Fredrik

Medlem
  • Innholdsteller

    26248
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    70

Omdømmeaktivitet

  1. Like
    Fredrik fikk poeng fra Gustav C. i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Det handler ikke kun om grillen, men også hele frontarealet og hvordan dette er utformet. Porsche 911 har heller ingen grill foran (av opplagte årsaker), men det hadde heller ikke Porsche 928 i 1977 da den kom på markedet selv om den hadde en stor V8 bensinmotor over forakselen. Hvorfor? Fordi begge bilene skulle være så aerodynamiske som overhode mulige for å ha en høy topphastighet (impl. økonomiske/effektive).
    Porsche 924 fra 1976 er et godt eksempel på dette (den hadde heller ingen frontgrill) og den modellen var relativt revolusjonerende på dette området da den kom på markedet. Selv med kun 125 HK klarte den 201 Km/t, mens den samtidige BMW E21 som også hadde 125 HK kun klarte 180 Km/t som best. Forskjellen lå først og fremst i aerodynamikken der BMW'en med sitt tradisjonelle 60-70-talls boksdesign lå langt etter Porsche.
    Hvorfor skal BMW i det hele tatt ha en fysisk grill i dag når dette ikke er teknisk nødvendig for moderne motorer? Det handler utvilsomt om design, men på en dum måte etter min mening. BMW er ganske enkelt ikke on the edge designmessig og dette er skuffende...
     
  2. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Update s. 59   
    Fikk bitte litt deler igjen i dag, stabilisator stag foran med foringer og støttestag. Jeg har faktisk kjøpt litt tykkere stag som er beregnet til M-tech modeller, så får vi se om den krenger mindre. Jeg har lyst til å få denne bilen til å kjøre akkurat sånn den gjorde da den var ny, så derfor renoverer jeg understellet selv om det ikke nødvendigvis er nødvendig. Så får vi se da, om det går å få en 25 år gammel bil med 290 000 km på meteret til å kjøre som da den var ny 😉

    Kun det beste er godt nok for Originalwagen 😀

    Måtte til å vaske litt også 👍 Omstendelig vask under bare sånn i tilfelle det skulle ha kommet på noe salt.

    Godt med skum

    Det er så sykt digg å vaske bilen nå som vi har fått asfalt 🤩

    Så en liten tørkerunde for å bremse av litt vann fra skivene. Den henger seg litt på bremsene hvis jeg bare kjører den nyvasket rett inn i garasjen med fuktige skiver.

  3. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Update s. 59   
    Tenkte jeg fikk gjøre noe her om dagen. Gummilista på bakfangeren har i årenes løp krympet litt slik at den ikke dekker så godt som den burde. Så da var det av med fangeren og på med ny list




    Så oppdaget jeg til min store skuffelse at der henger noen oljedråper under klimakompressoren ☹️ Jeg bytter nettopp bunnpanne pakning da jeg trodde dette var årsaken men det hjalp tydeligvis ikke. Så Jan kom bort for å prøve å hjelpe med feilsøkingen. Noen her som har en ide om hvor dette kan komme fra?



    Det kommer ikke fra toppeksel pakningen, vi mistenker heller ikke topp pakningen ettersom bilen ikke bruker hverken vann eller olje. Ikke ryker den heller slik det ofte gjør når topp pakningen er gåen. Ett eller annet sted mellom AC kompressor og blokk kommer dette fra? Irriterende!
    Ellers så er det jo alltid greit å dille litt med bil 👍
    @sveigis vasker 535en 😀

    Etter at vi begge fikk vaska bilene så måtte vi ta litt bilder i skumringen. Ellers så er Sørlandet kledd i hvit, kan ikke huske sist vi hadde hvit jul. Må ha vært tilbake til en tid da disse bilene fortsatt var ganske nye 😉 Uansett hyggelig å bruke en ettermiddag til litt E34 stell sammen med en likesinnet entusiast. Mye gøyere å stelle med bil når man er to eller flere 👍


    Skulle nesten tro at min bil er heva 🤔

    Hjulkapsel entusiasten Fredrik 🤣


    Refleksplate entusiasten Jan 👍


    Gammel E30 still going strong. Skiltnr var PC54xxx noe som sier meg at bilen faktisk er solgt ny i Arendal rundt 1985. Denne spottet jeg her på Hisøy hvor jeg bor 😀

    Jeg kjører gjerne lange omveier for å slippe salta veier 😀

     
  4. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Update s. 59   
    Det kryper stadig fremover med garasjen forøvrig. Veggplater er satt opp og nå holder vi på å sette opp takpanel 👍


  5. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg tenker at den nye Toyota Supra'en hører hjemme i denne tråden (ser man videoen så blir det mer klart hvorfor)...
     
