Jump to content

Hpi

Members
  • Content Count

    2651
  • Joined

  • Last visited

  • Days Won

    4

Reputation Activity

  1. Like
    Hpi reacted to Tony Soprano in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    One Step To Heaven 🤩

  2. Like
    Hpi got a reaction from Fredrik 90 in Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Kjøpt E60 545i   
    Da er det jo på sin plass med en reprise på denne fra Top Gear 😊
     
     
     
  3. Like
    Hpi reacted to Fredrik 90 in Fredrik 90 sin G30 540d xDrive M-Sport. Tekniske utfordringer! S 35   
    Det ble en liten roadtripp ned til Vestervik i Kalmar for å hente vinterbil. Det som var veldig praktisk er at Kalmar er ett fylke som her "gult", så da slipper man å gå i karantene når man skal hjem i igjen. Siden lang roadtrip ikke fungerer med 4 måneder gamle baby så ble det til at pappa gikk med får å kjøre G30en hjem igjen. 

    Horten - Moss ferga, begynner å bli lei av denne ferga. Nå må de få bygga en bro over sundet her 😅 Vi kan ikke holde på med dette ferge styret, det får vestlendingene ta seg av. 

    Svenske motorveier har vi nesten for oss selv 😀

    Første rastestopp etter Gøteborg, godt å strekke litt på bena og nyte medbrakt niste. Pappa ville ikke møte en svenske til før vi var i gult område, forståelig nok!


    Øde landeveier i Småland 😅 

    Vel fremme i Vestervik. Det viste seg at hotellet vi hadde valgt var ett tidligere fengsel som var ombygd til hotell 😅




    Rommene her er jo celler, anbefales ikke for de med klaustrofobi 😂

    Neste dag var det bort for å se på bilen, prøvekjøre og gjøre en handel. Så var det bare å komme seg hjemover. Pappa leder an i G30en

    Fant meg fort til rette i nye bilen, dog er G30en en turmaskin. Helt sykt å den sluker mil.

    En liten lunsj før vi durer videre mot Norge 👍

    Vel over i Norge etter å ha betalt moms på bilen. Vi kjører mot Sørlandet og en flott kveldshimmel.

    Tilbake på Bastøy ferga over Oslofjorden...

    Vi hadde salongen her for oss selv også

    Vel hjemme med "fangsten", en 2004 modell E60 545i. Meget komfortabel bil å kjøre, V8ern er frisk og draget er solid. Her går du ikke tom for krefter, minner veldig om 540en egentelig. Mer om bilen i E34 tråden, holder på å restyle bilen tilbake til original stand. Sånn som den ser ut nå så tror jo folk jeg selger piller og tjuvegods. Må ha den i clean original look 👍


  4. Haha
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Kjøpt E60 545i   
    Da er det jo på sin plass med en reprise på denne fra Top Gear 😊
     
     
     
  5. Like
    Hpi reacted to Carlsius in Min 5'er garasje - F11 Sophistogrey / Titansilver E60   
    Var kanskje ikke så rart at valget falt på style 172 felger når jeg tenker meg om. Jeg har tidligere hatt en E61 og en E60, her ser vi hvilke felger de hadde 
    Her min E60 545i

    Her min 530d

    Og nå 525d

    I mine øyne er det ingen tvil om at style 172 ser best ut på en e60 med m-sport så var litt skeptisk til hvordan det ville bli på en uten M-sport men synes det ble helt fint. Men kribler litt etter å gå all in å montere msport og comfortseter da jeg begynner å like bilen  
  6. Like
    Hpi reacted to Fredrik 90 in Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Kjøpt E60 545i   
    Da ble det vinterbil, om enn av det fornuftige slaget. Gikk mange runder med meg selv og landet på at akkurat denne gangen må fornuften få seire. Madammen som også skal bytte på å kjøre denne og G30 hadde noe ho skulle ha sagt. Det viktigste er å ha en rimelig og driftsikker bil med Isofix som man kan dure rundt i. Lavt forbruk og grei kjørekomfort var viktig, samt en bil man ikke kan ruinere seg på. Så da falt valget på en meget pent brukt 2010 Golf 1,6 TDI, med DSG automat. Komplett service historikk og kun 92 000 km bak seg. 



