Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 04/22/18 in all areas

  1. 30 points
  2. 29 points
    Fahad

    F80 M3 Sakhir Orange LCI II

    Har kjøpt meg 2018 modell F80 med Competition Package 🙂 Norsk bil med 5 år garanti. Strøken utvendig og innvendig. Forrige eier har ikke fjernet folien på fothviler og M3 logoene engang 😁 Henter bilen på onsdag. Utstyrsliste: 21T 20"M 666 248 Oppvarmbar Rattkrans 2MK M Dct Whit Drivelogic 2VF Adaptiv M understell 302 Alarmsystem 322 Comfort Access System (Nøkkelløs) 3AG Ryggekamera 420 Ekstra mørke Bakruter 423 Gulvmatter i velour 430 Automatisk Avblendbare speil Utvendig, inkl el innklaffbare speil 431 Automatisk Avblendbart Speil innvendig 459 El.justering av Seter m/minne 508 Parksensor Foran og Bak 521 Regnsensor 534 Automatisk Klimaanlegg 544 Cruise Controll med bremsefunksjon 552 Adaptive LED hovedlys 563 Lyspakke 5AC Fjernlysassistent 609 Navigasjon Professional 610 Head-Up Display 654 DAB+ Radio 688 Harman/Kardon Høytalersystem 6CP Apple CarPlay Forbredelse 6NW Telefon m/Tråløs Ladning 6WD WiFi Hotspot 760 Individual Høyglanspolerte sorte lister 775 BMW Individual antrasitt taktrekk 7MA Competition Pakke 7MN M-Competition Pakke 8A7 Norsk Språkversjon 8AW Norsk Instruksjonsbok 8TH Speed Limit Information 2PA Tyveriskiret hjulbolter 2VB Dekktrykkindikator 2VC Mobility Kit 493 Bagasjeromspakke 494 Varmeseter foran 4AE Midtarmlene foran skyvbart 502 Lyktespyler system 5DA Deaktiverbar passasjerairbag foran 698 Area-code 2 6AC BMW Nødanrop 6AE BMW Teleservice 6AK BMW Online Service 6UH Trafikk informasjon 8TG Anti-theft system Legger ut noen annonsebilder:
  3. 29 points
    Gabz

    Gabz' E92 330XD

    INTRO: Bestemte meg for en liten stund siden for at det var på tide med en ny, ordentlig bruksbil. Skulle være en som for en gangs skyld fylte alle kravene mine slik at det blir så kompromissløst som mulig og slik at jeg faktisk beholder den lenge denne gangen. Etter veldig mye fram og tilbake i vurderingsfasen fant jeg denne, og etter litt prating med selger så bestemte jeg meg for at dette var bilen for meg. Meget fornøyd så langt! Solid og sterk rekkesekser, manuell, firehjulstrekk, lekker farge, godt utstyrt, morsom å kjøre men samtidig komfortabel, og ganske lav kilometer. FAKTA OM BILEN: E92 330D xDrive 2007-modell 6-trinns manuell M57D30TÜ2 Montegoblau 159.000km ved innkjøp UTSTYR (nevneverdig): Comfort access Adaptive xenonlykter Fjernlysassistent HiFi stereoanlegg Multifunksjon sportsratt Radio professional Elektrisk soltak Regnsensor Automatisk avblendbart innvendig speil Automatisk avblendbart utvendige speil Elektriske sportsseter med memory Justerbar korsryggstøtte PDC foran og bak Webasto Cruisekontroll med bremsefunksjon Setevarmere Automatisk klimakontroll Fremskyvbart armlene Climate comfort frontrute Velour gulvmatter Alarmsystem Koppholdere Lyktespylere Dynamic pakke Comfort pakke Storage compartment pakke Lyspakke PLANER: (x) = ferdig(-) = ikke gjort enda (x) KW v2 coilovers (gjort av forrige eier) (x) Svarte grillnyrer (gjort av forrige eier) (x) Mtec V4 AE-pærer (x) LED skiltlys (x) ZHP girkule (x) Fjerne tåkelys og montere luftinntak (x) Bytte alcantara-ratt med helskinn (x) Originale BMW-emblemer (x) Hvite sideblinklys (x) Nye kjenningsmerker (x) Svarte N-merker (x) LCI start/stopp-knapp (-) LCI baklykter (-) LCI M3 lysbryter (-) M-sport frontfanger (-) M-sport bakfanger (-) M-sport sideskjørt (-) Spoiler på bakluke (-) Ettermontere svart taktrekk (-) Ettermontere skinninteriør (-) Awron E9xDGA display (-) Bygge ny eksos (335-look) (-) Svarte lister rundt vinduer (-) BlackVue DR750S-2CH dashcam Tuning: (x) Swirl flap delete (-) TRF Steg 2 mapping (-) TRF DPF-delete downpipe (-) TRF EGR-delete pro-kit Anlegg: (x) Pioneer SPH-DA130DAB (x) Ground Zero GZCS 100BMW-C (x) Ground Zero GZCS 200BMW-SW (x) 2x 10" Focal E25KX (x) Custom NZC basskasse (x) Helix P SIX DSP (x) DD Audio DM2500 (x) 4Connect Stage 2 kabling (x) Ground Zero lyddemping Hjuloppsett 2018: Originale BMW Style 311 8x19" ET30 med 235/35R19 9x19" ET41 med 235/35R19 + 20mm spacere BILDER (slik den ser ut ved innkjøp):
  4. 29 points
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Var på en shoot i helgen med Wallem Foto og kompisen hans aleksartphotography. Gøy å få litt bilder i fart
  5. 27 points
    Digger dette bildet 😍
  6. 25 points
