Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 09/08/21 in all areas

  1. På flau tide med altfor sein update 🤦‍♀️ Blei hektisk vår og sommer med og prøve fullføre prosjektet.. ikkje uventa dukka det opp småting under montering og testing.. Motor og gir inn.. mellomaksel lager, var visst dårlig gjenger i karroseri, så litt forsterking måtte til. Alt elektrisk måtte opp og gå, med komplett nytt ledningsnett så var det jo endel potensielle bugs 😎 Annen case var tilpassing av understell/felger/innpress som var endra og litt sånn.. forsøk med custom spacer bak bremse senteret lite vellykka,så bestilte meg nytt senter til bremseskivene første uke mai, kom uti juli 😩 og når de kom så var det eine ute av senter.. godt gjort i cnc maskin 😳 Quick fix blei og bore opp litt bolt hullene så,fikk sentrert skiva sånn ca bra. Så var det på tide med oppstart! Gikk forsåvidt greit utenom en tenningsmodul som lurte oss med merkelig oppførsel som førte til dagevis med feilsøking på ledningsnettet. -sikkert litt av sjarmen! Så bar det i dynoen for innkjøring og lett justering. Gjorde det meste sjøl og pusta letta ut når konkluderte med det får væra godt nok til debut og testkjøring. Eineste som havarert var dynamoen/ laderegulatoren.. som nok fikk sjokk etter 25 år uten lading 😂 Når dette var på plass måtte litt dekor på plass før søknad/bilde taking til HTP på plass. -med slik søknad inne og registrert kunne bilen iallefall få kjøre 4 «prøveløp» - og det er godt nok for meg til og få testa litt. -deretter hurtig søking om lisens osv for og nå racing nm. Blir nok litt meir dekor seinere. Disse «m» stripene går jo litt motsatt av de vanlige man stort sett ser, men var slik «linder» teamet hadde, og også slik denne bilen hadde orginalt. Så måtte den super hjelpsomme sjefs mekaniker Alexander hjelpe til siste dager med sjekk av småting og fikk ordna hjulstilling. Viste seg og bli litt problem bak fordi ytterkant felger tar i hjulbue, derfor blei det lagt litt ekstra camber for og få den kjørbar i denne omgang. Deretter ca raceready og avgårde til rudskogen på racing nm 13-15 august. Funfact; Bilen hadde trilla nøyaktig 4 ganger av og på tilhenger, inn og ut av dynorommet, + ca 6-700 meter fra hjulstilling til parkering.. så den var ikkje akkurat velprøvd før debut i nm 😂 -ei heller sjåføren! To be continued...
    14 points
  2. Ikke fra i dag, men fra Motorfest 2021 for et par uker siden.
    11 points
  3. Vaska bilen idag, må si at jeg trodde en hvit bil hadde kommet til å bli mye mer skitten enn det denne blir. Vært 2 uker siden sist vask og kjører den ca 3-4 dager i uka fra Fredrikstad til Halden og tilbake. Vaska også faren min sin Auris, men denne blir nok solgt snart siden den ruster verre enn Pontiac`n vi har i garasjen... En ting er å bruke 15 000 til fiksing av rust ev gang hvert 4-5 år på en bil fra 1982 som vi bryr oss veldig mye om, men å bruke såppas til penger på en Auris som ruster skjer ikke. Har anbefalt pappa å kjøpe en 530e eller 545e å bruke den som daily driver, så får se hva som skjer.
    4 points
  4. Da var bil omsider satt sammen innvendig noe som var greit å få gjort nå . Blir jo alltid mer jobb enn man tror når man begynner . Nede igjen :• Nå står den til lading :: Innvendig shine skjer snart : Det som er fordelene med å ta en sånn jobb som jeg gjorde i gulvet er man får tørket skikkelig opp ,ikke minst få tettet ting og konservert det . Får finne frem kompressor snart og få fylt opp kanalene tenker jeg .😊
    4 points
  5. Sikkert en sprø tanke, men kanskje Tesla-forumet kunne vært et egnet sted å henvende seg?
    3 points
  6. E.C.

    Den store finn.no tråden.

