Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 02/18/20 in all areas

  1. 10 points
    Dusy

    Dusy's '04 E46 M3

    Hei! Jeg har lenge vært her å lurket på forumet, og latt meg fascinere av medlemmers biler og ikke minst kunnskapsnivå. For ikke veldig lenge siden gikk min storebror til et innkjøp av hans store bildrøm som han har jobba beinhardt for å oppnå, nemlig en M2 Competition. Jeg har fått prøvekjøre denne noen turer, og det var egentlig dråpen for meg. I ett år har jeg putret fornuftig og økonomisk rundt i en 2019 E-Golf etter endt studier for å komme meg til jobb. En genial bil på mange måter, og man vet liksom hva man går til hver dag. Aldri vært noe problem med bilen. Men, så jæævlig kjedelig etter å ha prøvekjørt M2 😅 Det var bare ett problem: jeg har verken inntekt til å kjøpe en slik, eller eie en slik. Så, da var letinga i gang, og det begynte her på forumet. Med en allerede inngrodd bilinteresse fra barndommen av i kombinasjon av bror sin M2 begynte tankeprosessen. En bil som ikke koster skjorta, fortsatt ha penger til boligspar og er i nogenlunde i sammeprisleie som en E-Golf med tanke på forsikring. Å kjøpe en bil fra tidlig 2000 tall er en risikosport i seg selv, så her må man gjøre grundig research (tusen takk til alle dere som har hjulpet meg i en tidligere tråd om tips ved kjøp). Det viktigste var å finne et godt vedlikeholdt eksemplar, med god servicehistorikk og nyest mulig modell. SMG kassa skremte også meg ved opplesing, men der forsvant også frykten med tiden jo mer man leste. Og det viktigste var å finne en facelift modell. Etter å ha sett ut 3 forsjellige M3 der selgerne nesten kastet bilene etter meg (sjeldent ett godt tegn), dukket en 2004 modell opp mens jeg gikk tur med bikkja. Jeg var den første som ringte, og jeg kom i prat med en veldig hyggelig, balansert fyr som ikke hadde hast med å selge. Den var importert fra Nord-Amerika sent 2018, hadde 138k på teller, fulgt opp godt og var rustfri. Etter 15 minutter ble vi enige om at han skulle dekke tilstandsrapport hos BMW, og hvis denne var i orden så dekker jeg frakt. Tilstandsrapporten var lovende og mekaniker mente dette var et "svært pent eksemplar". 3 minus var det dog: - Liten slakke opphengskule høyre side foran - Sentrallås passasjerside er defekt og må mest sannsynlig bytte hele låskassa der - Utlyst airbagkampanje, vel og merke kostnadsfritt så ikke direkte ett minus Etter en uke var E-Golfen solgt med ett tap på 130k (grøsser av tanken, men slik er markedet) og denne på vei. Målet med denne er beholde denne lenge som mulig, bare kjøres på finværsdager og nyte lyden. Denne skal ikke ihjelkjøres. Jeg var nesten på gråten i dag tidlig når jeg hentet denne, og det var i grunn en bekreftelse på at dette var et helt riktig valg. Har i grunn ikke så mange planer med bilen, annet enn å bli godt kjent med bilen og nyte den. Leker med tanken med å få på chromenyrer og chromeriller på siden. Eneste som holder meg tilbake er at jeg liker looken med svarte nyrer og carbonleppe foran. Får se hva tiden bringer. Ellers blir det vel å pusle med god pleie av bilen, og ta en skikkelig innvendig vask. Det rister litt ved nedbremsing, men det kan også ha en sammenheng med at den har stått vinterlagret en stund før den ble fraktet til Oslo. Nok tekst, her er noen bilder av gliset: På vei fra Steinkjer Fysj, tok på å sitte på et lasteplan til Oslo Rett i vaskehallen og i garasjen Til slutt et lite stemningsbilde i selskap med storebror sin M2: Det ble med henting av bil og rett i garasjen for i dag før det bærte rett av sted på kveldsvakt. Håper på fine kjøreforhold og temperatur til uka ettersom jeg har fri, så jeg kan få luftet den litt!
  2. 10 points
    The inflation rate in Burkina Faso was recorded at -2.60 percent in December of 2019. Burkina Faso Inflation Rate - data, historical chart, and calendar of releases - was last updated on February of 2020 from its official source. https://tradingeconomics.com/burkina-faso/inflation-cpi
  3. 9 points
    bmwe30is

