Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/06/21 in all areas

  1. Liten tur innom Bergen i dag
    12 points
  2. Strengt tatt fra i går men..:) F-generasjonen til BMW har noen nydelige hoftelinjer, følger opp bildet til @Walkabout over her.
    10 points
  3. 9 points
  4. Poppy

    Den store finn.no tråden.

    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=230880819&showContactInfo=true De felgene der satt godt
    7 points
  5. Deilig start på fri perioden
    7 points
  6. På tur til Vrådal, ved Vråvatn 😊
    6 points
  7. EQE ja, skikkelig pen i profil denne 😂😂 Noe ha skjedd i området bak bakhjulene, bilen bare slutter liksom 😅
    6 points
  8. Skulle akkurat til å kommentere at det nok også er andre merkefans som surmuler om dagene. For dette ser jo for meg ut som en fornyet Opel Insignia 🤷🏻‍♂️
    5 points
  9. https://www.finn.no/230926777 Synes dette er litt kult, "Ny" F01.
    5 points
  10. Noe jeg synes er alltid gøy ,er å bli invitert på ting ikke minst bli kjent med nye mennesker 😊. Igår var det en sånn dag da jeg skulle på en lengre tur for å treffe Bmw entusiaster . Startet kl 11 i fint vær og tuslet bortover : Nesten litt sånn Autbahn stemning her . Og null problem å holde dagens standard samtidig ha komfort med den 35 årsgamle bilen : Går såpass langt og sier at det er utrolig at den er så god å kjøre.😊 En liten stopp for pisse og kaffepause: Etterhvert var jeg fremme i Sandefjord. Her kom @///M-ini95 og @bimmerfan først .og for noen flotte mennesker . Her gikk praten lett og ledig samt fikk studert bilene . Så forflyttet vi oss noe for litt bilder og mer prat . Den velkjente og flotte hvite f10 her : Fikk jeg mulighet for testkjøring og deilig var den til de grader . Rett og slett så jeg kjente at det å sette seg i e28en igjen ikke var noe gøy 😊😊. Etterhvert kom og @Grobian med sin flotte e60 noe som var hyggelig . Tiden går fort og etter et besøk hos svigers ,så suste jeg nedover mot sør igjen etter en flott dag . Både bil og jeg koste oss idag og det var en knall dag . Takk for prat og en fin dag 😊💕
    4 points
  11. Kan vel legge ut resten fra annonsen også
    4 points
  12. Blå himmel og mystisk blå 330ci
    4 points
  13. Min første utvendige vask av denne bilen siden 2015 😬
    4 points
  14. Bestillt deksler til å fjerne grøftelys på F11. Syns det gi mer clean look, samt de er sjelden i bruk.
    4 points
  15. Da var det endelig kommet justerbart understell på gamla. Tok bare 11 år 😂
    4 points
  16. Man blir jo bare eldre med årene har jeg hørt rykter om. Så da må man vel heve bilen litt.... Fin sammenligning av H&R fjærer og originale M-Tech dempere som har stått på siden 2010 mot nymontert, brukt H&R Monotube høydejusterbart understell. Så nå blir det spennende å få kjørt den på litt lengre tur. Det blir da til Geiranger til helgen for å delta på landstreffet til BMW CCN
    3 points
  17. fupsaker

    i4 Tråden

    En liten oppdatering her: Vi går for 19" 861M med performancedekk på sommeren og M Technology pack. Da får vi litt kortere, men levelig rekkevidde. Ikke skjermbreddere riktignok, men blir nok spacer e.l. uansett. Og produksjon er enda ikke låst, så kan jo endre til det. 😁
    3 points
  18. mslello

