Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 10/18/19 in all areas

  1. 4 points
    På tide med en gedigen samleoppdatering nå etter noen måneder på sidelinja. Brace yourselves! ———————— Siden sist har bilene stort sett bare blitt brukt, Minien er fortsatt til salgs, vi har strengt tatt bare behov for én bil det neste året. Med mindre det dukker opp en fin i3..:) den er tatt av Finn etter et par runder der. Noe interesse har det vært, men lite seriøst. Spørsmål som «er den fortsatt til salgs?» og deretter ingen videre spørsmål skjønner jeg ikke poenget med. Har også byttet det høyre plastdekselet som dekker nedre kant av frontruta samt det lille området bak motorrommet der batteriet ligger. Mini har en elendig patent på denne batteriluka som essensielt er at hengsle på luka bare er litt tynnere plastikk, så den vil selvsagt bli sprø og knekke når den eldes og da er det ingen annen måte å feste den på enn å teipe fast. Fikk tak i en fra en opphogger, men noen av de limte pakningene var i dårlig forfatning så de ble behørig skjært av fra den som stod på, og limt på den brukte nye. Litt ekstra jobb, men ble bra til slutt Et par annonsebilder: Vi har også hatt noen utfordringer med fordelingskasse og dekk som beskrevet i Stjernemerket dekk-tråden. Lang historie kort så bestemte den lokale Bavariaforhandleren å bestille inn ny fordelingskasse og bytte den på garanti etter at den begynte å skape seg både med forskjellig dimensjon foran og bak, og samme også med fire nye vinterdekk i samme dimensjon på alle fire. Stemmer, jeg kjøpte tidligere et sett Style 400M fabrikklevert i Jet Black, som nå har fått Michelin X-ice 3 piggfritt i 225/45-18 rund baut. Blir spennende å prøve til vinteren etter å ha kjørt på Nokian R2 17" de siste par årene Tilbake til sommerdekk. Etter at de kom på bilen for et drøyt år siden hadde de midtsommers slitt seg 2mm mer bak enn framme (5 og 7mm mønsterdybde på ca 10000km kjøring), noe vi synes var vel mye etter så få km. Etter svært lite om-og-men ble fikk vi rett og slett kompensasjon i form av et sett nye stjernemerkede Michelin Pilot Sport 4S av Vredestein-importøren, god service av både de og lokal dekkforhandler, som også har sett på dette som læring og kompetanseheving fremfor en problemsak. Svært fornøyd med disse dekkene så langt. Noe tjukkere dekksider og merkbart bredere enn Vredestein-dekkene. Og ikke minst har bilen «slått seg til ro» nå etter det har kjentes ut som den har hatt rastlause bein med de andre dekkene på. Merker også at de er mer sticky da småstein fester seg lettere, er merkbart mer kasting av småstein i hjulhusene nå. Støynivået er en tanke lavere. I tillegg er det med flett ny VTG betryggende å kjøre på stjernemerkede dekk når jeg fortsatt har et halvt år igjen av garantitiden. Så som nevnt i de relevante trådene på disse temaene må jeg spise både hatt og fanen mot behovet for stjernemerkede dekk på xdrivebiler som jeg har bært så høyt en god stund nå. Nå har jeg selv erfart at dette har noe for seg, spesielt på F3x. Så håper jeg at disse dekkene slites mer jevnt foran/bak. Per nå kan jeg ikke annet enn å anbefale disse for F3x-eiere med 19" (ikke GT). Så har jeg bare et spørsmål igjen: hva er det Alpina gjør med fordelingskassen på sine Allrad-biler, for det er det hverken stjernemerkede dekk eller like dimensjoner. Tidlig i august hadde vi en ukes ferie til firmahytta i Lyngdal, da ble det sykkel på taket for meg og en kompis som kom senere. Ble hele 3 mil på sykkelsetet den uka 😂 men såg unektelig sporty ut med sykler på taket da. Kjørte selvsagt rundt med to tomme sykkelstativ på taket en stund etterpå. For noen helger siden gikk jeg over hele skinninteriøret i bilen, greit å ha på stell når nå babysetet er i på permanent basis 😀 . Det er en stund siden det ble gjort sist, men det er svært lite slitasje på interiøret, spesielt bak, da det i 80% av tiden bare er min bedre halvdel i bilen. Først skinnrens med Fenice Leather cleaner + skumpad (som ikke ga noe imponerende utslag på hvit bomullsklut sammenlignet med SV sin cleaner), og SV Leather milk etterpå. Dørsider, seter, ratt, håndbrekk+mansjett og mansjett til girspaken. Tålig bra fornøyd med resultatet, men Swissvax sin cleaner er betydelig mer effektiv enn Fenice sin erfarer jeg. Etter at skinnet fikk en god oppstrekk måtte resten av bilen også tas - det var også en stund siden og trengtes sårt. Skulle