    Min E92 335i

    Nesten 6 år siden sist innlegg, kanskje på tide med en oppdatering. Jeg hadde egentlig tenkt å selge bilen for et par år siden da jeg skulle kjøpe bolig, men heldigvis slapp jeg det. Siden jeg da skulle beholde bilen begynte jeg å gjøre noen småting. Laget ny eksos bak og bytta ut originale coiler med Precision Racewerks sine coiler. Vinteren 18/19 fikk jeg lyst å gjøre noe med bremsene på bilen. Kjøpte et sett med skiver og calipere fra en 15 modell F82 M4. Jeg laget noen braketter for å få dem til å passe. Prøvde å bygge dem sånn at de monteres litt lavere enn originalt. Lavt tyngdepunkt er bra😅 Disse er 380mm foran og 370mm bak. Ny E9x M3 hovedsylinder ble også montert. Original BMW Feuerorange farge med nye M-merker. Hjulbolter ble byttet ut med studs i samme slengen. "Nye" felger og dekk fra samme type bil som bremsene kommer fra ble også montert. 513M 18x9 ET29 foran, 18x10 ET40 bak. Med Michelin Super Sport 255/40-18 foran og 275/40-18 bak. Jeg synes bilen kler disse veldig bra. 3 Juli 2019 kommer det en pakke på døren. 1stk N54 og 1stk diff. Diffen kommer fra en bil med automat som har 3.46 utveksling. Den originale (manuell) har 3.08. Ny Quaife innmat + lager og tetninger ble kjøpt inn. Nytt difflokk fra E63 M6 ble også kjøpt, modifisert og montert. Eksosen måtte også bygges om litt for å gå klar kjøleribbene. Siden jeg nå skulle i gang med et "større" motorprosjekt, bygget vi et "motorrom" som foreløpig har blitt sånn: Motoren ble vasket, demontert og rengjort. Nye lager fra VAC Motorsports ble prøvemontert for måling av klaringer. "Oil pan baffle" fra VAC ble sveist inn i bunnpanna: Innsug fra DocRace ble kjøpt inn. Med mulighet for 6 ekstra dyser. Kan sikkert komme til nytte etterhvert. Maximum PSI sin løsning på "keyed crank hub" ble kjøpt inn. ATI Superdamper og singelmasse svinghjul med 2plata clutch er på plass: CP Carrillo råder og stempler. Lager fra VAC prøvemontert for måling av klaringer: Schrick "high lift" kammer ble også kjøpt. Nye originale vanosdrev og nye teflonringer. Det kommer mer etterhvert
  4. 9 points
    Ja, tja, hvordan skal man egentlig starte her. Som kjent har BMW gått vekk fra touch-hendler og over til mekaniske hendler på de fleste nye BMW-modeller, noe som er til stor irritasjon for undertegnede. Som kjent har jeg bestilt en G05, og vil gjør alt i min makt for at jeg på et eller annet vis kan få touch-hendler i denne. Hva er touch-hendler? Touch-hendler/automatisk hendler er hendler som returnerer til 0-posisjonen helt uavhengig av hvilken funksjon som benyttes. Regnsensor er en knapp på siden av hendelen, tilsvarende knappen for BC og fjernlysassistent. Hva er bra med touch-hendler? De føles bra ut og gir en økt følelse av premium. De virker (og er) langt mer moderne enn mekaniske hendler som lager plastikklyder under bruk. I tillegg har man mulighet til å foreta en touch (ekstra sveip) med vindusviskeren selv om bilen er i automodus (regnsensormodus). Går det an å få disse hendlene til å fungere i en ny modell? Vel, dette er det store spørsmålet jeg håper vi kommer frem til etter hvert. Det er et lite stykke dit, men sammen kan man kanskje få til en løsning for å få dette opp og gå. Hva er forskjellen på SZL og slepering? "Rattspaksentrumet" er bestående av både SZL (bakplaten hvor hendlene og printkort sitter) og av en slepering (rund kassett som rattkontaktene kobles inn i). Det fine med dagens SZL og slepering er at disse ikke lenger er en modul, men en litt fancy, avansert kontakt/bryter. På E6x var f.eks dette en styreenhet, noe som kompliserte bruk av brukte SZL en del. Første forsøk med touch-hendler i en G31 Etter utallige timer med lesing av koblingsskjemaer på F15, G0x og G11 pre-07/2017 ble det handlet inn noen deler som forhåpentligvis skulle få dreisen på dette. Til stor glede var det overraskende mye som fungerte, men det er samtidig et par utfordringer her som må løses. Hvordan de på nåværende tidspunkt løses, vet jeg ikke, men forhåpentligvis vet noen litt slik at man sammen kan få komplettert det store puslespillet. Forsøk med F15 SZL og slepering (for ordens skyld; dette er ikke plug and play): - Alt av airbag fungerer, ingen feilmeldinger - Alt av førerassistentsystemer fungerer - Alt av multifunksjonstaster på rattet fungerer - Betjening av bakrutevisker fungerer problemfritt - Vindusviskerhendel fungerer, men begynner automatisk å gå når det regner når bilen passerer 20 km/t. Det går da heller ikke an å slå av auto. Det fungerer optimalt når bilen står i ro - Blinklyshendel fungerer ikke, verken 3-blink eller vanlig blink. Dog fungerer hendelen til høyre om den holdes inne, men så fort vindusviskerhendelen brukes slutter den å fungere - Rattjustering fungerer ikke, til tross for omgjøring av kontakter iht. koblingsskjema Forsøk med G11 pre-07/2017: - Alt av airbag fungerer, ingen feilmeldinger - Alt av førerassistentsystemer fungerer - Alt av multifunksjonstaster på rattet fungerer - Ingen betjening av bakrutevisker siden G11 ikke har bryter for dette - Vindusviskerhendel fungerer utmerket - Blinklys fungerer kun med 3-blink - Man må fysisk holde blinklyshendelen oppe for flere blink Iflg. dokumenter fra BMW kommuniserer de fleste funksjonene fra SZL på LIN-bus, og signalene fra spakene "omgjøres" i BDC. Åpenbart forstår ikke BDC (eventuelt noe annet jeg ikke vet hva) at det sitter blinklyshendler som returnerer til 0-posisjon. Den aktiverer blinklyset ved å holde spaken oppe, men så fort den slippes, slutter også blinklyset. Styrvinkelsensoren er ikke lenger en del av SZL, men signalene her kommer nå fra tannstangen, så bilen bør uansett forstå når man kjører rett frem. Noen som har noen idéer eller tips for videre fremgang? Løsningen er, slik ting ser ut nå, forhåpentligvis ikke alt for langt unna. Tanken bak tråden er å kunne snekre sammen en løsning ved å ta i bruk flere kloke hoder!
  5. 9 points
    Jeg vet ikke alle synes dette er kult da, så de kan bare scrolle videre 😄, men jeg synes dette ble akkurat passe med putring og gurgling uten å ta helt av, og liker at det både er rasp og samtidig dyp lyd (hvis du hører med hodetelefoner eller noe og ikke bare en laptop). Dette er da downpipe med sportskat (200cel), og resten av anlegget relativt åpen. EDIT: Slang videoen på youtube, litt enklere å se
  6. 7 points
    Turnusfri og plussgrader, en perfekt anledning for lufting
  7. 7 points
    Hardtop

