Jump to content

Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 10/15/20 in all areas

  1. 18 points
    Da ble det vinterbil, om enn av det fornuftige slaget. Gikk mange runder med meg selv og landet på at akkurat denne gangen må fornuften få seire. Madammen som også skal bytte på å kjøre denne og G30 hadde noe ho skulle ha sagt. Det viktigste er å ha en rimelig og driftsikker bil med Isofix som man kan dure rundt i. Lavt forbruk og grei kjørekomfort var viktig, samt en bil man ikke kan ruinere seg på. Så da falt valget på en meget pent brukt 2010 Golf 1,6 TDI, med DSG automat. Komplett service historikk og kun 92 000 km bak seg. Neida....bare kødda!!!!! Her er vinterbilen jeg har drasset hjem fra Sverige......2004 BMW 545i 😀 Jeg har da gått i mot all fornuft og økonomi som Golfen over her står for 😂 Bilen har skikkelig eBay styling, sotfolie på lykter, jalla baklykter, leppe på bakluke som er amatørmessig pålimt med epoxy, "M340i" style nyregrill osv. Vi snakker her om kanskje en av BMW dårligste bilmodeller, med kanskje en av de dårligste motorene....jeg ser virkelig ikke hva som kan gå galt her 😅 Men det må sies at bilen har noe posetivt, med seg også. All den usmakelige stylingen er lett å gjøre noe med, å få denne fabrikk original igjen er ganske enkelt. Den har strøken servicehistorikk fra den var ny frem til de 195 000 km den har gått nå. Olje og filterbytte for hver 15 000 km, for hver 10 000 km de siste 80 000 km. Bilen er veldig fin og skadefri i lakken, interiøret er strøkent, understellet er tight og det er ingen feilkoder på bilen (ennå). Og, bank i bordet så virker absolutt alt på bilen. Motoren går utrolig bra, har sykt deilig lyd. Ingen blåhvit eksos, som på disse er ett dårlig tegn. Den klarte hjemturen fra Vestervik på 850 km med glans, i sykt komfortable comfortseter og med 0,85 i forbruk. Deilig å endelig ha en gammel og billig bil, som likevel går bedre enn de fleste andre biler på veien. Vi testa litt mot min G30 540d på vei hjem, er litt bedre bunndrag og moment i den. Men det var såvidt 540d seig ifra, men den er jo tross alt en del år nyere 😂 Og viktigst av alt, den har Isofix 👍 Men selv om bilen er mekanisk og teknisk veldig bra, med kvitteringer på over 60 000 SEK de siste fem åra så er det jo noe. Vi snakket jo tross alt om en tidlig E60 med N62. Ett reimhjul kvittrer som ett fuglerede, når man står stille med kassa i Drive så er det ett eller annen som dirrer/durer under bilen. Så fort jeg ruser motoren eller kjører avgårde så forsvinner det. På tomgang så kommer det litt vibrasjoner fra motor, dette forsvinner også så fort man setter bilen i gir eller ruser motoren. Jeg mistenker gåene motorfester, siden motoren hverken fusker eller går på få sylindre. Ja også er frontruta veldig slitt, nesten trafikkfarlig med lav ettermiddagssol. Bortsett ifra det så virker bilen veldig bra 👍 Dette blir sikkert kjempebra, jeg tviler på at denne bilen kommer til å gi meg noe trøbbel eller problemer i det hele tatt 😂😂
  2. 15 points
    fupsaker

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Selv kjører jeg jo elbil (dessverre) i form av en ganske godt utstyrt eTron 50, det er ingen tvil om at det er rimeligere å eie i det lange løp enn en fossilbil med turer frem og tilbake til Oslo, Elverum og Lillehammer flere ganger i mnd. Samtidig så er hjemmeladingen også ekstremt billig (enn så lenge) og ladingen Audi Charging service er nå nede på 1,82kr kW. På kontinentale turer er det et større problem å lade, og man må lade oftere enn @Fredrik 90 må fylle sin superdiesel. For de fleste av som også har barn, så orker ikke disse 7t kjøring i strekk som regel selv om far og mor kan klare det. For oss som har en toåring blir han greit utålmodig etter ca to og en halv time, da passer det uansett å stoppe for å gå på do, skifte bleie, ta en burger/is/kaffe (alt etter hva man har lyst på). Da passer det også å lade, da dette går relativt fort og man kjører fornøyd videre til en lav kostnad. Alle skal få ha sin mening, men det er lov å være litt mer nyansert enn nesetippen sin og takle at vi andre kan ha andre meninger som samsvarer bedre med egne behov.
  3. 14 points
    Tony Soprano

    Meine Garage

    Sikkert på høy tid med egen tråd med mine kjøretøy. Finner stor glede i dette forumet og bruker vel gjerne litt for mye tid her kanskje men BMW gir meg mye i hverdagen. Har siden jeg var liten hatt stor fascinasjon for BMW med historie i familien bla BMW 2002 og en nabo med 3.0s ga grunnlag for min interesse. Har hatt mye forskjellig tysk med ender alltid tilbake til BMW. Mine biler er i dag : 2008 BMW E64 CIA Individual - Brilliant Weiss 2014 BMW F01 730 X Drive Individual - Azurite Schwarz 2015 MINI F55 Cooper - Volcanic Orange
  4. 13 points
    Saltkjelen

