Leaderboard


Popular Content

Showing content with the highest reputation since 06/25/18 in all areas

  1. 33 points
    lagunilla

    Prosjekt F82 M4

    Dårlig med svar her folkens, litt mye å gjøre på jobben. Ble BRG gitt😁!!
  2. 30 points
    INTRO: Bestemte meg for en liten stund siden for at det var på tide med en ny, ordentlig bruksbil. Skulle være en som for en gangs skyld fylte alle kravene mine slik at det blir så kompromissløst som mulig og slik at jeg faktisk beholder den lenge denne gangen. Etter veldig mye fram og tilbake i vurderingsfasen fant jeg denne, og etter litt prating med selger så bestemte jeg meg for at dette var bilen for meg. Meget fornøyd så langt! Solid og sterk rekkesekser, manuell, firehjulstrekk, lekker farge, godt utstyrt, morsom å kjøre men samtidig komfortabel, og ganske lav kilometer. FAKTA OM BILEN: E92 330D xDrive 2007-modell Montegoblau 6-trinns manuell M57D30TÜ2 159.000km ved innkjøp UTSTYR (nevneverdig): Comfort access Adaptive xenonlykter Fjernlysassistent HiFi stereoanlegg Multifunksjon sportsratt Radio professional Elektrisk soltak Regnsensor Automatisk avblendbart innvendig speil Automatisk avblendbart utvendige speil Elektriske sportsseter med memory Justerbar korsryggstøtte PDC foran og bak Webasto Cruisekontroll med bremsefunksjon Setevarmere Automatisk klimakontroll Fremskyvbart armlene Climate comfort frontrute Velour gulvmatter Alarmsystem Koppholdere Lyktespylere Dynamic pakke Comfort pakke Storage compartment pakke Lyspakke PLANER: (x) = ferdig(-) = ikke gjort enda Eksteriør: (x) M-sport frontfanger (x) M-sport sideskjørt (x) M-sport bakfanger (x) Bytte tåkelys med luftinntak (x) Lakkere vinduslister svart (x) LCI baklykter (x) Mtec V4 LED AE-pærer (x) Osram LED skiltlys (x) Nye kjennemerker (x) Svarte N-merker (x) Svarte grillnyrer (gjort av forrige eier) (x) Bytte karbon-emblemer med originale (x) Fjerne soting på sideblinklys (x) Kode på US blink (-) Spoiler på bakluke (-) 335i-look eksos (-) Karbon diffuser Interiør: (x) Montere M3 skinninteriør (x) ZHP girkule (x) Bytte alcantara-ratt til helskinn (x) LCI start/stopp-knapp (-) Ettermontere svart taktrekk (-) Awron E9xDGA display (-) BlackVue DR750S-2CH (-) BlackVue B-112 (-) LCI M3 lysbryter Motor og drivverk: (x) KW v2 coilovers (gjort av forrige eier) (x) Swirl flap delete (-) TRF Steg 2 mapping (-) TRF DPF-delete downpipe (-) TRF EGR-delete pro kit (-) xHP xDelete Anlegg: (x) Pioneer SPH-DA130DAB (x) Ground Zero GZCS 100BMW-C (x) Ground Zero GZCS 200BMW-SW (x) 2x 10" Focal E25KX (x) Custom NZC basskasse (x) Helix P SIX DSP (x) DD Audio DM2500 (x) 4Connect Stage 2 kabling (x) Ground Zero lyddemping i dører (x) Ground Zero lyddemping i bakskjermer (x) Ground Zero lyddemping i bagasjerom Hjuloppsett 2018/19: Originale BMW Style 311 8x19" ET30 med 235/35R19 9x19" ET41 med 235/35R19 + 20mm spacere BILDER (slik den ser ut ved innkjøp):
  3. 30 points
    Klar for avgang Banekjøring-dokumentasjonen er klar. Selvfølgelig på blod-tysk Verdens fineste dag å kjøre på! Tankestopp Tananger. Møteplassen hvor vi treffer Stavangergutta på andre turer. Ingen som møtte meg denne gangen Så var det å vente her. De åpnet på slaget 17:59 I am in! Flott solnedgang. Ikke sant, @awt? Omsider kom båten også. VIP-plass, of course! Kakset meg til en forrett! Og et main course Legg merke til den ekstremt lave mengden chips. Opp og hopp! Klar for 1000 km, og 10.5 teoretiske timer til Spa i Belgia Rart å kjøre ut av ferja når det var beksvart i Danmark. Lysnet til etterhvert. Elendig transportselskap. Gjennom drittlandet før kl. 10! Sannheten er hard å svelge @danskiii! Finfin dag i dag også For en nerd. Fuel stop en eller annen plass i Tyskland. Her snakket jeg med en norsk haiker! Hadde han ikke luktet sur krabbe så hadde jeg kastet han med meg rett inn i teinen. Sol og 27.5 grader Dumt skilt! Belgien! Spa Der var vi fremme på Radisson Blu Palace Hotel i Spa-sentrum! Etter 9 timer, 1000 km og 2 stopp Gratis parkering rett utenfor hotellet. 18 euro for å parkere i parkeringskjelleren. Superfint rom Ut på middag med Michael og familien Alle bestilte Belgian Burger Fikk litt mer chips her. Kjempegod! Senere var det mer øl-ing i hotell-baren. Kjempehyggelig kveld Neste morgen, sjekket ut og kasta baggen i hengekøyen Fikk låne meg et par kjøre-hansker av Dieter! @awt og @andreaskarm har sagt de tar livet av meg visst jeg faktisk kjøper kjørehansker, så jeg håper det var greit å låne Inn på litt frokost før avreise til banen. Arme riddere faktisk! Ikke værst 2 minutt ned i gata var det en bensinstasjon med selvvask som åpnet 07:00. Perfekt timing. Med varmt vann i høytykken faktisk. Vi nermer oss banen, og CSLen til Michael er tørst Denne er blodstrøken og har kjørt 40.000 km. Han hadde kjøpt seg