    Hardtops 02 Alpina Gr.2 Bastard

    Da er garasjen atter en gang ryddet noenlunde etter lakkering, og noen kilo med plastfolie er levert på dynga. Etter en roadtrip til 02-Depån i Sverige, hvor vi fikk hilse på Lennart, satt vi igjen med en fangst som besto av et senterstykke til fronten, et bagasjelokk av den lette typen, og Pepsi Max. Lennart hadde vært på Kalas, så noen sightseeing inne på 02-Depån ble det ikke denne gangen. Det passet oss ganske bra, etter å ha kjørt 60 mil. 😅 Frontstykket var ikke 100% rustfritt, men vesentlig bedre enn det jeg har fra før. Etter sandblåsing og behandling med rustmelka fra Wurth, satser jeg på at det duger. Jeg venter litt med å sveise på senterstykket, og prioriterer å få byttet ut bakplata først. Den krever litt arbeid i form av bytte av nedre del, så da er det bare å sette kappeskiva i sving. Skar ut den gamle biten, og punktet fast den nye. Punktet og kjølte, punktet og kjølte. Viktig å ikke bli for ivrig her, slik at det ikke slår seg i varmen. Etter å ha satt en million punkter, satt det fast der det skulle Resten av kvelden gikk med til å slipe ned sveisen med vinkelsliper. Viktig også her å ikke slipe for intenst, det er fort gjort å tilføre for mye varme. Hel ved til slutt. I mine øyne skal 02`er med litt attitude ha eksosen i senter. Bakplata hadde eksosen sidestilt, på pensjonistvis, så den måtte flyttes. Kappet ut to like biter, og lot de bytte plass. Da skal dette plasseres på bilen. Her var jeg litt i tvil om fremgangsmåten. Kunne forsøke å splitte de originale skjøtene, men fant ut at det ikke er lett å få pent igjen. Dessuten har bilen hatt en liten skade på hjørnet bak, så derfor valgte jeg å kutte skjermene. Da behøver jeg heller ikke å sveise igjen de ekstra hullene som er etter de firkantede lyktene. Fjernet først den gamle plata, slik at jeg kunne sette den "nye på plass for oppmerking. Skar deretter med litt margin, slik at det er noe å slipe på ved tilpassingen. Så da er det for første gang mulig å se at dette skal bli en Roundie. Litt vinterferie først nå, så får vi se om det går an å få sveiset dette på plass noenlunde riktig.
  8. 7 points
    Ingvaldsen

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    dette var tider.
  9. 6 points
    Dristet meg også til en ny trådtittel, forandring i hverdagen osv. Og bilene står faktisk i carport ved siden av hverandre, det er ikke bare en fancy tittel. Et bilde fra det rikholdige arkivet:
  10. 5 points
    Leste akkurat gjennom denne. Du har virkelig vert uheldig med den bilen og noen av folkene som du har betalt for å fikse ting. Så tenkte jeg skulle tilby meg og hjelpe deg litt med den diesel pumpa vis du ønsker.
  11. 5 points
    Snowbiz

    Min 530xd E61 LCI Individual

    Lenge siden update her nå! Hadde ei lita økt forrige helg der jeg fikk bytta mansjett på ene drivakselen foran, samt bytte innsug og samtidig fjernet swirl flaps. Var byttet glødeplugger for 3 år siden hos merkeverksted men dem hadde ikke bytta pakninger på innsuget... Legger ved noen bilder av motorblokka hvordan det så ut Har fått lakkert opp frontfanger og panser Så klør i fingrene etter å få korrigert resten av lakken på bilen nå! Ellers hadde jeg EU på tirsdag der den sklei rett igjennom Så ble en kjapp vask inni bilen idag
  12. 5 points
    Fredrik

