scoot

Medlem
  • Innholdsteller

    3944
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    3

Omdømmeaktivitet

  1. Haha
    scoot ga poeng til Walkabout i Den store finn.no tråden.   
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131978469
    Dette må være en ny versjon av "komfortseter". Beste med selger er at han bastant mener jeg tar feil når jeg vennlig påpekte at han ikke hadde komfortseter, men standard seter.
  2. Like
    scoot ga poeng til Walkabout i F30 Lakk flasset ved vask   
    God jul.
  3. Thanks
    scoot ga poeng til StigJ i 97 Z3 M Roadster & 97 2.8 Roadster - Winter is coming!   
    Panel for panel. Da er det ikke mange minuttene mellom. Jeg kombinerer som regel en dør og en skjerm samtidig. 
  4. Thanks
    scoot ga poeng til fxslin i 97 Z3 M Roadster & 97 2.8 Roadster - Winter is coming!   
    Tja. maks 10 min per panel kanskje? Gikk relativt fort. Men jeg gikk over hele bilen engang til med en ren mikrofiber klut for å fjerne siste rester. 
  5. Like
    scoot fikk poeng fra Fekzen i Råd ved kjøp av evt e36 prosjekt, gjelder motor   
    @Fekzen fikser vel standalone ECU til disse uten større problem? 
  6. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    https://bluetec.no/viktige-endringer-i-nek-4002018-elbil-lading/
    Her er vel de viktigste punktene oppsummert. Største endringen er vel at eksisterende garasjekurs kan brukes til lading ( hvis kursen kun går til garasjen og alle elektriske punkter på den kursen er samlet i ett rom. Les; f.eks hvis garasjekursen er tatt fra gangen i tilhørende bolig vil det falle utenfor og kan ikke benyttes til lading ). Gir mer rom for tolkninger og gjenbruk av eksisterende kursopplegg.
    På generell basis; Kjøp ladestasjon, dropp lading fra stikkontakt. Har sett vesentlig økning av brente stikkontakter de siste årene, og det er liten tvil om at lading fra stikkontakter kan være brannfarlig. Jeg hadde ikke lagt meg til å sove med el-bilen plugga i en vanlig stikkontakt, selv om den oppfylte kravene ( 10A jordfeilbryter type B dedikert kurs osv ). For risikabelt i mine øyne, en vanlig stikk er ikke ment for denne langvarige høye lasten. 
  7. Like
    scoot ga poeng til sveigis i Sveigis sin e34 535i shad.line.   
    Takker for det :).
    Ja det har virkelig vært et hektisk e34 år dette ,og når man ser tilbake ,har det blitt mye jobb.
    Jeg er jo engang sånn at jeg prøver å gjøre jobbene så godt jeg kan .
    Mye arbeid er det men sover godt når ting er fikset .:)
     
    Ja den kan ødelegge ruten pga fryktelig spenn i fjæren .
    Og det skjer fort og så her fikk jeg en lærepenge.
    Har aldri tenkt at sånn kunne skje egentlig
  8. Like
    scoot ga poeng til Slavearbeider'n i Den store finn.no tråden.   
    Riktig nok en Auda og en uorginal bil, men våt i skrittet ble man riktig nok. 
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=133646261
  9. Haha
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Der har vi dem! Takk skal du jammen meg ha, dette er forferdelig - men det er gode minner 😂
  10. Like
    scoot ga poeng til Fredrik i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    @Fredrik 90 Helt ærlig Fredrik... hvor gammel er du (jeg vet at du nærmer deg 30)? Makan til oppgulp er det lenge siden jeg har lest noe sted. Vi vet foreløpig ikke hva som har skjedd og selv om det var en navigatørfeil på KNM Helge Ingstad blir det helt feil å henge ut kvinner spesielt for denne hendelsen. Det blir litt som hvis en kvinnelig bilsjåfør gjør en feil så gjør automatisk alle kvinnelige bilsjåfører feil eller visa versa når det gjelder menn. En håpløs tankegang... 😕 
  11. Like
    scoot ga poeng til Marius2002 i Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Kom over en nylig opplastet video mens jeg satt å så på snowboardfilm.
    Volvo 740 vs. BMW E92 M3, ta det for det den er. Kjøringen i 740en vekte i alle fall minner fra way back.
     
