FredrikE24

Members
  • Content Count

    5367
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    13

Reputation Activity

  1. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.Lørdags upd.Fullt.   
    R12 er den gamle typen hvertfall. R134a den nye.
    På Mercedes-Benz 124 ble R12 faset ut i 92 en gang. 93 og utover hadde etter hva jeg vet R134a, min 94 E300 Diesel hadde nå R134a.
    Sikkert noe rundt samme år BMW konverterte.
  2. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.Lørdags upd.Fullt.   
    Kona kan trøste seg med at hun finner deg utenfor huset. Er verre med de som drar på pub, spiller golf, eller på automat eller whatever!
  3. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.Lørdags upd.Fullt.   
    Kona kan trøste seg med at hun finner deg utenfor huset. Er verre med de som drar på pub, spiller golf, eller på automat eller whatever!
  4. Like
    FredrikE24 got a reaction from Marius2002 in Bmw primetime?   
    En styring med snekke blir dårlig først når den blir slitt. Så strammer man litt(for mye) også slites den ut, også begynner den å knipe, også har man det gående. Så finnes de som muligens prøver å justere bort slakk i styringen på snekka når det finnes noen slitne kuler på veien.
    Snekka i gamle E24en min var krutegod, også i broderns E28. I gamle Benzen jeg hadde overhalte jeg snekka på 412 000km. Da var det merkbart slakk uten at pitmanarm rørte seg. På E24en ble hjelpesnekke og paralellstag skiftet, etterpå var den fin.
    Har byttet flere tannstenger enn snekker. Slakk i tannstang er hvertfall irriterende.
  5. Like
    FredrikE24 got a reaction from Marius2002 in Bmw primetime?   
    En styring med snekke blir dårlig først når den blir slitt. Så strammer man litt(for mye) også slites den ut, også begynner den å knipe, også har man det gående. Så finnes de som muligens prøver å justere bort slakk i styringen på snekka når det finnes noen slitne kuler på veien.
    Snekka i gamle E24en min var krutegod, også i broderns E28. I gamle Benzen jeg hadde overhalte jeg snekka på 412 000km. Da var det merkbart slakk uten at pitmanarm rørte seg. På E24en ble hjelpesnekke og paralellstag skiftet, etterpå var den fin.
    Har byttet flere tannstenger enn snekker. Slakk i tannstang er hvertfall irriterende.
  6. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.Lørdags upd.Fullt.   
    Min E39 var så utrolig fin for rust da jeg kjøpte den. Nå er den en rustholk. To Oslo-vintre så var det over. Det dem salter med nå er regne syra. Ikke smaker det salt heller(jeg kjører mc og smaker stadig på det).
  7. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Sveigis sin e34 535i Shadow line/Bmw e28 535i.Lørdags upd.Fullt.   
    Hadde ikke garasje da jeg begynte med bil i 18-års alder. 2 år senere og familien flytta. Garasje. Det har vært enorm aktivitet i den garasjen siste 10 åra. Det beste som har skjedd!
    Anbefales.🤙
  8. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik in Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Dekkspørsmål s.74   
    Jeg vil nesten påstå at det er i Norge og Sverige franske biler har solgt dårlig. For oss har liksom Opel vært langt nede, og de franske enda lenger. Sverige har Volvo og har hatt Saab. Ellers i Europa ser jeg franske biler alt. Twingo er feks en artig bil. Det går flust av dem på Balkan og de virker veldig enkle og holdbare.
    Jeg tror nok vi fremover kommer til å se at Norge vil gå for billigere biler etterhvert. Peugeot sin nye modell er jo lekker synes jeg.
    Vi har vel en arbeiderklasse med relativt høy lønn og dyre vaner. I Tyskland kjører middelklassen små biler med liten motorisering og går i blå kjeledresser og er stolte av det.
    Når man ser hvor skjør økonomien vår er, så vil nok mange kutte kostnader i tiden fremover. Dette vil man nok fort se på nybilkjøpere. Viktig å holde handelen i gang, men tror de fleste vil se nytten av å ha litt fyll i madrassen og ikke ha lån til langt over pipa.