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det har vært mye snakk om Tesla og slike ting, og i helgen fikk jeg låne min brors Tesla Model 3. Som nevnt innledningsvis i en annen tråd, var jeg med på utlevering av denne, og det ble i den forbindelse avdekket over 20 feil og mangler før jeg til slutt droppet å telle. I hvert fall hva jeg mener er feil og mangler - Tesla har en helt annen oppfatning, naturligvis. For det første synes jeg det er skremmende at en såpass dyr bil (ja, en bil til 4-500 000kr er i mine øyne en dyr bil) har såpass mange skavanker. På bilen manglet det lakk i/på alle fire dører, i alle døråpninger, bagasjeluke (tenk hvilken rustbombe dette blir om fire-fem-seks år), stor avskalling av kitt på bakskjermen, støtfanger bak som ikke sitter skikkelig under begge lyktene, ripete støtfanger (burde vært fanget opp av klargjøreren), venstre bakdør som satt helt feil (gikk knapt igjen, subbet i døren og stakk 1cm ut i toppen), hakk i dør (sannsynligvis transportskade), infoskjerm som blinket flere ganger, kunne stikke inn lillefingeren mellom B-stolpe og vindusglass, løse/for store pakninger med mer. Forklaring; dette er i henhold til Teslastandard. Ja, man kan hele tiden argumentere med at Tesla er en relativt ung butikk og at det følgelig foreligger en del barnesykdommer, men etter litt bruk kommer det åpenbart frem at Tesla har gjort utviklingen av bil som konsept til det minimale, mens man heller har fokusert på prompelyder som går på ved bruk av blinklys, peisbilde med erotisk musikk og "Mario Kart"-spill. Klart, teknologisk sett en vanvittig morsom sak (foruten at touch-skjermer burde vært strengt forbudt), men det er tydelig å se hvilken målgruppe de henvender seg til og hvor utviklingspengene går hen.
  5. 12 points
    Søndagshilsen fra F01 (panseret var ikke helt på plass ser jeg i ettertid )
  6. 12 points
    Er vel ikke lenge til vinterhjulene må på 🙃
  7. 11 points
    E.C.

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det kan hende du ikke leser hva folk faktisk har svart til deg før, men med en Tesla så koster det 1,7 kr/kWh å hurtiglade og nettverket med ladere er godt bygget ut gjennom Europa. I eksempelet mitt med prisberegning har jeg brukt 1,25 kr/kWh. Vi skjønner at du er både heldig med jobb som dekker det ene og det andre, stort sett fravær av bompenger der du bor, isolert garasje og at du har fått fiksa "gratis" serviceavtaler og det som er. Det tillater deg å ta valgene du tar uten at det går utover økonomien. Derfor hadde det helt sikkert vært dumt av deg å kjøpe en Model 3, det har alle her forstått. Derfor har jeg gitt deg en konkret beregning over kostnader for andre mennesker, som ikke er i din situasjon. I denne beregningen koster en utstyrsløs 320d 30 000 kr mer hvert år i løpet av de første fem årene. Hvis staten nå innfører moms på elbiler så skal jeg love deg at Model 3 kommer til å komme ut enda gunstigere etter 5 år når du drar verditapet inn i dette her. Så når du sier at en bil er den nest viktigste investeringen til folk så blir det litt naivt å tro at folk flest vil investere 150k ekstra over 5 år for å kjøre en utstyrsløs premiumbil.
  8. 11 points
    Forsøkte meg på noen bilder til salgsannonse tidligere i dag.
  9. 11 points
    Dette endte veldig bra. Stor tommel opp til Bavaria Stavanger👍🏻
  10. 10 points
    sveigis