  6. Like
    Fredrik ga poeng til awt i Min røde X4 (og det som evt. skulle falle meg inn) | OMS, s. 18   
    Ja, flaks jeg satt meg på den siden i flyet. 😛

    Høsten kom (og forsåvidt også gikk), og da ble det en tur til noe jeg har tenkt på lenge, men aldri fått gjort, nemlig OMS. Altså Oslo motorshow, og ikke oljemessen i Stavanger.
    @andreaskarm måtte dessverre melde avbud, så det ble meg, @magneten og @Mkalle som tok turen. Avreise fredagsmorgen, men retur senere samme dag.

    Når vi ankom flyplassen var det siste opprop, men vi fikk nå være med. 😛



    Pent vær over fjellet.



    O' store Oslo!



    Og så ble det plutselig ikke flere bilder før vi var på Lillestrøm, men hadde oss en time og to i loungen på Gardermoen for å få tiden til og gå.

    @magneten undersøker muligen til å få portalaksler på M3-en, og mumler noe om M3 4x4², han om det.



    Ellers var det jo litt forskjellig å se, der Senna nok var trekkplasteret, men etter å ha sett et dusin av de i sommer, var den liksom ikke så spennende lengre. 😛



    M1 er derimot alltid tøft.



    Samme er Demon.





    TV-rånere. De var der hele gjengen.











    Driftingen var også morsom å se på, men fytti så kaldt!









    Denne var visstnok også veldig spesiell, Aston Martin Zagato-et eller annet, men for min del ble jeg egentlig ikke superfascinert.











    Denne saken ble avduket, Aasbøs nye reklamebil(?). Ihvertfall en tøff ting.



    Og det var egentlig det jeg i hovedsak hadde bilder av. Tiden der jeg tar bildre av alt som finnes er for lengst forbi ser jeg. Ellers vet jeg ikke helt om OMS levde opp til forventingene, men det var nå likevel en helt grei dag.
  7. Like
    Fredrik ga poeng til awt i Min røde X4 (og det som evt. skulle falle meg inn) | OMS, s. 18   
    Tar aldri slutt her, men var jo ikke meningen det skulle gå månedsvis mellom hver gang jeg la inn noe.

    Så ja, her er siste del av ferien vår. Her presentert med et bilde av fransk landskap gjennom et togvindu.



    Så var det å komme seg ut av dette toget. Vi var som nevnt 250 brede, og bredden mellom "fortauene" er vel ca. 251cm kan jeg tippe. Kom oss ut til slutt, men tok sin tid. 😛



    ...og ute var vi.



    Hadde bestilt plass på en campingplass bare ti minutter fra togstasjonen(?), en fancy miljø-et eller annet plass.





    Noen plasser bortenfor stod denne tøffingen.  Hadde selvfølgelig tilholdssted inni bobilen..





    Tidenes kabelsnelle. Caddyen var forøvrig bobilen deres.



    Vi lå bare noen få minutter fra stranden i Calais, og ferjetrafikken over sundet er relativt stor.



    Elegant posering av mr. søppelkastemann.



    Litt strand.



    Mer ferje.



    Ferjeleiet til Hovercraften vi besøkte på museumet.



    Og en ferje til.



    Vi sier så adjø til Frankrike og deres baguetter (som vi selvfølgelig hadde til frokost), og er overlykkelige for at vognen kan flyttes med fjernkontroll.



    ...og snuser på Belgia!



    Belgisk posering.



    Jeg har hørt fra diverse YouTubere at Belgia = kø. Har vel aldri tenkt noe særlig over det, men jaggu dukket det ikke opp køvarsel på iDrive. Smarte som vi var valgte vi den foreslåtte omveien, noe som betydde en koselig tur innom et Antwerpen sentrum som var full av byggeaktivitet og stengte veier. 😡 Veldig mange som slipper inn en doning på 13m forøvrig. Eller ikke. Har forøvrig avsluttet abonnementet på RTTI.




