Jump to content

Hpi

Members
  • Content Count

    2552
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    3

Reputation Activity

  1. Thanks
    Hpi reacted to ///M-ini95 in Kode nye edc dempere,   
    Enet + esys funker fint til å kode nye EDC dempere
    Har hørt fra de "lærde" at ENET og Ista ikke er å anbefale til programmering. Vet ikke eksakt hvorfor. 
     
  2. Like
    Hpi reacted to Carlsius in Min Sophistogrey Bmw F11 - Skifte EDC dempere / Lakkere kalippere   
    Lakkering av kalippere og sjekk av bremser
    Fikk tatt en fin sjekk av bremsene og gjort de mindre stygge hvertfall. Sett i ettertid var nok fargen hakket for mørk men det gjør ingenting, den er hvertfall ikke for voldsom
    Bak så det verre ut siden kalipperen er av stål mens det ser ut til å være alu foran. Her er Utgangspunktet bak: 

    Grunning:

    Fargen sammenlignet med fargen på bilen:
    Første strøk:

    Siste strøket:

    Ferdig etter klarlakk

    Her er jobben foran. Den er litt mer morsom da det er større kalipper:

    Grunning:

    Ferdig lakket med farge og klarlakk:

    Fargen ble litt mørk når den ble gjemt inne i felgen men stadig bedre enn før


    Mens bilen var oppe i luften ble det også byttet indre og ytre endeledd begge sider foran da det hadde kommet slakk i venstre

     

  3. Like
    Hpi got a reaction from Evopower in F13 V8 motor svakheter   
    Det har vært 2 oppgraderinger på ventiltetninger etter første generasjon N63 i 2008, en i 2012 og enda en i 2017. Min motor er fra 10/2012 og har ikke dette problemet. Kjølerøret var vel N62 motoren? Den var vel frem mellom 2002-2008 V8 NA med 360hk
  4. Like
    Hpi reacted to Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Tusen takk.
    Kommer med bilder om et par dager.
  5. Thanks
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Gratulerer 🎈
  6. Like
    Hpi reacted to Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Kjøpt meg ny bil, en F13 650i coupe fra 2016.
    Motor er en N63T, prod dato 8/5-15
    Regner med at den har fått oppgraderingene... eller ?
     
  7. Like
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Jeg tror det så lenge begge er LL04 
  8. Thanks
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Sendte inn en oljeprøve sist jeg skiftet olje, da får man en indikasjon bl.a om det er unormal slitasje på noen av lagrene, ser endel brukes dette på S motorene i M-Biler for å skifte rådelagre før havari når bly og kobber verdiene stiger. Man får også se om det er mye kondens i olja, om det lekker kjølevæske over i olja og om det er mye drivstoffrester i olja.  Man kan også bestille analyse av TBN som forteller om olja har gått for langt eller om det kunne gått lenger.  I mitt tilfelle med kun 8000km så kunne den selvsagt gått lenger men med de fine verdiene så kommer jeg til å holde meg til dette intervallet og ikke minst til 5w40 istedenfor 0w30 

  9. Like
    Hpi reacted to Carlsius in Min Sophistogrey Bmw F11 - Skifte EDC dempere / Lakkere kalippere   
    Style 351 19’’ montert



    Luftfjæringen var litt langt nede etter litt diverse jekking

     
     
    Mens jeg så la om hjul gikk jeg også igang med å vaske hjulbuene med avfetter og børste


     
     
  10. Thanks
    Hpi reacted to theblast in Bytte gir hjul på svingbart hengefeste   
    Da er det løst. Borret ut skruen fra baksiden av skruen. Tok dermed og satt inn gjengesats på motsatt side slik at jeg kunne skru skruene som var håpløse rett inn. For de 2 andre skruene tok jeg å kuttet en torx bit i 2 og skrudde de av med en tang som holdt torx bit. Gir drevet er nå byttet og alt er satt på igjen og hengefeste kan kjøres inn og ut igjen og slipper den kjedelige feilmeldingen.