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det har jeg lært meg helt enkelt at noen diskusjoner vinner man ikke uansett . Og hvertfall disse el bil / fossil bil diskusjonene. Jeg har ingen problemer med å skjønne de som velger el bil en plass . Glimrende til sitt bruk og som det nevnes når man har små barn . Hvertfall de ungene jeg har fostret opp ,så var de avhengig av pause når man var på tur . Så om man må slenge ut en ladekabel i en halvtime mens mor har pattene sine ute og mater minsten så ser jeg ikke problem i dette ladegreiene . En annen ting er at jo el bil er kommet for å bli og ja,ser dette er like vanlig i trafikken nå som Passat og andre biler .Så her må man faktisk bare akseptere faktum. Selv om jeg kun har hatt fossile biler og kommer til å fortsette med det ,så har jeg faktisk luktet på at neste konebil ,kunne blitt en i3. Det hadde vært perfekt for konemor til hennes bruk 😀 Men jeg kjenner meg selv ,det havner nok på noe dieselstyr igjen . Hvertfall en ting er sikkert ,alle har sine synspunkter og meninger her og er jo særs forfriskende å sitte på gjerdet å se på debattene her 😀 Men la meg nå få presentere en skikkelig fossilbil der står respekt av . Dog ingen Bmw men noe som er fint ,klassisk og sexy😍: Og sjekk de flotte originale BBS felgene . Er det ikke godt å hvile øynene på noe annet enn ladekabler og dieselbiler?😜
  11. 10 points
    Årets siste lek med Gamla før vinterlagring. Fotograf: Roy Nilsen
  12. 10 points
    Disse to: Eller Horst und Fritz om jeg må be: Som jeg velger å kalle bilene mine . To godhjertetbiler men så vidt forskjellige på alle mulige måter . Igår ettermiddag valgte jeg såkalt test tur med disse to . Veiene var svingete og noe lengre og korte sletter ,en vei på tilsammen 2 mil. Førstemann var 28en: Det første man merker med denne ,er jo at den sluker vei og svinger på en annen måte kontra e30 . Man merker ikke farten så godt ,noe som dog er skummelt spesielt om der kommer en krapp sving sånn plutselig . Derimot føler jeg det skal endel til før disse glipper ut både bakenden ja bil gennerelt . På sletter osv like ens i slake svinger kan man kjøre rimelig fort før man kjenner redsel ,den sitter godt tross originalt understell. Komfortmessig så kjenner man seg ikke stresset av å drive litt hard kjøring med den . Alt er liksom så samstemt som det går an her føler jeg . Noe som jeg og merker her ,er giringen . Her må man jobbe mer med giring for å holde fot å treffe rett inn i svinger ,da suget den seg fast og man kan liksom bare dra på . Nå hadde denne fått kjørt seg såpass at det luktet svidd av bremser og det meste . Knitret godt fra eksos ,bremser og motor . Så måtte man teste minsten på samme løype : Og her merker man hvor Adam kjøpte ølet sitt på godt og vondt .😀 Det skulle ikke gå lang tid på løypen her når man skjønner hvem som er vinneren i krappe svinger og høy fart ,det er uten tvil denne . Med et hjul i hvert hjørne omtrent ,kombinert med sports understell fra fabrikk,var det bare sunn fornuft som satte stopper her når det kom til fart på svingete veier . Denne kan du kjøre særs inspirerende og hardt i svingene . Gøyeste er jo om man har en slette og i enden en sving ,da er det bare å gire ned og dra på den sitter dønn uten en voldsom krenking . En plass jeg kjørte ,kunne jeg faktisk øke med 30 km kontra e28 på samme plass ,og hadde jeg tatt løypa idag ,skulle jeg økt til nesten 50 uten redsel . Likevel skulle det bare mangle for å ta igjen farten jeg hadde på slettene med eE28 .Så her tok e30 det igjen i svingene . Og husk folkens ,her er NULL hjelpemidler til å hente inn skrens elller noe som helst ,kun meg og bilen så her må vi stole på hverandre . Sånne turer som dette liker jeg helt klart .😀 Selv om jeg ikke kjørte helt bananas ,så finner man og ut hvilken fordeler og bakdeler disse modellene hadde på den tiden . Levner jo ingen tvil om at skulle man kjøre raskt og inspirerende på Autobahn,da var jo e28 på sin plass. Svingete veier og sportslig kjøring ,e30 uten tvil . Det er klart at det er null problem å få svære slødder til å sitte støpt i svinger ,men her snakker vi om klin originalt understell på biler fra 86 og 89 . Likevel går det en markert tråd gjennom begge bilene . De gir en glede og komfort på hver sin måte og man ser jo og at de er i familie . Og når man ser dette : Og dette: Skjønner man at eplet ikke faller langt fra stammen på disse. Nei ,sånne små ting i hverdagen det gir glede for meg .😀
  13. 9 points
    LoKi

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg velger å ikke la meg provosere, siden jeg vet at dere styres av uvitenhet og trangsyn når dere skriver dette. Det er jo en uendelig diskusjon, men likevel er det greit å ha litt perspektiv - og kanskje litt mer enn erfaringen til en dere kjenner som grunnlag. Forskjellen på dere og meg, er at jeg nå eier min andre Tesla - jeg baserer ikke hva jeg sier på hva noen jeg kjenner har sagt at noen de kjenner som kjente noen sa. Og Fredrik - å kalle folk dumme, eller å snakke om at de skal være en sau i flokken fordi de har andre prioriteringer enn deg blir for dumt. Du kunne tjent på å være litt mindre trangsynt, og at du nå i tillegg slenger dritt basert på uvitenhet gjør at du fremstiller deg selv som en idiot. Så skjerp deg. Byggekvaliteten på Tesla er ikke bra nok, det er ikke noe å diskutere. Det er for mange "mandagsbiler", og kvalitetskontrollen har vært laber. Samtidig ble det bestilt og utlevert ekstremt mange biler i en periode (rekordmange i norsk målestokk), og for at folk ikke skulle sutre om at bilen var forsinket så ble det leid inn både Norges Varemesse og ei bøtte med vikarer for å stå for utleveringene. Så at det har gått ut over standarden på bilene ved utlevering er naturlig. Jeg understreker at jeg ikke FORSVARER det, jeg FORKLARER det. Jeg ønsker å kjøre elbil, fordi jeg digger å kjøre elbil. Gassrespons, regenerering, forvarming, full tank hver morgen, billige driftskostnader.. Det er sikkert flere grunner også, men det er de jeg kommer på i løpet av 20 sekunder. Kjøreopplevelsen er en helt annen enn på en fossil-bil, og det eneste som kan sammenlignes er MC og lastebiler med motorbrems/retarder. Å bremse med å slippe gasspedalen er nydelig! Når det er sagt, så trenger jeg rekkevidde, og jeg trenger å IKKE bekymre meg for rekkevidde. Jeg ønsker også 4x4. Og jeg er en 0-100 person, noe som gjør at trøkk i pedalen spiller en rolle for meg. Og da, mine fordomsfulle venner - er Tesla eneste alternativ. Jeg synes ikke de er spesielt "high tech", det er få av disse ambisiøse systemene de snakker om som faktisk fungerer som de skal, og løsningen med touch-skjerm er jeg sterk motstander av. Jeg savner knapper! Men jeg kommer alltid tilbake til det samme problemet - de er eneste alternativ. Og i forhold til det økonomiske: Min Tesla Performance, som tidligere nevnt, har hatt MYE lavere verditap enn alle BMW'ene jeg har hatt som har vært i nærheten av prisklassen. Å tape Kr. 100 000,- i verdi på 1,5 år fra bilen er ny er peanuts i forhold til hva du taper på en BMW i tilsvarende prisklasse. Den dumper ned 100' i det øyeblikket du ruller ut av butikken. Og en ting til: En Model 3 Performance med ALT utstyr koster ca 650'. Så å sammenligne denne med biler i prisklassen 500-1000' blir feil. TM3 er den billigste bilen de lager, og normalprisen på dem er langt under 500'. Og bare så det er sagt - jeg har hatt litt småtull med mine (En X100D og en 3P), men aldri i nærheten av de historiene dere forteller. Så dere ville nok vært tjent med å innhente litt mer fakta før dere slenger med leppa. Å anse Tesla-eiere (og elbil-eiere) som idioter som bare tenker på bompenger er bare tullete.
  14. 9 points
    Kunne ikke vært mer enig!
  15. 9 points
    Tok fatt på bandasjering av grenrøra idag. Aldri gjort dette før så det ble litt prøving og feiling på klønete og trange plasser. Men alt i alt er jeg fornøyd med resultatet. Dog manglet jeg ca 50 cm for å bli helt ferdig. Er for såvidt ikke noe farlig da jeg må ha mer uansett til eksosen etter resonator pottene. Utgangspunktet, røret var en gang i tiden blankt. Tydelig at det passerer mye varme gjennom røra Ble ingen bilder underveis da jeg gjorde mesteparten alene Valgte å safety wire stripsen på collectoren da den sitter på det tykkeste partiet og mest sannsynlig vil skli nedover på sikt. Litt ståltråd så var det i orden En ferdig Og begge, nesten ferdige
  16. 9 points
    Har kommet i gang med vinterens oppgraderinger. Har plukket av frontfangeren, den skal lakkeres og så skal jeg lage til noen metallplater å ha på undersiden av fangeren for beskyttelse, så kanskje fangeren kommer seg gjennom neste sesong uten skader og riper. Nå begynner jeg å bli lei av at staten skal ødelegge bilen min med altfor høy fartshumper, to delte humper og store hull. Også plukket ut begge lokariskjermene for vask og sjekk av rust foran. Ingen rust å finne så her skal jeg få det fint etterhvert. Har tatt for meg grenrøra idag. Må ut med dem uansett da jeg må bytte to wide band sensorer. Eksosbandasjen har også løsnet så skal wrappe den på nytt. Begynt å få ut mutterne. Tenker å erstatter alle studs og muttere med rustfritt, så går dette mye mye lettere om jeg må bytte til org grenrørene etter eu kontroll Motorfestet må ut Og vips var røra ute, her ser man også at det ikke er mye bandasje igjen Selvfølgelig skulle den ene boltene være vrang så hele eksosen måtte ut. Egentlig like greit siden den bolten er umulig å komme til. Sitter klemt oppunder girkassa med null mulighet til å få på en fastnøkkel på mutteren. Men når den i tillegg er rusta fast er det like greit å kappe bolten og bytte til rustfritt Endelig ute!
  17. 8 points
    sveigis

