Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation on 06/25/19 in all areas

  1. 3 points
  2. 3 points
  3. 2 points
    Anders B

    Bmw E91 prosjekt og planer

    Liten update: Noen har vært veldig greie å ripet opp bilen min. Dette er en skade som går over begge førerdørene.... legger ved bilde Så her ble det en lakkjobb og full lakkering av begge førerdørene. Er veldig surt men sånn er livet... Har også endret litt. Gått fra 10 til 20mm spacer forran og fra 5 til 10mm bak. Fått prøvd med på å ha leppe. Dette ble kjøpt hos Gs bildeler og er deres Carbon DTM leppe. Gikk i en ukes tid før den sprakk, gikk litt i bakken osv... Slenger bare med noen bilder jeg har, også fått fjernet bakrutevisker. Ingen bilder av dette men ble veldig bra.
  4. 2 points
    Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Noe helt annet igjen, men det handler i det minste om teknikk (sikkert analog teknikk siden det er et russisk fly som ble sjøsatt(!) i 1998). Definitivt et kult konsept. Dette er ikke noe vi ser hver dag på våre breddegrader... https://en.wikipedia.org/wiki/Beriev_Be-200
  5. 2 points
    Går i mye skruing, fiksing av bil om dagen. Ikke bare bmw, men andre mindre morsomme biler også ikke verdt nevne. Men hodt igang med å fikse e30n. Hel og pen under, ikke mye merker eller skader her. Bestilt enda flere deler til denne. Hovedsak bremser, hjullager, småting osv. Fikk tatt av felgene og disse skal ikke på igjen. Skal finne noe mer tidsriktig(si fra om du har). Har hatt problem med ulyd i e30 og det må være kast i felgene eller hjullager som har vært skyld. Finner fort ut det når jeg får byttet alt til nytt. Denne bilen skal skinne igjen hvertfall Ellers skal z3m coupe få service og ny vanos denne uken. Skal bli digg forhåpentligvis slippe vanos raslingen. Samtidig i helgen fikk jeg knipset noen bilder sammen med 650 e63 individual. Bilen tilhører en annen i familien og er utrolig fin. Fikk testet denne bilen ordentlig i helgen og for en herlig bil. Pent design og en grom motor. For ikke å nevne farge kombo imola rød og krem interiør. Finnes veldig få av denne hvertfall. (Tror det er eneste i Norge) Fikk fikset nye kw coilovers, bbs felger og skilter. Er mye skruing og vedlikehold om dagen. Ikke fått dratt på et biltreff enda i år. Så må få tatt turen på e30meet eller koed piknik. Ellers en liten update til som den bilgale jeg er og alltid har vært. Spesielt bmw gal
  6. 2 points
    Anders B

    Bmw E91 prosjekt og planer

    Nå har det vært veldig dårlig med nye ting... Bare fylt diesel, vasket å dura rundt Eneste som er gjort er å få på 10mm spacere forran, splitter i front fangeren(gjorde stor forskjell) og justere ned litt høyde Slenger med noen bilder fra en solskinnsdag her i nærområdet Pluss, har vært på GS treffet i Bud, legger ut et bilde fra brygga i bud og kjøringen på Atlanterhav`s veien Lite bilder men hadde andre ting å drive med
  7. 1 point
    Mortenej

    E34 520iA

    Takker Tore, tanken var å bruke Biltema sin renseolje, men når jeg var der inne å spurte etter den, skjønte de ikke hva jeg var etter. Får ta en ny sjekk. Og ja oljefilter blei bytta er en selvfølge i et oljeskift ;). Er jo fantastisk enkelt å skifte filter på denne motoren, står i eget hus lett tilgjenglig fra toppen. Ikke langt bak, trangt inn mot torpedoveggen el.l som på mange andre motorer. Noen som tenkte vedlikhold når de designet denne.
  8. 1 point
    Mortenej

