laffe

Medlem
  • Innholdsteller

    314
  • Ble med

  • Besøkte siden sist


Omdømmeaktivitet

  1. Like
    laffe ga poeng til lagunilla i Prosjekt F80 M3 LCI II   
    Lagunilla's BMW M3 Competition LCI II
     
    Velkommen til tråden min!
     
    BMW nr 6 ble en F80 LCI II produsert Mai 2018.  Denne bilen har tatt over min tidligere BMW M4. 
    Tidligere eid av BMW Norge, så denne bilen er levert med absolutt alt!
    Utstyrsliste:
    1CA SELECTION COP RELEVANT VEHICLES
    21T 20"M LT/A.W.ST.SP.SP.666 M /F. MT
    230 EU SPECIFIC ADDITIONAL EQUIPMENT
    248 STEERING WHEEL HEATING
    2MK M DCT WITH DRIVELOGIC
    2NK M CARBON CERAMIC BRAKE
    2PA LOCKING WHEEL BOLTS
    2VB TYRE PRESSURE INDICATOR
    2VC TYRE REPAIR KIT
    2VF ADAPTIV M SUSPENSION
    302 ALARM SYSTEM
    322 COMFORT ACCESS SYSTEM
    3AG BACKUP CAMERA
    415 SUNBLIND FOR REAR WINDOW
    417 ROLLER SUNBLIND, REAR SIDE WINDOWS
    420 SUN PROTECTION GLAZING
    423 FLOOR MATS, VELOUR
    428 WARNING TRIANGLE
    430 INTERIOR AND EXTERIOR MIRROR PACKA
    459 SEAT ADJUSTM., ELECTR. W. MEMORY
    493 STORAGE COMPARTMENT PACKAGE
    494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER
    496 SEAT HEATING FOR REAR SEATS
    4AE ARMREST FRONT RETRACTABLE
    4WL INT. T. FIN. CAR.FIB.W. H.T.F.BL.CH
    502 HEADLIGHT WASHER SYSTEM
    508 PARK DISTANCE CONTROL (PDC)
    552 ADAPTIVE LED HEADLIGHT
    5AC AUTOM. HIGH-BEAM HEADLIGHTS CONTROL
    5AG LANE CHANGE WARNING
    5AS DRIVING ASSISTANT
    5DA PASSENGER AIRBAG DEACTIVATE
    5DL SURROUND VIEW
    5DP PARK ASSISTANT
    609 NAVIGATION SYSTEM PROFESSIONAL
    610 HEAD UP DISPLAY
    654 DAB TUNER
    688 HARMAN/KARDON SURROUND SOUND SYSTEM
    698 AREA-CODE 2
    6AC INTELLIGENT EMERGENCY CALL
    6AE TELESERVICES
    6AK CONNECTEDDRIVE SERVICES
    6AM REAL TIME TRAFFIC INFORMATION
    6AN CONCIERGE SERVICES
    6AP REMOTE SERVICES
    6NW TELEPHONY WITH WIRELESS CHARGING
    6UH TRAFFIC INFORMATION
    6WD WIFI HOTSPOT
    760 INDIVIDUAL HIGH-GLOSS SATIN CHROME
    7M9 IND.HIGH-GLOSS SA.CH.L.W.EXT.CON
    7MA COMPETITION PACKAGE
    7ME M DRIVERS PACKAGE
    7MN M COMPETITION PACKAGE
    850 ADD FUEL TANK FILLING FOR EXPORT
    8A7 LANGUAGE VERSION NORWEGISCH
    8AW NORWEGIAN / ON-BOARD DOCUMENTATION
    8KA OELSERVICE INT. 30.000 KM/24 MONTHS
    8R9 REFRIGERANT
    8SM VIN, VISIBLE FROM OUTSIDE
    8TG ANTI-THEFT SYSTEM
    8TH SPEED LIMIT INFO
    993 MODEL YEAR CODE
    9AA EXTERNAL SKIN PROTECTION
    431 INTERIOR RR VW MIRROR W AUT ANTI-D
    490 SEAT BACK WIDTH ADJUSTMENT
    521 RAIN SENSOR
    534 AUTOMATIC AIR CONDITIONING
    544 CRUISE CONTROL WITH BRAKING FUNCTION
    548 SPEEDOMETER WITH KILOMETER READING
    563 LIGHTS PACKAGE
    775 INDIVIDUAL ROOF-LINING ANTHRACITE
     
    Tillegsutstyr montert hos oss (Bilia Skøyen:)
    - M-Performance frontleppe i karbon
    - M-Performance diffuser bak i karbon
    - M-Performance bakluke spoiler
    - M-Performance eksos i titan med karbon stusser
    - M-Performance grill
     
    Sånn ser bilen ut idag:


     
     
     
    Sammen med @Fahad:

     
     
    Også et prosjekt jeg allerede har startet med. Airlift P3 understell. Mange som er mot og selv garanti avdelingen reagerte på dette, men det er nå min bil og jeg har lenge ønsket å prøve luft understell selvom jeg reiser mye. Målet er ha skjult anlegg med custom tank:
     

