Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26371
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    70

Fredrik vant dagen sist Desember 22 2018

Fredrik hadde mest likt innhold!

1 følger

Om Fredrik

  • Rang
    Fritenker og bilentusiast

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

  1. Sixt har også M2 og 435d til relativt hyggelige priser. Utfordringen er begrensede kjørelengder, men kanskje man kan få til en spesialavtale med litt mer sympatiske priser enn normalpåslaget for ekstra antall kilometer?
  2. Jeg liker BMW's interiører helt klart bedre nå enn f.eks E90, E60, E65 perioden, men på en eller annen måte virker BMW's interiører allikevel litt altmodisch. Det handler ikke om kvaliteten og det generelle inntrykket, men overordnet ser det ikke helt spitzenklasse ut. Kanskje det bare er konservativt nå som digitaliseringen virkerlig kommer for fullt og dermed gir designerne nye muligheter? Jeg har forøvrig hatt fulle digitale instrumenter i over 4 år i mine biler og jeg synes ikke lenger at mangelen på fysiske knapper er et problem. Det som irriterer meg er at jeg må inn i menyen for å få slått av "Start & Stop" driten. Der burde det være lovpliktig med en veldig lett tilgjengelig fysisk bryter.
  3. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Du har mange gode poenger og jeg er helt enig, men (og det er et stort men) utfordringen er at BMW er alene om dette. Mercedes-Benz, Audi m.fl. har fulle produktporteføljer på dette området i USA (enn så lenge). Jeg opplever defor dette som at BMW igjen er litt på defensiven. Det er ihvertfall ikke BMW som definerer markedet og dette er litt trist for de av oss som husker tidligere tider...
  4. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi har tidligere diskutert hvordan spesielt det amerikanske bilmarkedet er under hurtig og kraftig forandring. Store sedaner som f.eks 7-serien selger relativt dårlig og dette er også en viktig årsak til at BMW har utviklet X7 (i tillegg til at X5 ikke har en tredje seterekke). Nå viser det seg (jmf. BMW Blog) at hverken G21 (3-serie Touring) eller G31 (5-serie Touring) vil bli importert til USA. Årsaken er formodentlig en kombinasjon av fallende salg pga. et generelt fokus på SUV'er istedenfor samt det faktum at både G01 (X3) og G05 (X5) bl.a bygges i USA. Det kan derfor virke som om BMW faktisk ofrer G21 og G31 til fordel for de to nærliggende SUV modellene for å øke fortjenestemarginene når markedet (altså det amerikanske) allikevel i større grad etterspør SUV'er fremfor stasjonsvogner. Det store spørsmålet er hva BMW gjør hvis den samme utviklingen i større grad kommer til Europa? https://www.bmwblog.com/2019/03/17/bmw-5-series-is-left-out-of-the-wagon-game-in-america/
  5. Vel... BMW har også brukt motorer fra andre bilprodusenter (primært dieselmotorer til Mini Mrk.I og II) som f.eks Toyota og nettopp PSA. Jeg tror ikke at Mercedes-Benz isolert sett har bruk for BMW's kompetanse, men at 1+1 i dette tilfellet kan bli mer enn 2 er det liten tvil om. Det er heller ingen tvil om at de tyske premium bilprodusentene (og tysk bilindustri generelt) står betydelig sterkere hvis de samarbeider istedenfor å utkonkurrere hverandre. Akkurat dette poenget er forøvrig en viktig årsak til at tyske bilindustri har den posisjonen den har i dag. Samarbeidet bak kulissene er betydelig og har alltid vært betydelig...
  6. Dette har vel etterhvert blitt et rent VW treff eller tar jeg helt feil nå? 😕
  7. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Enig, men "vi" er etterhvert dessverre ikke så mange. De fleste bilkjøperne fokuserer mest på status, design og utstyr - og dette vet selvfølgelig biljournalistene og derfor bruker de 60% (minimum) av tiden på dette fremfor å faktisk kjøre bilene. Det er en trist utvikling, men bilprodusentene legger selv opp til dette ved at bilene (de aller fleste) stadig blir mindre interessante å kjøre for ordentlige bilentusiaster. Det jeg liker minst er at selve kjøreopplevelsen blir mer og mer distansert - selv når det gjelder BMW. Min gamle 2003 E46 318d Touring er et godt eksempel. Den var en snikmodell når det gjaldt utstyr, men grunnleggende var den en fin bil å kjøre, med god feedback fra styring og understel. Dagens 3-serie er teknisk en mye bedre bil, men den mangler den tette interaksjonen mellom bil og fører. Noe vesentlig har gått tapt på veien synes jeg med overgangen til elektrisk styring og ved at bilene har blitt mer dempet i understelet og når det gjelder isolasjon. Bilene har også blitt tyngre og dette påvirker også hvordan de føles på veien. Det kanskje aller viktigste er imidlertid overgangen til helt andre motortyper. Ikke bare har de ofte færre sylindre, men måten motorene virker på er også annerledes enn før. Den gamle M20B20 rekkesekseren er f.eks virkelig karismatisk selv om den er svak. Man kan dessverre langt fra alltid si dette om moderne motorer selv om de er sterke. Moderne automatgear er effektive, men de gir intet supplement når det gjelder interaksjonen mellom bil og fører. Det hele blir veldig klinisk og distansert. Jeg tror i denne sammenhengen ikke at overgangen til elektriske biler blir så stor som mange skal ha det til.
