Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation on 12/25/21 in all areas

  1. Nyvasket i anledning dagen. Siden det var og er minusgrader, ble det Laserwash og tørking derfra. Elsker fargen! God jul og godt nyttår til samtlige, alene eller med familie.
    14 points
  2. I anledning av at jeg endelig har fått flyttet inn i egen garasje, samt fått fiber i hus så ser ikke jeg flere unnskyldninger til å la være å opprette egen tråd. Jeg har tross alt hengt her i noen år, så det kan være greit å vise litt av hva jeg driver med. Noen på forumet har jeg møtt i person og noen kommer jeg helt sikkert til å møte i fremtiden. Garasjen som nå er anskaffet (hus fulgte med) er i betong og uisolert, så det spørs om det ikke blir den som kommer til å legge beslag på budsjettet i fremtiden, men jeg skal nå lure unna noen grunker for å skru bil også. Planen (eller kanskje håpet) er å gjøre om garasjen til et verksted som holder plussgrader året rundt, samt ha muligheten til å watte opp til romtemperatur ved behov. Tanken er at om man har et trivelig sted å arbeide så blir terskelen for å legge ut på bilprosjekt litt lavere også. Grunnen til at jeg nevnte fiber lengre opp er at jeg har hatt ADSL i nesten 5 år. Dette funker dårlig til å laste opp bilder, så terskelen for å poste eget arbeid har vært akkurat litt for høy. Som noen helt sikkert har fått med seg så har jeg litt interesse for tekniske ting og diagnose, så jeg tenker at jeg kommer til å legge ut en del vedr. hvordan jeg feilsøker ting og forhåpentligvis fikser problemer som oppstår på egne biler. Bilelektrisk er litt spennende og det er sikkert flere som kan plukke opp en ting eller to. Som nevnt så er garasjen uisolert, så det blir begrenset hva jeg kommer til å gjøre fram til været blir bedre, men jeg har knipset litt bilder av bilene mine gjennom årene, så jeg skal nok greie å få påspandert noen historier fra fortiden fram til sommeren. Dere er selvfølgelig velkomne med kommentarer og diskusjoner, litt off-topic går fint for min del. Bilene jeg har kommer jeg tilbake til, men kan kort si at det er en E39 525d, en E61 525d og en E91 325ix. Bilde av garasjen vedlagt:
    11 points
  3. @GreenE36Cab - mulig en noe forhastet og ufin (beklager det) påstand, men referer til din påstand om rådelager, "laget for å trekke henger" "ikke for å være raske" etc. Mye personlige følelser som ikke er koblet til den faktiske verden. Det er forsåvidt helt greit, vi har alle forskjellig smak og bra er det. Men følelser og faktiske ytelser er ofte ikke det samme. E36 cab (og andre eldre cab) har jo ofte helt håløse egenskaper da de har veldig mykt karosseri. Det betyr jo ikke at ikke man kan ha fantastiske opplevelser og kose seg med en slik bil, men den bør ikke dras frem som et eksempel på en "sportslig bil" - eller, man kan gjerne gjøre det, men jeg tror den nevnte Alpina D10en slår den i alle mulige "sportslige" disipliner. Det samme gjør antagelig omtrent alle BMW dieselbiler med unntak av m41 og nedjusterte m47. Når det er sagt så liker jeg m50/52/54 (b20) motorene. Har hatt mange fine mil med disse. De har dog lite å stille opp med mot dieselvariantene desverre. Forøvrig har bilen på bildet under vunnet BMW Cup i både 2019 og 2020. Klasse så vel som hele serien. Den har en diesel motor. Den har også frem til i høst holdt de raskeste rundetidene i BMW Cup.
    9 points
  4. Bare mer og mer fornøyd. Har i dag fått bekreftet at antispinn går helt av. Oppfører seg veldig som rwd når man drifter litt. Men som skikkelig xdrive ut av kryss og ved aks. Merker ved lite til vekta når man leker seg 😊👌
    7 points
  5. TRF

    Den store finn.no tråden.