  11. Like
    Hpi reacted to Ron Jeremy in 15’ F31 touring på plass   
  12. Like
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in Bækkmann's BMW F06 650i - Individual!   
    https://www.xdelete.app/ Her er nettsiden til utvikler, det er en app som legger inn og ut 4hjulsdriften
  13. Like
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in Bækkmann's BMW F06 650i - Individual!   
    Ser det er flere i USA ihvertfall som kjører med Xdelete hele våre og sommeren og legger inn Xdrive på vinteren. Da kan det jo egentlig bare følge vinterdekkene og man kan ha hva som helst av sommerdekk og felger. 
    Når det ser sagt så det nyttig med Xdrive på disse 50i motorene, det er såpass med krefter at de ikke holder med bakhjulsdrift for å få kreftene i bakken. Det så man også på siste M5 med bakhjulsdrift at akselerasjonen gikk saktere pga manglende grep. 
    Selv på min gamle E39 530D med TRF steg 4 med 350hk savnet jeg periodevis drift på alle 4, i hvert fall ut av rundkjøringer etc og spesielt når det var vått ute.  
  14. Like
    Hpi reacted to Ron Jeremy in 15’ F31 touring på plass   
    Da er bilparken «komplett», 3’er kom ens ærend fra Trondheim, så den er noget skitten.
    Men bilen ser veldig ryddig og fin ut.
    Ble overrasket over at det var el bakluke og den lille enheten nede på fangeren, vedlikeholdslader?
    El bakluke hadde jeg trodd jeg ofret denne gangen, men det var noe jeg virkelig ville savnet, godt det var på plass.
    Ellers ser den omtrent som ny ut, takk til forrige eier som har tatt vare på den.
    interiøret er nydelig, som nytt egentlig - med perfekte stoler, rart å sitte lavt men, når man er på plass er den overraskende komfortabel.
    Det er ikke M sport fjører på denne, så kanskje det trekker litt i positiv retning?
    Eneste jeg må se nærmere på er en liten knirk, det kommer enten fra en bakdør eller bakluke. Forslag?
    Ellers er det en 316d, drivlinjen er silkemyk og B47 er mye mykere og roligere enn N47, mindre traktor.
    Naturlig nok er det ingen lyskryssræcer, men det var heller ikke ventet.
    Fått bombrikke og vognkort i posten idag også, bra timing! 👍🏻
     




  15. Like
    Hpi got a reaction from Daniel. in F13 V8 motor svakheter   
    Nei som jeg skrev lenger oppe så blir det jevnlig spurt på de Amerikanske gruppene om det er noe som har "high milage" på disse uten problemer og det er alltid mange som bekrefter dette så det er litt vanskelig å vite hvor stort problemet er. Han som driver N63intake.com har selv en tidlig 550i som har ca 700whp og som brukes på diverse striper rundt om.  700whp og 700 ft/lbs wtrq blir regnet som grensen før rådene bøyer seg på disse. Denne går med lavere temp på olje og vann og får ny 5w50 olje hver 6000km
  16. Like
    Hpi got a reaction from Ron Jeremy in F13 V8 motor svakheter   
    Jeg har N63tu motoren med 449hk så det er vel denne det gjelder her. Min er kjørt ca 150.000km nå uten annet enn oljeskift og nye plugger og coiler. Jeg kjøpte den på 75000km. Den har vært veldig stabil for min del. Den bruker 1 liter olje pr 5000km sånn ca og har gjort det siden jeg fikk den, dette er jo en av tingene det har vært mye støy om i USA.
    Jeg har skifta kjøkeslangene til turboene og slangene for veivhusventilasjonen, dette er 2 andre ting det har vært mye støy om i USA. 
    Det dukker jevnlig opp spørsmål i de Amerikanske gruppene om noen har N63 nonTU som har gått lang uten større problemer og det er det så det er litt vondt å få et inntrykk av hvor stort omfanget er men TU med 449hk versjonen har ikke ryktet på seg for å være dårlig. 
    Den får ny olje hver 8000km så har jeg gått opp til 5w40 istedenfor 0w30. Jeg har kjørt med tuning fra ESS siden jeg fikk den. 550hk
  17. Like
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F01 750i Xdrive   
    Hei,
    Har da kjøpt meg en F01 750i Xdrive Lci. Har hatt lyst på en 7 serie ei stund og når jeg prøvekjørte så var det ingen vei tilbake. Denne gangen ble det bensinmotor. Disse har N63tu motoren. Dette er en 4.4L V8 med twinturbo. Bilen er kjørt 76000km.  Etter råd fra Saltkjelen så jakta jeg etter en bil med en del utstyr, bl.a så har denne Bang og Olufsen anlegget. Den har også brunt interiør for igjen Saltkjelen "alt må ikke være svart". Det er helt sant    Har foreløpig bare bilder fra Finn, får bilen om ei god uke for den skal klargjøres og så skal det monteres hengerfeste før jeg får den. 
     
