Vinnerliste


Populært innhold

Viser innholdet med mest poeng siden 12/10/18 i alle områder

  1. 4 poeng
    mkj

    Bug ved opplasting av bilde 9.12.18

    Nja... Vi er nå på 3. utvikler som ser på saken. Det er sannsynligvis en quickfix det her, men komplikasjonene blir potensielt svært store om vi forhaster oss og "klipper ledningen med feil farge" 😉
  2. 3 poeng
    Rune-K

    Bug ved opplasting av bilde 9.12.18

    Er det ikke alltid den røde ledningen da. Også er det viktig med skummel musikk i bakgrunnen og skjelving på hendene før man klipper.
  3. 3 poeng
    Saltkjelen

    Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

    Her er det bare å vente på LCI-utgaven slik at de får ryddet opp i de håpløst stygge Toyota-look-a-like-utstikkende-baklyktene, den merkelige Hofmeister-kincken og innvendige hendler fra 1980. Ellers ser bilen totalt sett fin ut.
  4. 3 poeng
    Rune-K

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg bare må dele denne artikkelen fra Aftenposten som jeg kom over. https://www.aftenposten.no/bil/Dette-var-Sonja-Henies-svarte-smykke-12450b.html Helt utrolig at det finnes den typen biler i Norge også er det befriende med en eier som ikke ser det som en pengeplassering.
  5. 3 poeng
    dopus

    NEXT Europe 2019-1 kart

    Fannt 2019-1 karter for Europa for bmw NEXT navigasjonen til min 13 520d. Siden 2019 kartene for europa er såpass ferske å vansklige å finne på nettet så tenkte jeg at jeg kunne dele siden der jeg fannt kartene selv: https://yadi.sk/d/GnnO7eAU3XETgh Ikke superkjapp side å laste ned fra, men jeg lot den stå over natta. Glemte å skrive at det også ligger EVO og ROUTE kartet for europa på samme linken, men da som 2018 utgaver(2018-4 for EVO, og 2018-1 for ROUTE(
  6. 3 poeng
    Daniel.

    Den store finn.no tråden.

    Fy faen for en latterlig pris... 400k for en E91.. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=132724196
  7. 2 poeng
    Fredrik

    Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.

    Hvorfor? G20 er jo en ganske stor bil når den er praktisk talt like lang og bred som E39 og samtidig har en lengre akselavstand. Umiddelbart kan det derfor virke som om G20 størrelsesmessig er et perfekt kompromiss mellom dagens alt for store 5-serie og 3-serien da den var på sitt beste størrelsesmessig med E46. G20 er en perfekt 5-serie... 😊
  8. 2 poeng
    mkj

    Bug ved opplasting av bilde 9.12.18

    Jepp! Vi må utvide en av Bimmers sine virtuelle disker, men må gjøre noen ekstra kontroller før vi tør å trykke på knappen 😊
  9. 2 poeng
    Daniel.

    Den store finn.no tråden.

    Nei, det lå jeg merke til også. Er vel kun Finland, Sveits og Italia som har så små skilt? Får da i det minste håpe at den blir levert ferdig registrert på Norske skilt til den syke prisen.... Haha ja, for min del er mangel på M-Sport et stort minus. Fangerene, sort taktrekk og høyglans lister utvendig gjør bilen mye mer attraktiv. Uansett sykt overpriset.
  10. 2 poeng
    ISTA D er diagnose. ISTA P er progammering. SDP vet jeg ikke hva er.
  11. 2 poeng
    Fredrik 90