  12. Haha
    scoot ga poeng til Designer i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Kanskje han var på tankskipet som felte Ingstad? Mener å ha lest at siste radiomeldingen tankskipet sendte var "DREI", kan hende media ikke fanget opp "M'en"?

    At @magneten var mannen bak radiosignalene og siste melding skulle vært "M DREI"? 🤔
  13. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Bildene er nok fra montørhåndboka basert på NEK 400:2014, det er kommet noen endringer i 2018. 
    Det er forresten ikke alle nettselskap som krever innmelding ved montering av ladestasjon, her i Hafslund sitt nett kan vi fritt installere vanlige hjemmeladere ( stort sett 2x32A i IT-nett ) uten å involvere dem.
    Ellers har jeg godt forståelse for at ingen ønsket å komme og bare koble til, det tjener vi jo ikke penger på? På samme tid er det utførende elektroinstallatør som tar på seg alt ansvaret for utstyr/materialet som brukes i installasjonen, siden vi til syvende og sist signerer på dokumentasjonen. Hvis vi da bare skal kjøre rundt og koble til utstyr kjøpt av kunde kan vi like greit henge kroken på døra, med mindre vi gjør som bilverksteder og pumper opp timeprisen. Vår bransje ( i likhet med rørlegger og andre ) har spennende tider i møte hva angår slike ting. Jeg personlig kunne godt tenkt meg og latt dere ( les:kunder ) få kjøpe hva dere vil, fraskrive meg alt garantiansvar for produkter etc. Men skal man overleve på den måten må timeprisen vesentlig opp, eller så går det ikke rundt. 
  14. Thanks
    scoot ga poeng til [space] i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Ang ladeboks så har jeg lest flere steder at det er bedre å kjøpe en merkeneutral lader, mtp fremtidige elbiler en måtte finne på å kjøpe, selv om de stort sett støtter samme standard alle sammen.
    Vi har 400V hjemme, så kan få på litt guffe der.
  15. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette er selvfølgelig helt korrekt, sålenge man kan lade på hurtigladere. Hjemmelading derimot er jo en annen historie, i Norge er det 230V IT-nett som regjerer, og normalen ved hjemmelading vil være 7.6kW. ( Unntaket er faktisk Tesla, som støtter 3-fas 230V lading som eneste bilprodusent jeg vet om. Den innebygde laderen i Tesla er ganske genial og takler det meste ). Renault Zoe er jo blant bilmodellene som absolutt ikke er optimal for Norge, siden den kun støtter 400V TN-Anlegg, og ladestasjon til disse leveres med trafo. ( veldig fordyrende ledd når det kommer til hjemmelading ). 
    Hvis man tar Tesla P90 som et utgangspunkt, denne vil bruke rett omkring 12timer (!) fra 0-100% ved hjemmelading på 7.6kW. 
    En enebolig i Norge har typisk 3x50/63A eller 4x40-50A som hovedsikring, rundt 25-30kW. Hvis vi antar at en stor del nyere boligere har varmepumpesystem ( enten luft-vann eller brønner ) så mister vi allerede 12-18kW til varmebehov ( avhenger av størrelsen på huset, her har jeg tatt med størrelsen på varmepumpen + tilleggsvarmen i form av rene elektroelementer. ). Det vil si at en vanlig enebolig her til lands ikke kan installere en hurtiglader hjemme, med mindre man vil investere store beløp. Normalen vil være 7,6kW på IT-anlegg, og omtrent det dobbelte - 15kW på 400V TN-Anlegg. Hvis man har 400V hjemme, vil det altså være ganske mange timer og spare på lading siden man får ladet på 3fas. 12 timer på IT-Anlegg, vs 4-Timer på TN-anlegg. 
    Elektrobransjen har en spennende tid i møte, jeg gleder meg
  16. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Dette er selvfølgelig helt korrekt, sålenge man kan lade på hurtigladere. Hjemmelading derimot er jo en annen historie, i Norge er det 230V IT-nett som regjerer, og normalen ved hjemmelading vil være 7.6kW. ( Unntaket er faktisk Tesla, som støtter 3-fas 230V lading som eneste bilprodusent jeg vet om. Den innebygde laderen i Tesla er ganske genial og takler det meste ). Renault Zoe er jo blant bilmodellene som absolutt ikke er optimal for Norge, siden den kun støtter 400V TN-Anlegg, og ladestasjon til disse leveres med trafo. ( veldig fordyrende ledd når det kommer til hjemmelading ). 