    Her er det jo tydeligvis stolpen som har brutt vikeplikten.
    2 points
  7. Kjennern

    i4 Tråden

    Fått tilbud på en i4 M50. Puttet på det meste utenom karbon, endte opp på 730 ca. Produksjon er Q4-22. Siden jeg ikke har storkunde fordeler så er det vel ikke så mye å gjøre med prisen. Går for 19" sommer og 18" vinter.
    2 points
  8. Koronabilde fra i går 😍
    2 points
  9. Jeg har kantkjørt min Tesla S og ønsker å kjøpe rimelige felger for denne med 21". Noen som vet av noen rimelige? Vh Peter Torman Skrivent, Lånepenger.no
    1 point
  10. @Walkabout: En del BMW-felger som passer bolt-on på Model S, så han er ikke helt ute på bærtur
    1 point
  11. Skulebollen

    i4 Tråden

    Er uhyre romslige på den storkunderabatten 😅 Hadde pusha på litt til hadde jeg vert deg
    1 point
  12. Clarity

    Den store finn.no tråden.

    Den var veldig fin tidligere. Kjenning i miljøet som lakkerte den opp - premiert bil. Har aldri hørt noe om at den har vært kollisjonsskadet?
    1 point
  13. på innsiden av bilen?
    1 point
  14. Det har blitt gjort en større oppdatering av softwaren som Bimmers kjører på i dag, 08.09.21. Regn med litt treghet de neste to dagene, samt noe justeringer av funksjonalitet.
    1 point
  15. Avfukter, fuktbolle eller slik Pingi avfukterpose https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/vintertilbehor/avisingsmiddel/fuktfjerner-004670/ vil hjelpe på Med det sagt ville jeg også byttet coupefilter og rens av klimaanlegg og samtidig sjekket under matter osv. for fukt
    1 point
  16. Kort sagt alle pakninger og slanger som er vanskelig å bytte med motoren i bilen. Jeg ville i vertfall tatt clutchen, utgående simring på veivakselen og simringen på inngående aksel gearkasse. Ville også byttet alle bensinslanger og vannslanger. Sjekk tilstanden på motorfestene. Bunnpanne pakninger er jo også lett å skifte med motoren ute og koster ikke all verden. Jeg ville også ha sjekket resten i motorrommet som er mye enklere å skifte når du ikke har en motor i veien. Hydraulikslanger, bremserør etc. Enkleste når du skal ta ut en slik motor er å løsne ledningsnettet fra bilen å la det følge med motoren ut.
    1 point
  17. BMW's forslag til hvordan en ny i3 kan være. Dette er selvfølgelig bare et designstudie, men jeg tror at vi bør merke oss trenden når det gjelder det overordnede designet samt enkelte design elementer. Jeg mener at BMW med dette viser at de langt foran de fleste andre bilprodusentene når det gjelder design. Det er radikalt, men også ekstremt nyskapende. Dette er hva jeg liker med BMW. De utfordrer virkelig alt mulig av følelser for en gammel BMW entusiast. Ikke alt er like enkelt å ta innover seg, men at de ser betydelig fremover og skyver bilindustrien fremover er helt sikkert.
    1 point
  18. Bare meld deg inn i Hiace klubben på facebook så skal du se hvor fabelaktig Hiace er. Hadde jeg ikke bodd i Oslo så hadde jeg hatt en Hiace på tunet🤪
    1 point
  19. Tusen takk! Det var då voldsomt til kompliment 🤩 . Små endringer for små forbedringer er det jeg sikter på. Ja er superfornøyd med tingenes tilstand, føler meg ganske så privilegert over at vi kan ha to så fine biler stående, og attpåtil eie de selv! Klart, en M135i av samme generasjon hadde jo absolutt vært å foretrekke, men til drøye 100k+ så er 1-serien en utrolig mye bil, selv sammenlignet med andre tyskere men og japser i samme årsmodell og km-stand. For ikke å snakke om 4-serien. Makan til sportslig, praktisk og upraktisk familiebil Skulle bare hatt et hengerfeste så hadde den vært komplett. Så om ikke ting endrer seg drastisk blir denne bilparken stående en god stund fremover .
    1 point
  20. 1 point
  21. Folk som kaller en 2012 hiace for ett samlerobjekt kan jo ikke være ved sine fulle fem. Hvem og hvorfor skal man samle på noe slikt? Nitriste biler som ruster, går dårlig, er pyton å kjøre og har steingammel teknikk. Vel er det solide biler, men det hjelper ikke når du får tinnitus i øra og tresmak i ræva etter å kjøre dem på motorveien. En strøken av de gamle Hiacene, sånn Olsenbanden bil kan jeg forstå noen vil ta vare på 👍
    1 point
  22. Var å kjørte nye 992 GT3 i helgen. Eneste som var skummelt med den bilen var at den stod på Cup dekk, noe som gjorde det ørlite grann glatt til å begynne med... Jeg ble også villedet av lyden i bilen 😅. Støynivået var høyt… (byttet gir for tidlig i starten). Bilen klarer jo 9000rpm uten problemer og når det høres ut som om det bortimot er åpent mellom motor og coupé så tror man jo at det er «på tide» å bytte gir aaaalt for tidlig 😂 (selvfølgelig fordi jeg aldri har kjørt en så moderne bil med såpass sprekt turtall med unntak av BMW E92 M3 i 2009, men da lot jeg DKG jobbe). Uansett. Fy søren for en bil! 🤩🤤. Samboer foreslo at vi skulle selge i byen og kjøpe utenbys, så vi kunne kjøpe GT3 😂… men GT3 blir nok litt for hardcore som daily uansett 😬 både for lommebok og for bruk til og fra jobb…..
    1 point
  23. fupsaker

