter å ha kjørt på Nokian R2 17" de siste par årene Tilbake til sommerdekk. Etter at de kom på bilen for et drøyt år siden hadde de midtsommers slitt seg 2mm mer bak enn framme (5 og 7mm mønsterdybde på ca 10000km kjøring), noe vi synes var vel mye etter så få km. Etter svært lite om-og-men ble fikk vi rett og slett kompensasjon i form av et sett nye stjernemerkede Michelin Pilot Sport 4S av Vredestein-importøren, god service av både de og lokal dekkforhandler, som også har sett på dette som læring og kompetanseheving fremfor en problemsak. Svært fornøyd med disse dekkene så langt. Noe tjukkere dekksider og merkbart bredere enn Vredestein-dekkene. Og ikke minst har bilen «slått seg til ro» nå etter det har kjentes ut som den har hatt rastlause bein med de andre dekkene på. Merker også at de er mer sticky da småstein fester seg lettere, er merkbart mer kasting av småstein i hjulhusene nå. Støynivået er en tanke lavere. I tillegg er det med flett ny VTG betryggende å kjøre på stjernemerkede dekk når jeg fortsatt har et halvt år igjen av garantitiden. Så som nevnt i de relevante trådene på disse temaene må jeg spise både hatt og fanen mot behovet for stjernemerkede dekk på xdrivebiler som jeg har bært så høyt en god stund nå. Nå har jeg selv erfart at dette har noe for seg, spesielt på F3x. Så håper jeg at disse dekkene slites mer jevnt foran/bak. Per nå kan jeg ikke annet enn å anbefale disse for F3x-eiere med 19" (ikke GT). Så har jeg bare et spørsmål igjen: hva er det Alpina gjør med fordelingskassen på sine Allrad-biler, for det er det hverken stjernemerkede dekk eller like dimensjoner. Tidlig i august hadde vi en ukes ferie til firmahytta i Lyngdal, da ble det sykkel på taket for meg og en kompis som kom senere. Ble hele 3 mil på sykkelsetet den uka 😂 men såg unektelig sporty ut med sykler på taket da. Kjørte selvsagt rundt med to tomme sykkelstativ på taket en stund etterpå. For noen helger siden gikk jeg over hele skinninteriøret i bilen, greit å ha på stell når nå babysetet er i på permanent basis 😀 . Det er en stund siden det ble gjort sist, men det er svært lite slitasje på interiøret, spesielt bak, da det i 80% av tiden bare er min bedre halvdel i bilen. Først skinnrens med Fenice Leather cleaner + skumpad (som ikke ga noe imponerende utslag på hvit bomullsklut sammenlignet med SV sin cleaner), og SV Leather milk etterpå. Dørsider, seter, ratt, håndbrekk+mansjett og mansjett til girspaken. Tålig bra fornøyd med resultatet, men Swissvax sin cleaner er betydelig mer effektiv enn Fenice sin erfarer jeg. Etter at skinnet fikk en god oppstrekk måtte resten av bilen også tas - det var også en stund siden og trengtes sårt. Skulle på en svipptur til Bergen fra fredagen til lørdagen, så på tysdagen ble det vask. Dynket i KC Teerwäsche, deretter skumlegging med KC Vorregeigenergererger før avspyling. Så en runde med KC Felgenblitz på dørsider og støtfangere, den fungerer bra også som metallpartikkelfjerner på lakk. Tok denne gangen også full høytrykksspyling av dørkarmer + undersiden på selve dørene, så ble det vask av hele bilen med Carpro Reset + ullmitt, inkludert inni dørsider. Deretter tørking, før jeg la RainX på sideruter foran + frontrute. Sideruter bak og bakrute har ennå godt igjen av beskyttelse, så ingen vits i å legge på nytt der. En ting er avprellingseffekten, men på siderutene bidrar det godt til trafikksikkerheten da siderutene som regel alltid er helt frie for dråper og vann med RainX på - da ser en mye bedre hva som foregår i sidespeilene på vindfulle og regnvåte vestlandsdager. RainX’en jeg la på frontruta var nok ikke helt topp, for det krevdes optimale forhold for at avprellingseffekten skulle komme, men så degraderes den også veldig fort av mekanisk slitasje fra vindusviskere. Til slutt ble det full støvsuging og støvtørk inni med litt AF Verso på kluten samt