     
    Testfit med treplater:

     

     
    Treplater foliert 
     

     
    2x kompressor festet på platene:

     
    And the result:

     
    Festet treplatene med borrelås og kompressorene sitter på treplata med fjæring:

     
     
    Andre planer for bilen:
    - JB4 eller Bootmod3
    - VRSF Catless Downpipe i titan
    - Injen eller BMS innsug
    - El. Bakluke
    - Space ut alle hjula
     
    **Kommer mer**
     
     
     
     
     
     
     
     
     
  2. Thanks
    laffe fikk poeng fra Otis i Olje til bakluke   
    Takker - var ikke klar over at dette hadde kommet en erstatter til "spaghetti" siden som fantes før.
  3. Thanks
    laffe ga poeng til Otis i Olje til bakluke   
    Newtis.info 
  4. Like
    laffe fikk poeng fra Walkabout i Kjøpt leasing bil, men ikke opplyst om det?   
    I denne tråden på freak som omhandler en ganske lik sak er det noen som referer til en sak fra foebrukertvistutvalget. Klarer ikke finne link til selve saken så legger bare ved linken: https://freak.no/forum/showthread.php?s=39ee8fff5607978d1aa5776273029303&p=3311148
    I den saken ser det ut til at det endte med et lite prisavslag. 
    Ut i fra infoen vi har tviler jeg på at du har nok underlag til å få hevet kjøpet, som jeg antar er hovedmålet, men håper i hvertfall du har nok underlag til å få et prisavslag eller en minnelig løsning der forhandler feks tar tilbake bilen til en grei nok innbyttepris. 
  5. Like
    laffe ga poeng til Walkabout i Kjøpt leasing bil, men ikke opplyst om det?   
    Helt riktig på alle punkt - det er iallfall min vurdering  
    Det er en viss grense som skal passeres før man objektivt skal legge til grunn hva som er en vesentlig opplysningssvikt og vesentlig mangel.
    La oss ta et eksempel hentet fra virkeligheten: Det er en generell oppfatning om at det er avgjørende for de fleste potensielle kjøpere om det er begått trippeldrap i den aktuelle boligen eller ikke. En kjøper la inn bud på en eiendom, og fikk tilslaget. To dager senere opplyste megler om at det tre år i forveien var utført et trippeldrap i boligen. Kjøper hevet avtalen som følge av at det var holdt tilbake vesentlig informasjon og at dette var å anse som vesentlig mangel. Begrunnelsen fra lagmannsretten var at dette faktum dels innebærer fravær av muligheten til å oppnå trivselsverdi og dels en potensiell minusverdi (andre interessenter hadde redusert budet sitt eller trukket interessen sin da opplysningene hadde blitt gjort kjent overfor dem). Det er altså ikke nødvendig å spørre megler om det har vært begått drap i boligen - det skal megler opplyse om, da det objektivt anses som vesentlig opplysningsvikt som rent faktisk vil resultere i økonomisk tap.
    I motsatt ende (tenkt scenario) kan det være at kjøper er veldig opptatt av om det har bodd tyskere eller ikke i boligen (la oss se for oss at vedkommende mistet familiemedlemmer under andre verdenskrig og derfor var sterkt imot tyskere). Kjøper spør megler/selger om det har bodd tyskere i boligen, og megler svarer "nei" - verken uten å sjekke dette nærmere, eller tenke noe mer over det. Megler/selger tenker kanskje at dette var et rart spørsmål, men får ingen nærmere oppfatning av at dette var helt avgjørende for kjøper. Om kjøper da senere går til domstolen vil han ikke vinne frem, all den tid 1) forutsetningen ikke var tilstrekkelig synbar og 2) hvorvidt det har bodd tyskere eller ikke i boligen vil ikke påvirke prisen i markedet generelt.
    Hvis derimot kjøper sier "det er helt avgjørende for meg, av personlige årsaker, at det ikke har bodd tyskere i denne boligen - dersom du ikke kan bekrefte dette, så vil jeg ikke kjøpe boligen", og megler bekrefter dette - og det senere viser seg at det faktisk har bodd tyskere i boligen - så har kjøper en god sak. Når kjøpers oppfatning ikke er gjengs (eller det ikke er fare for økonomisk tap), så må en slik forutsetning helt tydelig kommuniseres for at den skal gjøres gjeldende. 
    Kanskje litt banale eksempler dette, men etter min oppfatning er det å finne ut at bilen har vært leaset av næringsdrivende litt som at man finner ut at tyskere har eid bilen (uten at man nødvendigvis har kommunisert til selger hvor essensielt dette er), og ikke at det er begått trippeldrap i den  
  6. Like
    laffe fikk poeng fra xracer i e39 528i viskerfunksjoner har sluttet å virke   
    Da viskerne på min E46 begynte å kutte ut i perioder med mye visking så var det relet som måtte byttes. 
    Men til meg startet viskerene igjen etter en liten pause på ca 10 min. Vet ikke om dine gjør d?
  7. Like
    laffe ga poeng til Lasse0960 i Lasse's BMW E63 630i   
    Heisann! 😊
    Relativt fersk BMW-eier her. Dette er min 630i som jeg kjøpte høsten 2017. Har i mange år ønsket meg en E63 og endelig er den drømmen oppfylt. Har dessverre ikke vært så veldig aktiv her enda men tenker å begynne å legge ut litt fremover. 