blå Endless-bremseklosser for anledningen. De kvein som juling! #becauseracecar Bilen har også understell fra Öhlins. Fremme ca. 07:45 og nyter soloppgangen Det var 2 andre E46-brødre Kjekt du møtte opp i siste liten @fxslin! Herlig stemning. Her har vi sjekket inn og fått oss startnummer! Vi fikk også ordnet slik at vi havnet i samme gruppe. Lurer på når jeg skal fjerne disse Solen står på! CSL. Mye kjekke leketøy. To stk. GT3 Touring faktisk. Gjør oss klar Sjekker dekktrykk og moment på hjulbolter. Porsche-heaven her også, akuratt som på Nürburgring. En GT3 og en GT3 Touring. Ser unektelig moro ut med en X-Bow GT3RS og GT2RS, naturligvis eiet av samme person. Hyggelig å menge oss med Porsche-klubben. Dieter kjører en gul 996 GT3, men den ble ikke klar denne sesongen. Første gruppe er ute å kjører. Ser sånn passe gøy ut En E36 M3 "GT" som kjørte utrolig bra. 7:17.55 på Nordschleife er jo ganske utrolig Tikker seg kalde etter de første rundene! Fy flate for en morsom bane Og rask! Det er kun 3 skikkelig harde bremsepunkt, resten er bånn fis og puse-bremsing. Det er fort gjort å kjøre for raskt opp den kjente Eau Rouge. Der er det temmelig bratt både opp og ned, og går raskt! Der er det om å gjøre å kjøre så nære veggen som mulig, for så å pyse-bremse litt, kaste deg ned i bakken og pyse-bremse litt på vei opp Skamgøy! Strøken. Her har vi Eau Rouge Høydepunktet hver runde Mellom hvert heat var det ca. 1 time pause. Nok å titte på i mellomtiden Michael fikk hjelmen sin airbrusha for anledningen Ble kult! Jeg hadde også planer om det, men fikk ikke tid. På griden Bytte av kjøregrupper. En gruppe kjører inn samtidig som neste kjører ut. Veldig pyntelig En splitters ny Alpine A110. Gøy å se. 250 hest og 1100 kg aluminium. Det var 2 stk. 1M på trackday. En var i vår gruppe Heftig S2000 på vei ut. Bros! En enorm Audi-et-eller-annet! Greit å ha kontakter i Porsche-klubben! Fikk stjålet oss noen stoler med grei utsikt GT3RS og GT2RS-eieren kaster seg fra bil til bil Heeelt gjennomvåt av svette. "You have to attack!" skriker han på tysk Rå bil! Og lyden er så dyp og barsk! 700 hp Kul "livery" Synd vi ikke havnet i samme gruppe @fxslin. Heftige bobler til pynt. Pokal og champagne til pynt. Tror ikke det var noen kåring i noen av gruppene. Jeg fikk ikke så utrolig mye med meg i den tyske "Driver's Briefing" 1Men i vår gruppe. Vi hadde noen fighter med denne her Boksen ved det gamle depoet. Eau Rouge. Justerer dekktrykk rett før vi kjører ut CSL på vei ut Denne runden hadde jeg med meg Dieter, som kan banen inn og ut med sin 996 GT3. Det var skikkelig gøy å få instruksjoner og få nailet plasseringer. Mange vanskelige pyse-bremsesteder da Michael er raskere enn meg i CSLen, så denne gangen fikk vi ikke parkert sammen Tok oss en ulovlig(?) tur til det gamle depoet, hvor bilene kysser veggen før de kaster seg ned i Eau Rouge. Utrolig gøy å være her Heisann! Rett ved siden av stål-veggen-of-death hvor jeg stod mesteparten av tiden. For et trøkk fra bilene Meg og Michael En Mercedes som havnet i sanden. Fikses lett med en slegge. Gjengen Audi-trollet. Strong wing-game Det tok jeg ikke bilde av, men her ser dere Porsche-gutta blåser bremsene rene med trykkluft. Hadde vært gøy med karbontak, @Gorg? Flott utsikt over banen. Nydelig område rundt også Smågammelt bilde Det er Eau Rouge. Flotte folk og flott dag! 26 grader og kjempesol! Siste rundene vi var ute så prøvde vi å kjøre mye sammen, og det var ufattelig moro Han nådde 230 på langsletta, men jeg nådde bare 200. På tide å få gang på CSL-i-fise-ringen! Siste chill før avreise. Kul hjelm Lar adrenalinen koke ned mens vi titter litt på de andre som kjører. Takk for laget, Michael! Helt rå dag Dekkene fikk kjørt seg hvertfall Bilen var tørst! På tide med V-Power Racing 100 Etter tanking kjørte jeg 6 timer non-stop til Hamburg Her ventet kebab i Hamburg(?) Burde hatt hamburger i Hamburg, men det kan vi ta neste gang Funky hotell over parkeringskjelleren. Snarveier til storbyer. Enda mer bensin Startnummer på Gøy å hilse på @awt på tur nok en gang! Men han kjørte av Autobahn med en gang han så meg. En eller annen plass i Danmark Øl-vann, med enorme mengder kullsyre! Fikk hvertfall vasket midtkonsollen. Koser seg i sola Kattevask hos Washngo i Ålborg Fremme i Hirtshals. Fjonge solnedganger på turen Kjekken Jeg vant to(!) flasker vann! På ferja var det hundrevis (ca.) av elektriske Fiat'er. Lugaren med finfin utsikt. Helt klin-kokos alene i baren! Klin-kokos alene på restaurant. Det var ikke mye selskap i min rak-ryggede date. Forret. Og 250 gram kjøtt, som jeg ikke klarte å spise opp. For første gang i historien. Og det var plutselig alt Takk for invitasjonen ned Michael! Fantastisk kjekke folk og en perfekt dag på banen
  4. 29 points
    Fahad