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Alpina har konseptmessig vært igjennom flere forandringer. De begynte mer eller mindre som street legal varianter av racingmodeller (dette var da Bovensiepen senior styrte skuten) før de på slutten av 80-tallet da Bovensiepen junior tok over roret stort sett bygget "GT" orienterte modeller fordi USA var blitt deres største marked (ved siden av f.eks Japan). Et veldig bra eksempel på dette er Alpina E36 B8 4,6 som var basert på BMW E36 328i, men hadde en oppboret variant av M60B40 V8 motoren fra f.eks BMW E34 540i (4619 cm3 vs. 3982 cm3). Modellen har stort sett identiske ytelser som BMW E36 M3 Evo, men er signifikant tyngre og har en dårligere vektfordeling. Alpina E36 B8 4,6 er derfor knapt så fokusert, men allikevel en temmelig spesiell og interessant modell. På den annen side var f.eks Alpina E30 B6 3,5S basert på BMW E30 M3, men hadde en lett tunet variant av M30B35 motoren fra f.eks BMW E28 535i (254 HK vs. 218 HK). BMW i Sydafrika hadde en lignende modell i form av E30 333i som hadde en M30B32 motor fra f.eks BMW E23 732i , men den motoren ytet kun 197 HK - dog med et et mye bedre dreiemoment på 285 Nm i forhold til E30 M3 på denne tiden som hadde 230-240 Nm og 195-200 HK (avhengig av markedet). Kun 204 stk. E30 333i ble bygget. Begge modellene fulgte med andre ord den samme oppskriften som den senere Alpina E36 B8 4,6 modellen - knapt så fokuserte, tyngre og med en dårligere vektfordeling. Allikevel er dette interessante modeller som med årene konseptmessig definitivt har blitt betydelig mer relevante. Alpina har også vært (og trolig stadig er) et slags uoffisielt forsøkslaboratorium for BMW i relasjon til kommende teknologi fra BMW. De mest signifikante modellene er Alpina E34 B10 Bi-Turbo og Alpina E39 D10 Bi-Turbo. Det er rimelig klart at såpass tett på BMW's egne modeller som Alpinas modeller tross alt er, er det ingen tvil om at samarbeidet mellom BMW og Alpina nødvendigvis må være ganske intimt. En selvstendig og liten bilprodusent som Alpina ville ellers aldri ha fått tilgang til BMW's teknologi og konsepter på denne måten og jeg er derfor ganske sikker på at Alpina nyter en temmelig stor teknisk respekt hos BMW. Dette er nok også årsaken til at Alpinas modeller alltid har hatt og stadig har BMW's rondel/merke foran og bak på bilene. Bilene er definitivt BMW'er, men på en litt spesiell måte. Design og styling hos Alpina har igjennom tidene vært litt omdiskutert. De hadde i mange år et par distinkte designelementer som f.eks et gjennomgangs tema i form av grønne linjer/striper i interiøret og "fartsstriper" langs sidene på bilene. Noen synes at dette var litt "over the top", mens andre likte disse litt spesielle designelementene. Alpina var også veldig tidlig ute med å gi deres modeller distinkte felger som skilte seg ut. Felgene var også avanserte for deres tid med bl.a ventilene skjult under lokket (låsbart) i senteret av felgene som også skjulte boltene. Designet på noen av disse felgene ble legendarisk og er etter min mening selv i dag noen av de fineste felgene montert på noen BMW modell...
  13. 5 points
    Hpi

    Hvilken bruksbil børr jeg velge?

    F01 er en veldig solid bil med lite feil etter min erfaring. Når det gjelder n63 motoren så kan den være problematisk men når noen spør på Amerikanske forum hvor mye problemer folk har så er det massevis med folk som ikke har noen problemer og har kjørt 300.000km så det er også slik at "mener å ha hørt" gjentas ganske ofte av folk uten førstehåndskunnskap. Når det er sagt så kan noen av feilene være dyre slik som N47 register, Cp4 pumpe havari etc. Jeg har N63tu med 449hk. Dette er en helt annen redesignet motor med lite kjente feil og blir regnet som veldig solid. Denne kom i Juli 2012 i F01, noe senere i F10 tror jeg. Første generasjon N63 har 408hk. Husk at en av de kjente feilene på n63 er kjøleslangene til turboene, dette er enkelt å fikse etter min mening. Mye av historiene om n63 går på høyt oljeforbruk hvor Amerikanere gikk til rettsak og vant mot Bmw. Endel oljeforbruk er kjent på V8, både N63 og S63, også TU. Jeg visste om dette da jeg kjøpte min uten at det var en dealbreaker for min del. Har gått over til 5w40 olje nå og det ser ut til å hjelpe endel
  14. 5 points
    kkmE30m50

    Bmw e30 touring m tech2

    Takk for det👍 ja står på men alt tar tid når alt må gnikkes på for og bli strøkent🙈 kan ikke køpe alt nytt da blir enn ruinert😛 men får bruke de delene som er brukanes😛👍 Putlet litt me påfynningsrør og deksler der idag og litt lykter😛 Måtte finne framm noen muttere til dekslene Deksel på plass. Ser jo nå og kom på at jeg hadde glemt og sveise på en ny skrue til dekselet da den var rustet av🤦‍♂️ jaja får greie meg uten den gidder ikke og begynne og sveise eg styre der nå.. Påfyllingsrør komt på plass👍 Masjetten fikk seg en god vask og en runde med owatrol. Fant fram deksel og nye skruer🙂 Montert på plass. Hmm her stemmer det ikke i bunnen på venstre siden.. tror kansje den er til preface.. jaja måtte opp pågarasjen og lete etter en ny en da😛 jada var en der så vasket og fikk den på. Mye bedre👍😛 Så fikk slangen over til tanken en vask og noen nye klemmer🙂 Begynte og å finne fram noen lykter og vaske de og jør de klare😛 viktig og jøre litt forskjellig så enn ikke går lei🙈 en side ferdig👍 mangler 2 lykteringer til lykter med lykteviskere...... noen som har 2 til🤔🙋‍♂️? det var det for idag👍😛
  15. 5 points
    quandt1960