    Kort om bilen:
    E63, 630i (N52B30) 2005 (Pre-LCI) 182.000 KM ved kjøp Manuell Litt rask historie:
    Kjøpte bilen av en eldre enkemann som var andre eieren av bilen. Kjenner ikke til hvem som eide den før han. Han og kona hadde hverken små barn eller barnebarn og ønsket seg en passende bil til lange turer, gjerne til vestlandet hvor mannen hadde jobbet i flere år. Da kona ble innlagt på Ullevål for noen år siden hadde han på vei innover klart å ødelegge den ene av de fire orginale felgene (Style 121). På et vis kom han seg til et verksted hvor det eneste av passende felger de hadde inne var de sorte som er på noen av bildene nedenfor. Litt usikker på hva han selv egentlig syntes om de da han mente at felgene var "hårete" når jeg snakket med han. 
    Bilen virket å være svært godt vedlikeholdt og alt av service og reparasjoner er gjort på Bilia Vestfold. Siden jeg hverken er teknisk anlagt eller kan skru bil, ønsket jeg meg minst mulig ekstrautstyr og andre ting som kunne gå i stykker. Valget falt da på denne 630'en med den anerkjente N52B30 motoren i kombinasjon med manuell girkasse. Håper og tror dette er en driftsikker kombinasjon! Av nevneverdig ekstrautstyr er det kun Logic 7-pakka, og må si at jeg er kjempefornøyd med lyden. Samboeren min kommer fra vestlandet - så i likhet med forrige eier blir det en del langturer på oss. Da er det hyggelig med komfort og god lyd. 
    Det var ingen konkrete feil med bilen når jeg kjøpte den. Det eneste å nevne her var nok en liten skade i fangeren bak etter en ryggeepisode på et kjøpesenter. 
    Planen fremover:
    Skulle ha begynt å skrive litt tidligere men bedre sent enn aldri. Kommer til å legge ut oppdateringer og bilder med tekst etterhvert som jeg kommer igang med å skrive her, men begynner med litt "tilbakeblikk" på min tid som lykkelig 6-serieeier. Forsøker å legge ut bildene i kronologisk rekkefølge (mer eller mindre) etter mitt eierskap slik at bildene blir en "tidslinje". Håper den blir til glede for alle lesere. Bare å stille spørsmål eller komme med tilbakemeldinger om det er ønskelig. 😃
     
    Overtakelsesdag 13.08.17: 

    Fantastisk følelse å ta første tur etter overtakelse. Passet bra da jeg skulle i familiemiddag halvannen times reise fra meg denne søndagen. Kort langtur! 
     

    Skaden etter ryggeuhellet forrige eier hadde på et kjøpesenter. Etter noen runder med polering syntes nesten ikke de hvite stripene/ripene lenger - og med mindre man ser etter kan nesten ikke skaden sees. Den lille bulken nede til venstre for lokket til tauekroken er kanskje den mest tydelige skaden, men det er ikke iøynefallende så har valgt å la det være sålenge. 
     

    Felgene ser ikke ut og sorte felger som er kantkjørte ser i mine øyne ekstra ille ut da skadene blir hvite. Holder utkikk etter nye! Lakken ser heller ikke så veldig bra ut. Det blir nok litt forsterket foran betongen og i det grå været, men lakken virker å være veldig slitt og nesten på nippet til matt. Svært mye vaskeriper og swirls. 
     




    Til behandling hos Arctic Detailing på Nøtterøy. Kjempefornøyd med resultatet! Virker å ha fått igjen den del av den dybden i lakken jeg savnet.
     

    Første ordentlige langtur over til vestlandet i September, ca. en måned etter overtakelse. Fantastisk tur! Herlig opplevelse å kjøre over fjellet i nydelig høstvær med ny bil som akkurat har fått en skikkelig lakkbehandling. 

    På vei hjem, her på Gaularfjellet like før Balestrand. Måtte ha en liten photoshoot med den fine utsikten her. Her har vi kjørt nærmere 700 km. siden start tenker jeg. Ingen problemer på veien. Når jeg ser over bildene jeg tok av bilen etter denne turen innser jeg at det faktisk er litt vanskelig å ta fine bilder av E63. Ser fort for kort, for lang, for klumpete ut, etc. Må oppleves i virkeligheten.
     

    Vel hjemme etter rundt 1200 km. 
     

    Omlegging fra sommerdekk (over) til vinterdekk (neste bilde). Sommerdekkene er forøvrig 245/45-R19 og vinterdekkene er 225/50-R17. 17-tommere er litt i minste laget og vet ikke om vinterfelgene er de som originalt fulgte med. Skal kjøpe nye etterhvert men det stod gode Nokian Hakkapeliitta 8 piggdekk på de så kjører de en sesong til (18/19) tenker jeg. 
     