    E34 520iA

    Endelig er drenering ut på rett plass, takker for råd og fikk tatt en titt på tråden til Andreas og Jan. Flotte tråder med gode bilder. Tok noen bilder fra min løsning, boret opp med 10 mm, men frest opp til drenneringslangen gikk greit igjennom. Fylte rundt kuttet med grunning, både fra utsiden og innsiden, så dette skal nok ikke ruste med det første. En tur innom Biltema (takk til Andreas) og kjøpte ett sett med ulike gummiforinger. Var nøye med å unngå knekk på slangen inne i rommet bak høytaleren. Ble nok en 10 - 15 cm slange å kutte vekk. Brukte litt fett gikk slangen rett igjennom foringa. Har kansje kommentert det før, men ikke rart disse bilene var noe av det stilleste du kunne få på slutten av 80 tallett. Mange lag med lyddemping og filt bak sparkepanelet for å stoppe støy, samme med gulvmatta, noe av det tykkeste jeg har sett. Tilsammenligning så er gulvmatta i 20 år nyere en S-max max 1 cm tykk, her har de heller lagt oppvaringsrom i gulvet en støy demping. Har også fått pusset ned sveiskjøter og lagt flere lag Haggmans stålplast primer. Desverre ikke noen bilder fra dette, men får ta et av sluttresultatet, litt små pussing igjen før siste lag og på med lakk. Kjenner det er godt å nærme seg slutten på rust jobben nå. Neste blir å fylle godt med flytende sauefett i kanalene så får dette kan trekke godt inn. Fikk og tatt et oljeskift i idag, før jeg gav meg, var ganske mørk olja jeg tømte av. Siste logførte oljeskift var for 30000 km siden, i 2011! vil anta at det har vært et seinere - Håper iallefall det. Brukte biltema olje denne gangen, men den skal kun få være der til jeg er klar for EU kontroll. Må ta en kontroll på bremser og bremserør og bensinslanger. Ser bra ut det som ligger langs kanalen, men vet at det er noe smågrums over bakaskelen. Håndbrekket må få seg en justering, ikke rare hellinga så triller den bakover. fremover er det mere hold.
  9. 1 point
    Ang. merkeverksteder så stoler jeg ikke 110% på dem når det kommer til M biler eller litt uvanlige modeller (som f.eks eldre biler). Usikker på om de jobber nok med slike biler til å bygge opp mye kompetanse. Sjekk med Julian ved Entustiast garasjen på Fornebu, han har skrudd en del på disse motorene. Kanskje han har noen ideer? Ang. den slangen så kjøpte jeg denne: https://www.ebay.com/itm/BMW-E36-M3-Z3-M-BRAIDED-CLUTCH-HOSE-UPGRADE/272787977509?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2057872.m2749.l2649 Men finnes sikkert mange gode/bedre alternativer. Jeg planlegger å bestille 2 til av disse til Coupe'n og 2.8'ern. Vi kan gjerne ta en skru ettermiddag å bytte på begge bilene, jeg får nok ikke gjort dette i Juli da det er litt ferie tid osv. Og jeg må jobbe litt Coupe og 2.8 (de skal få ny diff olje og kasse olje + en del foringer). Så er planen å gjøre det samme på Z3 ///M'en i August engang. Kan godt ta det på bukken hos meg (husker ikke på stående fot om du har bukk du også).
  10. 1 point
    Boerrejr

    Hjelp til ny BMW

    E92 må jo være noe av det peneste BMW har laget ever, mye penere enn en F30. Men ville eller gådd for den hvite @Daniel. linket litt lengre opp i tråden, blir litt feil med full m3 replica på en 325i synes jeg..🤷‍♂️Har også eid en F32 og nå en F82 og vil si det er en del mer støy inne i bilene i forhold til E9x. Har og blitt frarådet å kjøpe N47 motoren selv av en kompis som jobber som mekaniker på bmw, selv om problemet med registerkjede er sjeldent på nyere biler med motoren, man vet aldri..
  11. 1 point
    Daniel.