    Fredriks alternative bimmerstråd

    @[space] Godt å se at det er noen med elbil som fortsatt har bakkekontakt og innser realitetene vi står ovenfor i fremtiden rundt disse bilene. Ikke misforstå, jeg tror også elbilen har kommet for å bli. Men jeg tror ikke den kan erstatte fossile biler (eller hybrider) i dag, om 7 år eller 10 år. Det er så sinnsykt mye som må til for å få dette i orden. Alt fra infrastruktur, teknologi, vilje blandt folk og politikere samt satsing fra produsentene. I Norge har det vært lett å snu mange om til å kjøpe elbil, fordi det det er vanvittig mye penger å spare pga avgifter er høye på fossilbilene. Prøv dette i Tyskland, Storbritannia eller USA hvor fossilbilene ikke har avgifter. Tipper det tar minst 10 år før den gjengse bilkjøper i Tyskland vil være klar for dette, hvis ikke mer. Tenk bare på den infrastrukturen de må få på plass, så si hver eneste rastestopp langs Autobahn må ha ladestolper. Det kommer til å koste mye... Jeg registrerer også at myndighetene i USA nå vil trekke tilbake den rabatt ordningen man får ved kjøp av en ladbar bil. Ved kjøp av elektrisk bil så før man tilbake mellom 1500 og 7500 dollar avhengig av bilens pris. Storbritannia har allerede gått bort fra dette, så der får man ingen fordeler annet enn lav veiavgift. Samme med Danmark, de har snudd helt rundt. Så det er åpenbart ikke alle politikere og styresmakter som er posetive til dette. Det er jo snakk om tapte skatte inntekter, ikke alle land er like rike som Norge og kan prioritere miljø (ennå vi er blant de store oljeproduserende landene i verden, snakk om å kjøpe seg god samvittighet). De som vil kjøre elektrisk burde sitte på gjerdet på vente i noen år til, la tiden og utviklingen få jobbe for deg. I mellomtiden kan jeg anbefale en Euro 6,2 klassifisert dieselmotor. Aldri før har de vært sterkere, mer kultiverte og mer drivstoff effektive. Man kan kjøre i ukesvis uten å stoppe for påfyll, når påfyll trengs så tar det 4 minutter og koster 630 kr. Ikke trenger du å fryse nå i vinterkulda, du kan fint følge flyten i vestrefila og det er alltid diesel å få i pumpa samt at det er aldri kø der heller. Helt genialt 😀
  12. 2 poeng
    hsd

    Min E46 M3

    https://www.bimmerworld.com/Brakes/PFC-Direct-Drive-Rotors/PFC-Direct-Drive-V3-Rotor-E46-M3-CSL-Front-Left_2.html Var litt vanskelig å finne info, og ser ut som dem blir levert i 341mm istedet for 345m. uansett særdeles flotte skiver, har v3 til E36 M3 selv etter anbefalinger fra en som har kjørt skeive 2 sett med org bmw e46 m3 328mm skiver på bane. Jeg har ikke fått testet mine enda, men han ble ivertfall kvitt alle problemer når han bytta til pfc skiver også. TRF på forumet er forhandler av PFC. Ville ivertfall kjøpt pfc klosser forran og bak, det er noe helt annet enn de ebc greiene. Syns både klossene og skivene til ebc virker rett og slett jalla selv. Søker du litt rundt, så kommer det farlig mye dårlig om ebc. sprekker i skiver, bremsebelegg som river seg, bremsebelegg som skiller seg fra kloss o.l. Alle produsenter har dårlige reviews, men akkurat ebc kommer det opp latterlig mye på google. Ville heller gått for oem BMW klosser selv evt endless eller ferrodo.
  13. 2 poeng
    [space]