    Håper ingen setter kaffen i halsen av det her men slik ser nå vinterfelgene ut. Litt lenger nede kommer det nærmere bilder av de, og det er direkte flaut å kjøre med de sånn som de ser ut nå. I tillegg burde de minst vært en tomme større. Dette er vel M5-replicas såvidt jeg vet? 
     

    Så var snøen kommet. Tror dette er rundt November 2017. Fantastisk vinterbil! Vaskes regelmessig, både over og under.
     

    Ugh... Og værre skal det bli. 
     

    Nei - bilen har ikke blitt foliert i matt sort. Dette er etter èn tur til Oslo. Var i utgangspunktet ganske ren. 
     

    Black friday! Byttet ut traveren fra Biltema med en Kärcher K3. Ikke en kraftpakke av en høytrykkspyler men fungerer mer enn godt nok for amatør/hjemmebruk. Har også kjøpt litt diverse vaskemidler, hansker etc. for å prøve å gi den litt bedre behandling enn den tidligere har fått. Ekstra moro å ta vare på bilen når utgangspunktet ble så bra som det ble etter omgangen hos proff detailer. 
     

    Fornøyd bil og fornøyd eier. 😍
     

    Oops, finn en feil. Ble kjøpt inn nye Osram Nightbreaker D2S om jeg ikke husker helt feil. Latterlig stor forskjell - ikke bare på den dårlige pæren men også på den fungerende. 
     

    "Stemningsbilde". Det her er mot slutten av Februar. Omtrent rundt denne tiden skulle jeg på jobb en dag da motoren plutselig begynte å gå ekstremt ujevnt. Hørtes ut som en bøtte med poteter man ristet rundt og dro veldig dårlig. Viste seg å være en gåen coil. Gikk heldigvis raskt og smertefritt å bytte og selv på verksted ble ikke dette dyre "reparasjonen". 
     
    OBS: Sterke bilder, ikke for svake sjeler:

    Nye, godt brukte M6 replica felger. 2 x 8,5x19 og 2 x 9,5x19. Så helt forferdelige ut når jeg kjøpte de. Den til høyre er nok den værste her. Forsøkte etter beste evne (med blandet suksess) å gjøre de litt penere. Skal sies at blitsen fremhever skadene og gjør at det ser 10x værre ut. Kjøpte disse da dimensjonene og innpress var perfekt for E63. Planen er å sende de til Østfold Felgteknikk etterhvert. 
     

    Så kom den etterlengtede våren/sommeren brått i Mars. Her etter en av vårens utallige bilvasker. Gleder meg VELDIG til å få på sommerfelgene! Jeg og en kamerat har planlagt ny langtur i Mai over fire dager fra Tønsberg - Stavanger - Bergen - Balestrand - Tønsberg. Totalt rundt 2100 km. 
     

    Før og etter! Syntes de kledde bilen veldig godt. Kunne nesten ikke vært mer fornøyd! Og med et så håpløst utgangspunkt syntes jeg de nå ser veldig bra ut. En litt oppbrukt quote; "Langt ifra pene, men pene langt ifra!". 
     

    Dagen før avreise. Et lite jubileum da bilen tippet 200.000 km. Hurra! 
     

    Da er avreisedagen her og jeg og kompisen min er klare for langtur. Hans E38 er en 750iL hvis tidligere eier er ingen ringere enn selveste Kong Harald. Forøvrig er det bilen han ble stoppet i pga. fartsovertredelse en gang. 😄
     

    Dag 2, her ved "Sverd i fjell" i Stavanger. Litt uheldige med været, mye regn og overskyet men det legger ingen demper på kjøregleden. Selv etter så mange timer og mil det tok fra Tønsberg til Stavanger gledet vi oss veldig til å ta fatt på turen videre. 
     

    Traff på en fjern slektning i Bergen sentrum!
     

    Ble et par bilder på Gaularfjellet på denne turen også. Elsker å kjøre på fjellovergangene. Skulle tro bilene var lagd med denne type vei i bakhodet; lange strekninger med lange, slakke svinger og store høydeforskjeller. 
     

    Vel hjemme (bildet er tatt noen mnd. senere vel å merke. ). Fått litt veggpynt til garasjen. "Feil" serie men fin denne også. 
     

    Sverigetur i Mai. Nok en fjern slektning! 
     

    Startet Facebook-gruppen "BMW E63/E64 Norge" ila. vinteren. Her et mini-treff utenfor Drammen. @Carlsius til venstre og min til høyre. Har idag rundt 40 medlemmer. 
     

    Ble så varmt da bilen stod i solsteiken på jobb at limet på listene i bilen takket for seg. Så ut som de var limt med superlim eller noe lignende tidligere. Brukte Tec7 og klemmer for å lime på igjen og det har holdt godt. 
     

    Tur til Gjeving med samboeren i slutten av Mai. Skikkelig tjuvstart på sommeren.
     

    Ren og pen! 
     

    Litt oversiktsbilder av bilen. Kunne nok hatt godt av litt forsiktig senk men det får være et prosjekt til senere.
     