    i4 Tråden

    Kan ta med en video i fart også da. Ser ganske bra ut der også:
    3 points
  19. Veldig hyggelig å møte dere alle i går!
    3 points
  20. Beklager at jeg ikke sa i fra at jeg ikke kom, men jeg hadde ingen anelse om hvor jeg var og hvilket år det var når jeg stod opp i ettermiddag 🤯 Så ut som et hyggelig treff, så får vi ta en raincheck på den Redbullen
    3 points
  21. @sveigis Godt å høre at du er trygt hjemme igjen Takk selv for en flott søndag, og den går til @BimmerFan! og @Grobian som fikk tatt seg tid til å stikke innom. Morsomt å se tre stk 5 serier fra hver sin epoke stille opp. E60n var som å gå tilbake til salgshallen på Bavaria i 2003, for så strøken og ubrukt var den rett og slett. Rosinen i pølsa for min del var E28 🥰 Alltid vært svak for eldre bimmere, og har egentlig ingen forhold til noe så gammelt som E28, men for en bil dette var. Takk til deg Jan for at du lot meg prøve hva BMW en gang var. Det sies at man aldri skal møte sine helter, i frykt for å bli skuffet. Men denne bilen her skuffet ikke i det hele tatt. Den gjorde jobben akkurat som en bil skal, bare med ti ganger mer sjel og karisma. For en bil, for en lyd, for en følelse! Gleder meg til neste gang, slik at muligheten for å prøve bilen mer byr seg M30... de lager dem ikke slik lenger Folk må ha vært små på 80-tallet, for er ikke mye 5 serie her iforhold til de nyere 5`erne Jan, du er synonymet til "klassisk BMW"... men du kler F10 godt
    3 points
  22. Liten søndagstur til Elverum med Svoger å titta på noen Alpina felger samt siste turen for M3’n før lagring
    3 points
  23. Podens hviletid blir brukt effektivt i dag som i går; 4eren fikk en etterlengtet vask i dag og en rask støvsuging innvendig. Samme produkter brukt som i går, med unntak av MPF som jeg ikke trengte her. Tok også motorvask, det var på høy tid. noen som kjenner til hvor denne skal kobles til? Oppdaget plutselig at den låg løst, den er trekt bakover i kanalen på høyre sida av motorrommet. Ser ut som rør/slange for typisk kjølevæske eller spylervæske. Ferdisch: Deilig å starte på uke med to nyvaskede 😍
    3 points
  24. BMW Vision Circular er bare en konseptbil for å demonstrere hva som er mulig om man går all-in på gjenbruk av materiale tvers igjennom og klima og nytenkning i forsetet. "Neue Klasse 2025" vil bli produsert med samme mindset, men ikke samme design. Elektrisk 3, 5 og 7-serie kommer, også X1 og Mini Countryman. Og slik jeg skjønte det var i4 og iX intromodeller til Neue Klasse. Korrekt meg om jeg misforstod. Jeg skrev rimeligere i forrige innlegg, men det var hele produksjonen som var rimeligere for BMW fant jeg nå ut etter dagens lille… Jeg synes prosjektene er kule, selv om den i Vision Circular var skrot. Men en må igjennom noen slike for å teste ut og se muligheter og utfordringer som en kan ta med seg i de faktiske modellene. Ved slike konsepter så er det lettere å tenke utenfor boksen. BMW klarte det med i3 og i8, så er spent på veien videre.
    2 points
  25. En ting modellbetegnelse det som er forvirende er hva de i designavdelingen røyker for noe, jeg vil og ha det
    2 points
  26. Ikke akkurat Bergens jevneste gater du har rotet deg inn i der 😄
    2 points
  27. Fikk gjort unna rens av interiøret i helgen. Baksetene var igrunnen værst, da det tydligvis drar seg inn endel støv der gjennom vipperutene bak 😮 Ellers så går det mye i andre ymse prosjekter og: Restaurering av enda en FZ50 (har tatt to tidligere og, men dette var nok den mest mangelfulle jeg har hatt). : Øverste bildet viser utgangspunktet, med ramme i orginalfarge. Denne ble lakkert opp i estorilblå 335. Samt en corvette med litt småplukk og motorproblemer: idget spanWidget spanWidget spanWidget spanWidget spanidget span
    2 points
  28. Haroni