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Den artikkelen Fredrik 90 linket til i nettavisen synes jeg oppsummerer elbileie veldig godt. Det er rett og slett ikke for folk flest ennå. Aller mest på grunn av de stadige ladeprobemene. Når jeg hurtiglader nå er det med forventning om å ringe support for å få dritten til å funke. Selg elbil til 1 million mennesker til og se om det går bra... For meg som lader hjemme fungerer det egentlig helt topp i hverdagen. (Selv om jeg har begynt å kjøre X1 til Fredrikstad nå i kulda) Har du ikke mulighet til å lade hjemme, som gjelder VELDIG mange, kan du glemme elbil. 7 år er kort tid, og om virkelig VW mener det de sier om å kutte ut bensin/diesel, kommer de til å gå på en kjempesmell. Altså, jeg er veldig positiv til elbiler, men det kommer bare ikke til å funke om 7 år. Om 7 år har kanskje borettslaget i <sett inn valgfri oslogate> rukket å få gjennom forslaget fra styret om å pusse opp trappeoppgangen. Ladestasjoner til 40 biler? Glem det. Skal alle med gateparkering stå i ladekø på hurtigladerne? Glem det. Der er det lange nok køer allerede. Og det er jo ikke snakk om 5 minutter lading til 100% om 7 år. Alle produsentene reklamerer med "400km" rekkevidde på konseptene sine, som om det skal imponere noen. Gi meg 1000km og 5 minutter lading fra 30% til 100%. Da kan vi snakke.
  14. 2 poeng
    Takker @alfaduden! Det kan jeg tro var gode greier. Skulle gjerne kjørt en når de var nye, det tror jeg må ha vært litt av en opplevelse! Kjøpt meg speilreflekskamera som jeg leker med litt med! Foreldrene mine har en VW eUp! som bybil, snasen liten sak! Lavt tyngdepunkt og veldig kjapp. Fin liten bil å ha i byen. MEN nå til det morsomme. Jeg fikk en diger deleleveranse denne uken. Gikk amok på GS og Koed på Black Friday, haha. Det aller meste her er originale BMW-deler! Øvre, nedre registerkjededrev og oljepumpedrev. Registerkjedeskinner. Alle er originale BMW. Simmeringer til girkasse. Denne skal sitte innenfor simmeringen til girvelgeren på girkassa. Dette settet må være den største enkeltsummen jeg har brukt på én del så langt på denne bilen. Sett med pakninger til fordelerkassa. Disse får man ikke kjøpt enkeltvis fra BMW, kun hele settet. Kostet rundt 1200,- og det var med 20% avslag. Men det fine er at jeg nå har alle størrelsene, så skulle jeg trenge å bytte en enkelt simmering kan jeg kjøpe på mål, da de er i ganske vanlige størrelser. Mutre til stikkakslingene foran. Støtfangerfeste. Klistremerke til lokket til sikringsboksen i motorrommet, på engelsk! Et must for oss som ikke snakker så godt tysk. Et deksel som sitter på høyresiden av radiatoren. Den som satt på bilen var delvis knust i nedkant. Emblem til min fars Style 5-felger. Han mistet en til den intense varmen som var i sommer.. Fikk meg en tur i en kamerats 325xi E46 touring her om dagen! Gøy å kjøre 4-hjulstrekker, gleder meg virkelig til å bli ferdig med min. Registerkjede. Øvre registerkjede Oljepumpekjede. Øvre registerkjedestrammer. Bolt og skive til vibrasjonsdemperen på veivakslingen. Simmering til girvelgeren på girkassa. Oljeplugger til girkassa.. Plugger til radiatorviftedekslet og noen andre deksler. Frostvæskenivåføler! Ingen flere feilmeldinger i instrumentet, takk. Kjøpte også en brukt bryter til korsryggstøtte. Bryteren jeg har i bilen er ødelagt. Gleder meg til å komme i gang med dette i januar!
  15. 2 poeng
    opeth84

    1993 Bmw E34 Tds touring

    Savner å bruke denne på vinterstid-mye morro med bakhjulstrekk 😊 Sparer opp til overhaling av pumpa,kanaler begge sider og litt deler til frontstillingen,et stag bak og fikse rust under batteriet. Forhåpentligvis er det ikke så mye etter dette at den kan bli eu godkjent igjen!
  16. 2 poeng
    Dette ble ikke så verst! Flere bilder i tråden min om noen vil se mer
  17. 2 poeng
    TRF