    Da var vi hjemme! Takk for alt, Nürburgring Noe som har irritert meg (til tårer) etter at jeg hilset på CSL-en, er den flotte pakningen/listen den hadde på øvre bakkant av fangeren (Bølgene dere ser i "lakken" er beskyttelses-folie han har på hele fronten ) Her ser dere god forskjell! Helt krise! Fjomper den av! Jeg hadde faktisk en perfekt tetningslist liggende! (Den skulle brukes i koppholderen, men var ikke myk nok.) Ca. der, ja? Nyydelig bøy! Der var fangeren listet! Listen går hele veien Kaboom! Nå har jeg også sexy CSL-gap! Men dæven, hva er det som henger oppe til venstre her? Kjøpt på Nürburgring Jeg trengte ikke stjele strøm fra koblingsboksene på kabelgaten heller. Skiltet går nemlig på M POWEEEEEER! Uten lys på Naboen kan bare polere Mercedesen sin til armene faller av, det hjelper ikke mot M Power
  7. 24 points
  8. 24 points
    Hehe, jeg begynte faktisk å lure i første sekund. Ja, liten tvil om at shadowline er pent. Det er nok ikke utenkelig at det kommer på, men i så fall vil det kun skje på øvre del av bilen. Dvs. at alt under dørskulderen vil ha de originale chromeelementene. Ellers gikk det med en del timer med shining i helgen, med uvurderlig hjelp fra @ahj og @idapederse som var på Oslotur. Planen var å legge coating, men da jeg må rette noen irriterende parkeringsbulker, samt lakkere fangere, sideskjørt og panser, ble det kun lagt et lag med Swissvax Concorso. Ellers ble jeg skremt av hvor møkkete interiøret var (!). Jeg gremmes så mye at jeg tok et par runder på om jeg skulle legge ut bildet eller ikke.
  9. 23 points
    lagunilla

    Prosjekt F82 M4

    På tide å vekke opp tråden med en fin oppdatering. GTS ratt som ble bestilt for en stund siden har endelig kommet. Alcantara med oransje senter, passer bra med bilens farge😁 Dette var en stund siden, men etter bilferien fikk jeg på downpipe fra VRSF, JB4 og BMS innsug montert på og fått testet bilen skikkelig på bane.
  10. 23 points
    Da dere er jeg endelig ferdig med denne møkkasaken hvertfall hva angår bilen. Kompenasjon prøver jeg fortsatt å få til. Frende har lagt seg flate, bilen hentes i morgen, merker jeg savner å kjøre skikkelig bil igjen. Da rekker jeg hvertfall ett siste treff i år på Våler. "Saken er vurdert og alt skal nå være i orden. Vi beklager at du måtte vente noen dager på en avklaring, men her var det lagt inn feile opplysninger ved tegningen og vi måtte avklare omstendighetene rundt dette. Det er nå vurdert at du ikke kan lastes for dette"
  11. 23 points
  12. 23 points
    Vi kjører på videre ISOFIX-deksler må på. Det ble en sinnsyk forskjell! Siden jeg er æresmedlem av Original-Polizei (Jeg måtte jo arrestere @Frode D) så ryker Angel-Eyesene rett ut! Huff a meg! Det var bedre. Nå er parklyspære og parklyspæreholder bestilt Jaja, boys and girls. Det er en grunn til at jeg ikke har delt et motorrom-bilde før. Her ser det temmelig bæsje ut. Her har noen tidligere eiere montert en kombinasjon av gardintrapp og stillas som stabstag. Samt et kjempestygt luftinntak. Det skal visstnok være fra GruppeM (som jeg hadde i Z4 Coupé, men det var jo tøft ) Bilde av bilen uten nese-kanal og deksel under motoren. Dette var ikke på bilen av en eller annen grunn. Luftinntak-monsteret et fjernet så godt som kan gjøres. Denne luftkanalen til hjulhuset kan jo fjernes. Det er ikke hull til den i CSL-fangeren. Mer hestekrefter per tonn, check! Nå vettu! Der var nese-kanalen på plass Der var luftinntaket på plass også. Den plastikk-dingsen som kaster luften til høyre over nyrene. Deksel under motoren på plass. Mer downforce! Mindre drag hvertfall Gardintrapp/stillaset. Det var bedre, ja! OEM-Power! Så var det dette her, da. Ferdig! Nei, nå var det ferdig! Her manglet det en bolt. Nå mangler det ikke en bolt lengre. Gammel radiomodul. Gammel radiomodul byttes i ny radiomodul fra 2005-modell. Den nye har støtte for AUX-mode. Men hva skulle dette her bety? Radiomodulen var ikke koblet til noenting. Det var kun dette galskapet som var tilkoblet. Det gikk til den uoriginale spilleren som stod i før. Dette må evakueres øyeblikkelig! Rive rive! Ser her ja. Dette gidder jeg ikke. Grøsset klippes og dras ut i begge ender Vekk med seg! Holder det i alle fall ryddig. Da var det spillerens tur! Ny spiller fra 2005-modell Funker jo til og med! Nåværende status på bilen Nå er det en liten matpause før det fyres videre
  13. 23 points
    Guttungen lærer tidlig.