    Kom oss til slutt gjennometter mye om og men, og fant endelig noe Belgia har alt for lite av; nemlig rasteplasser/restauranter langs veien.



    Kort tid etter kom vi oss også til campingen ved navn Lilse Bergen, der vi havnet langt inni en skog. I Norge var det veldig mye fokus på grillforbud, og generelt alt mulig-forbud i denne perioden, men i den knusktørre skogen her var det ikke et tema engang.



    Tidenes lekeområde.







    I Norge gjelder det å ha størst mulig vogn. Jo større vogn man har, jo bedre og viktigere er man, enkelt og greit. I Belgia går det på antall telt. 









    Så har man jo de som liker det enkelt også.  Basert på klistremerkene hadde denne levd et opplevelsesrikt liv.







    Ellers et hyggelig sted og opphold, der vi bl.a. fikk besøk av en venninne av fruen som bodde i Belgia.





    ...men vi kan ikke være evig et sted heller, så da går turen til Nederland (igjen).





    Besøker en lokal delikatesse.



    En ganske tørr Rhinen.



    Og plutselig på plass i byen vi skulle bli så kjent i.



    Herr kvakk.



    I denne byen ligger europas største campingbutikk (høres sikkert megaharry ut, men nok om det), så plutselig fikk vi både et ekstra tak, noe lys og en potensiell kone til herr kvakk.



    En annen ting de hadde her var denne:



    ...som resulterte i et besøk her:



    Etterfult av et besøk her:



    Som endte i en del venting her:



    Med dette som resultat til slutt:





    Ferien var visstnok plutselig over, og det var bare å begynne en hjemreise vi var noe uforberedt på. Kofferter ble kjøpt på første og (ihvertfall ikke) beste plass, og bilen fikk seg en velfortjent vask stakkar. Mens vi ventet på at bilen skulle bli ren (ja, det måtte bli maskin 😳😳😳) dukket denne opp. Sjåføren matchet bilen veldig bra.



    Neste dag fikk vi hjelp til å parkere vognen et midlertidig sted.



    ...hvor den blir forlatt på ubestemt tid.



    Deretter går turen rett til Schiphol, hvor bilen også forlates stakkar.





    Av en eller annen grunn fikk vi business-billetter (og takk Gud for det!), og da må man jo nyte de fordelene man kan!



    Vår venn som skal ta oss direkte til Bergen.



    Vei under rullebaner er alltid fascinerende.



    Så forlater vi plutselig Nederland.



    ...og etter et raskt, men godt måltid.



    Ser vi plutselig noe kjent, nemlig vårt eget hus(!). Ihvertfall hvor det ligger. 😛



    Danskebåten!



    Sotrabroen, vi nærmer oss!



    ...og plutselig Flesland.



    Veien derfra var alt annet enn business, med bybane og Kystbuss, men det gikk nå det også.  Reiser denne ruten hjem fra Bergen veldig ofte, og var litt glad for det der og da.



    Og det var det. Ca. et halvt år på etterskudd.
     
  8. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    Jeg tenker at den nye Toyota Supra'en hører hjemme i denne tråden (ser man videoen så blir det mer klart hvorfor)...
     
  9. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Marius2002s F45 225xe M-Sport   
    Fin bil og fine bilder. Detaljer som den blå sytråden og M-fargene på stolene gjør seg virkelig bra. Akkurat passe kult i min verden...
  10. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Marius2002s F45 225xe M-Sport   
    Dro ut mellom vindkastene og når det var opphold for å knipse noe. Blåste fort opp så det ble kortvarig seanse.

    Digg med M-ratt igjen..

    Begynner å ha kontroll på menyen, alt for mye å bla seg igjennom

    Barnet sitter fint! Setebeskytter både på rygg og sete såklart

    Detaljer.