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Disse diskusjonene som er her ,er jo som en syklubb med flotte damer kontra diverse grupper på Facebook . Jeg er mildt sagt sjokkert over hva voksne folk kan skrive . Norske Veteranbiler på Facebook er jo helt jækli egentlig . Her sitter voksne eldre menn og skriver de styggeste ting som finnes om enkelte som legger ut bilder av bilen sin . Så blir det 141 kommentarer med drittslenging . Verste er jo disse original freakene ,nåde deg om du finner en original bil og setter ditt personlige perspektiv på den . Jeg fikk min dose her i sommer . Da la jeg ut bilde av e30en ,og da fikk jeg melding av en snørrkukk fra Toten som mente jeg måtte ha et snev av Downs ,eller var tilbakestående pga jeg brukte bil hele året 😩😩. Men jeg tenker positivt om de fleste og satser på at han var langt nede i Løten auqaviten😜
  18. 8 points
    Det er utvilsomt mange her inne som har midler til å kjøpe en Alpina, så at potensiale er tilstede er jeg helt overbevist om. Dog skyldes sannsynligvis den tilsynelatende manglende interessen for modellen totalt fravær av forhandlernettverk. I USA ligger f.eks Alpina inne i konfiguratoren som en helt vanlig modell. Hadde BMW Norge sørget for et agentur hos Bilia Skøyen eller Bavaria Oslo, tror jeg salgstallene hadde økt massivt. ...og apropos G8x M3/M4. Det tok ikke lange tiden før det kom noe mer offisielt, denne gang fra Prior Design.
  19. 8 points
  20. 8 points
    Hehe, ingen fare her for at jeg har blitt snusfornuftig 😅 Hver gang jeg starter opp og hører V8ern fyre til live, da bli jeg rett og slett på godt humør. Det er noe eget med tyske V8 premiumbiler fra denne tiden, før "popps and bang" ble kult. De får deg til å føle deg bra, rett og slett 😀 Ja jeg hører flere mene at dette blir en klassiker, noe jeg absolutt kan forstå. Egentelig så synes jeg dette er en perfekt youngtimer, selv om den ser for ny ut til å ha denne betegnelsen. Det er iallfall en utrolig tidløs bil 👍 Depo lyktene bak skal bort, denne bilen skal gå fra å ha drugdealer look til å ha businessmann look 👍 Fikk gjort en oppgradering i går kveld 👍 Før: Etter: Nå skal jeg få testa ut polering av lykteglass. Har ett Meguiars sett liggende i garasjen jeg tenkte å teste, både på hovedlykter og tåkelykter 👍
  21. 8 points
    Tony Soprano

    Meine Garage

    Kjenner att jeg gleder meg når dørene åpnes ! Dette er for meg drømmeinteriøret i F01 😊
  22. 8 points
    Ny F01 Individual i heimen 😊
  23. 7 points
    LoKi