    F80 M3 Sakhir Orange LCI II

    Har kjøpt meg 2018 modell F80 med Competition Package 🙂 Norsk bil med 5 år garanti. Strøken utvendig og innvendig. Forrige eier har ikke fjernet folien på fothviler og M3 logoene engang 😁 Henter bilen på onsdag. Utstyrsliste: 21T 20"M 666 248 Oppvarmbar Rattkrans 2MK M Dct Whit Drivelogic 2VF Adaptiv M understell 302 Alarmsystem 322 Comfort Access System (Nøkkelløs) 3AG Ryggekamera 420 Ekstra mørke Bakruter 423 Gulvmatter i velour 430 Automatisk Avblendbare speil Utvendig, inkl el innklaffbare speil 431 Automatisk Avblendbart Speil innvendig 459 El.justering av Seter m/minne 508 Parksensor Foran og Bak 521 Regnsensor 534 Automatisk Klimaanlegg 544 Cruise Controll med bremsefunksjon 552 Adaptive LED hovedlys 563 Lyspakke 5AC Fjernlysassistent 609 Navigasjon Professional 610 Head-Up Display 654 DAB+ Radio 688 Harman/Kardon Høytalersystem 6CP Apple CarPlay Forbredelse 6NW Telefon m/Tråløs Ladning 6WD WiFi Hotspot 760 Individual Høyglanspolerte sorte lister 775 BMW Individual antrasitt taktrekk 7MA Competition Pakke 7MN M-Competition Pakke 8A7 Norsk Språkversjon 8AW Norsk Instruksjonsbok 8TH Speed Limit Information 2PA Tyveriskiret hjulbolter 2VB Dekktrykkindikator 2VC Mobility Kit 493 Bagasjeromspakke 494 Varmeseter foran 4AE Midtarmlene foran skyvbart 502 Lyktespyler system 5DA Deaktiverbar passasjerairbag foran 698 Area-code 2 6AC BMW Nødanrop 6AE BMW Teleservice 6AK BMW Online Service 6UH Trafikk informasjon 8TG Anti-theft system Legger ut noen annonsebilder:
  5. 29 points
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Var på en shoot i helgen med Wallem Foto og kompisen hans aleksartphotography. Gøy å få litt bilder i fart
  6. 27 points
    Digger dette bildet 😍
  7. 26 points
    lagunilla