    Her var det jo litt div... - Alpina D10 (e39) har "m57A" motor, som er basert på første generasjon m57. Den har ingenting til felles med noen 35d/40d etc motor fra BMW. - Det er gjort endringer på; blokk, stempel, topp, innsugsventiler, injektorer, eksos, høytrykkspumpe, register og regulering. Det meste mao. Motorene er montert inn i bilene hos BMW på samme linje som alle 30d, og slik har det stort sett vært for alle Alpina motorer siden. - Prosjektet var delvis "på bestilling" fra bmw som en forstudie på "høy-ytelses diesel". Den delen av @Orjan sitt innlegg er riktig. At Alpina ikke "vil lage diesel" og "er best på bensin" er ganske langt fra sannheten om du kjenner halvveis til firmaet. Alpina har hatt en meget kompetent motoravdeling som har gjort mye forskningsarbeid på alternative drivstoff også før de begynte med diesel. Videre svarer dieselmotorer veldig godt til det "moderne" Alpina handler om (kraftig mellomregister og primærbil som brukes hver dag, til alt). Videre kan det jo være verdt å merke seg at Andreas Bovensiepen (sønn av Burkard Bovensiepen, og i dag CEO Alpina) i sin tid ledet prosjektet med 24h Nurburgring 320d bilen (e36) som vant hele løpet i 1998. Han var også en av førerne, og han har ved flere anledninger uttrykt begeistring for dieselmotorer. @E.C. har også meget gode poenger, m21/41/51 er forkammer motorer, og således ikke veldig godt egnet for motorsport. Likevel var "forstudien" til 1998 320d 24h NBR bilen en annen STW e36 som gikk med m41d17 motoren i 24h Spa, hvor den vant klassen sin, og 3dje totalt. Når det er sagt så har Alpina vist (og uttalt) særdeles lite begeistring for batteribiler, men ser heller mot syntetisk drivstoff. Dette fordi el ikke er i nærheten av å kunne levere det Alpinas kundergruppe krever. @GreenE36Cab - skulle gjerne likt å høre din versjon av "sportslig" ... siden du kjører e36 cab.. det later til at du ikke har veldig inngående kjennskap til motor, og det er jo forsåvit fair. Men til info så er altså ikke "rådelager" en kjent eller normalt feil på noen BMW diesel motor, har heller aldri vært. På bensinmotorene derimot (s50,54,65,85...)
    6 points
  6. Kjennern

    i4 Tråden

    Siste 6 årene har vi brukt å kjøre til sommerstedet i syd Polen. Ca 120 mil hver vei med ferge. Ikke snakk om i villeste h*^%% om vi klarer å kjøre mer en 25/30 mil eller 2-3 timer av gangen før vi må stoppe 😂unga har alt dem trenger bak med både peppa gris, pow patrol og brillebjørn. Vann, kjeks og frukt i mengder, men de hyler og vil ut etter en stund uansett. Og stoppene tar gjerne 30-40-50 min med bleieskift, do stopp, mat pause og leke pause. Kan like greit bruke tiden da til lading også👍. Blir moro å prøve i4 til sommeren om vi får den før ferien, noe jeg er litt usikker på enda. Bra med lademuligheter på vei nedover her også. Og vi har solceller på taket som på en god dag genererer 80kwh + så er jo tilnærmet gratis å kjøre elbil her nede for oss
    6 points
  7. Jeg er litt imponert over egenskapene til keramisk coating og bruk av Surfex HD blandet 1:20. For litt over en uke siden vasket jeg bilen ordentlig for hånd, så har jeg kjørt i salt og dritt siden. Så bilen var passe møkkete når jeg tenkte å spyle av den i dag. Har bare hatt på Surfex og så spylt godt av...synes den ble bra ren til å ikke være berøringsvask. Har tørka den med luft for å slippe å berøre lakken 😀
    5 points
  8. e30 tic

    e30 tic's biler.

