Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 11/21/20 in all areas

  1. 9 points
    Heldig med vinterføre og saltfrie veier hjem fra jobb🤩
  2. 7 points
    Har altfor lenge utsatt å skrive noen reisebrev fra diverse roadtrips jeg har vært på siste årene - Brasil, USA, Sør-Afrika, Nord-Amerika, Europa og Norge. Tenkte like gjerne å samle det i én tråd, så er det enklere tilgjengelig for folk som vil hente inspirasjon. I disse tider, med reiseforbud, så er det ekstra fint å mimre litt tilbake også. Brukernavnet mitt er faktisk inspirert av reising. Å foreta en "walkabout" er en form for dannelsesreise som aboriginerne i Australia kan legge ut på. Tok dette brukernavnet etter å ha hørt ordet i Australia i 2004, og synes det klinger godt så har behold det siden. Kommer et innlegg eller to her i løpet av helgen, får begynne først ut med Brasil. Satser på å ha klare alle før nyttår
  3. 6 points
    Blir aldri lei denne videon. Makan til sjåfør. Uten å starte noen diskusjon, så kan man si hva man vil, men det hadde ikke vært like underholdende hvis det hadde vært en polestar, tesla, VW osv. Den analoge følelsen, bmw 6er som skriker høyt på turtall sammen med en helt rå sjåfør er noe eget! God lørdag !
  4. 6 points
    Nei, jeg fikk ikke spurt om det, men ifølge flere andre her inne så er det ikke noe mangel at det er slik på LED-lysene, med mindre det danner seg vanndråper inni. Synd, for det ser virkelig ikke fint ut. Takk, godt å høre at flere deler mine oppfatninger Synes også at komfortsetene er på nedadgående, de beste er faktiske de i E6X men pre.LCI F1X er også bra. Men på den annen side så synes jeg sportssetene blir bedre. Kunne ikke tatt til takke med sportsseter i F1X, men de på G2X er veldig bra, iallfall opplever jeg det slik. Kjedelig utvikling, jeg har alltid forbundet dugg i lyktene med en svakhet eller feil. Hvis jeg har vasket min med varmt vann og så kjører ut i kulda kan det hende det er noe dugg som forsvinner etter et par timer, men utover det har jeg aldri vært plaget med det. Var et større problem på E60, men da la jeg poser med silica gel inni lyktene og da forsvant problemet. Ja, nå har jeg prøvd begge (både pre-LCI og LCI) og ikke så mye som er nytt. Men den nye hybriddrivlinjen med 292 hk er virkelig mye bedre enn 252 hk, selv om jeg synes responsen fortsatt er hakket for treg. Er nok ikke helt enig i at G3X er blant de mest vellykkede BMW-designene, men det er verken eller. Synes dessverre den ekstra store skjermen i LCI er lite passende, men til gjengjeld er virtual cockpit en vanvittig oppgradering. Skulle jeg hatt en G31 så hadde det nok i så fall blitt en pre-LCI 530d xDrive også hadde jeg heller lagt inn i budsjettet å ettermontere virtual cockpit og LCI baklykter Du har nok et poeng med setene der, man sitter det litt til etter hvert også tilpasser jo ryggen seg det man er vant med også. Det er absolutt en fin bil, men føler meg nok litt ferdig med F11-karosseriet etter syv års eierskap nå. Hadde jo vært kjekt med større motorisering, LCI og kanskje noe ekstra snacks som softclose, B&O og slikt, men ville ikke blitt den helt store forskjellen. Ser ikke bort i fra at jeg beholder denne i to-tre år til, og da blir det nok noe helt annet. G05 er grisepen, så den liker jeg godt. G21 er også greit som en mindre bil. Ellers lyster jeg skikkelig på en stor bensinslukende amerikansk SUV også. Chevrolet Tahoe som kom i 2006 er stor, praktisk og lekker. Kanskje det blir en slik en, pluss en liten elbil å farte rundt i byen med? Jeg er ikke låst til BMW fremover merker jeg Takk skal du ha Jeg synes som nevnt at dugg var et større problem på E60 enn min F11, så trodde det gikk riktig vei. Men på G31 LCI var det verre enn noengang. Håper det bare var en feil med lyktene på denne, eller at det går seg til - bilen var registrert for kun tre dager siden da jeg kjørte denne.
  5. 4 points
    G05 er knallfin, men en sein F15 ville vel ikke blitt helt feil heller? X5M kanskje? Som @Fredrik 90 har vært inne på også, så er det mange kule sider ved de store amerikanske SUV'ene. Sjøl er jeg litt svak for GMC Yukon og Sierra. Og etter å ha sett Long Way Up har jeg blitt Rivian-fan, så en R1S eller R1T hadde heller ikke vært feil. Problemet er at kona er allergisk mot så store biler og at de er en meter for lange for parkeringsplassen vår. Håper du tåler en off-topic video. Kunne godt tenkt meg å ha en bil som kan gjøre dette.
  6. 3 points
    Først dekkskift med ny jekk (fabelaktig sak det der), felger vokset med Fusso i år Så etterlengtet vask av bil + grundig vask under med underspylingslanse
  7. 3 points
    sveigis