    Prosjekt F80 M3 LCI II

    Lagunilla's BMW M3 Competition LCI II Velkommen til tråden min! BMW nr 6 ble en F80 LCI II produsert Mai 2018. Denne bilen har tatt over min tidligere BMW M4. Tidligere eid av BMW Norge, så denne bilen er levert med absolutt alt! Utstyrsliste: 1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES21T 20"M LT/A.W.ST.SP.SP.666 M /F. MT230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT248 STEERING WHEEL HEATING2MK M DCT WITH DRIVELOGIC2NK M CARBON CERAMIC BRAKE2PA LOCKING WHEEL BOLTS2VB TYRE PRESSURE INDICATOR2VC TYRE REPAIR KIT2VF ADAPTIV M SUSPENSION302 ALARM SYSTEM322 COMFORT ACCESS SYSTEM3AG BACKUP CAMERA415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW417 ROLLER SUNBLIND, REAR SIDE WINDOWS420 SUN PROTECTION GLAZING423 FLOOR MATS, VELOUR428 WARNING TRIANGLE430 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR PACKA459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE4WL INT. T. FIN. CAR.FIB.W. H.T.F.BL.CH502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)552 ADAPTIVE LED HEADLIGHT5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL5AG LANE CHANGE WARNING5AS DRIVING ASSISTANT5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE5DL SURROUND VIEW5DP PARK ASSISTANT609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL610 HEAD UP DISPLAY654 DAB TUNER688 HARMAN/KARDON SURROUND SOUND SYSTEM698 AREA-CODE 26AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL6AE TELESERVICES6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES6AM REAL TIME TRAFFIC INFORMATION6AN CONCIERGE SERVICES6AP REMOTE SERVICES6NW TELEPHONY WITH WIRELESS CHARGING6UH TRAFFIC INFORMATION6WD WIFI HOTSPOT760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME7M9 IND.HIGH-GLOSS SA.CH.L.W.EXT.CON7MA COMPETITION PACKAGE7ME M DRIVERS PACKAGE7MN M COMPETITION PACKAGE850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT8A7 LANGUAGE VERSION NORWEGISCH8AW NORWEGIAN / ON-BOARD DOCUMENTATION8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS8R9 REFRIGERANT8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE8TG ANTI-THEFT SYSTEM8TH SPEED LIMIT INFO993 MODEL YEAR CODE9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION 431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D490 SEAT BACK WIDTH ADJUSTMENT521 RAIN SENSOR534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING563 LIGHTS PACKAGE775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE Tillegsutstyr montert hos oss (Bilia Skøyen:) - M-Performance frontleppe i karbon - M-Performance diffuser bak i karbon - M-Performance bakluke spoiler - M-Performance eksos i titan med karbon stusser - M-Performance grill Sånn ser bilen ut idag: Sammen med @Fahad: Også et prosjekt jeg allerede har startet med. Airlift P3 understell. Mange som er mot og selv garanti avdelingen reagerte på dette, men det er nå min bil og jeg har lenge ønsket å prøve luft understell selvom jeg reiser mye. Målet er ha skjult anlegg med custom tank: Testfit med treplater: Treplater foliert 2x kompressor festet på platene: And the result: Festet treplatene med borrelås og kompressorene sitter på treplata med fjæring: Andre planer for bilen: - JB4 eller Bootmod3 - VRSF Catless Downpipe i titan - Injen eller BMS innsug - El. Bakluke - Space ut alle hjula **Kommer mer**
  8. 25 points
    Da var vi hjemme! Takk for alt, Nürburgring Noe som har irritert meg (til tårer) etter at jeg hilset på CSL-en, er den flotte pakningen/listen den hadde på øvre bakkant av fangeren (Bølgene dere ser i "lakken" er beskyttelses-folie han har på hele fronten ) Her ser dere god forskjell! Helt krise! Fjomper den av! Jeg hadde faktisk en perfekt tetningslist liggende! (Den skulle brukes i koppholderen, men var ikke myk nok.) Ca. der, ja? Nyydelig bøy! Der var fangeren listet! Listen går hele veien Kaboom! Nå har jeg også sexy CSL-gap! Men dæven, hva er det som henger oppe til venstre her? Kjøpt på Nürburgring Jeg trengte ikke stjele strøm fra koblingsboksene på kabelgaten heller. Skiltet går nemlig på M POWEEEEEER! Uten lys på Naboen kan bare polere Mercedesen sin til armene faller av, det hjelper ikke mot M Power
  9. 24 points
    Kanskje han var på tankskipet som felte Ingstad? Mener å ha lest at siste radiomeldingen tankskipet sendte var "DREI", kan hende media ikke fanget opp "M'en"? At @magneten var mannen bak radiosignalene og siste melding skulle vært "M DREI"? 🤔
  10. 24 points
    Tusen takk til min venn @lagunilla for M Performance leppa og perfekt utført jobb!
  11. 23 points
    Drømmebilen. Da har det skjedd en uventet ting i huset her . Jeg har klart å finne min ultimate drømmebil fra jeg var i tenårene til dags dato ,nemlig en 1986 535 i. Men før sakens kjerne ,skal dere få en litt historie om mitt forhold til nettopp e28 og hvorfor denne. I 1996 var jeg 22 år og 3 mai dette året kjøpte jeg en 86 modell grisestrøken 538 i på telleren : Jeg husker jeg var kry som en hane med musikk fra disse : Og ikke minst Techno : Var livet herlig på den tiden . Samme året på høsten ,var jeg i et bryllup i Sandnes . Før dagen var jeg på Bavaria Sandnes og der stod en Arktis blau original 535i uten m styling . Dæven den var så fin ,akkurat sånn jeg likte den . Men i og med jeg hadde handlet fire mnd før ,var ikke det et tema. Allikevel glemte jeg aldri denne bilen ,den var helt spesiell. Årene gikk og livet som e28 eier gikk greit stortsett,men i 2001 ,måtte jeg dessverre selge min da en mer fornuftig familiebil overtok e28ens rolle. Var grusomt når de reiste med den. Årene gikk og plutselig dukket jo opp denne e34en og resten kjenner dere til 😀 E30 MEET 2014. Dette var året da jeg dro på mitt første BMW treff med den grønne og på dette treffet skjer vendepunktet: Her på vei med vogn . Avslapning og kos med fine mennesker : Så skjer det noe på dette treffet som gjør at huet til Jan begynner å svirre . Jeg blir kjent med en herremann der vi sitter over en kald øl og diskuterer gamle minner og jeg forteller om en e28 jeg så i Stavanger i 1996 . Han begynner og smile og sier at den bilen har kameraten min stående i et lokale på jobben og ikke brukt på hundre år . Da kjente allerede da at ,dæven hvor stor er sjans for at sånt lever enda? Så enkelt ,gi meg et pip om den skal selges . Etter en stund i 2014 ,så fikk jeg nyss om at hvis den skulle selges ,så skulle det være til en som kunne fikse den og ta vare på den. Igjen ,årene gikk som dere vet ,har jeg ikke hatt sjans til å tenke på noe veteranbil ,hvertfall ikke e28 og e30 som er blitt svinedyre . Og har jo laget en e34 TDS og i hele fjor ,så jeg var jo ferdig med alt og skulle jo slappe av. Men så en lørdag før lille julaften skjer der noe dramatisk og her er historien: Som dere ser lengre opp ,holdt jo jeg og Fredrik på med bilene våres . På vei hjem ,lå der en melding fra Mr x som jeg velger å kalle personen. Der står :Bilen skal bort innen nyttårsaften så du må hente den . Kjente svette ,kvalme om hverandre. Det å kjøpe bil før jul ,er skjelden god butikk da enn har brukt millioner på alt annet 😀😀. Tenkte at ,nå har du en sjans og aldri mer. Lørdag for en uke siden satte jeg meg i bil til Stavanger og møtte min Mr x. Han sa at bil står lagret i varm garasje siden 2010 og har ikke vært rørt siden. Var jeg spent? Hva skjulte seg under lagringspressening etter ti år? Vi går inn i lokalet og i et hjørne står der en bil med presenning over. Er spent selv sier han og vi løfter opp presenning bak og du milde himmel!!! OG DU MILDE HImMEL,jeg ble sjokket over å se den igjen. Kvalm ,uvel og allikevel så lykkelig. Var akkurat som tiden hadde stoppet opp. Tilstanden på bilen var jo knallbra ,ikke feilfri men generelt veldig bra . Jeg snakket med datteren min og vi ble enig denne tar vi. Så ja dere ,jeg og min datter har kjøpt bilen jeg så på i 1996 og er et ekte garasjefunn uten sidestykke . Fra da vi tok av presenning Og hva har vi kjøpt ? En original urørt 1986 solgt ny i Norge med det meste av utstyr . Han som kjøpte denne ny,må ha vært rik mtp interiør og ekstrautstyret . Interiør : Et til : Så et fra siden : Så gårsdagen da den ble hentet . Her er den flyttet på : Og her ser den dagslys for aller første gang på 10 år : Og en meget stolt Mini : Og fire timer senere ,hjemme hos oss : Og dere er jo nysgjerrige på bilens tilstand og ,så her er den: Lakk og karosserimessig ,veldig bra ,skal poleres og shines . Rust i gulv ved der du hviler foten på førerside skal sveises. Motor har ikke vært startet på lenge og ville ikke starte da den ble satt bort. Men det er nok lett å fikse . Ellers skal den være 100 prosent original uten noe form for senk og styling. For dette er en bil som skal holdes original for en gang skyld ,og verdien på disse blir jo ikke mindre heller. Tilslutt ,ja hvor stor er sjans for å finne en bil man så på i1996 ? Nå i 23 år senere står den her .😀
  12. 23 points
    lagunilla