    Chiptuning

    Chip til en bensinbil uten turbo er bortkastet penger.
  12. 1 point
    @Daniel. @Ingvaldsen @Saltkjelen @papertiger @Designer @Thundercoil @Frode D @fxslin @Shattered @StigJ @sveigis @Fahad @Walkabout @mslello Tusen hjertelig takk for meget hyggelige tilbakemeldinger, alle sammen!
  13. 1 point
    Denne har jeg ikke sett, takk! 😃
  14. 1 point
    Otis

    Tuning E61 530 DAT

    Jeg har ikke 530d, men 525d og har nå hatt @TRF tuning i 2 år. Meget bra og bilen holder enda.
  15. 1 point
    Så var årets Zedfest gjennomført. (advarsel mye bilder i denne posten) Våknet som vanlig tidlig og lettere nervøs over at jeg hadde glemt noe. Startet dagen med sette opp info standen på torget, hvor deltagere skulle registrere seg og få utdelt litt info om dagen. I år så hadde vi også fått ordnet oss et lydanlegg og ganske kule premier til barna. Første premien var en fjernstyrt Z4 donert av Bilia Follo BMW. Selv tok jeg å fraktet Coupe'n ned til torget da den ikke skulle kjøres, kun vises fram. Mens min far brukte Z3M'en og en annen venn disponerte 2.8, slik at jeg fikk med meg mine biler på treffet uten å kjøre selv. Fikk god hjelp av @Havers med å ordne til med plakater og sette de lånte bilene fra BMW på strategiske steder i gågaten i Ski. I år hadde vi også fått inn en jente håndball lag som tok ansvar for bemanne info standen og registreringen av deltagere, samt at de var "vakter" for bilene når vanlig publikum kom. I år som ifjor så var Tyrigrava oppmøte sted for årets deltagere, for en felles kjøring inn til torget i Ski. Jeg hadde spurt @b-havers om han kunne ta ansvar for den kjøringen, siden jeg var usikker på om jeg rakk møte opp selv mtp forberedelsene. Men jeg ble ferdig i god tid og denne sto der parkert ensomt øverst på torget. Og BMW's representant som hadde tenkt kjøre den, smilte lurt og kastet nøklene til meg Kan si mer om selve bilen og hvordan den var å kjøre i en senere post. Men oppsummert kort her: jeg er imponert! Var helt konge å kjøre inn på Tyrigrava med den nye Z4 og bli møtt av dette synet, det sto 30 Z biler klare til å kjøre kortesje. Og når vi kom oss av gårde, så telte vi 36 Z biler fra hele Norge. Min far og datter klar til kjøring! Gamle bilen min, the Hellrat var selvsagt med. Den nye eieren har tatt et steg videre og jobber masse med bilen, så den kommer til å bli bra med tiden! Lite bilde bevis på at jeg koste meg i den nye Z4'ern! Kompis med sønn koste seg i 2.8'ern. Store sjanser for at det kommer en Z bil inn i deres familie etterhvert, med både far og sønn som digger disse bilene. @havers knall fine 2.8'er var selvsagt med. og @b-havers på tur sin unike farga Z3! Ikke ofte en får se 2 Z3 Coupe'r samtidig på veien:-D Den blå Z3 M Coupe er vel kjent bil i bimmers mijøet antar jeg? Selve turen inn til Ski gikk smertefritt og vi kom vel fram inn på torvet, hvor dugnads jentene fløy rundt å hjalp til med guide bilene inn slik at dette gikk også veldig fort og smerte fritt. Torvet i ski er formet slik at det faktisk ble et perfekt sted å ha et biltreff hvor alle biler får plass og samtidig som det er nok sitte plasser og skygge rett ved. Vi var knallheldig med været og hadde sol hele dagen. Samt at det er kafeteriaer og restauranter rett ved. Får slenge med noen bilder fra selve utstillingen også: I år så hadde vi en