  9. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik in Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Dekkspørsmål s.74   
    Jeg vil nesten påstå at det er i Norge og Sverige franske biler har solgt dårlig. For oss har liksom Opel vært langt nede, og de franske enda lenger. Sverige har Volvo og har hatt Saab. Ellers i Europa ser jeg franske biler alt. Twingo er feks en artig bil. Det går flust av dem på Balkan og de virker veldig enkle og holdbare.
    Jeg tror nok vi fremover kommer til å se at Norge vil gå for billigere biler etterhvert. Peugeot sin nye modell er jo lekker synes jeg.
    Vi har vel en arbeiderklasse med relativt høy lønn og dyre vaner. I Tyskland kjører middelklassen små biler med liten motorisering og går i blå kjeledresser og er stolte av det.
    Når man ser hvor skjør økonomien vår er, så vil nok mange kutte kostnader i tiden fremover. Dette vil man nok fort se på nybilkjøpere. Viktig å holde handelen i gang, men tror de fleste vil se nytten av å ha litt fyll i madrassen og ikke ha lån til langt over pipa.
  10. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik 90 in Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Dekkspørsmål s.74   
    At man må vise amcar i Drammen henger nok litt igjen fra Bergheim-tida. Bergheim i Drammen bygde ikke om få G30 og G30 Starcrafter fra lett lastebil til personbil med 9 seter. Likeledes med nedklassing av Silverado og Tahoe. Ombygging av lys og hele det greiene der.
    Bergheim kjørte alt av godkjenninger av disse gjennom bilsakkyndig i Drammen. De har liksom blitt Amcar-ekspertene.
    Nå er imidlertid Bergheim Auto en sagablott. Kroken på døra for ikke mange månedene siden. Den siste sjappa lå på Ensjø i Oslo.
    For å få en Tahoe 6.5 godkjent var det lakk av markeringslys forran svarte. Ombygging av lysstyring, montering av oransje blinkers bak, utskiftning av sealed beam lamper forran til H4 Hella osv osv osv. Hver eneste bil måtte SVV godkjenne og registrere etter å ha fått frisering hos Bergheim i Drammen.
  11. Like
    FredrikE24 got a reaction from Patta in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Drev med modellflyving på nedlagte Fornebu flyplass. Fattern og jeg brukte å kjøre dit noen ukedager, men som regel hver Lørdag og Søndag om været var bra. Dette var vel i 2001 tipper jeg.
    Det var en far og sønn der som hadde Mercedes-Benz S600 av W140 varianten og en CL600, de dukket opp litt sporadisk i begge to. Rimelig fjonge folk, men bilene var på den tiden litt av et blikkfang. Folk var mer opptatt av bilen deres enn det som foregikk i lufta. Vi hadde på den tiden en helt ny Passat Highline 4Motion som jo på en måte var veldig fin, så var liksom de Mercedesene noe helt annet. Så sjeldne å se, oste kvalitet og var helt luksus. Jeg husker følelsen i kroppen enda. Man hadde aldri hatt mulighet til å se på noe sånt før.
    Nå har Internett kommet for fullt. ISDN er bytta ut med 4G og fiber-to-the-home. Vi har YouTube og andre medier, Google bildesøk. Hva enn vi vil kan vi finne ut av relativt enkelt. Hvordan en S600 ser ut, lyd, proporsjoner, utstyrsnivå, alt det der er tilgjengelig. Enkelt. Så nå blir jeg ikke veldig gira om jeg ser noe (nytt og) sjeldent på gata. Superbiler er litt meh..
    Den gangen var det oppstandelse, og jeg kunne ikke begripe av det virkelig var V12 under panseret(skilt på C-stolpen var det vel) på dem. Slik luksus var veldig fjernt å se for en på 9-10 år den gang. 
  12. Like
    FredrikE24 got a reaction from Patta in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Drev med modellflyving på nedlagte Fornebu flyplass. Fattern og jeg brukte å kjøre dit noen ukedager, men som regel hver Lørdag og Søndag om været var bra. Dette var vel i 2001 tipper jeg.
    Det var en far og sønn der som hadde Mercedes-Benz S600 av W140 varianten og en CL600, de dukket opp litt sporadisk i begge to. Rimelig fjonge folk, men bilene var på den tiden litt av et blikkfang. Folk var mer opptatt av bilen deres enn det som foregikk i lufta. Vi hadde på den tiden en helt ny Passat Highline 4Motion som jo på en måte var veldig fin, så var liksom de Mercedesene noe helt annet. Så sjeldne å se, oste kvalitet og var helt luksus. Jeg husker følelsen i kroppen enda. Man hadde aldri hatt mulighet til å se på noe sånt før.