    i4 Tråden

    Her er et lite innblikk på skjermbreddere og 868 felgen. Min subjektive oppfatning er dette ser helt rått ut. Samme med FPB 😥
    2 points
  29. bilen ser ut til å dra inspirasjon fra øynene til en flue…? Jeg håpet på en arvtager etter i3. Jeg får heller hvile øynene på EQE som MB har vist frem.
    2 points
  30. Slik jeg leste det skal Neue Klasse 2025 være et rimeligere alternativ og bakhjulstrekk i hovedsak(eventuelt 4x4). De skal ha en Low og en High class, som da er sedan/stasjonsvogn og SUV/SAV. Ettersom jeg skjønner er det den elektriske æraen dette skal representere. Iom. at BMW reklamerer med syrevideoer på instagram med i4 med vinger og det hele, altså fjernt fra realitet, så velger jeg å være spent på hva som kommer. Men, en drøy time fra skrivende stund til launch, så mulig jeg endrer mening.
    2 points
  31. Da tenker jeg å fullføre "monteringsanvisningen", slik at noen som tenker å montere selv kanskje får litt info ut av det. Jeg har byttet hjullagere foran for litt under ett år siden og da er prosessen lik, skal du bytte hjullager foran på en bil med bakhjulsdrift så er det bare 4 bolter ekstra i forhold til denne "guiden". Jeg jekker bilen midt under på jekkepunktet, da er det bare å sette bukker under og ta av hjulet: 2 stk 18mm bolter (jeg refererer til hodet, ikke tråd, til videre opplysning) for å ta av hele caliperen og klaven, jeg bruker en bøtte som støtte. Passer ekstra godt nå som man ikke kan henge caliperen i fjærbeinet: Smurte hex-bolten i skiva med keramisk pasta sist, så den kom ut fint. Unbrakonøkkel rett på disse er garantert å få de runde, jeg bruker unbrakopipe på muttertrekkeren. Litt lett massasje med vanlig hammer så kommer skiva lett av: Skiva var ny og "coated" på innsiden, men rakk å ruste litt fast mot hjullager/navet. Bør nok smøres før montering, tross coating. 4 x 10mm bolter for bremseskjold. Deretter feste til stabstag mot demper. En liten 16mm bolt og en lang 18 mm bolt med mutter på baksiden. Slik ser det ut demontert (festet gjemt unna bak armen for å ikke være i veien): Trenger nytt stabstag, var faktisk sånn i høst også, men fort å glemme når det ikke er slakk eller lager klikkelyd. Får bestille og ta det med hjulskift til vinteren. Videre splitter man spindelen hvor demperen går inn. Har man ikke spesialverktøy så kan du kjøpe en meisel til 100 kr, ikke bank inn for mye og pass på at demperen har en nupp som går der, så du ønsker ikke å blokkeren den med meiselen (ha litt avstand til demperkroppen): Denge på med gummihammer til det løsner. Jeg hadde demperne ute sist høst, så brukte ikke noe rustløser eller slikt nå, men det kan nok hjelpe om man står fast: Kan tråkke på navet mens man denger, du kjenner når det er løst. Deretter banker jeg på spindelen til demperen er i "status quo" igjen, altså slik det var da du startet. Etter det tar jeg skruene i dempertårnet: Her kommer den delen som jeg gjør litt sært. Jeg velger å ikke løsne noen av armene inn på spindelen, men klemmer heller fjærbeinet litt sammen med små fjærklemmer: Tar noe tøy over for å ikke skrape opp skjermen (med demper fortsatt innenfor hjulbua). Rattet står rett frem. Tråkk på navet og lirk hele greia utenfor: Når man har løsnet ting på forhånd så er det bare å løfte ut fjærbeinet: Rengjør der demperen skal inn igjen, både nede og oppe. Slik ser den ut fjærbeinet er littegrann sammenklemt, ikke mye altså: Inn med det nye. Det er en