superhemmelig jury som gikk rundt å bedømte årets "Fineste bil", som ble denne vakre Z4 3.0si Coupe. Dette bildet klarer ikke å formidle hvor pen denne er! Mens publikums favoritten ble noe overraskende @b-havers sin palmetto fargede Z3 1.9. Veldig morsomt at akkurat denne bilen fenget publikum og andre Z eiere! Naboens nydelig james bond blå farga 2.8'er som vi hentet i Sverige ble runners up med en stemme mindre. Publikums favoritt 2019! Etter utstilling og premie utdeling, så var tid for felles kjøretur ut til Solbergfossen i Askim. En tur som tok ca. 1 1/2 time på små fine landeveier. Klar til avgang. Det var litt over 20 Z biler som deltok på felles turen også, her er den ene av de 2 siste Z4 modellen som deltok på treffet. Denne bilen kom fra Trondheim for å delta på Zedfesten! Jeg irritert meg lenge over denne motorsykkelen som lå innemellom oss IG ikke kjørte forbi oss under felles kjøringen. Helt til at jeg kom på at @And-reas deltok med sin sykkel. I og med at gamle Zeden hans lever videre i mange av Z3'ene som deltok på treffet:-D Fotografen hadde funnet en et knall fotosted og fikk sikret seg et par blinkskudd, her med en ganske så kjent Z3 Coupe. Og denne ganske så velkjent her på bimmers forumet, nemlig @magneten sin gamle Z4 Coupe. Men som @b-havers nå eier. Konge bil! En ganske så rå bil, som jeg også antar er litt kjent fra ulike bmw treff! Drister meg til å ta med et bilde av min egen bil. Disse damene som sto på siden ble ganske så forfjamset da vi kom over broen, rekken med biler tok liksom ikke slutt Ved Solberfossen ble det en liten pause og tid for å studere hverandres biler litt mer. Og noen detaljer krevde grunding innføring og nøyere inspeksjon... Her fikk jeg også endelig tatt bilder av begge vinner bilene sammen! Etter Solbergfossen så var det mange som takket for seg og dro hjemover, mens 26 stk av deltagerne tok seg en liten pause. Før vi møttes på en resturant No4 i Ski sentrum, hvor vi hadde leid "hvelvet" (et gammel bank hvelv som nå er gjort om til fine lokaler. Her hadde vi en knall fin Z bankett med god mat og drikke. Har ikke helt landet selv etter helgen, men kort sagt så kan vi oppsummere med at årets Zedfest var en suksess med biler fra hele landet. Og i år fikk vi litt vanlig publikum innom også, siden vi nå var sentral i Ski sentrum. Veldig moro! Og neste års Zedfest planlegges allerede, sponsor vår har allerede signalisert at dette vil de være med på neste år også. Vi nådde ikke målet med 50 biler i år (46 stk var det offisielle tallet), så det målet videreføres til neste år. Neste rene Z treff blir Zenzommer tur til Fevik, hvor jeg satser på få sett litt på bilene til @sveigis også (bildene i denne posten er @copyrightet BMW Z Norge gruppen på facebook)
  16. 1 point
    For et glis:)! Den der appellerer jo virkelig til BMW fans. Liker fargen på interiøret skikkelig. Det ser veldig ekslusivt ut! Fruen kunne tenkt seg å "farve" interiøret i vår e39 i noe lignende. Kan og tenke meg at bilen din trekker båthengeren som en lek med en såppas motor! Kunne trengt dette selv til hestehengeren. Der ble jaggu 136hk litt for liten. Men, jeg må nå si at e34 er hakket tøffere uansett hvor ny BMW man har ved siden av Selv min egen e34 som ikke engang fungerer står høyere i kurs enn min nykjøpte e60. hehe.
  17. 1 point
  18. 1 point
    StigJ