vindusvask med KC Speed glass cleaner. Montering av babysete type Cybex Cloud Z 😀 Red lights: Sete klikket i... ...og rotert Grønt lys i hele rekka! Trygt parkert på tidenes romsligste hotellparkeringsplasser under Hotell Norge i Bergen. Minien har heller ikke blitt glemt oppi det hele, den har fått seg en full utvendig vask som sårt trengtes, etter samme oppskrift som over. Jeg må snart få lagt ny runde med Fusso voks på den, som imponert meg skikkelig. Nå er det ca et år siden jeg la den på, og det er ennå noe effekt igjen av den, om enn godt redusert. Begge bilene har også fått byttet ut stoffmattene sine med rene gummimatter, så er enda to punkter på herkommervinteren-checklista mi krysset av. Ellers ringte Bavaria meg her for noen uker siden og sa at bilen hadde sagt at den gjerne ville ha et oljeskift snart. Som sagt så gjort, for et par uker var den inne og fikk nytt mikrofilter + ny olje før vinteren, ca 10-11000km siden sist da jeg tok et oljeskift selv. Kjekt med serviceavtale . Bilen har nå gått ca 76000km, der vi har kjørt ca 43 av de på de to årene vi har hatt bilen. I tillegg fikk jeg time for bytte av den knappen som justerer cruisecontrollhastighet - «flapperswitchen», på garanti, da den tappen/flippen hadde delvis revnet så den kjentes helt løs ut. Så for noen dager siden ble bilen levert inn for denne jobben. Fikk bilen tilbake med nye knapper på begge ratteikene, inkludert både ny cruisecontrolflapperswich, scrollhjul og alle omkringliggende knapper på begge sider. Ikke verst! Men det stemmer forsåvidt overens med ETK som viser alle rattknappene i en assembly som ett delenummer, tipper det er denne de har brukt. Utrolig forskjell i de gummidelene, kjente først nå hvor dårlige de gamle kjentes ut. Nye 2020-1-kart har også blitt lastet ned og inn i bilen, takk til medmedlemmer her inne som sendte PM med link for nedlasting! Etter at de foretok en softwareupdate på bilen ifm. ny VTG har merkelig nok de forrige kartene streika helt på fruen sin nøkkelprofil. Før det skjedde så frøys de ved utzooming mer enn 1km på begge sin nøkkel/profil. Merkelige greier. Uansett så ble kartene oppdatert nå, with great success! Works like a charm. De neste punktene på lista blir nok vask og voks av Minien, samt voks på alle vinterhjula så de er klare til omlegging som også nærmer seg. Til slutt: randomshot
  7. 3 points
    Første stopp på Horten - Moss ferja. Liten pause på nordsiden av Gøteborg for litt mat. Ble noen mil gjennom sverige. Øresundsbroen. Ganske lang og imponerende bro. Og ikke minst dyr å kjøre over, men verdt det. Morro å ha gjort det også! Her er vi i København for litt mat og litt sightseeing Etter vi har spist en utrolig dyr og ikke så veldig god middag gikk vi på Burger King for en dessert Luxus shake, Fredrik (Fredrik90 her på forumet) venter utålmodig på sin shake Dagen etter, her venter vi på båten mellom Rødby og Puttgarden, en ferje som tar 45 min. men kosta likså godt 950kr per bil, 300 kr mer enn vi betalte for color line til kristiansand. Rødby Fredrik svarer på jobb mail mens han venter i 540xd'en sin. her er vi da i Puttgarden, ett lite stopp på en Aral stasjon. På vei inn til Berlin sentrum for litt sightseeing. Her har vi parkert i ett parkeringshus med rene berg og dalbanen som innkjørsel. Her gikk muren. Ett godt stykke mur som fremdeles står. Flotte biler disse her. Checkpoint Charlie, veldig morro å se disse plassene. Brandenburger Tor. Min far (740xd'en) koser seg over å få senior discount på Volkswagen museet i Wolfsburg. Første bobla som er laget. Fin pickup Ordentlige biler på utsiden av museet .. hehe Fikk trøkka på litt med fri fart også! Her er vi på kaia i Hirtshals og venter på ferja. Måtte ha oss noe mat her også.. Greit å kunne se litt film når en venter på båten og det er skikkelig møkka vær på utsiden.
  8. 3 points
    Werther

