Jump to content

Hpi

Members
  • Posts

    2816
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Hpi last won the day on July 25 2020

Hpi had the most liked content!

1 Follower

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Haugesund
  • Kjøretøy
    750ix 2013, ESS tuning.

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Har disse liggende i Haugesund om du vil korte ned ventetid i forhold til Ebay. Jeg endte opp med komplett ny kompressor så da fikk jeg ikke brukt disse. Fordelingsblokka med blå nipler er original Wabco. Selges samlet for 500,-
  2. Her er en som holder på med en F11 som ikke vil løfte seg selv om kompressor går, når han måler ut på luftslangene gir den 0 bar fordi ventvalve er rusta og henger i åpen stilling. Han bytter komplett kompressor her men på slutten av filmen holder han på med den ødelagte ventvalven. Den nye kompressoren gir minst 10bar.
  3. Jeg hadde samme feilmelding og symptomer på F01, hos meg var kompressor defekt og sikring til kompressor var røket. Hadde på forhånd kjøpt inn fordelingsventil og reguleringsventil pga bilen seg ned bak i løpet av et par dager men endte med å kjøpe komplett kompressor med ventiler siden denne var defekt. F01 har fjærbein med luftbelg på toppen av edc demperen.
  4. Hpi

    Lufttrykk

    Jeg legger meg litt over på min F01 , dvs fyller som regel det som står i tabellen for 5 passasjerer og bagasje selv om jeg ofte er alene i bilen. Har en i3 og den skal ha 2.3/2.5 bar foran men her kjører jeg 2.8bar, disse smale tynne dekkene i kombinasjon med en bil som svinger mye med små rattutslag blir lett litt masete å kjøre med lite trykk i framhjula, med 2.8 er den fin
  5. Er usikker på turtall men både min gamle E39 og nåværende bil vipper jeg girhendel til venstre for sport, da ligger den et gear lavere og påfølgende høyere turtall som jeg foretrekker. Unntak om jeg cruiser på motorvei i høy fart
  6. 7 Bmw`er med motor faktisk, sikkert E39 og E90 med 4" dieselstuss. Må være irriterende når man skal dra et skikkelig gullkorn som man har plukket opp fra gruppa "vi som kjører dieselbil" og så strander det i at man ikke vet hvordan sosialist staves riktig 😊
  7. Jeg bruker litt forskjellig Turismo produkter. Bruker suds heaven som forvask/alkalisk avfetting. Prickbort er petrokjemisk og her jeg bor er det ikke så mye vinter men bruker den når de salter veiene. Bruker også skinnpleiesettet de har, bruker også colourlock skinnpleie og swizzwax. Bruker også Turismo sin microfiber vask. Bøttesåpe liker jeg godt mr.pink., den fungere både i skumkanon og bøtte. Jeg pleier å blande 20% i skumkanon og skumlegge hele bilen, så har jeg bare ei bøtte med rent varmt vann som jeg dypper vaskehansken i. Liker også godt Geyon, bruker både dekk og felgrens fra Geyon. Dekkrensen deres er min favoritt når dekksidene er blitt brune. Prøvde idag dekkcoating fra turtle, nytt produkt som lover lang levetid så vi får se om det leverer 😊
  8. Kravene for å få LL04 endret seg i 2019, frem til da ble testene utført på N52 motoren. De gamle kravene holdt ikke til N20 så man har LL04 til --> 2019 og LL04 fra 2019-->. Leste dette på "Bob is the oil guy" forumet som jeg regner som troverdig. Usikker på hva som endret seg men jeg tolker det slik at om man har N20 så bør man ha olje som har nyere enn 2019 LL04 godkjenning. Jeg brukte Liqui Moly top tec 4100 5w40 ei stund og den hadde "anbefalt" LL04 men hadde ikke lenger godkjenning. Kunne brukes på biler som krevde LL04 opptil 2018 modeller stod det på flaskene. Liqui Moly Top Tec 4100, LL04 til og med 2018 modeller, ihvertfall sist jeg brukte den.
  9. Jeg har n63tu motor som også har innsatsfilter på underside av motor, jeg bruker 86mm 16kant filterkopp, denne passer til det meste Bmw fra 2005 såvidt jeg vet
