papertiger

Medlem
  • Innholdsteller

    1728
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

  • Dager vunnet

    8

Alt skrevet av papertiger

  1. papertiger

    E30 M3 Cecotto 180/505.

    For et nydelig stykke bil
  2. Nei jeg fant den heller ikke, så i PDF-prislista på BMW.no. Jeg satte den for øvrig opp med Mineral White, en annen farge jeg synes er utrolig fin.
  3. Det ble veldig bra! Likte ikke disse felgene når jeg så de på M550 og M135i første gang, men nå synes jeg de er noen av de fineste felgene en får til F11.
  4. Ser i prislista på BMW.no sin nettside at Dravit individual metallic lakk «bare» koster 12500kr kontra vanlig metallic lakk som koster 9000kr. No-brainer! Måtte sette opp en 320d xdrive sedan med en fornuftig utstyrsliste i dag, bikka 700k 🤭🙄
  5. For en utrolig fin farge og fargekombo på G20 😍 Dravit Grey med Cognac skinn https://g20.bimmerpost.com/forums/showthread.php?t=1583824
  6. +1 der. Det er et eller annet som ikke stemmer, den framstår da også som litt sidrumpa når fronten er som den er. Såg den først hos forhandler i Tyskland i sommer, og på BMW Welt, får det bare ikke til å stemme. X3 er mye mer harmonisk og riktig i linjene, og er en bil jeg godt kunne tenkt meg framfor eksempelvis X5.
  7. papertiger

    Vår F36 420xd GC og R56 Cooper S

    En liten Mini-oppdatering før helga; Minien har opplevdes litt rykkete og brå ved av/på gass den siste tiden, og smelling/poffing/putring i potta nærmest hver gang jeg går av gassen. Ettersom det var 30-40000km siden siste det ble byttet tennplugger (av forrige eier) tenkte jeg det var på tide med nye. MINI/BMW sier ca 60000km, mens mange nettsider og MINI-spesialister anbefaler bytte mellom 20-30000km. Byttet denne gang over fra NGK Platinum-plugger (OEM for R56S) til NGK Iridium (OEM for R56S JCW) da disse skal være hakket bedre for mildt re-mappede biler. Det funket forsåvidt veldig bra, den brå forskjellen mellom av/på gass er helt borte - dvs. bilen er "mykere" å kjøre, og poffingen i potta er nesten borte - det er litt putring originalt. I tillegg virker det som at den lille antydning til nøling ved fullt pådrag jeg har merket av og til er borte. Gamle plugger - sjekket gap etter uttak - snaue 0,9mm: Ny plugg, sjekket at gap 0,8mm var korrekt før installasjon: Trekking til 23Nm med lånt momentnøkkel (og et drøss med overganger i forskjellige størrelser for å få lengden jeg trengte )
  8. Hentet min første nye bil, og min første BMW, på Bavaria i Stavanger fredag 9. november 2012. Er en stund siden, men here it goes: Bilen er en Estoril Blue F20 116i, med M sport pakken. Gikk for en leasingkampanje BMW Norge har hatt gående en stund (kampanjerente, piggdekk på felg osv), men plussa litt på. Som f.eks. turbobensin i stedet for diesel (angrer IKKE!), M sport pakke, og diverse andre ting. Hadde i utgangspunktet bestemt oss for 116d Sport, men ble overbevist om bensin da vi prøvde en 116i. M pakken gav også det lille ekstra som gjør at det sterkt kritiserte frontpartiet, med lyktene i spissen, virker mer harmonisk. Den dypere M-støtfangeren gjør at lyktene glir mer inn i designet, og ikke er så dominerende. Den lille turbomotoren er utrolig sterk og fleksibel. Dynotester skal og ha det til at disse motorene yter en del mer de 136hk og 220Nm BMW oppgir. Etter mine erfaringer tror jeg dette kan stemme meget bra, for den går uforskammet bra til å "bare" ha 136hk. Girkassen er tight og fin, M sport understellet er perfekt vektet mellom komfort og sport, og setene i alcantara/stoff er de beste setene jeg noen gang har sittet i. Eneste jeg har hatt problemer med er DSC'en som er veldig overfølsom for Nokian Hakkapellitta piggdekka i 16" som står på. De første 2-3000km blinket den som besatt ved ethvert gasspådrag, så brukte Sport+ en del da, men den har roet seg nå. Helst i høyere hastighet (60-100) at den blinker av og til. Hyling i bremser er et annet punkt som jeg ikke er helt fornøyd med, men mulig det også går seg til. Har kjørt drøye 5000km siden overtagelse. Dette er småting, alt i alt er jeg så storfornøyd at jeg kan ikke se for meg en annen bil enn BMW også neste gang. 116i 5-dørs Estoril Blue (Del av M Sportspakke) B45 Stoff Hexagon/Alcantara anthracite/Black (Del av M Sportspakke) HAAT 18" M LMfelg Stjerneeke 386M RFT 18" (Del av M Sportspakke) 2N4 Interiørflater Aluminium Hexagon (Del av M Sportspakke) 4MR Siktpakke i komb med M Sport ZVM Drive Comfort pakke ZVA M Sportspakke (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 337 Servotronic 216 2 770 NOK Multifunksjonstaster på rattet 249 Standard Runflat dekk 258 Standard Bortfall av modellbetegnelse 320 Solbeskyttende vinduer 420 Gulvmatter i velour 423 Varseltrekant og førstehjelpssett 428 Standard Automatisk avblendbart innv. speil (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 431 Gjennomlastingssystem 465 Sportsseter foran (Del av M Sportspakke) 481 Oppbevaringspakke 493 Oppvarmbare forseter 494 Standard Midtarmlene foran, skyvbart (Del av M Sportspakke) 4AE Standard Dekorkant estoril Blue matt (Del av M Sportspakke) 4DX Lyktespylersystem 502 Standard Park Distance Control (PDC), bak (Del av Drive Comfort pakke) 507 Tåkelys (Del av M Sportspakke) 520 Regnsensor (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 521 Xenon 522 Klimaautomatikk 534 Standard Dynamisk cruise control (Del av Drive Comfort pakke) 544 Lyspakke 563 Deaktivering av passasjerkollisjonsputen 5DA Standard Nedfellbare hodestøtter bak (Del av Siktpakke i komb med M Sport) 5DC DAB+ radio 654 Radio BMW Professional 663 Standard HiFi Høyttalersystem 676 Utøket tilkobling mobile enheter (Del av Drive Comfort pakke) 6NK M Sportsfjæring (Del av M Sportspakke) 704 M Sportsratt i skinn (Del av M Sportspakke) 710 M Aerodynamikkpakke (Del av M Sportspakke) 715 Individual Shadow Line, høyglans (Del av M Sportspakke) 760 Individual antrasitt taktrekk (Del av M Sportspakke) 775 BSI Service Inclusive 5år/100 000km Piggdekk på felg 16" 411
  9. @Tony Soprano hvordan opplevde du G20?
  10. ...og der ble plutselig G11 LCI mer enn spiselig for meg. Hvordan gjør Alpina det? Den er jo bare helt... riktig!
  11. papertiger