    Nesten litt E30-feeling med varsellys i taket 
  11. Like
    Fredrik fikk poeng fra Hansh i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette er ihvertfall en interessant diskusjon og jeg er helt enig i at begrepet "kjøreglede" kan være mange ting. Det jeg imidlertid reagerte på var at journalisten brukte formen "ren kjøreglede" og da tenkte jeg at dette bør utdypes litt mer i relasjon til hvordan man tradisjonelt oppfatter dette.
    La oss ta to ytterpunkter i BMW's verden: M3 og X5 - eller til og med X7. Det er ingen tvil om at bilene er veldig forskjellige og tilbyr helt forskjellige kjøreegenskaper og kjøregleder. X5 og X7 tilbyr helt sikkert store kjøregleder (for de som liker slike biler), men det er garantert ikke de samme kjøregledene som M3 tilbyr. 
    Snakker vi om kjøreglede i relasjon til komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc. er det knapt noen andre SUV'er som gjør dette bedre enn X5 og X7. Kjøreegenskapene er sogar også temmelig sportslige så lenge vi snakker om biler i denne størrelsen. Her påpeker imidlertid journalisten at Porsche Cayenne stiller sterkere og dette tror jeg er helt riktig, men det er på bekostning av bl.a komfort, som dermed for noen betyr at Cayenne tilbyr mindre kjøreglede.
    M3 er en helt annen konstruksjon og med et totalt annet fokus.  Bilene kan egentlig ikke sammenlignes utover at de kommer fra den samme bilprodusenten og derfor deler litt grunnleggende DNA. M3 tilbyr kun marginalt med komfort, luksusfølelse, stor plass, fremkommelighet etc., men stiller sterkt når det gjelder sportslighet, kjøregenskaper og nettopp ren kjøreglede. Det er kjøreegenskapene og kjøregleden som er i fokus - ikke komfort, luksusfølelse etc.
    Hvis vi så utdyper dette igjen er min påstand (jmf. forklaringen i mitt første innlegg i denne saken) at den "analoge" E46 M3 var mer fokusert når det gjelder ren kjøreglede enn dagens F80 M3. Andre vil sikkert mene at E30 M3 var enda mer fokusert, mens andre igjen mener at disse modellene i dag er alt for gamle til å være relevante i en diskusjon som denne...
     