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Dette er forskjellen på oss, Fredrik.. Når du argumenterer med alle grunnene til at du har bilene du har, så driter jeg i det. Det er meg revne likegyldig. Jeg sitter og ikke og kaller deg for dum bare fordi du har andre prioriteringer, ei heller rakker jeg ned på valgene dine. Alle disse argumentene kan du sirlig printe ut i friske farger, brette sammen, og stappe inn i alle kroppsåpningene dine. Jeg ba ikke om å høre hvorfor du ikke er enig med meg, eller hva du heller vil legge i det. Fordi jeg, i motsetning til deg, har ikke et behov for å argumentere for at du er dummere enn meg fordi du ikke er enig i mine valg. Velg hva du vil, jeg gir blanke faen. Men spar oss andre for fordommer basert på uvitenhet, og spesielt når du blander det med arroganse. Å sitte som SJÆF på et BMW-forum og se ned på andre fordi de ikke velger som deg er liksom en spesiell type patetisk.
  24. 7 points
    E.C.

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Det er egentlig ikke så rart at folk velger som de gjør. Hvis vi tar vekk de som må, eller "må" trekke hengere på over 2 tonn, kjøre til hytta uten strøm i -40 og bli der i 1 uke, kjøre 10 timer i strekk uten pause, etc. så har vi rundt 80-90% igjen av befolkningen som ikke har disse kravene. De aller fleste ser på bil som et nødvendig onde. Bilen skal kjøre fra A til B for veldig mange. Da tar vi mitt eksempel med Model 3, som nå har kjørt i ett år og 20 000km. Bompenger = 640 kr, strøm 3750 kr. Jeg har rundt godt opp på strøm i forhold til hva som faktisk har blitt betalt. Dermed 4390 kr/år (20 000km). En dieselbil som hadde kjørt samme ruta ville ha brukt 5920 kr i bompenger og 18 900kr i diesel. Her tok jeg et dieselforbruk på 0,7L/mil og literpris på 13,5 kr/L. Årspris på 24820 kr. Altså nesten nøyaktig 1 kr/km lavere i løpende utgifter på Model 3. I løpet av garantiperioden på 5 år og 100k km er det altså 100k kr spart, minst. Tesla anbefaler å skifte bremsevæske og smøre opp bremser 2. hvert år og bytte kjølevann på batteri etter 6 år. La oss ta godt i og si at dette blir 15k kr. Så utvider vi tiden til 10 år og sier at elbilen har forventede service-kostnader på hele 30k kr. Så tar man en fossilbil over 10 år og 200k km. I tillegg til oljen bør man nok skifte den samme bremsevæsken, mulig kjølevæske, olje på girkassa, reimer + etc. Så kommer det en liste med bingo-deler som kan gå i stykker som ikke finnes på en elbil. Som: starter, drivstoffpumpe, turbo, coiler, glødeplugger, katalysator, DPF, dynamo + diverse annet. Ting som bremser og understell holder jeg utenom, da disse finnes på begge. Model 3 uten selvkjøringstullet koster 490k. Dette med vinterhjul og hengerfeste for kjøring av søpla på dynga (900kg tror jeg). Model 3 har garanti på drivverk som er 8 år/192k km, som for de fleste er mer gunstig enn 5 år /200k km (igjen, husk 80-90% av befolkningen, ikke han ene som kjører 50k km per år). Passat med 122 hk koster 461k, startpris. En 3-serie 320d koster 535k, også startpris. Så ja, jeg kunne ha gått for en skrapa 320d som ville være et slit å selge i etterkant pga. 0 utstyr. Denne ville etter 5 år med drift kostet minst 100k kr ekstra i drivstoff og bom. Er det et smartere valg å betale 150k kr ekstra over 5 år for å kjøre i en 3-serie som går dårligere og ikke har noe utstyr? Er vel neppe noe hifi-pakke eller forvarming der nei.
  25. 7 points
    Plutselig ga den gigantiske grillen på BMW 7-serie mening 😀 7-serien har gått fra å se ut som den billigste bilen i klassen til å se ut som den største og dyreste. Nye S-klasse tar ett godt steg ned når det kommer til "precense" på veien. A8 er jo bare en svært lite pen bil... Nye S klasse ser ut som en E klasse, og A8 ser ut som en A6....men det er ingen som tar feil av en 7-serie og en 5-serie lenger!
  26. 6 points
    Tony Soprano

    Meine Garage

    B&O øker turgleden 🔝
  27. 6 points
    Åhåhå! Denne var snasen, Fredrik 90! Og jammen snoka jeg litt i tråden din bare for å finne en episk E60 545i nå! Gratulerer! Jeg er dårlig på oppdateringer, men min gode gamle F10 har jeg enda! I tillegg til etpar Skodaer, Ladaen, Chevroleten og og. Det verste er kanskje at jeg kjører BMWen minst enda. Jeg liker den best, men kjører den minst. Sært! Det positive aspektet ved dette er at det er juleaften hver gang den kjøres! Forresten! Fjær knakk på 100k km eksakt, og jammen må jeg ha vært sinnsykt i gjerningsøyeblikket, men nå ligger'n fint nedpå ved hjelp av 4 smurfeblå, svært ungdommelige innretninger fra H&R! 🥳🤭 Æsj, jeg laster opp et litt tilfeldig utvalg bilder av de farkostene jeg har som har skilter pr. nå! Årets overraskelse for min del er min lille Skoda Roomster. Makan til praktisk og rimelig liten rakker. Perfekt pendlebil! Jeg er for tiden på utkikk etter noe fra BMW. Med bensinsekser, minimum 2.5. Har så lyst på en skikkelig entusiastbil fra merket som ligger mitt hjerte nærmest. Håper dere har det bra, allihopa! Savner dere!
  28. 6 points
    Marius2002