    Noen flotte bilder som en flknk korsk foto mann knipsa i sommer. Treffet i Sokndal var helt topp gamle e30en fikk testa to drag race før vakum slangen til wg hoppa av p den gikk rett i overboost
    4 points
  9. 4 points
  10. Saltkjelen

    i4 Tråden

    Man får 318d, men jeg ser at denne ikke selges i Norge. Her er 320d xDrive innstegsmodell, men selv denne koster fort mer enn en i4 M50. Jeg overdriver naturligvis det med hengervekt og rekkevidde, men faktum er nok kanskje ikke så langt fra sannheten (at folk trenger å trekke tre tonn henger over en distanse på 1000km hvert fjerde år). Jeg har eid elbil de fire siste årene, der jeg har stiftet bekjentskap med i3 60Ah og i3S 120Ah, og jeg føler derfor ikke det er noen behov å skulle måtte forsvare et kjøp av i4 M50 nå. Det jeg imidlertid har erfart med to forskjellige generasjoner i3 er at bilen har blitt betydelig bedre og nesten fullkommen (man må ta bilen for det den er). Jeg gikk nylig til anskaffelse av en X5 30d fordi M550d ikke dekker alle mine behov. Igjen må folk kjøpe bil etter sine behov, men den normale kjøperen av en ordinær 3-serie har ikke behov for egenskapene du henviser til. Ettersom du drar inn G21 330e, ser jeg igjen nødvendigheten av å presisere at jeg sammenligner epler med epler - dvs. G20 3-serie/G26 4-serie GC mot i4. Bilene har hhv. 470 og 480 liters bagasjerom, der 4GC/i4 sannsynligvis fremstår som mer praktisk grunnet kombiluken. At vedkommende som trenger stasjonsvogn ikke kjøper en elektrisk sedan/4-dørs coupe skjønner jeg godt, og for denne kjøperen ville aldri en i4 vært aktuell. Ei heller vedkommende som skal kjøre 1000km og trekke tre tonn med henger hver dag - han trenger en Chevrolet Pickup med en sekssylindret, deilig Cummins - ikke en i4, M340d, 540i eller en X7 M50d. Det er ellers verdt å merke seg den betydningsfulle forskjellen mellom ordet «syk» og «sykt», der sistnevnte oversettes til «sprøtt», «vanvittig» m.v.
    4 points
  11. Saltkjelen

    i4 Tråden

    Jeg bruker «sykt» i anførselstegn fordi en god elektrisk bil nå fremstår som så veldig mye mer bil enn en bil med liten ICE. For ordens skyld sammenligner jeg epler med epler, dvs. ordinær 3-serie sedan med en i4. Ellers er det vel på sin plass å tilføye at ingen bil kan levere 100% på alle områder, så en i4 vil utkonkurrere en 318d på mye, mens en 318d vil utkonkurrere i4 på mye annet. Her spørs det naturligvis på hva man verdsetter, men argumentasjonen om å trekke tre tonn med henger annenhver dag og at man kjører 1000km i strekk faller litt igjennom når dette er forhold som inntrer like sjeldent som skuddår, og de gangene disse forholdene inntreffer ville jeg mye heller leid meg en M3 til å fare nedover kontinentet med enn å kjøre dit med en 318d. Her er det også verdt å vedkjenne seg at kjøperen som skal ha høy hengervekt også faller utenfor 3-serie kategorien, da i4 M50 og 320d xDrive har identisk hengervekt. Presiserer for ordens skyld at dette ikke noen forsøk på å skape en el vs. ICE diskusjon. Jeg liker begge deler og har derfor biler som passer flere segmenter - diesel som el, stasjonsvogn som SUV og varebil som personbil.
    4 points
  12. Ron Jeremy

    i4 Tråden

    Man kan godt dra X-drive kortet, det er et poeng. MEN, samtidig er dette 6 generasjon med M3, bygget fra grunnen opp som en bensin bil og som en M3. Nesten 4 tiår med erfaring har gått med til å lage dagens M3/M4. Så setter man en konvertert fossil bil, elektrifiserer denne, lar M fikle litt med den, så har vi såvidt ytelser fra tross alt begrenset mengde med el «know how» mot legenden M3. Man kan vinkle det ifht penger, ytelse, følelser.. el teknologi har gjort kvantesprang på et tiår og at i4 som ikke engang er et dedikert elbil produkt kan bli så bra, sier mye om fremtiden.
    4 points
  13. Saltkjelen