    BMW F31 316D - Glaciersilber -

    Høres jo ikke verst ut. Følger med videre her:)
  12. papertiger

    BMW F31 316D - Glaciersilber -

    Gratulerer med kjempefin bil! Sølv gjør seg absolutt bra på F31 med M sport. Og så det riktige interiøret også - stoff/alcantara:) funker det greit med manuell gir på 316d?
  13. Dette ser unektelig kanonbra ut. Hvem trenger el-SUVer når en kan få slike?
  14. Lykke til med salg av en kjempeflott E61 sveigis, gleder meg til å følge med på fortsettelsen!
  15. papertiger

    eibach vs h&r

    Jeg har aldri prøvd verken H&R eller Eibach, men holdt på å kjøpe Eibach til 4-serien før jeg kom over et sett såvidt brukte AC Schnitzer fjører. De senker litt mindre enn de to ovenfornevnte, men jeg også i likhet med andre her si at bilen ble merkbart bedre å kjøre også med disse fjørene. De koster en del mer enn Eibach og H&R, så hadde det ikke vært for at jeg fikk en veldig god pris hadde jeg gått for Eibach, da jeg også har lest meg til (ikke testet selv) at H&R ofte er noe stivere enn Eibach, som på sin side er mer lik ACS og mer lik original komfort, men mer satt og mindre krenging. Kan varmt anbefale sistnevnte. Kontakt ACS Norge og se om de kan gi deg en god pris? De er i oppstartsfasen såvidt jeg har fått med meg. https://shop.rossiters.co.uk/suspension-springs-for-bmw-3-series-f30f31-from-4387-p.asp
  16. papertiger