    BMW dieselmotorer

    Vel, dere er inne på noe. Godt spotta med e46 VIN, for det er litt av poenget her. Det er også en DDE6, som for eksempel står i e6x, selv om denne er utvendig lik med DDE5 som står i sen e46. "Problemet" er at man aldri før (såvidt jeg vet) har kunnet kjøre motorer/ecuer med fra e6x "generasjon" (e8x/9x etc) biler i e38/39/46/53 generasjons biler. Arkitekturen er forskjellig, med bla innføring av CAS. Dette er grunnen til at du ser e46 med e90m3 v8 motor enten har e9x instrument, og mangler en hel masse greier som blinklysindikering etc, eller at man legger over "hele" sullamitten fra e9x, med de følgene det har. Disse har ofte også fått deaktivert ews etc for å få det til å fungere. Siden jeg er i diesel verden, så er 35d 286hk motoren noe av det bedre i denne tidsepoken. Det er dog ikke mulig å kjøre en slik motor fra DDE5, kun DDE6 er i stand til det. Og da oppstår problemet nevnte over. Etter ganske mye arbeid med software har vi nå fått til en løsning ser det ut til. Denne ecuen plugges i kontakten i e46, og eier beholder sine nøkler, sin ews, instrument etc. Løsningen ble utviklet og "benktestet" for ei stund siden, og dette er den første ecuen som går ut til kunde. Her når jeg dreiv å testa løsningen. Her er 35d 286hk koblet til min løpsbil, som faktisk har DDE4 ledningsnett. (beklager dårlig bilde). Neste på lista er jo at 35d aldri kom med manuell. Mens det er "enkelt nok" å få den til å fungere med manuell, så er det faktisk betydelige software forskjeller på en motor som skal gå med manuell vs automat, og da spesielt i såkalte "ramper", altså hvordan økning og minskning av moment skal gjøres under f.eks girskift. "motorsport" er bare fordi denne skal i en banebil, og man kjører vel ikke med deaktivert EGR og DPF på en registrert bil ? Neida.. skal gi meg. Når det er sagt Otis, så har jeg BMW Motorsport software til diesel, og fysisk ecu liggende. Og den ser også helt lik ut med unntak av spesiell merking, og interessant innhold da.
  18. 2 poeng
    Var en tur innom bilen idag, måtte jo se hvordan vingen tok seg ut 😅 Viste seg å være vel vanskelig å få den til å ligge i ro der den skal være men det gidde nå et lite inntrykk, tror det blir bra! Så noen stemningsbilder Mye annet snæx her også
  19. 2 poeng
    Gorg

    F34 320D Gran Turismo - Garasje!!!