    i4 Tråden

    Det er jo det som er fantastisk med gode elektriske biler - de gir, i dette tilfellet, tilnærmede M3 ytelser til prisen av en halvdårlig utstyrt 318d. Nå om dagen er det jo egentlig egentlig «sykt» om noen velger 316-330 før en i4. Ellers ville testen naturlig nok sett annerledes ut om M3en hadde vært med xDrive og/eller det hadde blitt brukt launch control, men det viser likevel at i4en er overlegen til «daglig racing», der man ikke står og venter på hverandre for at den ene skal gjøre klar launch control.
    4 points
  14. Ren takboks på ren bil! Neida. Joda. Neida. Ren takboks i alle fall, minusgrader satte effektiv stopper for nyvasket bil til romjulsferietur. God jul!
    3 points
  15. Selv om ordet petrol er i uttrykket petrolhead, betyr ikke det at det kun gjelder bensin biler. Ut i fra min erfaring er petrolhead en som velger bil før annet fremkomstmiddel, alltid. Så i mitt hode gjelder definisjonen for alle typer motorer, bensin, diesel, hybrid, gas og ikke minst el. Og vi kan vel prøve å spore oss inn på hva tråden skal handle om igjen nå?
    3 points
  16. Skjønner du har inngående kunnskap om Alpina.. Som sagt er min kunnskap begrenset til E31/E34/E36 Jeg hadde ikke fått med meg at en Andreas kjørte en diesel E36 "Alpina", men det er jo en flott faktaopplysning Altså jeg skjønner ikke helt hvordan du kan konkludere med at jeg ikke har mye kjennskap til motor ut fra det jeg skrev.. Men skal respektere at det er din oppfatning av det jeg skrev Snakket vel ikke om "rådelager" som en feil på BMW da, snakket mer generelt om dieselbiler. Feks Nissan Navara (D22) hadde vel dette som en svakhet Ang "rådelager" på bensinmotorer, det er vel et fair poeng. Og jeg skjønner som sagt tidligere i posten at dette er noe du kan, og andre (jeg) kan lære av Min definisjon av "sportslig"? Om en bil er "sprek" og samtidig har et "sportsbilutseende" så er den vel "sportslig".. Mulig det er en noe simpel beskrivelse men skjønner ikke helt hva du vil frem til Og hvordan kobler du E36 cab og "sportslig" da? Jeg har vel ikke påberopt den noen andre egenskaper enn at den trekker bra og at den er artig å kjøre. Og jeg liker utseendet på den veldig godt. Jeg er veldig fornøyd med den, selvom det ikke er det sprekeste BMW har produsert
    3 points
  17. Marius2002

    i4 Tråden

    Jeg har slekt i Vesterålen og familien har hus på Melbu. Fra Molde til Melbu er det ~120 mil (alt etter om en kjører om Oppdal eller Halsa). I fjor sommer kjørte jeg denne strekken på ett døgn(ca. 17 timers ren kjøring) på hjemturen. De som klarer å kjøre dette i ett strekke uten stopp tror jeg ikke det er mange av, spesielt ikke med barn. Jeg er av typen som kan kjøre og kjøre og sier "vi stopper neste" , "oii der kjørte vi forbi, tar neste" og tiden går, men det kommer til et punkt hvor man faktisk MÅ stoppe og ikke er det sunt å holde på slik heller. Stopper man å lader 3 ganger på 120 mil, så er det hver 30mil, sett at bilen er fulladet ved start og man kan lade ved ankomst (stopp på 30-60-90 mil). Jeg tenker at det er sunt å stoppe oftere for barnas skyld og dermed burde ikke rekkevidde lengre være et punkt sålenge man har 40-50 mil ++ på sommeren. På 225xe er det liten tank(36L) så måtte tanke 3-4 ganger hver vei uansett Problemet er heller ladekøene og mangel på hurtigladepunkter langs hele E6 fra sør til nord, men det blir. Poenget er at rekkeviddedebatten i realiteten ikke lengre burde være en debatt
    3 points
  18. Lars89

    E30Meet?

    Anbefaler å lese denne artikkelen http://www.speedhunters.com/2021/12/e30meet-norways-ultimate-bmw-gathering/?fbclid=IwAR2GqlsYSvmtOn9xhvGMimCGsQh9ZXJ9-dam9S70C8pD-rZ8qlBjvXRipSc
    3 points
  19. Orjan

    Den store finn.no tråden.