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Jeg er av en eller annen merkelig grunn svak for designet til Citroen C6 som kom i 2005. Jeg har aldri sittet i en, men jeg kan bare tenke meg hvor komfortabel den er. Store vindusflater og fine linjer - som jeg leste i en test: «ikke alle synes den er pen, men den er i alle fall designet, ikke bare en metallklump». Store vindusflater og lyst interiør, spesielt langt panser og kort overheng bak. Herlig spesiell fransk. Hva CP4-pumpen angår; er det et spesielt bruksmønster som kan øke risikoen for at denne tar kvelden, eller er det helt vilkårlig? Bank i bordet, alle BMWene jeg har hatt har vært kjempebiler. Spesielt fornøyd var jeg med E91’en med N47-motor som var gått snaue 175k km når vi solgte den. Det jeg har å utsette på de siste to er vel egentlig litt lyder fra interiøret som burde ha vært unødvendig på en premiumbil, at B47-motoren støyer litt vel mye til å være nylansert i 2014/2015 (Mazda sin 2,2 er milevis foran her) og at skiver og klosser var utslitte allerede etter 50k km framme på F36’en. De burde ha holdt lenger, men det er nok prisen å betale for veldig gode bremser , så sikkerhetsmessig kan man jo ikke klage. Driftssikkerheten har jeg vært veldig fornøyd med, og det er gull verdt å ha KOED og GS å få tak i deler fra. Jeg gikk ned BMW-gata første gang høsten 2012 med en leaset F20 (den morsomste til nå, og den med minst motor til nå), og har vanskeligheter med å svinge av og ta en annen vei. BMW er definitivt ikke perfekt, men det er ingen andre merker heller.
  17. Jeg synes jo det er et lite paradoks: Fokuset på mer miljøvennlige biler er høyt fra politikere og dermed også fra bilprodusentene (som jo må operere innenfor retningslinjene politikerne vedtar...). Forbrukerne på sin side lar seg stort sett styre etter den retningen politikerne peker ut da det er økonomisk mest gunstig, men det er vel ikke til å stikke under en stol at miljøbevisstheten øker blant folk flest også. Men folk flest vil jo ha SUV! Denne biltypen som relativt sett er stor, tung og har tradisjonelt sett høy luftmotstand. Så da lager produsentene SUVer. Nye modeller i hopetall. Men det ville jo vært enklere å fått et miljøvennlig og smartere resultat ved å bruke mindre, lavere og lettere modeller som enklere klarer å oppnå utslippskravene satt av EU?
  18. Og jeg som begynte å tro at du hadde solgt bilen og bare var på en evig reis rundt omkring i verden. Kan jeg spørre hvor mye de tok for denne jobben i Bergen, evt. send på PM? Og er det slik at BMW karakteriserer olje på differ og fordelingskasse som lifetime også? Kan ikke huske å ha sett at dette er en del av serviceprogrammet... Vår bil har gått 64k nå, men den har lite tungt å dra på sett i lys av mangel på hengerfeste 😛
  19. Det gjorde det så absolutt. Praktisk? Som BMW-eier forventes det at en parkerer lengst borte fra andre biler for å unngå parkeringsbulker og vanskelig inn-og utkomst fra bilen. Da er ikke dørene noe problem
  20. De dagens GT-lineup er er slettes ikke verst, og de har noen gode kvaliteter over seg (bl.a. bakseteplass) der vanlige stasjonsvognene og sedanene kommer til kort. Men det er ikke til å stikke under en stol at de kunne ha vært designet mye mer lekre og smekrere. Vi hadde i utgangspunktet bestemt oss for 3GT, men endte opp med 4GC etter å ha prøvd en. Slik spionbildene framstår ser nå i4 ut mer som en 4GT enn en 4GC om en ser på takprofilen og proporsjonene. Sikkert praktisk, men for min egen del er jeg nå mer interessert i lanseringen av G21, og gleder meg til den kommer. Prøvesatt en ny V60 her om dagen, og den kommer nok til å stjele mange kunder fra BMW i Norge - god plass i baksetet, fint interiør og attraktive hybridvarianter med firehjulstrekk og stasjonsvogn. Det bringer meg videre på en artikkel i siste CAR magazine som jeg leste i går, der det står litt om hvilke utfordringer bilprodusentene har i forhold til EU's kommende utslippskrav om 95g CO2 snittutslipp fra modellrekka. Om de ikke er i forkant her vil de i ytterste konsekvens kunne måtte rasjonere salg av biler med kun forbrenningsmotor for å holde snitt-CO2-utslippene fra omsetningsvolumet nede. Pr. nå lå ikke BMW an til å nå målet sitt. Volvo derimot lå bra an. Boten for å overstige kravet er satt til 95 EUR/g x årlig omsetningsvolum...
  21. Det har vel vært uttalt at 3GT-konseptet ikke skal videreføres, eller har jeg lest feil og det er kun 3GT-navnet som ikke skal videreføres? Mener jeg også har lest at i4 skal komme i form av en elektrisk 4GC dessverre.
  22. Dersom F36 hadde blitt som du viser, hadde det uten tvil vært et par tre hakk lekrere enn den er i dag - den taklinjen og sidevinduet bak som en del av døren gjør sitt. Når det er sagt framstår F36 som mye mer linjelekker, lav og bred enn både F34 og F31. F31 er praktisk, F34 er plassmester og praktisk, F36 har trange døråpninger bak, men et lettlastet bagasjerom. Jeg vil faktisk driste meg til å påpeke at de dørene som er manipulert inn på det røde bildet der hadde vært mer pratisk enn de som er i dag, da åpningen der går helt tilbake og tar med seg det lille vinduet bak når en åpner døren. Når det er sagt synes jeg godt 4-serien på generell basis kunne vært mer differensiert fra 3-serien innvendig i selve utformingen av framseter, instrumentene og senterkonsoll/iDrive/klima osv, den er for lik. Men vi får bare være det politiske korrekte "enige om å være uenige" om noe
  23. @Saltkjelen vel, å si at F36 i bunn og grunn er en F34 blir litt som å si at en F06 i bunn og grunn er en F10. Dersom du har prøvd både F36 og F34 vil du oppdage at det er vesentlige forskjeller mellom disse, både i sittestilling, kjøreegenskaper og interiør (utforming av baksete, bakseteplass) osv. Det de har til felles er vel hatchbacken. Det kosmetiske kommer selvfølgelig an på øyet som ser - jeg har ingen vanskeligheter med å differensiere vår safirsorte F36 fra svigers' safirsorte F34 på noen som helst måte. For de uinnvidde er dette vanskeligere har vi opplevd, men de hadde igjen hatt like store problemer med å skille bilene på bildet over. For min del hadde jeg helst sett for meg at i4 (Vision Concept) på bildet ditt ovenfor kom slik den framstår der. Den ser skikkelig lekker og futuristisk ut. Slik den framstår på spionbildene kan jeg være enig i at det er litt for mye GT, spesielt mangelen på den tydelige Hofmeisterkincken bidrar nok til det.
  24. papertiger