    Prosjekt F82 M4

    På tide å vekke opp tråden med en fin oppdatering. GTS ratt som ble bestilt for en stund siden har endelig kommet. Alcantara med oransje senter, passer bra med bilens farge😁 Dette var en stund siden, men etter bilferien fikk jeg på downpipe fra VRSF, JB4 og BMS innsug montert på og fått testet bilen skikkelig på bane.
  13. 23 points
    Da dere er jeg endelig ferdig med denne møkkasaken hvertfall hva angår bilen. Kompenasjon prøver jeg fortsatt å få til. Frende har lagt seg flate, bilen hentes i morgen, merker jeg savner å kjøre skikkelig bil igjen. Da rekker jeg hvertfall ett siste treff i år på Våler. "Saken er vurdert og alt skal nå være i orden. Vi beklager at du måtte vente noen dager på en avklaring, men her var det lagt inn feile opplysninger ved tegningen og vi måtte avklare omstendighetene rundt dette. Det er nå vurdert at du ikke kan lastes for dette"
  14. 23 points
  15. 22 points
    Tenkte kanskje eg skulle starte en ny liten tråd. Lite flink til tråd skriving selv, men syns det er artig og lese, så får vel prøve og bidra litt. -Dessuten er det så kjipt at facebook og sosiale media overtar,blir ikke det samme. Hadde en gang en liten tråd på bimmeren.no,men det forsvant jo. Så dette blir foreløpig en litt `catch up to date` historie... Stadig nye småprosjekter, men syns historien til bilen må med, så begynner litt tilbake i tid. Prøve og gjøre det kort.. men er dårlig på dette, så får bli som det blir! E30 m3,som eg har eid siden 2003.. hatt myyye morro med den, og den har blitt velbrukt i sine tidligere dager. Den fikk etterhvert endel rust og den ble plukka i filler, og karrosseriet fiksa opp i litauen.. var jo dette som var i den tråden på bimmeren. Fikk skallet hjem og begynte montering, dette var vel høsten 13 og fikk forsåvidt bilen ok isammen til sommer 14, men smådetaljer og show and shine er i utgangspunktet ingenting for meg, har rett og slett aldri hatt øyne, eller kompetanse for denslags. Er vel greit og poengtere fra starten her at s50/54 o.l ombygginger aldri har vært på tema.. hadde e30 m3 med m5 motor alt på 90 tallet, og etter eg kjøpte denne i 03 har det kun vært s14 på tema.. riktignok en liten tanke om turbo tidlig på 2000 tallet. Her er faktisk et bilde før bilen ble demontert, og garasjen bygd... de to skulle bli nære venner Bilen var egentlig bra teknisk da også, men rusten begynte og vise seg både her og der. Her bilen komt til litauen, hadde på et gammelt understell for flyttingen sin del. Ble jo fryktelig rotete med gamle bilder i forskjellige størrelser her, ser man er ute av forum og pc trening .:p Viser iallefall at det var endel arbeid, var vel snakk om 6-800 timer i kapp,sveis og grunnarbeid og lakk. All gammel rust ble kappa bort, og alt slipt til stålet før grunning etc.. Så bilen var kjørbar sommeren 14, men hadde litt småproblem med forstyrringer i ledningsnettet til motoren.. og en thermostat som bare tulla, så avlyste tur til e30 meet i siste liten. -haika heller bort og var litt turist. Første tur ut, og kjørte rett på eu kontroll. Den gikk greit igjennom der, og de virka mer imponert av og kikke under en resten av bilen. Bilen hadde på dette tidspunkt alt en relativt nybygd motor (bygd i 2006,men kun kjørt ca 20.000km, med ny evo2 blokk og stempel, store spjeldhuset og eksos manifold, carbon boks, datasprut, dyser, kammer, lett svinghjul etc. Men måtte plukke litt på den under oppussingen av bilen også... Dynapack bremsing; Forøvrig samme motor i to forskjellige dynapacker, ny og gammel dynapack. Den bremsa 193 hjul hester i den nye,ca 10 mer i den. gamle kanskje ca 230-35 i motor (mer om motor vs hjulhest kan fort komme på et senere tidspunkt) Under montering av bilen så var det lagt opp til moderne abs bremser, type mk60 fra e46m3. Hadde lagd bremseskiver på mål foran, 315mm med skrudde senter og kalippere fra e46 m3. Dette var jo et prosjekt for seg selv siden eg er old school og ville kjøre bbs rs o.l, som er litt vanskelig og få til med rett innpress på m3 forstilling. Bak var det 300 mm skiver og kalipper fra e32 750 og litt sleggemekk. Resten av understellet var HR coilovers, z3 1.9 tannstang, alu bærearmer, grN foringer etc. Finner lite bilder av dette i farten.. Sesongen 15 var vel ganske redusert, med og bli pappa etc. Dette førte vel til for mye tid på nett som spora inn på stadig nye ideer. Lite lokalt treff i regi av bmwccn på årabrot gokart bane. Ellers stod den vel mest her. H Høsten 15, 2.7 prosjektet. Ble mye lesing og pønsking på deler og detaljer rundt bygging av ny motor. Ny evo3 blokk ble bestillt, stroker veiv med tilhørende råder fra arrow, stempler fra mahle motorsport i usa.. alt dette etter design og tegninger til en viss s14 guru i tyskland. Denne er designa til og tåle 9000 rpm, da med samme eller mindre resonans en sport evo 2,5 veiv har på 7200 rpm. LIgger endel jobb i dette oppsettet, men og få noen tall hva eg kunne forvente i effekt, det var umulig.. litt sånn sære greier ja. Skjønte jo at dette kom til og koste litt,og som alltid så ble budsjettet sprengt relativt fort, så det var vel bare og fullføre prosjektet. Bestilte bmw motorsport lagersett,oljepumpe,veiv og rådelager.. svinghjul med tenner 60-2 til trigger fra sverige. Ville kjøre flatreim oppsett, så ble en spesial laget svingningsdemper bestilt i australia, kun ei reim, og planen var og bygge om til el. servo. Hadde en topp liggende, den ble sendt til moufang i Tyskland. Den ble porta og tilpassa resten av oppsettet egentlig, dtm spec på kanalene, 30,5mm om eg husker riktig nå. Ligger faktisk youtube klipp fra de når de porter min topp, kjenner den igjen på filmen. De overhalte den selfølgelig og satte inn større ventiler og fjærer, schrick race. Tilpasset til ina DLC løftere for shim under. Blokka måtte også freses litt i pga klaring til rådene,men det var mest kosejobb Spjeldhus 50mm fra s38 3.8 og karbon boks tilpasset denne ble bestilt. Her var det litt fil,gnikk og sveis på spjeldhus og dysegalleri. Dyser ble kjøpt i finland, bosch 550cc. Tiden gikk, og når endelig delene var på plass så manglet det jo selfølgelig mer.. bl.a dyser til undersypling og motorsport kammer. Evo3 blokkene har jo (dessverre) ferdig borete hull til dette, og de er latterlig dyre orginalt, og ikke er det plass til de heller, tok borti veiv/råder. -Det skulle komme tilpassete dyser fra usa, men etter nesten et års venting så tok eg saken i egne hender og kjøpte orginale likevel.. fikk de til og passe med litt fil og gnikk som vanlig, samt lage bolter uten hode. Toppen kom tilbake, og fikk den flowtesta og sammenligna mot en annen topp, bare sånn for være litt nerd... venta noen mnd på dette, men manglet jo andre deler likevel. Kom plutselig på den skulle vært trykktesta og ordnet det også.. litt seint etter den var påkosta store summer kanskje, heldigvis var den tett og fin. So far so good.. blei jo selfølgelig altfor mye babbel og bilder, og nå låste pcen seg, så prøver og legge inn tråden her foreløpig.
  16. 22 points
  17. 22 points
    Fikk inn et par pakker idag og. Begynner med den minste, nemlig pakken jeg har ventet på som en liten unge i en måneds tid nå. Var noe forsinkelser i Tyskland som gjorde at det tok litt tid, men fikk iallefall en termokopp som plaster på såret. Mmmmmmm. Endelig er denne skjønnheten i hus. Stor forskjell. Et par før- og etterbilder: Tusenlapp for en girkule virker litt mye, men er utvilsomt verdt det. Blir en helt annen følelse å kjøre bilen, denne kula er så utrolig mye diggere å holde i og gir et helt annet inntrykk. Mer vekt i den også, noe som faktisk merkes. Utseendemessig er det jo også en stor forbedring. Anbefales på alt av BMWer. Hadde denne i E39en jeg bygde òg, og skal ha den i alle manuelle BMWer framover og. Når det gjelder den andre pakken fra GS, så er det noe de fleste her inne virker å ha ventet lenge på. Luftinntak-erstattere for tåkelysene Får se når jeg får montert de.
  18. 22 points
    TRF

