Kristian 325

Medlem
  • Innholdsteller

    239
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

Om Kristian 325

  • Rang
    Kaptein
  • Bursdag 04/08/1994

Profile Information

  • Kjønn:
    Mann
  • Bosted:
    Lyngdal,Vest Agder
  • Interesser:
    BMW (E36 coupe er min favoritt)
    Skruing,kjøring og maskinering (CNC)
  • Kjøretøy
    E36 325i,E92 325i

Nylige profilbesøk

2156 profilvisninger
  1. Kristian 325

    Problemer med BMW e46 320D 2001

    Høres ut som et problem med EGR ventilen,men blir jo litt tipping. Kjør diagnose som det er skrevet over her.
  2. Kristian 325

    Bremserør E46?!?

    Koster rundt 5000kr-6000kr å bytte bremserør bak,på verksted. (ikke merkeverksted) Det stemmer at man kan skjøte bremserørene ja.Man tenger ikke å ta ned hele tanken for å komme til,man tenger bare løsne tanken litt slik at man kommer greit til. Et alternativ er jo å legge bremserørene rundt tanken,har selv gjort det engang og fikk det godkjent.Må bare være nøye med å feste bremserørene skikkelig. Men skal du først bruke penger på å ha bilen på verksted,så er nok det lureste å bare legge rørene slik de er lagt originalt på bilen.(Man tenger som sagt ikke å ta ned hele tanken.)
  3. Kristian 325

    Gulf olje på 520d e61 2010mod

    Bruker den oljen (Gulf 5w-30) på min E92. Har brukt den i 2år og er veldig fornøyd🙂(Skifter hver 10 000km)
  4. Kristian 325

    Vibrasjon i bil

    Foringen må presses ut av svingarmen og den nye må presses inn.Det går en eksentrisk bolt igjennom foringen som fester nedrebærearm til svingarmen.Den må justeres/skrues slik at du får riktig stilling på gjeldene hjul.🙂
  5. Kristian 325

    BMW e34 530i sportdempere foran

    🙂👍Ja det stemmer du kan få løs demperen fra fjærbeinet ved å skru av den mutteren som sitter på fjærbeinet,ned ved stempelstangen til demperen.🙂
  6. Kristian 325

    BMW e34 530i sportdempere foran

    Demonter fjærbein fra bilen,sett på to fjærklemmer på fjæren,skru til fjærklemmer,skru løs mutter fra stempelstangen,ta av fjærtårnlager/øvrefjærskål,demper beskyttelse og fjær.Så løsner du mutteren helt nederst ved stempelstangen (skru mot klokken),dra ut den gamle demperen og så rengjør du fjærbeinet og gjengene der du demonterte den mutteren ifra🙂 Så setter du inn den sportsdemperen i fjærbeinet,smører gjengene til fjærbeinet og mutteren.Videre trer du på mutteren over og ned langs stempelstangen og skrur den til (med klokken) på fjærbeinet,slik at demperen nå er låst inne i fjærbeinet.Så sjekker du at gummien til nedre fjærskål sitter riktig,trer på fjæren igjen (som fortsatt er spent fast med fjærklemmer),legger på gummien på toppen av fjæren samt demper beskyttelse,øvre fjærskål og tårnlager.Tilslutt skrur du til mutteren på toppen av stempelstangen og løsner fjærklemmene🙂Så er det bare "plugg and play" på bilen igjen. (Lurt å sjekke at fjærtårnlager,fjær og fjærskålgummi er slik det skal være når du først har det oppe.Da kan du bare skifte ut det som eventuelt er dårlig,slik at du slipper å gjøre nesten samme jobb to ganger)🙂
  7. Kristian 325

    Vibrasjon i bil

    Ja det er bak-akslingen/bakstillingen jeg snakker om🙂Foringen jeg snakker om som kan forårsake vibrasjoner hvis den er dårlig/slakk,sitter nederst i svingarmen.Hvis du tar av hjulet så ser du jo rett på bremseskiven.Hvis du da flytter blikket nedover og bøyer deg litt ned under bremseskiven,så vil du se at det sitter en foring monter helt nede bak bremseskiven/bremseskjoldet,det er denne foringen jeg snakker om🙂
  8. Kristian 325

    Vibrasjon i bil

    Foringen til nedre bærearm,som sitter i svingarmen er en gjenganger,hvis den er dårlig/slakk kan det forårsake vibrasjoner. Når dekk/felg og bremser er ok,så er foringer og støtdemper for gjeldene hjul det neste du må sjekke,slik som de har skrevet over her.
  9. Kristian 325

    BMW E92 bilder og prosjekter.