    Type 750I XDRIVE (EUR) E series F01 (MUE) Series 7 Type LIM Steering LL Doors 4 Engine N63T Displacement 4.40 Power 330 Drive ALLR Transmission AUT Colour BLACK SAPPHIRE METALLIC (475) Upholstery LEDER DAKOTA/D5 SATB HELL (LCD5)                                                                          S1CA Selection of COP relevant vehicles S230 Extra package, EU-specific S2FP BMW LA wheel, V Spoke 426 S2VB Tire pressure display S316 automatic trunk lid mechanism S320 Deleted, model lettering S322 Comfort access S323 Soft-Close-Automatic doors S358 Climate comfort windscreen S3AG Reversing camera S403 Glass roof, electrical S415 Sun-blind, rear S428 Warning triangle and first aid kit S430 Interior/outside mirror with auto dip S453 Climate-controlled seats, front   Vehicle options S455 Active seat for driver and passenger S456 Comfort seat with memory S464 Ski bag S488 Lumbar support, driver and passenger S494 Seat heating driver/passenger S496 Seat heating, rear S4NB Autom. climate control with 4-zone ctrl S4U1 Ceramic appliques for controls S4UR Ambient interior lighting S508 Park Distance Control (PDC) S524 Adaptive Headlights S5AC High-beam assistant S5AE High speed brake system S5AG Lane-change warning S5AT Driving Assistant Plus   Vehicle options S5DL Surround View S601 TV function S609 Navigation system Professional S610 Head-up display S612 BMW Assist S614 Internet, preparations S615 Expanded BMW Online Information S616 BMW Online S698 Area-Code 2 for DVD S6AA BMW TeleServices S6AB Control for Teleservices S6F2 Bang&Olufsen High End Surround Sound S6NF Music interface for Smartphone S6NL Connection Bluetooth + USB devices incl. S6NR Apps   Vehicle options S710 M leather steering wheel S760 High gloss shadow line S761 Individual sunshade glazing S775 Headlining anthracite P7R7 Innovation package S7SP Nav Professional/cellph. prep. Bluetooth L801 National version Germany S879 On-board vehicle literature German S8KA Dummy-SALAPA S8SC Telematics access request,country-spec. S8TH Road sign detection P9BD Business Package SXE8 Indi. Int. piano lacquer, black, tarsia                                                   S1CC Auto start/stop function S1CD Brake Energy Regeneration S423 Floor mats, velours S4U2 Driving experience switch incl. ECO PRO S548 Kilometer-calibrated speedometer S851 Language version German  
     
     
                                                         
     





  18. Thanks
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Ja det er helt vanlig at disse veldig varme "hot V" V8`erne bruker noe olje. Jeg skifta kjøleslangene til turboene på ca 100.000km. Da var det spor etter lekkasje. Jeg skifta bare slangene, ikke tubingene da disse ikke blir slitt og også er en god del jobb å bytte. Skifta de originale T-stykkene i plast til messing for lang levetid. Her ser du bilder fra når jeg gjorde det:  
    Veivhusslangene bytta jeg på 107.000km ser jeg. Tror ikke de gamle feilte noe men ville være sikker, jeg skulle av med de for annet vedlikehold og var usikker på hvor sprø de var blitt av noen år i varmen
     