    i4 Tråden

    3.6, signert 4.6. :)
    1 point
  24. 1 point
  25. https://www.finn.no/230598681 han er vel fremdeles 18.. 😂 virket på annonsen fyren handlet den i 76
    1 point
  26. @sveigis Godt å høre at du er trygt hjemme igjen Takk selv for en flott søndag, og den går til @BimmerFan! og @Grobian som fikk tatt seg tid til å stikke innom. Morsomt å se tre stk 5 serier fra hver sin epoke stille opp. E60n var som å gå tilbake til salgshallen på Bavaria i 2003, for så strøken og ubrukt var den rett og slett. Rosinen i pølsa for min del var E28 🥰 Alltid vært svak for eldre bimmere, og har egentlig ingen forhold til noe så gammelt som E28, men for en bil dette var. Takk til deg Jan for at du lot meg prøve hva BMW en gang var. Det sies at man aldri skal møte sine helter, i frykt for å bli skuffet. Men denne bilen her skuffet ikke i det hele tatt. Den gjorde jobben akkurat som en bil skal, bare med ti ganger mer sjel og karisma. For en bil, for en lyd, for en følelse! Gleder meg til neste gang, slik at muligheten for å prøve bilen mer byr seg M30... de lager dem ikke slik lenger Folk må ha vært små på 80-tallet, for er ikke mye 5 serie her iforhold til de nyere 5`erne Jan, du er synonymet til "klassisk BMW"... men du kler F10 godt
    1 point
  27. Liten påskeupdate her også. har egentlig skjedd fint lite siste uker, men litt ting falle stadig på plass. Fikk levert et sett ekstra med orginale senter til felgene. Et sett med slicks -dyreste dekkene eg har eigd.. by faaaaaaaaar 😂 solgte også de gamle bbs e50 eg hadde til ein hyggelig viss mr Pawel bmw. Han var så snill og tok med forsendelse til meg i samme sleng; 100 liter racefuel og litt annet snacks. Måtte prøvemontere.. ingen omleggingsmaskin her i huset, men fått med meg at disse er tenkt og skulle monteres ved og skru isammen delene, derfor også pakningsring. litt småjustering på ledninger og grov taping.. håpe alt er komt med 😎 også kobla isammen og testa utløserknappene til sentralslukkesystemet... er jo 2 elektriske knapper dette. Har vore litt finjustering og tenking på tilpasse kalipper, og klaring på innside felg mot fjær etc.. testa fjæringsvei f.eks. Her er custom spacer til kalippere og ny eloksert bakre feste til bærearm; sitter fint., men desverre så må eg konstruere spesial spacer bak skiva, ca11mm, og som må ha et langt senter igjennom skive senter og inn i senterbolt adapteren, så blir litt jobb i dreiebenk på sikt. Montert bakbremser også ettersom kalipperfestene har blitt sveist, og varme sveiser har tendens til dra litt her eller der,så blei det litt justering igjen på den eine ivertfall. Til slutt front og lykter montert for insirasjonens del 😂
    1 point
  28. Varmer å høre at selv etter nøyaktig 3 år med denne tråden, så er det interesse for folk å lese igjennom 😁 Har en følelse på at denne F10n mest sannsynligvis kommer til å bli en bil nr 2 og nr 3 med åra som kommer Føler meg liksom ikke helt ferdig med den, og tar meg selv i å elske den selvom jeg til tider skulle ønske det var en annen drivlinje eller lignende. Kjenner det sitter langt inni meg å selge den, for så å kjøpe en tilsvarende bil, hvor jeg må gjøre alt på nytt igjen. Både vedlikeholdsmessig og sette personlig preg. For av nyere BMW er det egentlig bare F serien som frister, og klassiske BMW'er har jeg rett og slett ikke lagringsplassen til per nå... men vi får se hva tiden bringer! Takk selv kompis! Klarte endelig å overtale deg til å forlate hjembyen og brenne noen liter diesel. Skulle ønske 7 ern din var litt på banen, men det får vi ta neste år Gleder meg selv til å se ting falle på