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Var på shoppingtur med fruen idag og hadde Tdsen . Vi parkerte da på siden en flett ny 5 serie Touring ,men herregud hvor liten og gammeldags en e34 ser ut nå i forhold.😅😅 Ja vet den er 27 år men det er liksom ikke måte på utvikling her heller . Sa det til konemor at dette er lik bil bare ny ,noe hun ikke trodde på . Likevel så koser jeg meg i denne selv pm den er hønn gammal som vi sier her. Vittig å se altså 😊 Men fremdeles så er e34 en vakker bil i mine øyne:
  8. 2 points
    Ja det gjelder å utvide bilhorisonten litt, ytterpunkter har alltid fasinert meg. Amerikanske SUVer har alltid hatt noe for seg, og den første feilen folk gjør er å begynne å sammenlikne disse med BMW X5. Det blir bom, helt bom... De har helt forskjellige fokus, forskjellige prisområder og retter seg mot forskjellige kundegrupper. Jeg hadde Ford Excursion, ikke en veldig bra bil teknisk og med lastebilaktige kjøreegenskaper. Men jeg synes den var drittkul, savner den bilen hver gang jeg møter en langs veien. Jeg synes den var fin å kjøre, fordi jeg ikke forventa mer av den. Å sitte så høyt oppe, og skue ut over det digre panseret og ned på alle andre biler...awesome! Chevy Tahoe GMT900 (internkode for 2007-2014 modellene) er en veldig pen og lekker bil egentelig. Kanskje den peneste av alle generasjoner, videre er det en bra bil. Jeg har vært så nær ved å kjøpe en sånn flere ganger, senest i sommer holdt jeg på å kjøpe en Suburban fra 2008. Men den ble solgt rett for nesa på meg, så det ble 545i i stede 😅
  9. 2 points
    Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    En ganske artig video (dekkene er kanskje ikke de aller beste) som viser hvor bra de gamle firesylindrede modellene med transaksel (altså gearkassen bak bygget sammen med differensialen) var fra Porsche (924/944/968). 944 Turbo var en virkelig kompetent evolusjon på det som essensielt var en kraftig videreutviklet 924 - eller i realiteten 931 (som var 924 Turbo). 944 Turbo hadde forøvrig egentlig internnummeret 951 med venstrestyring (952 med høyrestyring). 944 Turbo var markedsføringsnavnet på linje med f.eks dagens 911 Carrera/S som egentlig har internummeret 991. De nyeste 944 Turbo eksemplarene er nå nesten 32 år gamle så det handler om en veteranbil, men når dette er nevnt så er modellen utvilsomt blandt de aller beste fra den tiden når det gjelder kjøreegenskaper og kjøredynamiske fortrinn (som f.eks tilnærmet 50/50 vektfordeling). Motoren er essensielt en kraftig omarbeidet halv 928 S motor (altså den ene sylinderbanken fra V8 motoren) + en ganske stor KKK turbolader samt to kontraroterende balanseaksler patentert av Mitsubishi (noe som er nødvendig på firesylindrede motorer for nogenlunde fornuftig komfort når de nærmer seg et sylindervolum på 2,5 liter).
  10. 2 points
    Mens E60 venter på litt kodehjelp ble det fokusert på F11’n som fortjente ny kartpakke da den ikke henger helt med på E18 her i Agder! Kart ble lastet ned og ført over på USB-penn som gikk rett i bilen Etter langt om lenge ble det ferdig og vipps, så hadde jeg 2020-2 kartet Samt noen bilder av F11 på E18. Vanligvis kjører jeg den men denne gangen fikk dama bestemme og da ble jeg plassert i E60’n, og ble overrasket over hvor bra den tar seg ut i fart selv med dårlige bilder
  11. 2 points
    Da var den hentet og hjemme igjen : Men skal oppdatere litt her etter og ha landet etter gårsdagens jobb. Der jeg skulle hente bil idag ,har det vært veldig kaldt inatt ,og var jo spent på om den var like lett å dra igang idag som igår . Fruen kjørte meg opp og jeg sa klart ifra at ikke kjør en meter ,før jeg med sikkerhet får fyrt den . Tenning på ,gløde så prøve og vips fyrte den .😀 De går noe hardt ja ved kulde oppstart ,men tøft synes jeg . Så bar det nedover nærmere fire mil og ut på E18 . Nå var det liksom helt nydelig å kjøre den i 110 . Trengte liksom ikke å mate med pedal ,den flyter avgårde og det aller beste ,nå kan jeg kjøre forbi biler og kjenne der skjer noe 😀. Ved hjemkomst måtte jeg sjekke og helt tørt overalt ved pumpe: Og ved dyser kun litt rester etter lufting: Nå var det så gøy å kjøre den at jeg måtte ut noen mil ,så måtte ha litt påfyll: Ca totalt 11 mil nå idag og nå får man se hva helga bringer ,men kunne tenke meg til en tur til Telemark på søndag på tur med den . For er det noe den nå er laget for så er det langtur .😀 Men først vil jeg se hvordan den er med mer kjøring her nede ,men har troa.
  12. 2 points
    Daniel.