    Tror ikke det hadde noe med interesse å gjøre. Personbiler med diesel hadde ikke særlig stor markedsandel før midt på 90-tallet og da skulle plutselig alle ha diesel. Alpina ble spurt av BMW om et samarbeid på å utvikle en «sportslig» diesel, og Alpina fikk velge å jobbe med V8 fra 740d eller 3-liters 6eren fra 530d. De valgte 6eren og utviklet datiden mest avanserte diesel. Motoren er i prinsippet den samme som ble brukt i F10/11 535d. Jeg har hatt flere dieselbiler, men sportslige har de ikke vært. Men jeg har hatt gleden av å kjøre en Alpina D3 (F31) ca 1000km fra Oslo til Mosjøen og det var en opplevelse av de sjeldne. Plenty med kraft og et nydelig understell - en perfekt kombinasjon av «business and pleasure». Anbefaler en prøvetur i en sånn. Fin D3 : https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=241956070
    3 points
  20. Ron Jeremy

    i4 Tråden

    Test mellom i4 M50 vs M3 competition. Interresant.Dette er hentet fra BMW blog.
    3 points
  21. Bildet er ikke fra i dag (det er fra 7. desember når jeg var på vei hjem med den), men tenkte jeg også skulle poste et bilde av bilen og si god jul, så.. GOD JUL
    3 points
  22. Ett par dager siden, god jul 😊
    3 points
  23. det artige her er at det er skremmende mange likheter mellom d10 og e38 740d begge har cp3.3 pompe, lik matelinje med bare 1-1,2bar matetrykk siden de har kun løftepumpe i tank, begge har egen returlinje med en regulator, begge var først med elektrisk vnt turbo og jeg mener å huske disse er like med unntak av vinkel på turbin og eksoshus og begge har 2 turboer som jobber likt. bilen i annonsen virker kanskje billig men d10 kan være en økonomisk fallgruve dessverre.. etter å studert markedet på disse endel ser jeg at alle samleobjekt av disse bilene med bra historikk har fått reviderte injektorer, manifolder og turboer. alle 3 tingene er veldig dyre for en 20 år gammel bil, bilen i annonsen har som beskrevet ujevnt gange som sikkert er ustabilt railtrykk pga injektorer. men i følge selger har alle injektorer vært byttet i 2007/8 engang så det er rart det skulle være noe problem nå. den har også noe feil med girkasse, disse har 5hp24 som hadde 2 eller 3 revisjoner av alpina. siste var seint 02, girkassen er nok bygd om/modifisert av alpina siden den har eget delenr og derfor vanskelig å oppdrive. men ifølge eier har den også vært byttet i 2007 så man kan jo begynne å lure. enda artigere er at disse har 2.35 utveksling på automatbilene i tyskland går de for helt ned i 30 000kr med dårlig historikk å høy kilometer. skulle gjerne hatt den selv men da kjøper jeg heller en grei 530d og bygger om til m57tu2/zf 6hp med hjelp av TRF, det koster sikkert det dobbelte men d10'n der kan fort bli like dyr
    2 points
  24. Dette er Individual bygget. Sonderpolster/ohne Farbangabe - Z1XX Her er det oppsett som ikke er valg i prisliste, du kan sende Mail til: individual@bmw.de Husk og legg med vin, og de kan gi deg komplett oversikt. Begge mine har denne koden, de svarer i løpet av et par dager. d
    2 points
  25. @GreenE36Cab Det er dessverre ofte blitt sånn at i en diskusjon så trekkes bilen man kjører inn for å svekke troverdigheten til vedkommende. Dette er det billigste trikset for å fremheve seg selv i en diskusjon, samtidig som man høster likes fra fanskaren flere profiler her inne har fått seg. Dette har jeg blitt vant til, har fått høre så mye at jeg ikke må uttale meg om ditt og datt fordi jeg kjører "tung 5-serie med diesel". Petrolhead skulle jeg ikke påberope meg å være, ettersom jeg angivelig hadde en sånn forkjærlighet for tunge dieselbiler. Selv om jeg har både bensinfyrt E34 og en selvpustende V8er i garasjen hjemme...forstå det den som kan. Dette er ikke relatert til akkurat denne diskusjonen eller dens deltakere, men mer en uttalelse på generelt grunnlag 😀 På Internett må man ha tykk hud...
    2 points
  26. Synd om du opplevde mitt innlegg som å rakke ned på bilen din, det var ikke intensjonen. D10en så fornuftig priset ut. Tror kanskje jeg så på denne bilen for ca 13 år siden.
    2 points
  27. Vekt påvirkes ikke av høyere effekt, og vanligvis endres ikke topphastighet av tuningen, dersom vekt eller hastighet påvirkes av tuningen ser jeg ingen grunn til at du skal måtte ha større bremser. oppbremsing fra samme hastighet for eks fra 100->0 tar akurat like lang tid, og har samme bremselengde uansett tuning eller ikke.
    2 points
  28. Fredrik 90