  10. Hvilke maskinskadeforsikring er det som dekker et havari på en 11 år gammel bil?
  11. utstyrskode 674 hifi om du er glad i god lyd. Jeg har denne og har i tillegg supplert med en sub og byttet ut den originale HK forsterkeren med en MATCH UP 7BMW som er plug and play, det låter veldig bra og er veldig enkelt å få på plass. Adaptiv cruise control er også behagelig (Acc) Den er ikke top notch på i3 da den er litt overnervøs og slår seg av bl.a ved sterkt solskinn imot men likevel verdt å ha synes jeg ihvertfall Usikker på om disse 2 tingene kun følger fully charged eller om de kan velges inn uansett pakke.
  12. Har hatt en AVA p90 Evo det siste året og det er en strålende maskin på alle måter. Når det gjelder oppgitt vannmengde så har denne max 730 liter i timen. Jeg målte min ved å spyle i 60 sekunder og måle antall liter og den gir 600 liter i timen ut av dyse. Av ren nysgjerrighet spurte jeg på AVA sitt forum hvordan vannmengde blir målt. Fikk da et langt og utfyllende svar fra AVA om hvordan bransjestandarden er for måling av vannmengde. Dette er altså ikke en AVA målemetode men en godkjent bransjestandard. Jeg målte også min gamle Karcher K5 som er en 500 liters spyler og denne klarte i underkant av 400 liter. Hvorvidt det finnes spylere som faktisk klarer å levere oppgitt mengde på en time ut av dysa er jeg svært usikker på. uansett her er svaret fra AVA for de som er interessert: Ane Kristiansen Vannmengde og trykk på høytrykksspylere til forbrukermarkedet Normalt oppgis det et maks trykk eller en maks vannmengde på emballasjen/i markedsføringen, altså ikke arbeidstrykket eller den vannmengden spyleren gir når du benytter den. Den oppgitte vannmengden og trykket du får oppgitt på emballasjen forteller hva maskinen optimalt kan gi i et testmiljø i henhold til internasjonale standarder for måling. Målene som er oppgitt skal i forbindelse med CE merking (pliktig merking i bla. EU) ha blitt autorisert/kontrollert av ekstern kontrollmyndighet, eksempelvis tyske TÜV. - Men dette representerer ikke nødvendigvis hva du som bruker vil oppleve når du benytter produktet. Trykket og vannmengden som spyleren din gir er bare en del av hva som gir det faktiske vaskeresultatet/vaskeopplevelsen. Eksempelvis vil kvaliteten i dysen ha svært mye å si. På en «dårlig» dyse, vil vannet i større grad bli pulverisert av luftmotstanden før det treffer vaskeflaten og derved miste mye av sin styrke. På en kvalitetsdyse derimot vil en mye større andel av kraften bli ledet helt til vaskeflaten. Trykket måles normalt sett i området mellom pumpen og pistolen. Under bruk, vil trykket fra pumpen og ut til dysen være tilnærmet identisk for spylere som ikke har intern såpetank, mens spylere som har intern såpetanke kan ha et trykkfall på inntil 6%-10% når vannet passerer den interne såpeinjektoren. AVA har av denne årsaken ikke intern såpetank/injektor for å ta vare på best mulig faktisk trykk. Maks trykket måles på det tidspunkt i en syklus (fra man starter opp spyleren, begynner å spyle og deretter slipper triggeren på pistolen når man er ferdig med å spyle) hvor man finner det høyeste trykket. Det tidspunktet man får det høyeste trykket er i det hundrededels sekund når du slipper triggeren på pistolen – altså mens pumpen jobber på fullt, møter en lukket ventil i pistolen og før trykkventilen stopper spylerens motor/pumpe. Det trykket man da måler har ifølge internasjonale standarder (eksempelvis i forbindelse med TÜV merking) et tillatt avvik på 10%. Det vil si at dersom man skal oppgi et maksimalt trykk på 150 bar, må det målte maxtrykket på produktene være minst (150 bar – 10%) 135 bar. Før vi skulle lansere (og dermed merke) våre produkter hadde vi en måling av øvrige høytrykksspylere på markedet under overoppsyn av Kiwa/Teknologisk institutt. På de