  19. Thanks
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 V8 motor svakheter   
    Jeg har N63tu motoren med 449hk så det er vel denne det gjelder her. Min er kjørt ca 150.000km nå uten annet enn oljeskift og nye plugger og coiler. Jeg kjøpte den på 75000km. Den har vært veldig stabil for min del. Den bruker 1 liter olje pr 5000km sånn ca og har gjort det siden jeg fikk den, dette er jo en av tingene det har vært mye støy om i USA.
    Jeg har skifta kjøkeslangene til turboene og slangene for veivhusventilasjonen, dette er 2 andre ting det har vært mye støy om i USA. 
    Det dukker jevnlig opp spørsmål i de Amerikanske gruppene om noen har N63 nonTU som har gått lang uten større problemer og det er det så det er litt vondt å få et inntrykk av hvor stort omfanget er men TU med 449hk versjonen har ikke ryktet på seg for å være dårlig. 
    Den får ny olje hver 8000km så har jeg gått opp til 5w40 istedenfor 0w30. Jeg har kjørt med tuning fra ESS siden jeg fikk den. 550hk
  20. Like
    Hpi got a reaction from Daniel. in F13 V8 motor svakheter   
    Jeg har N63tu motoren med 449hk så det er vel denne det gjelder her. Min er kjørt ca 150.000km nå uten annet enn oljeskift og nye plugger og coiler. Jeg kjøpte den på 75000km. Den har vært veldig stabil for min del. Den bruker 1 liter olje pr 5000km sånn ca og har gjort det siden jeg fikk den, dette er jo en av tingene det har vært mye støy om i USA.
    Jeg har skifta kjøkeslangene til turboene og slangene for veivhusventilasjonen, dette er 2 andre ting det har vært mye støy om i USA. 
    Det dukker jevnlig opp spørsmål i de Amerikanske gruppene om noen har N63 nonTU som har gått lang uten større problemer og det er det så det er litt vondt å få et inntrykk av hvor stort omfanget er men TU med 449hk versjonen har ikke ryktet på seg for å være dårlig. 
    Den får ny olje hver 8000km så har jeg gått opp til 5w40 istedenfor 0w30. Jeg har kjørt med tuning fra ESS siden jeg fikk den. 550hk
  21. Like
    Hpi reacted to Daniel. in F13 V8 motor svakheter   
    @Hpi har vel denne motoren i sin 7-serie, så han kan vel gjerne komme med sin erfaring/kunnskap?
    Men N63 motoren har en smule negativt rykte på seg, spesielt i USA (ingen bombe). Havari, motorbytter med lang ventetid og i velkjent Amerikansk stil så har det vært noe søksmål inne i bildet også. Men dette er nok verst på de eldre utgavene. Har vært en del oppdateringer på denne motoren i løpet av årene.
  22. Like
    Hpi reacted to karolinef in Karoline’s BMW e46 330d   
    Jeg har en 2004 mod 330d msport som jeg kjøpte i starten av 2015. 
    Har tidligere hatt tråd på denne bilen i bilder/show off, men nå føler jeg den passer mere inn her i prosjekt tråden. 
    Bilen har vært i daglig bruk helt til høsten 2019. Da fikk jeg i tankene at jeg ville hellakkere den, og begynte med demonteringen.
    Fargevalget falt på Spies Hecker sin egen farge som heter Axalta brilliantblue og er en 3sjikts farge. 
    Har fått sveiset inn nye kanaler og hjulbuer bak (indre+ytre del). Denne jobben er gjort av biloppretter. 

    Har per nå fått lakkert karrosseriet, og før ferien begynner skal deler som dører, bakluke, fangere, forskjermer, panser og sideskjørt lakkeres. 
    Det som er av «smådeler» blir lakkert ut på høsten. 
    Alt av svarte deler utvendig på bilen skal bli svart blank og deksler til motorrom skal også bli lakkert. 
    Lakkeringen blir gjort av en kollega av meg, imens jeg hjelper til med litt grunnarbeid. Har fått masse hjelp hele veien av flere, som jeg er veldig takknemlig for. 
    Etter lakkering er planen sandblåsing og fiksing av understell, bytte ut deler, alt av bremser ++ 💸💸
    Mye som skal gjøres så dette vil nok bli et prosjekt over tid,, men jeg har selv trua på at dette blir en veldig fin bil når den blir ferdig😊 
    Har satt meg som mål å kunne bli ferdig med mest mulig og få bruke bilen sommeren 2021. 








