Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26254
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    70

Fredrik vant dagen sist Desember 22 2018

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Rang
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er faktisk litt overrasket over at konverteringen til elektrisk fremdrift for den aktuelle Fiaten inkl. batteri (+ den gamle gearkassen og clutchen) kun medførte en øket vekt på 100 Kg. Riktignok er batteripakken på kun 36 kWh og elmotorene (det er to stk. koblet i serie) er relativt små, men vektøkningen er stadig liten og dette må bety at for biler som er såpass gamle (altså fra tidlig 80-tallet og eldre) veier motoren relativt mye i forhold til resten av bilen. Årsaken er nok at dette er fra en tid da bilene hadde lite med aktive og passive sikkerhetssoner. Din gamle E23 (7-serien i perioden 1977-1986) er nok ikke så veldig mye annerledes selv om jeg uten problemer kan forestille meg at den er en god del mer solid bygget enn en Fiat 124 Spider. Hiver du ut motoren, gearkassen, clutchen og deler av drivverket samt bensintanken, bensinpumpen, rør etc. og erstatter dette med en eller flere elektriske motorer, inverter, batteri etc. vil den nok veie mer enn originalt, men trolig ikke så veldig mye mer (relativt). Din E23 735i har rundt 218 HK og 310 Nm så du trenger litt større elektriske motorer enn Fiaten har for at bilen skal gå bra, men jeg har sett konverteringer med vesentlig mer effekt uten at prisen for ombyggingen tar fullstendig av. Hverken elektriske motorer eller batteripakker koster i dag like mye som de gjorde for bare noen få år siden... Over til noe helt annet. Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har den helt store "vil ha" følelsen når det gjelder dagens BMW modeller (heller ikke Mercedes-Benz eller Audi for den saks skyld) - bortsett fra én bestemt modell... denne lille godbiten av en BMW... og jeg vil definitivt ha og med manuell gearkasse takk...
  2. Jeg har ikke skrevet at E65 var en salgsflopp for det var den ikke, men den burde ha solgt 40-50% bedre i relasjon til den mer eller mindre samtidige W220. For BMW var og er salget i relasjon til de nærmeste konkurrentene Mercedes-Benz og Audi helt avgjørende - og spesielt i den delen av markedet som omhandler store sedaner iom. at markedet er temmelig begrenset. Spørsmålet er derfor om X7 og den nye faceliften for G11 kan endre dette bildet iom. at G11 nå selger direkte dårlig (den modellen har faktisk vært tett på en salgsflopp i USA de siste par årene).
  3. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Dette ser faktisk temmelig artig ut. En gammel Fiat Spider fra 1980 har blitt konvertert til elektrisk fremdrift, men med manuell gearkasse og en clutch. Slike ombygginger med klassiske biler er en stor trend i statene nå og når man ser denne videoen forstår man sannelig hvorfor...
  4. @Fredrik 90 Se litt på antall MB S-klasser som ble solgt (altså i USA) i den samme perioden. På dette tidspunktet var W220 4-5 år gammel og var på vei til å bli skiftet ut knapt 2 år senere. BMW burde ha solgt mange flere 7-serier i denne perioden så det er ikke merkelig at faceliften kom så fort det overhode var mulig å få den på markedet. Enda mer interessant er det å se på salget i USA av disse bilene i nyere tid. Ta f.eks de to siste årene (2017 og 2018). Det totale salget er mer enn halvert for G11 i relasjon til selv E65, mens salget av den to år eldre W222 stadig er nogenlunde respektabelt (dog litt ned i forhold til W220). La oss håpe at den nye faceliften for G11 faller i smak og/eller at X7 tar over litt av markedet fra bl.a Mercedes-Benz.
  5. Nemlig... 7-serien har alltid vært det beste valget frem til nå siden Mercedes-Benz hadde W126 på programmet og dette gjelder også BMW E65 selv om designet var under enhver kritikk da den kom på markedet. Selv om modellen var et teknisk underverk solgte den svært dårlig og BMW hadde i praksis intet valg. De måtte hurtigst mulig gjennomføre en omfattende facelift for å gjøre den mer attraktiv. Litt mer om dette her ...
  6. Jeg tenker at den nye Toyota Supra'en hører hjemme i denne tråden (ser man videoen så blir det mer klart hvorfor)...
  7. Fredrik

    Marius2002s F45 225xe M-Sport

    Fin bil og fine bilder. Detaljer som den blå sytråden og M-fargene på stolene gjør seg virkelig bra. Akkurat passe kult i min verden...