    i3 Tråden

    I dette første innlegget vil jeg skrive i følgende rekkefølge fordelt over en tidsperiode med oppdateringer da det er mye stoff. Oppfordrer alle til å være med og bidra med sine erfaringer. Jeg har hatt min i3 94Ah 2018 mod nå i over 6mnd og har gjort meg en god del erfaringer men det er langt fra komplett og de gode erfaringene er der ute hos alle Bimmers i3 folk. Det finnes også en god tråd om i3 på elbilforumet og andre sider på nett: https://elbilforum.no/index.php?board=66.0 Fortegnelse: i) Generelt ii) Design & Karosseri iii) Elektrisk System & Batteripakke iv) Drivverk & Kjølesystem v) Chassis vi) Hverdagstips (lading, do's and dont's, generell bruk, "secret" menu, BMW Connected funksjoner m.m) Generelt BMW i3 såg dagens lys i Juli 2013 som en helt nyutviklet el-bil helt fra starten av. Den bar med seg helt unike løsninger og nyutviklinger ingen bilprodusenter har turd eller kunne masseprodusere før og den er av Munro blitt kåret til det mest avanserte han noensinne har sett. (mannen som plukker fra hverandre biler og lager ommfattende rapporter til flere 100k dollar) Bilen blir produsert i den nybygde fabrikken i Leipzig med over 90% fornybar strøm hvor bærekraft har vært en rød ledetråd gjennom hele designfasen. Materialbruken er så gjennomtenkt at hele bilen inkl. batteripakken har en resirkuleringsgrad på 95%. Salget begynte noe tregt men har tatt seg kraftig opp og den har hittil solgt mer enn 150000 enheter og kan ses på som en suksess for BMW og en inntreden i en ny æra. Bilen på internspråket heter MCV som står for mega city vehicle med internkode I01. Den har vært gjennom 3 LCI (Life Cycle Impuls) hvor første kom 2017 etterfulgt av 2 nye med forbedrede batteripakker, mer om det senere. BMW planlegger ingen erstatter for i3 men vi vil se to nye spennende i modeller om et år, i4 og iNext. i3 er BMW sin inntreden i en helt ny elektrisk verden som på ingen måter er ny for BMW. Fremtiden er elektrisk og jeg selv som i grunnen er en svoren petrolhead var veldig skeptisk i starten da jeg elsker min rekkeseks M52 men innser at i3 både er billig i bruk men også meget morro å kjøre. Design & Karosseri Designer av i3 var Richard Kim, mannen som også designet X1 E84. Meningene om designet er ganske omdiskuterte og noen sier enten liker du den eller så liker du den ikke. Jeg liker den da den er veldig praktisk men smaken er som baken. Det som kan sies er at den egentlig er ganske praktisk utformet og at det er tro det eller ei, ganske ok i bruk med små barn da åpningen på siden er veldig generøs. Bakre dør vender ut og har et eget feste i karosseriet, framdør hukes fast i den igjen og kan ikke lukkes alene. Luftmotstandsverdien er meget lave 0.27, dekkene er litt som stylter og nede i 155 fremme, 175, bak på sommer. Minste dekkradius er 19 tommer for mindre motstand men også for å gi mest mulig innvendig plass. Det er en ren 4 seter med to isofix fester bak. Baggasjeplass er beskjeden men fungerer fint i hverdagen, det er litt plass fremme også men det rommer ikke mange melkekartonger. Konstruksjonen består av en Life Modul av karbonfiber utviklet av tyske SGL Carbon hvor BMW er medeier av. I bunnen har en det som heter Drive Modul og består av en svært lett men sterk ramme av AluMgSi legering. I front har en frontrammen som er laget av aluminium og begge er limt og boltet fast til hverandre til å utgjøre en enhet. I bunnen av drivemodulen befinner batteripakken seg med 8-12 celler (mer om det lengre nede). Ytterpaneler er av plast og er festet til alu-stenger mot Life module og kan enkelt byttes ved lakkskader eller sprekker. Life modulen er laget slik at det skal være mulig å reparere svært mye men det er dessverre mindre vanlig i Norge grunnet høye timepriser og jeg ser ofte i3 kondemneres i Norge når de i Tyskland ville blitt reparert. Korrosjon er såvidt jeg kjenner ikke et stort tema selv om karbonfiber i aller høyeste grad kan korrodere også i motsetning til en myte om at de ikke kan. Det er et tykt ytterlag av støpt plast som beskytter karbonfibertrådene. Alu-rammene er behandlet med svart beskyttelse av for meg ukjent stoff men det ser solid ut. Det eneste som egentlig korroderer er bremser og noen tidlige styreenheter. Drive Module med batteripakke installert Drive og Life Module LCI/Facelift kom i 2017 og er i hovedsak en forandret front hvor langlys (runde) er flyttet opp til integrerte nær og fjernlys LED lykter. De er erstattet med flate blinklys i LED. Bak er det ingen forandringer på eksisterende LED lykter. Chassis er bak av type multilink HA5 som vi kjenner fra blant annet 1 og 3-seriene og fremme er det MacPherson, lignende oppsett som alt fra E39 frem til E90 men hvor nedre bærearmer nå er en wishbone og dermed mangler et virtuelt pivot link som BMW kaller det men det er raskere å bytte og billigere. Solid konstruksjon som gir morro kjøreegenskaper. MacPherson oppsett uten imaginært pivotpunkt som på feks E9X og nyere BMW. Nedre wishbone er en enhet men delt på andre BMW til å gi en annen arc og geometri ved sving. i3 har svingradius under 10m