    Dyno - TRF vs ?

    Jeg har i flere andre innlegg pratet mye om tuning og motorstyring, i et ærlig forsøk på å fjerne en del myter, og gjerne erstatte dem med fakta. Jeg påstår relativt hardnakket at det er store forskjeller på tuning, selv om de gjerne hevder å oppnå det samme. For er 300hk = 300hk? Hva betyr egentlig dette tallet for oss? Men enda viktigere, hva er gjort i motorstyring for å oppnå dette resultatet? Hvilke bieffekter har det? Og her er vi ved kjernen av problemet rundt ettermarkedstuning. Det er nesten umulig for deg som kunde å vite noe om produktet du betaler for, annet enn selgers gjerne fargerike og ambisiøse ord. Vi får ofte inn biler som allerede er trimmet, men som velger å gå over til våre produkter. Dette gjelder en betydelig andel av bilene som kommer inn, anslagsvis oppimot halvparten. Jeg tar et gebyr for å sette bilen tilbake til original, og har ingen interesse i det som er der fra før, det representerer bare et ekstra skritt som må tas hånd om før vi installerer vårt produkt. Dette sier jeg da jeg fra et teknisk ståsted vet hva som gjøres ved tuning, og hvilke teknikker som brukes. Jeg "vet" derfor med rimelig sikkerhet hvordan det er utført. Jeg har dog måttet komme til den erkjennelse av at det at jeg "vet", betyr ikke nødvendigvis at dette uten videre overføres til brukere / kunder som tross alt ikke ser hva som skjer i motorstyringa med egne øyne. Med denne erkjennelsen friskt i minne valgte jeg derfor å bruke noe mer tid på en kundebil, for bedre å illustrere dette for kunden og andre brukere, og ikke minst det flotte fellesskapet her på bimmers.no. Bilen, en e9x 325d 197hk, er et perfekt eksempel da det er en motor som ofte diskuteres og benevnes som "lik 330d" etc. Dette stemmer ikke, den har bla et helt annet innsprøytningsannlegg enn 30d, som betydelig begrenser hvor mye effekt man trygt kan ta ut. Den har også mindre innsugsventiler enn 30d. Forutsetninger: Bilen ble først kjørt i dyno med eksisterende tuning. Dette gir eksisterende produkt best mulig forutsetning ift adapsjoner. Bilen ble ikke flyttet mellom "konkurrent"/"original"/TRF Steg 2. Stropping og alt er urørt, og temperaturer monitorert med datalogging. Dyno ble kjørt uten last og lastcelle inaktiv. Ingen parametere er endret på dyno hverken før, under eller etter demonstrasjonen. Det er heller ikke teknisk mulig å endre parametere mellom "runs" innenfor samme "session". Det er ikke nyttet noen korreksjonsfaktor. Ingen (!) justeringer er foretatt på mine produkter. Standard produkt er lastet inn, og kjørt. Disse har vært uendret i mange år. "Original" er foretatt med oppdatering. Mao, direkte fra SP-daten, og ikke noe som jeg selv har "justert". Bilen hadde fjernet DPF og montert større IC når den kom. Ingen mekaniske endringer utført før etter testen var ferdig. DPF påvirker resultatet, IC gjør ikke. Tuningen bilen hadde er oppgitt til å være "Stage 2 - 285hk", som deretter har fått fjernet DPF og ny dyno kjøring hos samme leverandør. Dette er en respektert leverandør, og arbeidet deres er, sett ift bransjestandard, på ingen måte dårlig ("bransjestandard" er dog på ingen måte bra). Jeg kommer ikke til å oppgi hvem som har levert dette. Beklager om tittelen dermed oppleves som click-bait, men den er faktisk høyst riktig i et utvidet perspektiv på tross av dette. Så til dyno kjøringa: Stiplet er dreiemoment (obs, i fot-pund), og heltrukket er effekt (i HP) på hjul. I teksten under ser vi kolonnene "Eng HP" og "Eng Torque". Som vi ser en god økning. Dog noe ujevnt ift at adapsjoner allerede har satt seg, og ikke minst gir den 256,6 hk, og ikke "over 285hk". Dette er det første trekket med helt kalde kjølere, og den greide faktisk bare 256,6hk en gang, deretter lå den på 250-251hk. Den har turtallsperre satt godt over 5200rpm (hvilket er meningsløst rent teknisk). "Originalt" gir den 209hk. Normalt bremser disse ca 203-205hk (skal være 197), og jeg tilskriver de siste 5hk til manglende dpf. TRF Steg 2 er oppgitt til 270hk. Og det bremser normalt 268-273. Så også her denne dagen Den gav jevnt 271-273. OBS! TRF Steg 2 har hardcut på eksakt 5000rpm. Avbøyinga av kurva ifra ca 4650rpm er derfor ikke reell, men noe dynoprogrammet gjør for å glatte ut det ekstremt bråe fallet. I realiteten holder kurva samme retning som på 4500rpm hele vegen til 5000rpm. Det er dessverre ikke mulig å ta bort mer "smoothing" enn det som allerede er gjort. Nesten 20hk mer toppeffekt, men faktisk så mye som nesten 30hk mer på 4000rpm. Bedre og bredere register, ingen stygge "dupper", og ikke minst så leverer det eksakt det som loves. To be continued...
  19. 22 points
    Frode D