    Nå har Internett kommet for fullt. ISDN er bytta ut med 4G og fiber-to-the-home. Vi har YouTube og andre medier, Google bildesøk. Hva enn vi vil kan vi finne ut av relativt enkelt. Hvordan en S600 ser ut, lyd, proporsjoner, utstyrsnivå, alt det der er tilgjengelig. Enkelt. Så nå blir jeg ikke veldig gira om jeg ser noe (nytt og) sjeldent på gata. Superbiler er litt meh..
    Den gangen var det oppstandelse, og jeg kunne ikke begripe av det virkelig var V12 under panseret(skilt på C-stolpen var det vel) på dem. Slik luksus var veldig fjernt å se for en på 9-10 år den gang. 
  13. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Nok strøm så starter det meste av bensinmotorer hvertfall! Var på jobbtur i Hemsedal for noen år siden og det hadde vært bikkjekaldt på natta. E39en som den gang var helt ny for meg fyra tvert.
    En med Tesla fikk ikke i gang bilen da batteriet var nedkjølt ellerno? Ikke lov p plugge i veggen på leiehytta heller, så ble bergingsbil på han. Et par Audier og en Passat starta ikke, diesel og trolig på diesel fylt i Oslo. Den eneste BMWen med diesel fyra omsider, men den hadde fått en full tank to dager før fra lokal stasjon.
    Har vel inntrykk av at man må passe på å gløde lenge nok før man drar motoren rundt for å få litt temp inni forbrenningskamrene slik at dieselen tenner lettere. Har inntrykk av at de fleste gløder en syklus og durer på. Så har man fyllt på med iskald diesel og gjort vondt verre.
    Gamle diesel Benzen jeg hadde fyra i -27 grader som ingenting. I Trysil. Tiltrakk seg til og med folk som ville se på.. Den hadde friske glødeplugger, 110Ah startbatteri og varmekolbe på diesel-tur røret som gikk mellom filteret og pumpa. En glødesyklus og den fyra tvert, etterfulgt av 2 minutter automatisk ettergløding. Da hadde den vel gått drøyt 515 000km. Var nesten litt skuffa.
    tidligere på kvelden hadde en danske med en Peugeot slitt med start i timesvis. Bergingsbilen måtte tilslutt bare slepe den igang. Så det var nærmest en attraksjon på parkeringsplassen der.
    Nå har jeg rimelig lite peiling på diesel, men alt har vel blitt bedre med commonrail og direkte innsprøytning og ikke forkammer?
  14. Like
    FredrikE24 got a reaction from sveigis in Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Nok strøm så starter det meste av bensinmotorer hvertfall! Var på jobbtur i Hemsedal for noen år siden og det hadde vært bikkjekaldt på natta. E39en som den gang var helt ny for meg fyra tvert.
    En med Tesla fikk ikke i gang bilen da batteriet var nedkjølt ellerno? Ikke lov p plugge i veggen på leiehytta heller, så ble bergingsbil på han. Et par Audier og en Passat starta ikke, diesel og trolig på diesel fylt i Oslo. Den eneste BMWen med diesel fyra omsider, men den hadde fått en full tank to dager før fra lokal stasjon.
    Har vel inntrykk av at man må passe på å gløde lenge nok før man drar motoren rundt for å få litt temp inni forbrenningskamrene slik at dieselen tenner lettere. Har inntrykk av at de fleste gløder en syklus og durer på. Så har man fyllt på med iskald diesel og gjort vondt verre.
    Gamle diesel Benzen jeg hadde fyra i -27 grader som ingenting. I Trysil. Tiltrakk seg til og med folk som ville se på.. Den hadde friske glødeplugger, 110Ah startbatteri og varmekolbe på diesel-tur røret som gikk mellom filteret og pumpa. En glødesyklus og den fyra tvert, etterfulgt av 2 minutter automatisk ettergløding. Da hadde den vel gått drøyt 515 000km. Var nesten litt skuffa.
    tidligere på kvelden hadde en danske med en Peugeot slitt med start i timesvis. Bergingsbilen måtte tilslutt bare slepe den igang. Så det var nærmest en attraksjon på parkeringsplassen der.
    Nå har jeg rimelig lite peiling på diesel, men alt har vel blitt bedre med commonrail og direkte innsprøytning og ikke forkammer?