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Jeg hadde en Model 3 Standard Range på lån fordi jeg hadde noe med Tesla å gjør i jobbsammenheng ei helg. Jeg fikk spørsmål om hva jeg synes og sa at jeg synes skjermen i midten tok bort litt av oppmerksomheten og at jeg var spørrende til materialvalg både på skinnet i setene og all hardplasten i en premiumbil. Eller god og tight å kjøre. Jeg kommenterte også at innlastingen i bagasjerommet var noe uvant og kronglete. Hun jeg hadde med å gjøre var supertrivelig og fikk dette til svar: Det har jeg full forståelse for, det er mange som synes dette er uvandt. Noen blir fort vant til det mens andre ønsker å beholde displayet foran seg. Tredjeparter tilbyr head up-display til Model 3 også, og det kan hjelpe godt på 😊 Du er mer enn velkommen til å komme innom å prøve Model S og X også 😉 Model 3 er enklere bygd enn Model S og X. Det er kun S og X vi selger som premiumbiler faktisk, så her vil du nok merke forskjell. Du merker kjapt forskjell på blant annet den adaptive luftfjæringen, størrelsesforskjellen, lydanlegget og som du sier; materialene. Model 3 er gøy å kjøre ja, det er jo som en gocart av typen bil. Men det er som du sier, bagasjeluken begrenser hva du får inn i bilen. Man får med seg det meste i en Model 3 også, sykkel på sykkelstativ og snowboard på takstativet, men jeg er helt med deg. Oppgraderingen til hatchback-luke på Model Y er en betydelig oppgradering i seg selv. Absolutt alle bilene våre bort sett fra Model 3 Standard Range+ som du kjørte, har firhjulstrekk. Standard Range-bilen er også bygget på en enda enklere måten enn Model 3 Long Range, så du vil også merke enkelte «nedgraderinger» der, blant annet lydsystem, induktiv lading, interiørmatter, LED-tåkelys og ikke minst firhjuldrift. Vi er på bedringens vei! Vi er fortsatt ganske så ny som bilprodusent, men forbedringstempoet har så langt vært stort og jeg har stortroen
  29. 6 points
    ahj

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    15 cm her hos meg. Veldig morsomt å se naboen med 530e stå fast på flatmark. Var vist ikke så bra framkommelighet med sommerdekk gitt 😂 @LoKi Har tydeligvis truffet en nerve hos deg å @Fredrik 90 siden du ikke klarer å stoppe å svare han 😂 Dere burde skaffe dere et rom å bli venner igjen 👨‍❤️‍💋‍👨
  30. 6 points
    Ja Alpina kommer virkelig som en reddende engel nå om dagen. Vil du ha M5 ytelser i en Touring? Alpina hjelper deg! Vil du ha en 7-serie som ser akkurat riktig ut? Alpina hjelper deg! Klarer du ikke trynet på nye M3/M4? Alpina har løsningen for deg! Nå høres jeg litt fanboy ut, men Alpina er gudesendt til oss entusiaster 👍
  31. 6 points
  32. 6 points
    En grundig vask før vinterlagring.
  33. 6 points
    Enig. XB7 er jo også helt sjef med sine 23"-felger.
  34. 6 points
    Småtjafs i dag. Vinterhjul, voks, eksosfeste og utv tempsensor. Kjedelig, men må gjøres. Hvert fall sistnevnte 🤪
  35. 6 points
    RemyNG

    Remy's biltråd(Ny bil på plass)