     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     
     
     
    Neida....bare kødda!!!!!
     
     
     
     
     
     
     
     
     
     

     
     
    Her er vinterbilen jeg har drasset hjem fra Sverige......2004 BMW 545i 😀 


    Jeg har da gått i mot all fornuft og økonomi som Golfen over her står for 😂 Bilen har skikkelig eBay styling, sotfolie på lykter, jalla baklykter, leppe på bakluke som er amatørmessig pålimt med epoxy, "M340i" style nyregrill osv. Vi snakker her om kanskje en av BMW dårligste bilmodeller, med kanskje en av de dårligste motorene....jeg ser virkelig ikke hva som kan gå galt her 😅


    Men det må sies at bilen har noe posetivt, med seg også. All den usmakelige stylingen er lett å gjøre noe med, å få denne fabrikk original igjen er ganske enkelt. Den har strøken servicehistorikk fra den var ny frem til de 195 000 km den har gått nå. Olje og filterbytte for hver 15 000 km, for hver 10 000 km de siste 80 000 km. Bilen er veldig fin og skadefri i lakken, interiøret er strøkent, understellet er tight og det er ingen feilkoder på bilen (ennå). Og, bank i bordet så virker absolutt alt på bilen. Motoren går utrolig bra, har sykt deilig lyd. Ingen blåhvit eksos, som på disse er ett dårlig tegn. Den klarte hjemturen fra Vestervik på 850 km med glans, i sykt komfortable comfortseter og med 0,85 i forbruk. Deilig å endelig ha en gammel og billig bil, som likevel går bedre enn de fleste andre biler på veien. Vi testa litt mot min G30 540d på vei hjem, er litt bedre bunndrag og moment i den. Men det var såvidt 540d seig ifra, men den er jo tross alt en del år nyere 😂 Og viktigst av alt, den har Isofix 👍
    Men selv om bilen er mekanisk og teknisk veldig bra, med kvitteringer på over 60 000 SEK de siste fem åra så er det jo noe. Vi snakket jo tross alt om en tidlig E60 med N62. Ett reimhjul kvittrer som ett fuglerede, når man står stille med kassa i Drive så er det ett eller annen som dirrer/durer under bilen. Så fort jeg ruser motoren eller kjører avgårde så forsvinner det. På tomgang så kommer det litt vibrasjoner fra motor, dette forsvinner også så fort man setter bilen i gir eller ruser motoren. Jeg mistenker gåene motorfester, siden motoren hverken fusker eller går på få sylindre. Ja også er frontruta veldig slitt, nesten trafikkfarlig med lav ettermiddagssol. Bortsett ifra det så virker bilen veldig bra 👍
    Dette blir sikkert kjempebra, jeg tviler på at denne bilen kommer til å gi meg noe trøbbel eller problemer i det hele tatt 😂😂
  7. Confused
    Hpi reacted to Marius2002 in Den store finn.no tråden.   
    Unik er vel rette ordet:
    https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=194439654
  8. Like
    Hpi reacted to sveigis in Mini Sveigis sin e34 525tdsA.Jan har fått nok.Upd/Pics   
    Da har det skjedd litt her idag .
    Som dere vet ,så har jeg garasje i Guds frie natur ,noe som ikke var fordel idag .
    Det regnet godt ,noe jeg gav en lang dritt i for nå skulle den gamle enka bli kvitt vannlatingsproblemene sine .😀
    Dekket til motorrom når det regnet som verst og begynte .
    Som vanlig på denne bilen ,så sitter ting godt .
    Viskosen var type sveist fast føltes det som .
    Nå gadd jeg ikke å tulle med noe ,og lagde meg et verktøy til å skru fast ,der reimhjulet står .
    Vinkel med hull som jeg borret:

    Da var det bare et kjapt kakk med hammer ,så var alt løst :

     
    Pumpen i seg selv var jo regelrett knekt i to og gikk lett ut av blokka .
    Her kan dere se hvordan den var :

     
    Den bakerste delen som ligger løs,måtte jeg fiske ut av blokka 😳😳.
    Gammel vs ny med skikkelige skovler :

     
    Etter å ha rengjort området skikkelig ,kom ny pumpe på plass :

    Mer fikk jeg ikke gjort idag pga vær ,kjøring på jentene i huset.
    Nå satser jeg på oppstart imorgen ,for å så gå løs på dieselpumpen igjen .
    Så satser på noe mer igjen i morgon.
  9. Like
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 650i Cupé i garasjen til Erling!   
    Da de første av disse bilene kom i 2009 med denne nye n63 V8 motoren hadde bilene 90ah batteri. De er programmert slik at de i utgangspunktet bare lader når du renner med foten av gasspedalen. Uansett så var det endel problemer med batterier som måtte byttes ut på garantien, de ble også etterhvert byttet ut med batterier på 105ah. 
    Grunnen til dette er flere, det første som allerede nevnt så er bilen programmert til å ikke lade betteriet mer enn høyst nødvendig for å minimere utslipp og forbruk. Dermed har du et batteri som er maks 70-80% oppladet med mindre du bruker vedlikeholdslader. Den andre grunnen er at bilen har både vifter som kjøler etter at du har parkert, i tillegg har den ei pumpe som pumper kjølevæske gjennom turboene i opptil 30 minutt etter at du har parkert. Disse 2 tingene var årsaken batteriproblemene på første modellene og også årsaken til at batteri ble endret fra 90ah til 105ah. 
    Så litt synsing fra meg er at du er nede på 70-80% batterikapasitet kort tid etter at du har brukt vedlikeholdslader, kanskje allerede etter et par dager.  Dermed får ikke Webasto lov å starte. 
    Det kan jo hende det blir bedre med et nytt batteri men om begynner å lade 2-3 ganger i uka kan det hende at det går greit
  10. Like
    Hpi reacted to Saltkjelen in Legge dekk på felg oslo/viken   
    Jeg er helt enig i at prisene er høye, men jeg skjønner de likevel. Med medbrakte dekk, påtar virksomheten seg ansvar for at de verken skader felg eller dekk som bringes, og må derfor gi et påslag som kan være med å dekke opp for denne risikoen. Dette er en praksis som foregår i stort sett alle bransjer dersom man har med medbrakt.
  11. Like
    Hpi got a reaction from Mr. Erling in F13 650i Cupé i garasjen til Erling!   
    Jeg har en 2013 modell med samme motor som deg så jeg antar at det også er samme batteri. 105ah AGM. Jeg skiftet mitt i 2018 da bilen begynte å klage innimellom. Disse bilene er satt opp slik at batteriet aldri er fulladet, i utgangspunktet lader de kun når du renner med foten av gassen, de lader selvsagt mer ved behov men alt handler om å minimere drivstofforbruk og utslipp. 
    Når lader jeg med en Ctek MSX 10 lader titt og ofte for å holde batteri på topp. Disse laderne har eget AGM program.
    De originale BMW batterienene mener jeg er Varta silver dynamic 105ah, jeg kjøpte et Sønnak SK1050 agm og registrerte det med Carly. 
    En annen ting som kan være lurt er å ta bort den automatiske start/stopp funksjonen, denne bruker også ekstra strøm
  12. Confused
    Hpi reacted to tennbrikket in Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
  13. Haha
    Hpi got a reaction from Walkabout in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  14. Like
    Hpi got a reaction from Walkabout in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt kveldsstemning 