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Kom tilfeldigvis til å ta en titt på en test av 2019 Mercedes G63 AMG. Anbefaler dere spesielt å sjekke ut akselerasjonstestene i videoen fra ca 4.00 min. Helt sinnssykt å se hvor rask denne mursteinen er! Unik bil med sjarm i dagens marked.
  9. 3 points
    Gøy med BMW!
  10. 3 points
    Marius2002

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Elbilenes fordeler traff visst en nerve hos denne karen. Fra baksiden av Romsdals Budstikke idag:
  11. 3 points
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Her følger noen bilder av interiør tatt av en amatør. Får bedre bilder senere.
  12. 3 points
    Takk for hyggelige kommentarer! Motoren sitter helt klart fint i motorrommet, god plass når den er plassert så langt tilbake. Har ca. 2mm klaring til torpedovegg, så det er helt perfekt. Har handlet turbo. Valget falt tilslutt på en BorgWarner S369 med 0,91 A/R. Den er stor, men for å pushe 800-900hk må jeg nok opp på denne størrelsen. Jeg ville i utgangspunktet ha en kulelagerturbo for raskere spool, men prisforskjellen var litt i det meste laget. Ellers har jeg laget motorfester og plassert intercooleren, samt laget fester til denne. El. gasspjeld er på vei, skal lage adapter til dette og da er det straks klart for downpipe og trykkrør. Jeg tror dette blir bra! Mvh Thomas Netlandet
  13. 2 points
    Er jo heller ikke snylting. Man stjeler ikke fra staten. Heller ikke fra folks lommebøker. Staten subsidierer heller ikke. De utbetaler ikke store summer for å gjøre elbil billigere. Det de har gjort er å ha avgiftsfritak, som gjør prisen på ny teknologi mer spiselig. Hadde Nissan Leaf EV-200 kostet 450.000+ tror jeg ikke det hadde vært noen storselger... Å kjøpe elbil er et kompromiss på mange måter. Man kan kjøre svært mange år med en billig fossilbil + drivstoff m.m for prisen av en elbil som til en viss grad dekker samme behov. Man må ha lademuligheter, man må ha tid til å lade, og man er nødt til å se begrensingene på rekkevidden ved kaldt vær. Hvis man skal ha en elbil som dekker samme behov som f.eks en VW Passat, Skoda Octavia eller Superb, så må man ha en stor elbil. Stor elbil er foreløpig ikke å finne under 500.000 kr (med mindre man kjøper brukt Tesla Model S med 150k på telleren) og da MÅ man som oftest belage seg på å lade. Spesielt nye E-tron 50. Jeg har hatt en Etron 55. Den klarte knapt 310km på en lading. Svært ineffektiv bil. Når jeg kjørte motorvei måtte jeg ta til takke med MAKS 270km rekkevidde. Kjørte jeg 120+ kunne det svi av omtrent 5-6mil til. Det betød at lading var obligatorisk på vei til hytta på Sørlandet. Spesielt fordi jeg ikke får ladet der bilen er parkert (hytta ligger på en øy uten broforbindelse) og da må ha nok strøm til å komme meg tilbake til lader. Den bilen betød egentlig mye mer pes enn å kjøre en tilsvarende fossil evt. en Tesla (de er foreløpig best på rekkevidde, enten man liker det eller ikke) Alt i alt så brukte jeg Ca. 50.000-70.000 i drivstoff per år (Bensin). En elbil har foreløpig med samme drift kostet meg Ca 1800,- for 20.000 km kjørt... dette fordi jeg blant annet kan lade på jobben og fordi man ikke trenger å hurtiglade (kan være dyrt å hurtiglade) ofte når man kan lade på destinasjon. Summen i drivstoff/effektivitet er jo to helt forskjellige verdener. Har heller ikke trengt noe service. Den første servicen inntreffer på rundt 40.000 km og koster 5880,-... på F30’en min kostet service mellom 3600 og 13.000 avhengig av hva man trengte/hvilken service man hadde. F30’en kostet meg sinnsyke summer i året mtp. drivstoff, bompenger, service og evt. slitedeler som måtte byttes. Foreløig er regnskapet mye bedre per elbil. Spent på å se hvordan dette er om 10-15 år.
  14. 2 points
    E.H.D

    Ukjent BMW-logo

    i3 Maraton Edition har den logoen, BMW sponset vel Oslo maraton.
  15. 2 points
    Ampera

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det er jeg helt enig med deg om.
  16. 2 points
    Fredrik 90

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    @Ampera Det du snylter unna med å kjøre elbil betaler du tilbake i rikt mon på de to M5ene du har, med renter Men jeg er en av de som absolutt synes at man skal betale moms på elbiler, det er helt på trynet og urettferdig at disse slipper unna momsen. Jeg har full forstålese for at avgiftsfritaket skal være som det er, men vi betaler moms på ALT annet. En elsykkel er det moms på, en varmepumpe er det moms på. Da skal det være moms på elbiler også slik jeg ser det. Det er også helt på sin plass at elbilene bidrar i form av betaling i bommer, disse sliter og tar opp vel så mye plass på veien som alle andre biler. Men igjen, selvsagt skal det være billigere...men de må bidra noe. Nå har jo jeg firmabil, så jeg hadde nok kjørt fossilt uansett...men om jeg ikke hadde hatt det så er det annerledes. Jeg skal være den første til å innrømme at hvis jeg hadde bodd i Oslo eller sånn til at jeg måtte gjennom bommen hver dag, så hadde jeg også kjørt elbil. Hadde jeg måttet pendle fra Arendal til Kr sand for jobb så hadde jeg nok også kjørt en elbil. Dog som nr tre bil. Her hvor jeg bor så er det ikke behov for elbil, med mindre man vi kjøre billig. Jeg har firmabil gjennom jobb, så alt er jo inkludert der. Men sånn ellers når jeg kjører BMW så skal jeg sjelden gjennom bommer, kan stort sett parkere gratis over alt og har ikke behov for noe kollektivfelt da vi ikke har den salgs her. Dog så vurderer jeg nå å si opp firmabilen og heller kjøre privat, synes man skatter mer enn det smaker av denne ordningen.
  17. 2 points
    Kvasi

    Dieseltilsetninger

    Vi bruker Pro-Long med suksess på dieselbiler som ryker for mye på pkk på jobb. Heller på en flaske og ber kunden kjøre en uke eller så, og så glir stort sett alle gjennom neste måling. Sånn bortett fra gammelt utslitt ræl, biler med tuningboks osv.
  18. 2 points
    Evopower