  8. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Doug DeMuro må ha lest tråden (selvfølgelig ikke) iom. at han i dag tar opp dette temaet. Han fokuserer på hva som ikke er standardutstyr i mange premium biler tiltross for at de koster en halv formue. BMW har alltid vært beryktet for dette, men det har aldri vært så ille som i dag når mye av ekstrautstyret er basert på relativt billig software. @Rune-K Enig. De aller fleste bryr seg nada om Seat eller f.eks Skoda egentlig er VW under skallet. På den annen side er etterhvert flere BMW modeller egentlig Mini under skallet (eller er det den andre veien rundt?). Jeg synes vel egentlig at det er en ganske teoretisk ting hvorvidt f.eks Seat rent teknisk egentlig er en VW. Hvis bilen ser annerledes ut og gir en annen følelse er det godt nok for meg. Jeg synes forøvrig at VW i dag utvikler glimrende bilmodeller selv om jeg ikke selv er i markedet for en VW.
  9. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Vi har flere ganger diskutert hvordan PSA fremover vil differensiere bilmerkene DS, Peugeot, Citroën og Opel på en helt ny måte ikke ulik hvordan VAG gjør det med Audi, VW, Skoda og Seat. Nå går imidlertid VAG et skritt videre og skiller ut Seat's sportsmodeller med "Cupra" betegnelsen til et helt nytt bilmerke som heter nettopp Cupra. Jeg tror at dette kommer til å bli en stor suksess - bare se her...
  10. Vi var på en tur i området for noen år siden der vi bl.a besøkte BMW Welt, Garmisch-Partenkirchen/Zugspitze, Porsche museum etc. Du kan evt. lese mer her: https://bimmers.no/forums/topic/703275-fredriks-alternative-bimmerstråd/?page=226&tab=comments#comment-2708594
  11. Når man etterhvert har fått litt erfaring med å kjøre elektriske biler lader man nesten aldri bilen 0-100%. Holder man seg i intervallet 20-80% tar ladingen kun 15-20 minutter (avhengig av batteriets størrelse, varme og type lading). Har man et stort batteri er rekkevidden for de aller fleste lang nok selv om man kun lader 20-80% av batteriets kapasitet (ca. 300 Km for en Tesla Model S 90D).
  12. Jeg er ingen Tesla fanboy, men jeg ser poenget med elektriske biler og at Tesla i dag er lengst fremme når det gjelder disse bilene. Jeg ser også poenget med at en regjering ledet av Høyre (siden 2013) har gitt elektriske biler ulike fordeler for å kickstarte en langsom omlegging til elektriske biler i Norge. Det er bred politisk enighet om å gjøre det samme i bl.a Danmark også, men pengene finnes foreløpig ikke til et slikt prosjekt. Andre land har større hensyn å ta bl.a til egen bilindustri og arbeidsplasser knyttet til denne. Derfor kan ikke omleggingen i bl.a Tyskland gå hurtigere enn at bilprodusentene kan følge med teknisk, strategisk, økonomisk, praktisk etc. Det er klart at det alltid vil være noen som ikke liker en slik omlegging, men jeg har ingen problemer med dette tiltross for at jeg er ganske bilinteressert (en lett underdrivelse). Jeg tenker at det er bra at folk har ulike valg når de skal kjøpe biler. Passer en elektrisk bil best for deg er det en slik bil du kjøper og tilsvarende også når det gjelder f.eks en dieselbil. Synes du at det er for dyrt å kjøre en dieselbil bør du kanskje overveie å kjøpe en annen type bil. Vedr. det at noen synes at det er urettferdig at elektriske biler er fritatt for å betale bompenger synes jeg ikke at dette er spesielt relevant. Det er også ekstra avgifter på f.eks store motorer (varierer med sylindervolum, effekt, forbruk og utslipp) uten at dette er spesielt relevant i den brede sammenhengen. At det er ekstra avgifter på sikkerhetsutstyr i Danmark er imidlerting en uting som burde avskaffes hurtigst mulig etter min mening.
  13. Den forsto jeg ikke helt. Man slipper å betale bompenger for å gjøre det mer attraktivt å kjøpe en elektrisk bil. Biler kjører normalt mange kilometer pr. år og påvirker bl.a mange trær hvis de har utslipp av avgasser. Det har elektriske biler ikke. Hvilke klimatiltak i denne sammenhengen er så lokale at det ikke nytter hvis ikke alle på kloden gjør det samtidig?
  14. @Fredrik 90 Det er jo vanskelig å fullstendig endre fysikkens lover, men nettopp dette argumentet er nettopp årsaken til at "alle" vil ha en SUV i bl.a USA. Utfordringen er hva som skjer når veldig mange har en stor og tung SUV. Kollisjonene blir også mye mer kraftige og alvorlige enn om fokuset hadde vært på relativt lette biler istedenfor.
  15. Fredrik

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Harry Metcalfe (bl.a grunnlegger av det britiske bilmagasinet EVO) har laget en kort oppsummering av hva han synes er det viktigste fra årets Geneva Motor Show. Han reflekterer over de dramatiske endringene som skjer med bilindustrien i disse dager samt hvordan dette påvirker bilenes teknikk og design. Spesielt fester han seg ved at flere av de store bilprodusentene har varslet at de ikke lenger vil produsere de minste bilmodellene etter 2021 fordi de er tvunget til å nedbringe det gjennomsnitlige CO2 utslippet for hele deres modellportefølje. Dette er også årsaken til bl.a VAG's voldsomme fokus på elektriske biler. Neste generasjon Porsche Macan som kommer på markedet i slutten av i år blir f.eks kun 100% elektrisk. Macan har siden 2014 vært en stor suksess for Porsche med rundt 90000 stk. solgte biler årlig så dette blir definitivt både en stor utfordring og en stor mulighet for Porsche. Jeg tror at hvis Porsche først skal utvikle en elektrisk volumselger er Macan helt klart den rette modellen å begynne med.