    i4 Tråden

    @Saltkjelen Vi er nok sånn passe enige når alt kommer til alt 😀 @Marius2002 Alt handler om viljen til å legge litt om på kjøremønster og kanskje tilpasse behovene. Alle kan få dette til for å få en elbil til å passe, selv jeg som kjører nedover i Europa kan få det til hvis jeg virkelig vil. Men jeg gidder ikke....orker ikke...har rett og slett ikke lyst på den ekstra graden av usikkerhet når jeg er på langtur. Hvem, hva, hvis, tenk om ditt eller datt skjer. Jeg kjører en del Mustang Mach-e i jobbforbindelse, en elbil med ganske habil rekkevidde. Det funker som bare rakkeren det, så lenge man planlegger litt. Har kjørt en del til Oslo og Østlandet med Mach-e og det funger fint, men jeg er en sånn fyr som liker å lade på destinasjon. Når jeg er ferdig med mitt møte f eks på Fornebu, så vil jeg bare hjem til familien så fort som mulig, min tid er for verdifull til å stå å sparke småstein ved en hurtiglader nede i Bamble. Så elbil er helt konge det så lenge den kan lades mens jeg holder på med noe annet, og derfor synes jeg at rekkevidde diskusjonen er viktig for å motivere bilprodusentene til å lage biler som går lengst mulig. Men her igjen er folk veldig forskjellige 😀 Men nå sporer vi kanskje litt av fra trådens tema igjen 😅
    2 points
  29. Alpina sin satsning på diesel er nok aller mest beregnet på det europeiske markedet. Man ønsker eksklusiviteten og ytelsene til Alpina samtidig som man vil ha ett lavere forbruk. Over årene så har de solgt en relativt solid andel diesel utgaver så dette er helt klart noe som ble tatt godt i mot. Det startet med E39 D10 i 1999, basert på BMW sin brilliante M57 dieselsekser. En motor som var mange år før sin tid og som tok konkurrentene på sengen, var vel egentlig her BMW etablerte seg som leverandør av verdens fineste og beste dieselmotorer. Dette så også Alpina da dette var den første diesel motoren som det var hensiktsmessig å få en del ytelse ut av samtidig som det ikke gikk på bekostning av raffinement. Når det er sagt så hadde jeg nok aldri valgt diesel i en Alpina selv, men med unntak av preface E90/91/92 D3 så setter jeg likevel pris på en Alpina med diesel. Det er noe eget ved en dieselbil som enkelt kan holde følge med M biler 😅
    2 points
  30. Ikke et eneste tegn til skyer gjør Bulandet slående vakkert, siste bil tur før julaften
    2 points
  31. Ampera

    Min 2020 M5 Competition

    Nyvasket til jul.
    2 points
  32. Rakk å spyle av saltet før jul 😊
    2 points
  33. Varer ikke lenge, men var godt med en håndvask 🥰
    2 points
  34. Jaggu ble det saltfritt til jul! Så fikk begge seg en god vask😁
    2 points
  35. F36 440i LCI med liten skjerm... https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=242540884 Enkelte burde vært fratatt retten på livstid til å spekke biler.
    2 points
  36. Walkabout