    E91 335d LCI

    Da var lave rails kommet i hus Ikke helt 100% strøkne, så bør vel kanskje få de foliert eller noe 🤔
  13. 1 point
    E.C.

    BMW dieselmotorer

    Videosnutt med tipping over nett vil ikke gi deg noen svar. Vil se det med et to-kanals oscilloskop om du måler på kam- og veivsensor samtidig, referansene vil flytte litt fram og tilbake på seg i forhold til hverandre om det er slakk i kjedet. I alle fall mulig å se på N47.
  14. 1 point
    Ny vaskedag og Minien fikk en velfortjent runde etter å ha servet trofast som barnehagetransport de siste ukene til podens store begeistring. Ser mye i alle retninger i denne bilen, så alltid kjekt på tur i denne. Først hjulskift men fabelaktig ny jekk - stabil og stødig og fin i mekanikken. Felgene ble vokset med Fusso forrige helg. DCN-vask + underspyling med underspylingslanse, fikk spylt vekk MYE sand og grus. Be akkurat ferdig før stormen kom, tørkingen måtte skje under tak i dag.
  15. 1 point
    Evopower

    Varetilhenger

    Tredal er et hakk over de andre i pris, men det har et mer sostifikert hjuloppheng. Tredal har karmer laget i vannfaste treplater og de andre i aluminium, selv om de fleste har tredørk. Jeg ville gått for tredal om du har råd, men det er ikke et must 1 akslet høres nok ut for ditt bruk
  16. 1 point
    Jeg personlig henger meg ikke opp i det, mens andre synes det er svært viktig. Jeg har ingen fakta å bygge oppunder, verken for eller i mot. Jeg bruker det billigste jeg får tak i, som er LL04. Har gjort det på 3 biler over 14 år. Gått bra så langt.
  17. 1 point
    Kvasi

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Hadde en noe modifisert 944 NA for mange år siden, helt fantastisk bil. Kjørte fra stort sett alt selv om den neppe hadde over 200hk, jo mer svinger jo fortere ble de borte i speilet. Og når det var vått gikk det fint å drifte i 3. Har ventet lenge på at den rette 951 skal dukke opp på finn, og når den gjør det kjøper jeg den.
  18. 1 point
    E.C.

    Er K&N filter verdt pengene?

  19. 1 point
    Kvasi

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    En video jeg har sett noen ganger av en annen kar som ikke har sin første runde der
  20. 1 point
    Evopower