    StigJs garasje. E86 Z4 Coupe & F30 316i

    Intet nytt under solen
  19. 1 point
    Se der ja Helt ny bil nå! Syns M-Sport ser så mye bedre ut enn M3 replica.
  20. 1 point
    Nå har det skjedd en god del her siden sist, så får kjøre en litt stor og bildetung oppdatering Har i hovedsak hatt bilen inne for å fikse alt til EU, montere nye bremser i alle hjørner, fikse fangeren foran på forsikringen og punget da like gjerne ut samtidig for sideskjørt og bakfanger, samt lakkering av lister rundt vinduer. Framskjerm på høyre side har jo fått et par sprekker og riper grunnet idiot i blokka som ikke kan rygge, så fikk fikset og lakkert opp begge framskjemene mens bilen først var inne slik at alt ble strøkent igjen. Ville også bytte tåkelysene foran med luftinntak, så det ble også gjort. Totalt sett ble det brått en liten smørbrødliste, ja.. Så med nye camberstag i bakstilling (byttet like gjerne begge), ny xenonpære, en støvmansjett på drivaksel bak og ferske bremser rund baut.. Så var denne i boks. Men bilen var jo som sagt inne for noe litt mer morsomt samtidig også. Så bilen sto slik..: ..mens litt snacks i lakkboksen sto slik: Nærmer seg: Som nevnt så fikk jeg også lakkert kromlistene rundt vinduene om til blank svart: Dog hadde lakkereren montert medfølgende skiltholder til framfanger mens den var inne og det var jeg ikke så interessert i å ha på. Så da setter jeg til verks. Handlet nok en gang inn en slik: Og etterhvert så var ting slik det burde være Før jeg slipper fram ferdigbildene alle venter på, så var det også en søt, liten pakke som sto pent og ventet i fruens garasje. Noe jeg har lett etter og ventet på å få tak i ganske lenge. Oh yes. Komplett M3-interiør anskaffet og klar til å ta over stafettpinnen fra de gamle stoffsetene. Så etter 12 års tro tjeneste skal disse omsider ut. Noen minutter senere var ord gjort om til handling. Videre til baksetene. Her godt i gang. Og ute! Adios! Min bedre halvdel lever opp til navnet sitt og påtok seg æren av å kjapt få støvsuge ut dritet som gjemte seg under. Og kort tid senere var dette: ..gjort om til dette: Ble fort litt bedre under stolene også. Fra dette: Til dette: Mye bedre iallefall. Videre så synes jeg ikke at trimlistene fra M3 faller ikke helt i smak hos meg så brukte like gjerne de i børstet alu som sto originalt i bilen. Synes de er ryddige og fine, så hvorfor ikke. Og straks var offisielt første delen av M3-delene på plass. Innså fort at det var ganske ukoselig å montere inn møkkete og støvete deler, så dama hjalp også til med å få vasket over litt, og voldsomt mye bedre ble det fort også. En liten 50/50 viser fort hvor mye støv som var på dette etter litt lagring og transport. Etterhvert var også resten av baksetet på plass. Dørpaneler framme var så neste, etter å ha fått flyttet over de oppgraderte elementene og slikt. Før: Etter: Så inn med passasjersetet: Og til slutt den siste biten av puslespillet: Og da kan jeg endelig få presentere ferdigbildene Ble nå voldsomt mye bedre både utvendig og innvendig, og endelig er flere av boksene på listen min blitt krysset av. Få på svart taktrekk, bygge 335-look eksos med litt tøffere diffuser og litt sånne ting nå så begynner det å bli veldig bra Blir nok tuning og litt andre småting først i følge planen iallefall, men får se. Avslutter med noen kjappe før/etter bilder fra når jeg hadde hentet bilen og nå, så er det kanskje litt tydeligere å se om noen av dere ikke har fulgt med fra starten. Here you go:
  21. 1 point
    liten sneak peak fra dagens ZedFest i ski!
  22. 1 point
    Reset

    Reset - M power tråd.