    Hvis man tar Tesla P90 som et utgangspunkt, denne vil bruke rett omkring 12timer (!) fra 0-100% ved hjemmelading på 7.6kW. 
    En enebolig i Norge har typisk 3x50/63A eller 4x40-50A som hovedsikring, rundt 25-30kW. Hvis vi antar at en stor del nyere boligere har varmepumpesystem ( enten luft-vann eller brønner ) så mister vi allerede 12-18kW til varmebehov ( avhenger av størrelsen på huset, her har jeg tatt med størrelsen på varmepumpen + tilleggsvarmen i form av rene elektroelementer. ). Det vil si at en vanlig enebolig her til lands ikke kan installere en hurtiglader hjemme, med mindre man vil investere store beløp. Normalen vil være 7,6kW på IT-anlegg, og omtrent det dobbelte - 15kW på 400V TN-Anlegg. Hvis man har 400V hjemme, vil det altså være ganske mange timer og spare på lading siden man får ladet på 3fas. 12 timer på IT-Anlegg, vs 4-Timer på TN-anlegg. 
    Elektrobransjen har en spennende tid i møte, jeg gleder meg
  17. Like
    scoot fikk poeng fra RNJ i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Wallbox vil jo være et tilbehør til bilen som sørger for god kommunikasjon mellom bil og lader (antar jeg), men jeg vil tro en hvilken som helst type2 lader gjør jobben like godt. Usikker på om wallbox har noen vesentlige fordeler VS standard type 2 ladestasjon. 
  18. Like
    scoot ga poeng til Fredrik i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Når elbilen er fullt ladet er det verdt å tenke over følgende. Hvis man holder seg i intervallet 20-80% av batterikapasiteten tar det normalt ikke mer enn 20-30 minutter å lade batteriet. Både de første 20% og de siste 20% (altså fra 0-20% og 80-100% av batterikapasiteten) tar uforholdsmessig lang tid å lade. Bjørn Nyland har testet dette flere ganger på lengere distanser og det lønner seg tidsmessig helt klart å heller lade flere ganger innenfor intervallet 20-80% av batterikapisiteten enn å kjøre bilen helt tom for strøm og/eller lade helt opp til 100%.
    Dette betyr også at store batterier relativt sett gir en signifikant lengere rekkevidde med samme ladetid fordi større batterier er mer effektive til å ta til seg strøm i det nevnte intervallet. Best illustreres dette i 75 KWh batteripakken (f.eks Tesla Model S 75D) som egentlig er et 90 KWh batteri. Denne konfigurasjonen viser 100% når det egentlig kun er ladet til rundt 84%. Ergo er ladetiden 20-100% for denne modellen like hurtig som en reell 90 KWh modell 20-80%.
    Tesla Model S 100D har en EPA rekkevidde på 539 Km. Dette betyr at 60% av batterikapasiteten (altså intervallet 20-80%) svarer til en rekkevidde på ca. 320 Km - som altså kan lades på 20-30 minutter (Superchargere). Har man derimot en eldre Model S 60D som har en EPA rekkevidde på 351 Km svarer 60% av batterikapasiteten til en rekkevidde på ca. 210 Km - som altså kan lades på 20-30 minutter (Superchargere). Med andre ord en forskjell i rekkevidden på signifikante 110 Km med nogenlunde den samme ladetiden.
    Det samme prinsippet gjelder for stort sett alle andre tilsvarende batterier også (hurtiglading). Størst er helt klart best rent teknisk når det gjelder batterier, men de koster selvfølgelig også mye mer. Teslas Performance modeller er forøvrig klart mindre effektive mhp. strømforbruk enn de mer ordinære modellene - også når man kjører fornuftig. Model S 75D har f.eks en EPA rekkevidde på ca. 420 Km, mens P90D kun klarer 430 Km. Standard 90D modellen klarer imidlertid hele 470 Km. Alle tre modellene har som sagt det samme batteriet, men med ulik utnyttelse av batteriet samt forskjeller i drivlinjen. Performance modellene går imidlertid bra da...    
    @[space] En interessant historie (type: real-world rapport fra livet med en elbil) som imidlertid er litt morsom også (sorry). Jeg tenker at man helt klart kan risikere å vente lenge på tur på en bensinstasjon også (spesielt når alle skal ha pølser og burgere før de betaler). I Frankrike i sommer (på vestkysten) var dette helt håpløst - køen av biler på bensinstasjonene sto helt ut på motorveien mange steder. Akkurat da var jeg glad for at vi har en økonomisk dieselbil med lang rekkevidde...
     