    Dieseltilsetninger

    De fleste tilsetninger renser og optimaliserer. De smører ikke i samme grad som 2 takts olje. Og om tilsetninger hjelper, det finner man ofte ikke ut. Smeller det så smeller det for pumpa sin del. Men det har nok noe i seg å ha noe på tanken ihvertfall for preventivt tiltak. 2 taktsolje ilag med å fjerne dpf og egr er det beste alternativet mener jeg. Med forbehold om at en for fet blanding også kan gjøre vondt værre på dagens høykomprimerte systemer. Avgiftsfri diesel skal være fetere enn vanlig diesel. Alternativt kan man bytte cp4 pumpa etter typisk 80.000km for å være sikker. Billig investering. Jeg bruker LiquiMoly sin diesel additive på hver andre tank jeg fyller. Men har cp3 pumpa så det skal ikke være noe fare her. Powerup har jeg lest mye bra om i statene. Smører dieselpumpa står det på siden her. Dryg i bruk er den også. https://www.ojtorheim.no/products/powerup-diesel-injektor-05-liter
  19. 2 points
    paukri

    Paukri sin F11 535d. oljeskift på kasse

    Da er jeg kommet meg hjem fra en liten europa tur med 535en, legger med ett par bilder av bilen nyvaska etter tur, skal se om jeg får lagt inn litt bilder fra turen etterhvert, men jeg er ikke så godt på å skrive reise brev så blir nok bare litt bilder.
  20. 2 points
    Walkabout

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Føler dette oppsummerer det å handle på Finn.no...
  21. 2 points
    Oljekjøler på plass. Perfekt opphengt i gummifester! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  22. 2 points
    Liten update: Laget ferdig bakre girkassefeste. Montert radiator og laget fester. Kjøpt inn elektronisk gasspjeld og tegnet adapter til dette. Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  23. 2 points
    Benytter tråden til å mimre litt. Her er jeg og en kompis på Rudskogen sommeren 2017 med S50 og S54 E39ene. Det var vel her jeg for alvor skjønte at det var på tide med mer motoreffekt. Gøy var det uansett å kjøre litt sidelengs! 8AF0AE68-5BE9-4834-9A8F-A42A0A53C172.MOV
  24. 1 point
    Ingvaldsen

    Dieseltilsetninger

    I disse dager som det er så mye snakk om cp4 pomper, spon i diesel, vinterdiesel osv så begynner jeg å gruble mye på hvilke tiltak og utgifter man på regne med om man kjøper nyere bil evt forlenge levetid på eldre innsprøytningssystem... og har nå sett litt på dieseltilsetninger som kanskje et preventivt tiltak.. ? derfor starter jeg en tråd grunnet nysgjerrighet om hvilket tiltak dere har gjort eller om dere har fakta/erfaringer rundt bruk av diesel tilsetninger ? Har den andre fordeler en kun smørning ?kjør på med diskusjon og erfaringer ! ser det er mye forskjellig som kommer opp av produkter men disse to dukker ofte opp.. men mange snakker også varmt om en "skvett" 2 taktsolje.
  25. 1 point
    Vi måtte ha oss en liten guttetur selv om det ikke ble tur til Nurburgring i år. Vi var tre stykker som tenkte å ta oss en tur, for å få kjørt litt bil og rett og slett brekke av fra hverdagen litt. Det ble meg med min 540d, @paukri med sin F11 535d og hans far med F01 740d. Ruta vår gikk til København første dagen via Sverige. Videre til Rødby hvor vi tok ferga over til Puttgarten i Tyskland, fra Puttgarten så kjørte vi ned til Berlin på andre dagen. Fra Berlin kjørte vi til Hamburg, men via Wolfsburg og VW museum. Fra Hamburg gikk turen hjem igjen. Det ble en flott tur med mye god mat, mye bilsnakk og høye hastigheter på Autobahn. Guttetur med andre ord 👍 Vi starter med ferga fra Horten til Moss Ved Svinesund så møtte vi på en voldsomt tykk tåke Tåka lå tett godt inn i Sverige, følger F11en i godt driv 😀 Vi tok en liten rastestopp, klaret opp i været også 👍 Vi hadde en rask stop hos Bilia i Uddevalla, her jeg tok service sist. 740en trengte nye vindusviskere Lange Svenske motorveier 🤩 Vi entrer Øresund broen.. Vel fremme i København fikk vi oss noen greie hotell rom. Ble ikke noe sightseeing denne gang, kun inn til sentrum for å få seg noe med. Neste dag starter vi i ett forferdelig vær, grått og regn. Sånn er det når man reiser på høsten.. På vei mot Rødby Det som kan være greit å vite her er at en veis billett koster 800 DKK, mens tur retur koster 650 DKK eller noe. Han i skranka var sleip nok til å spør om jeg skulle ha en vei, noe jeg skulle da vi skal til Hirtshalts hjem igjen. Så her må man kjøpe tur retur, det er billigere. Også er bildekket vanvittig trangt, anbefales ikke for sånne som meg som er mer enn litt opptatt av bilen sin. Styr unna!! Overfarten var grei, tok bare tre kvarter Vel i land på tysk jord.. Det starta veldig bra med lite trafikk, men det tok seg opp så mye at det var helt krise. Ble en lang tur til Berlin, var så lei at jeg gadd ikke ta bilder en gang.. Vei fremme i Berlin, litt sent. Var mange ledige plasser her så jeg tok en "drittsekk parkering" Kommer mer..
  26. 1 point
    Orjan