    Bmw E92 325i manuell (07mod) Har eid den i 3år snart,bildet er fra i sommer😎🙂
  10. (Har fått tak i diff) Er vel som å lete etter nåla i høystakken dette,men velger å prøve allikevel. Jeg er på jakt etter en 188LSD diff,skal stå på en 1992 325i. M3 3liter og noen 328i/ 325i har den diffen. Komplett LSD diff som er klar til bruk,er det jeg vil ha. Veldig gira på å kjøre langt for å hente en slik diff! Ta kontakt på 92034191 eller send en melding her inne.Kristian Øylien.
  11. Kristian 325

    Tårnlager foran E36,forskjell??

    Kjapt spørsmål. Er det noen som vet hva forskjellen er på tårnlager til E36 før og etter 06/1992?? Jeg skal skifte støtdempere,fjærer,tårnlager og belger foran,kort sagt nye komplette fjærbein. Men jeg må vite hva forskjellen er på tårnlagrene,før jeg bestiller deler. (Min E36 er produsert 05/1992,men tenker at jeg vil går over til til tårnlageret som er for E36er etter 06/1992,hvis det er mulig.) Noen som vet?
  12. Kristian 325

    N52B25 Varierende kjølevann temp.

    Takk for svar @quandt1960 og @Otis😊 👍Har hatt problemer med vibrasjoner fra motoren som jeg har feilsøkt og styrt med en stund og som jeg endelig hadde fått fikset.Så nå begynte å lure på om et nytt problem var i ferden med slå til,men det var godt å høre at det er slikt det skal være🙂Jeg har ikke så mye erfaring med N52/N53 motorene,er mest de gamle M50 motorene jeg driver med🙂
  13. Kristian 325

    N52B25 Varierende kjølevann temp.

    Hei. Tidligere i denne uken så hadde jeg min E92 inne hos Bavaria for en sjekk.Da sjekket de coiler,tennplugger,kompresjon i alle seks sylindre,rengjorde vanosventiler og så slettet de all dataen til bilen og la inn alt på nytt igjen.I tillegg tok de en diagonse. Alt de hadde sjekket var ok og de fikk ikke opp noen feilmeldinger. Men for å komme til poenget,før jeg hadde bilen inne hos bavaria så lå alltid vanntemperaturen på 90grader og så var den oppe å snuste på 100grader når jeg brukte øvre del av turtall registeret,en sjelden gang.Men nå etter at den har vært hos bavaria,så ligger temperaturen på mellom 95-100 ved normal kjøring og ca.105grader hvis jeg akselererer.Syns den varierer temperaturen veldig nå,før så lå den alltid på 90 og meget sjeldent noe annet. Så det jeg lurer på,er om det kan ha noe med at de har slettet all dataen og lagt inn alt på nytt igjen?At noen innstillinger har blitt oppdatert?Vet at vannpumpen på N52 er elektrisk styrt.Kan den få temperaturen til å variere slik fra alt ifra 95 til 105 grader? Har lest litt på det engelske bmw forumet:-It will go up and down depending on driving conditions. The car can control it since the waterpump is electric versus belt driven. It varies pump speed to raise or lower the coolant temp for fuel economy or for performance. -Well, there are technically 4 temperature maps, but in most cases the engine should be running on Eco mode, so this right. The four modes are as follows (there is a PDF online that I am referencing here):• 112°C ECO mode (economy)• 105°C Normal mode• 95°C High mode• 80°C High + mapped thermostat mode Stemmer dette?At temperaturen skal ligge så høyt?Og at det skal variere så mye?Bare på en kjøretur på 30min så begynner den på 95 når den er varm,så noen minutter senere er den oppe på 100grader,noen minutter senere er den oppe på 105 og noen minutter senere kan den krype ned mot 100 til 95 grader igjen. Eller er det termostaten eller vannpumpen som begynner å bli dårlige?(Jeg har sjekket at det er nok kjølevann,luftet systemet flere ganger med varmeapparatet på full styrke og varmeapparatet fungerer veldig fint,det har det alltid gjort.Jeg kan heller ikke finne noen lekkasjer.) Beklager mye tekst..
  14. Kristian 325

    E36 325TDS kjøpes

    Han er fortsatt på jakt etter E36 325TDS.
  15. Kristian 325

    Vindusvisker problem på e46

    Kan være selve viskermotoren som begynner å bli sliten eller et stag i mekanismen som tuller. Hadde begynt med å sjekke mekanismen.Sjekke at alle stag er rette,foringer i stag har smøring å er faste og fine.Demontere motor fra mekanismen og prøv å rotere mekanismen for hånd,å sjekke at den går lett og greit. Hvis mekanismen er grei,så tyder jo mye på at det er noe galt med viskermotoren. Sier ikke at det er 100% sikkert,men mest sannsynlig🙂Det går ann å kjøre viskermotoren etter at du har demontert den fra mekanismen,da kan du se om den øker farten etterhvert.Hvis ikke den øker hastigheten da,så tyder jo mye på at motoren er slitt og at den ikke klarer å dra rundt mekanismen og viskerne.