    Heldigvis har jeg splitter nye, komplette speil liggende klare til å erstatte disse. Står på listen over jobber som venter. 
     

    Alltid likt lyktene bak på e63/e64. Syntes er ganske sære ifht. mye annet, men det gjenspeiler jo resten av bilen.
     

    Liten tur til Uvdal på sensommeren. 
     

    Spontankjøp av Alpina-replicas. Disse er tilnærmet skadefri og ser utrolig bra ut! Ulempen er at de "kun" er 18-tommere. Får se om de blir tatt i bruk eller solgt videre. Tanker? 
     

    Planlegger å prøve meg på håndpolering.

    Syntes det ble et greit resultat! Vet at "håndpolering" kanskje ikke er det mest effektive og at ordet kanskje river litt i detailer-hjertet til en del her, men inntil jeg får kjøpt en maskin og litt mer utstyr måtte jeg ty til dette. Og heller det enn alternativet; å ikke gjøre noe.
     

    Årets siste 6-serietreff! Fornøyd med 6 biler som møtte opp. Vil nesten tro dette er det "største" antallet e63/e64 samlet i Norge på ett sted noen gang. 😝
     

    Fikk hjertet i halsen da jeg stoppet på Biltema og så svart væske som hadde dråpet på bakken. Fryktet det værste naturligvis, men viste seg å være noe gugge som hadde størknet for lenge siden. Puh!!!!
     

    Høstbilde! Dette er nok favorittbildet mitt jeg har tatt av bilen. 
     

    Også var det de her da... Grøsser nesten av tanken på å sette på disse felgene igjen. Se neste bilde.
     

    Lekkert? 
     

    Pusset ned alle fire felgene så godt jeg kunne. Forarbeid til lakkering må være noe av det kjipeste som finnes! Men - jo mer man legger i det, jo bedre resultat. Jeg prøvde å finne en mellomting. De felgene her skal forhåpentligvis kun sitte på bilen èn siste sesong.
     

    Etter to lag med grunning.
     

    Etter tre lag med aluminiumslakk.
     

    Etter ett (av tre) lag med klarlakk. 
     

    Helt glemt bort å ta bilde av felgene etter at jeg lakkerte de men fant dette som viser at det faktisk ble et greit resultat.  
     

    Etterhvert som det begynte å bli mørkere ute i høst var det flere og flere som blinket på meg. Etter litt feilsøking oppdager jeg at mekanismen for høydejustering av lys har hoppet av. Ikke rart nærlysene fungete bedre enn fjernlysene......... 😁
     

    Måtte legge ved denne helt til slutt. Tok dette bildet i 2015, 2 år før jeg kjøpte bilen. Morsomt å oppdage i ettertid. 😄 Avslutningsvis må jeg si at jeg er utrolig fornøyd med 630' min. Har og har hatt så utrolig mye glede av den og etter halvannet år i mitt eie gleder jeg meg fremdeles like mye til å kjøre hver gang. Selvfølgelig kunne jeg tenke meg en 650 eller M6 en gang men det får vente noen år til.
     
    Tusen takk til de som har lest igjennom - prøver å oppdatere videre etterhvert.
  8. Like
    laffe fikk poeng fra lagunilla i Prosjekt F82 M4   
    Synes ///M-ini95 har gode argument for BRG. Selv synes jeg også den er det peneste valget. Blir penere og penere jo mer man ser på. Litt mer dybde og eleganse, samtidig som det er en farge du ikke ser på hvert gatehjørne.
     
  9. Like
    laffe fikk poeng fra lagunilla i Prosjekt F82 M4   
    Helt nydelig bil. Jeg er som regel litt koservativ og er av typen som skulle ønske BMW leverte en diskre versjon av M-bilene sine uten styling og tettest opp mot orginal modellen, men i denne fargen og med alle M-performance (?) delene ble det helt perfekt også i mine litt sære øyne🙂
  10. Like
    laffe ga poeng til lagunilla i Prosjekt F82 M4   
    Dårlig med svar her folkens, litt mye å gjøre på jobben.
     
    Ble BRG gitt😁!!
     

  11. Haha
    laffe ga poeng til Designer i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Kanskje han var på tankskipet som felte Ingstad? Mener å ha lest at siste radiomeldingen tankskipet sendte var "DREI", kan hende media ikke fanget opp "M'en"?

    At @magneten var mannen bak radiosignalene og siste melding skulle vært "M DREI"? 🤔
  12. Like
    laffe ga poeng til ///M-ini95 i Prosjekt F82 M4   
    BRG fargen er vel ikke så vanlig å se, så du ville skilt deg ut godt med den tenker jeg. 
    Jubelee Silver ser veldig klassisk og elegant ut, men det minner meg altfor mye om gråfargen på en ordinær 3 serie. Vet ikke helt om den fremhever råskapen i M3 designet. 
    Yas Marina er utrolig blikkfang og pen farge, men den er vel blitt en sånn "starterpack M3/M4" farge som alle har? 
    Du har nå hatt 2 røde biler, og en blå (E39), syns du burde prøve deg på en grønn når det er sagt har jeg kun sett Yas Marina live, og alle fargene er pene på hver sin måte
     