som gjør den veldig manøvrerbar i by. Multilink BMW HA5 bakaskel som på nyere BMWr. Hele frontrammen har en stor avstivningsplate med noen dessverre utsatte bolter som det er lett å bøye dersom en er uheldig med fortauskanter. Elektrisk system & batteripakke (pluss lading) i3 ble opprinnelig lansert med en 60Ah batteripakke som består av 8 moduler hver med 12 celler i seg. Cellene er levert av Samsung typen SDI, prismatiske celler med en nominell spenning på 360VDC. Batteripakken er blitt utvidet 2 ganger, først til 94Ah i 2017 og senest til 120Ah i 2019. For 120Ah har en gått over til en ny og mer moderne celletype som heter NCM622/C. Går ikke nærmere inn på celleteknologi osv men meget god info om det, blant annet enorm levetid kan finnes her: https://pushevs.com/2018/04/05/samsung-sdi-94-ah-battery-cell-full-specifications/ Det elektriske systemet er delt inn i ordinært BUS-system som vi kjenner fra nyere BMWr med ganske lik topologi (Se mer i manualen vedlagt for detaljer). Ved siden av høyspenningsbatteriet som brukes til fremdrift har bilen et 20Ah AGM batteri i front som drifter normale forbrukere, bus-system og blir vedlikeholdsladet av bilens høyspenningsbatteri under drift slik at det ikke skal være nødvendig å vedlikeholdslade. Dersom du sliter med 12VDC batteriet så er det nok en defekt på det. Levetiden på batteripakkene er meget bra og for 94Ah versjonen angis 4000ladesykluser som vil overgå bilens levetid. Batteridegradering opplyses erfaringsmessig til å være 10-15% etter 100000km med variert lading mellom hurtig og normallading, altså godt innenfor garantitiden for de fleste. Det er mulig å bytte en og en batterimodul hvor en koster ca 29000kr. Det er også mulig å oppgradere hele batteripakken feks fra 60Ah til 94Ah og det finnes firma i Norge som har spesialisert seg på det. BMW har i motsetning til Tesla laget bilen for et veldig enkelt batteri/modulskifte. Selve batteripakken er boltet fast med 26 bolter og tas ned ila 2-3 timer vil jeg tro hos et BMW verksted. Lading på de tidlige 60Ah utgavene kom både med og uten hurtiglading. Forskjellen er ekstra to pin under vanlig type 2 ladekontakt slik at kontakten er en fullverdig CCS 50kW. De fleste nyere har også en opptil 11kW Type 2 ombordlader (vanlig lading), på de eldre 60Ah så er mange av maks 7,3kW. Uten hurtiglading Med hurtiglader CCS opptil 50kW Ladetid er avhengig av batteristørrelse og dens temperatur. Ved kalde temperaturer bruker bilen noe av ladeenergien på å forvarme batteriet og BMS (battery management system) på bilen er meget smart. Om du kobler til en hurtilader CCS på et kaldt batteri om vinteren så vil en se at en ikke får mer enn maks 18-20kW ladeeffekt, først når batteriet oppnår god temperatur rundt 15-20 grader så stepper BMS gradvis opp ladingen mot 48-49kW. Da kan en lade fra 20%-80% på ca 30-35min på en 94Ah. Litt kortere på 60Ah og litt lengre på 120Ah. Lading hjemme er anbefalt med dedikert ladestasjon men det følger med en nødlader. De tidlige versjonene hadde ikke temperaturkompensering samt 10A begrensning så anbefaler å kjøpe seneste nødlader med vanlig Schuko. Her ses de 8 modulene som hver har 12 celler. Modulene kan byttes en og en og det er en avansert spenningsutjevning mellom modulene. Dersom en fraviker det vil den skadede modulen kunne diagnostiseres og byttes relativt enkelt ut. Nederst ses modulen for BMS samt rør til kjølesystemet som går gjennom batteripakken. Alle oransjemerkede deler er høyspent (355-360VDC) Lokket av alu som dekker batteripakken ovenifra. Om den åpnes må den byttes og lukkes igjen iht beskrivelse i TIS, regner med ingen mekker det selv Nede til høyre i oransje ses hovedkobling (høyspent system) som går videre til el-motoren. Motoren er en egenutviklet hybrid synkron permanent magnet motor. 170Hk, 250Nm fra 0rpm. Vekt 49kg, kode IB1P23M0. Hverdagstips Lading - Jeg lader min stort sett på offentlige stasjoner med type 2 medfølgende lader, da ligger den på maks rundt 11kW (om du har 11kW ombordlader) og den lades da eksempelvis fra 20-80% på typisk 3t. Med hurtiglader så lader den opp fra 20-80% på ca 30min, litt avhengig av batteritemp. Maksimal ladeeffekt er 50kW men det oppnås om vinteren først etter at batteritemp har oppnådd sin optimale temperatur rundt 18-20 grader. Da ramper den opp mot 49.8kW før den gradvis igjen reduserer når du passerer 85%. Bilen har buffer i topp og bunn og effektiv max SOC (state of charge) på en 94Ah og varierer i praksis fra 28-29.7kWh avhengig av kjøremønster, lademønter og utetemp. Hurtiglading er dermed ikke et stort problem da batteristyringssystemet tar vare på batteriet. Jeg hurtiglader når jeg må og ligger på rundt en hurtiglading per 1.5 uke hver måned, resten er type 2 11kW. Før du skal lade hurtig er det lurt om du har kjørt bilen varm først så slipper du betale for 50kW effekt som du ikke får da bilen er kald. Om det er veldig kaldt kan det lønne seg å lade semihurtig med 11kW med varmer aktivert så du får temperert batteriet før du hiver den på hurtiglading, om det er ledig da. Vinterbruk - i3 er meget god på