    Min tråd litt e39 og e61

    E61 og oljeskift service i dag. Km. stand ved bytte Alles in ordnung
  21. 1 point
    Flott Jan, viktig å brukes, også til daglig handel, og ikke bare koseturer. Digger glassluka på disse Lurt grep av BMW å kunne åpne denne. Desverre er min parkert for sessongen, men nyter å lese om andres turer og ikke minst benytte sjansen til litt fiks på min
  22. 1 point
    Noe jeg bruker å gjøre etter en storjobb , er å ikke montere detaljer som deksler osv , før jeg har kjørt bil noen mil . Nå har jeg kjørt bil 20 mil siden torsdagskveld og ingenting muffens å se . Så deksler med nye skruer ble montert : Møkkete overalt men komplett: Samtidig måtte jeg og ta en service på stramme mekanismen til reima . Den hadde hengt seg etter vi hadde ute pumpen , men er iorden nå 😀 Er litt mer orden nå som far kjører den : Ellers hadde faktisk meg og Fruen den på helgehandel idag ,og som hun sa at nå var jo bilen nydelig å kjøre rundt i kontra med coils 😀 Selvfølgeig kjører man luksus fra 92 der man åpner glassluken 😅: Er sånn man liker det at det funker : Og se her : Digg!! Hadde jo planer om langtur imorgen , men ble invitert på middag og drinker med kompis ikveld , og velger det 😀 Godt å legge vekk litt bil og .
  23. 1 point
    Saltkjelen

    E91 335d LCI

    Det blir lekkert. Folierer du de blank sort, eller kjører du de en runde hos lakkereren? Sånn for holdbarhetens skyld og jobben med å få de demontert ved en senere anledning, er det kanskje greit å få de lakkert?
  24. 1 point
    Kjøp deg en adapter til OBD-porten og last ned Bimmercode så fikser du enkelt memory på Start stopp med mobilen jeg har kodet det slik at den husker siste innstilling. Evt spørre noen i nærheten av der du bor om å fikse det for deg
  25. 1 point
    Øyvind L.

    Feilkoder etter tomt batteri.