    F80 M3 San Marino blå | Bilder

    Det har skjedd mye det siste halvåret, og noe av det som gledet mest var at Mike fra Stanceworks tok kontakt med meg og ville ha en "feature" av bilen på siden deres. Dette er noe jeg alltid har tenkt på som uoppnåelig, så det var veldig gøy! Her er artikkelen for de som vil lese. Bare overse at det er noe feil; som at jeg ikke kjøpte 335'en i 2007, men at det var en 2007 mod. I slutten av juni reiste vi på tur til Wroclaw i Polen, på Raceism Event, som er et av de største treffene i Europa når det kommer til stance. Starter med Fjordline fra Bergen til Hirtshals. Obligatorisk Erdinger-bilde: Første gang med oppgradert lugar, Captains View var Ok+ Det gikk så fort gjennom Danmark at vi glemte å ta bilder, men vi husket ett i Tyskland! Meget komfortable seter, så det ender ofte opp med "soccer mom" grep på rattet. 1200km senere var vi fremme på hotellet, etter en kjapp avspyling (jekt med glasscoating). Etter mye frem og tilbake fikk jeg plassert bilen på anvist plass. Endte opp rett foran scenen snute mot snute med en riiimelig oppjassa M3 Ikke noe bra plass for bilder, men det ble mye oppmerksomhet rundt bilen. Endte opp med en Top 16- plassering (blandt ca 1000 biler), noe som var veldig uforventet og utrolig gøy! Det var ikke barer bare å få med seg "pokalen" hjem i en allerede fullastet bil.. Bilen stod rett ved siden av konfetti-kanonene så det ble litt pynt på den når vinneren ble kåret(!) Beklager til de som får whiplash av bildet.. Fikk tømt noen bøtter med vann over bilen for å få det bort. Rundet 7500km på telleren når jeg kom hjem, så er ikke kjørt så altfor mye på et år. Fikk ikke med meg E30meet i år heller, men satser på det blir en tur til neste år.
  20. 22 points
  21. 22 points
    TRF