glatten. Men det betinger at du enten har Hakka eller de nye Conti-dekkene med nordisk gummiblanding. Blizzak dekkene mange ble levert med er helårsdekk og fullstendig ubrukelig. Bilens antisladd og antispinnsystem er mer avansert enn på konvensjonelle biler da styreenheten til motoren er i el-motoren med ingen lag i signal. Ting skjer instant. En har mulighet til å aktivere "fremkomst modus" via iDrive, jeg har programmert det inn på en av de 9 hurtigknappene over AC anlegget. Da tillater bilen at hekken kommer litt ut og litt hjulspinn, minner om DTC men det skjer mye raskere. Via den "hemmelige menyen" (se lengre ned) kan en aktivere roller mode. Det brukes primært ved bremsetest på verksted men kan og brukes til driftchallenge om en føler for det. Den er utrolig leken men vært litt forsiktig da hekken kommer raskt med høyt dreiemoment i kombinasjon med kort akselavstand. Klimaanlegget med varmepumpe er veldig bra og energieffektivt. Du vil legge merke til du får lengre rekkevidde når temp står på 22 enn ved 20. Det er fordi noe av varmen blir regenerert og hjelper å temperere batteripakken også med varmeutveksling. Mitt forbruk på vinteren ligger på rundt 17.3kWh/100km uten særlig sparing i EcoPro modus stort sett. Barnombord og sikkerhet - For liten for barn? Egentlig ikke. Til hverdagsbruk til og fra barnehage/skole er den super. Det er plass til barneseter bak med isofixfester, men en kan slite litt med de større bakovervendte setene men det går det også. Jeg har Cybex sine fremovervendte og de passer bra. Bilen er meget trafikksikker med god beskyttelse både front og sidekrasj. Karbonfiberkarosseriet er meget sterkt og stiv og jeg føler meg trygg i i den. Det er bra systemer hva gjelder passiv sikkerhet som standard hos BMW generelt. Issues + Pass opp for dette - Dette punktet kommer jeg til å oppdatere etterhvert men det er noen jeg kan tipse om allerede om nå. 1. Bakre dør har gode gummipakninger. Men den nederste som treffer dørstokk er hardere enn vanlig og samler også småsteiner. Det som skjer er at du skraper opp dørstokk ved "B-søyle". Det er ikke bra. Det er tillatt med ca 1mm dype spor i karbonfiberet som ligger støpt i plast men den beskytter også karbonet mot korrosjon. Alt over 1mm dypere skal ses på og vurderes reparert. Min løsning er duckedtape som en beskyttelseshinne akk. der gummipakning treffer og det funker fint. Har tipset BMW om det og skal snakke med de om det på service. 2. Issues på nyere utgaver med styring - Om du har Auto pilot / Lane assist så kan du ha en bug i systemet. Det hele kjennes ut som om rattet etter oppstart ønsker seg til venstre med en svak kraft. Flere i3 eiere rapporterer om det og det er en software bug BMW kjenner til som de skulle lansere en update på høsten 2019. Det har skjedd hos meg 2 ganger på 7 måneder og er egentlig sjeldent men kan forekomme. Midlertidig løsning var å deaktivere auto pilot på service men jeg har ikke gjort noe med det. Saken ligger inne i BMW Puma systemet. Kjenner ikke siste status p.t. 3. Dunkelyder fra front - Tror flere i3 eiere vil kjenne seg igjen i det. Smådunk fra front som muligens stammer fra tårnlager. Jeg har det litt på min med bare 12000km på telleren men har hørt at andre har måttet bytte tårnlager allerede ved 20000km. Jeg er usikker på årsaken men bilen er som sagt veldig stiv og jeg tror tårnlagre er utsatt for mye laster. Kanskje er de underdimensjonert for norske veier, jeg er usikker der men kanskje andre kan dele erfaringer her. 4. Motorfester - En del sliter med dunkelyder fra bak som kan være slitte motorfester. Typisk om du er alltid glad i gasspedalen. 250Nm fra 0 rpm gjør sitt med slitasje på motorfester. Om du har vibrasjoner og dunkelyder fra bakaksel ville jeg sjekket motorfestet. 5. Rust på bremseskiver - i3 sine bremseskiver tror jeg er laget av skrapmetall. Selv om bremser på elbiler brukes lite så ruster de allikevel ganske fort på i3. Anbefaler minst en hardbrems hverdag. Hold gjerne inne også håndbrekkknapp litt så du får slitt bakre del også. De ruster fort og jeg kommer ikke til å hive på orginale BMW skiver på denne men prøve Brembo da jeg har god erfaring med de hva gjelder korrosjon. More to come Technical Training manualer så du kan lese deg grønn om du ønsker: 08_I01-Heating-and-AC-Systems.pdf I01-I01s_LCI.pdf I01-Product-PresentationGB.pdf
  16. 5 points
    Da har jeg handlet meg nye (brukte) vinterhjul. Style 351 M-felger opprinnelig fra F10 og er 110% strøkne da de kommer rett fra pulverlakkering. Grå metallic farge som er nesten lik som bilen, ble sjukt bra om jeg skal si det selv. Elendig vær ute, men her kommer noen foreløpige bilder hvertfall. Nesten så man ikke vil bytte til sommerhjula når den tid kommer. 😛
  17. 4 points
  18. 4 points
    Enig med øvre taler her. På plass med striper!
  19. 4 points
    Striper er en selvfølge på en Alpina, noe annet ser bare ut som en "pimpet" 640i. Det blir ikke bling, folk som ikke har greie på det vil kanskje reagere på det men det hadde jeg iallfall ikke brydd meg om. På med striper 👍
  20. 4 points
    ///M-ini95