    Kona vil ha ny bil

    Den så skikkelig lekker ut - og skiller seg faktisk mer ut i mengden av M sport biler. Hører gjerne mer om dine videre vurderinger rundt denne!
  25. papertiger

    Fredriks alternative bimmerstråd

    Det som har skjedd i forbindelse med Acer er en skandale. Jeg er selv fra en av norges største kraftkommuner (les: Ulla Førre) som også er startpunktet for det vi omtaler som "Englandskabelen" (North Sea Link). Både derfra og fra nabokommunen (og alle andre kraftproduserende kommuner i Norge), der vannkraftsproduksjon er en årsak til at hjørnesteinsbedriften i bygda fortsatt lever i beste velgående over 100 år etter etableringen (smelteverk), har det vært en intens lobbyvirksomhet helt opp til Stortinget for å prøve å få regjeringen til å stemme nei til medlemskap i Acer. At de stemte for medlemskap ble sett på som et gedigent nederlag og hån mot vasskraftproduserende kommuner og norsk industris fremtid - dette kom ettertrykkelig fram uke etter uke i lokalavisene både i form av artikler og leserbrev. At de ikke ble hørt, og at alarmbjellene i regjeringen ikke begynte å ringe, er for meg uforståelig. Acer har myndighet til å fatte vedtak dersom det det oppstår uenigheter mellom medlemsland, bl.a. ved spørsmål om eierskap til virksomhetene. Det betyr i essens at vi gir fra oss suvereniteten og råderett over det som er et norsk varemerke - ren og fornybar kraftproduksjon. For de som lurer på hva Acer er; les denne: https://www.tu.no/artikler/faktisk-no-11-ting-du-ma-vite-om-acer-og-eus-tredje-energimarkedspakke/432893.