    Ukjent BMW-logo

    Betyr vel egentlig bare at du må ta beina fatt når du blir fri for strøm 🤷‍♂️😁
  27. 1 point
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg synes at det er ganske imponerende hvordan Mercedes-Benz har bygget en helt ny Geländewagen (W463) uten å endre stort på det originale designet fra 1979. Dette designet er ikonisk og jeg kan forstå hvorfor de ikke ønsket å endre mye, men på en måte - spesielt med tanke på den nye Land Rover Defender - burde Mercedes-Benz kanskje ha vært litt mer modige og innovative. På den annen side er det gamle designet stadig veldig populært og veldig "Geländewagen" eller G-klasse som mange foretrekker å si i dag siden begrepet Geländewagen åpenbart er for vanskelig å uttale i den engelsk språklige delen av verden. Jeg liker spesielt hvordan den nye Geländewagen setter seg kraftig bak under akselerasjon. Dette minner litt om eldre Mercedes-Benz modeller fra 70 og 80-tallet som f.eks W123 og W126 samt forgjengeren W116. Denne knelingen under akselerasjon var den gangen veldig karakteristisk for Mercedes-Benz og et tydelig kjennemerke (spesielt med litt kraftig motor). Jeg satt forøvrig på med en Geländewagen for første gang så tidlig som i 1983. Det var en lang W460 300GD (med en sugediesel rekkefemmer på 3005 cm3 og 88 HK - forøvrig konstruert av Ferdinand Piëch) uten vesentlig utbygging av hjulhusene (altså en helt original Mrk.I). Vi var fire venner fra 1 klasse på videregående som skulle på hyttevandring fra Valdres til Hemsedal. Det siste stykket i Valdres nord for Fagernes var ren off-road for å komme høyt til fjells på det som praktisk talt var et kutråkk, men bilen hadde ingen problemer med å forsere slike utfordringer. Jeg fikk senere ganske mye erfaring med tilsvarende når det gjaldt mine klassiske Land Rovere (Serie III), men det er ingen tvil om at Geländewagen W460 var en mye mer kapabel og moderne firehjulstrekker. Den tok seg frem der Land Roverne måtte ha litt hjelp med understøttelse av hjulene i form av f.eks stener eller annet fast materiale. En Geländewagen W460 og etterfølgeren W461 (og da spesielt "Professional" variantene) er i dag høyt verdsatt som klassikere/veteranbiler. De er dyre hvis de er originale og i god stand. Jeg tenker at f.eks en helt original W460 lang 280GE med twincam rekkesekseren M110 som i denne modellen yter 156 HK er en veldig fin klassiker hvis man først vil ha en Geländewagen. Denne DOHC bensinrekkesekseren på 2746 cm3 har et fantastisk lydbilde (nesten på nivå med BMW's M30 rekkesekser med fri blås uten katalysator og andre restriksjoner). Bensinforbruket er av en annen verden i forhold til i dag (rundt 1,3-1,8 liter/mil), men reelt sett har dette liten betydning hvis man har en gammel klassiker...
  28. 1 point
    Forresten ,de gamle injektorene skal sendes til overhaling . Fått tak to til ,så nå skal jeg ha seks nye liggende for denne bilen skal bli gammel hos meg 😀
  29. 1 point
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg synes at biler som f.eks Bentley Flying Spur er ganske fascinerende. Èn ting er selve fremtoningen bilene representerer ved at de er temmelig store uten å være SUVér og de ser derfor kostbare ut "by design". En annen ting er luksusnivået disse bilene representerer ved utstrakt bruk av kostbare materialer. En tredje ting er ytelsene bilene har og bare det at Flying Spur kan oppnå hele 330 Km/t er såpass ekstremt at det er fascinerende i seg selv. Så er det den enorme prisen på bilene som gjør at selv påkostede bilmodeller som f.eks M760Li xDrive virker billige og alminnelige. Biler som Bentley Flying Spur og Rolls-Royce Ghost er for de som virkelig har mye penger og/eller posisjoner - og ikke minst ønsker å vise verden at de har dette. Akkurat det siste kan man mene ganske mye om, men når man ser disse bilene på veien ved siden av f.eks 5 og 7-serier blir man ikke i tvil om nivået bilene representerer. De spiller i en klasse for seg selv og man føler seg liten ved siden av. Nettopp dette er et viktig poeng med f.eks Bentley og Rolls-Royce. Det handler om klasseforskjeller og vi skal bli minnet om dette når vi ser disse bilene. Det er det samme fenomenet med f.eks Lamborghini og Ferrari. Designet er bevisst dramatisk for å imponere på en helt annen måte enn f.eks med en Porsche 911 Turbo selv om den er like hurtig eller til og med hurtigere. Porsche har en annen tradisjon og henvender seg til en annen type kunder. Apropos Porsche så er det ikke hver dag at vi ser modeller som koster 925000 USD (ca. 10 millioner NOK), men vil du ha en Porsche 924 Carrera GTR er dette hva du må betale. Jeg har skrevet litt om denne racingmodellen tidligere i tråden og det er interessant at den er basert på den billige og lite ansete modellen 924. Den har den samme (dog kraftig ombyggede) rekkefireren på 1984 cm3 og 125 HK som originalt ble benyttet i 924 (altså ikke den større "ekte" Porsche rekkefireren på 2479 cm3 og 163 HK som originalt ble benyttet 944). Internnummeret for 924 Carrera GTR er 939 så helt korrekt er navnet på modellen egentlig Porsche 939, men dette er det få som vet i dag. Motoren yter 375 HK og 405 Nm. 0-100 Km/t var i den lave enden av 4 tallet og topphastigheten var 293 Km/t (altså i 1981)... https://www.thedrive.com/news/30473/texas-porsche-dealership-asking-925000-for-1981-porsche-924-carrera-gtr
  30. 1 point
    Kolstad Jr.