    Bytte olje/filter på automatkasse F25

    Gjorde jobben igår så skyter inn litt erfaring på dette. Først og fremst, som det blir nevnt over: ventilasjon! Det lukter helt jævlig av olja og lukta blir gjerne en stund om man søler her og der. Selve jobben er utrolig enkel, og jeg slapp heldigvis å gjøre dette med på garasjegulvet. Fiksa meg tilgang på en bukk som løfta typ 90-100 cm og det holdt. Det vanskeligste med jobben er å sørge for at temperaturen er slik den skal. Jeg hadde kjørt på forhånd så olja var typ 60+ grader varm da jeg begynte jobben. Tok typ 1 time før temperaturen i girkassen kom ned på et nivå som gjorde at man fikk riktig måling og at man fikk tid til å gå gjennom prosedyren før temperaturen steg. Jeg brukte kombinasjon av IR termometer og diagnoseverktøy. Brukte diagnose kun for å bekrefte at termometeret leste riktig temp, og på det verste var det snakk om 2 grader forskjell. Mål på både bunnpanne og det som på engelsk kalles "bell housing". Gjennomsnitt av det gir deg ganske bra indikasjon på hva temperaturen på oljen er. Et lite triks for å kjøle ned girkassen, kan være å sette oljeflaskene kaldt frem til man skal fylle på. Tenkte dessverre ikke så langt så måtte lese dagbladet i 1 time. Hva valg av olje gjelder ville jeg følt meg mest trygg med original ZF olje eller BMW. Edit: Ang addapsjonsverdiene. Jeg tror det man nullstiller selv gjennom å trykke gasspedalen osv osv går mer på kjøremønsteret til sjåføren. Reset via Ista sletter verdier som f.eks tar høyde for slitasje og slikt. Girkassa mi føltes ut som en jomfru etter å ha nullstilt via ISTA, og ikke jomfru på en god måte. Måtte kjøre noen km før alt føltes bra ut.
  21. 4 points
    Da var nok en Bmw handlet inn. Tenker jeg vil legge inn oppdateringer i samme tråden her om den 😊 Ble en Tds til 🤣
  22. 4 points
    Marius2002

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    Fordi alle andre gjør det Alpina er ikke som alle andre.
  23. 4 points
    Lade litt, i morgen er det screensharing med ProTuningFreaks i junaiten for å gå over fra betamap til ferdige OTS maps + kanskje få konfigurert litt forsiktige burbles.. 😇
  24. 3 points
    Ingvaldsen

    Off Topic-tråden, versjon 4(?)

    enig i mye du sier at Alpina hadde mye større prestasjoner i den store sammenhengen da enn nå, men den nye g3x b5 biturbo synest jeg er med på å skille seg ut på samme måte igjen. ikke minst touringen som idag er påstått verdens raskeste stasjonsvogn, dette er en bil jeg faktisk ser fram å kunne få tak i selv når den kommer ett stykke under millionen. som vist i filmen så er det akkurat slik min drømmebil ser ut, noe som kan virke som en kjedelig familiebil for uvitende men et vakkert råskinn uten å skrike etter for mye oppmerksomhet for oss entusiaster. kan det bli noe bedre vist man foretrekker en 5serie ?
  25. 3 points
    Tony Soprano

    Den store finn.no tråden.

    Jeg tok inn denne herligheten fra BMW forhandler i Tyskland i 2018. Solgte den like etter pga litt mye biler i heimen noe jeg angret litt på i etterkant. Kan anbefale denne bilen om du er på jakt etter en flott utstyrt 7er. Sjekk utstyrsliste 🤩 https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=170505857
This leaderboard is set to Oslo/GMT+01:00