     
  13. Like
    laffe fikk poeng fra Carlsius i Bmw E63 645ci - Motorbytte /// CIC retrofit /// Swissvax skinnrens   
    Du må huske på at det er 645i du kjører. Påkjenningen til bakfjærene hver gang bilens akselerasjon brukes er heftig og overstiger nok påkjenningen til framfjærene fra bremsing. Tenk over det neste gang du gir på hardt og slakker jevnt av etterpå! Du heller bør avslutte med hard bremsing for å få belastet framfjærene i samme grad som bakfjærene. 😉
    Synes forresten bilen oste klasse med vinterfelgene. Liker at det er litt tett mellom eikene, spesielt når man har bremser som ikke fyller felgen innvending. Har forøvrig fått mer og mer sansen for E63 etter at jeg begynte å følge med på denne tråden.
  14. Like
    laffe ga poeng til Fredrik 90 i Min 1994 E34 BMW 520IA Shadowline. Tur til Nurburgring 2018 s.55   
    Ja linjene på disse bilene er det mange som berømmer, de fleste jeg har snakket med som har eid E34 da de var litt mer vanlige kommenterer alltid to ting. Det første er kvaliteten på bilen, det andre er fasongen. Det er ikke tvil om at BMW sin sjefdesigner på 80 tallet, Claus Luthe var en dyktig mann. Jeg føler at designet på E34 skildrer alt som var bra med BMW og tyske premiumbiler på 80/90 tallet. Du ser på lang avstand at dette er en bil som skiller seg ut i form av image og kvalitet.  
    Kult, skikkelig Touring tur  
    Jeg har selv ingen betenkeligheter med å kjøre til Tyskland med E34, har selv vært nedover i 2014, 2016, 2017 og nå i sommer. Var kun på Nurburgring i 2014. 
    Takk for tips  
    Jeg synes jeg hører så forskjellige ting når det gjelder høyden bak. Hører både dempere og fjører kan være årsaken til at den har satt seg litt bak. Derfor tenkte jeg å bytte begge deler for å være sikker. Men så nå at Koed ikke har fjører bak til E34? Har selv lenge trodd at det er demperne, har jeg full bil så blir den litt løs i hekken. Samme hvis jeg har mye i bagasjerommet, derfor har jeg alltid mistenkt demperne for å være slitte. 
    Ja amcar er morsomt, liker kontrasten til BMW. Etterhvert som jeg blir eldre så kjenner jeg at jeg begynner å få øynene opp for mye annet enn BMW. Deriblant amerikanske biler, dog må det sies at jeg alltid har vært fascinert av USA og kjøretøyene derfra. Det ultimate måtte være en ny F90 M5, en ny Raptor samt en samling av diverse eldre BMW og Amcars. Også har jeg en softspot for Mercedes 560 SEC og Porsche 928. Det får bli en gang i fremtiden, men vil ha meg en bruksamerikaner igjen i tillegg til BMW. Har lyst på Ford Crown Victoria fra 2002 til 2004, sånne ser du garantert ikke på hvert gatehjørne i Norge. Man får en inn fra Statene i god stand for ca 140 000 kr. Også har jeg jækla lyst på amerikansk stasjonsvogn, sånn svær jævel fra 70 eller 80 tallet med imitert trepanel på sidene. Disse bilene er styggkule, rett og slett
  15. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Klar for avgang
    Banekjøring-dokumentasjonen er klar. Selvfølgelig på blod-tysk

     
    Verdens fineste dag å kjøre på!
    Tankestopp Tananger. Møteplassen hvor vi treffer Stavangergutta på andre turer. Ingen som møtte meg denne gangen

     
    Så var det å vente her. De åpnet på slaget 17:59

     
    I am in!

     
    Flott solnedgang. Ikke sant, @awt?

     
    Omsider kom båten også.

     
    VIP-plass, of course!

     
    Kakset meg til en forrett!

     
    Og et main course
    Legg merke til den ekstremt lave mengden chips.

     
    Opp og hopp!
    Klar for 1000 km, og 10.5 teoretiske timer til Spa i Belgia

     
    Rart å kjøre ut av ferja når det var beksvart i Danmark.

     
    Lysnet til etterhvert.

     
    Elendig transportselskap.

     
    Gjennom drittlandet før kl. 10!
    Sannheten er hard å svelge @danskiii!

     
    Finfin dag i dag også

     
    For en nerd.

     
    Fuel stop en eller annen plass i Tyskland.
    Her snakket jeg med en norsk haiker!
    Hadde han ikke luktet sur krabbe så hadde jeg kastet han med meg rett inn i teinen.

     
    Sol og 27.5 grader

     
    Dumt skilt!

     
    Belgien!

     
    Spa

     
    Der var vi fremme på Radisson Blu Palace Hotel i Spa-sentrum! Etter 9 timer, 1000 km og 2 stopp
    Gratis parkering rett utenfor hotellet. 18 euro for å parkere i parkeringskjelleren.

     
    Superfint rom

     
    Ut på middag med Michael og familien

     
    Alle bestilte Belgian Burger
    Fikk litt mer chips her.