    Da er sesongen så vidt i gang for min del, har vært på eu kontroll å fått den godkjent, for så montert nye dempere ! Orginalstukare på 16" RS med orginale dempere.😆 Fikk endelig motatt understellet mitt tilbake fra KW, etter mye om å men.. Hadde jeg vist det jeg vet idag, hadde jeg nokk valgt noe annet... Fikk så montert på Hartge hjula igjen, etter å ha kjørt BBS RS 17" ifjor. Har hatt noen små kjøpesenterbulker jeg har irritert meg over lenge også, var hos BULK UT i møre og romsdal å fikk retta ut noen bulker, jeg viste om 2, men han fikk tatt 5 på samme dør 😝 rart hva ett trent øyne ser. anbefales 😃 Fikk også montert nye "gamle" skilter for noen uker siden, kjøpt hos skilthandleriet har også fått montert falsk trygghet i cockpiten, og ja, det er pulverapparat😱😱 Har planer om å skaffe meg ett skumapparat å montere i bagasjerommet, slik at man kan redde bilen litt mer enn ved pulver bruk. Men i nøden så er det nok bedre med pulver enn ingenting desverre 🤫 helt nytt og urørt, med orginale festebraketter og skruer, bolt on i stolen 😻 Legger også ved ymse andre bilder som har skjedd etter siste oppdatering Møtte en kompiss i sin nykjøpte 911 GT3 clubsport 🙌 Bøs doning, var med til bergen å kjørte den hjem i påsken Fikk også kjøpt meg en "e28" delebil som jeg har plukket litt gromdeler fra. bilen er generelt sliten, men det sto på E34 M5 345mm bremser forran, og storetypen bremser på venstre bak. Vet noen om på høyresiden så gi meg gjerne en pip Har oppdatert fra M535i bremser til 315mm skiver tiligere. Det var også KW coilovers på den også.
  23. 1 point
    Ikke min, men.. Jeg siklet litt på den. 😍
  24. 1 point
    Liten oppfølging til forrige post: Jeg var tydeligvis litt trøtt og stressa, da jeg skrev forrige post (vært mye jobb med ZedFest og detaljer rundt den). Glemte jo del 2 av innlegget, så forsetter på den her... Så etter at 2.8'ern ikke ble godkjent, så kom jeg hjem og hadde behov for å trøste fikse noe for å komme i bedre humør Er Våler treffet, så var resultatet på min bil dette (jeg oppdaget det etter Våler, kan ha skjedd før). Den ene eksoshylsa hadde falt av og viste sitt sanne ansikt.. Så min løsning ble faktisk å stikke innom råne avdelingen på jula og se det var noen "pimp my ride" løsninger der. Endte faktisk opp med 2 endestusser som jeg tenkte kunne passe. Hadde selvsagt ikke tatt noen mål osv bare øyemål... Ble først litt hammering og banning for å få av det blikket som forsatt satt fast. Var ikke rare metall biten som var satt på der. Deretter klinka jeg på "pimp my ride" endestussene, så rompa skulle bli mer sexy... Men det funka ikke helt, sto skjevt som japanske bosozoku eksosrør. Så da fikk jeg litt utløp for frustrasjon med mitt favoritt verktøy, nemlig hammeren. Med et par laser innstilte slag, så det slikt ut: Med følgende resultat, to "pimp my ride" endestusser som står parallelt og det ser nesten OK ut. Så var det bare å slenge på de andre hjula og gjøre bilen klar til nok en visning. Kjørte da opp "tidlig" og meldte meg på skranken. Kontrolløren nikket bekreftende "jeg tar bilen din kjapt etterpå". Etter en solid vente stund kom han ut gikk bort til det ene framhjulet, sjekket dimensjonene og stakk hånda inn. Og konkluderte: "Dette er greit". Tok ca. 20 sekunder og jeg som forventet meg at bilen skulle opp på bukk igjen, ny måling og ny test tur Så en liten stund senere sto jeg med følgende papir hånda: Så da var det problemet ute av verden, veldig glad jeg slapp å vente 4 nye uker på ledig time. 2.8̈́'ern klar for ny Zedfest! Har også levert inn X5'en til reperasjon etter påkjørselen, dette var bilen utleie selskapet klarte å hoste opp. Spurte rett ut hvordan den skulle klare erstatte arbeidsoppgavene til X5'en. Svaret var vi har rotet litt med bestillingen og vi har bare denne inne nå. Helt grei å kjøre, men trenger liksom en bil med hengerfeste for å få ordnet ting på hjembane før ferien. Satser på at de klarer å hoste opp noe bedre til meg snart.
  25. 1 point
    Marius2002

    Hva betyr alle forkortelsene?