  15. Like
    FredrikE24 got a reaction from sondre in Knirkeforinger e39 525dat - hjelp til liste over hva som trengs   
    Kjøp nye knirkeforknger og integralforing(?) som et kit på Koed å skift. Har det begynt å knirke, så tar det ikke lang tid før det er gåent.
    Jeg kjørte lenge med utslitte foringer. Ble så ille at man følte bilen slapp bak i sving.
  16. Like
    FredrikE24 got a reaction from Marius2002 in ALPINA , striper eller ikke striper . . . .   
    Alpina skal ha striper. Sånn er det bare.
    Blir råtøft på bilen din.
  17. Like
    FredrikE24 got a reaction from Marius2002 in ALPINA , striper eller ikke striper . . . .   
    Alpina skal ha striper. Sånn er det bare.
    Blir råtøft på bilen din.
  18. Like
    FredrikE24 reacted to TRF in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Nå var ikke mitt spark i denne diskusjonen om VAG/Audis kvalitet, men deres " tekniske integritet og evne til innovasjon".
    Kvalitet: Her ser man et tydelig skille på dem som reparer bilene sine (eller andres), og de som aldri gjør dette, eller ikke har gamle nok biler til at det blir et problem. For alle med førstehåndserfaring er VAG jamnt over et regelrett dårlig produkt i kvalitet og holdbarhet (i tysk sammenheng). Mulig noen blodfans sier noe annet, men ok. Det at @Fredrik og andre har et annet inntykk er et bevis på at VAG har lykkes med sin markedsføring og image bygging (som jeg har prata om før). 80 ble til A4 og 100 ble til A6, og plutselig var dette premiumbiler (selv om det var den samme tvilsomme bilen som før, med stiv bakasling på fwd modellene !)
    Nå er det ikke sånn at BMW ikke har sine svin på skogen, men som trend er det en betydelig forskjell på disse leverandørere. BMW har dog tapt seg betydelig i senere tid, trolig for å holde tritt med kostnader.
    Teknisk integritet og evne til innovasjon:
    VAG er et konsern med lang tradisjon for juks og fanteri. Dieselgate er det mest kjente, men man havner ikke der uten å ha en kultur for det. Man skal nemlig ikke kimse av disse leverandørenes interne firmakultur og tradisjon, det gjennomsyrer ofte produktene i flere generasjoner. I motorsport enden (DTM) så husker vi vel alle når Audi regelrett dytta BMW av banen, og det senere kom frem fra radiologg at føreren fikk direkte ordre om å "dytt han av banen i neste innbrems"? Den gang også forsøkt dekket over som at man "bomma litt på innbrems". 2014 eller noe sånn?
    Dieselgate har kun dreid seg om relativt nye biler i USA til å begynne med. Men ingen reagerer på at VAG solgte diesel i USA gjennom hele 90 og tidlig 2000 tallet også? I samme periode som BMW (og de fleste andre) ikke greide avgasskravene på diesel i USA? Og når vi vet at BMW er den _eneste_ "frikjente" produsenten på dieselmotorer så burde det si litt. BMW var også referanse bilen (X5 35d) i avsløringen, som bestod testen (kun noe høyere NOx under betydelige bakkekjøring).VAG kjempet for 8liters urea tank i de kjente "hemmelige møter", hvorpå BMW kjører på med godt over 20l kapaistet for å greie nevnte krav i usa.
    VAG og Quattro: Hele motoren og halve girkasse foran foraksel? Torsen, som tross alt er 100% åpen om man mister friksjon i en av endene? Og med "moderne quattro" har man jo nærmet seg det "de andre" (bmw) gjør.
    Noen som husker e34 m5 vs s4 (tror jeg det var), hvor man nesten kan se vridningen i karosseriet på audien i sving? (endrede klaringer mellom panser og skjerm).
    DSG problemene Møller "adri har erfart"? 25tdi V6eren som spiser seg selv (kammer)?
    Tilbake til motorsport så er det ofte noe helt "latterlig" forskjellig fra alle andre, etter påvirkning av FIA, som må til for å være konkurransedyktige. (DTM V8). LeMans og diesel.. samme layout på motor fra Peugeot og Audi, likevel greier Peugeot 200(!)hk mer? (Peugeot Sport er forøvrig en svært respektabel avdeling). etc etc. Nå vet vi alle at Audi hadde mest suksess i LeMans (ikke fult så mye i resten av WEC), men det er jo mest fordi de er tyske når det kommer til drift av et team.
     
