quandt1960

Members
  • Content Count

    2746
  • Joined

  • Last visited

About quandt1960

  • Rank
    Generalløytnant

Contact Methods

  • Website URL
    http://www.bmw.de

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Interesser:
    Bimmer für immer. Ein Dreier und ein Bayer. Gjør diagnose med org. BMW utstyr og gir råd for reparasjoner.
  • Kjøretøy
    E39 528iA, '19 i3 FC

Recent Profile Visitors

4177 profile views
  1. quandt1960

    Dekkslitasje på skulder i3

    Slitasjedeler dekkes ikke på garanti, dekk er vel slitedel numero uno. Dette er typisk BMW, litt agressiv camber bak pluss bakhjulsdrift. Ville ikke rørt dekktrykk men heller sjekket camber og satt den på nærmest mulig 0 innenfor +/- toleransen.
  2. quandt1960

    Kjøp av M5 E39

    Hadde S62 forskjellige sylinder opp gjennom tiden? Trodde den bare kom i en versjon gjennom hele livsløpet.
  3. quandt1960

    Sprekk i Alufelg og avslag på Garanti

    Da må de ha røntgensyn for å være så sikker. Eneste måten å være helt sikker på er å analysere bruddet med mikroskop hos feks DNV og da fastslå bruddstruktur. Da kan en skille mellom stressbrudd eller utmattingsbrudd, evt korrosjonsbrudd. Om det er sistnevnte så burde BMW tatt det. Personlig tipper jeg det er som følge av stresskorrosjonsbrudd da du ser litt bobler rundt bruddet. Alu er veldig duktilt og dersom det hadde vært at du smalt den på en fortauskant så ville du faktisk sett en bøy og ikke en slik sprekk. Dette burde de tatt på seg
  4. quandt1960

    Hva betyr minimum tykkelse for en bremseskive?

    En må være litt forsiktig med de engelske oversettelsene. Nei du kan ikke hive på nye klosser dersom bremseskivene har nådd sin minimumtykkelse/er mindre. Dersom de er lik kan du men du bør ikke fordi en ikke bør spare penger på bremser og dekk. Den noten der finnes ikke på den tyske versjonen og den tyske er rett. Faktisk er jeg veldig overrasket over den noten. Nedenfor er det som står på den tyske. Nye bremsebelegg kan kun monteres dersom bremseskivetykkelsen er større enn min th. Den måles på tre punkter, innerst, midten og nesten helt ytterst på skiven. En skal da velge minste verdi som min th.
  5. quandt1960

    i3 Tråden

    Gratulerer med flott ny i3. Jeg kan ikke anbefale Apple Car play. Syns det er kronglete og dårlig at det blir en egen meny i idrive systemet. Syns bluetooth holder mer enn godt nok i kombinasjon med BMW apps. Ikke verdt pengene. Gadd ikke fornye mitt abonnement på det. Ja BMW Connected er slått sammen med den gamle Remote appen. En funksjon jeg syns er konge er å forhåndsprogrammere enn del funksjoner i 1-9 tastene. Jeg har programmert Traction Mode på 1, forhåndsvarming på 2, dekktrykk 3 osv...Måten du gjør det på er å finne den funksjonen du ønsker i idrive så holde inne et av numrene til de blir programmert. Ellers er det vel ikke stort å sette seg inni egentlig. Venter på ny bluetooth adapter til Carly App så kan jeg omprogrammere et par ting og skal legge ut en liten snutt om det her når jeg får den. Med den kan du tilpasse en del funksjoner slik du ønsker
  6. quandt1960

    i3 Tråden

    Ja jeg har den og den kommer godt med. Bruker den ene til mobil og andre til kopp så trenger egentlig ikke den dedikerte mobilholderen. Har også snap-in adapter men feil tel. Trafikkvarslingen ja. morsomt du sier det. Holdt på kjøre av veien første gangen det skjedde 🤣Sinnsykt høyt de har satt det på. Du trykker på knappen rett til høyre for volumknapp i dashbord, 2 biler med antenne symbol så går den av.
  7. quandt1960

    i3 Tråden

    Om du går inn på konfiguratoren og speccer en helt ny en med alt utstyr så er utsalgspris 438000,-. Bare selve Fully charged pakken koster 99000. Så jeg fikk en nesten 100k rabatt med alt ekstrautstyr som en mulig å velge. Så om du fikk lavere enn det jeg fikk så har du gjort en god deal men da ville jeg gått over utstyrslisten nøye.
  8. quandt1960

    i3 Tråden

    Det gjør du sikkert men da er de ribbet for utstyr, selv idag kan du få en 94ah ned mot 150
  9. quandt1960

    i3 Tråden

    Hehe, i3s mafiaen slo til ja. 😂 Du har et godt poeng Trond og jeg er ikke kommet så langt ennå men tenkte skulle ha et lite kapitel om den men her har du tatt med det vesentligste. Blir nok kanskje en i3s neste gang men den "vanlige" er jo morro også Har faktisk ikke hatt anledning til å snurre med en i3s ennå men skal teste en.
  10. quandt1960

    i3 Tråden

    Know the feeling. Jeg parkerte min 528iA E39 for en i3. Ingen gromlyd lengre 😕 men den er i det minste morro å kjøre og en god del rimeligere i drift.
  11. quandt1960

    i3 Tråden

    Senkesett finnes og i3s har plastbredding over hjulbuene. Min er orginal og allerede sinnsykt stiv. Det er ikke store vandringen på demperene så det blir en skikkelig rough rider men de ser kulere ut litt senket
  12. quandt1960

    i3 Tråden

    Mange eldre utgaver kjører med de eldre helårsdekkene fra Bridgestone da det ikke var andre vinterdekk i produksjon til i3 dengang. Alle biler er dårlig på glatten med de dekkene. Jeg kjører med Hakka-dekk org. dim 19 tommers og den er fantastisk på glatten
  13. quandt1960

    i3 Tråden

    Fikk tilbud på en fullspeca lagerbil fra Drammen med gode rabatter, 345000,- for 120Ah. Kjøpte en nesten ny fullspeca FC 94Ah for 70k mindre, gått 7000 da. Tenkte de 50 ekstra km i rekkevidde ikke var verdt 70k. De holder seg greit i pris ja
  14. quandt1960

    DIY tannstang/styresnekke

    Ja du må ha løfteåk for å sikre motoren, løsne motorfester først så løfter du motoren opp 3-4cm og sikrer den. Så må du skru ned traversen litt for å skru ut og få ut tannstangen. E60 er ganske lik som E39 (har gjort det på E39)
  15. quandt1960

    Flushing eller vanlig oljeskift - automat F11

    Høres meget fornuftig ut!