     
    Kjempegod!
    Senere var det mer øl-ing i hotell-baren. Kjempehyggelig kveld

     
     
    Neste morgen, sjekket ut og kasta baggen i hengekøyen

     
    Fikk låne meg et par kjøre-hansker av Dieter!
    @awt og @andreaskarm har sagt de tar livet av meg visst jeg faktisk kjøper kjørehansker, så jeg håper det var greit å låne

     
    Inn på litt frokost før avreise til banen.

     
    Arme riddere faktisk! Ikke værst

     
    2 minutt ned i gata var det en bensinstasjon med selvvask som åpnet 07:00. Perfekt timing.
    Med varmt vann i høytykken faktisk.

     
    Vi nermer oss banen, og CSLen til Michael er tørst
    Denne er blodstrøken og har kjørt 40.000 km.
    Han hadde kjøpt seg blå Endless-bremseklosser for anledningen. De kvein som juling! #becauseracecar
    Bilen har også understell fra Öhlins.

     
    Fremme ca. 07:45 og nyter soloppgangen

     
    Det var 2 andre E46-brødre

     
    Kjekt du møtte opp i siste liten @fxslin!

     
    Herlig stemning. Her har vi sjekket inn og fått oss startnummer!
    Vi fikk også ordnet slik at vi havnet i samme gruppe.

     
    Lurer på når jeg skal fjerne disse

     
    Solen står på!

     
    CSL.

     
    Mye kjekke leketøy.

     
    To stk. GT3 Touring faktisk.

     
     
    Gjør oss klar
    Sjekker dekktrykk og moment på hjulbolter.

     
    Porsche-heaven her også, akuratt som på Nürburgring.

     
    En GT3 og en GT3 Touring.


     
    Ser unektelig moro ut med en X-Bow

     
    GT3RS og GT2RS, naturligvis eiet av samme person.

     
    Hyggelig å menge oss med Porsche-klubben.
    Dieter kjører en gul 996 GT3, men den ble ikke klar denne sesongen.

     
    Første gruppe er ute å kjører. Ser sånn passe gøy ut

     
    En E36 M3 "GT" som kjørte utrolig bra.

     
    7:17.55 på Nordschleife er jo ganske utrolig

     
     
    Tikker seg kalde etter de første rundene!

    Fy flate for en morsom bane
    Og rask! Det er kun 3 skikkelig harde bremsepunkt, resten er bånn fis og puse-bremsing.

    Det er fort gjort å kjøre for raskt opp den kjente Eau Rouge. Der er det temmelig bratt både opp og ned, og går raskt!
    Der er det om å gjøre å kjøre så nære veggen som mulig, for så å pyse-bremse litt, kaste deg ned i bakken og pyse-bremse litt på vei opp 
    Skamgøy!

     
    Strøken.

     
    Her har vi Eau Rouge  Høydepunktet hver runde

     
    Mellom hvert heat var det ca. 1 time pause.
    Nok å titte på i mellomtiden

     
    Michael fikk hjelmen sin airbrusha for anledningen  Ble kult!
    Jeg hadde også planer om det, men fikk ikke tid.

     
    På griden

     
    Bytte av kjøregrupper. En gruppe kjører inn samtidig som neste kjører ut. Veldig pyntelig

     
    En splitters ny Alpine A110. Gøy å se.
    250 hest og 1100 kg aluminium.

     
    Det var 2 stk. 1M på trackday. En var i vår gruppe

     
    Heftig S2000 på vei ut.

     
    Bros!

     
    En enorm Audi-et-eller-annet!

     
    Greit å ha kontakter i Porsche-klubben! Fikk stjålet oss noen stoler med grei utsikt

     
    GT3RS og GT2RS-eieren kaster seg fra bil til bil
    Heeelt gjennomvåt av svette. "You have to attack!" skriker han på tysk

     
    Rå bil! Og lyden er så dyp og barsk! 700 hp

     
    Kul "livery"

     
    Synd vi ikke havnet i samme gruppe @fxslin.

     
    Heftige bobler til pynt.

     
    Pokal og champagne til pynt. Tror ikke det var noen kåring i noen av gruppene.
    Jeg fikk ikke så utrolig mye med meg i den tyske "Driver's Briefing"

     
    1Men i vår gruppe. Vi hadde noen fighter med denne her

     
     
    Boksen ved det gamle depoet.

     
    Eau Rouge.

     
     
    Justerer dekktrykk rett før vi kjører ut

     
     
    CSL på vei ut

    Denne runden hadde jeg med meg Dieter, som kan banen inn og ut med sin 996 GT3.
    Det var skikkelig gøy å få instruksjoner og få nailet plasseringer. Mange vanskelige pyse-bremsesteder da

     
     
    Michael er raskere enn meg i CSLen, så denne gangen fikk vi ikke parkert sammen

     
     
    Tok oss en ulovlig(?) tur til det gamle depoet, hvor bilene kysser veggen før de kaster seg ned i Eau Rouge.
    Utrolig gøy å være her

     
     
    Heisann! Rett ved siden av stål-veggen-of-death hvor jeg stod mesteparten av tiden.
    For et trøkk fra bilene

     
    Meg og Michael

     
    En Mercedes som havnet i sanden. Fikses lett med en slegge.