  14. 23 points
  15. 22 points
    2002 BMW M3 SMG II i Titansilber Metallic Da var drømmebilen fra ungdomstiden kjøpt! Importert fra Tyskland i 2003. Hatt minst 2 eiere siden da. Jeg hadde faktisk lyst til å prøve meg på en SMG II-bil, og jeg liker det til nå Denne er skremmende fin i lakken, noe som sikkert betyr at den har vært krasjet og omlakkert. Mulig å finne ut dette? Interiøret er jo helt og greit. Bilen trenger litt pleie og kjærlighet, og det skal den få hos meg! Men fytti rakkern som det drar!! Jeg trodde Z4 Coupe 3.0si liksom var sprek. Beklager virkelig, @StigJ, men dette var helt andre boller! Det er fantastisk å ha S54-motoren i livet sitt! Standard utstyr som er verdt å nevne: - Automatisk klima - Takluke - Navigasjon - Telefon(!) - Elektriske seter - PDC - Regnsensor - Xenonlys - 6 CD-skifter - Harman Kardon-anlegg - Multifunksjonsratt Oppgraderinger fra noen eiere siden: - Bilstein PSS10 coilovers - OZ Racing Ultraleggera 19" felger - BMW Performance-frambremser fra 135i med CSL-bremseskiver - Original M3 CSL-bakluke - Replica M3 CSL-frontfanger med splittere lakkert i sort - M3 CSL-Diffuser lakkert i sort - Carbonfiberskiftere på ratt - Forsterket bakstilling - Ny(ere) clutch - Angeleyes - Semsket skinnratt - Feilplassert M-merke - Sotede ruter - LED-skiltlys - Powerflex foringer Oppvarmingsfasen, altså! Og her skal den bo, utendørs, stakkars Nå freses det avgårde til Nürburgring allerede på torsdag!
  16. 22 points
    Gabz

    Gabz' E92 330XD

    Fikk inn et par pakker idag og. Begynner med den minste, nemlig pakken jeg har ventet på som en liten unge i en måneds tid nå. Var noe forsinkelser i Tyskland som gjorde at det tok litt tid, men fikk iallefall en termokopp som plaster på såret. Mmmmmmm. Endelig er denne skjønnheten i hus. Stor forskjell. Et par før- og etterbilder: Tusenlapp for en girkule virker litt mye, men er utvilsomt verdt det. Blir en helt annen følelse å kjøre bilen, denne kula er så utrolig mye diggere å holde i og gir et helt annet inntrykk. Mer vekt i den også, noe som faktisk merkes. Utseendemessig er det jo også en stor forbedring. Anbefales på alt av BMWer. Hadde denne i E39en jeg bygde òg, og skal ha den i alle manuelle BMWer framover og. Når det gjelder den andre pakken fra GS, så er det noe de fleste her inne virker å ha ventet lenge på. Luftinntak-erstattere for tåkelysene Får se når jeg får montert de.
  17. 22 points
    TRF

    Dyno - TRF vs ?