på en svipptur til Bergen fra fredagen til lørdagen, så på tysdagen ble det vask. Dynket i KC Teerwäsche, deretter skumlegging med KC Vorregeigenergererger før avspyling. Så en runde med KC Felgenblitz på dørsider og støtfangere, den fungerer bra også som metallpartikkelfjerner på lakk. Tok denne gangen også full høytrykksspyling av dørkarmer + undersiden på selve dørene, så ble det vask av hele bilen med Carpro Reset + ullmitt, inkludert inni dørsider. Deretter tørking, før jeg la RainX på sideruter foran + frontrute. Sideruter bak og bakrute har ennå godt igjen av beskyttelse, så ingen vits i å legge på nytt der. En ting er avprellingseffekten, men på siderutene bidrar det godt til trafikksikkerheten da siderutene som regel alltid er helt frie for dråper og vann med RainX på - da ser en mye bedre hva som foregår i sidespeilene på vindfulle og regnvåte vestlandsdager. RainX’en jeg la på frontruta var nok ikke helt topp, for det krevdes optimale forhold for at avprellingseffekten skulle komme, men så degraderes den også veldig fort av mekanisk slitasje fra vindusviskere. Til slutt ble det full støvsuging og støvtørk inni med litt AF Verso på kluten samt vindusvask med KC Speed glass cleaner. Montering av babysete type Cybex Cloud Z 😀 Red lights: Sete klikket i... ...og rotert Grønt lys i hele rekka! Trygt parkert på tidenes romsligste hotellparkeringsplasser under Hotell Norge i Bergen. Minien har heller ikke blitt glemt oppi det hele, den har fått seg en full utvendig vask som sårt trengtes, etter samme oppskrift som over. Jeg må snart få lagt ny runde med Fusso voks på den, som imponert meg skikkelig. Nå er det ca et år siden jeg la den på, og det er ennå noe effekt igjen av den, om enn godt redusert. Begge bilene har også fått byttet ut stoffmattene sine med rene gummimatter, så er enda to punkter på herkommervinteren-checklista mi krysset av. Ellers ringte Bavaria meg her for noen uker siden og sa at bilen hadde sagt at den gjerne ville ha et oljeskift snart. Som sagt så gjort, for et par uker var den inne og fikk nytt mikrofilter + ny olje før vinteren, ca 10-11000km siden sist da jeg tok et oljeskift selv. Kjekt med serviceavtale . Bilen har nå gått ca 76000km, der vi har kjørt ca 43 av de på de to årene vi har hatt bilen. I tillegg fikk jeg time for bytte av den knappen som justerer cruisecontrollhastighet - «flapperswitchen», på garanti, da den tappen/flippen hadde delvis revnet så den kjentes helt løs ut. Så for noen dager siden ble bilen levert inn for denne jobben. Fikk bilen tilbake med nye knapper på begge ratteikene, inkludert både ny cruisecontrolflapperswich, scrollhjul og alle omkringliggende knapper på begge sider. Ikke verst! Men det stemmer forsåvidt overens med ETK som viser alle rattknappene i en assembly som ett delenummer, tipper det er denne de har brukt. Utrolig forskjell i de gummidelene, kjente først nå hvor dårlige de gamle kjentes ut. Nye 2020-1-kart har også blitt lastet ned og inn i bilen, takk til medmedlemmer her inne som sendte PM med link for nedlasting! Etter at de foretok en softwareupdate på bilen ifm. ny VTG har merkelig nok de forrige kartene streika helt på fruen sin nøkkelprofil. Før det skjedde så frøys de ved utzooming mer enn 1km på begge sin nøkkel/profil. Merkelige greier. Uansett så ble kartene oppdatert nå, with great success! Works like a charm. De neste punktene på lista blir nok vask og voks av Minien, samt voks på alle vinterhjula så de er klare til omlegging som også nærmer seg. Til slutt: randomshot
  2. 3 points
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Her følger noen bilder av interiør tatt av en amatør. Får bedre bilder senere.
  3. 3 points
    Takk for hyggelige kommentarer! Motoren sitter helt klart fint i motorrommet, god plass når den er plassert så langt tilbake. Har ca. 2mm klaring til torpedovegg, så det er helt perfekt. Har handlet turbo. Valget falt tilslutt på en BorgWarner S369 med 0,91 A/R. Den er stor, men for å pushe 800-900hk må jeg nok opp på denne størrelsen. Jeg ville i utgangspunktet ha en kulelagerturbo for raskere spool, men prisforskjellen var litt i det meste laget. Ellers har jeg laget motorfester og plassert intercooleren, samt laget fester til denne. El. gasspjeld er på vei, skal lage adapter til dette og da er det straks klart for downpipe og trykkrør. Jeg tror dette blir bra! Mvh Thomas Netlandet
  4. 2 points
    paukri