  15. Haha
    Hpi got a reaction from Daniel. in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  16. Haha
    Hpi got a reaction from Slavearbeider'n in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  17. Haha
    Hpi got a reaction from tennbrikket in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  18. Haha
    Hpi got a reaction from Snagg30 in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ja det var det jeg tenkte at man kan komme seg under bilen uten bukker, ser også for meg at denne kan være kjekk ved dekkskift fordi jeg husker aldri at vinterdekkene har rulleretning så da er det jo Murphys lov som gjelder og alle 4 dekkene blir selvsagt feil slik at det blir et eventyr med jekking og bytting for å få det riktig etterpå 😊
  19. Like
    Hpi reacted to Slavearbeider'n in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Altså man sitter heller på huk eller krummer nakken når man har slikt tilgjengelig, takhøyde er ikke så farlig da. Langt bedre enn å styre med støttebukker. Hadde gitt høyrehånda mi for noe slikt om jeg hadde hatt plass
  20. Like
    Hpi reacted to tennbrikket in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Fungere fint den. Vært en reklamasjonsjobb i forbindelse med en sprekkdannelse, så det måtte sveises. Det ordnet seg uten problemer. Hvor utbredt den type feil er på denne typen er uvisst. Veldig lettvint og ha en bukk. Takhøyden er ikke all verdens i denne garasjen. Har man takhøyde på 3/4m så er jo søylebukk veldig fint.
  21. Like
    Hpi reacted to tennbrikket in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Småtjafs i dag. Vinterhjul, voks, eksosfeste og  utv tempsensor. Kjedelig, men må gjøres. Hvert fall sistnevnte 🤪

  22. Like
    Hpi reacted to Saltkjelen in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Forsøkte meg på noen bilder til salgsannonse tidligere i dag.  

  23. Like
    Hpi reacted to Tony Soprano in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Ny F01 Individual i heimen 😊

  24. Like
    Hpi reacted to Saltkjelen in Off Topic-tråden, versjon 4(?)   
    Det har vært mye snakk om Tesla og slike ting, og i helgen fikk jeg låne min brors Tesla Model 3. Som nevnt innledningsvis i en annen tråd, var jeg med på utlevering av denne, og det ble i den forbindelse avdekket over 20 feil og mangler før jeg til slutt droppet å telle. I hvert fall hva jeg mener er feil og mangler - Tesla har en helt annen oppfatning, naturligvis. For det første synes jeg det er skremmende at en såpass dyr bil (ja, en bil til 4-500 000kr er i mine øyne en dyr bil) har såpass mange skavanker. På bilen manglet det lakk i/på alle fire dører, i alle døråpninger, bagasjeluke (tenk hvilken rustbombe dette blir om fire-fem-seks år), stor avskalling av kitt på bakskjermen, støtfanger bak som ikke sitter skikkelig under begge lyktene, ripete støtfanger (burde vært fanget opp av klargjøreren), venstre bakdør som satt helt feil (gikk knapt igjen, subbet i døren og stakk 1cm ut i toppen), hakk i dør (sannsynligvis transportskade), infoskjerm som blinket flere ganger, kunne stikke inn lillefingeren mellom B-stolpe og vindusglass, løse/for store pakninger med mer. Forklaring; dette er i henhold til Teslastandard. Ja, man kan hele tiden argumentere med at Tesla er en relativt ung butikk og at det følgelig foreligger en del barnesykdommer, men etter litt bruk kommer det åpenbart frem at Tesla har gjort utviklingen av bil som konsept til det minimale, mens man heller har fokusert på prompelyder som går på ved bruk av blinklys, peisbilde med erotisk musikk og "Mario Kart"-spill. Klart, teknologisk sett en vanvittig morsom sak (foruten at touch-skjermer burde vært strengt forbudt), men det er tydelig å se hvilken målgruppe de henvender seg til og hvor utviklingspengene går hen. 






  25. Like
    Hpi got a reaction from Marius2002 in Snapshot of the day - Tok du bilde av bilen din i dag?   
    Litt kveldsstemning 

×
×
  • Create New...