    Jeg har i flere andre innlegg pratet mye om tuning og motorstyring, i et ærlig forsøk på å fjerne en del myter, og gjerne erstatte dem med fakta. Jeg påstår relativt hardnakket at det er store forskjeller på tuning, selv om de gjerne hevder å oppnå det samme. For er 300hk = 300hk? Hva betyr egentlig dette tallet for oss? Men enda viktigere, hva er gjort i motorstyring for å oppnå dette resultatet? Hvilke bieffekter har det? Og her er vi ved kjernen av problemet rundt ettermarkedstuning. Det er nesten umulig for deg som kunde å vite noe om produktet du betaler for, annet enn selgers gjerne fargerike og ambisiøse ord. Vi får ofte inn biler som allerede er trimmet, men som velger å gå over til våre produkter. Dette gjelder en betydelig andel av bilene som kommer inn, anslagsvis oppimot halvparten. Jeg tar et gebyr for å sette bilen tilbake til original, og har ingen interesse i det som er der fra før, det representerer bare et ekstra skritt som må tas hånd om før vi installerer vårt produkt. Dette sier jeg da jeg fra et teknisk ståsted vet hva som gjøres ved tuning, og hvilke teknikker som brukes. Jeg "vet" derfor med rimelig sikkerhet hvordan det er utført. Jeg har dog måttet komme til den erkjennelse av at det at jeg "vet", betyr ikke nødvendigvis at dette uten videre overføres til brukere / kunder som tross alt ikke ser hva som skjer i motorstyringa med egne øyne. Med denne erkjennelsen friskt i minne valgte jeg derfor å bruke noe mer tid på en kundebil, for bedre å illustrere dette for kunden og andre brukere, og ikke minst det flotte fellesskapet her på bimmers.no. Bilen, en e9x 325d 197hk, er et perfekt eksempel da det er en motor som ofte diskuteres og benevnes som "lik 330d" etc. Dette stemmer ikke, den har bla et helt annet innsprøytningsannlegg enn 30d, som betydelig begrenser hvor mye effekt man trygt kan ta ut. Den har også mindre innsugsventiler enn 30d. Forutsetninger: Bilen ble først kjørt i dyno med eksisterende tuning. Dette gir eksisterende produkt best mulig forutsetning ift adapsjoner. Bilen ble ikke flyttet mellom "konkurrent"/"original"/TRF Steg 2. Stropping og alt er urørt, og temperaturer monitorert med datalogging. Dyno ble kjørt uten last og lastcelle inaktiv. Ingen parametere er endret på dyno hverken før, under eller etter demonstrasjonen. Det er heller ikke teknisk mulig å endre parametere mellom "runs" innenfor samme "session". Det er ikke nyttet noen korreksjonsfaktor. Ingen (!) justeringer er foretatt på mine produkter. Standard produkt er lastet inn, og kjørt. Disse har vært uendret i mange år. "Original" er foretatt med oppdatering. Mao, direkte fra SP-daten, og ikke noe som jeg selv har "justert". Bilen hadde fjernet DPF og montert større IC når den kom. Ingen mekaniske endringer utført før etter testen var ferdig. DPF påvirker resultatet, IC gjør ikke. Tuningen bilen hadde er oppgitt til å være "Stage 2 - 285hk", som deretter har fått fjernet DPF og ny dyno kjøring hos samme leverandør. Dette er en respektert leverandør, og arbeidet deres er, sett ift bransjestandard, på ingen måte dårlig ("bransjestandard" er dog på ingen måte bra). Jeg kommer ikke til å oppgi hvem som har levert dette. Beklager om tittelen dermed oppleves som click-bait, men den er faktisk høyst riktig i et utvidet perspektiv på tross av dette. Så til dyno kjøringa: Stiplet er dreiemoment (obs, i fot-pund), og heltrukket er effekt (i HP) på hjul. I teksten under ser vi kolonnene "Eng HP" og "Eng Torque". Som vi ser en god økning. Dog noe ujevnt ift at adapsjoner allerede har satt seg, og ikke minst gir den 256,6 hk, og ikke "over 285hk". Dette er det første trekket med helt kalde kjølere, og den greide faktisk bare 256,6hk en gang, deretter lå den på 250-251hk. Den har turtallsperre satt godt over 5200rpm (hvilket er meningsløst rent teknisk). "Originalt" gir den 209hk. Normalt bremser disse ca 203-205hk (skal være 197), og jeg tilskriver de siste 5hk til manglende dpf. TRF Steg 2 er oppgitt til 270hk. Og det bremser normalt 268-273. Så også her denne dagen Den gav jevnt 271-273. OBS! TRF Steg 2 har hardcut på eksakt 5000rpm. Avbøyinga av kurva ifra ca 4650rpm er derfor ikke reell, men noe dynoprogrammet gjør for å glatte ut det ekstremt bråe fallet. I realiteten holder kurva samme retning som på 4500rpm hele vegen til 5000rpm. Det er dessverre ikke mulig å ta bort mer "smoothing" enn det som allerede er gjort. Nesten 20hk mer toppeffekt, men faktisk så mye som nesten 30hk mer på 4000rpm. Bedre og bredere register, ingen stygge "dupper", og ikke minst så leverer det eksakt det som loves. To be continued...