    Lista er uendelig lang, poenget er at "integritet" ikke hører noen steds hjemme hos den gjengen der. Det betyr ikke at ikke de har mange kule biler. Jeg har sett Grp. B quattroen (siste evo) live, og det er et skue uten like. Bilen kjører jo _helt forferdelig dårlig_ men det er for oss bilinteresserte likevel et fantastisk syn. Man trenger ikke "elske og hate" merker, men man trenger heller ikke å være blind for realitetene. VAG sin status er primært bygd opp av god markedsføring og bevisst forhold til image og følelser, ikke hva bilene rent teknisk har levert (for det har vært "middelmådig minus").
    Sammenligningen med Fiat og Chrysler fremstår noe urettferdig. Jeg tror det (spesielt de som skrur selv) man reagerer på er "hvor dårlig" mye av VAG sine løsninger er, når de har bygd seg opp et image som skulle tilsi noe annet. Ingen forventer noe av en Fiat. Men jeg forventer mer enn stiv bakaskling på 90 talls a4. Jeg forventer at ikke hele motoren henger foran foraksel. Jeg forventer at det er mulig å komme til kjølepakke uten å demontere hele fronten. etc etc etc.
    "Das Auto", og for ikke å snakke om at man kjører på med "vorsprung durch technik" samtidig som man jukser og bedrar som gale, det blir rett og slett litt for mye. For min del er det iallefall et større problem med den enorme (og bevisste) divergensen i hva man sier man er, og hva man leverer. Dette gjelder også for Tesla som ble nevnt.
  19. Like
    FredrikE24 got a reaction from Darkbimmer in Fredriks alternative bimmerstråd   
    To kamerater har henholdsvis en A4 Avant 2.0TDI quattro og A6 Avant 1.8Turbo quattro. Begge bilene har vært vanvittige pengesluk dessverre. A6en har også fått ny motor i hans eie.
    Jeg skrøner ikke når jeg sier at begge bilene har kostet over 100 000kr å holde i daglig drift i et år. Bilene har vært fulgt opp av Audi hele veien til de tok over.
    Min erfaring med BMW er helt motsatt. Der man trenger 2-3 oljeskift i året og 1-4000kr i slitedeler.
  20. Like
    FredrikE24 got a reaction from Ess in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Har hjemmevakt med jevne mellomrom på jobb og kjører da en uke med vaktbil. En Caddy Cross med 150hk turbodiesel og 4Motion. Jeg er ikke imponert over vinteregenskapene. Holdte på å dra av veien på julaften. Kjørte nok (for)fort, men det er feedback som er totalt fraværende. Og når det begynner å skli kjenner jeg meg ikke igjen fra hvordan 4Motion fra Passat 3BG(Dette var ikke Haldex?) og Audi S4(C4) oppførte seg(med klipt ledning på baksperra ble det enda morsommere).
    Haldex er helt krise. Da er Subaru langt bedre som firehjulstrekker. Samme med gammel Audi quattro.
    BMW med bakhjulstrekk er imidlertid det beste for meg føler jeg. Man føler gjennom kroppen hvordan føret er på en helt annen måte.
  21. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette tror jeg du vil like!
     
  22. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette tror jeg du vil like!
     
  23. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik in Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette tror jeg du vil like!
     
  24. Like
    FredrikE24 got a reaction from Fredrik in Motorsykkel tråden på bimmers   
    Av alle der, synes jeg faktisk K1600 fra BMW har den fineste lyden. Det er helt magisk å gi jernet og kjenne på de utrolige kreftene og den herlige sekserlyden som drar deg tilbake til M20 og E30.
     
    mye hissig totakter. Jeg kjører daglig den rake motsetningen. Twin 350 totakt fra Tsjekkoslovakia også kjent som Jawa. Trives best mellom 3 og 4 tusen. Rødlinja er på 5600rpm. Det er helt maks! Klokka går allikevel til 10 tusen.
    Artig lyd.
    IMG_9174.MP4
  25. Like
    FredrikE24 got a reaction from Orjan in Min 1994 Alpina B3 3.0   
    Den perfekte E36!