    i4 Tråden

    Og som en tilleggskommentar til mitt forsøk på et morsomt skråblikk ovenfor: Er så sliten av denne evinnelige kranglingen mellom elbil og fossilbil. Kan ikke folk bare velge det som er best for dem, uten å rakke ned på hverandre eller prøve å overbevise hvorfor deres valg er så forbanna mye bedre eller mer økonomisk enn alle andres? Personlig gidder jeg ikke bytte fra F11 til elbil fordi jeg har "alt" jeg trenger i denne bilen. Javisst er det dyrere å kjøre (hvor mye gidder jeg engang ikke regne på), men skal jeg selge en gjeldfri femmer for kanskje 180 000, kjøpe en elbil med begrenset rekkevidde for det tre-firedobbelte og i tillegg hive på 15-20 laks for en lader i garasjen? Nope, det svarer seg verken økonomisk eller aller minst komfort- eller følelsesmessig - for meg. Personlig er det ikke engang aktuelt å bytte ut F82 med noe som går på eldrift. Rett og slett fordi det er et mesterverk av en bil som vekker følelser i meg som en elbil bare kan glemme. Og skulle jeg byttet likt i en G26? Nei, det er ikke noe for meg. Samtidig skjønner jeg dere som velger å slå til på en i4. En bil som både er pen å se på og gir mye bil for pengene. Rask og akseptabel rekkevidde. Gratulerer til alle dere som slår til på en slik en. Veldig spennende å følge med på diskusjonen om utstyrskombinasjoner og kjøreglede - ikke fullt så mye når det kommer til gjennomsnittlig strømpris.
    2 points
  37. Hbo 25 000. Ta kontakt her eller PM ved interesse. Edit: Får MANGE forespørsler om bilen fortsatt er til salgs-svaret er JA. Annonsen blir endret i følge Bimmers regler når den er solgt. 1993 525Tds touring selges. Gått ca 310 000 km, men kan være gått noe mer eller mindre pga ikke lys i display for kmstand. Holder til i Ørsta, ca 1 1/2 time unna Ålesund. Link til prosjekttråd og mer bilder av bilen: Bilen har tidligere vært automat men bygget om til manuell. Dobbelmasse svinghjul som er sveiset (ikke jeg som har gjort jobben, men ble anbefalt under ombygging). Bærer preg av rust i kanaler pga panorama takluke med dreneringen i kanaler. Bakluken pluss glasset har jeg fått tak i, da den originale er noe rusten innvendig. Understellet ser ikke så aller verst ut med tanke på alder, men burde gå over diverse. Frontstillingen/styresnekka burde strammes eller byttes på sikt. Står komplett senkesett på bilen med tüv papirer. Originalt eksosanlegg men katalysator er fjernet. Jeg har en ekstra katalysator liggende, men uviss tilstand. Bakfanger med hengerfestet er byttet ut med fanger uten feste-hengerfestet er demontert men følger med bilen (har boltene også). Selges da jeg ikke har kompetanse og ork til å holde på mer. Ble sist kjørt med prøveskilt januar/februar 2019, om jeg ikke husker helt feil. Startet og gikk helt greit, men er i nødmodus. Mulig pga dieselpumpa? Dieselpumpa lekker litt pga gamle pakninger. Man kan få tak i rimelig komplett pakningsett på sider som Ebay. Flere som går overens med VW- deler mtp pumpa(Bosch). Bremsene oppførte seg helt greit, men burde gåes over nå/byttes. Det er sort skinninteriør (minus sorte dørtrekk) som følger bilen. Fremsetene har midtarmlen. Bilen bør hentes på henger, da pakninger til dieselpumpa må byttes og den har stått litt.
    1 point
  38. Jeg vil tro at det ikke ble noe diesel-Alpina på E34 og E36 pga. at disse kjørte M51 og at etterfølgerne som var rett rundt hjørnet skulle få M57 med common rail. Det gjorde de nok lurt i, for common rail (CR) er det som brukes den dag i dag og sett vekk fra stadig trykkøkning og inntog av piezo-dyser har ikke gjennomgått noen radikale forandringer. E46 fikk aldri diesel-Alpina heller, men jeg skjønner at de prøvde seg på én modell først, E39. Sportsbil og diesel er ikke en vanlig kombinasjon og man må ty til bensin om man skal hente ut mest effekt, men i starten av 2000-tallet med variable turboer og CR så ble diesel mye mer attraktivt å kjøre for folk flest. Brukte mindre, bråkte mindre og gikk mye bedre enn bensin i turtallsområdet <3000 rpm. De aller fleste pisker ikke bensinbilen opp mot effekttopp som ligger tett mot turtallssperra og da ville ofte en diesel med mindre effekt enn tilsvarende bensinbil oppleves raskere for folk flest (nettopp fordi man ligger på lave turtall). Etterhvert ble det såpass bra at de fleste bruksbilene f.eks. i Norge ble levert med diesel. Da kom det flere Alpina med diesel, det er jo greit å levere til et marked som eksisterer. Nå er kanskje spørsmålet om Alpina kommer til å levere EL. Jeg vil si at EL er litt i samme bås som diesel var før. Per i dag så er kundebasen (da mener jeg de som kjøper bilen ny og ikke når den er 20 år gammel) stort sett bestående av menn litt opp i alder som har en del penger å svi av på bil. Dette overlapper ganske bra med gruppen som ikke er så glade i elbil. Da skjønner jeg godt at Alpina ledelsen sier at ingen av deres kunder er interessert i elbil. Jeg ser på ingen måte behovet for at mindre bilprodusenter skal tvinges til å være helelektriske, så det vil være kult om Alpina får holde seg til fossile biler, men jeg hadde ikke satset alle mine penger på at de forblir det. Det får nå tiden vise.
    1 point
  39. Snagg30