  12. Like
    Fredrik ga poeng til papertiger i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Hva begrepet "kjøreglede" er og innebærer vil jo være en høyst individuell oppfatning. Det finnes absolutt ingen fasit på dette. Det beror mest på personlige preferanser, som også blir nevnt ovenfor her. Der du på din side har dine preferanser, med lav vekt, lavt tyngdepunkt, bakhjulstrekk og manuell girkasse som hovedpunkter, kan en annen person ha god oversikt, komfortable seter, automatkasse, stødig på veien, komfort og støysvak som sine preferanser. Disse kan være motsatte av dine preferanser, men de er ikke mindre riktige av den grunn.
    Det er det som igjen gjør det vanskelig når biljournalister bruker begrepet "kjøreglede". Strengt tatt er anmeldelser generelt (det være seg musikk, biler, headset etc.) subjektive, der en avis kan gi bilen eller albumet eller headsettet terningkast 5, mens en annen kan gi det samme terningkast 3. 
    At nye X5 leverer kjøreglede har jeg ingen vanskeligheter for å tro selv om jeg ikke har kjørt en selv. Har derimot kjørt E70, og den leverte i mengder. På en annen måte enn Cooper S'en min, men kjøreglede er ikke en "one way street".
  13. Like
    Fredrik ga poeng til Hansh i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Første jeg tenkte når jeg leste innlegget ditt, og deretter artikkelen, var og at hvem har rett til å definere hva ren kjøreglede er? Jeg er med på din definisjon Fredrik, men er den fortsatt gjeldende i dag?
    For min del redder han egentlig i stor grad påstanden med å gjøre det klart at den ikke kan sammenlignes med en MX5, og jeg har en mistanke om at kjøreegenskapene til nye X5 vil overraske meg stort. Prøvde for snart etter år siden nye X3 (som da var rykende fersk) og forrige X5 på isbane rett etter hverandre, og der X5 ikke er i nærheten av å skjule vekten i en unnamanøver, har X3 blitt imponerende kompetent når man virkelig tester grensene. Hvis de har gjort noe lignende med X5 i generasjonsskiftet, har den nok blitt temmelig kjøreglad, for å være en stor og tung SUV/SAV. Forrige X3 og X4 prøvde jeg samme sted året før der igjen, og den gangen synes jeg X3 var kjedelig og manglet den gode BMW-følelsen, mens X4 faktisk var et overraskende bra bekjentskap i forhold, særlig som X4 M40i. Uten å huske detaljene godt nok, mener jeg at X4 manglet den gode kombinasjonen av komfort og kjøreegenskaper som nye X3 har.
    Morsomt nok har jeg og virkelig fått teste mine analoge kjøreegenskaper i dag, da ene ABS-giveren nylig valgte å svikte, akkurat i tide til at årets første snøfall kom i natt. Heldigvis er ikke gamle kunster glemt, og den etter hvert gamle sliteren min fortsetter å imponere meg på vinterføre. Samtidig tror jeg nok de gode egenskapene jeg har fått kjenne 100% direkte på i dag, delvis må tilskrives utviklingen på dekkfronten som har foregått siden min normal var å kjøre analoge biler på vinterføre.
  14. Like
    Fredrik fikk poeng fra And-reas i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg kom tilfeldigvis over en ganske interessant artikkel om G05 X5 i Berlingske Tidende (som er Danmarks pendant til Aftenposten i Norge). Journalisten er virkelig imponert over hvor bra X5 kjører tiltross for at den veier hele 2,1 tonn og dette standpunktet har jeg ingen rasjonelle grunner til å tvile på at er reelt, men når han i samme åndedrag skriver at bilen leverer ren kjøreglede må jeg med all respekt melde pass. Helt ærlig... hvordan i all verden kan en stor og tung X5 levere ren kjøreglede i BMW terminologi og med alt hva BMW ellers kan prestere av virkelig kjøreglade bilmodeller?
    Enten så har journalisten aldri kjørt f.eks en 3-serie og/eller langt mindre en mindre M-modell eller så vet mange av dagens unge biljournalister og sjåfører faktisk ikke hva ordentlige kjøregleder innebærer. Kanskje de bare legger seg opp etter at størst, tyngst, dyrest og kraftigst nødvendigvis alltid er best, hurtigst - og dermed selvfølgelig leverer mest kjøreglede. Helt håpløst etter min mening og jeg skal forklare hvorfor.
    Virkelige kjøregleder handler om når man som sjåfør føler at man blir i et med bilen - altså en positiv forlengelse av bilens bevegelser igjennom styringen, pedaler og setet man sitter i (i tillegg til lukt og lyder for min egen del). Det er hurtig input/output begge veier (altså sjåfør/bil visa versa) som reagerer på alle bevegelser - uten forsinkelser som nødvendigvis over to tonn med masse medfører. På de aller beste bilene merker man også at styringen slår lett tilbake (spesielt på litt eldre og lette biler med hydraulisk styring) og dette gir ytterligere kontakt og informasjon om/med veidekket (fabelaktig om vinteren og på glatt føre). Både bilen og styringen virker levende på en svært inspirerende måte og man føler at man er i et med bilen og at styringen er en slags forlenget arm til hjulene.
    Gearkassen er selvfølgelig manuell for full kontroll med hvor mye kraft som sendes til drivhjulene. Gjemmer man seg bak en myriade av assistentsystemer og firehjulstrekk er dette ikke nødvendig, men kjører man en klassisk bakhjulsdrevet bil med litt kraftig motor verdsetter man en skikkelig og lettsjaltet manuell gearkasse. Når dette er nevnt finnes det faktisk også biler med forhjulstrekk og ikke minst moderne automatgear som tilbyr ordentlige kjøreegenskaper.
    Bilen er relativt lett og med et lavt tyngdepunkt for maksimal agilitet - altså evnen til å hurtig skifte bevegelsesretning. De aller beste bilene har også en lavest mulig uavfjæret vekt ved hjulene av samme årsak (les: store felger er også normalt tunge felger). Poenget er selvfølgelig å unngå at bilen føles tung og satt på f.eks inspirerende og svingete landeveier. Motsatt på Autobahn der man nettopp helst vil ha en mest mulig plantet bil til veien følelse og med kun en liten grad av hurtig skifte av bevegelsesretning når det gjelder styringen (eller mer konkret bilens masse).
    Man sitter relativt lavt i en bil med ordentlige kjøreegenskaper. Et lavt tyngdepunkt er helt avgjørende i denne sammenhengen og når man sitter lavt reduseres det totale tyngdepunktet vesentlig. 2x75 kilo (som er den internasjonale normen for en sjåfør + passasjer i en bil) er 150 Kg eller rundt 10% i en fornuftig sportsbil. Det er selvfølgelig ingen tvil om at man vil ha hele 10% av bilens totale kjøreklare vekt lengst mulig ned mot bakken. På de aller beste sportsbilene er av samme årsak taket av karbonfiber og bakre vinduer av plastikk (f.eks E46 M3 CSL).
    Dette var et par av de mange små, men viktige detaljene som gjør en ordentlig sportsbil til en bil med rene kjøregleder. Poenget med denne lille anekdoten er selvfølgelig isolert sett ikke å henge ut X5 som konstruksjon (for den er faktisk meget bra), men når man som biljournalist påstår at X5 tilbyr ren kjøreglede må jeg som gammel bilentusiast reagere. Ren kjøreglede er for meg definitivt noe helt annet enn en lett sportslig kjørekarakteristikk, kraftig motor og relativ komfort i en bil som veier over to tonn. Sagt på en annen måte så leverer BMW mange modeller (faktisk de aller fleste) som tilbyr betydelig mer kjøreglede enn nettopp X5...
    https://www.berlingske.dk/bil/bmw-x5-leverer-stadig-ren-glaede-selvom-humlebilen-paa-papiret-er-for-fed-og
       