tilgjengelige høytrykksspylerne vi da målte på 2100-2200 watt, fant man at avviket på maks trykk var 8-10% (altså på nedsiden av oppgitt maks trykk). Oppgitt maks trykk var 145 til 150 bar. Det målte arbeidstrykket var fra 67 til 99 bar. Da satt måleren mellom slangen og pistolen. For vannmengde finner man maksimal vanngjennomstrømming. Og når finner man dette? Når det er minst mulig motstand dvs når man ikke har på dysen (!). Også her er det lov med inntil 10% avvik. Markedsfører man 500 liter i timen, skal man (uten dyse) gi minst 450 liter i timen. Vi målte også vannmengde i samarbeid med Kiwa/Teknologisk Institutt. Maks vannmengde var gjennomgående inntil 10% mindre enn oppgitt maks ytelse. Vannmengde ved faktisk bruk var for spylere på 2100-2200 watt stort sett oppgitt 480-500 liter, mens faktisk vannmengde i bruk lå på rundt 400 liter. Da vi lansert vår Master P60 (2100watt), målte vi faktisk arbeidstrykk på 110 bar (Oppgitt max 145 bar) og vannmengde på 480 liter (Oppgitt Max 500 liter), noe som etter våre målinger var det laveste avviket blant målte spylere. Vel verd å merke seg at når man også så på dette i kombinasjon med «AVA-vaskemetoden» - dvs vaske tett på vaskeflaten med brede dyser vasket man inntil 70% hurtigere enn konkurrentene. AVA synes dagens merking er lite hensiktsmessig og ønsker en mer konkret merking som er mer forståelig for bruker. Vi har derfor tidligere henvendt oss til Forbrukertilsynet og oppfordret dem til å ta tak i dagens praksis. Tilsynet fant at de ikke hadde ressurser til å ta tak i dette. Vi har også vært i kontakt med andre produsenter som representerer store markedsandeler men disse har ikke vist interesse i å utarbeide nye løsninger for merking. Vi ser det som nødvendig å følge en etablert bransjestandard ettersom dette er eneste måten at forbruker kan få en rimelig sammenligning. Likevel har vi bestrebet oss på at vi skal levere best mulig produkt, og i de fleste tilfeller leverer vi en forholdsmessig bedre vannmengde og trykk en andre produsenter. EU har publisert sitt utkast på en mulig fremtidig merkeordning, som skal være bedre enn dagens standard. Slik vi ser det, vil heller ikke denne løsningen gi forbrukeren et tilstrekkelig godt sammenligningsgrunnlag, og heller ikke nødvendigvis fjerne praksisen med bruk av tall som ikke er relevant. Det kan nevnes at denne utviklingen har gått feil vei de siste 20 årene. På eldre spylere vil avviket på oppgitt vannmengde/trykk og faktisk vannmengde/trykk ofte være mindre. Husk likevel at man som bruker i de fleste tilfeller bare har mulighet til å måle vannmengde, og at med eldre, slitte dyser vil dyseåpningen være betydelig større enn da de var ny. Større dyseåpning gir mindre motstand og dermed større vannmengde og lavere trykk. Det som likevel er svært viktig å se på samtidig er den faktiske vaskeeffekten/ytelsen. Dette er ikke bare vannmengde/trykk, men også dyseutforming, dysekvalitet og avstand til vaskeflaten. Ved å jobbe med AVA Zoomlanse for å komme tett på vaskeflaten og AVA høyeffektivitetsdyser med stor spredning (eksempelvis 40 og 60 grader) mener vi å tilby en faktisk vaskeeffekt som er betydelig bedre enn en hvilken som helt konkurrent. Det som vi aller helst skullet ønske oss var en måleskala for faktisk vaskeeffekt ved bruk av høytrykksspyler. Så kanskje det i fremtiden kan være den beste hjelp til kjøper? Mvh. Ane hos AVA of Norway
  13. Enig, mitt inntrykk er at Bavaria får gjort ganske mye på 1 time. De har vel et strengt regime hvor lang tid som er lov å bruke på de forskjellige jobbene
  14. Det samme skjer på F01, jeg har ødelagt 2 sett med skiver foran ved å vente på slittasjevarsler. Nå har jeg lært og skifter klosser foran på 40.000km ++, slittasjevarsler melder på 55000km-60000km på min F01
×
×
  • Create New...