  18. 22 points
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Det har skjedd mye det siste halvåret, og noe av det som gledet mest var at Mike fra Stanceworks tok kontakt med meg og ville ha en "feature" av bilen på siden deres. Dette er noe jeg alltid har tenkt på som uoppnåelig, så det var veldig gøy! Her er artikkelen for de som vil lese. Bare overse at det er noe feil; som at jeg ikke kjøpte 335'en i 2007, men at det var en 2007 mod. I slutten av juni reiste vi på tur til Wroclaw i Polen, på Raceism Event, som er et av de største treffene i Europa når det kommer til stance. Starter med Fjordline fra Bergen til Hirtshals. Obligatorisk Erdinger-bilde: Første gang med oppgradert lugar, Captains View var Ok+ Det gikk så fort gjennom Danmark at vi glemte å ta bilder, men vi husket ett i Tyskland! Meget komfortable seter, så det ender ofte opp med "soccer mom" grep på rattet. 1200km senere var vi fremme på hotellet, etter en kjapp avspyling (jekt med glasscoating). Etter mye frem og tilbake fikk jeg plassert bilen på anvist plass. Endte opp rett foran scenen snute mot snute med en riiimelig oppjassa M3 Ikke noe bra plass for bilder, men det ble mye oppmerksomhet rundt bilen. Endte opp med en Top 16- plassering (blandt ca 1000 biler), noe som var veldig uforventet og utrolig gøy! Det var ikke barer bare å få med seg "pokalen" hjem i en allerede fullastet bil.. Bilen stod rett ved siden av konfetti-kanonene så det ble litt pynt på den når vinneren ble kåret(!) Beklager til de som får whiplash av bildet.. Fikk tømt noen bøtter med vann over bilen for å få det bort. Rundet 7500km på telleren når jeg kom hjem, så er ikke kjørt så altfor mye på et år. Fikk ikke med meg E30meet i år heller, men satser på det blir en tur til neste år.
  19. 22 points
  20. 22 points
    TRF

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Så, hvor kan man, på et generelt og ikke spesifikt grunnlag, være bekymret for hva dette kan overføre? Fordelingskassa har en clutchpakke som "klemmer på" for å overføre krefter til fremaksel ved behov. Den kan ikke stå på "100%" hele tiden da dette vil føre til betydelig utfordringer på en bil som skal brukes på gata. Derfor reguleres dette aktivt, sånn at den tillater avvik i rullehastighet. En slik clutchpakke er dermed ikke så ulik alle andre clutchpakker, som clutch på en bil med manuell gir, eller "clutchpakker" i en automatgearkasse. Disse utsettes for forskjellige belastninger sett opp i mot grenseverdier, men primært kan man dele det inn i belastninger mot - maksimalt overførbart moment når lukket (standfriksjon, og dermed alltid er høyest), og mot - koblingsøyeblikk / regulering. Se for deg dette at vi snakker om en bil med manuell gir, også glemmer vi xdrive en liten stund. Dersom du øker momentet vil du til slutt komme til et tidspunkt hvor du, mens bilen er i gir og kjører, uten at du bruker clutchpedal, begynner å slure. Clutchen greier ikke å overføre momentet, da du har overskredet "maksimalt overførbart dreiemoment". Så tar vi samme scenario, men drar av dreiemoment nok til at dette akkurat ikke inntreffer. Hva skjer da om du forsøker å "rivstarte", og slurer litt mye? Jo du vil trolig greie å overbelaste lamellen. Og selv om den har nok å gå på til at "den greier å koble", så er det ikke tvil om at du nå vil slite mye mer clutch enn du gjorde før. Hva kan du påvirke, såfremt du fortsatt skal starte hardt? Koblingstid. Vi vet alle at du ikke kan slippe clutchen veldig sakte i et slikt scenario, men heller må la den koble relativt brått om den skal "ha en sjanse". Det er mao clutchpakka man normalt er bekymret for ift den natur og oppgavene den løser. Det er ikke veldig mange som er bekymra for å overbelaste ei 53dz manuell kasse, da rent mekanisk havari ved overbelastning er svært sjeldent, og slike saker normalt er kraftig overdimensjonert. (ref at dette er en av de mest populære kassens på hardt trimmede "gatebiler"). Så, for å øke clutchens evne til å takle de nye utfordringene vi har gitt den, vet vi at du ved lyskrysstart må redusere koblingstida ift når motor var original (slipp clutchen fortere). Hva er det neste du kan gjøre? Ikke så mye uten å bytte deler. Dette skiller seg fra automat kasser. Det automatkassa her kan gjøre er å øke lamelltrykket, og