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/160709087 Denne har hatt en runde i grøfta og på sia, bare til informasjon.
  31. 1 point
    Var jo en flott tur vi hadde, det må jeg si 😀 Var godt å få vaska bilen nå ja 😉
  32. 1 point
    Helt topp med aksjon! Sparte man de kr. 😎 Går for steg 2 hos Vestfold Chiptuning. 👍🏼
  33. 1 point
    Hansh

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Har nevnt før at jeg holder til i samme nabolag som Trond Mohn, som tidligere kjørte Bentley i mange år, men nå en stund har kjørt RR Ghost, og sistnevnte synes jeg har en fantastisk tilstedeværelse på veien i forhold -etter min mening. Tror den tilstedeværelsen og egenarten hadde avgjort for min del, selv om jeg nok hadde klart å kose meg med Bentleyen over.
  34. 1 point
    Imorgen er det den O store dagen. Da skal det byttes injektorer og var på Bmw og hentet nye kobberskiver og forskjellig . Så kjenner jeg er spent nå 😀 Blir oppdatering imorgen ,så ser vi hvordan det barker i vei .
  35. 1 point
    Overraskede mange som ikke skjønner hva inkl betyr 😂
  36. 1 point
    @Evopower Gode poenger! Hvordan overgangen mellom panseret og A-stolpene gjøres handler primært om design og evt. om produksjonsteknikk. Hvorvidt bilen har langsliggende eller tverrstilt motor har ingen betydning i dag - bortsett fra at forenden på bilen (altså alt foran A-stolpen) nødvendigvis er litt lenger når bilen har langsliggende motor (dog ikke alltid) og at dette igjen påvirker designet på bilen. Generelt har moderne biler et betydelig mindre glasshus enn eldre biler. Sidelinjen på bilen der vinduene begynner befinner seg høyere på moderne biler (pga. airbagger etc.). Dette påvirker også hvordan den nevnte overgangen gjøres mellom panseret og A-stolpen. Heldigvis har man etterhvert utviklet nye teknikker vedr. selve A-stolpen slik at den ikke lenger er så tykk som den var for 10-15 år siden.
  37. 1 point
    @ogee1 det der måtte du ikke påpeke Nå vil jeg tenke over dette hver gang jeg skal i bilen min.
  38. 1 point
    Gabz

    Gabz' E92 330XD - Nye felger!, s.25

    En fin pakke dukket endelig opp via en UPS-mann idag. Litt unboxing.. Mmmmm. Blir kjekt å få på denne Får se hvor fort jeg får noe mulighet, bare. Og når det er gjort blir det nok å bygge på eksosen bak så det blir "komplett" der, så er nok tuningen etter det igjen.
  39. 1 point
    Møter du disse to i bevegelse, er det ikke lett å se forskjell på grillen. Og det er BMW som har latt seg inspirere av Skoda, ikke omvendt. Litt pinlig.
  40. 1 point
    Takker! Fungerte så tålig bra at når værmeldingen ble slik den var sist helg. Så ble det til at jeg lot husprosjekt være dødt prosjekt og stakk en tur på BMW CCN sitt høst treff på Skøyen. Hvor jeg møtte opp med en kompis med hans ganske så råe Z3M Coupe (Opprinnelig satt opp for kjøring på ringen). Var som vanlig mye fine biler, som det gjerne er på slike treff. Men falt veldig for denne! Og ikke hverdag man kan se nærmere på en Z8 Alpina. Fikk også gleden av å dobbelt parkere foran @NeonMuffler sin E34. Gikk noen runder å studerte den motoren Knall tøff bil! Og siden været så ut til å skulle holde seg på søndagen også, tok jeg en spontan trackday sjekk på bilen lørdags ettermiddag og satte kursen nedover søndags formiddag. Besto teknisk kontroll selv om jeg hadde med meg svær hockey bag og køller tett pakket i bilen. Siden jeg skulle videre på ettermiddagen og spille årets første seriekamp i ishockey (som vi vant forresten). Ble noen undrende blikk da jeg pakket ut av bilen (CCM bagen diskret gjemt bak bilen) Fikk meg en hel dag på Rudskogen i fin været, fikk ikke mange runder uten mye trafikk. Men koste meg skikkelig med å bare ligge bak gromme biler og "bli" mer kjent med Coupen. Fikk også øvd såpass med ned bremsing og riktig sporvalg, at jeg kjørte meg ned 1.2 sekunder i ny bestetid. Er forsatt mye å hente på fører, men nå henger jeg litt mer med utpå banen. Utrolig digg å avslutte sesongen med en god dag både av og på banen. Fikk også noen bilder av Femmerpix som jeg kan dele her. Bilen fungerte bra hele dagen, bortsett fra at den er litt nervøs i hekken ved hard bremsing. Og for de som lurer, jeg har fått for vane å sjekke motorrommet nå og da igjennom dagen nå Så nå står god bilen trygt parkert i avvente at jeg skal få litt tid til å fikle med den. Planen igjennom vinteren er følgende: Få ferdig bremse research prosjektet, samt overhale valgt bremse kombo og litt lakk på disse (har fått tak i 315x28 skiver til testing nå). Lakke Style 21 felgene og få noe gode dekk der (Tenker cup 2, da de får mye skryt både til vei og bane) Ned med bakstilling og bytte alt av foringer der. Gå over motor, inn med M54B30 innsug, bytte veivhus ventilasjonen og evt. andre ting jeg ser. Bygge om eksos. Vurderer 1/2 bur fra Weichers Vurderer noe bedre stoler mtp trackday. Kjenner meg selv rett, så blir det krampe oppstart i mars.... Synes selv at det ikke har vært så begivenhets rik sesong, men når man setter seg ned å leser egne notater og ser på bilder/videoer. Så har det blitt en del moro i år allikevel og mange nye bekjente. Ikke kommet i mål med alle egne målsetninger, men kommer en sesong til neste år! Dere tåler kanskje et lite bilde til?
  41. 1 point
  42. 1 point
    OCD'n min kicka inn. Klarte faktisk ikke se på skiltet mer enn 2 sekunder.
  43. 1 point
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Måtte ta en kjøretur så jeg har nok kilometer til innkjørings service til fredag.
  44. 1 point
    Fredrik 90