    i4 Tråden

    Muligens en mer fair test om det er xDrive vs xDrive og ikke RWD for M3’n.
    1 point
  40. Imponerande mengde arbeid so e lagt ned her, ja! Og blir da råd til å få oppleva effekten i lakken (samt resten av bilen) på eit treff av nåke slag i 2022? 😎
    1 point
  41. Absolutt, Marius. Takk igjen og riktig god jul! Mange takk, mister! Hehe, takk igjen, tror det blir bra de mnd vi skal ha den. Skrekken er vel at i4 brått dukker opp i februar. 😂💸 xDrive på boks må jeg få meg, men ikke redd pr i dag. Rekkevidde også veldig bra, ser det ut til. Skal få testet den til Elverum 3. juledag, 20 mil med ca bare motorvei og i minusgrader vil gi god pekepinn. God jul.
    1 point
  42. Se side 1123 😜 😁
    1 point
  43. ogee1

    i4 Tråden

    Jeg synes bilfabrikkenes reklamefilmer stort sett er ganske håpløse for tida. Ikke det at denne er veldig bra heller, men den handler i alle fall mest om bilen. Det jeg er veldig glad for er at bilen ser veldig bra ut i fart. Helhetsinntrykket er et veldig vellykket design i mine øyne. Og med de rapportene som begynner å komme inn ser det ut til at BMW har truffet veldig bra med en elbil igjen. For meg startet det med i3, men det er et såpass spesielt konsept at jeg skjønner at den ikke har truffet hos massene. Neste elbil som BMW traff bra med, i mine øyne, er iX3. Her har de fått utrolig mye elbil ut av en ICE-plattform. Og nå kommer altså i4 med ei pakke som tilbyr et flott design (på mange punkter), kjøreegenskaper og, ikke minst, kjøreglede, kombinert med faktorer som rekkevidde og ladehastighet som er viktige for elbiler. Jeg skjønner at dere som har bestilt i4 gleder dere!
    1 point
  44. Gratulerer med flott bil! Hadde også bestilt meg en i4 dersom jeg ikke hadde handlet M4 i vår. Man kan si mye om fronten, men totalt sett får man en tøff bil som dekker de fleste behov til en overkommelig penge. Vil påstå at dette absolutt er den elbilen som gir mest bang for the bucks i det norske elbilmarkedet i dag
    1 point
  45. e-Golf er helt grei de Ut av de bilene du har listet opp, så hadde jeg nok gått for Golfen også, selv om jeg er alt annet enn noe VAG fan. Har såvidt prøvd en Model S og ingen av de andre, men har kjørt en del e-Golfer og de kan fint leves med Beste er at man kan få de med brunt skinn, men har sett veldig lite av de her i Norge 🤔 Og som nevnt over, så kan de fint pyntes litt med senk og felger
    1 point
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...