  8. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Dette er ihvertfall en interessant diskusjon og jeg er helt enig i at begrepet "kjøreglede" kan være mange ting. Det jeg imidlertid reagerte på var at journalisten brukte formen "ren kjøreglede" og da tenkte jeg at dette bør utdypes litt mer i relasjon til hvordan man tradisjonelt oppfatter dette. La oss ta to ytterpunkter i BMW's verden: M3 og X5 - eller til og med X7. Det er ingen tvil om at bilene er veldig forskjellige og tilbyr helt forskjellige kjøreegenskaper og kjøregleder. X5 og X7 tilbyr helt sikkert store kjøregleder (for de som liker slike biler), men det er garantert ikke de samme kjøregledene som M3 tilbyr. Snakker vi om kjøreglede i relasjon til komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc. er det knapt noen andre SUV'er som gjør dette bedre enn X5 og X7. Kjøreegenskapene er sogar også temmelig sportslige så lenge vi snakker om biler i denne størrelsen. Her påpeker imidlertid journalisten at Porsche Cayenne stiller sterkere og dette tror jeg er helt riktig, men det er på bekostning av bl.a komfort, som dermed for noen betyr at Cayenne tilbyr mindre kjøreglede. M3 er en helt annen konstruksjon og med et totalt annet fokus. Bilene kan egentlig ikke sammenlignes utover at de kommer fra den samme bilprodusenten og derfor deler litt grunnleggende DNA. M3 tilbyr kun marginalt med komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc., men stiller sterkt når det gjelder sportslighet, kjøregenskaper og nettopp ren kjøreglede. Det er kjøreegenskapene og kjøregleden som er i fokus - ikke komfort, luksusfølelse etc. Hvis vi så utdyper dette igjen er min påstand (jmf. forklaringen i mitt første innlegg i denne saken) at den "analoge" E46 M3 var mer fokusert når det gjelder ren kjøreglede enn dagens F80 M3. Andre vil sikkert mene at E30 M3 var enda mer fokusert, mens andre igjen mener at disse modellene i dag er alt for gamle til å være relevante i en diskusjon som denne...
  9. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Analog kjøreglede... ❤️ Godt poeng med at mye har forandret seg med årene rent teknisk, men jeg tenker at det selvfølgelig også finnes moderne "digitale" biler med skikkelig kjøreglede jmf. min definisjon. Mitt poeng er at en masse/tyngde og en høyde som X5 ikke er optimalt i relasjon til rene kjøregleder hvis man sammenligner med hva som rent faktisk er mulig å få til inkl. de aller fleste av dagens bilmodeller fra BMW. Spørsmålet er selvfølgelig hva man legger i begrepet "ren kjøreglede", men jeg tror at biljournalisten i Berlingske Tidende legger en klassisk definisjon til grunn med tanke på hvordan han skriver om dette fenomenet. På den annen side er dagens X5 uten tvil en veldig kompetent konstruksjon (som jeg også påpeker) og innenfor sitt segment er den uten tvil en av de aller beste - også når det gjelder kjøreglede...