    Paukri sin F11 535d. oljeskift på kasse

    Da er jeg kommet meg hjem fra en liten europa tur med 535en, legger med ett par bilder av bilen nyvaska etter tur, skal se om jeg får lagt inn litt bilder fra turen etterhvert, men jeg er ikke så godt på å skrive reise brev så blir nok bare litt bilder.
  5. 2 points
    Walkabout

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Føler dette oppsummerer det å handle på Finn.no...
  6. 2 points
    Oljekjøler på plass. Perfekt opphengt i gummifester! Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  7. 2 points
    Liten update: Laget ferdig bakre girkassefeste. Montert radiator og laget fester. Kjøpt inn elektronisk gasspjeld og tegnet adapter til dette. Med vennlig hilsen Thomas Netlandet
  8. 2 points
    Benytter tråden til å mimre litt. Her er jeg og en kompis på Rudskogen sommeren 2017 med S50 og S54 E39ene. Det var vel her jeg for alvor skjønte at det var på tide med mer motoreffekt. Gøy var det uansett å kjøre litt sidelengs! 8AF0AE68-5BE9-4834-9A8F-A42A0A53C172.MOV
  9. 1 point
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    T Tiden fra tilbud og til endelig resultat tar tid når du ønsker det lille ekstra. P Prosessen frem til endelig produksjon / levering var lang og etter utallige mailer mellom BMW Individual og min forhandler i Norge, ble resultatet som jeg ønsket. Jeg ønsket en spesiell M5 Competition, skreddersydd med tanke på fargevalg, eksteriørdetaljer og interiørsammensetning som gir et fantastisk utseende etter min smak. Prosessen startet med et tilbud ut av prislisten i november 2018. Jeg ønsket en utvendig farge som ikke stod i prisliste, Zanzibar II metallic. Jeg kom med at interiør skulle kombinere skinn Merino tartufo / Merino smoke white. Jeg kom med ønsker og BMW Individual kom med tilbakemeldinger på mine ønsker. Individual interiør var 20 uker ekstra før produksjon. Normal tid fra bestilling til produksjon er 10 uker, dette gjelder hvis en legger prislisten til grunn. Her måtte jeg regne med 30 uker fra bestilling til produksjon. Siden alt var dratt ut i tid ble det klart at bilen ble produsert som 2020 modell. Kontrakt ble skrevet 12. februar, ble bekreftet fra BMW at den var planlagt som 2020 produksjon. April kom spesifisert beskrivelse over utstyr og anslått produksjons i uke 27. I juni fikk jeg endelig produksjonstid uke 29, anslått levering Norge uke 34, nå var bilen låst for å gjøre endringer. Leveringstid Norge ble utsatt, bilen hadde et opphold hos BMW M Individual i Munchen for sluttmontering før den ble sendt til Norge i uke 37. Bilen ankom Drammen slutten av uke 37. Den 20. september var endelig ventetiden over. Jeg hentet ut min nye M5 Competition
  10. 1 point
    Imorgen er det den O store dagen. Da skal det byttes injektorer og var på Bmw og hentet nye kobberskiver og forskjellig . Så kjenner jeg er spent nå 😀 Blir oppdatering imorgen ,så ser vi hvordan det barker i vei .
  11. 1 point
    Overraskede mange som ikke skjønner hva inkl betyr 😂
  12. 1 point
    @Evopower Gode poenger! Hvordan overgangen mellom panseret og A-stolpene gjøres handler primært om design og evt. om produksjonsteknikk. Hvorvidt bilen har langsliggende eller tverrstilt motor har ingen betydning i dag - bortsett fra at forenden på bilen (altså alt foran A-stolpen) nødvendigvis er litt lenger når bilen har langsliggende motor (dog ikke alltid) og at dette igjen påvirker designet på bilen. Generelt har moderne biler et betydelig mindre glasshus enn eldre biler. Sidelinjen på bilen der vinduene begynner befinner seg høyere på moderne biler (pga. airbagger etc.). Dette påvirker også hvordan den nevnte overgangen gjøres mellom panseret og A-stolpen. Heldigvis har man etterhvert utviklet nye teknikker vedr. selve A-stolpen slik at den ikke lenger er så tykk som den var for 10-15 år siden.
  13. 1 point
    @ogee1 det der måtte du ikke påpeke Nå vil jeg tenke over dette hver gang jeg skal i bilen min.
  14. 1 point
    Møter du disse to i bevegelse, er det ikke lett å se forskjell på grillen. Og det er BMW som har latt seg inspirere av Skoda, ikke omvendt. Litt pinlig.
  15. 1 point
    Solberg93