oppnå det samme som om man hadde montert ei hardere plate på din bil med manuell gir. Mao, økt overføringsevne. Platetrykk og koblingstid er noe som reguleres aktivt hele tiden, med hjelp av data fra ecu. På samme måte er det med xdrive. Dette reguleres aktivt, med hjelp av info fra ecu om dreiemoment som kommer. Det betyr, at kalibrerer du motoren riktig, slik at verdier og funksjoner er intakte og ikke "juksa" med, så "ser" drivlinja hva som kommer, og justerer deretter. Dette naturligvis bare inntil et visst punkt. Dette gjør det allerede altså under "styring" eller "pre Control". Deretter kommer "regulering" inn i bildet (umiddelbart), og dette er årsaken til at det går bra også når motor ikke er kalibrert som den burde. Dersom drivlinje "ser" at det kommer 400Nm, men i realiteten kommer det 600Nm, så vil dette føre til mer slipp en den forventer å se under kobling. "Regulering" slår inn, og den korrigerer. Dette gir en noe høyere slitasje enn når den "treffer bedre" med pre control verdier. Så, når kan vi "overrumple" drivlinja? Vel, det første er om ikke vi lar ecu sende riktig informasjon (og "all" tuning jeg har sett jukser med dette). Deretter kan vi rett og slett sende nok moment til at den må "regulere på" alt den har for å greie å holde (noe økt slitasje), og til slutt kan vi sende nok moment at selv når drivlinja "legger på alt" så slipper det. Hvor havner xdrive i dette? Det er svært uvanlig med slike alvorlige problemer som siste tilfelle. Og dette er det 2 gode årsaker til. Den første er at disse faktisk er noenlunde robuste (har pleid å være). Det er rett og slett svært lav problemrate relatert til slipp som følge av at man har overskredet maksimalt overførbart moment. Rent mekanisk tilsier også all erfaring at de er relativt robuste, og få til ingen tilfeller av mekanisk havari som følge av overbelastning ved "tuning". Det siste poenget er dog viktig, og det er å forstå hva fordelingskassa gjør under akselerasjon. Bakaksel drar fullt, og det gjør ved behov også fremaksel. Det betyr, at det er først når du får slipp på bakhjul at du vil sende "100%" frem. Ved slipp på bakhjul så har man redusert overførbart moment med en faktor ift slipprate, men helt borte er det jo ikke. Det betyr at "100%" i dette tilfellet ikke må misforstås. xdrive forsøker ikke å drive bilen som en fremhjulstrekker (som mange tror), men derimot som en bil med senterdiff med sperre. Rest kreftene som er igjen her er altså ikke "900Nm", men derimot det som ikke kommer seg til asfalten gjennom bakhjul. For å få alle kreftene til å gå gjennom clutchpakka i xdrive må du altså ha 0 friskjon på bakhjul, og det er et ganske spesielt scenario (dog ikke umulig). Det er ikke dette som er tilfellet med "rivstarter" / "lyskryssdueller" som folk prater om. Her har du enorme mengder overførbart moment gjennom bakhjul. Så oppsummert, forstå styring (pre control) vs regulering. Forstå komponentene. Og sist men ikke minst, hva skjer når drivlinja har slipp den ikke greier å håndtere (normalt)? --> Torque reduction command. Det er dette som skjer hver gang automakassa girer opp, allerede før man har noe slipp.
  21. 22 points
    Tror jeg knipset ny favoritt i kveld
  22. 22 points
    Haugalandet har ankommet Tananger Sjekker dekktrykk og vindstyrken mens vi venter på Stavangergutta. Der har vi dem. Rett i pumpene. Da ruller vi inn i ferja! Det var litt av en hyggelig ferjekø Gøy å trille inn sammen med alle rånebilene Pluss to Ferjarier Kjekt med grei plassering God burger på ferja! Jeg var den eneste(!) som drakk Champagne på Gledens Dag! Alle(!) andre hadde øl Fy skam! Danmark er raskt over. Her er vi i Flensburg. Haugalandet først! Gøy å fulle superbensin Enda mer JetFuel! Der var vi plutseligt fremme, etter 13+ timer med kø, kø, kø og veiarbeid hele veien langs A1. @andreaskarm var først fremme. Heder og ære! Ganske fint hotell Lindner Digg! Vi tok oss noen øl og regional vin på Cockpiten i Dorint-hotellet. Knakende god gjeng Good morning! Tidlig opp og hopp. 06:30 Ticket kjøpt! Banen åpner kl. 08:00. Da er vi klare Skamrå M3 Taxi Da har vi hatt oss første runden! Med særdeles lite trafikk og bare kos Her sitter jeg på med fartsfantomet @andreaskarm! Det går fort i den lille X1en Ble ny pers på han også. 