Gå til innhold

Nye godkjenningsregler fra 1. juli 2004?


Gunnar
 Share

Anbefalte innlegg

Denne bilen her:

113-1355_IMG.JPG

... er en norskregistrert godkjent Skyline, registrert som Skyline R34 GTR.

På et annet forum er det en som påstår han har "inside news" om at det kom nye regler fra 1. juli som har åpnet for godkjenning av biler som normalt blir godkjent i USA og andre EØS-land.

Det var visstnok to (R33 og R34) norskregistrerte skyliner på Gatebil i helgen (utenom den sølvgrå som er registrert på historisk grunnlag), og begge to fikk skiltene på fredag, altså etter 1. juli. Samme mannen skal ha importert og ordnet med begge to, og de skal være registrert på "normalt" grunnlag (ikke historisk).

Har noen peiling på om dette stemmer? Både med nye regler og om hva disse Skylinene er registrert som?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gr, det er nye regler fra 1. juli, les her: http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelFullVisningSide_callerPage-1042188916512_1085727242305.html

Det er AmCar som har stått på og fått igjennom dette nye regelverket! De har lagt i "krig" med VD (VeiDirektorotet) i flere år... :)

Hva Skyline'ne er registrert som vet jeg ikke, men jeg er temmelig sikker på at de registrert normalt, innenfor de nye reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si.. men reglene var litt skuffende. :(

Hadde vært moro om det gikk å få importert f.eks turbokonverterte BMWer som var godkjent i Tyskland - men det går jo ikke når bilen må være i originalstand. Så det er nok mest amcars reglene får "konsekvenser" for. Er nok en del flere "USA only"-biler som kan registreres nå.

Men lyktereglene holder de fortsatt fast på ser jeg... :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal si.. men reglene var litt skuffende. :(

Hadde vært moro om det gikk å få importert f.eks turbokonverterte BMWer som var godkjent i Tyskland - men det går jo ikke når bilen må være i originalstand. Så det er nok mest amcars reglene får "konsekvenser" for. Er nok en del flere "USA only"-biler som kan registreres nå.

Men lyktereglene holder de fortsatt fast på ser jeg... :(

Avgiftsmessig er jo heller ikke det å importere en turbokonvertet BMW særlig fordelaktig. Så i praksis har det lite å si... :) Uansett, på gjeldene regelverk (før 1 juli) er det fullt mulig å importere en ombygd bil fra Tyskland, så lenge den er TÜV/DEKRA-godkjent... Lyktereglene er noen idiotisk særnorske regler! Husker tidligere da de hadde så mye imot sidemarkeringslys, et av argumentene var faktisk at "hvis man kjører langs et stakittgjerde med en gitt hastighet og med tente sidemarkeringslys, kan noen tro at det er en retningsviser!" Hørt noe slikt tull? Og så plutselig kom Volvo med det, da var det en fantastisk "nyhet" som økte sikkerheten! HALLO??
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Avgiftsmessig er jo heller ikke det å importere en turbokonvertet BMW særlig fordelaktig. Så i praksis har det lite å si... :)

Njah. Kunne jo fått bilen godkjent med bare litt over original effekt, bare MED turbo eller kompressor, så hadde man bare justert litt på ladetrykket når man følte for det. Fordelen hadde vært at den da var godkjent med turbo eller kompressor slik at det ikke hadde vært noe problem med PKK eller teknisk kontroll. Er liksom det synlige som er hovedproblemet. Om man lader 1 bar mer enn man gjør på oppgitt effekt så er det ikke noen som merker det uten videre.

Uansett, på gjeldene regelverk (før 1 juli) er det fullt mulig å importere en ombygd bil fra Tyskland, så lenge den er TÜV/DEKRA-godkjent...

Mulig, men trodde det var problematisk med f.eks turbokonverterte BMWer...

Lyktereglene er noen idiotisk særnorske regler! Husker tidligere da de hadde så mye imot sidemarkeringslys, et av argumentene var faktisk at "hvis man kjører langs et stakittgjerde med en gitt hastighet og med tente sidemarkeringslys, kan noen tro at det er en retningsviser!" Hørt noe slikt tull? Og så plutselig kom Volvo med det, da var det en fantastisk "nyhet" som økte sikkerheten! HALLO??

Riktig det. Direkte latterlig alt sammen. Som jeg har nevnt flere ganger før har jeg koblet opp markeringslysene på min (se avatar), og kjører med de til daglig. Har ikke blitt stoppet enda, og ser ikke frem til å bli det, men jeg gleder meg samtidig litt til å høre hvorfor de er så livsfarlige på min når det er helt OK på en Volvo...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gr, det er nye regler fra 1. juli, les her: http://www.vegvesen.no/vegvesen-SVVartikkel-SVVartikkelFullVisningSide_callerPage-1042188916512_1085727242305.html

Det er AmCar som har stått på og fått igjennom dette nye regelverket! De har lagt i "krig" med VD (VeiDirektorotet) i flere år... :)

Hva Skyline'ne er registrert som vet jeg ikke, men jeg er temmelig sikker på at de registrert normalt, innenfor de nye reglene...

Det åpner altså for at jeg ennå enklere kan få registrert min fremtidige BMW E46 M3 GTR her i landet... :roll:

Selv om akkurat det bare er en ønskedrøm, så er det ihvertfall meget positivt at det lempes littegrann på de utrolig strenge kravene når det gjelder bil i dette landet, selv om det fortsatt er et stykke igjen til regelverket er fornuftig. :?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...