    Var nok jeg som leste litt feil. Den må være i "idle state" i 120 minutter før den logger strømforbruk slik jeg tolker det. I følge ISTA.🤷‍♂️
  26. 1 point
    En velsignelse helt enkelt og mange takk 😀 Har jo skjønt det at den har gått i to år uten å gå som den skal ,så lekse lært her ,ble en heeelt annen bil . Nei nå kan jeg vel egentlig velge selv hva jeg vil gjøre fremover med den ,så kan jeg vel i bunn og grunn bare bruke den håper jeg 😀 Den skal selvfølgelig strekkes opp i lakk etterhvert ,men det blir senere ,nå må man ta igjen tapt km Morten og holde den vedlike med vask og spyling fremover .
  27. 1 point
    Start - stop funksjonen! Blir litt irritert og slett ikke vant med å alltid huske på å deaktivere denne funksjon. Det skulle vert mulig å velge permanent deaktivering! Men, men,.. .. må vel bare leve med det i en ellers så perfekt bil. Sukk...... 🤥 (Her er min bil) (dette bildet er ''lånt'' fra internett, fordi jeg ikke hadde nærbilde av start /stop)
  28. 1 point
    Sånn går det når en sorterer på «brukt» for å unngå alle annonsene på ny jallareplikafelger 🤦🏼‍♂️ Thanks! Men for dyre disse.
  29. 1 point
    Jo? 🤔 https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=198892280
  30. 1 point
    Fant ut det kunne være greit med vinterhjul siden jeg skulle til Bergen en tur i helgen 😅 Hadde i utgangspunktet ikke planer om å legge om 🙃
  31. 1 point
    Jo takker så mye NilsP. Ja det ble en omfattende jobb men verdt alt sammen og mer til . hehe det var det?😀 Helt ærlig så tror jeg at jeg lett skulle demontert og pakket om pumpe nå alene . Ikke minst , man sparer penger på det ,for dette er ikke gratis nei å sende sånt avgårde .☺️
  32. 1 point
    Det er alltid hyggelig når veier og været tørker opp slik at jeg kan kjøre orignalwagen til daglig igjen 😀
  33. 1 point
    Da blir det vel en F11 550D med full pakke da som arvtager 😊❓
  34. 1 point
    Da har jeg hatt et par timer i G31 LCI 530e, så tenkte å komme med en liten oppsummering av mitt inntrykk. Først en stor takk til Bavaria Stavanger som lot meg være en av de aller første som fikk prøve denne - til og med selgerne hadde ikke kjørt denne selv enda. Baken på G3X har fått seg et skikkelig løft med mer sporty baklykter, meget vellykket. Ser skikkelig bra ut både påskrudd og av. Hovedlyktene har imidlertid mistet sitt BMW-særpreg så her foretrekker jeg definitivt pre-LCI. I tillegg var det mye dugg i lyktene - greit nok at det «skal være sånn», men en bil til en snau million ser jeg rimelig billig ut når det er masse dugg som fyller opp lykteglassene så det var skuffende. 292 hesteren er fin, men det går litt lang tid før skyvet kommet. Uansett betydelig bedre enn 252 hesteren. Grei motorisering, men den er mye morsommere i G21. Innvending er det lite endringer, bortsett fra enda større hovedskjerm (som dermed blir enda mindre integrert i interiøret) - tommel ned. Virtual cockpit er imidlertid helt fantastisk, men det kom vel for et års tid siden på G3X så ikke helt nytt med LCI mener jeg. Komfortsetene blir bare "dårligere" og dårligere, her er komfortsetene i F11 pre-LCI betydelig bedre. Opplever G31 LCI som en god bil, men utfordringen for G31 ligger vel i at F11 var så utrolig bra og vellykket designmessig (både interiør og eksteriør) samt at det er vanskelig å komme utenom hvor mye bedre G21 er på alle områder utenom plass. For min del er det ikke aktuelt å