10:06. Satser på under 10 min med ny bil i August Mange ringtools på parkeringsplassen Jaaa, GT2RS Denne så vi hele tiden hele turen! Den fulgte etter oss tror jeg RÅTT! To gode naboer Da var det @Mkalle aka King of The Ring som skulle ha meg med rundt i sin leide Ford Fiesta ST Dette gikk styggfort! Helt utrolig 9:22 i den lille fjerten. Når vi leverte bilen så ble utleieren veldig imponert over tiden. "In this car? Really?! ...Devil!" Og han skrøtte av M3en min Suser nedover mot Adenau Vi overlevde Jeg står og ser på biler som kjører ut på banen og kommer tilbake mens @andreaskarm sitter på med King of The Ring. Dette er livet altså Very strøken M3 Her har vi jo Stavangergutta King of The Ring is back Det subber bittelitt på bakhjulene mine ja Det brakte godt i kompresjonen i Foxhole, i karusellen og Flügplatz Men det ble ny pers på meg også! 10:10 McLaren 675LT Spider Det obligatoriske bildet! Deilig(!) å være her med M-bil Rutevask! Da tar vi en stripe på Ringwerk Kul jakke Men den kosta 99 Euro, sparer pengene til M3en Rå M5 til pynt. Det var også turistkjøring på GP-banen! Jeg tok ikke turen utpå der med subbingen og "usikkerheten" på bilen min rett etter kjøp. Men neste gang... På balkongen til Stavangergutta på Dorint-hotellet. Rå utsikt over GP-banen, litt av Nordschleife og slottet! Kompisen vår. GT2RS Sinnsykt rå og dyp lyd fra denne i forhold til GT3RSene som også kjørte. Så var det en tur til Adenau for å kjikke litt Herlig. M Coupe Rått ringtool (Med fine felger) En MINI som kjørte rett i autovernet i Adenau med et smell! Airbagene løste ut på siden. Fører og passasjer var heldigvis OK. Jeg og King of The Ring dro til Brunchen mens gamlepappa @andreaskarm tok seg en cowboystrekk på hotellet. Drar man litt opp til fjells i Brunchen finner man en kul sving å stå i Lamborghini Aventador SV Her må vi pigade steke maten selv! Men det var sinnsykt godt. King of The Ring fikk spesialservice og fikk servert ferdigstekt biff. Alle andre måtte steke selv. Så var det på Stavanger-terrassen for noen øl og "Prøv å ikke le" Det var sinnsykt moro! Jeg var helt elendig. Jeg sprakk med en gang. Finfin frokostbuffet på Lindner! (Det eneste madammen likte med Nürburgring-besøket våres ) I dag var det Cars & Coffee ved GP-banen, og fullstendig kaos på veiene. Og folk overalt! Yes! Mye folk! Utrolig tøff M3 Treffet var helt sykt svært. Tusener på tusener av biler, og minst tre milliarder folker. Drifting var det også Tror det var mulighet for drift-taxi, men vi sjekket ikke opp i det. Tilbake til Brunchen-fjellet vårt! En Scud! Masse folk i Brunchen også i dag. En Weissmann, det er ikke hver dag. Da var vi på vei hjem, plutselig. Stavangergutta skulle være en dag ekstra. Sexy ass Mye kult på Autobahn også Superbensin! Vi stoppet i Bremen, kremby det, altså Herlig øl langs elva i solnedgangen. Good times Frokost på Radisson Blu. Freser mot Hirtshals. En liten Lambo langs veien Scandinavian Park for litt Harryhandel. Jeg handlet kun på Beate Uhse, det ble en liten presang til madammen Besøkte et stor vaske-anlegg i Aalborg, ved Bilka. Ren og pen! Middag på Bone's! Svær brus! Mye middag for 149,- Tok en alternativ vei til Hirtshals, via Løkken. Hvor vi stopte på stranda Hirtshals Båten er på vei inn. Ferjekøen. Og der va vi plutseligt hjemme! En kanonkjekk tur
  23. 21 points
    Da var oppgjørets time kommet. I dag skal det bli perfekt! Hvordan er det å pusse isopor? Jeg prøvde først med pussepapir. Det var en smule håpløst, så jeg fyrer opp roboten Med sånn passe grovt papir Utgangspunktet. Etter gaaaaanske mange minutter med pussing! Endte opp med å pusse heeelt ned! Men man kommer ikke helt inntil fangeren, der er det nemlig en list. Etter en runde med Dremel Og en ekstra runde med Dremel Her har jeg også frest ut hull for magnetene for å komme helt til bunns! Der var den helt i bunn! Prøvemonterer. Her er bilde av hvor fangeren "drypper" ned under lyktene. Lager meg noe støtte-greier av noe moro i restekassen Litt mikkmakk må til Her er the final edition av mottrykk-prototypen! Da er det bare til å montere. Sweeeeeeeeeeet! Sitter som en kule Ser bra ut under lyktene også Åpningen under panseret skal faktisk være slik Et lite ekstra pustehull! Spyler av den litt kladdemerker med brannslangen Digg!
