Gå til innhold

Holder på å gå på veggen... Clutch problem! bmw e46


m20sierra
 Share

Anbefalte innlegg

Bilen det er snakk om er en bmw e46 316 med motorkode n42-b18.

Jeg monterte nytt svinghjul, clutch og trykkplate, alle delene hadde samme nummer som de gamle delene. Fikk montert sammen alt og satt meg inn i bilen for å teste clutchen osv. men når jeg trykte på pedalen så var den helt hard, på samme måte som å trykke på bremepedalen (Jeg er sikker på at jeg trykte på clutchen, og ikke bremsa). prøvde å starte bilen å se om det hjalp, men ikke søren om clutchen ville koble ut!

Har nå tatt ned girkassen igjen å det finnes faktisk ingen annen måte å montere slikt på! Hva er galt egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dette er en orginal clutch så sitter det en låsering i senter av trykkplata, når du har skrudd trykkplata halveis intill skal du slå av den låseringer så trykkplata løser ut. IKKE slå den av mens du har trykkplata løs, da må du ha spesialverktøy til å spenne trykkplata tilbake igjen før du får montert den. da regner jeg med at du får pedal. vis du ikke allerede har gjort dette og det er et annet problem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dette er en orginal clutch så sitter det en låsering i senter av trykkplata, når du har skrudd trykkplata halveis intill skal du slå av den låseringer så trykkplata løser ut. IKKE slå den av mens du har trykkplata løs, da må du ha spesialverktøy til å spenne trykkplata tilbake igjen før du får montert den. da regner jeg med at du får pedal. vis du ikke allerede har gjort dette og det er et annet problem ?

Har gjort det du sa ett par ganger nå, og det ser fortsatt svart ut!

Når jeg har slått av den plata og strammer til, så ser der ut som at trykkplata fortsatt er stram, legger ved ett par bilder så du ser.

Om det skal vær slik eller ikke er det jeg lurer på før jeg monterer sammen.. om ikke så har jeg ikke peiling på hva jeg har gjort feil!

20120108_172349.jpg

20120108_172410.jpg

Jeg har ''spesialverktøy'' for å få presset på igjen platen.

20120108_164503.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er usikker på hvordan du skal få press på plata igjen etter du har demontert så skal det gjøres sånn her:

Legg press på membranfjærene i midten, nok til at stjerna passer igjen (husk å sett den riktig vei, ellers blir det ikke press)

Slå inn stjernen slik at den holder press på membranfjærene.

Til slutt må du presse de små gule fjærene sammen. Det gjør du ved å bruke en trekker på innsiden av de firkanta hullene som er rundt. Der er det sånne små "tapper" du som drar rundt.

Etter det kan du fjerne presset og montere plata igjen. Dette fungerer som regel bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger press på plata og slår på stjerna igjen, presser sammen de gule fjærene, monterer lamell og trykkplate på motoren, så kan du slå av stjerna.

Du kan ikke fjerne den stjerna før du har montert plata på motoren igjen, da vil det ikke bli riktig.

Du må bare huske å sette den stjerna riktig vei, altså den veien som gir mest press.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vis dette er en orginal clutch så sitter det en låsering i senter av trykkplata, når du har skrudd trykkplata halveis intill skal du slå av den låseringer så trykkplata løser ut. IKKE slå den av mens du har trykkplata løs, da må du ha spesialverktøy til å spenne trykkplata tilbake igjen før du får montert den. da regner jeg med at du får pedal. vis du ikke allerede har gjort dette og det er et annet problem ?

Har gjort det du sa ett par ganger nå, og det ser fortsatt svart ut!

Når jeg har slått av den plata og strammer til, så ser der ut som at trykkplata fortsatt er stram, legger ved ett par bilder så du ser.

Om det skal vær slik eller ikke er det jeg lurer på før jeg monterer sammen.. om ikke så har jeg ikke peiling på hva jeg har gjort feil!

20120108_172349.jpg

20120108_172410.jpg

Jeg har ''spesialverktøy'' for å få presset på igjen platen.

20120108_164503.jpg

Ja det var ett fint spesial verktøy :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...