    Liste (kilde: http://f30.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=11465) : 6MT = 6-speed Manual TransmissionAAR = Automatic Air RecirculationAB = AirbagABS = Anti-lock braking systemAC = Air-ConditioningACC = Active Cruise ControlACSM = Advanced Crash Safety ModuleADAS = Advanced Driver Assistance SystemADB-X = Automatic Differential BrakeADS = Engine intake air controlADV = Windshield wiper pressure controlAFM = Air flow meterAG = Automatic Gearbox (transmission)AHL = Adaptive HeadlightsALR = Automatic-locking retractorsARRB = Automatic Rear Roller BlindAS = Active SteeringASC = Automatic Stability ControlAST = All Season TractionBMW = Bavarian Motor Works (Bayerische Motoren Werke)CA = Comfort Access, also Client AdvisorCBC = Cornering Brake ControlCCC = Car Communications ComputerCDV = Clutch Delay Valve CIC = Car Information ComputerCID = Central Information DisplayCIP = Coding, Individualization, ProgrammingCPO = Certified Pre-OwnedCSL = Club Sport Lightweight (Club Sport Leicht)DBC = Dynamic Brake ControlDCC = Dynamic Cruise ControlDCS = Dealer Communication SystemDouble VANOS = Variable Nockenwellen Steuerung (steplessly variable intake and exhaust valve timing)DSC = Dynamic Stability ControlDTC = Dynamic Traction ControlDRL = Daytime Running LightsED = European DeliveryELV = Electronic Steering Lock (Elektronische Lenkradverriegelung)FDRS = Fold Down Rear SeatsFTM = Flat Tire MonitorHDC = Hill Descent ControlHPS = Head Protection SystemHU = Head UnitHUD = Heads Up DisplayHWS = Headlight Washer SystemISIS = Intelligent Safety and Information SystemLVDS = Low Voltage Differential SignalingLWRT - Low Weight Reinforced ThermoplasticsMFS = Multi-Function Steering Wheel NBT = Next Big Thing (CIC-High)OEM = Original Equipment ManufacturerPCD = Performance Center DeliveryPDC = Park Distance ControlPDI = Pre-Delivery InspectionPuMA = Product and Measures Management in After salesRDS = Radio Data SystemRFT = Run Flat TiresRSC = Run flat System ComponentsSA = Sales Advisor or Service AdvisorSBK = Safety Battery Terminal Clamp (???)SMG = Sequential Manual GearboxSRS = Supplemental Restraint SystemSULEV = Super Ultra Low Emissions Vehicle (not coined by BMW)TMC = Traffic Message ChannelTP = Traffic ProgramTPC = Tire Pressure ControlTPM = Tire Pressure MonitorTSB = Technical Service BulletinVAC = Voice Activated ControlVDC = Vehicle Distribution CenterVPC = Vehicle Preparation CenterZCP = the Competition Package (M3 Only)ZCW = Cold Weather PackageZHP = Performance Package (Available on US-Market e46 330i/Ci/Cic Only)ZPP = Premium PackageZSP = Sport PackageColor Codes:http://bimmertips.com/bmw-oem-paint-code-list/E Vehicle Codes: BMW E3 - (1968-1977) 2.5, 2.8, 3.0, 3.3 "New Six" sedans BMW E10 - 1502 / 1600 / 1602 / 1802 / 2002BMW E9 - (1969-1975) 2800CS, 3.0CS, 3.0CSL "New Six" coupésBMW E12 - (1972-1981) 5 SeriesBMW E21 - (1975-1985) 3 SeriesBMW E23 - (1977-1986) 7 SeriesBMW E24 - (1976-1989) 6 SeriesBMW E26 - (1978-1981) M1BMW E28 - (1981-1988) 5 SeriesBMW E30 - (1984-1991) 3 SeriesBMW E31 - (1990-1999) 8 SeriesBMW E32 - (1986-1994) 7 SeriesBMW E34 - (1988-1996) 5 SeriesBMW E36 - (1992-1999) 3 Series/Z3 (as E36/7) (1999 model as M3 only)BMW E38 - (1994-2001) 7 SeriesBMW E39 - (1996-2004) 5 SeriesBMW E46 - (1999-2005) 3 SeriesBMW E52 - (2000-2004) Z8BMW E53 - X5BMW E60 - 