    M550dX effekt, holdbarhet osv

    Så, hvor kan man, på et generelt og ikke spesifikt grunnlag, være bekymret for hva dette kan overføre? Fordelingskassa har en clutchpakke som "klemmer på" for å overføre krefter til fremaksel ved behov. Den kan ikke stå på "100%" hele tiden da dette vil føre til betydelig utfordringer på en bil som skal brukes på gata. Derfor reguleres dette aktivt, sånn at den tillater avvik i rullehastighet. En slik clutchpakke er dermed ikke så ulik alle andre clutchpakker, som clutch på en bil med manuell gir, eller "clutchpakker" i en automatgearkasse. Disse utsettes for forskjellige belastninger sett opp i mot grenseverdier, men primært kan man dele det inn i belastninger mot - maksimalt overførbart moment når lukket (standfriksjon, og dermed alltid er høyest), og mot - koblingsøyeblikk / regulering. Se for deg dette at vi snakker om en bil med manuell gir, også glemmer vi xdrive en liten stund. Dersom du øker momentet vil du til slutt komme til et tidspunkt hvor du, mens bilen er i gir og kjører, uten at du bruker clutchpedal, begynner å slure. Clutchen greier ikke å overføre momentet, da du har overskredet "maksimalt overførbart dreiemoment". Så tar vi samme scenario, men drar av dreiemoment nok til at dette akkurat ikke inntreffer. Hva skjer da om du forsøker å "rivstarte", og slurer litt mye? Jo du vil trolig greie å overbelaste lamellen. Og selv om den har nok å gå på til at "den greier å koble", så er det ikke tvil om at du nå vil slite mye mer clutch enn du gjorde før. Hva kan du påvirke, såfremt du fortsatt skal starte hardt? Koblingstid. Vi vet alle at du ikke kan slippe clutchen veldig sakte i et slikt scenario, men heller må la den koble relativt brått om den skal "ha en sjanse". Det er mao clutchpakka man normalt er bekymret for ift den natur og oppgavene den løser. Det er ikke veldig mange som er bekymra for å overbelaste ei 53dz manuell kasse, da rent mekanisk havari ved overbelastning er svært sjeldent, og slike saker normalt er kraftig overdimensjonert. (ref at dette er en av de mest populære kassens på hardt trimmede "gatebiler"). Så, for å øke clutchens evne til å takle de nye utfordringene vi har gitt den, vet vi at du ved lyskrysstart må redusere koblingstida ift når motor var original (slipp clutchen fortere). Hva er det neste du kan gjøre? Ikke så mye uten å bytte deler. Dette skiller seg fra automat kasser. Det automatkassa her kan gjøre er å øke lamelltrykket, og oppnå det samme som om man hadde montert ei hardere plate på din bil med manuell gir. Mao, økt overføringsevne. Platetrykk og koblingstid er noe som reguleres aktivt hele tiden, med hjelp av data fra ecu. På samme måte er det med xdrive. Dette reguleres aktivt, med hjelp av info fra ecu om dreiemoment som kommer. Det betyr, at kalibrerer du motoren riktig, slik at verdier og funksjoner er intakte og ikke "juksa" med, så "ser" drivlinja hva som kommer, og justerer deretter. Dette naturligvis bare inntil et visst punkt. Dette gjør det allerede altså under "styring" eller "pre Control". Deretter kommer "regulering" inn i bildet (umiddelbart), og dette er årsaken til at det går bra også når motor ikke er kalibrert som den burde. Dersom drivlinje "ser" at det kommer 400Nm, men i realiteten kommer det 600Nm, så vil dette føre til mer slipp en den forventer å se under kobling. "Regulering" slår inn, og den korrigerer. Dette gir en noe høyere slitasje enn når den "treffer bedre" med pre control verdier. Så, når kan vi "overrumple" drivlinja? Vel, det første er om ikke vi lar ecu sende riktig informasjon (og "all" tuning jeg har sett jukser med dette). Deretter kan vi rett og slett sende nok moment til at den må "regulere på" alt den har for å greie å holde (noe økt slitasje), og til slutt kan vi sende nok moment at selv når drivlinja "legger på alt" så slipper det. Hvor havner xdrive i dette? Det er svært uvanlig med slike alvorlige problemer som siste tilfelle. Og dette er det 2 gode årsaker til. Den første er at disse faktisk er noenlunde robuste (har pleid å være). Det er rett og slett svært lav problemrate relatert til slipp som følge av at man har overskredet maksimalt overførbart moment. Rent mekanisk tilsier også all erfaring at de er relativt robuste, og få til ingen tilfeller av mekanisk havari som følge av overbelastning ved "tuning". Det siste poenget er dog viktig, og det er å forstå hva fordelingskassa gjør under akselerasjon. Bakaksel drar fullt, og det gjør ved behov også fremaksel. Det betyr, at det er først når du får slipp på bakhjul at du vil sende "100%" frem. Ved slipp på bakhjul så har man redusert overførbart moment med en faktor ift slipprate, men helt borte er det jo ikke. Det betyr at "100%" i dette tilfellet ikke må misforstås. xdrive forsøker ikke å drive bilen som en fremhjulstrekker (som mange tror), men derimot som en bil med senterdiff med sperre. Rest kreftene som er igjen her er altså ikke "900Nm", men derimot det som ikke kommer seg til asfalten gjennom bakhjul. For å få alle kreftene til å gå gjennom clutchpakka i xdrive må du altså ha 0 friskjon på bakhjul, og det er et ganske spesielt scenario (dog ikke umulig). Det er ikke dette som er tilfellet med "rivstarter" / "lyskryssdueller" som folk prater om. Her har du enorme mengder overførbart moment gjennom bakhjul. Så oppsummert, forstå styring (pre control) vs regulering. Forstå komponentene. Og sist men ikke minst, hva skjer når drivlinja har slipp den ikke greier å håndtere (normalt)? --> Torque reduction command. Det er dette som skjer hver gang automakassa girer opp, allerede før man har noe slipp.
  22. 21 points
  23. 21 points
    Ikke ofte jeg legger ut mobilbilder av bilen, men her er et som faktisk er tatt idag. 😁
  24. 21 points
    Da var oppgjørets time kommet. I dag skal det bli perfekt! Hvordan er det å pusse isopor? Jeg prøvde først med pussepapir. Det var en smule håpløst, så jeg fyrer opp roboten Med sånn passe grovt papir Utgangspunktet. Etter gaaaaanske mange minutter med pussing! Endte opp med å pusse heeelt ned! Men man kommer ikke helt inntil fangeren, der er det nemlig en list. Etter en runde med Dremel Og en ekstra runde med Dremel Her har jeg også frest ut hull for magnetene for å komme helt til bunns! Der var den helt i bunn! Prøvemonterer. Her er bilde av hvor fangeren "drypper" ned under lyktene. Lager meg noe støtte-greier av noe moro i restekassen Litt mikkmakk må til Her er the final edition av mottrykk-prototypen! Da er det bare til å montere. Sweeeeeeeeeeet! Sitter som en kule Ser bra ut under lyktene også Åpningen under panseret skal faktisk være slik Et lite ekstra pustehull! Spyler av den litt kladdemerker med brannslangen Digg!
  25. 21 points
    Veldig kult på treff idag, mye fint og titte på! Slenger ut noen bilder fra dagen jeg også
This leaderboard is set to Oslo/GMT+02:00