skulder i spindelen der det skal, så du kjenner når det er helt nede og på plass. Klemmer litt sammen på veien tilbake også: Passe på å ikke skrape opp noe: På plass og med klemmer skrudd ut: Så er det å jekke litt opp for å få på plass mutterne oppe (snug), samt forsikre seg at demperen er hele veien inne nede. Da tar jeg ut meiselen også: Stabstagfestet som også låser demperen på plass må monteres når spindelen er nede igjen pga. spenn. Når man har spindel oppe og meiselen inne denger man litt på spindelen med gummihammer så ting setter seg. Ta ut meiselen og senk spindel. Monter alt tilbake. Jeg strammer mutteren på dempertoppen, samt de 3 mot hjulbua når bilen er på bakken. Montering bak. En del enklere og raskere. Brukte mest tid på å få ut plast/deksler i bagasjerom. Trenger ikke å fjerne ting på sidene. Jeg tok vekk bunnplata/hylla da det ga meg mer plass, men mulig man kan gjøre det med den på plass. TIS skrev å ta ut sikring til luftfjæring og tømme systemet for luft. Nappa ut releet slik at luftfjæringa ikke finner på noe tull når jeg holder på, men å tømme systemet er overkill. Mint rele for de som lurer (dette husket jeg i hodet, slapp å gjøre oppslag på sikringer). Toppen ser man her: Nok til å lirke ting inn og ut: Unbrako inn og få den litt løs: Med muttertrekker på max uggadugga så har ikke bolten nede en sjanse. Når den er først løsnet jekket jeg armen litt opp, slik at ting ikke er i spenn: Løsne mutteren oppe hele veien, skru ut den nederste bolten og lirke ut demperen. Ganske rett frem egentlig: Mutteren på toppen, samt øverste skiva og skum-puta tar man ut oppe. Alt det andre går ut nede. Rekkefølgen på sandwichen er ganske rett frem og kan sees på gammel demper, evt. via ETK. Setter inn ny demper og tar nederste bolt til "snug". Til "snug" også på mutteren oppe. Deretter få på hjula og senke bilen ned før man strammer oppe og nede. Oppe kjenner man når det begynner å bli tight. TIS sier rundt 30Nm. Husk å holde igjen med unbrako hele veien, man kjenner fort når mutter ikke vil mer. Nede er det 165Nm, relativt greit med en momentnøkkel og en 1/2" forlenger til pipa (hjul på, du kan se bolthodet gjennom felgen). Så er det bare å kjøre seg en tur. Ingen ulyder etter en rolig prøvetur på 3 mil. Bilen føles enda mer behagelig og litt mindre humpete over ujevn vei. Blir greit å slippe frossne dempere på vinteren, dette blir bra. Totalpris rundt 14k NOK + evt. fjærverktøy eller evt. leie/låne.
    2 points
  32. Gratulerer med fantastisk flott Alpina. Hadde vært interessant å se hvordan denne er mot M550d en gang.
    2 points
  33. Gratulerer så mye Torjus og med det har du skaffet noe av det råeste jeg vet . Gleder meg til du kommer innom igjen og da nytter det ikke å komme med noe trimmet e21 ,da skal jeg se Alpina 😅😅,Neida velkommen er du uansett ,men dette blir spennende.
    2 points
  34. Noen som har en E34/E39/G30 for å fylle rekka?😁
    2 points
  35. Så, da var det litt 1er-tid. Det har vært «tålig» bra vær helt siden jeg kjøpte den tilbake, og med jobb, ferie, et par verkstedbesøk og generelt andre prioriteringer har ikke utvendig vask blitt foretatt. Før nå. Etter 4 måneders 2. gangs eierskap 😬. Det ble dermed full runde; Dagens skyts var Prickbort, Felgenblitz MPF for både felger og lakk, Surfex HD, Vorreiniger B skumvask, Meguiars NXT Gen shampoo i bøtta, Wetcoat, Carpro Spotless og GTechniq Metal Polish. Før vask: Dynket i PB før skumlegging. Virker