    IMG_3347.MOV
  23. Like
    Hpi reacted to Ingvaldsen in Ingvaldsen's e39 530dat og M5 - til salgs   
    som kjent har jo m5'n ulyd i drivverk, men den er fortsatt helt nydelig å kjøre i motsetning til touringen
    så da ble det en brukbar dagstur med m5'n i lokale strøk.
    legger ved ruta vist andre blir fristet.

     
    første severdighet på turen så vi tilfeldigvis påtur nedover Gråura etter Oppdal påtur mot Sunndalen. folk har en tendens til å bosette seg på de utroligste plassene, her i en smal og bratt dal som tidligere hadde dårlig veinett.  Som resulterte i reisningen av denne taubanen, skal ha store baller for å ta seg over her.  kan såvidt skimtest fra riksveien rett ved 2 store parkeringslommer



     
    videre gikk turen ned til Sunndalsøra og videre innover Litledalen, omgitt av vakker norsk natur.

     
    videre opp aursjøvegen som ble bygd som anleggsvei i forbindelse med det store aura kraftanlegget som ble bygd for å forsyne smelteverket i Sunndalsøra med strøm.

    målet med turen var å gå en gammel jernbanetrasse etter aurabanen, den ble bygd i 1916 og var i brukt fram til 1954 i samband med kraftutbyggingen.  den gikk langt bortover den bra fjellsiden i Litledalen og gikk videre ned til dalbunnen med heis, og fram til kaia i Sunndalsøra.  trassen ser man i bakgrunnen på bildet over.

    dit kom vi og ikke lengere, lås dessverre en står snøskavl som er rett under bildet. Å krysse den har blitt med livet som innsats så da snudde vi å tenkte heller å ta turen senere på sommeren. den nåværende anleggsveien ser man nede til høyre.

    med litt zoom ser man også m5'n fra her.
    og tilbake til livets bil.

     
    her er en skisse over Auraanlegget, nesten 50% av nedslagsfeltet er i Lesja komune.

     
    nyter utsikten over Aursjøen, andre siden ser man Dalsida statsallmenning som ligger i Lesja.

     
    Aursjødammen i bakgrunn på tur mot Eikesdalen.

    andre veien ser man starten på eikesdalen
     
    veien ned til Eikesdalen minner mye om veien opp til Reodor felgen med broer, tunnel, hårnålsvinger og stuppbratt terreng.
     


    vipps så var turen over, bilen fungerte som en drøm på grusvei uten nye feilslag. komisk at denne er rolls royce på dårlige veier iforhold til 530'n..

    turen kostet meg nøyaktig 72,46 liter med bensin, skal sies at det ble alt annet en økonomisk kjøring.
    kan anbefale turen andre, mye forskjellig på turen som jeg ikke har tatt med her.
  24. Like
    Hpi reacted to danskiii in danskiii's E21. Sommer oppdateringer pågår   
    Fikk fortsatt litt til idag men sta girkasse, tar enormt med tid bare og få fra hverandre... Fikk ihvertfall it speedodrev etter litt makking..




    på igjen i morgen. Skal se om jeg ikke får gjort noe med eksos og radiator ila helgen.
  25. Like
    Hpi got a reaction from Ingvaldsen in Bytte til større turbo?   
    Bare mine 2 cent men hvis du ønsker mer effekt så er det greit å ha som utgangspunkt at effekten kommer av dieselen. Antall gram diesel du sprøyter inn i motor har direkte sammenheng med hvilken effekt du får.  Skal du ha mer effekt så er det lurt å begynne her. Er de dysene du har maxet ut må du ha større dyser.  Så kan du som neste punkt vurdere om turboen er for liten til de større dysene.  Å henge på en stor treg turbo som er beregnet på en større motor som produserer mer eksos uten å gjøre noe annet tror jeg ikke er det lureste stedet å legge pengene. 
×
×
  • Create New...