    Brått ble det ny bil!! Spontant fant jeg en E53 X5 som jeg brått ville ha. Har hatt Audien en stund som bruksbil, tiden var inne for registerreim bytte men etter mye motgang og hat ga jeg opp. Er ikke så Super stor fan av Audi heller så da blir vel motivasjonen lik 0 når man først måtte skru på den. Så da sto den i garasjen med hele fronten av og var dritt lei etter 2 dager. Så løsna jo kabelen til panseret seg da var det ikke vits mer. Skulle da tilbake til Kristiansand å jobbe så endte opp med å skru sammen bilen og gi blanke. Trålte litt gjennom Finn.no etter en ny bil. Frista en periode med e53 men det å finne en korrekt stand er vel noe annet da de har hatt kjent problem med girkassen. Men jeg fant til slutt, denne sto på Sveio. Utifra infoen av eier så var bilen veldig bra stand. Forholdsvis i veldig original stand og noe som var viktig. Så da var planen å reise til Sveio fredag etter jobb. Ble veldig lang dag sånn sett, skiftet mitt begynner 04.00 så håpte på jeg ble ferdig senest 11.00 sånn at jeg får kjørt hjem til Vormsund (04.20 timer kjøring). Kom hjem 14.00 skifte og rett til Gardermoen for å rekke flyet 17.00. Ankom Haugesund og møtte eier av bilen, første inntrykket var at denne skulle jeg ta med hjem. Den var så ryddig og bra, masse kvitteringer på alt, de har alltid levert bilen inn for utbedring når det har vært noe. Kassa har vært flusha av eier samt av forrige eier igjen. Fikk litt wow opplevelse når jeg prøvde bilen og gikk over bilen at det var ikke mye å henge fingrene i. Men noe er det som må fikses men lite forhold mange andre jeg har sett på. Rust var det men det var på begge dørene bak, men ingenting på bakluka. Så da endte jeg opp med en sen 03 E53 X5 3.0d facelift med 218hk og 6 trinns steptronic kasse. I helt original tilstand. I forhold til utstyr så har den det meste som er greit å ha. Kunne sikkert vært mye mer. Så da var det sette snuta hjem og over Haukelifjell. Turen tok snaut 8 timer da jeg var hjemme 03.00 så totalt 24timer på veien nesten og vært oppe like lenge. Så planen videre blir å ordne interiør i annen farge. Er ikke Super glad i Black on black. Utbedre små feila som radio modulen, Regn sensor, venstre speil glass, pdc sensor og andre små ting.
  36. 6 points
    Haha, broren min kjøpte seg en Tesla Model 3, og jeg var selvutnevnt til å bli med for å hente ut bilen. De andre som hentet ut bilen sin samtidig var ferdig etter 20 minutter, mens vi holdt på i godt og vel 2,5 timer. Teslas argumentasjon var hele tiden "dette er innenfor Tesla-standard". Tror jeg talte og påpekte godt og vel 20 feil før jeg kom ut av tellingen. Når det gjelder i3en blir den vel bare byttet ut med en 21-modell i3S istedet, så ikke store endringene der, altså.
  37. 6 points
    Takk for det Jan 😀 Ja du må bare komme bort å se, så tar vi en tur.. Er Bimmers of Sweeden noe facebook greier? Er det vanskelig å finne den igjen tro? Takk for det Ja når man sitter bak rattet i denne å kjører så er det vanskelig å ta inn over seg at dette faktisk er en 17 år gammel bil...for det føles absolutt ikke sånn. Den har jo teknologi som mange nye biler i dag. Selv navien, som var fra 2005 guidet meg helt fint hjem. Vi kjørte jo etter navien i G30en, men bortsett fra noen få motorvei strekker i Norge så var navien i begge bilene stort sett enige. Import prosessen er ikke så vanskelig som folk frykter. Så lenge du har kjøpekontrakt, del en og del to av svensk vognkort så er veldig mye gjort. Du kjører på rød sone på grensa og betaler momsen ut fra kjøpesum i kontrakten. Selve kjøpet er jo som å kjøpe bruktbil i norge, med E34 er det jo enda lettere siden den går under 20 års reglen. Så lenge du har papirer i orden så er det ikke noe problem, men unngå biler med mye uoriginal styling...da må du ha en haug med godkjennings papirer og TUV. Mange takk for det Ja dette er ikke noe vanlig syn i Norge heller, men det er pga de høye importavgiftene som har vært på dem i alle år. Det er ikke mange år siden avgiften på disse alene var 120 000 kr, i dag er den 28 000,-. I Norge går det iallfall an å kjøre disse bilene, årsavgiften er 2900,- og literprisen for bensin her jeg bor er rundt 12 kr pga høy lokal konkurranse. Men den var styggdyr å forsikre, nesten 9000,- i året...mer enn hva jeg betaler for 540d. Hahaha🤣 Nei det skjer nok ikke at jeg kjøper kjip bil, det orker jeg ikke. For meg så må bil vekke noen følelser og stimulere noen sanser. Artig at du sier jeg er meg selv lik, akkurat det sa kollegaen min til meg også. Jeg serverte samme historien om Golfen der, og måtte opp med 545i i dag morges 😂 Golf og Z3 Coupe er jo nesten det samme det Jeg har har heldigvis ikke en kone som bryr seg opp i hva jeg kjøper, hun kjører stort sett det jeg gir henne nøkkelen til. Hadde det vært opp til henne hadde vi hatt elbil for lenge siden, og vi hadde jo elbil i fire år også (VW e-UP!)...før jeg solgte den og kjøpte Ford Excursion V10. Men ho krevde at vi måtte ha isofix, siden vi kommer til å å bruke dette som en nummer to familiebil de dagene/ ukene de salter så mye at jeg ikke vil kjøre E34en. Den skal bli godværsbil i vinter, jeg skal sette på vinterdekk og alt det der men jeg skal ikke kjøre den når det regner eller er salt på veien. Det er her E60en kommer inn i bildet Fikk for øvrig mekanikeren til å se over bilen i går, vi fikk vekk litt deksler under for å sjekke for lekkasje. Og jeg må bare si det...dette er noe så sjelden som en 17 år gammel BMW med V8er...som er helt tørr under motor og gir Måtte det bare vare..
  38. 6 points
    Hehe det var nesten. Må nesten fortelle en liten anekdote om Golf. En kompis av meg som er innom her med ujevne mellomrom bestemte seg for endel år siden at han trengte en ny bruksbil. Han viste nøyaktig hva han ville ha og begynte og lete og når han hadde kjøpt den og ventet på at importfirmaet skulle gjøre jobben så måtte jo kona godkjenne kjøpet. Hun spurte hva det var han hadde bestilt og fikk beskjed om at det var en BMW som lignet på en Golf og da ble kjøpet godkjent. Skal legge til at bilen ble stående mest i garasjen, han syntes den var for fin til og være bruksbil så den ble solgt etter et par år. Han hadde kjøpt en Z3 coupe 2,8 liter😄
  39. 6 points
    Tony Soprano