  10. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg kom tilfeldigvis over en ganske interessant artikkel om G05 X5 i Berlingske Tidende (som er Danmarks pendant til Aftenposten i Norge). Journalisten er virkelig imponert over hvor bra X5 kjører tiltross for at den veier hele 2,1 tonn og dette standpunktet har jeg ingen rasjonelle grunner til å tvile på at er reelt, men når han i samme åndedrag skriver at bilen leverer ren kjøreglede må jeg med all respekt melde pass. Helt ærlig... hvordan i all verden kan en stor og tung X5 levere ren kjøreglede i BMW terminologi og med alt hva BMW ellers kan prestere av virkelig kjøreglade bilmodeller? Enten så har journalisten aldri kjørt f.eks en 3-serie og/eller langt mindre en mindre M-modell eller så vet mange av dagens unge biljournalister og sjåfører faktisk ikke hva ordentlige kjøregleder innebærer. Kanskje de bare legger seg opp etter at størst, tyngst, dyrest og kraftigst nødvendigvis alltid er best, hurtigst - og dermed selvfølgelig leverer mest kjøreglede. Helt håpløst etter min mening og jeg skal forklare hvorfor. Virkelige kjøregleder handler om når man som sjåfør føler at man blir i et med bilen - altså en positiv forlengelse av bilens bevegelser igjennom styringen, pedaler og setet man sitter i (i tillegg til lukt og lyder for min egen del). Det er hurtig input/output begge veier (altså sjåfør/bil visa versa) som reagerer på alle bevegelser - uten forsinkelser som nødvendigvis over to tonn med masse medfører. På de aller beste bilene merker man også at styringen slår lett tilbake (spesielt på litt eldre og lette biler med hydraulisk styring) og dette gir ytterligere kontakt og informasjon om/med veidekket (fabelaktig om vinteren og på glatt føre). Både bilen og styringen virker levende på en svært inspirerende måte og man føler at man er i et med bilen og at styringen er en slags forlenget arm til hjulene. Gearkassen er selvfølgelig manuell for full kontroll med hvor mye kraft som sendes til drivhjulene. Gjemmer man seg bak en myriade av assistentsystemer og firehjulstrekk er dette ikke nødvendig, men kjører man en klassisk bakhjulsdrevet bil med litt kraftig motor verdsetter man en skikkelig og lettsjaltet manuell gearkasse. Når dette er nevnt finnes det faktisk også biler med forhjulstrekk og ikke minst moderne automatgear som tilbyr ordentlige kjøreegenskaper. Bilen er relativt lett og med et lavt tyngdepunkt for maksimal agilitet - altså evnen til å hurtig skifte bevegelsesretning. De aller beste bilene har også en lavest mulig uavfjæret vekt ved hjulene av samme årsak (les: store felger er også normalt tunge felger). Poenget er selvfølgelig å unngå at bilen føles tung og satt på f.eks inspirerende og svingete landeveier. Motsatt på Autobahn der man nettopp helst vil ha en mest mulig plantet bil til veien følelse og med kun en liten grad av hurtig skifte av bevegelsesretning når det gjelder styringen (eller mer konkret bilens masse). Man sitter relativt lavt i en bil med ordentlige kjøreegenskaper. Et lavt tyngdepunkt er helt avgjørende i denne sammenhengen og når man sitter lavt reduseres det totale tyngdepunktet vesentlig. 2x75 kilo (som er den internasjonale normen for en sjåfør + passasjer i en bil) er 150 Kg eller rundt 10% i en fornuftig sportsbil. Det er selvfølgelig ingen tvil om at man vil ha hele 10% av bilens totale kjøreklare vekt lengst mulig ned mot bakken. På de aller beste sportsbilene er av samme årsak taket av karbonfiber og bakre vinduer av plastikk (f.eks E46 M3 CSL). Dette var et par av de mange små, men viktige detaljene som gjør en ordentlig sportsbil til en bil med rene kjøregleder. Poenget med denne lille anekdoten er selvfølgelig isolert sett ikke å henge ut X5 som konstruksjon (for den er faktisk meget bra), men når man som biljournalist påstår at X5 tilbyr ren kjøreglede må jeg som gammel bilentusiast reagere. Ren kjøreglede er for meg definitivt noe helt annet enn en lett sportslig kjørekarakteristikk, kraftig motor og relativ komfort i en bil som veier over to tonn. Sagt på en annen måte så leverer BMW mange modeller (faktisk de aller fleste) som tilbyr betydelig mer kjøreglede enn nettopp X5... https://www.berlingske.dk/bil/bmw-x5-leverer-stadig-ren-glaede-selvom-humlebilen-paa-papiret-er-for-fed-og
  11. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Rått... og gutta i Rolling Stones er uten tvil betydelig mer seriøse enn mange betrakter dem som. Jeg synes at trommisen Charlie Watts er den beste musikeren av gutta, men dette er min mening. De er alle... og spesielt som band... store. Muddy Waters trenger ingen introduksjon - han var en legende... Jeg har alltid ønsket å kunne spille bassgitar, men jeg har aldri klart å ta meg sammen til å kjøpe en gitar. Det er derfor litt artig å oppleve at yngstemann (15) interesserer seg for å spille gitar (både bass og el-gitar). Han begynte for et år siden og har allerede blitt ganske flink. Dette er relativt billige gitarer, men kvaliteten er faktisk overraskende gjennomført og de gjør mer enn nytten når man er nybegynner...
