Jump to content

Alpejohn

Members
  • Posts

    6266
  • Joined

  • Last visited

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Hareid M&R
  • Kjøretøy
    BMW 530d, 118d

Recent Profile Visitors

5770 profile views
  1. Om bildet ditt skal vise hvor det drypper under bilen så ville jeg sjekket koblinger på radiator på samme side som det drypper. Og sjekke kjøleveskenivpet i samme slengen..
  2. Alpejohn

    BMW dieselmotorer

    Aha, skjønner! Skal få sjekket dette når jeg får tid. 👍
  3. Da jeg bytta foringer i bakstillinga på min så var foringene på diffen rivna på en sånn måte at det kunne se ut til å være jekking og press oppover som hadde gjort det. Men det er bare spekulasjoner,
  4. Jeg heller får ikke opp noe beskrivelse der.. Jeg har Ista/rheingold 4.24.
  5. Alpejohn

    BMW dieselmotorer

    Er det ikke M47tu2 den heter da? Dette skal jeg ikke si sikkert men jeg vet det er den før den som hadde registerproblemer.. Det har jeg mulighet til å sjekke ja, er det noe spesiel oppførsel jeg skal se etter?
  6. Alpejohn

    BMW dieselmotorer

    Hei, Har dukket opp et lite men irriterende problem på vinterbruksbilen min E87 11/2006 118d. Den har hatt gåent spjeld på innsuget sikkert en god stund før jeg kjøpte den, så regen av dpf hadde ikke vært gjort på en god stund i følge Rheingold. Hadde også feilkode på spjeldet (og 2 gødeplugger + internal ecu fault eller noe slikt). Nå har jeg reparert spjeldet så det fungerer igjen og feilkoden er borte. Første prøvetur så kjørte jeg knapt 5 minutter før pcen viste at regen. hadde startet, så da ordna det seg. I dagene etter begynte jeg å merke en slags "flat spot" når man ligger i for eksempel 60 i 4. gir (manuell ja), og skal gi på pittelitt for å holde farta, så kjennes det ut som den mister fremgangen et liiite øyblikk før den tar seg inn igjen og du merker at farta øker så smått. Bilen går greit ellers, ikke noe trøbbel lenger opp på turtall. Eneste at det kanskje føles som den oppfører seg litt sånn på full gass også, at det føles som den drar bedre med litt mindre en full gass. Akkurat dette har jeg merket hele tiden, så det kan jo hende det er normalt. Bilen har akkurat bikka 200kkm. Det var ikke slik før den fikk regenerert, og det virker som det dukket opp noen dager etter. Var hvertfall da jeg la merke til det. Er det noen som har noe tanker om hva som kan forårsake dette?
  7. Har sett noen videoer av denne fyren på youtube.. Virket ikke som den skarpeste skuffen i skuret. IMHO..
  8. Min erfaring er at motorer starter og går finere med en liten lunk en når de er iskalde. Og som @Ingvaldsen sier, så går dette helt fint på E39 og andre modeller, så at det ikke skal gå fint på andre forstår jeg ikke.. Om man tenker miljø, så skulle en tro det var positivt å forvarme motoren litt også, og varmeren slipper jo ut en gitt mengde på 30 minutter uansett. Men at den ikke går som kjørevarmer på nyere modeller med tanke på miljø kan jeg delvis forstå da alt skal jo knipes inn på som lager eksos. En annen ting kan jo være at de har spart penger på en mindre pumpe som ikke klarer å sirkulere like godt gjennom hele systemet, og at de av den grunn har begrenset det til kun varmeapparatet.. Men hadde vært artig med en teknisk begrunnelse fra BMW selv på hvorfor dette har blitt endret.
  9. Jeg kan sjekke hvordan tempen oppfører seg på min 118d med m74tu2 eller hva den nå heter. Tror ikke jeg har sjekka nå når det har blitt minusgrader.
  10. Uten å si det helt sikkert, så går jeg ut i fra at det er en del plast deler og luftkanaler som må byttes. Du kan sjekke bmwfans.info og se hva som er forskjellig. Mulig du får det til å passe, men det vil nok se veldig uferdig ut i beste fall.
  11. Kan skrive under på termostat. Nettopp gjort det samme på en M47, ble aldri varmere en 60c, men gikk over det på tomgang. Bytta begge termostater og vipps så er den nær 90c.
  12. Alpejohn

    E39 downpipe

    Dette er noe jeg har fundert på, om min har gått klar for de tror at eksospotta ved siden av girkassa er katalysator..
  13. Alpejohn

    E39 downpipe

    Det tror jeg nok ikke du skal håpe på. Enten ser de det og kommenterer det, eller så ser de det og ikke sier noe, eller så ser de ingenting og alt er ok. Mulig jeg har vært heldig med mitt verksted, men jeg gikk i utgangspunktet ut i fra at de kom til å se det så jeg var forbredt på å bytte. Men den gikk igjennom med 0 feil, og har gjort det alle 3 gangene den har vært inne med røret på..
  14. Lurer jeg også på, tenk om alle trådene her inne hadde sett slik ut, da hadde det ikke vært noe til forum.
×
×
  • Create New...