    Meine Garage

    Ett helt fantastisk fargespill i Individual Azurit-Metallic black (S34)
  40. 6 points
  41. 5 points
    Felger gjør mye med utseende på en bil - Her vil jeg mene dette ikke er et unntak Med 16’’ style uorginalt Med 19’’ style 172 ferdig montert til slutt blir det en ufortjent vask av vinterhjulene som mest sannsynlig ikke har sett en vaskebørste på minimum 5 år
  42. 5 points
    Hei, Fredrik! Så artig! God lesning attåt lunsjen dette! Ladaen må jeg bare ha! Hadde aldri trodd at jeg skulle få kjøpe den tilbake, og jammen gjorde det vondt da jeg ble tilsendt bilder av det som så ut til å være dens siste reis. Den bodde i Drammen, og var garasje og bil. Dvs. at den var fritt tilgjengelig for den som ville. Vel tilbake, fikk den et oljeskift (hadde ikke blitt byttet olje siden jeg sist eide den, dvs. 5 år ish), er par nye bremseslanger og stramming av klemmer i sikringsboks. Vips, EU ok! Fantastisk! Påfølgende høst sendte jeg den bort for å få sveiset inn nye kanaler og ymse. Videre snubla jeg plutselig over en original startsveiv! Gøy! Ladapower i Ukraina selger forøvrig alt en trenger til latterlig lave priser, så nå har jeg et stort delelager for fremtiden! Laksetrapp fører de óg, så dette måtte selvfølgelig monteres! Klistremerkene ble etter mye om og men fjerna. Det viser seg at samfunnet og dets innbyggere er i endring. Etter å ha fått tilbake bilen, opplevde jeg mye sinne. Road rage. Forsøk på å starte bråk. Jeg klarte å holde meg i skinnet, men til slutt gikk det galt, så for å slippe nok en sjelden detonasjon av undertegnede, er Ladaen nå relativt diskret ift. sånn den var. Skulle polere dørene, men fant ut at jeg liker de som de er! De to første bildene er fra dens liv før den kom tilbake hit. Kjenner dere igjen rakkeren på bilde 3? Et artig møte!
  43. 5 points
    Ja det ble mye bedre når jeg fikk orden på dette. E60 har jo blitt en billigbil og med det så følger det mange smakløse oppgraderinger også dessverre. Også synes jeg nå i ettertid at pre LCI uten M-sport ikke ser så gal ut likevel. Fikk røkka vekk sotfilmen på alle bakrutene også, de var deilig for den var helt håpløs å se igjennom når det er mørkt ute. Fikk shina over motoren også 👍 #kraftverk Mange takk for hyggelige ord 😀 Ja jeg går kanskje litt mine egene veier, men det er viktig at folk tar sine egene valg og ikke bare følger saueflokken 👍 Når man går rundt å har lyst på en bil, og denne bilen samtidig ikke koster stort mer enn en 10 år gammel brukt Golf så ser jeg ikke noe grunn til å la være. Man har billige og dyre drømmer, kan like gjerne starte med de billige 😅 Mange takk for 😀 Jeg likte heller ikke E60 da den kom, men dette er en bil som har modnet ekstremt bra 😀 Ja dette er smil per mil, jeg sliter med å la den stå i ro....BMW med V8 er gøy (helt til noe går galt)
  44. 5 points
    Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  45. 5 points
    Kjør ACS og jeg er sikker på at du ikke kommer til å angre - vel og merke dersom du er ute etter å beholde original komfort i tillegg til litt fastere demping og mindre krenging. Og bedre visuelt uttrykk. Ikke skamsenk med hjulhusene bretta ned over hjula.
  46. 5 points
    tennbrikket

    BMW E46 320DAT dill dall

    Skjedd litt siden sist. Mest litt forefallende arbeid, men nå gjøre det også! Fått montert ny endestuss, litt grovere lyd, men var mest utseende sin del. Eksosfeste bak begynte å bli slarkete og utv tempsensor har ikke fungert siden intercooler ble montert i vår. Fryktelig kjedelig skruing, men måtte gjøres. Ser dessverre ut som saltsesongen kommer tidlig i innlandet i år, dessverre spådd snø til uken. Måtte ta frem med vinterhjul og vintervoks. Ble litt ufrivillig da hjulet revnet forrige søndag. Hadde blitt lappet i fjor, så var klar over at det kunne skje. Fusso på lakk og felg, swissvax i dørkarmer og rain x på ruta burde gjøre susen i denne sesongen.
  47. 5 points
    Det er det ALPINA B7 kommer inn - med leppe og senk så fremstår den akkurat så lav, massiv og bred som en bil av det kaliberet burde gjøre. Av disse tre på bildet over hadde jeg valgt den fjerde; nettopp ALPINA B7.
  48. 5 points
    Tony Soprano

    Meine Garage

    På med skilter etter rengjøring & polish ✅
  49. 5 points
    Ja, G1x LCI har skikkelig pondus! En G12 M760Li er vel så nært en Rolls Royce man noen sinne vil komme med en BMW (i alle fall før de begge er helelektriske).
  50. 5 points
    Kvasi

    3-Serien min

    I god "anti-uoversiktelig-svada-facebookgrupper" ånd må det nesten bli en tråd her som et bittelite bidrag til forumet. Blir vel neppe en hverken omfattende bygge eller oppgraderingstråd men noen tanker og planer finnes så kanskje dukker det opp både bilder og forandringer etterhvert. Uansett, gjorde en grei deal på en E91 320D for noen uker siden. Bilde fra annonsen. Hadde selger gjort en bedre jobb med å presantere den hadde jeg nok betalt vesentlig mer enn jeg fikk den for. Den hadde ikke passert noen overkommelige feil på PKK så ila ei uka var skilt på. Hjemme med originale sommerhjul på Kjøpte et hjulsett av en kar på finn Montert og kjørt litt med de mens jeg venter på nye dekk, 235 på 9,5 felg på disse. Må fylle luft 2 ganger i døgnet, ikke er det fint og ikke finnes det andre argument for dekkstrekk heller.
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00
×
×
  • Create New...