plass. Begynner å bli ganske så bra utseendet på bilen nå Blir vel sikkert bilopphuggeren som blir neste eier av denne mest sannsynlig, slik som jeg har begynt med denne 😅 Takk for det, Lasse! De nye calipperne er ganske like fysisk med de som sitter hva lengde og dybde gjelder. Bredden er dog annerledes, og vil derfor treffe visse F1x felger i eikene. Jeg vet at 350m og 351m felger fungerer fint, men alt annet tørr jeg ikke garantere.. Tror felgdesignet spiller en større rolle enn ET og bredde hva disse kalipperne gjelder. Mye konkavitet i felgene tror jeg generelt sett byr på vanskeligheter med G serie calippere. 374mm er jo enda større, men vet ikke om det er noe forskjell i bredden. Helt riktig! tror vi skal klare å forplante denne "dumme" tanken dypt i hue på Lasse 😅 Kan også legge til litt mer tilleggsinfo om denne oppgraderingen. Biler som 525d er levert med 348x30mm skiver. Så til tross for at skivene er riktig diameter, så er "hatten" hvor hjulboltene skrues inn mye større på 30mm enn den er på 36mm tykke skiva. Det gjør at bremseklossene fra en G serie ikke vil passe uten modifikasjon. 535d (og noen 530d) er allerede levert med 348x36mm, så på disse kan man beholde skivene. Så for 525d og under, så må man ha nye skiver fra en 535d. Samme gjelder forøvrig bensinvariantene. Kun 535i er levert med 348x36 om jeg husker rett. For 50i/50d variantene som er levert med 374x36mm skiver, så er "hatten" på disse også for store. Løsningen her, er å bruke bremseskiver fra F01. Her er "hatten" i riktig størrelse, så man slipper å modifisere klossene
    1 point
  29. Alltid like kjekt å lese oppdateringene dine! 🙌 er ikke den ting du ikke gjør selv på den bilen din, står respekt av det. Det blir bare verre og verre å kvitte seg med denne etterhvert som det gjøres mer og mer med den
    1 point
  30. Helt glemt å svare folk her, så tar et fellessvar 😅 Ja det er godt å ha bilen tilbake på veien igjen, og enda bedre følelse når man gjør det selv. Selvgjort er velgjort sies det. Vi fortsetter dog med noen nye oppdateringer på bilen, noen gode og noen kjipe. Fikk tatt siste rest av servicen iallefall. Kupefilter, dieselfilter og viskere er nå byttet ut. Og selvfølgelig gjøres det ordentlig, med lufting og greier Fikk denne saken fra en kollega av meg, så heiv samtidig inn en slik en også Toppa alt opp med full tank av dette Så nå burde innsprøytninga på bilen være temmelig happy! Har vært noen kalde dager i januar og mye av februar, så den Y splitten til Defa varmerne har virkelig fått kjørt seg. For en følelse å komme til god og varm bil når det er pisskaldt ute. Temperatur på motoren ligger på alt mellom 68-77 grader, avhengig hvor kaldt det er ute). Det er varmere enn de fleste dieselmotorer her i Oslo rekker å bli ved bare rein kjøring Conti dekkene har levert godt denne sessongen. Trodde ikke vi skulle få noe snø/is, men det kom til slutt. Gigantisk forskjell fra de 10 år gamle Nokian Hakka dekkene som ble tatt av bilen. Markerte for ikke så lenge siden 1000 km siden turbobytte. Tenkte det at det finnes kun en måte å vie den nye turboen inn skikkelig, så plutselig befant jeg meg på Hebbes Racing sammen med @Saltkjelen @lagunilla og @BimmerFan! Mamma gås i sin herlige M550d viser vei for den stygge andungen Og fooooor en opplevelse! Jeg er mektig imponert over F10'n! Til tross for vekta, så var bilen utrolig grei å ha med å gjøre på isbanen. Skulle noen runder med usikkerhet til, men ble ganske raskt varm i trøya. Har et lite klipp som fikk fanget konstant "drift" uten avbrytelser, samt forbikjøring sidelengst