  15. Like
    Fredrik ga poeng til Ron Jeremy i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Alt er vel relativt og kanskje G05 tilbyr mye kjøreglede ut fra sitt utgangspunkt. Les hva blåhvitblogg skriver, husk han har en Lotus og har de samme preferansene som deg.
    Kom nettopp fra et familieselskap hvor tiden var et tema. 
    Og det slår meg at de aller fleste definisjonene du legger til grunn, for det å kunne ha kjøreglede, en analog kjøreglede - Tilhører stort sett fortiden.
     
  16. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Rått... og gutta i Rolling Stones er uten tvil betydelig mer seriøse enn mange betrakter dem som. Jeg synes at trommisen Charlie Watts er den beste musikeren av gutta, men dette er min mening. De er alle... og spesielt som band... store. Muddy Waters trenger ingen introduksjon - han var en legende...
    Jeg har alltid ønsket å kunne spille bassgitar, men jeg har aldri klart å ta meg sammen til å kjøpe en gitar. Det er derfor litt artig å oppleve at yngstemann (15) interesserer seg for å spille gitar (både bass og el-gitar). Han begynte for et år siden og har allerede blitt ganske flink. Dette er relativt billige gitarer, men kvaliteten er faktisk overraskende gjennomført og de gjør mer enn nytten når man er nybegynner...

  17. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Marius2002s F45 225xe M-Sport   
    @Walkabout jeg forsket litt på det refleksgreiene dine idag og jeg tror ikke det blir bra.
    Det er refleksen under baklykten, ikke sant? Det fineste er uten, såklart, men siden den er innfelt så tror jeg det ikke blir særlig bra med ei "grop" der. Nå er det i det minste refleks nedi gropa. Legger ved bilder om hvorfor jeg ikke tror det blir bra. 

    Dessuten har jeg halogen blinklys, helt krise. LED hovedlys da, men det skulle bare mangle i 2018.
    Eller blir jeg mer og mer glad i bilen 

  18. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Ikveld er det lørdag(no shit?). Vel jeg stakk på lekerommet til ungen med elgitaren og dataen og headset såklart, kan ikke vekke resten av huset. Etter å ha spilt litt, så satt jeg på en konsert nå. Den er så absolutt verdt å se. Om man ikke vil se hele så ihvertfall se fra 12:50 og utover når Mick Jagger kommer på scenen, etterhvert kommer Keith Richards også opp og spiller. Det er helt rått!  
    Og nei jeg kan ikke spille elgitar, men etter mange år med ønske om elgitar fikk jeg gitar og forsterker til jul med madammen, så jeg holder på å lære. Starter helt fra skratch og kan ingenting annet enn introen til seven nation army 🤷‍♂️
     