kvitte meg med F11'en for knapper og glansbilder og bruke det femdobbelte på en ny bil, hvor det eneste jeg virkelig blir misunnelig på er 1) litt mer sprut fra motoren, og 2) nytt infotaimentsystem, herunder vitual cockpit. Kommer nok aldri til å handle en LCI uansett, og iallfall ikke ny, for da er det så kort tid til ny modell kommer og modellen blir utdatert (iallfall tradisjonelt, selv om faceliften her er mer omfattende enn vanlig). Uansett kjekt at BMW omsider kommer med stasjonsvognfemmeren i ladbar hybrid, selv om det er noen år for sent.
  35. 1 point
    Plingen når det er 3 grader ute, samt den for spylervæske har plaga meg mye! Man skvetter som faen hver gang 🤣
  36. 1 point
    Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi har da en del kallenavn på bilmodeller her i Norge også, mulig noen av lokal opprinnelse. Du har jo bla "Boble", "børstraktor", "Kebabtralle"(E36), "Reimjohan" (Volvo 360), "Hikkas" (Hiace), "Marje" (Politikassebil), "Bærumspassat" (Model S), "Padda" (Citroën DS), "Flak" (stor amcar), "Valp" (Militær Volvo terrengbil) osv. Det er sikker flere også som jeg ikke kommer på 😀
  37. 1 point
    Et bilveksted samt BMW selv klarer ikke dette, men denne gjengen her klarer det de fleste sier er umulig. Hør med Tommi: BimmerUpgradeNorway
  38. 1 point
    Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    W114 var en solid bil. Naboen hadde en slik i mange år. Det var dengang diesel var synonymt med evighetsmaskiner. Jeg er usikker på om de hadde et navn i Norge men i Sverige og mange andre land så ble de jo kalt "strek åtte". Det er egentlig et utrolig rart navn på en bil og jeg lurte lenge på det helt til jeg traff på en som hadde vært redaktør for medlemsbladet i den svenske MB klubben i mange år og spurte han. Jeg hadde mange rare teorier som ikke stemte. Det kommer rett og slett av at bilen ble lansert i 1968 og at på de første salgsbrosjyrene var dette markert som /8. Noen ganger trenger man ikke og gjøre det veldig komplisert. M110 motoren som satt bl.a i W126 var en solid motor. Mye mer holdbar en tilsvarende BMW motorer fra den samme tiden. Men samtidig så speiler det litt forskjell i filosofi. Der BMW hadde en mer leken motor i M30 så var MB motoren liksom litt snillere. Er litt vanskelig og forklare men har man kjørt begge så merker man forskjellen.
  39. 1 point
    TRF

    Prisnivå på originaldeler i Norge

    Jeg kan lite om akkurat dette, men er ikke dette nesten konkurransetilsyn-mat?
  40. 1 point
    Da er det ene setet helt ferdig, så nå gjenstår bare førersetet. @lagunilla fikk «gleden» av å bytte skinn og skum i passasjersetet, som til hans fortvilelse var betydelig verre enn et standardsete. Sorry, Yusof, jeg skal aldri ødelegge et komfortsete igjen. Ellers gjorde jeg et forsøk med originale LED dørlys fra F3x LCI. Litt «tragisk» å se BMW gjøre ting mer vanskelig enn nødvendig. F1x dørlysene har en 2-pins kontakt, mens F3x LED dørlysene har en 4-pins kontakt, der kun to pinner er i bruk. BMWs forsøk på å gjøre ettermonteringer vanskeligere, hindrer i hvert fall ikke meg. Ja, ett(!) dørlys har funnet plass i denne forseglede esken. Voila! Lyset er hvitt, og ikke gulaktig slik det fremgår av dette mobilbildet. ...og saltingen har naturligvis funnet sted til Østlandet. Som vanlig får @ahj sin høytrykksspyler kjørt seg!
  41. 1 point
    NilsP

    NilsP E30 M3 gruppeA prosjekt.