  12. Fredrik

    Fredrik´s bilder

    Alle mulige relevante bilder i forhold til forumet
  13. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Opel eies jo nå (siden 2017) av PSA (Peugeot, Citroën og DS) og flere av de nyere Opel modellene er derfor egentlig kloner av PSA modeller (f.eks Crossland X som er en Peugeot 2008 og Granland X som er en Peugeot 3008 - alle forøvrig SUV'er). Igjen ser vi poenget med economy of scale som Ford stort sett mangler i Europa (det finnes unntak). PSA kan småbiler og har alltid vært svært flinke på dette området, men dette betyr f.eks ikke at dagens Peugeot 208 er objektivt bedre enn dagens Fiesta. Mye handler om image og konkret pris modell for modell, men også om volumsalg til private der fortjenesten er størst. Peugeot 208 har store markedsandeler i ganske mange europeiske land og mange kjøper bilen fordi de tidligere har hatt en forgjenger (207, 206 og 205) som også var temmelig populære småbiler. Skoda og Seat er VAG's billigmerker, men teknikken er stort sett den samme som man finner i VW og langt på vei også Audi. Vi ser imidlertid at VAG nå forsøker å ytterligere differensiere bilmerkene ved å tilføre en mer tydelig karakter. Skoda markedsføres som et fornuftig økonomisk og kvalitetsmessig kompromiss hvis stor plass først og fremst er avgjørende, mens Seat er det sportslige alternativet til en rimelig pris. Dette er en naturlig utvikling etter at bilmerkene til å begynne med stort sett bare var billigere varianter av VW. På denne måten kan VAG i neste omgang gjøre f.eks Skoda mer høyverdig og dermed øke prisen i takt med at også VW og Audi blir dyrere. Her tror jeg PSA kommer til å måtte slite betydelig mer med Opel og Citroën vs. Peugeot og DS (som ingen riktig forstår konseptet av ennå). Peugeot er imidlertid godt på vei til å bli en fullverdig konkurrent til VW på markeder der f.eks 4x4 ikke er et avgjørende kjøpsargument.
  14. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Antall biler solgt pr. år forteller egentlig lite utover at tallet gir en indikasjon på hvor stor markedsandel en bilprodusent har. Ford's markedsandel på salg av nye biler i Europa er 6,4%. Allikevel har Ford i Europa gått med økonomisk tap siden minst 2013. Hvis man ønsker å finne ut hvor profitabel en produksjonsvirksomhet er må man se på hva dekningsbidraget (faste kostnader + overskudd) er pr. solgte enhet. Porsche selger kun rundt 250000 biler i året, men er allikevel blandt de mest profitable bilprodusentene fordi de har en svært høy fortjenestemargin pr. solgte bil. Ford tjener ingen penger på deres europeiske bilproduksjon selv om salgsvolumet er relativt høyt. Dette kan bare bety én ting og det er at bilene selges med store rabatter (og/eller at de faste produksjonskostnadene er for høye, men dette er mindre sannsynlig) som f.eks firmabiler og leasingbiler. Ford i USA tjener imidlertid gode penger og årsaken er en annen produktsammensetning i et helt annet marked der kostnadene kan fordeles på flere bilmerker og modeller. Det er heller ingen hemmelighet at SUV trenden er en økonomisk gullgruve for de amerkanske bilprodusentene. Teknologien er relativt enkel på disse modellene og gjenbruket av rammer/chassiser er omfattende. Det europeiske markedet for bl.a SUV'er er langt mer teknologidrevet og med grunnleggende vesentlig mer avanserte bilmodeller. Ergo er fortjenestemarginene også signifkant mindre når det gjelder disse bilmodellene for "brød & melk" bilprodusenter som f.eks Ford, Opel, Peugeot etc. Bare for å gjenta meg selv så liker jeg Ford og jeg har vel også temmelig mange ganger nevnt at en av mine all time favorittbiler er Ford Fiesta Mrk.II. Ford bygger stort sett meget bra biler og det er derfor litt trist at de ikke verdsettes mer av markedet slik at Ford i likhet med f.eks BMW kan ta seg bedre betalt for bilene. På den annen side er konkurransen i denne delen av markedet (altså "brød & melk" markedet) brutal med svært mange aggressive aktører. PSA er nevnt, men også Renault/Nissan samt et stort antall koreanske og japanske bilmerker kjemper om oppmerksomheten. I tillegg kommer rene billigmerker som f.eks Dacia (Renault) som på kontinentet har hatt stor suksess med Duster og Lodgy modellene som koster det samme som f.eks en Ford Fiesta tiltross for at de er mye større og langt mer anvendelige.