    Litt bilder fra byggeprosessen
  20. 2 poeng
    carlhaakon

    E36 1998 "M3" BMW Cup bil

    Går som vanlig smått med meg. men gjør heller ikke ting i hast. venter fortsatt på bærebruer, men de nermer seg klare nå. jeg har startet lage bryterpanel til bilen. dette ble selvsagt skjert skakt da jeg ikke er flink med metall. men på grunn av litt forskjellige endringer på regler så må jeg ha mere knapper. det som skal inn er bryter til start av bilen, visker, lys, vifte til radiator, blink lys og nødblink. blir vel mer etterhvert. men skal kjøre orginal bryter på lys. fylt lys bryter blir flyttet. vil ha med denne i tilfelle. greit og ha om man skal stresse noen lit😅 så fort forstiling er på plass så skal det meste være klart får oppstart. har også prøvemontert demere fremme forstilling Fra TRF! dette er det nermeste man kommer BMW sine GTR supertoruing deler
  21. 2 poeng
    Klar for avgang Banekjøring-dokumentasjonen er klar. Selvfølgelig på blod-tysk Verdens fineste dag å kjøre på! Tankestopp Tananger. Møteplassen hvor vi treffer Stavangergutta på andre turer. Ingen som møtte meg denne gangen Så var det å vente her. De åpnet på slaget 17:59 I am in! Flott solnedgang. Ikke sant, @awt? Omsider kom båten også. VIP-plass, of course! Kakset meg til en forrett! Og et main course Legg merke til den ekstremt lave mengden chips. Opp og hopp! Klar for 1000 km, og 10.5 teoretiske timer til Spa i Belgia Rart å kjøre ut av ferja når det var beksvart i Danmark. Lysnet til etterhvert. Elendig transportselskap. Gjennom drittlandet før kl. 10! Sannheten er hard å svelge @danskiii! Finfin dag i dag også For en nerd. Fuel stop en eller annen plass i Tyskland. Her snakket jeg med en norsk haiker! Hadde han ikke luktet sur krabbe så hadde jeg kastet han med meg rett inn i teinen. Sol og 27.5 grader Dumt skilt! Belgien! Spa Der var vi fremme på Radisson Blu Palace Hotel i Spa-sentrum! Etter 9 timer, 1000 km og 2 stopp Gratis parkering rett utenfor hotellet. 18 euro for å parkere i parkeringskjelleren. Superfint rom Ut på middag med Michael og familien Alle bestilte Belgian Burger Fikk litt mer chips her. Kjempegod! Senere var det mer øl-ing i hotell-baren. Kjempehyggelig kveld Neste morgen, sjekket ut og kasta baggen i hengekøyen Fikk låne meg et par kjøre-hansker av Dieter! @awt og @andreaskarm har sagt de tar livet av meg visst jeg faktisk kjøper kjørehansker, så jeg håper det var greit å låne Inn på litt frokost før avreise til banen. Arme riddere faktisk! Ikke værst 2 minutt ned i gata var det en bensinstasjon med selvvask som åpnet 07:00. Perfekt timing. Med varmt vann i høytykken faktisk. Vi nermer oss banen, og CSLen til Michael er tørst Denne er blodstrøken og har kjørt 40.000 km. Han hadde kjøpt seg blå Endless-bremseklosser for anledningen. De kvein som juling! #becauseracecar Bilen har også understell fra Öhlins. Fremme ca. 07:45 og nyter soloppgangen Det var 2 andre E46-brødre Kjekt du møtte opp i siste liten @fxslin! Herlig stemning. Her har vi sjekket inn og fått oss startnummer! Vi fikk også ordnet slik at vi havnet i samme gruppe. Lurer på når jeg skal fjerne disse Solen står på! CSL. Mye kjekke leketøy. To stk. GT3 Touring faktisk. Gjør oss klar Sjekker dekktrykk og moment på hjulbolter. Porsche-heaven her også, akuratt som på Nürburgring. En GT3 og en GT3 Touring. Ser unektelig moro ut med en X-Bow GT3RS og GT2RS, naturligvis eiet av samme person. Hyggelig å menge oss med Porsche-klubben. Dieter kjører en gul 996 GT3, men den ble ikke klar denne sesongen. Første gruppe er ute å kjører. Ser sånn passe gøy ut En E36 M3 "GT" som kjørte utrolig bra. 7:17.55 på Nordschleife er jo ganske utrolig Tikker seg kalde etter de første rundene! Fy flate for en morsom bane Og rask! Det er kun 3 skikkelig harde bremsepunkt, resten er bånn fis og puse-bremsing. Det er fort gjort å kjøre for raskt opp den kjente Eau Rouge. Der er det temmelig bratt både opp og ned, og går raskt! Der er det om