    Ja, skjønne eg forsåvidt godt. Dårlig oppfølging.. skulle hatt grunnkurs hos deg og andre som er flinke 🤗 Ok.. here we go 🤦‍♀️ Siste oppdatering var jo at motor var ute, åpna og inspisert.. status var at det såg så lovende ut at satte den litt til side. (Har dessuten 2 andre s14 eg skrur på for andre, så de må prioriterast og få ferdige før min) Uheldigvis så er garasjen liten, og sveis og slip isammen med motorbygg er dårlig kombo, så blir sånn i etapper.. samtidig med husoppussing og materiale etc 🤦‍♀️ Step 1 var og fjerne ledningsnett og interiør for småfix, masse småhull i dørk, og skulle sveise inn nye forsterka stolfester og feste til seler i hattehylle like orginale. Pedalboksen var en ombygd orginal, så den «måtte» byttest. -viste seg og bli endel jobb og tilpasse gitt. Endte med både omsveising av pedal og flytting av innfestinga til bremsepumpene. Flytting (og ny) ventil til luftjekk. Ny hovedstrøm wire og utløser til brannslukning Flytting av fester til bakre luftjekker Montert ny støtte under dash der justerings hendelen til bremse balanse står.. nok ein fin del frå muzzi motorsport og kopi av linder sine deler, som jo bilen har masse orginal deler av. Ellers så har eg sveist inn masse ekstra punkt sømsveis i motor rommet, resten av karrosseriet hadde bra med punkt, men mangla litt framme. De orginale frontfanger innfestinger bytta ut med karbon «kon» fester, og dette tilpassa ny frontfanger, som heller ikkje akkurat var bolt on. Sveist forsterkinger til innfesting av slepekrok i fronten. Panser pinnene hadde sprikker i innfestinger, så her måtte slipes og sveises bedre. Glad i karbon selfølgelig, og at lille s14 får et bra liv, så sværandes karbon trakt til heile fronten måtte på plass for og sikre best mulig og tett luft flow, og tilpasses... som førte til radiator fester måtte flyttes.. så no blir det også plass til spal suge vifte på innside av radiator. Og samme med karbon trakt mot oljekjøler, type grA, som forøvrig er samme som større 6 serie hadde. Annet prosjekt er plassering av dyser til brannsluknings system. Dette systemet, lifeline sitt elektrisk har 4 dyser i motor og i kupe. Blir 3 på torpedoveggen, og ei på venstre side. Plassert mest på gefyhlen etter tenkt potensiell brannfare med bensin og olje. Angående kupe, så har eg plassert ei lita lettvekt varmeapparat vifte under dash. Sveist masse småhull i dørk og setefester Stopper her, før eg sletter alt igjen 😎
  42. 1 point
    Sannsynligvis kjedelig for alle andre enn meg (og mine passasjerer), men for de som vurderer å montere TV (eller video modul (VM) på F1x-språk), så kan jeg fortelle at dette er en del enklere når bilen har DAB fra fabrikk. Det viser seg nemlig at biler med DAB får DAB/TV-rute fra fabrikk på venstre side og en TV-rute på høyre side. Et lite skår i gleden er imidlertid at antenneforsterkeren på venstre vindu kun er for DAB (byttes til ny med DAB og TV - eller, man får ikke lenger bare kjøpt en for DAB eller bare TV, så BMW lager nå bare topputstyrt modul) og på ruten på høyre side har BMW faktisk klippet (!) TV-kabelen. De tok seg bryet med å sette inn en TV-rute, men ettersom bilen ikke er bestilt med TV, klipper de altså kabelen. Dette løses jo i grunn enkelt og greit ved å lodde på avklippet kabel, og montere den samme DAB/TV-forsterkeren som monteres på venstre side. Når det gjelder kabling er TV-modul er dette nokså kurrant, og det enkleste er om bilen er utstyrt med video switch (VS) (min er ikke). VS sitter montert bak sammen med VM, så her skal det da strekkes tre kabler til denne. Når bilen mangler VS, skal det strekkes tre kabler til HU (12-pins kontakten over quad-kontakten til HU) og eventuelt tre kabler til HU-RSE dersom bilen har dette. I tillegg skal det strekkes jording og positiv leder til sikringsbeholder bak. Det sagt, blir operasjonen dessverre langt verre om man ikke har DAB fra fabrikk, da man må bytte ruter i tillegg. Ren delekost for TV, har for mitt vedkommende nå vært ca. 3 500,-. Skjermene monteres, og skinntrekket på passasjerstolen byttes til uka, så er prosjektet helt ferdig. Senkefjærer fra AC Schnitzer monteres i samme moment, samtidig som det tas en full service og bytte av casterastagsforinger. Ellers er M550d innstegslistene borte, og erstattet av BMW Individual. Herlig å se denne skjønnheten lyse opp hver gang man åpner døra!
  43. 1 point
    Det er jo bare å lese koblingsskjema det. ...og rundt 15 timers arbeid gir resultater. Endelig fant jeg et bruksområdet for iPaden også.
  44. 1 point
    Det har i lengre tid vært et irritasjonsmoment at den automatiske dimmingen av speilglassene har fungert dårlig. Etter litt søk på nett, viser det seg at det er flere som er plaget med dårlig (manglende) dimming på F1x LCI. Dimmingen av alle tre speilflater fungerte når man lyste med lommelykt på sensoren, men med bil bak skulle det ekstremt mye til for at bilen i det hele tatt tenkte på dimming. Dette ble i tillegg et langt større problem når solskjermingen ble montert, der dimming overhodet ikke fungerte. Jeg leste at det fantes en koding, der man kan bestemme om bakruten skal være mørk (HELL eller DUNKEL) og hvor mørke speilglassene skal bli. Visstnok har BMW vært sløv på kodingen av en del biler, for flere biler med mørk bakrute har visstnok vært kodet med lys. Dessverre for mitt vedkommende, siste det seg at alt var kodet riktig her, og endring av parametere ift. hvor mørkt det skulle dimme, fungerte ikke. Da @ahj hadde bestilt seg et G20-speil, fikk jeg anledningen til å teste dette før det havnet i hans bil, og voila! Her er det en helt annen sensitivitet, og den fungerer til og med når det står solskjerming i bakruten. Ironisk nok er dette speilet halve prisen av hva et nytt F1x speil koster, men for de som ønsker et nyere look eller sliter med sensitiviteten selv, er dette en ypperlig upgrade.
  45. 1 point
    Evopower