  19. Like
    scoot fikk poeng fra RNJ i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Wallbox vil jo være et tilbehør til bilen som sørger for god kommunikasjon mellom bil og lader (antar jeg), men jeg vil tro en hvilken som helst type2 lader gjør jobben like godt. Usikker på om wallbox har noen vesentlige fordeler VS standard type 2 ladestasjon. 
  20. Like
    scoot ga poeng til Alpejohn i En tidsreise tilbake til gamle bimmers.no   
    Hei,
    For et par uker siden leita jeg frem en gammel laptop som jeg hadde installert DIS på,  for å sjekke noe.
    Jeg kom til å opne nettleseren uten nett, og der lasta den inn gamle bimmers gitt 😄 

    Ble sittende å bla opp og ned et par ganger, før jeg trykte oppdater og lastet inn den nye versjonen..
    Må ærlig innrømme at jeg savner den gamle litt.. 😏
     
    Kos deg 😉
     
     
  21. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    https://bluetec.no/viktige-endringer-i-nek-4002018-elbil-lading/
    Her er vel de viktigste punktene oppsummert. Største endringen er vel at eksisterende garasjekurs kan brukes til lading ( hvis kursen kun går til garasjen og alle elektriske punkter på den kursen er samlet i ett rom. Les; f.eks hvis garasjekursen er tatt fra gangen i tilhørende bolig vil det falle utenfor og kan ikke benyttes til lading ). Gir mer rom for tolkninger og gjenbruk av eksisterende kursopplegg.
    På generell basis; Kjøp ladestasjon, dropp lading fra stikkontakt. Har sett vesentlig økning av brente stikkontakter de siste årene, og det er liten tvil om at lading fra stikkontakter kan være brannfarlig. Jeg hadde ikke lagt meg til å sove med el-bilen plugga i en vanlig stikkontakt, selv om den oppfylte kravene ( 10A jordfeilbryter type B dedikert kurs osv ). For risikabelt i mine øyne, en vanlig stikk er ikke ment for denne langvarige høye lasten. 
  22. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Bildene er nok fra montørhåndboka basert på NEK 400:2014, det er kommet noen endringer i 2018. 
    Det er forresten ikke alle nettselskap som krever innmelding ved montering av ladestasjon, her i Hafslund sitt nett kan vi fritt installere vanlige hjemmeladere ( stort sett 2x32A i IT-nett ) uten å involvere dem.
    Ellers har jeg godt forståelse for at ingen ønsket å komme og bare koble til, det tjener vi jo ikke penger på? På samme tid er det utførende elektroinstallatør som tar på seg alt ansvaret for utstyr/materialet som brukes i installasjonen, siden vi til syvende og sist signerer på dokumentasjonen. Hvis vi da bare skal kjøre rundt og koble til utstyr kjøpt av kunde kan vi like greit henge kroken på døra, med mindre vi gjør som bilverksteder og pumper opp timeprisen. Vår bransje ( i likhet med rørlegger og andre ) har spennende tider i møte hva angår slike ting. Jeg personlig kunne godt tenkt meg og latt dere ( les:kunder ) få kjøpe hva dere vil, fraskrive meg alt garantiansvar for produkter etc. Men skal man overleve på den måten må timeprisen vesentlig opp, eller så går det ikke rundt. 
  23. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    https://bluetec.no/viktige-endringer-i-nek-4002018-elbil-lading/