5 Serie sedan(2003-2010) BMW E61 - 5 Serie touring (2003-2010) BMW E63 - 6 Series coupeBMW E64 - 6 Series convertibleBMW E65 - 7 Series short wheel baseBMW E66 - 7 Series long wheel baseBMW E70 - X5 BMW E71 - X6BMW E83 - (2004-present) X3BMW E85 - (2003-present) Z4 BMW E86 - Z4 CoupeBMW E87 - (2004-present) 1 SeriesBMW E90 - (2006-2012) 3 SeriesBMW E91 - (2006-2012) 3 Series Wagon BMW E92 - 3 serie coupe BMW E93 - 3 serie cabriolet BMW F01 5th-gen 7-series, 2008-BMW F02 5th-gen 7-series LWB, 2008-BMW F03 5th-gen 7-series armoured, 2008-BMW F06 1st-gen 6-series Gran CoupeBMW F10 6th-gen 5-series saloon, 2010-BMW F11 6th-gen 5-series Touring, 2010-BMW F12 3rd-gen 6-series convertible, 2011-BMW F13 3rd-gen 6-series coupe, 2011-BMW F15 3rd-gen X5 replacement, 2014-BMW F16 2nd-gen X6 replacement, 2014-BMW F20 2nd-gen 1-series five-door, 2011-BMW F21 2nd-gen 1-series three-door, 2011BMW F22 2-series coupe, 2013-BMW F23 2-series cabriolet, 2014- BMW F25 2nd-gen X3, 2011-BMW F26 1st-gen X4, 2014-BMW F30 6th-gen 3-series saloon, 2011-BMW F31 6th-gen 3-series Touring, 2012-BMW F32 4-series coupe 2013-BMW F33 4-series cabriolet, 2014-BMW F34 3-series Gran Turismo, 2013-BMW F35 4-series four-door coupe, 2015- (Kina marked)BMW F36 4-series Gran CoupeBMW F44 1-series Gran Turismo, 2014- (Kina marked)BMW F45 2-series Active Tourer, 2014-BMW F46 2-series Gran Tourer, 2015-BMW F47 X2, 2018-BMW F48 2nd-gen X1, 2015-BMW F52 1-series Sedan (Kina marked)BMW F82 M4 GTS BMW F87 M2 Coupe BMW F90 M5 saloon 2017- BMW G01 X3, 2017- BMW G02 2nd-gen X4, 2018-BMW G11 6th-gen 7-series 2015-BMW G12 6th-gen 7-series LWB 2015-BMW G14 New 8-series Cabriolet 2019-BMW G15 New 8-series Coupe 2018-BMW G20 New 3-series saloon 2018-BMW G21 New 3-series Touring 2019- BMW G22 New 4-series Coupe 2020-BMW G23 New 4-series Convertible 2020-BMW G30 7th-gen 5-series 2017-BMW G31 7th-gen 5-series Touring 2017-BMW G38 7th-gen 5-series LWB for China 2017-BMW G80 6th-gen M3 2020-BMW G82 New M4 Coupe 2021-BMW G83 New M4 Convertible 2021- Forkortelse på biler med tekst i modellnavn: 2AT - 2 serie Active Tourer 2GT - 2 serie Gran Tourer 3GT - 3 serie Gran Turismo 4GT - 4 serie Gran Turismo (ikke laget, men spekulasjoner) 5GT - 5 serie Gran Turismo 6GT - 6 serie Gran Turismo (kommer i år) Så har du bokstaver bak modell/motor. Feks 316i 316d: e = eDrive (eksempel 330e) i = injection (eksempel 520i, alltid bensin) d = diesel (eksempel 525d) t = touring (eksempel 320dat) a = automat (eksempel 320dat) c = coupe og cabriolet (eksempel 318ci) s = sport (eksempel 318is) x = xDrive eller 4x4 (eksempel 325ix) L = Lang versjon (eksempel 750 iL) Så kan du ha 330xdat, da har den xDrive, diesel, automat og det er en touring(stasjonsvogn). MEN du finner aldri t eller a på modellbetegnelsen bak på en bil. Alle ser det er en touring og automat er automat... xDrive har egen separat logo, mens gamle modeller som f.eks. E34 kan ha ix bak modellbetegnelsen(525ix). eDrive er hybrid og finnes enn sålenge kun i 225xe, 330e, 530e, 740e og X5 40e. Edit: La til en link til fargekoder. Edit 2: annen liste som så ut til å mulig inneholde fler forkortelser på utstyr.. https://www.bmwsections.com/info/abbreviations.php Edit 3: F/G-serie (er bare kopiert og limt, derfor størrelsesforskjell) Edit 4: diverse retting.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00