    Den store finn.no tråden.

    Rå E87! https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=160171608
  16. 1 point
    Takker! Fungerte så tålig bra at når værmeldingen ble slik den var sist helg. Så ble det til at jeg lot husprosjekt være dødt prosjekt og stakk en tur på BMW CCN sitt høst treff på Skøyen. Hvor jeg møtte opp med en kompis med hans ganske så råe Z3M Coupe (Opprinnelig satt opp for kjøring på ringen). Var som vanlig mye fine biler, som det gjerne er på slike treff. Men falt veldig for denne! Og ikke hverdag man kan se nærmere på en Z8 Alpina. Fikk også gleden av å dobbelt parkere foran @NeonMuffler sin E34. Gikk noen runder å studerte den motoren Knall tøff bil! Og siden været så ut til å skulle holde seg på søndagen også, tok jeg en spontan trackday sjekk på bilen lørdags ettermiddag og satte kursen nedover søndags formiddag. Besto teknisk kontroll selv om jeg hadde med meg svær hockey bag og køller tett pakket i bilen. Siden jeg skulle videre på ettermiddagen og spille årets første seriekamp i ishockey (som vi vant forresten). Ble noen undrende blikk da jeg pakket ut av bilen (CCM bagen diskret gjemt bak bilen) Fikk meg en hel dag på Rudskogen i fin været, fikk ikke mange runder uten mye trafikk. Men koste meg skikkelig med å bare ligge bak gromme biler og "bli" mer kjent med Coupen. Fikk også øvd såpass med ned bremsing og riktig sporvalg, at jeg kjørte meg ned 1.2 sekunder i ny bestetid. Er forsatt mye å hente på fører, men nå henger jeg litt mer med utpå banen. Utrolig digg å avslutte sesongen med en god dag både av og på banen. Fikk også noen bilder av Femmerpix som jeg kan dele her. Bilen fungerte bra hele dagen, bortsett fra at den er litt nervøs i hekken ved hard bremsing. Og for de som lurer, jeg har fått for vane å sjekke motorrommet nå og da igjennom dagen nå Så nå står god bilen trygt parkert i avvente at jeg skal få litt tid til å fikle med den. Planen igjennom vinteren er følgende: Få ferdig bremse research prosjektet, samt overhale valgt bremse kombo og litt lakk på disse (har fått tak i 315x28 skiver til testing nå). Lakke Style 21 felgene og få noe gode dekk der (Tenker cup 2, da de får mye skryt både til vei og bane) Ned med bakstilling og bytte alt av foringer der. Gå over motor, inn med M54B30 innsug, bytte veivhus ventilasjonen og evt. andre ting jeg ser. Bygge om eksos. Vurderer 1/2 bur fra Weichers Vurderer noe bedre stoler mtp trackday. Kjenner meg selv rett, så blir det krampe oppstart i mars.... Synes selv at det ikke har vært så begivenhets rik sesong, men når man setter seg ned å leser egne notater og ser på bilder/videoer. Så har det blitt en del moro i år allikevel og mange nye bekjente. Ikke kommet i mål med alle egne målsetninger, men kommer en sesong til neste år! Dere tåler kanskje et lite bilde til?
