Gå til innhold

Hei, Trenger noen tips om Tuning av en E36.


Remote
 Share

Anbefalte innlegg

Det er en stander 3.16 som jeg har monter M\sport`s understell på.

Den eneste tuningen jeg har gjort er at jeg har montert på et Performens\dragon filter.

Er det noen som har noen tips om eventuelt chiping OSV.

MVH

Remote :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du får så mye effekt av å tune en 316 eller 318..320 og oppover hadde vel hvert greit å tune...

Tror ikke du får noen hester av å en sports luft filter, og chipping er vel mulig men hva er vitsen med å¨betale 3000kr for 15hester ekstra...

Mer svar angående dette får du sikkert av andre her på forumet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkleste og billigste måten å få stor effektøkning i en 316i er 1) lett bilen; riv ut interiør, reservehjul, bakseter, asfaltplater, mm., eller 2) selg bilen og kjøp en sprekere.

Andre alternativ er 3) turbo, 4) kompressor eller 5) lystgass. 3) og 4) er naturligvis rimelig kostbare, men også de mest effektive. Men da får du fort problemer med holdbarhet. Drivverk, bremser og girkasse i en 316i er ikke bygd for høye effekter. Lystgass er litt billigere (10k?), men er rimelig ubrukelig til alt annet enn rattlåsracing (dragrace), og belaster også motor/drivverk mer enn normalt.

Snakker du om moderat økning kan du jo alltids chippe og hive på effektanlegg, men ikke forvent deg å få den effekten som er oppgitt. Det står jo gjerne "chip - 15hk ekstra", "effektanlegg - 5hk" og "luftfilter - 5hk" på pakkene, men det er tull.

Så ikke forvent deg 115 + 15 + 5 + 5 = 140hk... ;) Effekten kan endres rundt forbi i registeret, men 25hk på toppeffekten er mye å håpe på, ihvertfall uten å bytte kammer (dyrt).

Et annet alternativ er å levere toppen til en motorbygger for porting og slikt, men det koster nok mer enn det smaker på en 316i...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Bare si en ting. dere sier at det er ok og tune en 318 men ikke en 316. Bilene er jo HELT makane bortsett fra at 318 har mere motorvolum som gjør 7 hester ellns mere. *spy* Kan man tune en 318 kan man likegodt tune en 316!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Bare si en ting. dere sier at det er ok og tune en 318 men ikke en 316. Bilene er jo HELT makane bortsett fra at 318 har mere motorvolum som gjør 7 hester ellns mere. *spy* Kan man tune en 318 kan man likegodt tune en 316!

Que?

Hvem har sagt det, og hvor har de sagt det?

Jeg kan ikke se at noen har sagt det, ihvertfall ikke i denne tråden. Og jeg kan ikke huske at noen har sagt at 318i egner seg særlig bra til N/A-trimming i andre tråder heller. Overladning fungerer fint, men noen veldig effekt får man aldri, så det lønner seg veldig sjelden å turbo/kompressorkonvertere en slik motor i forhold til å kjøpe en bil med et eller tre hakk større motor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Bare si en ting. dere sier at det er ok og tune en 318 men ikke en 316. Bilene er jo HELT makane bortsett fra at 318 har mere motorvolum som gjør 7 hester ellns mere. *spy* Kan man tune en 318 kan man likegodt tune en 316!

Tror du misforsto ///M sitt inlegg. Hadde han skrevet litt "bedre" så hadde DU også sett at det står "Tror ikke du får så mye effekt av å tune en 316 eller 318. 320 og oppover hadde vel hvert greit å tune...".

Altså han har 316 og 318 "under samme øks".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Bare si en ting. dere sier at det er ok og tune en 318 men ikke en 316. Bilene er jo HELT makane bortsett fra at 318 har mere motorvolum som gjør 7 hester ellns mere. *spy* Kan man tune en 318 kan man likegodt tune en 316!

Tror du misforsto ///M sitt inlegg. Hadde han skrevet litt "bedre" så hadde DU også sett at det står "Tror ikke du får så mye effekt av å tune en 316 eller 318. 320 og oppover hadde vel hvert greit å tune...".

Altså han har 316 og 318 "under samme øks".

Bedre?`

:roll::roll:

Jeg hadde 4er i skriftlig norsk jo... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sa ikke at noen her sa det. Men det er slik standar 'haha han kjører 316' også han som står ved siden av kjører 318 og har DEN BILEN! Hehe.. Bare irriterer meg litt til tider. Kansje noe fordi jeg har 316 og skulle gjerne hatt en 6 sylindret :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei sa ikke at noen her sa det. Men det er slik standar 'haha han kjører 316' også han som står ved siden av kjører 318 og har DEN BILEN! Hehe.. Bare irriterer meg litt til tider. Kansje noe fordi jeg har 316 og skulle gjerne hatt en 6 sylindret :/

Samma det vel, du har lillebroren til M3.... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...