Gå til innhold

Spionbilder av umaskert 1-serie


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

I følge AutoExpress som først publiserte disse bildene er de tatt med et kompaktkamera under en fotosession som skal brukes til offisielle bilder av 1-serie. Det hele fant sted i Melbourne i Australia...

Image1.jpg

Image2.jpg

1-serie skal vises offisielt for første gang på motormessen i Geneve neste uke, så da kommer det nok flere bilder.

Forøvrig er de siste ryktene at motoralternativene blir slik:

- 1.8-liter bensin på 125hk

- 2.0-liter bensin på 150hk

- 115 eller 150hk diesel, kanskje begge

- 2.4-liter bensin på 250hk, og modellen vil da hete M1...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bli en grei bruktbil dette om noen år, kanskje en naturlig arvtager til Compacten min :)

Forøvrig er de siste ryktene at motoralternativene blir slik:

- 1.8-liter bensin på 125hk

- 2.0-liter bensin på 125hk

- 115 eller 150hk diesel, kanskje begge

- 2.4-liter bensin på 250hk, og modellen vil da hete M1...

Har 1.8 og 2.0 like mange hester? Hørtes lite ut med 125hk i en 2 liter.

Det har vært snakk om en turbomatet motor også, er denne lagt på is mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik, har rettet det nå. Det skulle være 150hk. ;-)

Hva turbomotor angår, så vet jeg ikke. Men det er hauger av produsenter som har turbo på firesylindrede 2.4-liters motorer med lik eller mindre effekt enn 250hk, så dersom de nevnte motoralternativene stemmer kan det godt tenkes at den motoren har turbo. Både for vekt, størrelsen og prisens skyld...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på Strandveien Auto (BMW-forhandler i Trondheim) i dag, og snakket med en selger der. Han sa han hadde sett 1-serie live, og fronten på denne bilen er klin lik den han så, så dette er produksjonsmodell mente han. Bilen premierevises i juni, med produksjonsstart 1. september (2005-modeller).

116i, 118i (2-liter) og 120d er visst sikre modeller, alle er 4-sylindret. 120i visste han lite om, for de holdt korta tett inntil brystet, og det var helt sikkert ikke snakk om 2,2-liters 6-sylindret på 170hk, men mest sannsynlig en turbomatet 4-sylindret. Men som sagt så visste han lite/ingenting sikkert om denne modellen. I første omgang blir det 5-dørs, med en startpris på ca 260.000,-. Senere kommer det også en tredørs, og i 2006 kommer den som coupe og cabriolet, og heter da 2-serie. Da kommer det også en M-variant, M2. Så vi vil ikke få oppleve M1 på nytt, ihvertfall ikke før noen "garasjebygger" en.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant research. Godt jobba, Erik! ;-)

M1 var selvfølgelig en bommert fra min side. Har vel fra starten av kun vært snakk om at M-modellen skal være kun coupé, evt. også cabrio, så det skulle selvfølgelig vært M2.

Nesten bra at det historiske M1-navnet ikke "ødelegges" med det helt første...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:oops: <- rødme

Vel, han var ikke så vanskelig å få i tale heller da, siden han på en måte kunne skryte av å ha sett bilen!

Måtte jo innom de nye lokalene, samt "terge" selgeren jeg kjenner litt med om han solgte noe særlig Mazda*? :wink:

*Tidl. BMW-forhandler Das Auto er oppkjøpt av Mazda/Hyundai-forhandler Strandveien Auto, og de holder midlertidig hus i Strandveien Autos gamle lokaler, med klar overvekt av og profilering opp i mot de to asiatiske merkene! :shock:

Tenkte ikke noe spesielt over at du skrev M1, men det er jo flere steder det har vært spekulert heftig omkring M-utgaver av både 1- og 2-serie. Er helt enig i at M1 skal få beholde kultstatusen sin alene lenge ennå! Samtidig er det jo en klassisk modellbetegnelse som forsvinner snart, forutsatt at BMW opprettholder M-modellene kun på coupe og cab, nemlig M3! [-X

Den nye får jo navnet M4 - og det klinger ikke like bra må jeg si. Låter som navnet på noe amerikansk militært utstyr... :-s

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig der. Egentlig har jeg litt problemer med å skjønne hensikten med å skape denne forvirringen. De ødelegger så mye av BMWs historie at det i mine øyne er mange flere og større negative enn positive sider ved den nye "navnekonvensjonen".

Den eneste måten det kan forklares på er dersom coupé/cabrio skal avvike mye mer utseendemessig enn dagens modeller gjør.

Uansett er det utrolig synd at M3-navnet blir "ødelagt". Det er jo noe selv mine anti-bilinteresserte kamerater vet at er noe utenom det vanlige...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med faceliften til sedan/touring i 2002 og coupe/cab (ikke M3) i 2003 så gikk jo 3-serieversjonene betraktelig fra hverandre i design. 5-serien og 6-serien er ikke akkurat eneggede tvillinger de heller... Så jeg vil nok tro at det samme vil bli gjeldende for 1-/2-serie og 3-/4-serie. Plattformen er den samme, men designet blir helt forskjellig.

Forresten, jeg glemte å nevne interiøret: Dette dkulle visstnok være ganske likt dagens 3-serie (E46), og uten i-Drive som nevnt i mange reportasjer. Designet var ikke kontroversielt sa han. Og det burde bli en soleklar konkurrent til Golf, med langsgående motor, bakhjulstrekk og såpass lav grunnpris!

Jeg vet den nyheten som er presentert to ganger siste året på BMW CCNs forum er oppspinn, men det hadde vært en utrolig fin gest å produsert en liten serie E30 M3 med en videreutviklet S14-motor, som en verdig avskjed til modellbetegnelsen M3! 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer IKKE en BMW M1, siden 1-serien er 3-dørs og 5-dørs, vanlig sedan dukker nok ikke opp. Derimot kommer det M2, som coupe og cab. Samme med M3, bortsett fra i E36-karosseriet så fins disse kun som coupe og cab, og får f.o.m. neste modell navnet M4. Unntaket er 5-serien, der finnes det M-utgave i sedan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det der med nummerseriene må jeg si jeg ble litt usikker på i går.

Salgsdirektøren i Bavaria har allerede sett 1-serie med egne øyne (en av 12 personer i Norge eller noe slikt), og han sa at det var *søkt* om navnene 2-serie og 4-serie, slik at det kunne tenkes at det dukka opp noe enda mer spennende fremover.

Jeg kom ikke på å spørre om han visste noe om coupé/cab vs. sedan/touring, men det virket ikke på ham som om planene var så konkrete som man har fått inntrykk av fra nettet.

Han fortalte jo en del om 1-serie, viste spionbilder/fantomtegninger og viste hva som var riktig og ikke fra virkeligheten. Mener det hadde vært sentralt at han forklarte det om den nye navngivningen dersom det faktisk var tilfelle.

Men hvem det. Internett vet mye.. Filmer kun utsendt til Oscar-juryen havner jo på nett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo litt merkelig.

Men det kan jo være slik at navnene 2-serie og 4-serie er langt fra offisielle ennå, og at han er en som klarer å holde kortene tett inntil brystet. Eller sagt på en annen måte, vet å uttrykke seg med like stor grad av hemmelighetsholdelse som ledelsen i BMW.

Internett vet helt klart mye, se bare på AutoMedias fantombilder som ofte er svært nær det ferdige resultatet - ingen tvil om at de skaffer seg insideinformasjon i tillegg til spionbildene de tar utgangspunkt i. "Noen" må jo lekke slik info, på samme måte som filmene du refererer til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...