     
  19. Like
    Fredrik ga poeng til Fredrik 90 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Mye røde tall dessverre. Greia er at Ford har brukbart salg, men det hjelper lite når tallene er røde. Ja det er synd, men det bør da være ett spark i rompa til dem for å få snudd seg litt. 
    Jeg tror dette er ett resultat av at premium produsentene spiser mer og mer av markedet. Da må folkemerkene selge på pris, og dette er spesielt de franske flinke til men også Skoda. Opel er ett annet tradisjonsrikt folkemerke, de sliter på samme måte som Ford og selger i tillegg færre biler. Opel i Norge skulle jo redde salget med Ampera, men så krasja jo dette helt. Rart at ett bilmerke med en så bra elbil ligger så langt bak på listene. Ford har  i det minste godt tak på det lille rene fossilbil markedet som er i Norge, er vel kun Skoda og Peugeot som selger flere rene fossilbiler i Norge. 
  20. Like
    Fredrik ga poeng til Ron Jeremy i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Valget mellom Peugeot og Ford er for meg omtrent som å velge mellom pest og kolera. Ford har stolte tradisjoner, hvorfor eller hvordan de har klart å unngå SUV bølgen er jo et mysterium. Bil er i en rivende utvikling, europeiske og amerikanske giganter kan falle som fluer hvis de ikke henger seg med på lasset. At Tata går dårlig var interresant, men de har en begrenset portefølje og når verdens største marked i Kina sviktet blir det vanskelig. Men det er nok bare første jordskjelvet i en bransje i enorm endring, slike vil vi se flere av i tiden som kommer.
  21. Like
    Fredrik ga poeng til Rune-K i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Jeg tror ikke danske @Fredrik har vært helt på jordet de siste dagene. https://www.tv2.no/broom/10334752/
  22. Like
    Fredrik fikk poeng fra Ron Jeremy i Fredriks alternative bimmerstråd   
    @Marius2002 Gratulerer så mye med ny bil og denne gangen korrekt bilmerke. Jeg disser ikke valget av biltype og jeg tenker at Active Tourer i dag er såpass etablert som konsept at den er en fullverdig BMW anno 2019. Jeg var imidlertid litt skeptisk i 2014 da jeg skrev denne artikkelen for forumet, men Lasse @Ron Jeremy skrev et halvt år senere en mer utfyllende artikkel der han var betydelig mer positiv etter å ha testet modellen ordentlig...
    Jeg tror derfor at du har gjort et fornuftig valg og hadde 2AT vært litt billigere her i Danmark ville jeg nok seriøst ha vurdert modellen. Kanskje ikke som 225Xe iom. at den koster hele 388000 DKK (505000 NOK) før ekstrautstyr, men f.eks en 218i. På den annen side er selv en 218i over 130000 NOK dyrere enn en Citroën C4 SpaceTourer med en nesten like sterk dieselmotor; som stadig er den mest fornuftige motorkonfigurasjonen i Danmark (jepp... Danmark ligger 5-10 år etter Norge på dette området).
    Uansett så er selve karosseritypen temmelig lik så når det gjelder praktisk anvendelighet stiller vi likt. Du med små barn som trenger litt ekstra plass til barneseter + div. utstyr og jeg med voksne familiemedlemmer som ønsker å sitte komfortabelt både foran og bak på langturer til f.eks Frankrike. Vi klarte oss med en E46 Touring da barna var små, men en Active Tourer hadde jo gjort livet litt enklere for å si det på den måten...
    Hmmm... 0-100 Km/t på 6,5 sekunder er helt greit. For alt for mange år siden trengte man en V8 motor på 4,7 liter og 300 HK for å oppnå slike akselerasjoner. Porsche 928S var nok litt mer entusiastbil, men den var langt fra like praktisk og ikke hadde den 4x4. Verden har sannelig endret seg ganske mye i den tiden jeg har vært bilentusiast. Liker også at du har opprettet en egen tråd for den nye BMW'en...
     
  23. Like
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Marius2002s F45 225xe M-Sport   
    Nederlandsk - onderhoudssysteem - et eller annet med vedlikeholdssystem. Så gjenstår bare "DummySALAPA"...
     
  24. Like
    Fredrik ga poeng til Marius2002 i Marius2002s F45 225xe M-Sport   
    Vel, jeg tror det er bare oversettelsen på utstyrslistesiden som er dårlig. Slik jeg skjønte det ved google(mener det var slik på E91en også) skal det være et tysk ord som ikke oversetteren klarte, og da blir det Dummy Salapa. Aner ikke hva det egentlig er 
     
    Edit: 
    8AP - Interne code  
    8KA - BMW onderhoudssysteem - Condition Based 
    Aner fortsatt ikke hva det er da 🤷‍♂️
     
  25. Haha
    Fredrik fikk poeng fra Marius2002 i Marius2002s F45 225xe M-Sport   
    Mye fint i utstyrslisten, men hva er 8APDummySALAPA?...
    Jeg liker virkelig den blå sytråden på dashboardet, setene  etc. og ikke minst sidevinduene foran som gir en slags panorama effekt (mer enn man skulle tro)...