    Her er vel de viktigste punktene oppsummert. Største endringen er vel at eksisterende garasjekurs kan brukes til lading ( hvis kursen kun går til garasjen og alle elektriske punkter på den kursen er samlet i ett rom. Les; f.eks hvis garasjekursen er tatt fra gangen i tilhørende bolig vil det falle utenfor og kan ikke benyttes til lading ). Gir mer rom for tolkninger og gjenbruk av eksisterende kursopplegg.
    På generell basis; Kjøp ladestasjon, dropp lading fra stikkontakt. Har sett vesentlig økning av brente stikkontakter de siste årene, og det er liten tvil om at lading fra stikkontakter kan være brannfarlig. Jeg hadde ikke lagt meg til å sove med el-bilen plugga i en vanlig stikkontakt, selv om den oppfylte kravene ( 10A jordfeilbryter type B dedikert kurs osv ). For risikabelt i mine øyne, en vanlig stikk er ikke ment for denne langvarige høye lasten. 
  24. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Bildene er nok fra montørhåndboka basert på NEK 400:2014, det er kommet noen endringer i 2018. 
    Det er forresten ikke alle nettselskap som krever innmelding ved montering av ladestasjon, her i Hafslund sitt nett kan vi fritt installere vanlige hjemmeladere ( stort sett 2x32A i IT-nett ) uten å involvere dem.
    Ellers har jeg godt forståelse for at ingen ønsket å komme og bare koble til, det tjener vi jo ikke penger på? På samme tid er det utførende elektroinstallatør som tar på seg alt ansvaret for utstyr/materialet som brukes i installasjonen, siden vi til syvende og sist signerer på dokumentasjonen. Hvis vi da bare skal kjøre rundt og koble til utstyr kjøpt av kunde kan vi like greit henge kroken på døra, med mindre vi gjør som bilverksteder og pumper opp timeprisen. Vår bransje ( i likhet med rørlegger og andre ) har spennende tider i møte hva angår slike ting. Jeg personlig kunne godt tenkt meg og latt dere ( les:kunder ) få kjøpe hva dere vil, fraskrive meg alt garantiansvar for produkter etc. Men skal man overleve på den måten må timeprisen vesentlig opp, eller så går det ikke rundt. 
  25. Like
    scoot fikk poeng fra Marius2002 i Fredriks alternative bimmerstråd   
    Bildene er nok fra montørhåndboka basert på NEK 400:2014, det er kommet noen endringer i 2018. 
    Det er forresten ikke alle nettselskap som krever innmelding ved montering av ladestasjon, her i Hafslund sitt nett kan vi fritt installere vanlige hjemmeladere ( stort sett 2x32A i IT-nett ) uten å involvere dem.
    Ellers har jeg godt forståelse for at ingen ønsket å komme og bare koble til, det tjener vi jo ikke penger på? På samme tid er det utførende elektroinstallatør som tar på seg alt ansvaret for utstyr/materialet som brukes i installasjonen, siden vi til syvende og sist signerer på dokumentasjonen. Hvis vi da bare skal kjøre rundt og koble til utstyr kjøpt av kunde kan vi like greit henge kroken på døra, med mindre vi gjør som bilverksteder og pumper opp timeprisen. Vår bransje ( i likhet med rørlegger og andre ) har spennende tider i møte hva angår slike ting. Jeg personlig kunne godt tenkt meg og latt dere ( les:kunder ) få kjøpe hva dere vil, fraskrive meg alt garantiansvar for produkter etc. Men skal man overleve på den måten må timeprisen vesentlig opp, eller så går det ikke rundt.