  17. 1 point
  18. 1 point
    OCD'n min kicka inn. Klarte faktisk ikke se på skiltet mer enn 2 sekunder.
  19. 1 point
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Den ligger ut for salg, men det haster ikke. Jeg trenger ikke selge, men jeg får bare brukt en i gangen, og en slik bil bør brukes. Jeg sjekket med M i Tyskland og den er spesiell. Derfor er jeg i tvil om jeg selger. Pris avgjør. Svar från individual: Your customer owns the only car in this combination. We produced no other F10 with “Frozen Bronze met.” and this Interior. We produced 9xF10 in “Frozen Bronze met.” from 2013 till the EOP of this model.
  20. 1 point
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Måtte ta en kjøretur så jeg har nok kilometer til innkjørings service til fredag.
  21. 1 point
    liffi

    Leiv’s macaoblue E34 M5 ( + ymse )

    Årets siste ccn treff ( for M5’n ) ble et raskt «pitstopp» på veien for en liten prat.. overraskende hyggelig kontrollør og pirket ikke på noe . Røde skilt, 2 karer og et barn i bilen, breie hjul, coilovers ++ 😛 men var jo på prøvekjøring så. mye bra biler på treff hos Bilia Skøyen. utenom det så skjer det ikke så mye, men grom25’n "vinterbilen" får litt for mye pleie før vinteren.
  22. 1 point
    Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Nå gjenstår kun 130 km til inkjøringservice neste uke.
  23. 1 point
    Liten teaser av hva som er på gang, investeringer som overgår all fornuft🤪 kommer stoooor oppdatering om et par uker 😎
  24. 1 point
    Jepp, 69mm kompressorhjul og 73mm eksoshjul 😊
  25. 1 point
    Daniel80

    Daniels Estoril E46 M3

    Har fått photoshoppet på lyktespyler dekslene fordi det tar så lang tid å få på igjen nye 🤣 Historien: Fikk tilbake bilen fra lakk, med nylakkerte lyktespylerdeksler blandt annet.. Jeg skulle stå for montering av delene selv. Monterte dekslene på lyktespyler dysen og trykket dysen inn på plassen sin under lykten.. Det sa klikk og jeg tenkte ikke mere over det. Brukte bilen litt noen dager, og en dag brukte jeg vindusspyleren. Lyktespylerdysene med de nylakkerte dekslene flagret avgårde, og ble nok overkjørt før de havnet i kostebilen bak meg.. Inne jeg fikk snudd var de borte, og jeg har aldri sett de igjen 🙈 Har kjøpt nye deksler, og bestillt original spraylakk og klarlakk fra BMW som en nødløsning. Så til vinteren når bakluken og bakfangeren skal lakkeres opp blir lyktespylerdekslene også lakkert igjen med skikkelig lakk og riktig nyanse I mellomtiden må jeg støtte meg på photoshop 😁
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00