    Min tråd litt e39 og e61

    Nå som e39 er oppe å går er tiden for å se over e61. Det er ikke mye, men den skal på EU i januar, så greit å være litt føre var. Delene hadde jeg liggende fra tidligere Siden fronten nettopp er ny med dempere og stag, så ville jeg gjøre det samme bak. Demperbytte og stabstag bytte bak. Nye vs gammel: Demperne ville ikke med opp igjen, så det var nok på tide å bytte Stabstaget er nå M5, en del tykkere enn det gamle 😀 Saltet har skylden for dette.... Det eneste jeg ikke kjøpte nytt selvfølgelig 😅 Ble ok etter litt pussing, men det er tært for langt, så nye klemmer skal bestilles Her er det ferdig, hhv høyre og venstre side Oppdaget noe rust på det ene traversfestet. Så må gjøre noe med det, samt stramme håndbrekket før EU. Men det blir litt senere. Nå skal vannpumpe, reimer og løpehjul byttes på motoren, for nå skriker det godt frammi der 😅 Så motor først. Kjøreopplevelsen? Nokså lik, men den er mer tail happy i rundkjøringene 😎
  46. 1 point
    Nå er det snart en tråd pr dag om folk som ønsker å vite navn på felger, så i håp om at denne tråden ikke blir slettet, så starter jeg en "Hva heter felgen-tråden" !!! Oversikt over det meste av org BMW-hjul: http://www.bmwstylewheels.com
  47. 1 point
    Ops. Denne dukket opp på hytta i dag. Har ellers benyttet meg av en liten Norgesferie i år og tok første del av turen over til Sogndal og Skjolden. Jeg er ingen reisebrevsguru og har ingen planer om å bli det med det første, men knipset nå likevel noen bilder for de av dere som måtte finne det interessant. Nyvasket og klar for take off i @lagunilla-land (Skøyen). Første stopp ble en overnatting på en gård i Golstraktene, før turen gikk videre over Hemsedal og til Sogndal dagen etter. På vei ned Hemsedalsfjellene mot Lærdal. ...og ikke minst mot et skilt jeg ble forbauset av å se og som jeg måtte få reisefølget til å ta bilde av på hjemturen (derav ingen bil-under-bildet-posering). Deretter ble det tatt en liten ferge over til Sogndal før turen gikk videre inn til destinasjon i Skjolden. Jeg vet ikke hvorfor jeg tok dette bildet, men sannsynligvis på grunn av skyene. Eller noe. Videre ble det tatt en tur opp til Nørdstedalseter på noen vanvittige krøtterstier i et tempo på 15-25 km/t, noe som naturligvis tok en hel evighet. På vei opp blir vi møtt av noen ivrige sauer som løp mot bilen. De andre bilene løp de ikke mot, så vil tro de hadde et snev av peiling på hva som var riktig kjøretøy. Snittmålingen min for turen gikk mildt sagt rett vest av denne kjøringen, så dette ga jeg opp. Utsikten var det derimot ikke noe å si på! Kaldt, grønt og krystallklart brevann. ..og dens opphav. Fortundalsbreen langt bak der. På vei ned ble vi omringet av noen sauer som løp fem runder rundt bilen. Mens noen ville klappe sauene, benyttet jeg anledningen til å knipse et kamuflert bilde av bilen - "Lasse, ta et bilde av meg mens jeg klapper sauene". "Ja da, det skal bli". På vei ned møtte vi på et nytt sett med sauer som nektet å flytte seg. Og en bekk som måtte forseres. Ferdig med sau. I Skjolden er det nemlig en haug med Lamaer. Og når man først er i Luster, må man nesten få med seg Harastølen Sentatorium / Luster Sentatorium. Jeg har ikke zoomet inn for å se om det står noen å kikker i vinduene, nei. På Tungestølen/Veitastrond var visst turisthyttene blåst bort for noen år siden, så de nye er tegnet av Snøhetta. Temaet for disse var - *badamdish* - blåst over ende. Før vi kom dit måtte man gjennom noe som knapt kan kalles tunneler. Utsikten fra det veltede huset. Hvis ikke denne bonden har fått utsikten sin kjøpt og betalt, så vet ikke jeg. Så bar det en tur bort til Solvorn (Hoho, @ahj (intern sak) før vi tok fergen over til Ornes. Så noe safttjafs hos Lerums. I Skjolden fant vi noen SUP-brett og måtte selvfølgelig prøve ut dette. Det var vanskeligere enn først antatt og siden vannet holdt rundt 10 grader var det like greit å sette seg ned. Dyr kanoleie, da. I dag gikk ferden over Sognefjellet hvor planen egentlig var å treffe både @Ingvaldsen og @Ampera, men på grunn av litt kommunikasjonssvikt fra undertegnede, en dårlig Herman (et dyr) og en pågående budrunde, ble det dessverre litt knapt med tid. ...før jeg til slutt måtte stoppe og akseptere bud på Valdresflya. Godt man kan tjene inn feriens utgifter på ferie. I løpet av hele turen har jeg forsøkt å finne et selvvaskanlegg, men det har verken eksistert det eller normale vaskeanlegg. Hvor i alle dager er det folk i Sogn & Fjordane (jada, Vestland fylke ) vasker bilene sine (les: stedene jeg har vært)?
  48. 1 point
    @Snowbiz Ja, stemmer det. Det er en stund siden jeg har sett bilen, men den har vært plettfri da jeg har sett den. Fikk for øvrig tilbake bilen fra lakkering i dag. Det ble utbedret sinkslipp i toppen av alle fire dører, samt at jeg lakkerte diffuser, sideskjørt og bakfanger i samme slengen. Fikk samtidig montert de nye dørtrekkene og skinntrukket airbag. Bilen ble ikke til å kjenne igjen!
  49. 1 point
    Det var nok meg, men fløy opp i bakfangeren hørtes da ikke bra ut. Hva kjørte du? Fikk forresten skiftet litt listverk i dag. En tidligere kollega av meg satt på en tur i går, og det første han sa og gjorde var; «oi, disse var blanke», i det han strøk håndflaten over listverket som om det var en silkemyk damerumpe. Som en følge av håndstrykingen, så de nå ut til å ha vært gjennom børstevasken på Cirkle K 200 ganger. Jeg ønsker egentlig noen lister som heter Hellbraun, men disse er vanskelige å oppdrive. Finslipt aluminium får duge enn så lenge. Ikke like elegant, men akk så deilig i forhold til støv og riper.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Create New...