    Min 2020 M5 Competition

    Gratulerer med en ultimat drømmebil 🤩 Fy søren for en vanvittig rå bil, helt værst å kunne spekke den opp akkurat som du vil. Noen ting er virkelig verd å vente på 😀
  45. 1 point
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Bilen har følgende utstyr: Karbon detaljer er ettermontert under klargjøring fra forhandler. Color Sonderlackierung - 490 Upholstery Sonderpolsterung - Z1XX Production Plant Dingolfing Production Date 2019-07-16 Standard Equipment 548 Speedometer With Kilometer Reading 5AC Autom. High-beam Headlights Control 6U3 Bmw Live Cockpit Professional Options 1CA Selection Cop Relevant Vehicles 1DE Eu6 Rde Exhaust Emissions Standard 1MA M Sports Exhaust System 1MD M Carbon Engine Cover M Carbon 230 Eu Specific Additional Equipment 248 Steering Wheel Heating 2FQ 20"m Ltaw.y-spoke 789m Bicolor Mt 2NK M Carbon Ceramic Brake 2PA Locking Wheel Bolts 2VB Tyre Pressure Indicator 2VC Tyre Repair Kit 302 Alarm System 316 Automatic Tailgate Operation 319 Integrated Universal Remote Control 322 Comfort Access System 323 Soft Close Automatic System For Doors 3AC Trailer Tow Hitch 3DS Bmw Display Key 416 Sunblinds 420 Sun Protection Glazing 428 Warning Triangle 453 Active Seat Ventilation, Front 465 Through-load System 4GQ M Seat Belts 4HA Seat Heating Front And Rear 4M8 Bmw Individual Rear-seat Reading Lights 4MA M Multif. Seats F. Driver A. Pass. 4ML Bmw.i.int.trim Piano Finish Black 4NB Aut.air Conditioning 4-zone Control 4NM Ambient Air Package 4T7 Massage Function For Driver And Pas 4U1 Ceramic Embellisher For Controls 4UY Ski And Snowboard Bag 575 Additional 12v Power Socket 5AL Active Protection 5AT Driving Assistant Plus 5AZ Bmw Laser Light 5DN Parking Assistant Plus 60A Tv Function Plus 650 Cd Player 654 Dab Tuner 6AC Intelligent Emergency Call 6AE Teleservices 6AK Connected drive Services 6C4 Connected package Professional 6F1 Bowers & Wilkins Diamond Surround S 6FH Rear-seat Entertainment Professional 6NW Telephony With Wireless Charging 6U8 Bmw Gesture Control 6UH Traffic Information 6UK Night Vision With Object Recognition 6WD Wifi Hotspot 776 Indiv. Roof-lining Alcantara Anthracite 7M9 Ind.high-gloss Sa.ch.l.w.ext.con 7MA Competition Package 7ME M Drivers Package 842 Cold Climate Version 850 Add Fuel Tank Filling For Export 8A7 Language Version Norwegisch 8AW Norwegian / On-board Documentation 8KA Oelservice Int. 30.000 Km/24 Months 8R9 Refrigerant 8SM Vin, Visible From Outside 8TF Active Protection For Pedestrians 8TG Anti-theft System 944 Retrofitting By Zs 993 Model Year Code 9AA External Skin Protection Individual ---- Processing Individual Sign "BMW individual" 0490 Special painting Paintwork "zanzibar II" metallic, as code P7W. Z1XX Special upholstery ******************************************************************** Full leather Merino tartufo (nb. 7 988 499 / Sun Reflective Technology)/ with option 453: Front an rear seat seat covers partially in climate leather Merino tartufo perforated (nb. 7 988 927 / Sun Reflective Technology). Sewing thread red-orange (nb. 7 072 844), code 1356 A. Quilting yarn red-orange (nb. 7 072 848), code 1356 A. Contrast stitching on leather tartufo (as release): Sewing thread lotos white (nb. 1 966 487), code 0102 Z. Quilting yarn lotos white (nb. 1 969 127), code 0102 Z. -------------------------------------------------------------------- Following items are in leather Merino smoke white (nb. 7 849 679 / Sun Reflective Technology)/ with option 453: Front and rear seat seat covers partially in climate leather Merino smoke white perforated (nb. 7 985 836 / Sun Reflective Technology): * Seat centre parts front and rear * Headrests (only front parts) front and rear (without centre headrest) * Door trim inserts with armrests. Sewing thread lotos white (nb. 1 966 487), code 0102 Z. Quilting yarn lotos white (nb. 1 969 127), code 0102 Z. Partitioning as release. Contrast stitching on leather smoke white (as release): Sewing thread red-orange (nb. 7 072 844), code 1356 A. Quilting yarn red-orange (nb. 7 072 848), code 1356 A. -------------------------------------------------------------------- Upper dash board and capping of door trim in leather Walknappa tartufo (nb. 7 994 099 / Sun Reflective Technology). Sewing thread red-orange (nb. 7 072 844), code 1356 A. Quilting yarn red-orange (nb. 7 072 848), code 1356 A. Contrast stitching (as release) on upper dash board and capping of door trim: Sewing thread lotos white (nb. 1 966 487), code 0102 Z. Quilting yarn lotos white (nb. 1 969 127), code 0102 Z. ******************************************************************** Seam of seats according to X3. Remainder of spec. as full leather Merino black (code X3SW). 0944 Later modification by ZS MANUFACTORY SCOPE: Roller blinds on side windows with printed writing "BMW Individual Manufaktur". Handling manufacture BMW M.
  46. 1 point
    Liten teaser av hva som er på gang, investeringer som overgår all fornuft🤪 kommer stoooor oppdatering om et par uker 😎
  47. 1 point
    Jepp, 69mm kompressorhjul og 73mm eksoshjul 😊
  48. 1 point
    Daniel80