bra. Ingen fare for vannskrekk her! Rene vannparken på toppen. Metallpartikkelfjerner gjør sitt: Ferdig vasket så og si: En ting som har irritert meg ved hver tanking; skitt i påfyllingstuten. Det måtte gjøres noe med. Klut med Surfex Vindusviskerarmer kom seg med litt Carpro Spotless water spot remover: Potta var så svart at jeg trodde først det var sotet krom som var standard på M sport. Men nei. Ble en tanke bedre, men langt fra bra nok. Underveis: Ble foretatt en god motorvask med skumlegging, detailerbørste og lavtrykksavspyling og deretter satt inn med Auto Glym Vinyl & Rubber Care. Fikk også pakke med nytt Bosch luftfilter og kupéfilter fra Eurodel i går. Siste oljeservice var tatt hos NAF og jeg antar at det dermed ikke er skiftet, sist gang listet i iDrive var på storservice på 102000km, altså 36000km siden. Vaska også luftfilterboksen innvendig, var litt smuss, fint støv osv som jeg fikk bort. Ferdigbilder - fin langt i fra men mye å jobbe med her. Har derfor fått audiens hos Selveste @StigJ som om noen uker skal gi den en aldri så liten oppstrekk. Har planer om et par småting på retrofitfronten, samt nye skilter og skiltholdere (fra BMWCCN?), de som står på er slitt. Nye sommerdekk trengs men håper å utsette det til neste år med mindre jeg kommer over noe bra brukt eller nytt. Blir sannsynligvis F3x dimensjon slik som står på nå, er litt mer meaty. Det går akkurat innenfor krava til SVV på rulleomkrets, og felgene går akkurat innenfor på innpressendring.
    2 points
  36. Da blir det enda en tråd her på forumet for min del, denne gang så "toppe me heile driden" så dem sier hjemme i Sandnes og slår til med en 2014 facelift Alpina D5. Etter å ha eid en 2010 F10 525d så innså man kjapt at 5-serie var noe mer for seg selv, og siden jeg har sikla etter Alpina siden jeg først fant ut hva det var så tenkte jeg det var på tide å satse stort. Bilen er for øyeblikket enda hos forhandler i utlandet men begynner reisen hjemover til Norge på tirsdag 07.09.21 og forhåpentligvis på skilt ikke lenge etter det. Legger ved bilder fra annonsen i innlegget under for å slippe styr med redigering av overskrift i senere tid
    1 point
  37. Gratulerer. Absolutt en fantastisk flott Alpina.
    1 point
  38. Carly egner seg jo overhode ikke til feilsøking/ diagnose, det begynner jo å bli allmenn kjent nå. Skal man absolutt ikke bruke PC så er det vel Bimmergeeks som er innafor.
    1 point
  39. Deilig bil! 😁
    1 point
  40. Gratulerer ja. Nydelig eksemplar.
    1 point
  41. Finn deg et sett 20" Individualfelger og selg disse Problem solved. Jeg kjøpte et sett 598M-felger der den ene hadde litt kantkjøring i den maskinerte flaten. Det har blitt værende slik. Mulig jeg kommer til å sende de inn til Vestfold Felgteknikk, men står ikke øverst på pri-lista, da alle må tas samtidig pga maskinert overflate og lakk.
    1 point
  42. fupsaker

    i4 Tråden

    En liten gledelig nyhet på tampen er at det kanskje blir San Remo green likevel, da kona muligens har endret mening siden hun skjønner bilen er like spesiell som en ///M og ikke bare en vanlig BMW. Så foreløpig feirer jeg i det skjulte. 😂🍾
    1 point
  43. Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Kan også brukes til å flytte paller. Har fungert som arbeidsbil i 3 dager, avslutte med vask og vile!
    1 point
  44. Italiensk, engelsk, tysk og amerikansk
    1 point
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...