å gjøre å kjøre så nære veggen som mulig, for så å pyse-bremse litt, kaste deg ned i bakken og pyse-bremse litt på vei opp Skamgøy! Strøken. Her har vi Eau Rouge Høydepunktet hver runde Mellom hvert heat var det ca. 1 time pause. Nok å titte på i mellomtiden Michael fikk hjelmen sin airbrusha for anledningen Ble kult! Jeg hadde også planer om det, men fikk ikke tid. På griden Bytte av kjøregrupper. En gruppe kjører inn samtidig som neste kjører ut. Veldig pyntelig En splitters ny Alpine A110. Gøy å se. 250 hest og 1100 kg aluminium. Det var 2 stk. 1M på trackday. En var i vår gruppe Heftig S2000 på vei ut. Bros! En enorm Audi-et-eller-annet! Greit å ha kontakter i Porsche-klubben! Fikk stjålet oss noen stoler med grei utsikt GT3RS og GT2RS-eieren kaster seg fra bil til bil Heeelt gjennomvåt av svette. "You have to attack!" skriker han på tysk Rå bil! Og lyden er så dyp og barsk! 700 hp Kul "livery" Synd vi ikke havnet i samme gruppe @fxslin. Heftige bobler til pynt. Pokal og champagne til pynt. Tror ikke det var noen kåring i noen av gruppene. Jeg fikk ikke så utrolig mye med meg i den tyske "Driver's Briefing" 1Men i vår gruppe. Vi hadde noen fighter med denne her Boksen ved det gamle depoet. Eau Rouge. Justerer dekktrykk rett før vi kjører ut CSL på vei ut Denne runden hadde jeg med meg Dieter, som kan banen inn og ut med sin 996 GT3. Det var skikkelig gøy å få instruksjoner og få nailet plasseringer. Mange vanskelige pyse-bremsesteder da Michael er raskere enn meg i CSLen, så denne gangen fikk vi ikke parkert sammen Tok oss en ulovlig(?) tur til det gamle depoet, hvor bilene kysser veggen før de kaster seg ned i Eau Rouge. Utrolig gøy å være her Heisann! Rett ved siden av stål-veggen-of-death hvor jeg stod mesteparten av tiden. For et trøkk fra bilene Meg og Michael En Mercedes som havnet i sanden. Fikses lett med en slegge. Gjengen Audi-trollet. Strong wing-game Det tok jeg ikke bilde av, men her ser dere Porsche-gutta blåser bremsene rene med trykkluft. Hadde vært gøy med karbontak, @Gorg? Flott utsikt over banen. Nydelig område rundt også Smågammelt bilde Det er Eau Rouge. Flotte folk og flott dag! 26 grader og kjempesol! Siste rundene vi var ute så prøvde vi å kjøre mye sammen, og det var ufattelig moro Han nådde 230 på langsletta, men jeg nådde bare 200. På tide å få gang på CSL-i-fise-ringen! Siste chill før avreise. Kul hjelm Lar adrenalinen koke ned mens vi titter litt på de andre som kjører. Takk for laget, Michael! Helt rå dag Dekkene fikk kjørt seg hvertfall Bilen var tørst! På tide med V-Power Racing 100 Etter tanking kjørte jeg 6 timer non-stop til Hamburg Her ventet kebab i Hamburg(?) Burde hatt hamburger i Hamburg, men det kan vi ta neste gang Funky hotell over parkeringskjelleren. Snarveier til storbyer. Enda mer bensin Startnummer på Gøy å hilse på @awt på tur nok en gang! Men han kjørte av Autobahn med en gang han så meg. En eller annen plass i Danmark Øl-vann, med enorme mengder kullsyre! Fikk hvertfall vasket midtkonsollen. Koser seg i sola Kattevask hos Washngo i Ålborg Fremme i Hirtshals. Fjonge solnedganger på turen Kjekken Jeg vant to(!) flasker vann! På ferja var det hundrevis (ca.) av elektriske Fiat'er. Lugaren med finfin utsikt. Helt klin-kokos alene i baren! Klin-kokos alene på restaurant. Det var ikke mye selskap i min rak-ryggede date. Forret. Og 250 gram kjøtt, som jeg ikke klarte å spise opp. For første gang i historien. Og det var plutselig alt Takk for invitasjonen ned Michael! Fantastisk kjekke folk og en perfekt dag på banen
  22. 2 poeng
    stoltbmwelsker

    Får ikke trykk i kjøling M50B25

    Hvis du skrur av motoren så sirkulerer ikke vannet mer.
  23. 2 poeng
    på radiator kåpen
  24. 2 poeng
    Det korrekte navnet er vel auc sensor og den måler luftkvaliteten ifbm automatisk luft resirkulering.
  25. 1 poeng
    Finner jo alltid på noe å gjøre i garasjen selv om jeg burde jobbet i huset
Vinnerlisten er satt til Oslo/GMT+01:00