    Daniels Estoril E46 M3 TIL SALGS!

    🤔Lyktespylerdeksel montert. Det er litt fargeforskjell mellom sprayboksen fra Bmw og lakken på bilen, men det synes ikke før du ser etter akkurat det, så det er godt nok for nå Drivstoff filteret gikk fint å bytte, og hjulstilling er bestillt, så nå begynner alt å komme på plass.. 👍 En ting jeg lurer på er montering av front leppe da.. Selv synes jeg fronten er ok originalt, men jeg er under hardt press om å montere carbonleppe fra GS. Vil gjerne høre hva andre mener om dette. Er det "må ha!, eller "styr unna!" ?? Det er denne leppen det eventuelt er snakk om: Det neste jeg lurer på er om jeg bør space ut hjulene , siden de stikker godt inn i hulbuen.. Men samtidig vil jeg ikke at bilen skal se rånete ut. Jeg liker den clean og fin. Siste som er oppe til vurdering er svarte nyrer i framskjermene Trodde ikke dette var mulig, men jeg slettet feilkoden til motorlyset som dukket opp de 3 første dagene (1 gang pr dag), og siden det har jeg kjørt flere dager uten at feilkoden kommer tilbake 🤷‍♂️ Er det virkelig sånn at motorstyringen "lærer" hvilke lambda-verdier som er normalt??
  49. 1 point
    FTE

    Har du eid ett spesielt kjøretøy ?

    Tja, hatt noen biler oppigjennom. Noen litt mer spesielle enn andre, felles er vel at de ikke er hverdagsbiler akkurat. M3ene hadde jeg på 2000-tallet, før prisene føk i været, samme med Cosworthen. M5en hadde jeg i 2012-13, etterfulgt av Trans Amen i 2014.
  50. 1 point
    Daniel80

    Daniels Estoril E46 M3 TIL SALGS!

    Har fått photoshoppet på lyktespyler dekslene fordi det tar så lang tid å få på igjen nye 🤣 Historien: Fikk tilbake bilen fra lakk, med nylakkerte lyktespylerdeksler blandt annet.. Jeg skulle stå for montering av delene selv. Monterte dekslene på lyktespyler dysen og trykket dysen inn på plassen sin under lykten.. Det sa klikk og jeg tenkte ikke mere over det. Brukte bilen litt noen dager, og en dag brukte jeg vindusspyleren. Lyktespylerdysene med de nylakkerte dekslene flagret avgårde, og ble nok overkjørt før de havnet i kostebilen bak meg.. Inne jeg fikk snudd var de borte, og jeg har aldri sett de igjen 🙈 Har kjøpt nye deksler, og bestillt original spraylakk og klarlakk fra BMW som en nødløsning. Så til vinteren når bakluken og bakfangeren skal lakkeres opp blir lyktespylerdekslene også lakkert igjen med skikkelig lakk og riktig nyanse I mellomtiden må jeg støtte meg på photoshop 😁
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...