  24. 21 points
    Tok en del bilder da jeg byttet luftbelgene, så tenkte å smette sammen en rask DIY Bytte av luftbelger BMW F11 Dersom bakenden på din kjære F11 viser antydninger til å være like uproporsjonert som det opererte bakpartiet til Isabel Raad, er det fare på ferde! Her må noe gjøres - trene eller operere? Start med å ta bilen i nærmere øyensyn og lokaliser hvilken side bilen har fått en dupp. I dette tilfellet var hoftepartiet like på felgen som Arbeiderpartiet etter inntoget til Jonas Gahr Støre og Trond Giske sine nachspiel-sprell - følgelig det var lite annet å gjøre enn å konstatere betydelige problemer. Det kan være problemer med kompressoren, men ettersom kun den ene siden slet med å oppnå korrekt høyde så vil det 99% sikkert være en av luftbelgene dine som har tatt kvelden. Løsningen er enten å sette vekk bilen til Bavaria som fikser dette for omtrent halvparten av prisen en klinikk på Majorstua tar for at en vilkårlig blogger skal slippe å trene squats, eller du kan gjøre jobben selv. Jeg kjøpte inn to stykk luftbelger fra Arnott, levert fra MaxAir.no, til upåklagelige 4 290 kroner. Start med å jekke opp bilen med en billig jekk fra Clas Ohlson (i motsetning til Espen P. A. Lervaag er jeg ikke sponset) - funker utmerket i kombinasjon med en BMW-jekkekloss fra eBay. Sikkerheten i høysetet - finn frem noe trevirke eller annet virkelig sikkert, for å forhindre at bilen faller ned dersom jekken skulle gi etter. Plasser også bakdekket slik at det kommer med på bildet, for å illustrere hvor kult det er med brede bakdekk. Pass også på at du har nylakkert bremsekalipperne et par uker før luftbelgen ryker, så ser det freshere ut på bildene I noen tilfeller er luftbelgen helt punktert (ved stor lekkasje), mens ved mindre lekkasjer kan belgen fortsatt være litt hard (som en klassisk semi-boner på dansegulvet en lørdags kveld). Jeg ble frarådet å stikke hull på belgen med kniv siden den visstnok kunne eksplodere, men gjorde det likevel. Stakk et lite hull først, lot nok luft sive ut, før jeg laget et større hull. Dette gikk selvfølgelig helt fint, uten tilløp til dramatikk! Etter at belgen er tappet og luften i belgen dermed er like fraværende som realitetsorienteringen til Miljøpartiet de Grønne , er det bare å begynne på toppen av belgen og vri den ut. Samtidig illustrerer bildet at jeg sannsynligvis tilhører de 1,3% av Norges advokater som faktisk kan bli skitten på kontorfingrene Ingen DIY uten et klassisk froskeperspektiv-bilde. Dessverre ingen frosker tilstede, så bildet måtte jeg ta selv. Vi ser at bunnen av belgen er festet med en form for plastikk-klips. Jeg tok like greit frem et flatjern og vippet opp bunnen. Dette gikk lett og fint Lirk ut belgen slik at den kommer til sin fulle syne. Belgen henger nå omtrent tilsvarende som Saddam Hussein om ettermiddagen den 30. desember 2006 - kun hengende etter en liten løkke/kabel. Det viktigste nå er å ikke ødelegge luftkabelen fra kompressoren, da denne skal kobles til den nye luftbelgen. Dette er viktig, så ingen morsomheter her. Let først gjennom hele boden uten å finne riktig verktøy, så setter du deg ned og lurer på hva du driver med, før du så legger deg i grusen 10 minutter og drømmer om M4. Ring en kompis som har riktig verktøy, hent dette, og en time senere så er du klar for å skru ut festet til luftkabelen. Etter ti minutter med banning, fikling og jokking (muligens omtrent som en vanlig kveld på soverommet med dama) er du endelig ferdig, og kabelen er frigjort. I motsetning til IKEA-produkter, der en alltid kaster monteringsanvisningen og ender opp med å bruke syv timer på å montere en skjenk og har to deler og 14 muttere til overs, lønner det seg faktisk å lese installasjonsveiledningen. Da er det såre enkelt. Kabelen står nå bare å venter på å penetrere en ny og stram luftbelg! Endelig kan du dra frem den nye luftbelgen og vise den stolt frem. Produktet fra Arnott virker meget solid, og i mine øyne bedre enn det originale faenskapet som mange har hatt så store problemer med. Stikk kabelen rett i det åpne hullet (i motsetningen til en sen lørdag kveld er det faktisk ikke så vanskelig å treffe rett hull her), og tre belgen inn på plassen sin. Begynne med å feste den i toppen. Etter å ha festet belgen i toppen, kan du dra bunnen ned og feste plastikk-klipset. Pass på at det sitter godt festet. Belgen er nå skrukkete som følge av vakuum, men vil så snart du tar i tenningen blåse seg opp like raskt som en boler som blir nektet adgang på et hvilket som helst utested. På med tenningen i bilen, og belgen blåser seg fin og stram! Dette lover bra. På med felgen igjen og senk bilen forsiktig ned slik at belgen får blåse seg ytterligere opp underveis. Fjern så jekken helt, og beundre at bilens proporsjoner nå er tilbake der de var. Gjør tilsvarende på andre siden, slik at begge belgene er nye. For oss med OCD er dette viktig. Nyt gjerne en Lollipop i solen etter endt arbeid, med strategisk utsikt til doningen!
  25. 21 points
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00