     
     
    Gjengen

     
    Audi-trollet.

     
    Strong wing-game

     
    Det tok jeg ikke bilde av, men her ser dere Porsche-gutta blåser bremsene rene med trykkluft.

     
    Hadde vært gøy med karbontak, @Gorg?

     
    Flott utsikt over banen. Nydelig område rundt også

     
    Smågammelt bilde  Det er Eau Rouge.

     
    Flotte folk og flott dag! 26 grader og kjempesol!

     
     
    Siste rundene vi var ute så prøvde vi å kjøre mye sammen, og det var ufattelig moro
    Han nådde 230 på langsletta, men jeg nådde bare 200. På tide å få gang på CSL-i-fise-ringen!

     
     
    Siste chill før avreise.

     
     
    Kul hjelm

     
    Lar adrenalinen koke ned mens vi titter litt på de andre som kjører.

     
    Takk for laget, Michael! Helt rå dag

     
     
    Dekkene fikk kjørt seg hvertfall

     
     
    Bilen var tørst! På tide med V-Power Racing 100

     
    Etter tanking kjørte jeg 6 timer non-stop til Hamburg
    Her ventet kebab i Hamburg(?) Burde hatt hamburger i Hamburg, men det kan vi ta neste gang

     
    Funky hotell over parkeringskjelleren.

     
    Snarveier til storbyer.

     
    Enda mer bensin

     
    Startnummer på

     
    Gøy å hilse på @awt på tur nok en gang!

     
    Men han kjørte av Autobahn med en gang han så meg.

     
    En eller annen plass i Danmark

     
    Øl-vann, med enorme mengder kullsyre! Fikk hvertfall vasket midtkonsollen.

     
     
    Koser seg i sola

     
     
    Kattevask hos Washngo i Ålborg

     
    Fremme i Hirtshals.

     
    Fjonge solnedganger på turen

     
    Kjekken

     
     
    Jeg vant to(!) flasker vann!

     
    På ferja var det hundrevis (ca.) av elektriske Fiat'er.

     
    Lugaren med finfin utsikt.

     
     
    Helt klin-kokos alene i baren!

     
     
    Klin-kokos alene på restaurant. Det var ikke mye selskap i min rak-ryggede date.

     
    Forret.

     
    Og 250 gram kjøtt, som jeg ikke klarte å spise opp. For første gang i historien.

     
    Og det var plutselig alt
    Takk for invitasjonen ned Michael! Fantastisk kjekke folk og en perfekt dag på banen
  16. Like
    laffe ga poeng til Saltkjelen i Min biltråd - F01 7-serie - B&O og alcantara taktrekk   
    Da var mesteparten av taktrekket på plass - for en enorm forskjell, og for en kvalitetsfeeling det ble over skinn- og alcantaratrukket tak. Dette er åpenbart verdt hver eneste krone! Noen deler mangler, så da får de gamle beige delene gjøre nytten enn så lenge.

    Dårlige bilder, men det gir nå i hvert fall en liten pekepinne på hvor omfattende slike prosjekter er.

    Vi valgte å skjære ut bakruten fremfor å skru ut førersetet og risikere å ripe opp interiøret med et lite bøyelig taktrekk.









  17. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Takker @laffe og @sjogal!
     
    Etter en nydelig kjøretur til Stavanger i verdens beste vær, så kom omsider båten.

     
    Jeg fikk meg VIP-plass

     
    Og en øl i magen som jeg ble bekymringsverdig full av.

     
    Våknet opp i dag med nydelig utsikt fra lugaren!

     
    Her er dagens lille etappe

     
  18. Haha
    laffe ga poeng til Daniel. i Tråden om BMW-nyheter/rykter/snakk etc.   
    X7 LCI:

    Neida, men syns den så bra ut. Nyrene kunne kanskje vært en smule mindre, i hvertfall i høyden. 
    Er og enig i at railsene skulle vært av den lave typen. 
  19. Thanks
  20. Like
    laffe ga poeng til magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Når jeg kommer hjem fra Belgia, @ahj! 
     
     
    Nå er bilen vasket og klar
    Kjører avgårde mot Spa Francorchamps i Belgia i morgen

  21. Like
    laffe ga poeng til papertiger i F11 salgsprosjekt [solgt]   
    Hadde lett valgt en non-M sport med denne fargekomboen Men det MÅ være disse 19" felgene for å gi den riktig stuk. Og med moderat senk blir den riktig så pen å se på. Det går så mange M sport rundt omkring at en skiller seg jo mer ut med en plettfri standard-femmer  
  22. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  23. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  24. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅) 
  25. Haha
    laffe fikk poeng fra magneten i magnetens E46 M3 (Reisebrev fra Spa Francorchamps Trackday Onsdag 17. Oktober)   
    Nice👍 da er det bare å sette seg ned å vente på gratis underholdning (For min del, for deg blir det vel langt fra gratis😅)