IMG_4410.mp4.03b35fef9cf793a42a2607f6a0f8372a_1.mp4 Vært plaget de siste dagene med feil på Lane Change Warning. De første dagene var det noe som kom og gikk, og funksjonen fungerte stort sett som det skulle. Mot slutten derrimot fungerte det ikke i det hele tatt ISTA viser null kommunikasjon med styrenhet. Sikring er okei, og styrenheten får strøm. Fant ganske kjapt ut at det ikke er noe kommunikasjon i CanBusen. Ikke rart det når man ser på denne ledningen Den fiksen måtte dessverre vente da tiden ble litt knapp. Så over til noe annet gøy! Fikk Brembo kalippern i hus og måtte selvfølgelig prøvemontere. Selve kalippern er egentlig bolt on, men den må bare sentreres ved å bruke 5mm tykke skiver eller adaptere. Siden jeg kun er i prøvefasen, så ble det skiver og ikke adaptere til 30x merkostnad. Selve kalippern er fra en G30 540d luxury line. Så ikke M sport brems i den forstand, men samme kalippern blir brukt som M sport brems i 530i/e og under. 348X36 for å være mer nøyaktig er dimensjonene til skivene for denne type kalipper. 350m felgene klarerer kalipern bra! Det er akkurat nok klarering mellom eikene og kanten av kalipern, og det var egentlig det jeg var mest spent på. Siden 350m hjulene er "visningshjulene" til PKK, så kan ikke spacere være en nødvendighet. Dessverre er utformingen på 343m felgene såpass spesiell at den akkurat ikke klarerer kalippern. Hadde en følelse på det, da selv 50i/50d bremser fra 2013/2014 og opp ikke klarerer disse felgene en gang. Så her må spacere til. Minste jeg føler meg komfortabel med å bruke, må nesten være 10mm. Vet at 12mm er anbefalt minimum, men har lyst å ha de to siste millimeterne til gode. Da blir fitment foran ganske så flush, om ikke litt aggresivt, men er dessverre eneste mulighet. Med mindre noen andre har noe forslag? Det trengs minst roughly 5mm spacing for at felg og kaliper ikke skal treffe, så er åpen for forslag hvis noen har det Ser at 343m felgene egentlig fortjener mye større bremser enn 348mm, så har selvfølgelig lekt med tanken om 374mm fra 50i/d modellene. Problemet er at jeg per nå er låst til hva vinteroppsettet tillater. Med helt nye vinterdekk, så er jeg ikke keen kaste meg over på brukte 19/20" og igjen investere i nye vinterdekk. Samtidig er det litt over 4kg ekstra på framaksel ved å gå for så store bremser. 4kg høres ikke så mye ut, men vil prøve å holde den uavfjærede vekta nede nå som jeg skal ha smidde felger. Fun fact, brembo kalipern veier faktisk 1kg mindre enn den som sitter i bilen fra før. Så 2 kg spart på framaksel der Har ikke vært så flink med kamera i det siste, så slenger med noen random snaps for å krydre tråden litt
    1 point
  31. Ja da har petimeteret i meg slått til igjen... Så nå har jeg hatt av hjul og shinet dem, vasket og shinet opp alle hjulhusene. IronX fikk en del å jobbe med Så ble hulene spylt rene og vasket godt med såpe. Gikk også over innsiden av felgene med clay før jeg vokset dem med Swissvax Autobahn Kaliperene trengte også en runde med IronX Ellers så var det ikke så gæli under her Bak Men etter runde med avfetting, svamp, såpe og børste. Samt avslutte med litt Autosol, Owatrol plastfornyer og Swissvax Autobahn på kalipere så ble det ganske bra. Bak Avsluttet med å gi eksos stussene en liten runde med Autosol og ett lag Swissvax Autobahn også 😀 Det ble så blankt under at det på bildet ikke ser blankt ut, men det er altså speilbilde av garasjegulvet 😂 Dette var godt å få gjort synes jeg, så gjentar jeg dette etterhvert som jeg bytter til vinter/sommer hjul 👍
    1 point
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00
×
×
  • Create New...